Nieuws van ONS Noordoostpolder over CDA inzichtelijk

17 documenten

Betoog ONS bij Begrotingsraad door Fractievoorzitter Bert Jan Aling

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA ChristenUnie Noordoostpolder 11-11-2019 16:38

RAADSVERGADERING NAJAARSJAARSRAPPORTAGE & PROGRAMMA BEGROTING 2020 - 2023; 11 november

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

ONS: TERUGDRAAIEN MANTELZORGCOMPLIMENT KWALIJKE ZAAK!

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP ChristenUnie CDA Noordoostpolder 11-07-2019 23:08

Verhoging compliment voor mantelzorgers teruggedraaid

Noordoostpolder • Maandag 8 juli 2019 | 23:03

Het bedrag dat mantelzorgers krijgen in Noordoostpolder wordt toch niet verhoogd van 60 naar 150 euro. Dat heeft de lokale politiek maandagavond besloten.

Met het zogenoemde mantelzorgerscompliment wil de gemeente Noordoostpolder waardering uitspreken voor mensen die hun naasten verzorgen. Het compliment was 60 euro, maar werd na een motie vorig jaar november verhoogd naar 150 euro. Volgens de ChristenUnie-SGP slokt de verhoging een groot deel van het budget voor de mantelzorg op. De partij diende daarom een motie in om de verhoging terug te draaien.

Het bedrag kan door de mantelzorger zelf of door de persoon die wordt verzorgd worden aangevraagd en wordt in december uitgereikt. De gemeente wil het budget dat overblijft onder meer gebruiken voor het werven en trainen van extra vrijwilligers. Hierdoor kunnen mantelzorgers af en toe eens tijd voor zichzelf nemen.

Alleen ONS en CDA bleven de verhoging van het mantelzorg compliment, die vorig jaar was afgesproken, steunen. De verandering werd in 2018 niet voor niets doorgevoerd. Mantelzorgers hadden grote problemen om adequate respijtzorg te vinden, de diensten van Carrefour zijn kostbaar en het compliment werd zonder controle uitgekeerd aan een ieder die dit aanvroeg (vaak meerdere complimenten op 1 adres).

MOTIE INGEDIEND DOOR CU/SGP DIE DE REGELING TERUGDRAAIT

Onderwerp: Ondersteunen mantelzorgers

De raad van de gemeente Noordoostpolder, in vergadering bijeen d.d. 8 juli 2019 gehoord de beraadslagingen,

1. de motie "Mantelzorgerscompliment" op 12 november 2018 is aangenomen;

2. het mantelzorgerscompliment hierdoor is gestegen van €60 naar €150;

3. deze verhoging uit het bestaande budget (€258.000) gefinancierd moet worden;

4. de afgelopen drie jaar gebruik is gemaakt van het mantelzorgerscompliment door gemiddeld 1100 mantelzorgers per jaar en dus een extra belasting van €99.000 op het budget betekent;

5. hierdoor andere gezamenlijke activiteiten voor mantelzorgers niet worden georganiseerd, zoals het werven en trainen van respijtzorgvrijwilligers welke de mantelzorgers wat tijd voor zichzelf kunnen geven(adempauze);

6. dit het eerste jaar is dat de verhoging zou worden uitgekeerd, maar het nog niet is gebeurd,

1. aandacht voor alle mantelzorgers van belang/noodzakelijk is;

2. de verhoging van het mantelzorgerscompliment ten koste gaat van noodzakelijke ondersteuning van mantelzorgers;

3. de verhoging van het mantelzorgerscompliment niet uit het bestaande budget gefinancierd kan worden;

4. mantelzorgers veel zorg uit handen van de Gemeente Noordoostpolder nemen;

5. ondersteunende activiteiten waaronder respijtzorgvrijwilligers werven noodzakelijk is;

6. de verhoging nog teruggedraaid kan worden nu deze nog niet is uitgekeerd en de waarde betrouwbare overheid niet wordt aangetast,

1. de verhoging van het mantelzorgerscompliment uit de motie van 12 november 2018 terug te draaien;

2. uitgangspunten en voorwaarden voor het mantelzorgerscompliment aan  te scherpen conform de memo van het college van 20 juni 2019

MOTIE BIODIVERSITEIT ONS/CDA ENTHOUSIAST DOOR HET COLLEGE OVERGENOMEN

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder CDA Noordoostpolder 10-07-2019 08:55

ONS en CDA Noordoostpolder: Versterken Biodiversiteit in de polder wenselijk.

