Nieuws van PvdA/GROENLINKS over VVD inzichtelijk

11 documenten

https://www.pvdagroenlinksdoesburg.co ...

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS VVD Doesburg 03-09-2019 18:56

https://www.pvdagroenlinksdoesburg.com/single-post/2019/09/03/Arthur-Boone-wordt-wethouder-van-Doesburg VVD-Statenlid Arthur Boone wordt voorgedragen als nieuwe wethouder van Doesburg. Dat heeft de VVD-fractie zojuist bekendgemaakt. Boone krijgt onder andere economie, ruimtelijke ordening en recreatie & toerisme in zijn portefeuille. Naar verwachting zal de nieuwe wethouder in de raadsvergadering van eind september geïnstalleerd worden.

Arthur Boone wordt wethouder van Doesburg

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS GroenLinks VVD PvdA Doesburg 03-09-2019 17:59

VVD-Statenlid Arthur Boone wordt voorgedragen als nieuwe wethouder van Doesburg. Dat heeft de VVD-fractie zojuist bekendgemaakt. Boone krijgt onder andere economie, ruimtelijke ordening en recreatie & toerisme in zijn portefeuille. Naar verwachting zal de nieuwe wethouder in de raadsvergadering van eind september geïnstalleerd worden.

'Wij denken dat Arthur Boone als persoon uitstekend zal passen bij Doesburg en het huidige college van B&W ' laat VVD-fractievoorzitter Martin Korporaal weten in het artikel van de omroep Gelderland.

PvdA/GroenLinks heeft gisteren met Arthur kennisgemaakt. We sluiten ons van harte aan bij de woorden van de heer Korporaal.

Wij wensen Arthur veel plezier en succes met zijn nieuwe baan en zien uit naar een prettige samenwerking!

Doesburg wordt geen ...

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Doesburg 04-02-2019 21:42

Doesburg wordt geen Regenbooggemeente: jammer. PvdA/GroenLinks wilde dat de gemeente Doesburg zou onderzoeken waar de LHBT'ers in Doesburg tegenaan lopen en wat het zou kosten om maatregelen te nemen om hun positie te verbeteren. Helaas is hiervoor geen meerderheid gevonden. Jammer. Lees onze visie op: https://www.pvdagroenlinksdoesburg.com/single-post/2019/02/04/Doesburg-wordt-geen-regenbooggemeente-gemiste-kans https://www.gelderlander.nl/doesburg/doesburg-wordt-geen-regenboog-gemeente-er-zijn-hier-andere-prioriteiten~add4b974/

Doesburg wordt geen regenbooggemeente: gemiste kans

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS GroenLinks VVD CDA PvdA Doesburg 04-02-2019 21:36

PvdA/GroenLinks wilde dat Doesburg zich zou aansluiten bij de groeiende groep Regenbooggemeenten in Nederland. Daarmee zou onze stad werk gaan maken van beleid om de positie van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders te verbeteren. ‘Niet nodig, want in Doesburg speelt dat helemaal niet’, vonden de Stadspartij Doesburg en de VVD. Een niet uit te leggen standpunt vinden wij.

Een paar weken geleden bracht een groep conservatieve christenen de zogenoemde Nashville-verklaring uit. Daarin keuren ze de ’leefwijze en levensstijl’ af van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders, ook wel LHBT’ers genoemd. Om die LHBT’ers een hart onder de riem te steken (en als subtiel protest tegen deze Nashville-verklaring) hesen veel gemeenten daarna spontaan de Regenboogvlag. De Doesburgse burgemeester Van der Meijs besloot om dat niet te doen, met een beroep op de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst. Een gemiste kans, vinden wij als PvdA/GroenLinks.

Een poging om dan in ieder geval de positie van LHBT’ers in Doesburg te verbeteren door zich aan te sluiten bij de meer dan 53 Nederlandse Regenbooggemeenten (waaronder buurgemeenten Bronckhorst en Brummen) strandde eind januari helaas ook. Het CDA vond dat artikel 1 in de Grondwet volstaat als het gaat om de bescherming van LHBT’ers. De Stadspartij Doesburg en de VVD vonden het vooral ‘te duur’. En bovendien zijn er volgens deze partijen in Doesburg helemaal geen LHBT’ers met problemen – zij waren ze in ieder geval nog niet tegengekomen.

