Nieuws van Partij voor Iedereen over D66 inzichtelijk

3 documenten

Hoe Nederland toch niet dood gaat aan het stikstofprobleem

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen D66 Amsterdam 27-09-2019 08:25

De kranten staan vol over stikstof, hoe dat de hele bouw plat legt, en wat voor drastische maatregelen er genomen moeten worden. Je zou haast denken dat er een grote milieuramp staat te gebeuren. Laat ik de boel eens op een rijtje zetten.

Om te beginnen gaat het hele verhaal over niet over stikstof maar over stikstofverbindingen. Gewoon stikstof is het hoofdbestanddeel van lucht, en daar mag je zo veel van uitstoten als je wilt. De stikstofverbindingen waar het over gaat zijn voor mensen giftig.

De hele ophef is nu niet over deze giftigheid. De “Kader Richtlijn Water” houdt de concentraties in het oppervlaktewater binnen de perken, en voor de lucht is er het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Tot verdriet van het longfonds worden hiervoor geen drastische maatregelen genomen.

In de natuur worden deze stoffen opgenomen in de stikstofkringloop. Planten halen hieruit de stikstof die ze nodig hebben voor het maken van eiwitten. Deze stikstofkringloop is zo belangrijk voor de landbouw dat  bemestingsnormen in kilo stikstof per hectare gaan.

Deze stikstofverbindingen zorgen dus voor meer plantengroei, en hoewel dat meer CO2-opname betekent, kunnen deze hard groeiende planten zeldzame planten in natuurgebieden overwoekeren.

Als je een natuurvergunning wil hebben moet je aantonen dat je geen schade aanricht in Natura2000-gebieden. Hiervoor heeft het RIVM een rekentool ontwikkeld, AERIUS. Daaruit blijkt dat een hoop projecten niet kunnen in Nederland.

Om toch te kunnen bouwen heeft de regering de PAS verzonnen: extra stikstofuitstoot op de ene plaats kan volgens dat systeem gecompenseerd worden door vermindering van stikstof op de andere plaats. Vergunningen die hier op gebaseerd zijn, zijn nu door de rechter afgewezen.

Lopende bedrijven draaien gewoon door zonder vergunningen. Handhavingstrajecten voor lopende bedrijven duren vaak jaren. Maar bouwprojecten worden voor zoiets stilgelegd. Er zijn nu bouwers die al maanden hun personeel betalen zonder dat ze iets kunnen doen. Het is te begrijpen dat die mensen niet blij zijn dat de loketten van de overheid gewoon dicht gegooid zijn.

Nu de wetgeving de plannen van de overheid in de weg zit, is er een probleem. Daarvoor is de commissie Remkes ingesteld. Op het moment van schrijven is het eindrapport nog niet klaar maar er zijn twee plannen uitgelekt. Geheel toevallig precies de voorstellen die D66 een week eerder gedaan heeft. Deze plannen gaan alleen niet werken.

Het eerste plan is het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen. Dit is natuurlijk simpel: een paar borden vervangen en het is klaar.

Het tweede plan is om de veestapel in te krimpen. Dat is simpel omdat de veestapel in Nederland tot op de millimeter in kaart gebracht is. Eerst voor de voedselveiligheid, later voor mestregels. Een mooi voorbeeld, van hoe gevaarlijk te veel registratie kan zijn.

Deze twee plannen gaan precies uit van het idee dat bij de PAS afgekeurd is: we compenseren de uitstoot op de ene plaats met uitstoot ergens anders. Er zijn weinig veehouderijen die ruimte kunnen maken voor bouwprojecten in Amsterdam, en een nieuw stuk snelweg, ligt eigenlijk altijd ergens anders dan een oude.

Het hele “stikstofprobleem” is duidelijk een voorbeeld van hoe de Nederlandse overheid problemen heeft om de gevolgen van de eigen wetten, en regelingen te accepteren. Hoe de keuzes in het verleden gemaakt zijn, en of de politiek hier bewust voor gekozen heeft, is weer een heel ander verhaal.

