Nieuws van PAK (Progressief Akkoord) over VVD inzichtelijk

8 documenten

GroenLinks heeft, zoals het er nu ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) GroenLinks VVD CDA PvdA Brunssum 24-05-2019 04:28

GroenLinks heeft, zoals het er nu uitziet mooi veel stemmen opgehaald. Nu de andere Groenen binnen Europa nog. Voor Verandering!

Uitslagen verkiezingen Provinciale ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) VVD CDA PvdA SGP SP Partij voor de Vrijheid ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Brunssum 26-03-2019 18:05

Uitslagen verkiezingen Provinciale Staten 2019 in Deurne De Progressieve partijen hebben het goed gedaan. Michel Lintermans, ons Raadslid, kreeg in Deurne zelfs 254 stemmen! 1 VVD 2093 2 CDA 2906 3 SP (Socialistische Partij) 1049 4 PVV (Partij voor de Vrijheid) 1031 5 Democraten 66 (D66) 788 6 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 804 7 GROENLINKS 857 8 50PLUS 603 9 Partij voor de Dieren 335 10 ChristenUnie-SGP 83 11 Lokaal Brabant 230 12 Ouderen Appèl - Hart voor Brabant 75 13 Forum voor Democratie 1865 14 DENK 20 15 Senioren Brabant 134 16 Code Oranje 21 Opkomstpercentage 51,0

Jesse KlaverGisteren stond het land ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) GroenLinks VVD CDA Brunssum 19-03-2019 17:36

Opinie: 1 jaar na de verkiezingen

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) VVD Brunssum 15-03-2019 10:38

Fractievoorzitter Danny Trommelen blikt terug op het afgelopen jaar. We zitten namelijk inmiddels precies een jaar na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.

Een jaar, wat gaat dat ongelooflijk snel! Hoe kijk ik nu terug op dit jaar?

Met gemengde gevoelens.

Enerzijds heel positief, Brunssum blijft immers zelfstandig dankzij de lokale partijen!

Daarnaast hebben we als coalitie er voor gezorgd dat er ook (politieke) rust in Brunssum heerst. De Brunssumse politiek is het afgelopen jaar niet meer negatief in de pers verschenen.

Wat ik ook voor het eerst heb meegemaakt, is positieve feedback van burgers op straat. Ik word regelmatig aangesproken en gecomplimenteerd hoe wij het als PAK en de coalitie nu aanpakken in Brunssum.

Normaal bereiken alleen negatieve klanken mijn oren en ogen, zeker via de sociale media.

Dat veel burgers positief over het PAK zijn, bewees de verkiezingsuitslag. Het is echter prettig om dat ook eens te horen van burgers zelf op straat.

Maar er zitten ook wat frustraties. We willen als coalitie toch het e.e.a. veranderen, maar die veranderingen gaan langzamer dan we zouden willen.

Dat heeft meerdere oorzaken. Op de eerste plaats is er een hoop ‘achterstallig onderhoud.’ Dingen die al jaren geleden zijn besloten, maar de vorige coalitie niet heeft uitgevoerd.

Zo is al jaren geleden besloten het openluchttheater te overkappen, maar de uitvoering kwam er maar niet.

Ook werd drie jaar geleden al besloten extra BOA’s te werven, voor meer veiligheid en controle op straat. Ook dat is nog niet gerealiseerd, maar gaat nu gelukkig wel gebeuren dankzij deze coalitie. Al schrijft de journalist van de Limburger het zo in de krant, dat het lijkt alsof de VVD hier voor gezorgd heeft.

Daarnaast zijn er ook een hoop langlopende dossiers waar soms al bijna tien jaar over gepraat en aan gewerkt wordt, maar er nog steeds niet is. Een mooi voorbeeld is het accommodatiebeleid. Ook dit komt nog voor de zomer naar de gemeenteraad.

Zo zijn er nog veel meer dossiers.

Sommige collega’s noemen het ‘lijken uit de kast‘ of ‘puinruimen‘. Feit blijft dat je eerst allerlei lopende zaken en gemaakte afspraken moet nakomen, voordat je verder kunt.

Een paar kleine dingetjes hebben we wel al geregeld. Zo is de bezuiniging op de bibliotheek en de muziekschool teruggedraaid.

Er komt een noodfonds minima, de boa’s worden uitgebreid en er is geld uitgetrokken voor een breder armoedebeleid.

Ook hebben we de lastenstijging waar we zelf als gemeente invloed op hebben, tot een minimum kunnen beperken.

Het probleem is echter dat de financiële slagkracht van de gemeente dit jaar en ook volgend jaar nog vrij beperkt is. Er is weinig geld voor iets nieuws. Pas vanaf 2021 ziet er er beter uit.

Tot slot heb je ook te maken met regel- en wetgeving. Al je plannen moeten door de ambtelijke molen. En dat gaat veel langzamer dan je zou willen.

Zeker voor de ingrijpende voorstellen moet je al snel één tot anderhalf jaar uittrekken, voordat een gemeenteraad een besluit kan nemen.