Jammer. Want in de motie werd het college juist gevraagd te onderzoeken waar Doesburgse LHBT’ers tegenaan lopen. En uit te zoeken wat het zou gaan kosten als we extra maatregelen willen nemen om hun positie te verbeteren. Dat laatste hoefde al helemaal geen probleem te zijn: het ministerie stelt per Regenbooggemeente zo’n 20.000 euro beschikbaar om plannen uit te voeren.

We vinden het jammer dat CDA, Stadspartij Doesburg en VVD niet willen zien wat landelijk onderzoek al langer aantoont, namelijk dat LHBT’ers meer dan gemiddeld het slachtoffer zijn van discriminatie, pesterijen en geweld. Het zou wel heel bijzonder zijn als deze problematiek in Doesburg niet zou spelen.

Voor PvdA/GroenLinks is deze afwijzende opstelling een extra stimulans om zich in te blijven zetten voor alle groepen die een extra steun in de rug kunnen gebruiken: homo’s, lesbiennes, biseksuelen, en transgenders in Doesburg.

Algemene beschouwingen bij de programmabegroting 2018

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS VVD SP PvdA Doesburg 26-10-2018 08:28

Uit de programmabegroting 2019-2022 blijkt dat de komende jaren de geraamde structurele baten en lasten met elkaar in evenwicht zijn. Daarnaast blijft de stand van de algemene reserve nagenoeg gelijk. We zijn er trots op dat we als kleine gemeente erin slagen om onze financien op orde te houden.

Dit positieve beeld is mede mogelijk door de tegenvallende inkomsten uit de meicirculaire te compenseren met aanvullende dekkingsvoorstellen:

•    het opnemen van het stroomgedeelte precario Liander;

•    Het verlagen van de storting BUIG bestemmingsreserve;

•    Een besparing in de formatie i.v.m. de digitalisering.

Wij denken dat deze dekkingsvoorstellen realistisch zijn en ondersteunen ze dan ook.

In de begroting zijn bedragen opgenomen voor nieuw beleid. Daarbij springen de bedragen voor de geplande digitalisering en de energietransitie in het oog. Wij vinden het goed dat er door het college voor is gekozen deze onderwerpen snel op te pakken.

De digitalisering moet leiden tot een betere toegankelijkheid van de gemeentelijke diensten en daarnaast tot een besparing. We moeten inderdaad met spoed aan de energietransitie gaan werken, al was het alleen maar omdat de overheid de gemeenten verplicht om op korte termijn hiervoor plannen op te leveren.

De overige posten met betrekking tot het nieuwe beleid zijn in deze begroting wat ons betreft voldoende toegelicht en we zijn ermee akkoord.

Een aantal opmerkingen over de programma’s.

Programma 1: Bestuur en veiligheid in Doesburg

Waar kan ik terecht met mijn vragen over inkomen, werk of zorg? Het antwoord op die vraag zou snel beantwoord moeten kunnen worden door te kijken op de website van de gemeente.

Dat valt vies tegen. De website is op dit punt duidelijk voor verbetering vatbaar. Het is belangrijk dat dit snel gebeurt want voor de inwoners van Doesburg is het belangrijk dat zij de weg naar de voorzieningen, waarop zij recht hebben, makkelijk kunnen vinden.

In de programmabegroting wordt budget gevraagd voor de formatie omdat het college wil werken aan een verdere digitalisering van de gemeente. Daarbij wil het college de klantgerichtheid en bereikbaarheid van de gemeente vergroten. Dit vinden wij een uitgelezen kans om de informatievoorziening over werk, zorg en inkomen te verbeteren.

Daarom heeft Pvda/GROENLINKS een motie opgesteld waarin het college wordt gevraagd om binnen het project digitalisering eerst de verbetering van de informatievoorziening in het sociaal domein op te pakken.