Werkgroep Wietproef, huidige stand van zaken

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen D66 Amsterdam 09-09-2019 06:23

Waarom zijn we de werkgroep ook al weer gestart?

Nederland maakt zich klaar voor het Experiment gesloten coffeeshopketen, in de volksmond ook wel de Wietproef genoemd. “Het experiment gesloten coffeeshopketen moet duidelijk maken of legale levering, inkoop en verkoop van cannabis mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze cannabis gecontroleerd.”

De Piratenpartij heeft eind vorig jaar een reactie ingezonden op de internetconsultatie “Besluit Experiment gesloten coffeeshopketen”. Naar goed gebruik heeft de regering de beste adviezen genegeerd en het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum aangesteld om het experiment te evalueren. De geschiedenis heeft ons geleerd dat het WODC feit en fictie nog wel eens door elkaar wil halen dus dat schept geen vertrouwen. Daarom hebben enkele piraten de themawerkgroep Wietproef opgericht. Deze werkgroep zal het experiment op de voet volgen en is tevens bedoeld om meningen uit te wisselen, feiten boven tafel te halen en onze visie hierover met de wereld te delen.

(Bron: Piratenpartij Nieuwsbrief 2019-01)

Wat vind de Piratenpartij

Een ander drugsbeleid

Inmiddels is duidelijk dat de ‘war on drugs’ meer kwaad doet dan goed. Drugsverboden hebben niet geleid tot een daling van productie, handel en gebruik. De prijzen van drugs stijgen niet door schaarste. Dit verbod levert ons – al jaren – meer zware criminaliteit, meer corruptie, meer ernstige gezondheidsproblemen en milieuschade. In het zuiden van het land mogen buitenlanders de coffeeshops niet meer in – dus meer straathandel, criminaliteit en overlast van drugstoeristen. Er zijn tal van andere voorbeelden.

Uit het Manifest Joint Regulation blijkt dat 77% van de totale opsporingscapaciteit wordt besteed aan het handhaven van drugsverboden. Politie, justitie, rechtbank en gevangeniswezen kunnen hun capaciteit allemaal beter besteden.

Verschillende grootschalige onderzoeken laten zien dat ons drugsbeleid is ingehaald door de realiteit. De meest schadelijke stoffen (alcohol, tabak) zijn legaal verkrijgbaar bij de supermarkt, terwijl we mensen opsluiten voor stoffen die veel minder risico’s met zich meebrengen. Recent onderzoek van het RIVM laat duidelijk zien dat ons beleid is gebaseerd op misinformatie en perverse belangen en beslist niet op wetenschap en feiten.

Drugsgebruik- en bezit

De Piratenpartij vindt dat drugsgebruik voor volwassenen onder het zelfbeschikkingsrecht valt. Drugsbezit moet daarom uit het strafrecht worden gehaald en gedecriminaliseerd worden. Cannabis wordt volledig gelegaliseerd. Als er sprake is van problematisch gebruik is dit een taak voor gezondheidszorg en niet voor justitie, net zoals bij alcohol en tabak.

Productie van drugs

De Piratenpartij wil productie en handel van drugs waar mogelijk reguleren. Dit zorgt ervoor dat de nodige capaciteit bij justitie vrijkomt die kan worden geïnvesteerd in de aanpak van(zware) criminaliteit. Door een criminele markt te veranderen in een gereguleerde markt, kunnen we de omstandigheden waaronder drugs geproduceerd en verkocht worden controleren. Dit levert nieuwe banen op en draagt zo bij aan de economie.

Dit levert tevens belastingen/accijns op, die kunnen worden ingezet voor preventie van gezondheidsproblemen (harm reduction), maar natuurlijk ook voor tal van andere zaken.

Met gestandaardiseerde producten, kwaliteitscontroles en voorwaarden aan verkoop (wat betreft leeftijd, reclame en gespecialiseerde verkooppunten zonder winstoogmerk) ontstaat hier een hele nieuwe (innovatieve) industrie, die tal van voordelen met zich meebrengt.