OPENBAAR GROEN

Het openbaar groen, de gemeentelijke eigendommen langs wegen, fietspaden en de parken mogen in de Noordoostpolder wel wat kleurrijker. In zijn algemeenheid is er in Nederland een afname van soortenrijkdom voor zowel flora als fauna al zien we ook positieve ontwikkelingen. Het behoud en herstel van soortenrijkdommen is zowel een verantwoordelijkheid van grondeigenaren als gemeente. Er is weinig diversiteit aan flora in de bermen. ONS en CDA vinden dat er op dat gebied meer inspanningen kunnen worden geleverd. Bij renovatie van wegen, fietspaden de bermen en in de parken de ondergrond te verschralen of door een ander bloemrijk mengsel in te zaaien evenzo als agrariërs die aan akkerrandenbeheer doen versterk je flora.

LEEFOMGEVING

Het openbaar groen wordt daardoor bloemrijker wat een bijdrage gaat leveren aan de biodiversiteit en het leefgebied van insecten. Voor de landbouw, natuur en onze leefomgeving zijn insecten belangrijk. De bevordering van biodiversiteit levert verder een bijdrage aan de uitstraling van onze gemeente voor fiets en natuurliefhebbers. In de ogen van ONS en het CDA liggen er mogelijkheden, kansen die nu niet benut worden voor de bevordering van de biodiversiteit.

COLLEGEBELEID

ONS en CDA willen zoveel als mogelijk in de toekomst bij uitvoering van nieuwe werken of renovatie werkzaamheden dat er rekening wordt gehouden met het verhogen van de biodiversiteit. ONS en CDA zijn van mening dat flora en fauna als vast beleid ondergebracht moet worden bij een van de wethouders.

JEUGDZORG Met ingang van 2015 is ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA PvdA Noordoostpolder 28-03-2019 22:12

JEUGDZORG Met ingang van 2015 is het beheer van de jeugdzorg door het rijk en de provincies naar de gemeenten overgeheveld. Het idee was dat de kwaliteit zou verbeteren en de prijs naar beneden zou gaan. In de Noordoostpolder is een Reken Kamer Commissie (RKC) actief die controleert of de wetten worden gerespecteerd, de plannen worden gevolgd en de kosten onder controle worden gehouden. Aan de RKC is gevraagd om de jeugdzorg eens goed te controleren. Dat is gedaan. Na deze controle is een rapport gepubliceerd met de uitkomsten van het onderzoek. De conclusies zijn zorgwekkend: • Er is geen actueel beleidsplan (het laatste plan liep tot 2018) • De kosten zijn heel hoog geworden (in 2017 waren deze 13,5 Miljoen euro, de totale begroting van de gemeente bedroeg 125 Miljoen) • Er is geen goed beeld over het gebruik, de doorlooptijd en het resultaat • De Gemeenteraad ontvangt alleen de begroting en het eind resultaat in geld op top niveau (zo weten we dat er 13,5 Miljoen besteed is) Inmiddels is een groot stuk van de jeugdzorg uitbesteed aan VITREE. De raad heeft echter geen informatie gekregen anders dan dat ze hun deel van de jeugdzorg moeten uitvoeren voor een vast bedrag. Waarop deze keuze verder is gebaseerd (zijn ze heel goed, zijn ze goedkoop??) is voor iedereen onduidelijk. Hoe we de werkzaamheden moeten beoordelen is eveneens nog onbekend. Het enige dat bekend is dat de ingangsdatum 1 januari 2019 was. De Gemeenteraad vergadert op 1 april (hopelijk geen grap) over het rapport. De partijen die het college vormen (CDA, CU/SGP, VVD en PU) dienen een motie in die de wethouder (van de CU/SGP) de ruimte geeft om in de komende jaren verder te gaan. Een informatie bijeenkomst hier, een update daar en dan komt het wel goed… Andere partijen (PvdA, SP en ONS) maken zich zorgen over de ontwikkelingen. Als we zo doorgaan tasten we in het duister over de resultaten en veranderen reserves in tekorten. Dat is geen goed vooruitzicht. Ieder jaar worden er tussen de 600 en 800 kinderen geboren in de polder. Het zou fijn zijn als kinderen die het over een paar jaar pas nodig hebben (ongeveer 10 %) gebruik zouden kunnen maken van een goed systeem dat nog steeds betaalbaar is. Deze partijen zouden het fijn vinden als de wethouder dit een grote prioriteit geeft en op korte termijn duidelijke doelen en resultaten overlegt. Zij vragen zich af of deze wethouder degene is die dit kan realiseren. Op 1 april wordt dit hopelijk duidelijk. Martin Mulder (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving) Everet van Dorp (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving)

Gemeente beschikt over onvoldoende beheersmaatregelen in Jeugdzorg

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA PvdA Noordoostpolder 28-03-2019 21:16

JEUGDZORG

Met ingang van 2015 is het beheer van de jeugdzorg door het rijk en de provincies naar de gemeenten overgeheveld. Het idee was dat de kwaliteit zou verbeteren en de prijs naar beneden zou gaan.

