Nieuws van ProTiel over VVD inzichtelijk

7 documenten

Uit de vergadering van de commissie Bestuur van 3 okt. 2019.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 21-10-2019 11:51

Subsidiekader.

Het college van B en W wil het subsidiebeleid veranderen. De subsidieaanvrager zou onder meer moeten aantonen in welke mate haar activiteiten bijdragen aan de belangen van de Tielse bevolking. De VVD wil getoetst zien dat de subsidiegelden ook daadwerkelijk zijn uitgegeven en niet opgepot worden. ProTiel brengt het voorstel in dat de penningmeester van een vereniging van meer dan vijftig leden de subsidieaanvraag vergezeld doet gaan van de jaarrekening. De wethouder had daar wel oren naar. De VVD wil dit agendapunt echter regulier in de raadsvergadering behandeld hebben.

Risicoprofiel.

In het Risicoprofiel wordt vastgesteld welke veiligheidsrisico’s er binnen onze gemeente aanwezig zijn door aanwezigheidsfactoren als bij voorbeeld industriële activiteiten of vervoer van gevaarlijke stoffen. Maar ook door bij voorbeeld cyberaanvallen en zelfs hittegolven. In ieder geval is in het risicoprofiel alles meegenomen en benoemd wat er in onze gemeente maar eventueel mis zou kunnen gaan. Het risicoprofiel dat aldus door het college is opgemaakt is ter beoordeling voorgelegd aan de commissie en door deze volledig bevonden. In ieder geval heeft de commissie niets kunnen vinden wat er nog aan ontbreekt. Ook het op het risicoprofiel gestoelde Risico Beleidsplan werd vervolgens onder de loep genomen en ook hierin kon de commissie zich volledig vinden. Wel werd nog de vraag gesteld hoe de nazorg word geregeld bij slachtoffers of getraumatiseerden bij eventuele rampen. Daar blijkt niet standaard in te worden voorzien. De ambulance organisatie voorziet niet in nazorg, maar MIJNHARTSLAG.NU doet wel aan nazorg. Deze organisatie voor burgerhulpverlening, die ook de distributie van de Automatische Externe Defibrillatoren, de A.E.D.’s verzorgt, heeft daar een speciale afdeling voor.

Overigens komt er nog een bijeenkomst voor de raads- en commissieleden waarin nog het een en ander over de rampenbestrijding zal worden uitgelegd.

Het onderwerp gaat als hamerstuk naar de raadsvergaderin

Regeling incontinentie- en medisch afval.

Het college stelt een aparte regeling voor aan de commissie betreffend de inzameling van incontinentie- en medisch afval. Zij wil geen aparte AVRI-containers daarvoor in de openbare ruimte en dit afval dient dus gewoon met het restafval in de reguliere container gedeponeerd te worden. Wel voorziet het voorstel in een financiële tegemoetkoming voor mensen die om medische reden van incontinentiemateriaal gebruik moeten maken. Het gaat daarbij dus niet om babyluiers.

Registratie en verrekening worden uitgevoerd door Belastingsamenwerking Rivierenland, de BSR. De mensen die al een tegemoetkoming volgens de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de WMO, genieten, komen hiervoor niet in aanmerking.

Protiel vindt dit een goed uitgangspunt en is voorstander van het solidariteitsbeginsel in deze regeling.

De regeling komt echter nog eens voor nader overleg terug in de raadsvergadering.

Uitgangspunten Regionale Energiestrategie.

In de Uitgangspunten van de Regionale Energiestrategie, de RES, wordt vastgelegd op welke wijze en met welke partners de strategie vorm wordt gegeven en welke rol de raad daarin is toegedacht. Goed beschouwd komt het er op neer dat de partners bestaan uit nutsbedrijven, commerciële en maatschappelijke organisaties en betrokken particulieren uit zowel de gemeente als de regio. Met deze partners wordt in brede discussies per regiogemeente de strategie in een ruwe vorm geschetst. De raad monitort deze wijze van aanpak.