Mensen worden niet meer hun huis uitgezet omdat ze plantjes kweken. Drugsafval wordt niet meer in de natuur gedumpt, maar wordt verwerkt als farmaceutisch afval. Onderzoeken naar de helende werking en medicinale gebruiken van drugs zijn veelbelovend en dienen te worden gestimuleerd in plaats van tegengewerkt.

We stellen de volgende maatregelen voor:

Het huidige verbodssysteem vervangen door regelgeving.

Gereguleerde cannabisteelt, achterdeur coffeeshop dicht.

Cannabis social clubs zonder winstoogmerk mogelijk maken.

Veilige thuisteelt van cannabis toestaan.

Drempels voor medische en industriële toepassing van hennep opheffen.

Drempels voor wetenschappelijk onderzoek naar psychedelica als medicijn opheffen.

De prioriteit aan de opsporing van productie én handel in drugs wordt zover geminimaliseerd als internationale verdragen toestaan.

Nederland wordt weer een progressieve voorloper op het gebied van drugsbeleid en zet zich in voor aanpassing van internationale verdragen.

Drugsgebruikers niet langer als criminelen behandelen; problematische gebruikers krijgen zorg, geen straf.

Verkoop van psychedelica aan meerderjarigen toestaan in smartshops, door opgeleid personeel.

Breed (wetenschappelijk) onderzoek naar psychotrope stoffen

Opleidingen en informatie voor banenzoekers in de cannabis branche

Bron: Partijprogramma Tweede Kamerverkiezingen 2017

De meeste internationale verdragen met betrekking tot de voorbereiding, manipulatie en consumptie van psychoactieve stoffen zijn verouderd en niet gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Wetenschappelijk bewijs suggereert bijvoorbeeld dat legalisatie van cannabis minder schadelijk is voor mens en maatschappij dan een verbod.

Europese Piraten stellen voor dat de EU:

Werkt aan het veranderen van de internationale conventies met betrekking tot psychoactieve stoffen naar een wetenschappelijk onderbouwde aanpak.

Een kader opstelt dat de wetenschappelijke aanpak faciliteert, dat onder meer informatie moet uitwisselen en onderzoek naar psychoactieve stoffen moet helpen financieren.

Wetgeving en regulering van cannabis in de afzonderlijke lidstaten bepleit, om de zwarte markt te beperken.

“Het wietexperiment is in mijn ogen opgezet als zoethoudertje door D66 om hun kiezers te laten zien dat ze heel erg voor ruimere regels zijn met betrekking tot cannabis. Natuurlijk wel na een proef. En die proef is zo krom opgezet dat ie alleen maar kan falen. Ook hierin laat de regering weer eens zien totaal geen verstand van zaken te hebben. Het motto van de sekswerkers gaat hier ook op: “About us, not without us!”. Als je een goeie proef wilt doen, zet die dat op samen met de coffeeshophouders en niet over hun ruggen heen.” – Sjoerd de Boer (voorzitter Piratenpartij)

Wat is de huidige stand van zaken

De invulling van het experiment gesloten coffeeshopketen wordt met de volgende tien genomineerde gemeenten uitgewerkt: Arnhem, Almere, Breda, Groningen, Heerlen, Hellevoetsluis, Maastricht, Nijmegen, Tilburg en Zaanstad. Deze gemeenten zijn naar voren gekomen op basis van advies van de Adviescommissie Experiment gesloten cannabisketen onder leiding van prof. dr. Knottnerus. Afgelopen week hebben minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en minister Bruins voor Medische Zorg en Sport al een eerste keer gesproken met de tien gemeenten over de nadere invulling van hun (mogelijke) deelname aan het wietexperiment.