In de Noordoostpolder is een Reken Kamer Commissie (RKC) actief die controleert of de wetten worden gerespecteerd, de plannen worden gevolgd en de kosten onder controle worden gehouden.

Aan de RKC is gevraagd om de jeugdzorg eens goed te controleren. Dat is gedaan. Na deze controle is een rapport gepubliceerd met de uitkomsten van het onderzoek.

• Er is geen actueel beleidsplan (het laatste plan liep tot 2018)

• De kosten zijn heel hoog geworden (in 2017 waren deze 13,5 Miljoen euro, de totale begroting van de gemeente bedroeg 125 Miljoen)

• Er is geen goed beeld over het gebruik, de doorlooptijd en het resultaat

• De Gemeenteraad ontvangt alleen de begroting en het eind resultaat in geld op top niveau (zo weten we dat er 13,5 Miljoen besteed is)

Inmiddels is een groot stuk van de jeugdzorg uitbesteed aan VITREE. De raad heeft echter geen informatie gekregen anders dan dat ze hun deel van de jeugdzorg moeten uitvoeren voor een vast bedrag. Waarop deze keuze verder is gebaseerd (zijn ze heel goed, zijn ze goedkoop??) is voor iedereen onduidelijk. Hoe we de werkzaamheden moeten beoordelen is eveneens nog onbekend. Het enige dat bekend is dat de ingangsdatum 1 januari 2019 was.

De Gemeenteraad vergadert op 1 april (hopelijk geen grap) over het rapport.

De partijen die het college vormen (CDA, CU/SGP, VVD en PU) dienen een motie in die de wethouder (van de CU/SGP) de ruimte geeft om in de komende jaren verder te gaan. Een informatie bijeenkomst hier, een update daar en dan komt het wel goed…

Andere partijen (PvdA, SP en ONS) maken zich zorgen over de ontwikkelingen. Als we zo doorgaan tasten we in het duister over de resultaten en veranderen reserves in tekorten. Dat is geen goed vooruitzicht. Ieder jaar worden er tussen de 600 en 800 kinderen geboren in de polder. Het zou fijn zijn als kinderen die het over een paar jaar pas nodig hebben (ongeveer 10 %) gebruik zouden kunnen maken van een goed systeem dat nog steeds betaalbaar is. Deze partijen zouden het fijn vinden als de wethouder dit een grote prioriteit geeft en op korte termijn duidelijke doelen en resultaten overlegt.

Zij vragen zich af of deze wethouder degene is die dit kan realiseren. Op 1 april wordt dit hopelijk duidelijk.

Martin Mulder (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving)

Everet van Dorp (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving)

Begrotingsbijdrage ONS 12 November 2018

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder D66 CDA Noordoostpolder 19-11-2018 11:46

Geachte leden van de raad, college,

Voorzitter,

Allereerst dank voor het aanleveren van de begroting.

Ik zal geen betoog houden, maar wil wel van de gelegenheid gebruik maken om onze moties toe te lichten. U krijgt dan ook een beeld over hoe wij inhoudelijk over deze begroting denken.

Voorzitter, meer dan 50 miljoen van onze begroting gaat op aan de paragraaf Zorg in de breedste zin des woords. Niet alleen is ook het kabinet bezig de kosten binnen de perken te houden, maar ook wij zullen als we alles beheersbaar moeten houden als locale overheid,  scherp moeten begroten, zonder daarmee aan kwaliteit in te leveren.  Hoe is het college daarmee omgegaan en op welke wijze hebben wij als raad dan kunnen zien?

Voorzitter, daar zit een groot probleem. U schrijft in uw begroting dat een transformatie in de zorg een nieuwe manier van werken vraagt, een cultuurverandering en een uitdagend proces is. Het zorglandschap veranderd immers (blz 71) Maar, voorzitter…. Vanaf blz 74 t/83, de hele paragraaf Krachtig Noordoostpolder is er nauwelijks een parameter te vinden, die zich de komende jaren begrotingstechnisch wijzigt. Noch op indicator gebied, noch op percentage als verwachtings indicator. Wij zijn daarin als fractie ronduit teleurgesteld. Het kan niet zo zijn dat uw ambitie zich niet vertaalt naar betere verwachtingscijfers in de begroting voor de komende jaren.  Ambities vertalen zich in wensen en doelen. Hoe kan het dan toch zijn college dat al deze doelen de komende drie jaar financieel exact hetzelfde laat zijn als de doelen in 2017.  Zijn we dan wel realistisch aan het begroten?’

