Nieuws van PvdA over VVD inzichtelijk

1515 documenten

PvdA helpt met World Cleanup Day

PvdA PvdA VVD D66 CDA Zevenaar 21-09-2020 09:07

De NME De Liemers en Stichting Leefklimaat Zevenaar had de PvdA uitgenodigd om op zaterdag 19 september mee te doen aan de “World Cleanup Day”. De landelijke opschoon dag in maart jl. ging niet door in verband met het coronavirus; nu hadden we een nieuwe kans, uiteraard op gepaste afstand. Namens onze partij namen Nathani Niebuur-Sluiter, Ronald Stougie, Peter Donker en Marcel Lap aan de actie deel.

Om 9.00 uur werd het ophalen van zwerfvuil geopend door de kersverse kinderburgemeester Jasmijn Braam en wethouder Carla Koers. Voor de politieke deelnemers was een route uitgezet langs het station, het gemeentehuis en verder via de Wittenburgstraat, Stadsgracht, Mallemolen en Molenstraat. Voorzien van hesjes voor de zichtbaarheid, een knijper, zak en handschoenen gingen leden van D66, VVD, CDA en PvdA in groepen op pad. Behalve het verzamelen van zwerfvuil mag je van deze groep verwachten dat onderweg de nodige discussies ontstaan. Dit jaar was het opvallend dat op deze route minder vuil lag dan in voorgaande jaren. Maar nog altijd te veel. Ligt het aan het jaargetijde, of is het een effect van de corona epidemie (thuisblijven)? Laten wij het positief benaderen en er vanuit gaan dat minder afval wordt achtergelaten. Lokaal Belang nam niet deel aan deze groep; zij volgden hun eigen route. Dat was ook niet verbazend…..

Het bericht PvdA helpt met World Cleanup Day verscheen eerst op PvdA Zevenaar.

PvdA wil meer tijd voor goede Omgevingsvisie – Debatbijdrage

PvdA PvdA VVD Zwolle 14-09-2020 19:29

De Omgevingsvisie is bedoeld als langetermijnperspectief en politiek toetsingskader voor de integrale fysieke ontwikkeling van Zwolle in de komende twintig jaar.

De fractie van de Partij van de Arbeid wil de ontwerp-Omgevingsvisie, die het college inmiddels aan de raad en aan de stad heeft voorgelegd, beoordelen op twee aspecten:

De inhoudelijke ambities en keuzes De participatiemogelijkheden voor de Zwolse bevolking.

Aan het slot van ons betoog komen wij met een concreet voorstel voor het vervolg.

Allereerst de inhoud. Wij hebben ons door de ruim 200 pagina’s (Ontwerp-visie + ontwerp-OER) heen geworsteld en dat brengt ons tot de conclusie dat de ontwerp-Omgevingsvisie in zijn huidige vorm:

veel ongelijksoortige informatie bevat een zeer hoog ambitieniveau kent dat niet of nauwelijks wordt onderbouwd en dat daarmee ook onhaalbaar is omdat simpelweg niet alles kan veel signaleert, maar geen strategische keuzes maakt.

Onze fractie is dan ook van mening dat dit stuk onvoldragen is. Daarmee is het ongeschikt als basis voor een goede discussie in de raad en met de stad en kan het wat ons betreft niet dienen als opmaat naar besluitvorming door de raad in december 2020.

De tekortschietende inhoud willen wij illustreren aan de hand van de volgende punten.