De voorgenomen verdere digitalisering biedt daarnaast een uitgelezen kans om een andere lang gekoesterde wens van ons in vervulling te doen gaan, namelijk het vergroten van de betrokkenheid van Doesburgers bij de beleidsontwikkeling. Alle Doesburgers samen hebben veel kennis en kunde. We moeten zoeken naar manieren om die kennis en kunde te ontsluiten.

Doesburgers moeten bijvoorbeeld mee kunnen denken over goede woon- en leefvoorzieningen en verbeteringen in openbare ruimte. Dit is een belangrijk punt in het coalitieakkoord. De motie vraagt daarom het college om een experiment uit te voeren met een digitaal platform voor idee-generatie, burger-initiatieven en discussie.

Het is van groot belang dat de informatievoorziening vanuit het college volledig en evenwichtig is. In het verleden is dat niet altijd zo geweest. Wij vinden bijvoorbeeld dat de informatievoorziening tijdens de ontwikkeling van het Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg (het LEID) onder de maat, dat wil zeggen, sterk gekleurd is geweest.

Doesburg heeft een uniek maar relatief onbekend archief. Wat ons betreft zou het archief wat meer naar buiten kunnen treden. De bekendheid van Doesburg als historische stad zou daarmee kunnen worden vergroot.

Programma 2: Leefbaar en duurzaam Doesburg

De renovatie van het openbaar groen en onze bomen mag niet leiden tot een kaalslag. We vinden het belangrijk dat dit in goed overleg met aanwonenden gebeurt. Daar waar het kan moet het groen een ecologische functie krijgen zodat het aantrekkelijk is voor bijvoorbeeld vogels en insecten. We verwachten dat daarvoor in het groenbeheerplan meer aandacht voor komt.

De realisatie van een stadspark aan de Koppelweg gaat wat ons betreft niet samen met een mogelijke sportaccomodatie op deze locatie. Dat zou ook niet in lijn zijn met de gebiedsvisie “De blauwe knoop”.

Wij denken dat er mogelijkheden liggen om stad en buitengebied elkaar te laten versterken. De aangenomen motie met betrekking tot de Fraterwaard vraagt het college dit concreet uit te werken voor dit gebied. We verwachten dan ook dat hier het komend jaar plannen voor komen.

De verduurzaming van Doesburg gaat ons de komende jaren flink bezighouden. Om voldoende vaart te maken en om aanspraak te kunnen maken vinden we het van belang dat we snel aan de slag gaan. Maar daarnaast moet natuurlijk beleid worden ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan de warmtevisie die voor 2021 gereed moet zijn. En al voor 1 juni 2019 moet een Regionale Energie Strategie worden opgeleverd aan het ministerie.

Uiteindelijk zullen we van het gas af moeten. Dat is een mooie kans om tegelijkertijd de leefbaarheid te begroten. Wij rekenen erop dat met het oog daarop binnenkort concrete stappen worden ondernomen. Dat zal moeten gebeuren met subsidie van de Provincie.  We vinden het belangrijk dat de energietransitie wordt “gedragen” en niet wordt “opgedrongen”. En het mag niet zo zijn dat de mensen met de lagere inkomens de rekening moeten betalen van de verduurzaming!

Als het gaat om de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval dan moet het crede zijn: “de vervuiler betaalt”. Eigenlijk moet daar achter staan: “indien mogelijk”. Want gelukkig is het zo in Doesburg dat als je onvoldoende inkomen hebt, je geen afvalstoffen heffing hoeft te betalen. Dat wordt omgeslagen over de mensen die het wel kunnen betalen. Een sociaal systeem dus waar wij volledig achter staan.

Wat ons betreft streven we ernaar om het vastrecht zo laag mogelijk te houden. De prijs per zak wordt dan wel wat hoger maar zo wordt iedereen gestimuleerd zo min mogelijk afval te produceren.

Het niveau van de afvalstoffenheffing wordt bepaald door de kosten die de afvalverwerking met zich meebrengt. In het recente verleden is de verhoging van deze kosten incidenteel gecompenseerd. Zonder compensatie zou dit ertoe kunnen leiden dat er in 2019 een relatief scherpe stijging van de afvalstoffenheffing plaatstvindt.