Voorzitter, al zou je dezelfde begroting willen hanteren voor Krachtig Noordoostpolder, dan noch voorzitter veranderd de praktijk. Dagelijks, maandelijks maar zeker jaarlijks. We vergrijzen, de zorgvraag wordt groter, denk aan de jeugdzorg en niets….helemaal niets vind mijn fractie daarvan terug in de te verwachten verbeteringen en scores die u de raad aanreikt. Het blijft bij dode woorden als bijvoorbeeld: ‘We willen voorkomen dat mensen in armoede terecht komen!’ Zelden zo’n open deur gelezen.

a. Wie wil dat niet College?

b. Maar hoe u dat gaat doen?, dat ontbreekt ….!

c. Wat is acceptabel voor het College? Hoeveel moet de daling zijn?

d. Wat verstaat het college onder armoede?

Zo ook spreekt het college over “Snelle integratie van Nieuwe Nederlanders”.  Het spreken van de taal is daarbij een voorwaarde. Daarom gaan wij er mee aan de slag.”

e. Hoe dan College?

f. De laatste 3 jaren waren de resultaten nihil en hebben miljoenen gekost. Uw eigen Memo aan de ONS fractie over de DUO resultaten zijn helder! En wij zien geen enkele plan.’

B) Hoe kunt u dan van de raad vragen of u voldoende heeft  ingespeeld op de nieuwe doelen die u gesteld heeft?

Voorzitter, omdat het college dit niet uitstraalt en het college wel aan de raad heeft gevraagd samen op te willen trekken willen wij zeker op een aantal punten een stimulans

meegeven. We komen daarom ook met een aantal moties en amendementen waarvan ik het dictum zal voorlezen voorafgaand aan een zeer korte inleiding.

Inburgering

Voorzitter, de eerste motie inburgering moete een einde maken aan proeftuinen, luchtballonen en selfmade verwachtingspatronen.  2020 moeten wij de inburgering uit onze gemeentekas gaan bekostigen. Kosten: meer dan 1 miljoen per jaar! Nu al wil ONS dat u een duidelijk koers gaat varen en u op zijn minst een resultaat aan de raad mag meegeven! De afgelopen jaren heeft u niet/nauwelijks met taal inburgeraars bereikt!

Wij vragen zo spoedig mogelijk een Plan van Aanpak op te stellen om voor 2020 geheel voorbereid te zijn de nieuwe wetgeving;

1. Met de betreffende organisaties prestatieafspraken te maken;

2. De falende taal-inburgeraars opnieuw te betrekken bij de gemeentelijke (taal)inburgeringstrajecten!

3. De raad te informeren over de mogelijkheid om hier in 2019 mee aan te vangen zodat dit probleem wordt ondervangen.

Eenzaamheid

Voorzitter, we willen dat het college stevig inzet om eenzaamheid onder ouderen te voorkomen. We hebben daarom een amendement waarin we het een richting willen meegeven die mogelijk tot succes kan leiden.

Besluit  de (meerjaren-)prgrammabegroting 2019-2022 als volgt gewijzigd vast te stellen: de activiteit onder speerpunt 02 aan te passen (pag. 76)

02 – Een beter Welzijn Met de vergrijzing neemt ook de eenzaamheid toe.

Daarom willen wij ontmoeting, contacten en meedoen onder ouderen vergroten, door het:

aanbod van specifieke vervoersoplossingen te vergroten, door maatschappelijke activiteiten bereikbaarder te maken en door het intensiveren van dagbestedingen met als doel het percentage eenzaamheid voor 2020 te halveren.

We overwegen met een NopPas te komen bij de jaarrekening 2019 als het college geen gedegen plan kan ontwikkelen om tot een goede invulling te komen.

Motie Arbeidsparticipatie

We hebben goed geluisterd naar de wethouder. Hij sprak over schrijnende gevallen van mensen die een bijstandsuitkering ontvangen.

In het dictum van de motie  vragen we het college  inzichtelijk te maken wat de mensen belemmert om te participeren en op welke instrumenten er ingezet moeten worden om de mensen wel te laten participeren;

1. Uitvoering te geven aan de door de Raad aangenomen motie van D66 van 9 juli 2018; en De raad aan te geven welke wijzigingen er worden uitgevoerd om de situatie te verbeteren met betrekking tot de indicator score.

Mantelzorgers

We weten dat 14,9% van de inwoners mantelzorg verleent. Mantelzorg is helaas onontbeerlijk in een goed draaiende maar steeds indivualiserende samenleving waarbij mensen die zorg nodig hebben een beroep kunnen doen op mantelzorg. Daardoor kan de betaalde zorg worden ontlast of in sommige gevallen worden uitgesteld.

Om deze groep te waarderen voor hun werkzaamheden en zorg die ze verlenen is een gepaste  waardering op zijn plaatst. De ONS dient daarom samen met het CDA en de SP Pvda een motie in die deze verruiming rechtvaardigt.