De fractie van ProTiel heeft aangegeven dat zij zich kan vinden in de gestelde uitgangspunten en in de wijze van communicatie zoals beschreven in de rol van de raden. Tevens hebben wij onze denkwijze over de energietransitie genoemd, zoals wij deze ook in ons verkiezingsprogramma hebben staan. Wij hebben te verstaan gegeven dat wij de aanleg van zonne-energiepanelen willen volgens de Ladder van Duurzaamheid. Dus geen aanleg van zonneparken in waardevol landschap of op goede agrarische teelgronden. Maar wel op daken van gebouwen. En waar mogelijk en in overeenstemming met omwonenden, kunnen ook de bouwblokken benut worden voor zonnepanelen. Ook hebben wij gepleit voor het geven van voorlichting bij de inwoners thuis over het verstrekken van goedkope, zichzelf terugverdienende leningen t.b.v. duurzame energie aan particuliere woningeigenaren. En voorts ook voor de aanleg van zonneparken die passen binnen de infrastructuur.

De wethouder heeft uitgelegd dat de daadwerkelijke invulling van de schetsplannen nog volgt, maar dat de uitgangspunten bijna volledig aansluiten bij de wensen van ProTiel.

Vuurwerkoverlast.

Het college is van mening dat niet moet worden overgegaan tot het aanwijzen van vuurwerkvrije zones. Ook niet tot het aanwijzen van zones waar het juist wel is toegestaan om vuurwerk af te steken. En evenmin tot het instellen van een totaal verbod op vuurwerk of het organiseren van een centrale vuurwerkshow. Wel stelt zij voor om over te gaan tot het instellen van een meldpunt vuurwerkoverlast in de laatste weken van het jaar.

ProTiel deelt de mening van het college. Volgens onze fractie heeft het geen zin om vuurwerkvrije zones aan te wijzen zolang er geen middelen zijn om over te gaan tot handhaving daarvan.

Ook met het instellen van een meldpunt vuurwerkoverlast voor de laatste dagen van het jaar is ProTiel het met het college eens. We hebben wel de wens dat dit meldpunt wat ruimer dan alleen tijdens kantooruren bereikbaar is.

Omdat wij weten dat er structureel overleg is tussen het gemeentebestuur en de buurtpreventie teams in Tiel, hebben wij verzocht een beroep te doen op deze teams om juist tegen de jaarwisseling extra in de wijk aanwezig te zijn. Zij kunnen dan hun opgedane ervaringen delen met het meldpunt, zodat zo nodig direct een hulpdienst ingeschakeld kan worden. Wellicht is er nog een klein budget te vinden om aan deze teams in enige vorm erkentelijkheid te betuigen.

De wethouder stelt dat de politie door capaciteitsgebrek inderdaad niet overal kan optreden. De gemeente zal dan ook een beroep doen op de buurtpreventie teams.

De fractie van D66 vindt vuurwerkvrije zones wel zinvol en stelt voor om borden te plaatsen om die zones te markeren.

Uit de vergadering van de Commissie Bestuur van 5-9-2019.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 10-09-2019 06:38

Regionaal Project Breedband.

Als vervolg op een eerder ter elfder ure aan de afzonderlijke raadsleden gezonden brief was er een inspreker van Glasvezel Buitenaf aanwezig. Glasvezel Buitenaf is een concurrent van Digitale Stad, het bedrijf dat als enige heeft ingeschreven voor de aanleg van het glasvezelnet in de als onrendabel geldende gebieden van de Regio Rivierenland. Glasvezel Buitenaf heeft blijkbaar spijt dat zij niet aan de inschrijving heeft deelgenomen, hoewel zij daarvoor was uitgenodigd. In haar brief aan de raadsleden trachtte zij die te weerhouden van goedkeuring aan het voorstel van het regiobestuur tot uitvoering van het breedbandproject. In zijn betoog haalde de inspreker de inhoud van de brief nog eens aan. In het kort komt het er op neer dat Glasvezel Buitenaf van mening is dat het onderhavig buitengebied niet als onrendabel gebied volgens de normen van de Europese Commissie zou gelden. Aanleg en exploitatie door de overheid zou daarom als illegaal gelden en zou uitsluitend door marktpartijen mogen geschieden. Glasvezel Buitenaf dreigt daarom met het starten van een gerechtelijke procedure zodra het breedbandproject door de regio wordt aangenomen.