Omdat deze verhoging dan zou samenvallen met de invoering van het nieuwe systeem met ondergrondse containers, kan bij de bewoners van Doesburg de indruk ontstaan dat het nieuwe systeem de oorzaak is van de kostenstijging.

Dat is feitelijk onjuist. Toch is het belangrijk dat daarover geen misverstand onstaat. Daarom wordt in de motie van de VVD, Stadspartij Doesburg, PvdA/GROENLINKS en de SP  voorgesteld opnieuw 1-malig de verhoging van de afvalstoffenheffen te compenseren. Dat ondersteunen wij.

Op langere termijn is het belangrijk dat we teruggaan naar het uitgangspunt dat het niveau van de afvalstoffenheffing wordt bepaald door de kosten die de afvalverwerking met zich meebrengt. Er moet daarom een afbouw van de compensatie komen. Ook dat wordt in de motie voorgesteld.

Programma 3 Wonen, werken en recreeren in Doesburg

De implementatie van de Omgevingswet is voor een kleine gemeente als Doesburg een grote opgave. We maken ons hierover enige zorgen: gaan wij dit redden?

De zorg staat in Doesburg goed op de rails dankzij het vooruitstrevende beleid in de afgelopen jaren. Toch is er nog veel te doen, bijvoorbeeld om de toegankelijkheid van de zorg te verbeteren. Zoals gezegd kan dat bijvoorbeeld door de digitale informatievoorziening te verbeteren.

In de omringende gemeenten zien we grote tekorten op het jeugdbeleid. Het is opvallend dat dit in Doesburg niet het geval is, vooral omdat het percentage jongeren met jeugdhulp relatief hoog is: 11,6%. We hebben geinvesteerd in preventieve maatregelen en dat blijkt zijn vruchten af te werpen.

In deze begroting is opnieuw geld uitgetrokken voor de buursportcoaches. Zij helpen om meer mensen in beweging te krijgen. Belangrijk werk dat wij van harte ondersteunen.

Op dit moment wonen er 1860 kinderen tot 18 jaar in Doesburg ( info publieksbureau). Stichting leergeld helpt op dit moment 380 tot 400 kinderen uit 190 gezinnen. Dat zou betekenen dat meer dan 20% van de kinderen tot 18 jaar hulp nodig hebben omdat ouders rond armoedegrens leven. De voedselbank geeft aan dat zij de afgelopen jaren steeds meer klanten hebben gekregen de afgelopen jaren. Vraag aan het college: bent u zich bewust van de groeiende armoede in Doesburg? Past u het beleid daar de komende jaren op aan?

Programma 5 Algemene dienst en financien.

In de begroting is op pagina  46 te lezen dat de totale lastendruk jaarlijks niet meer mag stijgen dan de reguliere inflatiecorrectie. Toch is de stijging van de lastendruk in 2019 ruim boven de inflatiecorrectie, namelijk ca. 10%. Dat wordt veroorzaakt door het wegvallen van eenmalige compensaties. Wij zijn geen voorstander van dergelijke compensaties omdat deze op termijn leiden tot relatief grote tariefsprongen zoals we nu zien in 2019.

Een opvallende doelstelling in dit programma is “Een betere afhandeling van de binnenkomende post”. Het is in het recente verleden voorgekomen dat brieven pas na een half jaar werden beantwoord. Het is zelfs voorgekomen dat brieven zoek zijn geraakt. Dat is voor een professionele organisatie onaanvaardbaar en het is goed dat daarvaar nu aandacht is.

We hebben in Doesburg deze raadsperiode een brede coalitie. Er zijn in de coalitie nogal eens verschillende geluiden te horen over hetzelfde onderwerp. Is dat erg? Nee. Sterker nog: dat is goed. Voorwaarde is wel dat respectvol wordt omgegaan met elkaars mening en dat er door alle partijen constructief naar oplossingen wordt gezocht.