Motie Verlichting Wellerwaard.

Voorzitter, de motie wellerwaard ligt er naar aanleiding van een door de raad wenselijk geacht onderzoek naar meer verlichting bij de wellerwaard.

De ONS fractie heeft gemeend , na bestudering van het onderzoek te opteren voor de optie 2 De aanleg van lantaarnpalen,

Amendement toeristenbelasting

Voorzitter, inzake de economie dienen wij een amendement in inzake Toeristenbelasting. De gegevens zijn nu nog gunstiger dan vorige jaar om de verhoging achterwege te laten.

We vragen dan ook aan de Raad om – evenzo als vorig jaar – in te stemmen met het verzoek om de verhoging achterwege te laten.

Realistisch begroten

Voorzitter, tot slot,

We hebben daar al wat eerder wat van gezegd inzake Centrumplan.

We zullen daarom vandaag een motie indienen waarbij wij verzoeken aan het college realistischer en haalbaarder te begroten. ONS wil geen posten opvoeren die niet haalbaar of realistisch zijn zodat we maar weer voorzieningen moeten treffen. Denk aan de gewezen Centrumplanellende die vele miljoenen hebben gekost.

We mogen niet anders voorzitter:

De begroting moet in reëel evenwicht zijn! Lees de begrotingscirculaire 2019. Dat  betekent: “de geraamde bedragen moeten geloofwaardig zijn. Oftwel volledig, realistisch en haalbaar.  Op bladzijde 8 van rapport ‘Commissie BBV -Raamwerk BBV’: het stelsel van baten en lasten maakt hier op gelijke wijze melding van.

Ook wil mijn fractie weten wanneer dit college met het nieuwe bestemmingsplan Emmeloord Centrum komt. Dat is in 2016 al toegezegd!

IS het nu allemaal kommer en kwel wat ONS u opdraagt? Welnee, we willen graag een samenleving die goed wordt bestuurd, waar mensen weten wat ze aan de overheid hebben maar waar mensen ook mogen weten wat er van hen verwacht wordt. Daarom stellen wij doelen en hebben we de ambities die ONS op een aantal punten heeft vertaald naar moties en amendementen. Dit om meer richting te geven aan het beleid.  We willen daarmee het college een extra stimulans geven duidelijker een koers te bepalen waar we heen willen met onze noordoostpolder. De burgers mogen dat van ons verwachten.

Dank tot zover.

Voorzitter,

Allereerst dank voor het aanleveren van de begroting.

Ik zal geen betoog houden, maar wil wel van de gelegenheid gebruik maken om onze moties toe te lichten. U krijgt dan ook een beeld over hoe wij inhoudelijk over deze begroting denken.

Voorzitter, meer dan 50 miljoen van onze begroting gaat op aan de paragraaf Zorg in de breedste zin des woords. Niet alleen is ook het kabinet bezig de kosten binnen de perken te houden, maar ook wij zullen als we alles beheersbaar moeten houden als locale overheid,  scherp moeten begroten, zonder daarmee aan kwaliteit in te leveren.  Hoe is het college daarmee omgegaan en op welke wijze hebben wij als raad dan kunnen zien?

Voorzitter, daar zit een groot probleem. U schrijft in uw begroting dat een transformatie in de zorg een nieuwe manier van werken vraagt, een cultuurverandering en een uitdagend proces is. Het zorglandschap veranderd immers (blz 71) Maar, voorzitter…. Vanaf blz 74 t/83, de hele paragraaf Krachtig Noordoostpolder is er nauwelijks een parameter te vinden, die zich de komende jaren begrotingstechnisch wijzigt. Noch op indicator gebied, noch op percentage als verwachtings indicator. Wij zijn daarin als fractie ronduit teleurgesteld. Het kan niet zo zijn dat uw ambitie zich niet vertaalt naar betere verwachtingscijfers in de begroting voor de komende jaren.  Ambities vertalen zich in wensen en doelen. Hoe kan het dan toch zijn college dat al deze doelen de komende drie jaar financieel exact hetzelfde laat zijn als de doelen in 2017.  Zijn we dan wel realistisch aan het begroten?’

Voorzitter, al zou je dezelfde begroting willen hanteren voor Krachtig Noordoostpolder, dan noch voorzitter veranderd de praktijk. Dagelijks, maandelijks maar zeker jaarlijks. We vergrijzen, de zorgvraag wordt groter, denk aan de jeugdzorg en niets….helemaal niets vind mijn fractie daarvan terug in de te verwachten verbeteringen en scores die u de raad aanreikt. Het blijft bij dode woorden als bijvoorbeeld: ‘We willen voorkomen dat mensen in armoede terecht komen!’ Zelden zo’n open deur gelezen.

a. Wie wil dat niet College?

b. Maar hoe u dat gaat doen?, dat ontbreekt ….!

c. Wat is acceptabel voor het College? Hoeveel moet de daling zijn?

d. Wat verstaat het college onder armoede?