Aangezien er volgens de Europese normen is vastgesteld dat het wel degelijk om onrendabel gebied gaat en het project ook volledig door de Europese Commissie is goedgekeurd, nemen de commissieleden de spreekbeurt voor kennisname aan en hebben geen vragen. Wel wordt besloten na aanleiding van de voornoemde brief technische vragen in te dienen bij het college.

Overigens is deelname van achtenvijftig procent van de adressen in de buitengebieden bereikt. Daarmee is de financiële dekking gewaarborgd en kan het project in principe doorgang vinden. Voorwaarde is wel dat alle aangesloten regiogemeenten, op de gemeente Buren na, bij meerderheid van stemmen deelnemen.

Tiel Schone Stad.

Wethouder Groen ziet geen reden om verdere actie te ondernemen om van Tiel een schonere stad te maken. Hij heeft overleg gevoerd met de provincie en de AVRI. De ervaringen met de nieuwe restafvalprocedure worden door de inwoners van Tiel vooralsnog als positief ervaren. Het agenda- punt wordt daarom niet verder behandeld.

Appelpop.

Tijdens Appelpop is het verboden lachgas te verkopen of er mee het terrein op te komen.

De tijdelijke alcoholpoli voor Appelpop wordt gehuisvest in Zinder. De kosten daarvan worden gedragen door Stichting Appelpop. Jongelui beneden de achttien jaar bij wie alcoholgebruik wordt vastgesteld, krijgen geen toegang tot het Appelpopterrein en hun ouders worden direct op de hoogte gebracht.

Corso.

De inwoners binnen het parcours van het Corso zijn ruimschoots en tijdig geïnformeerd over de toegang tot hun woning tijdens rondgang van de corsowagens.

Cannabisproef.

Tiel is niet ingeloot om als testgemeente deel te nemen aan de landelijke weedproef. Een aantal gemeenten, verspreid over Nederland, gaat namelijk een proef uitvoeren met gelegaliseerde cannabis. Daarbij gaat het er om de koffieshops te voorzien van legaal gekweekte cannabis, om daarmee het criminele circuit buitenspel te zetten. Bovendien wordt daarmee een eind gemaakt aan de vreemde toestand dat de cannabis van de koffieshops aan de voordeur legaal is, maar aan de achterdeur illegaal. Overigens zal onze gemeente wel fungeren als controlegemeente. Er zal daarbij gekeken worden of er verschillen optreden voor wat betreft criminaliteit en andere toestanden in vergelijking met de proefgemeenten.

Ondanks het afvallen als testgemeente willen de Tiels coffeeshops wel meewerken aan hun verhuizing uit het centrum van Tiel.

Handhavingsbeleid AVRI

Aangaande het handhavinsgbeleid van de AVRI stelde ProTiel de vraag of de BijzondereOpsporings Ambtenaren, de Boa’s, van de AVRI wel voldoende zijn getraind om onderscheid te kunnen maken tussen bewust kwaadwillend gedrag, of gedrag van personen die onbewust een overtreding maken.

De fractie gaf daarbij aan dat de voorkeur van ProTiel uitgaat naar een bijzondere aandacht voorpreventieve aanpak van de Boa’s en het voorkomen van herhaalde overtreding, waarbij een boete niet onmiddellijk nodig is. De fractie zei deze opmerking te doen om reden dat zij signalen hadontvangen dat de Boa’s te snel sanctionerend optreden.

De VVD vroeg of de Boa’s kunnen worden toegerust met pepperspray. Maar volgens de wethouderworden de Boa’s al toegerust met handboeien, waarvoor zij ook trainingen hebben gevolgd.