Gelukkig is dat het geval. Gebleken is dat ook de samenwerking in het college goed verloopt. Het belang van collegiaal bestuur zit goed tussen de oren. De programmabegroting 2018 weerspiegelt deze goede samenwerking. Het staande beleid is in de begroting het uitgangspunt. Daarnaast doet de begroting recht aan een aantal ambities zoals deze zijn geformuleerd in het coalitieakkoord.

De komende periode wordt gebruikt om nog meer ambities uit het coalitieakkoord om te zetten in concrete voorstellen. We vinden het verstandig om hiervoor voldoende tijd uit te trekken. Zo wordt voorkomen dat de organisatie overbelast raakt en dat niet doordachte plannen uitgevoerd zouden worden.

Zoals bekend komt er bij de sluis ...

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS VVD PvdA Doesburg 21-07-2018 13:01

Zoals bekend komt er bij de sluis tussen de Oude IJssel en de IJssel in Doesburg een van de grootste vispassages van Nederland. De vissen moeten bij laag water een hoogte van vijf meter kunnen overwinnen. Daarnaast komt er een visvriendelijke waterkrachtcentrale. Voor de bouw van de vispassage zal de Barend Ubbinkweg ter plaatse van de stuw vanaf 3 september 2018 tot 3 december 2018 worden afgesloten. De VVD, de Stadspartij Doesburg en PvdA/GROENLINKS hebben naar aanleiding daarvan een aantal schriftelijke vragen aan het College gesteld. De vragen en de reactie van het College treft u in de bijgevoegde foto's. Reactie College (algemeen): De afsluiting van 3 maanden is noodzakelijk doordat er leidingen en kabels verplaatst moeten worden en het beton van de constructie moet uitharden. De planning van de uitvoering wordt met name bepaald wordt door Liander. De verkeerssituatie in Doesburg wordt tijdens de afsluiting goed gemonitord en de impact voor hulpdiensten nihil omdat zij gebruik zullen maken van het fietspad over de Barend Ubbinkweg kunnen. Er komt vooraf aan de afsluiting nog detailinformatie over bijvoorbeeld alternatieve routes vanuit hierin trekken de betrokken partijen, de gemeente, connexxion en het waterschap, samen op. Een verkeersafsluiting heeft altijd impact en kan vervelend zijn. Er is gekeken naar methoden die de weg zo kort mogelijk afsluiten. Met te bepalen van de drie maanden is ook rekening gehouden met tegenvallers. Wanneer alles voorspoedig verloopt zou de weg weer eerder open kunnen.

Vragen over afsluiting Barend Ubbinkweg

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS VVD PvdA Doesburg 06-07-2018 20:50

Zoals bekend komt er bij de sluis tussen de Oude IJssel en de IJssel in Doesburg een van de grootste vispassages van Nederland. De vissen moeten bij laag water een hoogte van vijf meter kunnen overwinnen. Daarnaast komt er een visvriendelijke waterkrachtcentrale.

Voor de bouw van de vispassage zal de Barend Ubbinkweg ter plaatse van de stuw vanaf 3 september 2018 tot 3 december 2018 worden afgesloten.

De VVD, de Stadspartij Doesburg en PvdA/GROENLINKS hebben naar aanleiding daarvan een aantal schriftelijke vragen aan het College gesteld. De vragen en de reactie van het College treft u hieronder aan.

Reactie College (algemeen): De afsluiting van 3 maanden is noodzakelijk doordat er leidingen en kabels verplaatst moeten worden en het beton van de constructie moet uitharden. De planning van de uitvoering wordt met name bepaald wordt door Liander. De verkeerssituatie in Doesburg wordt tijdens de afsluiting goed gemonitord en de impact voor hulpdiensten nihil omdat zij gebruik zullen maken van het fietspad over de Barend Ubbinkweg kunnen. Er komt vooraf aan de afsluiting nog detailinformatie over bijvoorbeeld alternatieve routes vanuit hierin trekken de betrokken partijen, de gemeente, connexxion en het waterschap, samen op. Een verkeersafsluiting heeft altijd impact en kan vervelend zijn. Er is gekeken naar methoden die de weg zo kort mogelijk afsluiten. Met te bepalen van de drie maanden is ook rekening gehouden met tegenvallers. Wanneer alles voorspoedig verloopt zou de weg weer eerder open kunnen.