Zo ook spreekt het college over “Snelle integratie van Nieuwe Nederlanders”.  Het spreken van de taal is daarbij een voorwaarde. Daarom gaan wij er mee aan de slag.”

a. Hoe dan College?

b. De laatste 3 jaren waren de resultaten nihil en hebben miljoenen gekost. Uw eigen Memo aan de ONS fractie over de DUO resultaten zijn helder! En wij zien geen enkele plan.’

c Hoe kunt u dan van de raad vragen of u voldoende heeft  ingespeeld op de nieuwe doelen die u gesteld heeft?

Voorzitter, omdat het college dit niet uitstraalt en het college wel aan de raad heeft gevraagd samen op te willen trekken willen wij zeker op een aantal punten een stimulans meegeven. We komen daarom ook met een aantal moties en amendementen waarvan ik het dictum zal voorlezen voorafgaand aan een zeer korte inleiding.

Inburgering

Voorzitter, de eerste motie inburgering moete een einde maken aan proeftuinen, luchtballonen en selfmade verwachtingspatronen.  2020 moeten wij de inburgering uit onze gemeentekas gaan bekostigen. Kosten: meer dan 1 miljoen per jaar! Nu al wil ONS dat u een duidelijk koers gaat varen en u op zijn minst een resultaat aan de raad mag meegeven! De afgelopen jaren heeft u niet/nauwelijks met taal inburgeraars bereikt!

Wij vragen zo spoedig mogelijk een Plan van Aanpak op te stellen om voor 2020 geheel voorbereid te zijn de nieuwe wetgeving;

1. Met de betreffende organisaties prestatieafspraken te maken;

2. De falende taal-inburgeraars opnieuw te betrekken bij de gemeentelijke (taal)inburgeringstrajecten!

3. De raad te informeren over de mogelijkheid om hier in 2019 mee aan te vangen zodat dit probleem wordt ondervangen.

Eenzaamheid

Voorzitter, we willen dat het college stevig inzet om eenzaamheid onder ouderen te voorkomen. We hebben daarom een amendement waarin we het een richting willen meegeven die mogelijk tot succes kan leiden.

Besluit  de (meerjaren-)prgrammabegroting 2019-2022 als volgt gewijzigd vast te stellen: de activiteit onder speerpunt 02 aan te passen (pag. 76)

02 – Een beter Welzijn Met de vergrijzing neemt ook de eenzaamheid toe.

Daarom willen wij ontmoeting, contacten en meedoen onder ouderen vergroten, door het:

aanbod van specifieke vervoersoplossingen te vergroten, door maatschappelijke activiteiten bereikbaarder te maken en door het intensiveren van dagbestedingen met als doel het percentage eenzaamheid voor 2020 te halveren.

We overwegen met een NopPas te komen bij de jaarrekening 2019 als het college geen gedegen plan kan ontwikkelen om tot een goede invulling te komen.

Motie Arbeidsparticipatie

We hebben goed geluisterd naar de wethouder. Hij sprak over schrijnende gevallen van mensen die een bijstandsuitkering ontvangen.

In het dictum van de motie  vragen we het college  inzichtelijk te maken wat de mensen belemmert om te participeren en op welke instrumenten er ingezet moeten worden om de mensen wel te laten participeren;

1. Uitvoering te geven aan de door de Raad aangenomen motie van D66 van 9 juli 2018; en De raad aan te geven welke wijzigingen er worden uitgevoerd om de situatie te verbeteren met betrekking tot de indicator score.

Mantelzorgers

We weten dat 14,9% van de inwoners mantelzorg verleent. Mantelzorg is helaas onontbeerlijk in een goed draaiende maar steeds indivualiserende samenleving waarbij mensen die zorg nodig hebben een beroep kunnen doen op mantelzorg. Daardoor kan de betaalde zorg worden ontlast of in sommige gevallen worden uitgesteld.

Om deze groep te waarderen voor hun werkzaamheden en zorg die ze verlenen is een gepaste  waardering op zijn plaatst. De ONS dient daarom samen met het CDA en de SP Pvda een motie in die deze verruiming rechtvaardigt.

Motie Verlichting Wellerwaard.

Voorzitter, de motie wellerwaard ligt er naar aanleiding van een door de raad wenselijk geacht onderzoek naar meer verlichting bij de wellerwaard.