Raadsinformatie Breedbandnetwerk.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 05-09-2019 06:27

Op 3 september j.l. werd in Culemborg door Regio Rivierenland een informatiebijeenkomst gehouden aangaande het uitgewerkte concept voor de aanleg van het glasvezelnet in de buitengebieden. Deze bijeenkomst was speciaal bedoeld om raads- en commissieleden uit de regio op de hoogte te stellen van alle voorwaarden en ontwikkelingen die tot het eindconcept hebben geleid en waarover de deelnemende gemeenten een besluit moeten nemen. De gemeente Tiel werd op deze dag vertegenwoordigd door de PvdB, de VVD en ProTiel.

Waar gaat het in het kort om?

Bij de aanleg van glasvezelnetten t.b.v. snelle internetverbindingen zijn marktpartijen niet geïnteresseerd in onrendabele gebieden. Deze betreffen voornamelijk de landelijke gebieden buiten de bebouwde kommen. Dus heeft de Regio Rivierenland het initiatief genomen om zelf de buitengebieden te gaan voorzien van glasvezelnetten. Nu is een dergelijk overheidsbemoeienis door de Europese Commissie niet toegestaan, tenzij is vastgesteld dat het om zogenaamde witte gebieden gaat. Dit zijn gebieden waar geen enkele marktpartij zowel momenteel als in de toekomst in wil investeren. Na een eerste aanbesteding voor marktpartijen waarop geen enkele partij reageerde, erkende de Europese Commissie dat het inderdaad om een wit gebied ging en werd toestemming verleend tot overheidsaanleg van het glasvezelnet.

Hoe wordt het gefinancierd?

Maar hoe denkt de regio de aanleg en onderhoud van het glasvezelnet te financieren als het, althans in de ogen van de marktpartijen, onrendabel zal zijn?

De regio ziet enkele gunstige omstandigheden. In tegenstelling tot het belangrijkste uitgangspunt van de marktpartijen, hoeft er geen winst gemaakt te worden. Wel moeten uiteraard kosten en baten in balans zijn. Vooral ook gunstig is de historisch lage rente voor de overheid, die als ongeveer de meest betrouwbare lener wordt gezien. Momenteel geldt ook een rentevaste termijn van 30 jaar. Een lineaire aflossing is mogelijk met een looptijd van 50 jaar.

Voor 55% van de aan te sluiten objecten zijn er inmiddels marktconforme contracten afgesloten, waardoor er op basis van liquiditeit geen tekort is gedurende de exploitatieperiode. Zou de deelname in 5 jaar toenemen naar 65% dan ontstaat er ook geen balanstekort in het eigen vermogen. Deze onzekerheid over de groei naar 65% deelname binnen 5 jaar vertaald zich in een zeer beperkt effect op het weerstandsvermogen.

Ook de operationele kosten zijn zeer beperkt door het uitbesteden van onderhoud en beheer.

Overigens worden er geen aansluitkosten bij de gebruikers in rekening gebracht; de kosten worden opgebracht door de verschillende marktgebonden providers die van het net gebruik gaan maken en bij wie de gebruikers hun contracten kunnen afsluiten. Alleen gebruikers die wel een aansluiting willen, maar geen abonnement nemen dienen een deel van hun aansluiting te betalen.

Wat zijn de voordelen van dit overheidsinitiatief?

De witte adressen zijn correct vastgesteld, zodat er geen conflict met de Europese Commissie kan ontstaan.

Er wordt in de digitale infrastructuur van de buitengebieden een grote verbetering gerealiseerd, wat ook tot economische voordelen kan leiden.

Het netwerk wordt opengesteld voor gebruik door alle marktpartijen. Wat positief is voor de markt en de concurrentie.

De uitvoerende commerciële partij, Digitale Stad, wil gelijktijdig ook voor eigen rekening en beheer een netwerk aanleggen in de grijze gebieden. Dit zijn gebieden die volgens de richtlijnen van de Europese Commissie niet door de overheid aangelegd mogen worden. Maar door het initiatief van Digitale Stad ontstaat feitelijk een totaal netwerk dat nog beter voldoet aan de ambities van het regiobestuur. Er zou daardoor een regionaal glasvezelnet ontstaan van ongeveer 9000 aansluitingen in de witte gebieden en nog eens eenzelfde aantal in de grijze gebieden.