Het college schetst een perspectief van een stad die kan – en zelfs moet – groeien tot 000 a 180.000 inwoners. Dat wordt gepresenteerd als een welhaast onvermijdelijke ontwikkeling: Zwolle is booming en dat zullen we weten ook. Nergens wordt de vraag gesteld, laat staan beantwoord, in wat voor stad wij, maar vooral onze kinderen, eigenlijk willen wonen, welke fysieke kwaliteiten daarbij horen en op welke omvang van de stad we dan zouden moeten mikken. Het overkomt ons kennelijk allemaal als we het college mogen geloven en we moeten vooral ruimte bieden aan ‘initiatieven’ – meestal vanuit de markt – die ‘gefaciliteerd’ moeten worden. De discussie over mogelijke stadsuitleg (die onvermijdelijk verbonden is met een groei tot boven 140.000 inwoners) is cruciaal voor de ontwikkeling van de stad, maar wordt niet meegenomen in deze ontwerp-visie. Dat wordt doorgeschoven naar 2022, omdat stadsuitleg volgens de wethouder onderwerp is van het lopende MIRT-overleg met het Rijk. Kan de wethouder ons toelichten welke onderwerpen er nu eigenlijk in dit MIRT-traject aan de orde komen? En welke keuzevrijheid de raad nog heeft als het college tot afspraken met het Rijk mocht komen? Is de wethouder het met ons eens dat de keuze van een of meer locaties voor stadsuitleg zo ingrijpend is voor de ontwikkeling van de stad dat die keuze gemaakt zou moeten worden in het kader van de Omgevingsvisie en niet pas nadat die visie is vastgesteld? Anders gezegd: dat de visie pas kan worden vastgesteld als de keuze voor stadsuitleg is gemaakt? De hoogbouwvisie zou wat ons betreft antwoord moeten geven op de vragen waarom hoogbouw nodig is en waarom dat goed is voor de stad. Bij dit onderwerp verwacht je een degelijk stedenbouwkundig verhaal. De ontwerp-visie beperkt zich op dit punt tot een potloodschetsje met enkele teksten uit de losse pols, iets wat je eerder zou verwachten bij een ambtelijke brainstormsessie. Wij willen het college graag uitnodigen om op dit onderwerp nu eens echt aan het werk te gaan. En vanuit het idee dat hoogbouw een middel is en geen doel op zich leggen we daarbij graag een alternatieve benadering op tafel: kijk eens naar het concept van beperkt gestapeld bouwen in woonblokken van maximaal zes lagen, zoals dat in Barcelona en Parijs is toegepast en waar architect en stedenbouwkundige Sjoerd Soeters ook in Nederland voor pleit. De ontwerp-visie signaleert veel, maar maakt geen keuzes. Zo wordt de groene-vingerstructuur die sinds tientallen jaren de drager is voor het stedelijk groenbeleid ‘in essentie’ behouden in plaats van fundamenteel beschermd. Het bebouwen van IJsselvizier A en B wordt zelfs mogelijk. En dan hebben we het nog niet eens over de onzalige plannen voor de Zwartewaterzone waar buitendijks bouwen in een onderdeel van het natuurnetwerk op het programma staat. Ook de keuze voor de STOP-benadering in de zone Stadruit (die wij zeker toejuichen) wordt weer onderuitgehaald door de blijvend belangrijke rol die aan de auto wordt toegekend. Dat zal ongetwijfeld de VVD aanspreken, maar ons niet. Als verlengde van punt 4: het OER is weliswaar nog niet af en niet in de ontwerp-visie verwerkt, maar hierin worden harde noten gekraakt over de ontwikkeling van Zwolle op belangrijke aspecten als leefbaarheid, klimaat en duurzame energie, groen en natuur en biodiversiteit. Zo wordt bijvoorbeeld de vermindering van CO2-uitstoot met 49% in 2030 naar verwachting niet gehaald. Tegelijkertijd focust het college volledig op de ontwikkeling van Tolhuislanden voor er andere kansrijke gebieden voor grootschalige opwekking van zonne-energie in beeld kunnen komen. In de ontwerp-visie wordt niet ingegaan op de gevolgen van de Zwolse ambities voor de regio. Gezien de centrale positie van onze stad en het grensoverschrijdende karakter van aspecten als bijvoorbeeld economie, mobiliteit en energievoorziening, maar mogelijk ook van een toekomstige staduitleg, is dat toch eigenlijk onbestaanbaar: Zwolle maakt plannen voor de toekomst, maar doet dat met de rug naar de regio.

Dan de participatiemogelijkheden voor de Zwolse bevolking. Die zijn wat ons betreft absoluut onder de maat. Door de coronapandemie heeft het hele proces rondom het opstellen van de ontwerp-Omgevingsvisie forse vertraging opgelopen en dat geldt ook voor het participatieproces. Wij schatten die vertraging op minstens een half jaar. En wat doet het college? In plaats van het verlengen van het proces met de verloren tijd zet men de achterdeur op slot: er moet volgens het college hoe dan ook in de raadsvergadering van december 2020 een besluit worden genomen over de – dan definitieve – Omgevingsvisie. Het gevolg daarvan is dat het participatietraject over het integrale stuk – na de ongelukkige zienswijzenprocedure in de zomervakantie – wordt ingedikt tot vier weken van 22 september tot 20 oktober 2020, waarin een veelheid aan digitale sessies en inloopbijeenkomsten voor een-op-een-gesprekken is gepland. Een snelkookpan dus in plaats van ‘slow-cooking’.