De ONS fractie heeft gemeend , na bestudering van het onderzoek te opteren voor de optie 2 De aanleg van lantaarnpalen,

Amendement toeristenbelasting

Voorzitter, inzake de economie dienen wij een amendement in inzake Toeristenbelasting. De gegevens zijn nu nog gunstiger dan vorige jaar om de verhoging achterwege te laten.

We vragen dan ook aan de Raad om – evenzo als vorig jaar – in te stemmen met het verzoek om de verhoging achterwege te laten.

Realistisch begroten

Voorzitter, tot slot,

We hebben daar al wat eerder wat van gezegd inzake Centrumplan.

We zullen daarom vandaag een motie indienen waarbij wij verzoeken aan het college realistischer en haalbaarder te begroten. ONS wil geen posten opvoeren die niet haalbaar of realistisch zijn zodat we maar weer voorzieningen moeten treffen. Denk aan de gewezen Centrumplanellende die vele miljoenen hebben gekost.

We mogen niet anders voorzitter:

De begroting moet in reëel evenwicht zijn! Lees de begrotingscirculaire 2019. Dat  betekent: “de geraamde bedragen moeten geloofwaardig zijn. Oftwel volledig, realistisch en haalbaar.  Op bladzijde 8 van rapport ‘Commissie BBV -Raamwerk BBV’: het stelsel van baten en lasten maakt hier op gelijke wijze melding van.

Ook wil mijn fractie weten wanneer dit college met het nieuwe bestemmingsplan Emmeloord Centrum komt. Dat is in 2016 al toegezegd!

Is het nu allemaal kommer en kwel wat ONS u opdraagt? Welnee, we willen graag een samenleving die goed wordt bestuurd, waar mensen weten wat ze aan de overheid hebben maar waar mensen ook mogen weten wat er van hen verwacht wordt. Daarom stellen wij doelen en hebben we de ambities die ONS op een aantal punten heeft vertaald naar moties en amendementen. Dit om meer richting te geven aan het beleid.  We willen daarmee het college een extra stimulans geven duidelijker een koers te bepalen waar we heen willen met onze noordoostpolder. De burgers mogen dat van ons verwachten.

Dank tot zover.

Begroting 2018

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Noordoostpolder 14-11-2018 12:25

Gemeenteraad akkoord met Programmabegroting

De gemeenteraad nam maandagavond de zogenoemde Programmabegroting 2019-2022 aan. Volgens verwachting houdt de Noordoostpolder aan het einde van die periode in totaal 2,5 miljoen euro over. Partijen hadden daarom vooral vragen over onderdelen van de begroting.

ChristenUnie/SGP en Politieke Unie roepen het college bijvoorbeeld op om binnenkort een plan voor de Poldertoren te presenteren. Het CDA pleit voor een ‘participatiekalender’, waarop onderwerpen staan waarover polderbewoners kunnen meepraten. Burgers betrekken bij de besluitvorming is ook een van de speerpunten van het college. Dat wil de polder verder ontwikkelen en daarbij lef en daadkracht tonen.

ONS vindt dat het college teveel schrijft in clichés en te weinig benoemt hoe het ambities gaat vertalen in wensen en doelstellingen.

Volgens D66 blijft het college teveel hangen in de ‘agrarische achtergrond van de polder’. De SP greep de behandeling van de Programmabegroting aan om de, volgens de partij, kwalijke gevolgen van de marktwerking in de zorg onder de aandacht te brengen.

PvdA ziet vooral ‘mogelijkheden’. Ook GroenLinks is positief over de begroting, maar roept wel op om meer reserves op te bouwen, zodat de polder vlees op de botten heeft voor onverwachte tegenvallers of een nieuwe crisistijd.

Er werden twee moties aangenomen die ONS had ingediend: Arbeidsparticipatie en Mantelzorgcompliment

ONS blijft aandacht vragen voor ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA Noordoostpolder 07-09-2018 14:23