Zijn er nog valkuilen te verwachten?

Ook Glasvezel Buitenaf kreeg de mogelijkheid voor het doen van een aanbieding, maar liet die kans onbenut. Wellicht heeft zij daar achteraf spijt van. Want ter elfder uren, juist nu de raden gaan beslissen over de voorstellen van het Regiobestuur, heeft Glasvezel Buitenaf middels een juridisch bureau een schrijven gericht aan de afzonderlijke raadsleden. De teneur van de brief komt er op neer dat in juridische zin het witte gebied niet als wit kan gelden, maar als grijs moet worden aangemerkt. In de ogen van ProTiel is dit schrijven vooral bedoeld om de standvastigheid van de raadsleden bij het te nemen besluit negatief te beïnvloeden. Wij laten ons echter niet van ons stuk brengen, ofschoon wij voor alle zekerheid wel verlangen dat het college de kleur van het witte gebied nog eens onder de loep neemt.

Uit de gemeenteraadvergadering van 17 juli 2019

ProTiel ProTiel VVD CDA Tiel 03-08-2019 15:56

De college stelt voor de starters op de koopwoningmarkt een lening ter beschikking te stellen. Dit kan een koopwoning net binnen het bereik van de minder draagkrachtigen brengen. Als voorwaarde geldt dat de te kopen woning een WOZ-waarde van € 250.000 niet te boven gaat. Ook blijft deze lening beperkt tot maximaal 20% van het aankoopbedrag, met een maximum van € 40.000.

Een amendement van VVD, CU en CDA om het maximale bedrag te verlagen naar € 25.000 is door ProTiel niet gesteund. Wij vinden dat met zo’n verlaging de doelgroep al te zeer wordt verkleind enbovendien het aantal beschikbare koopwoningen voor de doelgroep zal afnemen.

Op basis van besluiten van de gemeenteraad in de vorige raadsperiode ligt het voor de hand dat Tiel haar aanmelding voor dit experiment zal handhaven. Het experiment zal uitgevoerd worden in maximaal 10 gemeenten in Nederland. Het houdt in dat de coffeeshops in de deelnemende gemeenten hun wiet krijgen aangeleverd van door de rijksoverheid geselecteerde kwekers. Dat betekent dat voor wietleveranties het criminele circuit uitgeschakeld wordt. Bij een succesvolle uitkomst zal deze situatie landelijk in wetgeving worden vastgelegd. Daarmee komt er een einde aan de huidige, nogal belachelijke situatie waarin verkoop en gebruik niet strafbaar zijn, maar productie, vervoer en levering wel.

ProTiel staat op het standpunt dat in een tijd van bezuinigingen er geen cent mag gaan naar de uitvoering van een dergelijk experiment van de rijksoverheid. In de inleiding gaf de burgemeester aan, dat er intensief overleg is geweest met de beide verantwoordelijke ministers. Daarop is de aangemelde gemeenten toegezegd dat, indien zij voor het experiment geselecteerd worden, zij gedurende de periode dat het experiment duurt, financieel en juridisch volledig worden gecompenseerd. Ook zullen ongewenste effecten, zoals bijvoorbeeld straathandel, worden bestreden met politie en handhaving, zonder dat dit voor de gemeenten extra kosten met zich meebrengt.

ProTiel heeft, voorafgaand aan de stemming over het besluit tot handhaving van de aanmelding, een schorsing aangevraagd. Daardoor konden we met de aanwezige fractieleden, Alex Stultiens en Peter van der Lugt, overleggen. Er bleven bij een deel van onze fractie grote twijfels leven t.a.v. het handhaven van de aanmelding. Een unaniem voor of tegen zat er niet in. Maar er viel te overwegen dat met de toezeggingen van de rijksoverheid er geen financiële bedenking meer waren. Bovendien, als het experiment zou slagen, zouden alle gemeenten verplicht worden om over te gaan naar het nieuwe systeem. Er kan verwacht worden dat dan de kosten van de gemeenten niet worden gecompenseerd. De deelnemende gemeenten zouden dus een kostenvoordeel hebben. Reden voor ons raadslid, Peter Elferink, om uiteindelijk in te stemmen met het handhaven van de aanmelding.