De haast van het college vinden wij – gelet op het enorme belang van de Omgevingsvisie voor de ontwikkeling van de stad – onbegrijpelijk en ontoelaatbaar. Onbegrijpelijk omdat nergens duidelijk wordt gemaakt waar die haast vandaan komt. De wethouder verwijst naar ‘initiatieven die op duidelijkheid wachten’. Wat zijn die initiatieven, wethouder? En gaan die niet door als de visie – bijvoorbeeld – een half jaar later door de raad zou worden vastgesteld? Of ontstaan er dan andere problemen? Kortom: wat zijn gevolgen als we als raad meer tijd uittrekken voor het proces? De haast vinden wij ontoelaatbaar omdat hiermee het beeld ontstaat dat de Omgevingsvisie ‘er even doorgedrukt moet worden’. De weerstand tegen de ontwerp-visie is groot: kijk maar naar de inhoud van vele zienswijzen.

Wij stellen daarom het volgende voor:

Het college neemt de huidige ontwerp-Omgevingsvisie terug en komt met een nieuwe versie die beter doordacht en behoorlijk onderbouwd is Op basis van die verbeterde versie wordt een nieuw participatietraject voor de stad georganiseerd De besluitvorming over de definitieve Omgevingsvisie wordt uitgesteld tot de tweede helft van 2021 zodat ook de uitkomst van de MIRT-gesprekken daarin meegenomen kan worden.

Dat biedt een aantal voordelen. Allereerst krijgen college en ambtelijke organisatie de tijd om de ontwerp-visie te herschrijven tot beter verhaal. Vervolgens krijgt de stad veel meer tijd om op de ontwerp-visie te reageren en krijgen ook raadsfracties de ruimte om in de stad in gesprek te gaan. En tenslotte neemt daarmee de kans toe dat er een Omgevingsvisie ontstaat die in de stad, in de raad en in de regio op een breed draagvlak kan rekenen. Dat is voor zo’n belangrijk document van levensbelang en past ook in de Zwolse traditie om grote beslissingen weloverwogen en met brede steun te nemen.

Het bericht PvdA wil meer tijd voor goede Omgevingsvisie – Debatbijdrage verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Neem nu geen definitief besluit over Wijkevoort!

PvdA PvdA VVD D66 CDA Gilze en Rijen 14-09-2020 19:07

PvdA Gilze en Rijen neemt initiatief tot het opstellen van een open brief over Wijkevoort

Neem nu geen definitief besluit over Wijkevoort!

In de gemeenteraadsvergadering van Tilburg op 21 september zal een definitief besluit genomen worden over de toekomst van Wijkevoort. Als de plannen doorgaan, verrijst er een bedrijventerrein voor grootschalige industriële en logistieke bedrijven. Via de open brief waarvan de tekst elders in dit Weekblad afgedrukt staat roept een meerderheid van de gemeenteraad van Gilze en Rijen op om de besluitvorming uit te stellen. Deze open brief is inmiddels op de agenda van de Tilburgse raadsvergadering op 21 september geplaatst bij de ingekomen stukken.

Geen verdozing van Wijkevoort!

Wijkevoort is een mooi gebied met open landschappen. Veel inwoners van Gilze en Rijen maken er een heerlijk fietstochtje of komen er om te joggen, genietend van de prachtige vergezichten. Hoe anders is dat als de plannen van de Tilburgse D66- wethouder Berend de Vries doorgaan. Dan staan er straks enorme dozen van grootschalige bedrijven en is het mooie open landschap voorgoed verleden tijd. Om dit te voorkomen schreef PvdA gemeenteraadslid Marielle Doremalen een open brief gericht aan de gemeenteraad en het college van Tilburg. Marielle Doremalen: “Ik fiets graag door het open landschap van Wijkevoort, een uniek stukje aan de grens van onze gemeente. Daarom roep ik de gemeenteraad en het college van Tilburg via de open brief op om op 21 september geen definitief besluit te nemen over Wijkevoort, maar om de besluitvorming uit te stellen en een en ander in heroverweging te nemen. Gelukkig wilden CDA, Kern’75, Gemeentebelang en Groen Gilze en Rijen deze open brief mee ondertekenen; alleen voor D66 en VVD gold dit niet”.