De Barend Ubbinkweg is in de periode van 3 september tot 3 december 2018 afgesloten in verband met de realisatie van een vispassage tussen de bestaande stuw en de sluis in de Oude IJssel. De vispassage is onderdeel van de Gebiedsvisie Blauwe Knoop. De gebiedsvisie is door uw Raad op 26 oktober 2017 vastgesteld. Voor de realisatie van de vispassage is een omgevingsvergunning verleend. Het waterschap ontvangt voor de realisatie van de vispassage Europese subsidie. Om te voldoen aan de subsidievereisten moet de vispassage medio 2019 worden opgeleverd. Om te voldoen aan de strakke tijdsplanning is een tijdelijke afsluiting van de Barend Ubbinkweg noodzakelijk.

Waterschap is initiatiefnemer

Wij willen benadrukken dat het waterschap eigenaar is van het sluizencomplex - inclusief dat deel van de Barend Ubbinkweg - en initiatiefnemer voor de bouw van de vispassage, de afsluiting van de Barend Ubbinkweg en alles wat daarbij komt kijken. Daarom heeft het waterschap overleg geïnitieerd met hulpdiensten, Connexxion en de gemeente. In dit overleg hebben wij benadrukt dat de afsluitingsperiode zo kort mogelijk moet zijn en dat Doesburg en Beinum bereikbaar moeten blijven voor inwoners, bezoekers/toeristen, hulpdiensten en bussen. Het waterschap is kostendrager van de bereikbaarheidsmaatregelen die worden getroffen tijdens de afsluiting van de Barend Ubbinkweg. Het waterschap neemt ook het voortouw in het informeren van inwoners en andere belanghebbenden.

Vraag 1. De afsluiting is bedoeld voor de werkzaamheden aan de vistrap. Waarom heeft het waterschap er toe besloten om de Barend Ubbinkweg 3 maanden af te sluiten? Had dit niet efficiënter gepland kunnen worden? Indien niet, graag een toelichting waarom dit niet kan.

Antwoord: Week 1-4 Verleggen en aansluiten middenspanningskabels door Liander. Week 2-5 Verwijderen wegconstructie, plaatsen tijdelijke bouwkuip metdamwanden en uitvoeren grondwerk. Week 5-6 Heien paalfundering en storten werkvloer. Week 7-11 Maken vispassage, aanbrengen betonnen vloeren, wanden en dek inclusief uitharden (28 dagen). Week 12 Aanvullen en verwijderen tijdelijke bouwkuip. Week 13 Aanbrengen wegfundering, verharding en belijning, afwerkenHet verleggen van kabels en leidingen gebeurt door Liander. Dit neemt 3 tot 4 weken in beslag. In de planning van Liander is in verband met de uitvoering van andere projecten geen versnelling mogelijk.Voor de bouw van de vispassage zelf neemt het uitharden van het beton (vloer, wanden en dek) bij een traditionele bouwwijze circa 4 weken in beslag. Daarom is gekozen voor een slimme, snellere technische oplossing door het toepassen van een holle wand methode. Dit levert een tijdswinst op van 2 à 3 weken. Maar in de planning is ook rekening gehouden met tegenvallers. Daarom wordt de periode van 3 maanden voor de afsluiting aangehouden en naar buiten toe gecommuniceerd. Waar mogelijk is de afsluitingsperiode korter, maar het waterschap wil hier op voorhand niet te hoge verwachtingen wekken.

Vraag 2. Wat voor andere mogelijkheden dan een afsluiting van 3 maanden zijn er onderzocht? Waarom heeft het waterschap er juist voor gekozen om de afsluiting in het najaar in te plannen en niet gedurende de zomerperiode?