ONS blijft aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen Een goed financieel resultaat of goede zorg? Hoe speelt de gemeente het toch klaar? Een prachtig resultaat bereiken op de WMO zodat er geld overblijft voor de stijgende kosten van de Jeugdzorg en de reserve Sociaal Domein nog in stand blijft ook. Het afgelopen jaar werd er aan maatwerkvoorzieningen in de WMO een miljoen euro uitgegeven. In het programma Krachtig Noordoostpolder vallen de kosten voor de WMO voorzieningen ieder jaar mee. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeugdzorg waar de WMO-meevaller in 2017 dan ook ter compensatie werd gebruikt. De coalitie van CDA, SGP/CU, VVD en Politieke Unie is er blij mee. Wat doen we het toch goed in de Noordoostpolder, als je het vergelijkt met de resultaten in de andere gemeentes. Wij staan hier als ONS toch een beetje anders in. We zien de drempels die worden opgeworpen voordat mensen toegang krijgen tot voorzieningen. Zorgvragers zijn afhankelijk van hun omgeving geworden. Iemand die zorg vraagt is natuurlijk al vaak niet zo heel gezond en scherp. Het onderstaande voorbeeld dient ter illustratie. Ik bedank degene die mij dit verteld heeft. Casus Bejaarde mevrouw, ziekte van Parkinson. Woont nog zelfstandig met ZZP 6 (dat is een hoge zorgbehoefte). Vaak worden mensen dan in de Diemenhof of een dergelijke instelling ondergebracht.. maar of je daarop zit te wachten?? https://denoordoostpolder.nl/2018/07/04/ingezonden---diemenhof In het pand van Mercatus waarin mevrouw nu woont worden de keukens volgens plan over twee jaar vervangen. Mevrouw kan met de huidige (oude) keuken niet uit de voeten. Ze kan vanuit de rolstoel niet bij de kraan en door haar afhankelijkheid van de rolstoel zitten de keukenkastjes in de weg. De verzorgers zetten zo goed mogelijk water neer, maar met een ander model kraan zou mevrouw goed geholpen zijn en het verwijderen van de onderste keukenkastjes zou ook helpen.. Op 13 juli is er een gesprek met cliënt, verzorgende en ergotherapeut. De WMO-medewerkster is op bezoek om te kijken of een beschikking kan worden afgegeven voor aanpassingen in de keuken. Later komt de EVV’er (Eerst Verantwoordelijke Verzorgende) erbij. De mevrouw van de WMO vraagt aan de verzorgende wat het probleem is. Ze wil het probleem van de Ergotherapeut apart horen. De kraan is dus het issue en het zou helemaal fijn zijn als de onderkastjes weg zouden kunnen zodat ze er met haar rolstoel beter bij kan. Totdat de EVV’er binnen komt. De EVV’er kapt het gesprek af omdat ze ziet dat de cliënt in paniek raakt doordat de mevrouw van de WMO aankaart dat mevrouw beter kan worden opgenomen in een verpleeghuis. Mevrouw raakt hierdoor behoorlijk van de wijs (en is nog een week daarna onrustig geweest) . De mevrouw van de WMO geeft aan dat de verzorgers dan maar vaker moeten langskomen om water te geven. Cliënt krijgt een verslag toegestuurd waarin staat dat de kraan is afgewezen. Er is duidelijk aangevraagd dat er ook een aanrecht/verandering keukenblok is gewenst (rolstoel). Hierover wordt in het verslag niets vermeld. Hierover is verder ook geen contact meer opgenomen door de WMO verstrekking. Op 28 augustus spreekt de verzorger met de vertegenwoordiger van de verhuurder Mercatus. Die begrijpt de situatie maar kan niets toezeggen. Hij heeft wel het voorstel de keuken zo snel mogelijk aan te passen op kosten van Mercatus, wat ze toch al zouden doen, en een afspraak met de WMO te maken om de eventuele meerkosten aan de WMO in rekening te brengen. Dat hoeft, alles bij elkaar, niet veel extra te kosten. Op 28 augustus heeft de EVV’er van mevrouw wederom contact opgenomen met de WMO-mevrouw met de vraag hoe het er nu voorstaat met de keuken (aanrechtblad en dergelijke). Dit was geen prettig gesprek. De WMO verwijst wederom naar een verpleeghuis. Ze geeft aan dat ze voor een glas water geen keuken kan veranderen. Inmiddels is de situatie nog steeds hetzelfde. Er is geen aanpassing en mevrouw kan nog steeds niet zelfstandig bij haar kraan. Politiek Het is mooi om klinkende financiële resultaten te halen en een geweldige solvabiliteit te hebben als gemeente. Het is echter de vraag ten koste waarvan dat gebeurt. Veel voorzieningen zijn niet goed, of niet goed toegankelijk. Aanvragen voor Maatschappelijke Ondersteuning worden afgewezen. Het doel van de gemeente zou moeten zijn een prettige/leefbare omgeving voor de inwoners te creëren, zowel om te wonen als om te werken. Het doel van de gemeente kan niet zijn om een goed financieel resultaat te behalen. Het financiële resultaat is het gevolg van de afweging tussen de geboden voorzieningen en de beschikbare middelen. Als de voorzieningen niet geboden worden dan zal het resultaat per definitie zijn dat er middelen (geld dus) overblijven. Wie weet hoeveel mensen hierdoor in een onmogelijke situatie zitten. Als ONS blijven wij aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen.

2018-5-Coalitieakkoord

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder CDA Noordoostpolder 25-05-2018 15:14

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist bovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma 2018-2022

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist bovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

Reactie ONS op Collegeprogramma 2018-2022

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder CDA Noordoostpolder 22-04-2018 23:07

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist ovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.