Niet het juiste moment voor een definitieve beslissing

Naast het feit dat het open landschap van Wijkevoort door de huidige plannen van Tilburg verloren zal gaan, wordt in de open brief ook gesteld dat het niet het juiste moment is om nu een beslissing te nemen voor het ontwikkelen van een bedrijventerrein voor grootschalige industriële en logistieke bedrijven. Wij zitten nu immers in een economisch zeer onzekere periode en toekomst door de corona crisis.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

https://gilzerijen.pvda.nl/nieuws/neem-nu-geen-definitief-besluit-over-wijkevoort/

Het bericht Neem nu geen definitief besluit over Wijkevoort! verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Vragen over Zeeuwse molens

PvdA PvdA SGP VVD CDA Zeeland 14-09-2020 16:59

De SGP-, CDA-, VVD- en PvdA-Statenfractie hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met molenaars en vertegenwoordigers van Vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Door die gesprekken en werkbezoeken aan molens zijn we gealarmeerd over de staat van de laatste 77 molens in Zeeland. Wij maken ons zorgen en vinden de molens van cultureel-historisch, economisch en educatief belang. Het is wenselijk de staat van de resterende Zeeuwse molens in kaart te brengen en een haalbare route naar behoud en gebruik op te stellen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van de PvdA, de SGP, het CDA en de VVD de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Hebben Gedeputeerde Staten zicht op de huidige staat van de molens in Zeeland? Graag een toelichting.

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om, in samenwerking met partners (participatief), een molenvisie op te stellen waarin onder andere onderstaande punten zijn opgenomen? Graag een toelichting. • Een Zeeuwse molenconsultent. • Provinciale deelname aan wervingscampagnes voor molen-vrijwilligers. • Het effect van de ruimtelijke omgeving (biotoop) op de molens. • Een (alternatieve) visie op de ingeperkte draaipremieregeling. • Het stimuleren, ondersteunen, behouden of overdragen van het vakmanschap van de molenaars. • Heroverweging (uitbreiding) van de financiële ondersteuning bij restauraties, noodzakelijk onderhoud en reparaties.

3. Indien Gedeputeerde Staten bereid zijn om een molenvisie op te stellen, wat is dan het tijdpad?

4. Wij vinden het belangrijk om jongeren extra te betrekken bij het vak van molenaar. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om: • Scholen (basis, middelbaar, MBO, HBO) in contact te brengen met molenaars en jongeren de molens te laten bezoeken? Waarom wel / niet? • Met de Cultuurbus een combinatie te maken waardoor leerlingen zowel een museum als een molen bezoeken?

Het bericht Vragen over Zeeuwse molens verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Westland 09-09-2020 11:31

Beantwoording artikel 4 2 vragen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, West land Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs

In de aanloop van de raadsvergadering van 8 juli zijn er rondvragen gesteld door verschillende fracties met bet rekking tot de omgevingsvergunning voor de tijdelijke uitbreiding van de Hofvilla, aan de Schaepmanstraat 2 in Wateringen, tijdens de vergadering van 8 juli heeft de raad een extra commissievergadering uitgeroepen op 15 juli , waar in aanwezigheid van de directeuren van de betrokken schoolbesturen en de betrokken portefeuillehouders over de Wateringse scholen is gesproken.

Op 2 juli heeft het college vragen ontvangen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, Westland Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs.

Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeert het college de raad als volgt .

 

Vraag 1

Herkent het col lege de bovenstaande geschetste problematiek?

