Nieuws van OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. over VVD inzichtelijk

7 documenten

Raadsvoorstel wijziging amendement ‘Besteding budget 4e wethouder’

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD D66 Utrechtse Heuvelrug 16-10-2019 16:02

In de raadsvergadering van 10 oktober 2019 heeft OPEN tegen het raadsvoorstel voor de wijziging van het amendement ‘besteding budget 4

wethouder’ gestemd. De betreffende ‘4

wethouder’ was van D66 huize en trad in 2017 af. In de resterende raadsperiode is deze post niet meer opgevuld, en deden de 3 overgebleven wethouders het werk van de 4

wethouder erbij. Van het niet uitgegeven geld aan de 4

wethouder zouden zonnepanelen op daken van fietsenstallingen worden geplaatst. Helaas bleek dat praktisch en financieel niet haalbaar.

Wij hebben als OPEN in 2017 voor het amendement gestemd, waarin werd besloten dat het budget van de afgetreden 4e wethouder (80.000 euro) besteed zou worden aan zonnepanelen op fietsenstallingen. Helaas is gebleken dat dit amendement niet uitvoerbaar is. Daarom heeft het college in mei 2019 een alternatief voorstel gedaan. Daarin wordt voorgesteld om een lokaal duurzaamheidsfonds ter grootte van ditzelfde bedrag te starten. Maar dit voorstel staat voor OPEN te ver af van het oorspronkelijke amendement dat wij destijds steunden.

Wij staan niet per se negatief tegenover een lokaal duurzaamheidsfonds. Maar de discussie over en de meerwaarde van zo’n fonds voor onze gemeente staan voor ons, zeker gezien de benarde financiële situatie waarin we ons als gemeente bevinden, geheel los van de besteding van de middelen die waren bedoeld voor zonnepanelen op fietsenstallingen. Om deze redenen hebben wij het voorstel van het college en het aanvullende amendement van D66 niet gesteund. Dit aanvullende amendement was bedoeld om de voorwaarden van het duurzaamheidsfonds aan te scherpen. Wij willen dit onderwerp graag afsluiten en daarom hebben we het amendement van VVD en BVHlokaal gesteund. Dit amendement zet een punt achter de discussie over de besteding van het budget van de 4

Uiteraard doet deze op zichzelf staande kwestie niets af aan de duurzaamheidsambities van OPEN. De financiële realiteit van onze gemeente dwingt ons echter om in de komende jaren inventief te zijn en soms moeilijke keuzes te maken. OPEN blijft zich in dat proces actief inzetten voor een duurzame toekomst voor onze inwoners en natuur!

Renovatie van de Amersfoortseweg (Doorn)

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD Utrechtse Heuvelrug 10-04-2019 19:21

Op 4 april 2019 heeft het college de raad gevraagd akkoord te gaan met zijn plan de Amersfoortseweg in Doorn te renoveren. De weg is in slechte staat en daarnaast wordt er vaak te hard gereden.

Voorstel college

Om de snelheid en daarmee de veiligheid, geluidsoverlast en de fijnstof-uitstoot te verbeteren werd een aantal maatregelen voorgesteld:

Vervangen van het asfalt;

Verhogen van de huidige fietssuggestiestroken;

Uitbuigen van de weg ter hoogte van de komgrens;

Verkeerslichten aanbrengen bij de voetgangersoversteek bij basisschool De Kameleon.

Deze maatregelen passen niet binnen het hiervoor beschikbare budget van ruim 1 miljoen. Daarom stelde het college voor om budgetten binnen het programma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan anders te besteden. Versobering van de oversteekplaatsen Arnhemse Bovenweg in Driebergen maakt deel uit van deze wijziging.

Tijdens de beeldvorming bleek de door het college genoemde streefdatum van eind april 2019 veel te ambitieus geweest. 2020 zou een meer realistische datum zijn voor aanvang van de werkzaamheden.

Wat vindt OPEN?

De reden voor de renovatie is eigenlijk heel simpel: het asfalt en waarschijnlijk ook de fundering van het wegdeel is door het intensieve verkeer versleten. Een aantal jaar geleden had de Amersfoortseweg al aangepakt moeten worden en dat is aan de omwonenden ook al vaak gemeld.

Tijd om het dan ook echt aan te pakken nu.