Toch ben ik erg tevreden over het afgelopen jaar. We hebben we stapjes gezet. Ik realiseer me dat we ook dit jaar en ook een groot deel volgend jaar vooral veel moeten zaaien. Vooral in 2021 en de jaren erna moeten we gaan oogsten.

Samen met u als burger op weg naar een mooie toekomst voor Brunssum!

Uw input is hierbij van groot belang. Het PAK vergadert altijd openbaar op de donderdag voor de raadsvergadering. Dit doen wij op wisselende locaties, we komen iedere keer naar een andere wijk.

Via onze nieuwsbrief, website, sociale media en lokale pers kunt u zien waar we vergaderen.

Hopelijk ontmoeten we elkaar eens op onze fractievergadering!

Fractievoorzitter PAK

Bij onze buren... Willen we dat in ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) GroenLinks VVD PvdA Brunssum 30-01-2019 06:02

Bij onze buren... Willen we dat in Deurne ook?

Goede wil kabinet is niet genoeg 3 ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) VVD Brunssum 23-01-2019 19:11

Goede wil kabinet is niet genoeg 3 vragen over klimaatdoelen 1. Over welke klimaat- en milieudoelen hebben we het nu? 2. Het Urgenda-doel is onhaalbaar. Paniek dus, in het kabinet? 3. Wat kan het kabinet nog doen in zo'n korte tijd? Het Planbureau voor de Leefomgeving zal vrijdag bekendmaken dat de klimaatdoelen voor 2020 niet gehaald worden, tenzij het kabinet draconische maatregelen neemt. Over welke klimaat- en milieudoelen hebben we het nu? Goede vraag, want daar zijn er nogal wat van. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) komt eind deze week met een nieuwe voorspelling over drie klimaatdoelen die Nederland zichzelf voor het jaar 2020 heeft gesteld. Dat zijn verlaging van de broeikasgasuitstoot (doel: 25 procent reductie ten opzichte van 1990), het verhogen van het aandeel groene energie als percentage van het totale energieverbruik (doel: 14 procent) en een extra verlaging van het totale energieverbruik (doel: 100 petajoule minder dan in 2013). Geen van deze doelen wordt volgens de nieuwe PBL-raming gehaald. Op het niet halen van de laatste twee doelen staan in principe geen sancties voor het kabinet. Het eerste doel is het hardst, want het gevolg van twee rechterlijke uitspraken in de rechtszaak van milieuorganisatie Urgenda tegen de staat. Zowel de rechtbank (in 2015) als het gerechtshof in hoger beroep (in 2018) oordeelden dat de Nederlandse staat verplicht is zijn burgers te beschermen tegen de gevaren van klimaatverandering. Daarvoor is het essentieel, aldus de rechters, dat de Nederlandse overheid zich serieus inspant om de broeikasgasuitstoot te verminderen. In de Urgenda-zaken oordeelde de rechter dat het reductiedoel van 49 procent in 2030 niet geloofwaardig is als Nederland niet al in 2020 minstens 25 procent CO2-reductie bereikt. Door dat vonnis is dat reductiedoel voor volgend jaar ineens wél hard. Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat is in cassatie gegaan tegen het vonnis van het gerechtshof, maar het kabinet kan het arrest van de Hoge Raad niet achteroverleunend afwachten. 2020 is immers al volgend jaar. Het Urgenda-doel is onhaalbaar. Paniek dus, in het kabinet? Valt wel mee. Het kabinet zag deze dreun al een tijdje aankomen en heeft een strategie uitgestippeld. Die komt waarschijnlijk neer op het nemen van een aantal niet al te pijnlijke maatregelen om goede wil te tonen en hopen dat dit voor de rechter voldoende is om clementie te betrachten, mocht Urgenda in 2021 navordering van het CO2-reductiedoel eisen. 'Als puntje bij paaltje komt zal de rechter ons niet aan het onmogelijke houden', klinkt het in coalitiekringen. Een zwak punt in deze redenering is dat het kabinet het halen van de Urgenda-doelstelling zelf onmogelijk heeft gemaakt door adequate maatregelen jarenlang uit te stellen. Immers: hoe eerder je een uitstootverminderende maatregel neemt, hoe groter de CO2-reductie in 2020. Dat Urgenda in 2015 gelijk kreeg van de rechter verraste vriend en vijand. Het kabinet ging er blijkbaar voetstoots vanuit dat het gerechtshof dat 'gekke' vonnis in hoger beroep wel terug zou draaien, maar dat gebeurde niet. Dit arrest kwam in oktober 2018. Toen was het al te laat om het tij nog te keren. Een maand na het verloren hoger beroep zette het kabinet 500 miljoen euro opzij voor extra klimaatmaatregelen. Dat duidt erop dat het kabinet in elk geval nog íets wil doen om de CO2-uitstoot voor eind 2020 extra te verlagen. Het kabinet zal met concrete maatregelen