Antwoord 1

Er blijkt geen tekort aan onderwijsplekken als er naar de 1 oktober telling gekeken wordt . In lijn met het huidige IHP, wordt er gewerkt aan een aantal nieuw te bouwen scholen, onder andere in Wateringen Noord. Nieuwbouw van scholen doen we niet voor de leegstand. Dat betekent dat we de opening zo goed mogelijk proberen te timen, maar dat heef t als gevolg dat er schaarste aan onderwijsplekken kan ontstaan richting de opening van een nieuwe school . De realisatie van nieuwe scholen kost tijd, een traject dat 2 tot 3 jaar in beslag neemt en dat een aantal onzekere aspecten kent . Het is niet al leen het ontwerpen en bouwen van een nieuwe school , maar vaak moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Voor Wateringen Noord star ten we na de zomer met de gesprekken voor de samenwerkingsschool .

Vraag 2

Klopt het dat er binnen Wateringen leerlingen zijn die noodgedwongen moeten uitwijken naar scholen in Den Haag omdat er simpelweg geen plek is in Westland?

Antwoord 2

Ons is di t niet bekend. De schoolbesturen laten ons weten dat er uit gesprekken vernomen is dat er Westlandse kinderen op scholen in Den Haag zitten.

Vraag 3

Is het college met onze fracties eens dat er sprake is van een huisvestingsprobleem binnen Westland en met name in Wateringen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Wij herkennen het vraagstuk rondom de instroom. Na de zomer gaan we de gesprekken met elkaar daarover voeren.

Vraag 4

Is het college het met onze fracties eens dat het goed zou zijn om het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs Westland opnieuw te herijken in samenspraak met de gemeenteraad en de oderwijsbesturen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 4

Er zijn al voorbereidingen getroffen om het IHP en de onderwijs verordening te gaan actualiseren. Di t is ook al met de schoolbesturen besproken.

Vraag 5

Zo ja, hoe wil  het college het proces tot herijken van het huisvestingsplan laten verlopen?

Antwoord 5

Na inventarisatie van de knelpunten door zowel gemeente als schoolbesturen wordt er een voorstel gemaakt voor actualisatie. Wij zullen de raad daarbij betrekken door hen te informeren. Als nodig, bijvoorbeeld als er financiële gevolgen voorzien zijn, willen we met u van gedachten wisselen in een raadswerkgroep. We hopen u in het voor jaar van 2021 een definitief voorstel voor te leggen, waarbij de uitkomsten ook financieel mee kunnen lopen in de voor jaarsnota.

Het bericht Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs verscheen eerst op PvdA Westland.

Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Renkum 08-09-2020 17:13

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan raadsbreed gesprek toekomst gemeente

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan een open proces met raadsbreed overleg over samenwerking. Na het vertrek van D66 zetten de overgebleven coalitiepartners daarmee de vorige week met alle fractievoorzitters ingeslagen weg voort.

Het besluit van D66 om uit de coalitie te stappen is voor hen geen reden om terug te komen op het op 3 september door alle fractievoorzitters genomen besluit om, op uitnodiging van GroenLinks, samen in gesprek te gaan over de financiële situatie van de gemeente, de keuzes waar we voor staan en de manier waarop de vervanging van de vertrekkend wethouder geregeld moet worden. Die uitnodiging was een reactie op de open brief van drie fracties waarin D66 gevraagd werd af te zien van vervulling van de door het vertrek van Jasper Verstand ontstane vacature.

De gesprekken zijn bedoeld om overeenstemming te bereiken over de stappen die we moeten nemen om Renkum toekomstbestendig te maken als zelfstandige gemeente en een zo breed mogelijke samenwerking in de raad tot stand te brengen.

GroenLinks, VVD en PvdA hebben nog geen standpunt ingenomen over de invulling van de ontstane vacature. De partijen hechten aan overleg hierover op basis van feiten, in een gezamenlijk proces dat in de openbaarheid plaatsvindt.

De partijen wensen te benadrukken dat het college het volste vertrouwen van deze partijen geniet en tijdens dit proces gewoon kan blijven functioneren.

 

Het bericht Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA verscheen eerst op PvdA Renkum.

Afvalscheiding op de schop

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 06-09-2020 08:53

Weinig inwoners van Heiloo zal het zijn ontgaan: de gemeente is overgestapt op een andere manier van  afval ophalen en verwerken. Er komen extra rolcontainers en ondergrondse containers voor plastic- metaal- en drankverpakkingen (pdm). En vanaf volgend jaar moeten inwoners van Heiloo  gaan betalen voor het restafval dat ze aanbieden.