Verder koppelen we een plaatselijk belang aan het experiment: namelijk de verplaatsing van de coffeeshops uit het centrum. Hoewel die verplaatsing geen onderdeel uitmaakt van het experiment hopen we dat het mee kan liften op de dynamiek van het experiment.

Onder het hoofd “ Motie vreemd aan de Orde” werd namens alle partijen een motie ingediend. Dit is een motie die geen betrekking heeft op een van de onderwerpen die op de agenda van de raad staat. De motie heeft tot doel het rijk te bewegen om hun bekostigingsmethodiek voor het Gemeentefondsaan te passen. Nu geldt het zogenaamde “Trap op, trap af principe”. Dit betekent dat in tijden vanrijksbezuinigingen, zoals bij de afgelopen crisis, ook de gemeenten minder geld krijgen van het rijk. Trap af dus. In tijden dat het goed gaat en de rijksoverheid weer gaat investeren dan groeit ook de omvang van de gemeentegelden; trap op. Echter in deze systematiek is de ontvangst door gemeenten gekoppeld aan het uitgavenpatroon van het rijk. En daar wringt de schoen; het gaat goed met de economie, maar de rijksoverheid houdt de hand op de knip en investeert dus niet. En dat betekent dat de gemeenten nog steeds minder geld krijgen. Gemeenten gaan dus niet alleen in slechte tijden trap af, maar ook in goede tijden. De gemeente Tiel kreeg via de zogenaamde Meicirculaire 2019 de boodschap van de rijksoverheid dat de financiële bijdragen van het rijk aan de gemeente Tiel met miljoenen worden gekort.

De motie is aangenomen en wordt door het college uitgevoerd.

Uit de vergadering van de commissie Samenleving van 29 mei 2019.

ProTiel ProTiel VVD D66 Tiel 22-06-2019 12:28

Jeugdzorg.

Het college heeft een onderzoeksbureau opdracht gegeven een analyse uit te voeren naar de omvang van de jeugdhulp in Tiel en vraagt de commissieleden of zij zich kunnen vinden in de conclusies en bevindingen. ProTiel heeft er onder andere op gewezen dat er bij de wijkteams onduidelijkheid bestaat over waar zij heen moeten met vermoedens van te hoge declaraties van zorgverleners. Ook stelt ProTiel vast dat er te weinig controle is op de vraag of de uitvoering van de zorg wel wordt verricht volgens de inkoopvoorwaarden van die zorgverlening. Tevens is ons in het rapport opgevallen dat de doorverwijzingen in wijken met hoger opgeleiden voornamelijk loopt via de huisartsen, terwijl de doorverwijzingen in wijken met meer lager opgeleiden voornamelijk verlopen via de wijkteams. ProTiel heeft er op gewezen dat er nog een andere conclusie uit het rapport valt op te maken over het oplopen van de vraag naar jeugdzorg en de toenemende kosten. Wij stellen vast dat de gemeente weliswaar financieel verantwoordelijk is, maar nog weinig regie neemt op het totale beleid. Tiel moet juist de toegang tot de jeugdzorg, de aanbieders van zorgverlening en de inkoop van zorgverlening aan elkaar verbinden. Daardoor zal de gemeente de kostenontwikkeling beter in beeld krijgen en er sturing aan kunnen geven.

Begroting 2020 GGD Gelderland Zuid.

De commissie uitte haar zorg over de telkens weer oplopende begroting van de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst. Naar aanleiding daarvan stelde de heer van de Gorp van de VVD voor om in de toekomst vooraf een taakstellend bedrag vast te stellen en hierop de begroting te baseren. Daarbij dan tevens aan te geven wat financieel niet meer mogelijk is. De vraag van ProTiel of er bij andere deelnemende gemeenten in GGD Gelderland Zuid draagvlak voor is, kon hij niet bevestigen. De zienswijze zal regulier in de raad behandeld worden.