Omwonenden ervaren veel (geluids)overlast van het snelle en zware verkeer. Gezondheid en veiligheid, ook voor de overstekende leerlingen van de Kameleon, waren voor ons belangrijke overwegingen om dit werk zo snel mogelijk uit te voeren.

Voor de ondernemers in het dorp was vooral het tijdstip van de uitvoering van belang. Zij dachten niet allemaal hetzelfde over wat hiervoor een gunstig tijdvak zou zijn.

Voor OPEN was het ook belangrijk hoe de omwonenden van de Arnhemse Bovenweg dachten over het voorstel. De oversteekplaatsen bij hen zouden immers versoberd worden. Gebleken is dat zij goed met de versobering konden leven.

OPEN is akkoord met het voorstel van het college.

Motie

D66 en VVD dienden  een motie in,  waarbij ze het college verzoeken: “Alles in het werk te stellen om dit jaar nog te starten met de uitvoering van het project en verdere vertraging te voorkomen”.

OPEN wil ook dat de werkzaamheden zo snel mogelijk van start gaan, maar wij vinden wel dat de uitvoering in eerste instantie altijd bij het college ligt. Daarnaast heeft het college al toegezegd zo snel mogelijk te willen beginnen, maar is er ook uitgelegd dat dit in 2019 bijna onmogelijk is; onder andere in verband met het regelen van wegomleidingen en een aanbestedingsprocedure. Ten slotte heeft het college aangegeven geleerd te hebben van het noemen van overambitieuze en enthousiaste startdata.

Voor OPEN is de motie daarom overbodig. Wij hebben deze niet gesteund.

Link naar raadsvergadering van 4 april 2019:

Waterschaps- en Provinciale Statenverkiezingen

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD PvdA GroenLinks SGP D66 Utrechtse Heuvelrug 01-04-2019 08:37

Op woensdag 20 maart hebben we gestemd voor de waterschappen en de provinciale staten. In de provincie Utrecht is het aantal statenleden van GroenLinks verdubbeld van 4 naar 8 en is de partij ruimschoots de grootste geworden, een historisch resultaat! De PvdA verloor een zetel en is de komende jaren met 4 zetels vertegenwoordigd.

Dat betekent onder meer dat Nelleke Groen rechtstreeks gekozen is in provinciale staten, Frank Slooten helaas niet. Nelleke: hartelijk gefeliciteerd! Jammer dat je de gemeentelijke politiek als commissielid gaat verlaten, maar we zijn blij dat je nog wel actief blijft in het lokale GL bestuur. We wensen je een leuke tijd toe en vertrouwen erop dat je de Utrechtse Heuvelrug goed gaat vertegenwoordigen.

In de waterschappen heeft de PvdA helaas een zetel moeten inleveren en is nu in beide vertegenwoordigd met 2 zetels. Water Natuurlijk, de waterschapspartij waarmee GroenLinks samenwerkt, heeft in Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden een zetel gewonnen en bezet daar 7 zetels, in Waterschap Vallei en Veluwe had en houdt Water Natuurlijk 3 zetels.

Enkele opmerkelijk cijfers in onze gemeente

Totaal stemmen op GroenLinks in onze gemeente was 3627, op de PvdA 1538. Er zijn 583 stemmen op Nelleke Groen uitgebracht en 179 op Frank Slooten. Voor GL haalde ook raadslid Ernst Hart 72 stemmen binnen, waarvan 1 uit Overberg. Nelleke heeft uiteindelijk meer dan 2% van het aantal uitgebrachte stemmen in de UH binnengehaald.

Van de lokale kandidaten van andere partijen heeft alleen Baerthe de Breij van de VVD meer stemmen dan Nelleke: 884, om 583. Kijken we naar andere lokale kandidaten dan heeft Nelleke ook veel meer stemmen dan Erwin Kamp – D66 (404), Gerrit Boonzaaijer – SGP (126) en Syben Streekstra – U26 (60). Ten slotte behaalde Nelleke meer stemmen dan de nummers 1 van de SP en 50plus. Mooie cijfers dus, al met al!

Binnenkort gaan de besturen de campagne evalueren. Voor vragen en opmerkingen, mail ons gerust (link)!