Het doel is natuurlijk mooi: een betere afvalscheiding, hergebruik van plastic en metalen en compostering van groente- en fruitafval. En bovendien zijn we dan verlost van de plastic zakken met pdm-afval die vaak openscheuren, waardoor plastic afval op straat belandt.

Toch vinden we dat de nieuwe manier van afval scheiden per direct moet stoppen.

Wat gaat er nu mis?
Het grondstoffenplan dat in juni 2020 in de gemeenteraad is vastgesteld, is onvolledig. De PvdA wilde het daarom van de agenda hebben en stemde tegen. De gevolgen van het plan zijn namelijk niet goed doorgesproken met de bewoners. Sommige mensen die slecht ter been zijn moeten nu bijvoorbeeld sjouwen met hun vuilnis naar een ondergrondse stortplaats. En sommige mensen hebben veel restafval, zonder dat ze dit kunnen terugbrengen (denk aan incontinentiemateriaal, luiers etc); zij moeten hier straks wel extra voor betalen. Bovendien is het risico groot dat als inwoners moeten betalen voor hun restafval, sommigen hun restafval bij het groenafval of bij het pdm-afval zullen zullen stoppen, waardoor de facto de hele afvalscheiding teniet wordt gedaan. Dat is in elk geval de ervaring in andere gemeentes, die dit systeem van afval scheiden al eerder invoerden (en die hier nu vaak op terugkomen). Dit systeem van afval scheiden waarvan we van tevoren al weten dat het niet goed werkt in andere gemeenten – en waar veel burgers tegen protesteerden – kost Heiloo een eenmalige investering van € 1,7 miljoen. (Wat we daar niet van zouden kunnen doen! Een extra sporthal, de Vrienden van de Beun in de lucht houden, de muziek- en dansschool verbouwen, het zwembad renoveren….) Daar komen de kosten voor extra afvalbakken en de stijging van de jaartarieven per 2021 nog bij.
Het traject heeft helaas veel overeenkomsten met de Diftar debacle van twintig jaar geleden, waar onder leiding van – ook toen al – een VVD-wethouder het plan is gesneuveld en er voor enkele miljoenen aan belastinggeld in Heiloo door het putje is gegaan.
De PvdA wil daarom alsnog een gedegen wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van een systeem van nascheiding. Nascheiding houdt in dat het afval pas wordt gescheiden in de afvalverwerkingscentrale, en niet per huishouden.
In een groeiend aantal gemeenten is er inmiddels voor gekozen het plastic, blik en drinkverpakkingen (PMD) ‘gewoon’ in de vuilnisbak gooien, omdat dit onderaan de streep efficiënter is dan los inzamelen.
Leiderdorp, Nieuwegein, Leiden en Bunschoten zijn inmiddels hierop overgegaan. 
Ook Amsterdam heeft recent besloten om vanaf 2021 over te stappen naar nascheiding en Utrecht is bezig met plannen hiervoor.
Kortom, genoeg redenen voor een gedegen onderzoek. Daarom heeft de PvdA Heiloo zogenoemde artikel 33-vragen hierover gesteld aan het college van B&W (in dat college zitten Heiloo2000, VVD en CDA). Antwoorden hierop worden voor 1 oktober verwacht.

We houden u op de hoogte!

Het bericht Afvalscheiding op de schop verscheen eerst op PvdA Heiloo.

De tussenbalans – 30 maanden ‘Gezond en Gelukkig’

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Tilburg 05-09-2020 21:14

 Onze fractie maakt de tussenbalans op voor 30 maanden het bestuursakkoord ‘Gezond en Gelukkig’ en ons politieke werk in die periode:

Onze keuzen, met ons rode hart!

Het was een mooie oproep, afgelopen maandag 31 augustus in het Willem II-stadion. ‘Kies met uw hart!’, gaven de tientallen tegenstanders van een XXL Distributiecentrum in landgoed Wijkevoort als boodschap aan de Tilburgse gemeenteraadsleden mee.

 

Keuzen met het hart, voorstellen lanceren vanuit onze betrokkenheid bij het welzijn en de toekomst van de inwoners van onze gemeente. De huidige fractie van de PvdA Tilburg doet al 30 maanden niet anders. Of het het nu gaat om het verkwanselen van Wijkevoort, om de slachtoffers van Chroom6, uitkeringsgerechtigden die in de knel zitten, zorg aan bejaarden en arbeidsmigranten of om de voortdurende overlast van racende auto’s over de Cityring.