Begroting Werkzaak 2020.

Op verzoek van ProTiel en D66 wordt de begroting voor 2020 van de Werkzaak regulier behandeld in de raad. Wat ProTiel betreft vinden wij het van belang dit onderwerp in de raad te behandelen omdat het, ook al is het zijdelings, betrekking heeft op het eventueel uittreden van Tiel uit de werkzaak.

De Werkzaak is een gemeenschappelijke regionale regeling t.b.v. mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om reden dat de kostenbijdrage van de Gemeente Tiel in verhouding aanmerkelijk hoger is dan het aantal Tielenaren die van de Werkzaak gebruik maakt, overweegt het college uit te treden.

De Kracht van de Raden.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 29-05-2019 14:40

Er is al veel over geklaagd: gebrek aan democratische controle en sturing van de gemeenschappelijke regelingen. De vertegenwoordigende bestuurders, doorgaans de wethouders, maken onderling de dienst uit en de gemeenteraden hebben het nakijken. Dat is de teneur. Maar, dat gaat veranderen, als het aan de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ ligt.

Gezonde democratie.

De groep bestaat uit een drietal raadsleden van verschillende gemeenten binnen onze regio, te weten: Nanda van Doremalen van de VVD Buren, Peter Elferink van ProTiel en Frans van Gelder van het CDA West Maas en Waal.

Wat zij willen is een gezonde democratische invloed van de raadsleden op de besluiten binnen de verschillende gemeenschappelijke regelingen als bijvoorbeeld de AVRI en De Werkzaak.

Hoe dat te bereiken hebben zij duidelijk gemaakt op de door hen georganiseerde, druk bezochte bijeenkomst van regionale raadsleden op 20 mei jl. in Beneden Leeuwen.

Hun belangrijkste boodschap van die avond was dat de raden wel degelijk veel invloed kunnen hebben op gemeenschappelijke regelingen, zodra zij intergemeentelijk gaan samenwerken. Maar juist dat is niet structureel georganiseerd in Regio Rivierenland. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgt men een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kan het raadslid als het ware tekenen bi j het kruisje. De stem van onze inwoners klinkt daardoor nauwelijks door in de regio, zo vindt de initiatiefgroep. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van het raadslid dat ook de verlenging van het lokaal bestuur tot in de gemeenschappelijke regelingen kritisch wordt gevolgd. Juist dat heeft onze aandacht nodig, vinden de initiatiefnemers.

Kansen.

De groep stelt op de bijeenkomst een viertal problemen aan de orde en geeft daarbij de door hen voorgestelde oplossingskansen.

Ten eerste worden de dossiers van de regionale regelingen binnen de acht raden die de regio vormen niet op het zelfde moment besproken in de verschillende raden. De ene raad bespreekt ze bijvoorbeeld in september en bij de andere komt het zelfde dossier pas in december aan bod. Hierdoor kunnen de verschillende raden niet over de inhoud met elkaar afstemmen. De initiatiefgroep stelt daarom voor dat in alle acht raden een motie over het ‘Synchroniseren van de Agenda’s’ wordt ingediend. De motie beoogt dat de griffiers van de raden de opdracht krijgen om agenda’s over de gemeenschappelijke regelingen onderling op elkaar af te stellen.

Ten tweede worden de in principe openbare vergaderingen van het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regelingen doorgaans overdag gehouden en zijn daardoor voor raadsleden nauwelijks te bezoeken. De initiatiefgroep stelt daarom voor om tevens een motie ‘Transparantie van Bestuur’ in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online beschikbaar te stellen, zodat zowel door raadsleden als inwoners de

vergaderingen direct en achteraf gevolgd kunnen worden.

Ten derde ontbreekt het in deze materie aan het regionaal georganiseerd zijn van de raden. Er is weinig verbinding tussen de raden. De daardoor versnipperde raden hebben weinig slagkracht. Daarom wil de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ zich graag uitbreiden met een afvaardiging uit alle acht raden, zodat er op regionaal niveau met elkaar in gesprek kan worden gegaan. Zij stelt daarom voor een derde motie ‘Initiatief Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen.