Constructief samenwerken in de U10

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 12-03-2019 08:03

Onze gemeente Utrechtse Heuvelrug werkt samen in de U10, een regionaal netwerk van gemeenten. Deze samenwerking is nodig, omdat de gesprekken met de Rijksoverheid over de lokale uitwerking van landelijke opgaven, zoals de energietransitie, wonen en mobiliteit, in regionaal verband plaatsvinden. Op dit moment ontwikkelt de U10 een ruimtelijk-economisch programma. De gemeenteraad van de Utrechtse Heuvelrug kon zich in de raadsvergadering van 7 maart uitspreken over de bouwstenen voor dit programma.

De bouwstenen bestaan uit vier verschillende rapporten die door de U10 zijn opgesteld over de volgende onderwerpen: de energietransitie, wonen, mobiliteit en economische ontwikkeling. In de raadsvergadering zijn er vier moties aangenomen over deze rapporten, en over de samenwerking in de U10 in het algemeen.

Busverbindingen

BVH Lokaal heeft een motie gemaakt die ervoor pleit om bij het onderwerp mobiliteit voldoende aandacht te besteden aan de busverbindingen, die immers zo belangrijk zijn in onze gemeente. Hierbij wordt specifieke aandacht gevraagd voor de busverbindingen tussen onze dorpen en Amersfoort. Deze stad ligt net buiten de U10, maar is (net als Utrecht) wel een belangrijk knoop- of eindpunt voor veel van onze inwoners. De fractie OPEN heeft deze motie gesteund.

Het landelijk gebied

De andere motie van BVH Lokaal gaat over een vijfde analyserapport over het landelijk gebied, dat momenteel wordt opgesteld. Deze motie verzoekt het college om er in de U10 voor te pleiten dat dit rapport ook wordt gebruikt als bouwsteen voor het ruimtelijk-economisch programma. De fractie OPEN vindt aandacht voor het landelijk gebied zeer belangrijk en steunde daarom ook deze motie.

Biodiversiteit

D66 en CDA hebben een motie opgesteld over het belang van biodiversiteit en met name de terugval van de insectenpopulatie. Het college wordt in deze motie verzocht om deze onderwerpen mee te nemen in de ontwikkeling van het ruimtelijk-economisch programma van de U10. Ook deze motie kon op de steun van de fractie OPEN rekenen, met de nadrukkelijke kanttekening dat biodiversiteit breder is dan de terugval van de insectenpopulatie. Wij vinden dat alle onderwerpen die vallen onder biodiversiteit het verdienen om te worden meegenomen. Sterker nog: wij willen graag dat we het als vanzelfsprekend gaan beschouwen om biodiversiteit als volwaardig, integraal onderdeel van ruimtelijke ontwikkelingen te zien.

De raad aan het roer

De laatste motie is opgesteld door onze eigen fractie OPEN, samen met de VVD. Met deze motie stellen we als raad de kaders voor een constructief-kritische en strategische opstelling van onze gemeente in de U10. We vragen het college om de raad steeds vroegtijdig mee te nemen in de besluitvorming van de U10, zodat we niet in een (te) laat stadium voorstellen krijgen gepresenteerd, waar we dan nog moeilijk ‘nee’ tegen kunnen zeggen.

Een helder signaal

Alle moties zijn unaniem door de raad aangenomen. Dat is mooi, want op deze manier geven we als gemeente Utrechtse Heuvelrug een duidelijk signaal af over wat wij, en onze inwoners, belangrijk vinden. Als fractie OPEN zijn we benieuwd naar de vervolgstappen die in U10-verband worden gezet. We zullen deze ontwikkelingen uiteraard met veel aandacht blijven volgen.

Stem op woensdag 20 maart 2019!

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 10-03-2019 20:04

Op 4 maart bracht OPEN de komende verkiezingen voor het voetlicht. Provinciale Staten, waterschappen en de Eerste Kamer, een belangrijk rijtje. Vanuit Utrechtse Heuvelrug is er deze keer een ruime keuze in kandidaten. Nog meer reden om op 20 maart te gaan stemmen!