Antwoord: Er is uiteraard gekeken naar alternatieven om de omgeving zo min mogelijk te hinderen. Zo is bekeken of er binnen het werk een omleiding kan worden gerealiseerd. Maar deze oplossingen zijn niet uitvoerbaar en/of brengen een groot veiligheidsrisico met zich mee voor de verkeersdeelnemers en/of voor het personeel op de bouwplaats.Leidend voor de start van de werkzaamheden is het verleggen van kabels en leidingen door Liander. Er kan niet eerder met de grondwerkzaamheden worden gestart voordat kabels en leidingen zijn verlegd. Deze werkzaamheden zijn door Liander ingepland in september 2018. Het waterschap geeft aan dat de planning en de doorlooptijd van Liander een vast gegeven is en door het waterschap niet is te beïnvloeden. In de planning van Liander is, zoals hierboven al aangegeven, geen versnelling mogelijk.

Vraag 3. Wat is het effect van de afsluiting op de aanrijtijden van de hulpdiensten zoals de brandweer, ambulance en politie in de wijk Beinum?

Antwoord: Voor ambulance en politie is voor het overgrote deel van de afsluitingsperiode de impact op de aanrijtijden nihil. Met politie en ambulance is afgesproken dat zij gebruik kunnen maken van de fiets- en wandelroute die in stand blijft. Een aantal korte periodes (enkele dagen) zal de aanrijroute via het fiets- en wandelpad ook afgesloten zijn voor politie en ambulance en dit betekent een extra aanrijtijd van 5 tot 8 minuten. Wanneer er sprake is van volledige afsluiting, wordt dit vooraf gecommuniceerd met de hulpdiensten en wordt dit verwerkt in hun routesystemen.Met de brandweer is afgesproken dat in noodsituaties, de vrijwilligers van de brandweer (uit Beinum) onder voorwaarden gebruik kunnen maken van de fiets- en wandelroute. Bij een noodoproep voor de brandweer wordt zowel vanuit Doesburg als Giesbeek aangereden. De aanrijtijd vanuit Giesbeek ligt op 10 minuten en de aanrijtijd vanuit Doesburg wordt verlengd 7 naar 11 minuten.

Vraag 4. Wat voor afspraken zijn er gemaakt met het waterschap ten aanzien van de hulpdiensten? Kunnen zij nog normaal gebruik maken van de brug? Wat voor effect heeft dit voor onze brandweervrijwilligers die in Beinum wonen en richting de kazerne aan de Halve Maanweg moeten bij een oproep?

Antwoord: De afspraken die het waterschap gemaakt met de hulpdiensten, het gebruik van de brug en het effect voor de brandweervrijwilligers zijn onder vraag 3 weergegeven.

Vraag 5. Door de afsluiting zal er naar verwachting ook meer (sluip)verkeer over de parallelweg Den Helder richting de wijk Ooij gaan en met de reguliere omleiding via de Kraakselaan. Worden er maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid in de wijk Ooij en op de Kraakselaan op peil te houden? Indien ja, welke maatregelen? Indien nee, waarom niet?

Antwoord: De eerste week van de afsluiting is een gewenningsperiode. Om de verkeersafwikkeling in deze periode zo soepel mogelijk te laten verlopen worden verkeersregelaars ingezet bij de Barend Ubbinkweg, de Kraakselaan en bij de tijdelijke bushaltes in de Monseigneur Bekkerlaan en de Goudenregenstraat. Als blijkt dat er sluiproutes ontstaan en/of kritieke punten zijn wat betreftverkeersveiligheid dan worden aanvullende maatregelen getroffen zoals de (extra) inzet van verkeersregelaars of het plaatsen van drempels of een bussluis op Parallelweg Den Helder. Hiermee wordt ernaar gestreefd om kwetsbare wijken en straten zoveel mogelijk te ontlasten.

Vraag 6. Heeft het college voor het doorsturen van het persbericht kennis genomen van deze vorm van afsluiting door het waterschap? Heeft het college, gezien de belangstelling van de raad voor de mogelijke afsluiting en de effecten hiervan, overwogen om de Raad vooraf te informeren over de afsluiting, effecten en afspraken ten aanzien van bereikbaarheid en veiligheid van de wijk Beinum?