Hierin kan er voor gekozen worden om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de acht raden te laten fungeren, totdat er een definitieve raadskring gevormd is. Voor die tussenvorm is gekozen omdat de initiatief-raadskring zich, in de visie van de initiatief groep Kracht van de Raden, tot eind 2019 moet gaan bezighouden met het opstellen van de doelen voor de acht raden. Ook dient zij een plan op te stellen hoe de afvaardiging van raadsleden in de definitieve raadskring op een goede manier kan worden georganiseerd.

Ten vierde ontbreekt het nog wel eens aan goede informatievoorziening van de colleges van Burgemeester en Wethouders naar de raden. Daarom stelt de initiatiefgroep voor om bovendien een motie ‘Informatievoorziening vanuit het college’ in te dienen.

Monitoren.

De initiatiefnemers zouden graag willen zien dat de verzamelde raadsleden de moties onderling bespreken en in de eigen raad indienen. Mochten de vier moties in de acht raden worden aangenomen, dan zou de eerste stap gezet zijn naar meer grip op de gemeenschappelijke regelingen.

De initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ gaat het proces na deze bijeenkomstmonitoren. Zij houdt bij welke stappen de acht raden zetten. Worden de moties ingediend en zo ja, welke? Ook als maar één van de vier moties zou worden aangenomen door de acht raden, dan is er samen al een grote stap gezet in de verbetering van de lokale democratie. Mocht de motie ‘lnitiatief-Raadskring RegioRivierenland’ niet worden aangenomen, dan blijft de initiatiefgroep “Kracht van de Raden’ bestaan en zal zij nogmaals proberen om op regionaal niveau totsamenwerking te komen tussen al de acht raden. Speciaal voor Peter Elferink is dat een vastbijter, want het oplossen van de ondemocratische bestuurde gemeenschappelijke regelingen is onderdeel van het verkiezingsprogramma van ProTiel.

Motie Plastic aangenomen!

ProTiel ProTiel GroenLinks D66 VVD PvdA Tiel 22-03-2019 09:58

Gisteren 21 maart 2019 dienden we tijdens de raadsvergadering een motie in over plastic. De motie dienden we in samen met Groen Links, CU, D66 en Kleurrijk en werd ondersteund door PvdA en CDA.

De focus ligt bij bewustwording en het terugbrengen van het aandeel plastic bij de bron in de gemeente Tiel.

Het is gebaseerd op het VNG model (de Global Goals uitwerking op gemeentelijk beleid).

Daaruit blijkt dat we – los van het aansluiten bij het landelijk Plastic Pact en het Europese verbod op single-used plastic- in kunnen zetten op een gedragsverandering. En dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van overheid, inwoners en ondernemers.

✅Door een Kopgroep Plastic op de richten, waarin raadsleden, bestuurders en inwoners samenwerken.

✅Door pro-actief te zijn, te inspireren, het goede voorbeeld te geven, bijvoorbeeld door gesprekken met ondernemers aan te gaan, in te zetten op samenwerking, samen te werken in de regio, door educatie, sprekende voorbeelden te delen en actief te informeren in de (sociale)media.

✅ Hier de komende jaren op in te zetten.

Het heeft enige tijd gekost. Voor de mensen die het hebben gevolgd: zo’n 3 maanden; een raad waarin we de motie tóch niet inbrachten, een ‘werkstuk’ met uitleg over de omvang van dit probleem, een bespreking tijdens de commissie bestuur, opnieuw inbrengen in de raad, motie herschrijven….

We merken dat dit thema in de gehele raad leeft.

We hebben gezocht naar haalbaarheid. Ook gezien de financiële situatie van Tiel en de hoge werkdruk voor ambtenaren door de vorige ronde bezuinigingen.

De motie is aangenomen! Helaas: VVD en PvdB steunden de motie niet.

De komende jaren gaan we hiermee aan de slag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.