Op de kieslijst voor Provinciale Staten vind je Nelleke Groen voor GroenLinks op plek 8. Frank Slooten staat voor de PvdA op plek 6. Beiden zetten zich in voor betaalbaar wonen, openbaar vervoer, natuur en duurzame energie. De nieuwgekozen leden van Provinciale Staten gaan de leden voor de nieuwe Eerste Kamer kiezen. Jopie Nooren van de PvdA is lid van die Eerste Kamer en opnieuw kandidaat. Zij zet zich vooral in voor het toetsen van de ‘doenbaarheid’ van nieuwe wetten voor de mensen waar het om gaat. Bij deze verkiezingen wordt ook bepaald of het huidige kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie een meerderheid behaalt. Kortom: thuisblijven is geen optie!

Carli Aulich van Progressief Heuvelrug staat voor Water Natuurlijk op plek 16 bij de verkiezingen voor het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Dit schap zorgt voor droge voeten, veilige dijken, voldoende en schoon water. Werken vanuit natuur, landbouw, duurzaamheid. Waar gaan we voor? Er valt heel wat te kiezen op 20 maart.

Onroerende Zaak Belasting – het gesprek 2018

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. D66 VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 21-12-2018 12:47

Gisteravond vond de laatste raadsvergadering van dit jaar plaats. Een spannende vergadering voor OPEN, omdat we, samen met D66 en CU twee belangrijke amendementen hadden voorbereid.

Het eerste amendement heeft ten doel om met elkaar uit te spreken als raad, dat we in het voorjaar van 2019 niet alleen zullen praten over de meerjarenbegroting 2020-2023, zoals beschreven stond in het voorliggende raadsbesluit, maar dat we ook al het mogelijke zullen doen om het tekort van 3 miljoen euro in de jaarschijf 2019 weg te werken. Dit amendement is unaniem door de raad aangenomen, we zijn hier erg blij mee! Het tweede amendement heeft een aanpassing van het ozb-tarief ten doel. Dit amendement hebben we, na een goede en rustig verlopen discussie in de raad, teruggetrokken.

Hieronder staat de toelichting die onze fractievoorzitter Nienke van der Veen aan het begin van het debat heeft gegeven bij deze amendementen.

‘Dank u voorzitter. U kunt zich vast voorstellen dat ik veel heb nagedacht over de manier waarop ik vanavond namens mijn fractie het debat wil voeren.

Ik snap dat dit politiek is, en dat er misschien van mij wordt verwacht dat ik vanavond de tegenstellingen op zoek. Dat zou betekenen dat ik straks allerlei argumenten naar jullie toeslinger, die pleiten voor een ozb-aanpassing, en dan krijg ik ongetwijfeld van andere partijen keihard terug waarom dat absoluut geen goed idee is. Dat clasht dan met elkaar, en morgen staat het in de krant.

Voorzitter, ik heb daar geen zin in, en het past ook niet bij mij. Ik wil vanavond de taal van de verbinding spreken. Noem me naief, noem me een softie, maar ik geloof nog steeds dat politiek in essentie om verbinding draait.

Laat me het amendement dat nu voorligt inleiden door vast te stellen waar onze gezamenlijkheid ligt als raad.

We voelen ons allemaal ramverantwoordelijk voor de financiële situatie waarin onze gemeente zich bevindt. En we realiseren ons allemaal dat deze precaire situatie voortkomt uit de tekorten in het sociale domein in combinatie met onze hoge schuldenlast. We weten ook allemaal dat als we uit de algemene reserve putten, dat we daarmee onze schuldenlast alleen maar vergroten. En we snappen ook heel goed dat de algemene reserve eindig is.

En ik denk dat ik kan stellen, maar die bevestiging krijg ik vanavond graag van alle afzonderlijke fracties, dat we het ook met elkaar eens over de oplossingsrichting:

We willen in het voorjaar van 2019 een integrale afweging maken over de bezuinigingen die we als gemeente moeten realiseren, waarbij alle knoppen op het dashboard bespreekbaar zijn. Te weten:

– de beleidsambities

– het niveau van onze voorzieningen

– de inkomsten

En daarbij gaat het ook over:

– de investeringenportefeuille

– de besparingen in het sociale domein

– en mogelijke besparingen op de overhead.

En we begrijpen allemaal dat iedere partij in deze integrale afweging wat zal geven en wat zal nemen.

Het doel van dit amendement is om met elkaar uit te spreken als raad, dat we tijdens de integrale afweging in het voorjaar van 2019 niet alleen zullen praten over de meerjarenbegroting 2020-2023, zoals dat nu beschreven staat in het voorliggende raadsbesluit, maar dat we ook al het mogelijke zullen doen om het tekort van 3 mln. in de jaarschijf 2019 weg te werken.