Antwoord: Voorafgaand aan de publicatie van het persbericht van het waterschap, is overleg geweest tussen ons college en het waterschap. Zie ook de beantwoording van de vragen 1 t/m 5. Aangezien dit een initiatief is van het waterschap waar veel Doesburgers wat van gaan merken, en er geen overleggen meer gepland waren met uw Raad, hebben wij gemeend uw Raad gelijktijdig met alle inwoners te informeren. Dit alles is gebeurd voorafgaand aan de zomervakantie, om te voorkomen datinwoners, bezoekers/toeristen en ondernemers pas kort voor de afsluiting op de hoogte zijn. Tevens hebben wij het persbericht onder de aandacht gebracht via onze website, sociale media en de gemeentepagina in de Regiobode.

Vraag 7. Is het college samen met het waterschap voornemens om de inwoners van Doesburg nader te informeren over de gevolgen van de afsluiting en eventuele alternatieve verbindingsmogelijkheden? Dit zowel voor de inwoners van de wijk Beinum, als ook de andere wijken die naar verwachting meer verkeer te verwerken krijgen. Indien ja, wat is hier de planning voor? Indien niet, waarom niet?

Antwoord: Inwoners, bedrijven, busreizigers en bezoekers/toeristen worden zowel voorafgaand aan de afsluiting als tijdens de afsluiting van de Barend Ubbinkweg uitgebreid geïnformeerd. Het waterschap, de gemeente en busmaatschappij Connexxion trekken hierin samen op. Dit gebeurt onder andere via (gezamenlijke) persberichten, de websites van waterschap, gemeente en Connexxion en informatiebrieven. Busreizigers worden ook via de routeplanner van Connexxion, bij de bushaltes en in de bussen geïnformeerd. Vanuit het waterschap verzorgt een omgevingsmanager de coördinatie en afhandeling van vragen, klachten/meldingen etc.. De gemeente heeft hier een ondersteunde rol.

Drie wethouders in Doesburg beëdigd. ...

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS VVD Doesburg 01-06-2018 22:19

Stadspartij Doesburg, ...

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS GroenLinks VVD PvdA Doesburg 23-05-2018 16:05

Stadspartij Doesburg, PvdA/Groenlinks en de VVD vormen de nieuwe coalitie in Doesburg. De partijen hebben een akkoord gesloten waarin zorg voor inwoners en de energietransitie de belangrijkste thema’s zijn. Namens de coalitiepartners gaan de volgende wethouders met deze opgaven aan de slag: Birgit van Veldhuizen (Stadspartij Doesburg), Peter Bollen (PvdA/GroenLinks) en Ellen Mulder-Metselaar (VVD).

Coalitieonderhandelingen Doesburg in afrondende fase

PvdA/GROENLINKS PvdA/GROENLINKS GroenLinks VVD Doesburg 26-04-2018 19:57

De afgelopen periode hebben de Stadspartij Doesburg, PvdA/ GroenLinks en VVD onder leiding van onze oud waarnemend Burgemeester Gosse Noorderwier gewerkt aan het vormen van een coalitieakkoord op hoofdlijnen.

‘De vorming van het coalitieakkoord gaat op een positieve en constructieve manier en bevindt zich momenteel in een afrondende fase. De drie partijen hebben het volste vertrouwen dat we dit succesvol met elkaar af kunnen ronden.’ aldus de drie fractievoorzitters, David van Someren, Kees van Immerzeel en Martin Korporaal.

Een van de belangrijke punten die we als partijen al overeen gekomen zijn, is dat de portefeuilles van zowel het sociale, als ook het fysieke domein over de drie wethouders verdeeld worden. Met deze verdeling verwachten de partijen dat er positieve synergie effecten zullen ontstaan waar we als Doesburg optimaal van kunnen profiteren.

In de komende drie weken zullen de besprekingen tot afronding worden gebracht, waarbij het streven is om voor eind mei een nieuwe college geïnstalleerd te hebben en de nieuwe wethouders Birgit van Veldhuizen, Peter Bollen en Ellen Mulder-Metselaar vol energie aan de klus kunnen beginnen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.