waarschijnlijk wachten tot na de Statenverkiezingen van 20 maart. Daardoor gaat nog meer tijd verloren. Wat kan het kabinet nog doen in zo'n korte tijd? De Amsterdamse Hemwegcentrale van Nuon vijf jaar eerder sluiten dan gepland (eind 2019 in plaats van eind 2024) is het laaghangende fruit. Het kabinet zal hier vrijwel zeker toe besluiten, omdat het hoogstens 50 miljoen euro kost en Nuon eraan wil meewerken. Het versneld sluiten van de Rotterdamse kolencentrale van Engie zou ongeveer een miljard euro kosten, waarvan dus al een half miljard gereserveerd is. Of dit een verstandige besteding van overheidsgeld is, is de vraag. De Engie-centrale moet namelijk vóór 2030 toch al volledig overstappen op biomassa, met een sterke daling van de CO2-uitstoot tot gevolg. Het binnen een jaar sluiten van de andere drie kolencentrales is niet aan de orde: de Amercentrale is de warmtebron van de stadsverwarming voor tienduizenden huishoudens en de kolencentrales in de Eemshaven en op de Maasvlakte zijn veel te groot om pardoes dicht te gooien. Dan zou de Nederlandse energievoorziening in gevaar komen. Het is bovendien schreeuwend duur, omdat die twee centrales per stuk vele miljarden waard zijn. Veel maatregelen die in 2015 na het eerste Urgenda-vonnis nog mogelijk waren, zijn nu geen optie meer. Zo berekende het PBL destijds dat het een megaton CO2 zou schelen als de overheid elk jaar 50.000 woningen zou verduurzamen. Inmiddels zijn er drie jaar verstreken en kunnen er voor 2021 niet 250.000, maar slechts 100.000 woningen verduurzaamd worden. De maximale CO2-reductie van deze maatregel is daardoor geslonken naar 0,4 megaton. Het verlagen van de CO2-uitstoot van de industrie vergt ook tijd die er niet meer is: fabrieken kunnen niet van de ene op andere dag worden omgebouwd. Een goedkope en effectieve maatregel die het kabinet snel kan invoeren, is het verlagen van de maximumsnelheid op de snelweg naar 100 kilometer per uur. Voor de VVD, wiens minister Cora van Nieuwenhuizen nog geregeld nieuwe 130 km-bordjes langs de snelweg poot, is dat waarschijnlijk onaanvaardbaar. Hard kunnen doorrijden op de snelweg is een politiek uithangbord van de liberalen. Het verder verhogen van de energiebelasting kan ook helpen om de CO2-uitstoot snel en effectief terug te dringen, maar ook dit ligt politiek erg gevoelig. De coalitie leest niet graag krantenkoppen over de almaar stijgende energierekening voor gezinnen. DUIDELIJKHEID BIJ VERKIEZINGEN Tegen de verwachting in maken de planbureaus nog vóór de statenverkiezingen bekend hoe het concept-klimaatakkoord van voormalig VVD-leider Ed Nijpels uitpakt voor de broeikasgasemissies en de koopkracht van huishoudens. Op 13 maart, precies een week voor de verkiezingen, presenteren het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) hun conclusies. Door deze planning kan het klimaatbeleid een brisant thema worden in de laatste dagen van de verkiezingscampagne. De doorrekening van het PBL moet uitwijzen of de voorstellen van de vijf klimaattafels volstaan om de nagestreefde reductie met 49 procent van de CO2-uitstoot in 2030 te halen. Het CPB berekent hoe de kosten van de maatregelen neerslaan bij bedrijven en gezinnen. Dit is politiek zeer gevoelige materie, omdat de vier coalitiepartijen zeer verschillend denken over het klimaatbeleid. Bron: Volkskrant 23-01-2019 YVONNE HOFS

Wie betaalt de rekening? Volgens ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid Brunssum 13-01-2019 09:05

Wie betaalt de rekening? Volgens Dijkhoff van de VVD zijn leiders van D'66 en Groen Links drammers. Drammen= op een hinderlijke manier voortdurend aandringen of zeuren. In december 2018 hebben vier milieu-organisaties en het FNV het klimaatakkoord niet ondertekend, omdat "nog volstrekt onduidelijk is waar de rekening komt te liggen." Hun vrees was dat grote bedrijven te veel worden ontzien en vooral huishoudens voor de kosten opdraaien. Dröge van Liberaal Groen van de VVD (op 2.18) denkt dat Dijkhoff met zijn verhaal komt omdat hij bang is voor de kiezer of de gele hesjes. "Misschien is dat het. Of het is voor de FvD-kiezer of de PVV-kiezer? Ik weet het niet." "Natuurlijk weten we het nog niet allemaal, maar dat we hoe dan ook iets moeten doen, dat is de uitdaging. En dat gaat ons allemaal geld en moeite kosten. Dat is het echte verhaal."

Jesse KlaverAls de Telegraaf drie ...

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) VVD Brunssum 12-01-2019 11:49