In het amendement refereren we aan een ander amendement, dat we later deze avond willen indienen, waarin we voorstellen om het ozb-tarief uit 2018 constant te houden naar het jaar 2019. Ik wil hier kort op vooruitlopen, omdat het te maken heeft met het amendement dat nu voorligt.

Ik verwacht dat ons voorstel dat we straks zullen bespreken zal leiden tot frictie en tegenstellingen in onze raad. En ik denk dat het, aan het begin van dit raadsdebat, helpt om de kern van deze tegenstelling te benoemen. Deze zit niet in de hoogte van het ozb-tarief.

Onze tegenstelling zit in de voorwaarden die nodig zijn om volgend voorjaar een gelijk speelveld te scheppen voor alle politieke partijen bij de integrale afweging over het terugdringen van het tekort in de jaarschijf 2019.

In de ogen van partijen als de VVD en misschien ook het CDA en de BVH, willen OPEN, D66 en CU nu al een voorschot nemen op deze integrale afweging, door vandaag al aan een 1 van de knoppen op het dashboard, namelijk het ozb-tarief te draaien. Dat is natuurlijk niet eerlijk.

En in de ogen van OPEN, D66 en CU is het juist ingewikkeld wij volgend jaar met elkaar om tafel zitten voor een integrale afweging, met een dashboard voor ons, waarvan aan 1 knop niet meer in te draaien is, namelijk het ozb-tarief voor 2019, omdat deze in 2018 al is vastgezet. Ook dat is niet eerlijk.

Ik snap dat er vanavond partijen zijn die naar ons kijken alsof wij een soort uit de klauwen gelopen ozb-obsessie hebben, en dat we op de ozb-knop moeten drukken zodra de gelegenheid zich voordoet. Dat beeld wil ik rechtzetten.

Voor OPEN is de ozb geen heilige graal, het is ook geen doel op zich, maar het is een instrument om onze tekorten in te dammen. Het is een van de instrumenten om onze tekorten in te dammen. En we realiseren ons heel goed dat we er alleen met ozb-aanpassingen nooit gaan komen.

Het voorstel om de ozb nu aan te passen komt vanuit een diep gevoelde verantwoordelijkheid om alles te doen wat in ons vermogen ligt om het tekort in de jaarschijf 2019 weg te werken. En het zou me een lief ding waard zijn als we, vanuit die gezamenlijk gevoelde verantwoordelijkheid vanavond de discussie met elkaar kunnen voeren. En vanuit die gedachte zou het veel voor onze fractie betekenen als het amendement dat nu voorligt raadsbreed ondersteund kan worden. Ik dank u wel.’

Voor meer achtergrondinformatie, de link naar de vergaderstukken van gisteren vindt u hier:

https://heuvelrug.notubiz.nl/vergadering/585857/Gemeenteraad%20-2e%20deel_uitloop%2020-12-2018

Zonheuvel – de achtergrond van het standpunt van de fractie

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 18-12-2018 09:04

U hebt het vast in de media gezien, tribunes vol kinderen, handtekeningenacties, zelfs Hart van Nederland was erbij. De Zonheuvel vroeg extra geld om hun renovatieplan voor elkaar te kunnen krijgen. Hier kunt u lezen hoe wij erin stonden, een combinatie van wat er op beide oordeelvormingen verteld is.

Scenario 1 – Extra krediet voor het renovatieplan

Wij waren onder de indruk van het werk dat er verzet is om scenario 1, het renovatieplan, voor elkaar te krijgen, meer hierover als we het over het participatieproces hebben. Helaas vonden wij de 7 ton die er nu extra van ons gevraagd wordt, bovenop de 5 ton die al eerder extra toegezegd is, te veel. De gemeente heeft dit geld niet. Parallel loopt een begrotingsbespreking waaruit steeds meer tegenslagen volgen. OPEN vindt dat we dan niet zelf voor nog meer tekort moeten gaan zorgen. Bovendien scheppen we dan een precedent dat echt onwenselijk is, met de rij aan scholen die er nog op de planning staat. Om deze reden konden wij niet akkoord gaan met een aanvullend krediet voor de renovatie van de Zonheuvel.