(Bron: Rijks Overheid: Experiment gesloten coffeeshopketen, nieuws)

De gemeente Utrecht gaat zich inzetten om toch mee te mogen doen aan het wietexperiment:  De adviescommissie van het wietexperiment heeft gezegd dat deelname van ten minste één van de G4-gemeentes een beter resultaat oplevert. “De komende periode zullen wij dan ook gebruiken om het belang van de deelname van Utrecht aan het experiment […] onder de aandacht te brengen van de Eerste Kamer”, zegt wethouder Victor Everhardt.

(Bron: De Utrechtse Internet Courant)

Na 43 jaar in een schimmig gebied te hebben gehandeld met het gedoogbeleid, geeft de overheid ons nu de indruk een stap voorwaarts te hebben gemaakt maar eigenlijk is het een pas op de plaats. Feitelijk gezien wordt na het invoeren van de wietproef het telen, verkopen en kopen van cannabis nog steeds gedoogd en kunnen er forse straffen worden opgelegd door justitie, en kan een burgemeester of minister nog steeds je cannabisbedrijf sluiten. Wet Damocles is nog steeds van toepassing, dus heb je ook maar iets meer dan 5 gram wiet, zelfs staatwiet, in huis dan mag je door de burgemeester uit je woning gezet worden. Rook je graag een stukje Maroc of Afghaan? Pech gehad! Dit mag de aan de wietproef deelnemende coffeeshops niet meer verkopen, dus ben je aangewezen op een huisdealer, straatverkoper of webshop. Cannabis-webshop blijven overigens ook verboden, terwijl je drank, vuurwerk en messen gewoon online kunt bestellen. Ook extracten mogen niet verkocht worden, dus bijvoorbeeld ook geen cannabisolie. En dat terwijl daar onder met name de medicinale gebruikers enorme vraag naar is. Het is een beetje alsof je wel sinaasappels maar geen sinaasappelsap mag verkopen. En tot slot, thuis telen blijft verboden. En juist dat lijkt me de basis van een gezond cannabisbeleid, het recht om je eigen vijf planten onder veilige omstandigheden thuis te kweken. En dit is dan alleen nog maar geschreven door de ogen van een gebruiker. Telers en verkopers zullen uiteraard tegen meer zaken aanlopen: Grensgemeentes moeten de wietpas (weer) invoeren. Startende kweekbedrijven kunnen geen bankrekening openen. Het te veel aan gekweekte wiet moet worden vernietigd op eigen kosten. Krom toch?

In principe ben ik voor ieder initiatief om cannabis uit het verdom hoekje te halen. Vezelhennep is in Pekela en omstreken een bekend fenomeen. En ook de toepassing van mediwiet mag wat meer een reguliere toepassing worden. In 1976 waren we een vooruitstrevend land, in 2019 worden we links en rechts door verschillende landen ingehaald en lijkt het in Nederland alleen maar om meer betutteling van en controle op de burger te gaan. En de overheid zal er ongetwijfeld zelf ook wel bij varen.

Dus wat mij betreft. Weg met de wietproef. Geef vrij, iedereen blij! En high.

1 WIST U DAT? ...

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen D66 CDA VVD Alkmaar 20-03-2018 16:51

1 WIST U DAT? Rioolheffingsbedrag in Alkmaar: 2014- €114,92 stijging €1,62 2015- €116,65 stijging €1,73 2016- €128,70 stijging €12,05 !!?!?!?!?!?!?!?!?!?! 2017- €129,99 stijging €1,29 BEDANKT OPA, VVD, D66 en CDA 2 WIST U DAT? Afvalstoffenheffing in Alkmaar 2014- €238, 68 2015- €242, 25 stijging € 3,58 2016- €255,00 stijging €12,75 !?!?!?!?!?!?! 2017- €261,12 stijging € 6,12 Bedankt OPA, VVD, D66 en CDA 3 WIST U DAT? Langlopende leningen van Gemeente Alkmaar 1 januari 2018 €374,3 miljoen en eind 2018 €392,8 miljoen................. BEDANKT OPA, VVD, D66 en CDA

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.