Ook de genereuze crowdfundingsgift van ouders en buurt bracht hier wat ons betreft geen verandering in. Wij moeten als gemeente niet het signaal willen afgeven dat een school in een rijke buurt met behulp van particuliere middelen wél hun voorkeursscenario krijgt, terwijl een school in een arme buurt die mogelijkheid waarschijnlijk helemaal niet heeft. Ik wil zelf als juf altijd uitdragen dat ieder kind gelijkwaardig is en dezelfde hoeveelheid aandacht verdient. Hetzelfde geldt voor ons als gemeente; je laat niet al je geld naar één school gaan, zoals je in de klas niet al je aandacht naar één kind laat gaan. Je verdeelt het zo eerlijk mogelijk, wat we integraal in het scholen huisvestingsplan hebben gedaan en opnieuw gaan doen begin volgend jaar.

Scenario 2 – Nieuwbouw met woningbouw erbij

Scenario 2 vonden wij interessant, omdat er woningen in de mix bij kwamen. Buiten de financiële voordelen die dit kan opleveren, verwijs ik weer naar een andere bespreking in de raad die nu ook loopt, namelijk de woonvisie. In die woonvisie erkennen we het enorme tekort aan woningen in deze gemeente en zeggen we dat we iedere kans die we hebben om binnen de rode contouren te bouwen, moeten aannemen. Dit was zo’n kans. In onze gemeente zijn veel mensen die dringend een woning nodig hebben. Wij hadden nu een volle tribune, maar deze mensen waren volgens mij niet aanwezig. Bij deze hebben zij ook een stem gehad.

Echter, wij zien ook grote risico’s bij een keuze voor scenario 2, onder andere omdat de marktwerking er niet in verwerkt is. De wethouder gaf aan dat er bij vergelijkbare projecten sprake was van 17 tot 21% extra kosten. Zoals ik net al zei: we hebben voor scenario 1 geen geld, en dat hebben we dus jammer genoeg ook niet voor scenario 2.

Even tussendoor – het participatieproces

Tot en met maart is de samenwerking tussen school en gemeente als een zonnetje verlopen. Wij zijn blij met een voorbeeld van een participatieproces waarbij zo constructief werd gewerkt aan een gezamenlijk plan. Wij waarderen de inzet die, veelal vrijwillig, is geleverd. Het plan is prachtig, helaas had niemand voorzien dat de markt zo zou uitpakken.

Wij vinden het jammer hoe dit proces nu de afgelopen paar maanden is gelopen. We waarderen het dat de wethouder een oplossing zocht waar woningbouw meegenomen werd en we begrijpen de korte termijn waarop dit moest. Maar het plan kwam te plotseling voor de school en buurt en er was nog te veel onduidelijk. En helaas was het ook een te groot financieel risico. Wij denken dat dit ook zijn aandeel heeft gehad in de hakken-in-zand-reactie van de teleurgestelde school, ouders en buurt – die allemaal hun eigen belangen hadden die ze samen zagen komen in scenario 1. Alle partijen (waaronder ook het college en de raad) kwamen hierdoor alleen maar verder van elkaar af te staan. Zo ver dat de betrokken ouders en de buurt zich gedwongen voelden tot noodgrepen als crowdfunding en het dreigen met rechtszaken…

De oplossing? – Scenario 3

Alles bij elkaar genomen, wil OPEN de wethouder graag aansporen om op een constructieve manier met de school in gesprek te blijven. We hopen dat de school ook bereid is om scenario 3 op een goede manier uit te werken.

Scenario 3 komt om de hoek kijken omdat de school een landelijke subsidie heeft binnengesleept voor aardgasvrij renoveren. Hierdoor wordt de nieuwe renovatie een voorbeeldproject waar we hulp van het ministerie bij krijgen en er is al interesse van aannemers die graag ervaring opdoen met aardgasvrij renoveren. OPEN ziet graag dat de hulp van het ministerie met beide handen aangegrepen wordt, en we kijken uit naar de mogelijkheden voor innovaties op het gebied van duurzaamheid die het plan nu krijgt.

Om scenario 3 te onderzoeken heeft OPEN samen met CDA en VVD een amendement op het raadsvoorstel ingediend, waarin dit alles is verwerkt. Dit amendement is gisteravond door de raad aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.