 

Met twee raadszetels en twee burgerraadsleden roeren we de trom waar nodig en zo vaak als het kan. De coalitie van GroenLinks, D66, CDA en VVD heeft in 2018 met chocoladeletters in hun bestuursakkoord geschreven dat alle Tilburgers ‘gezond en gelukkiger’ zullen zijn als deze periode van vier jaar voorbij is. Wij luisteren goed naar wat leeft in de stad. En we hebben nog niet opgevangen dat ‘de Tilburger’ zich 2,5 jaar na het presenteren van dit akkoord – door ons tot ‘Zwitser Leven brochure’ gedoopt -, een stuk gezonder en gelukkiger voelt. De fractie heeft daarom, uiteindelijk met succes, gestreden tegen de bezuinigingen in het sociaal domein, zodat nu in elk geval een aantal kortingen op de minimaregelingen in de stad zijn uitgesteld. Die bezuinigingen op de allerarmsten waren zonder onze interventie uiteindelijk tot wel 700 euro op jaarbasis opgelopen. Vaak volgt op uitstel ook afstel, dat zou ook nu alsnog zo maar kunnen gebeuren met de verkiezingen, ook voor de gemeenteraad, voor de boeg.

Het sociale domein is vanzelfsprekend ‘ons’ domein. De PvdA is bijvoorbeeld actief in Reeshof, waar we trachten de eenzaamheid onder ouderen te verzachten met huisbezoeken en inloopochtenden. We hebben ruim twee jaar gevochten om het idee van een sociaal meldpunt nu eindelijk eens te realiseren. Tilburgers die vastlopen in het lokale web van regels in zorg en welzijn hebben nu een plek waar zij terecht kunnen. Dat is gelukt, zie ook www.sociaalmeldpunttilburg.nl We eisen van B&W actie tegen het gedeeltelijk sluiten van wijk-en buurtcentra.

De fractieleden trekken veelvuldig de wijken in, bijvoorbeeld als er weer zonder enig overleg door de gemeente een kwetsbare voorziening in een buurt wordt gedropt, zoals recent aan de Schiphollaan. We praten met omwonenden op momenten dat zij zich niet gehoord voelen terwijl er hoogbouw in hun achtertuin verrijst, zoals aan de Brokxlaan het geval is. De binnenstad krijgt steun wanneer bewoners zich verzetten tegen het afsluiten van hun wijk, het racen op de Cityring of als zij overlast ervaren van de bezoekers van de coffeeshops.

We hebben ons als fractie ook laten horen over betaalbaar wonen. Juist ook binnen de ringbanen. Dat lijkt voor een modaal inkomen steeds verder weg te liggen. Voldoende sociale huurwoningen ipv van bouwen voor enkel de meest vermogende Tilburgers. Met de bouw van de Bankier, enkel koopwoningen voor het hoger segment, geeft dit college wat ons betreft een slecht voorbeeld. We hebben met succes en steun van omwonenden een fietspad door het Leijpark weten tegen te houden en onze moties om het aantal sociale huurwoningen op te krikken kregen grote bijval.

Met kleine en grotere successen in de raad heeft de fractie in Tilburg de afgelopen 30 maanden een mooi profiel opgebouwd als een strijdbare en sociaal betrokken partij. Ondanks onze te geringe omvang ervaren we een brede steun in de stad voor onze inzet. Niet voor niets lopen we in onze eigen gemeente mee in demonstraties voor betere beloning van het onderwijzend personeel, voeren actie voor een goede Zorg-cao en staan we temidden van Black Lives Matter- demonstranten.

De PvdA Tilburg profileert zich als een partij die gaat voor solidariteit en eendracht, ook tijdens de coronacrisis. Als er geld te verdelen valt, moet dat gaan naar de kwetsbaren in onze samenleving. Daarom roepen we raad op om culturele instellingen overeind te houden.

We strijden voor een beter, sociaal en eerlijk Tilburg, een gemeente waarin we allemaal samen een goed, duurzaam, werkzaam en gezond leven kunnen leiden en opbouwen. Zonder onderscheid, met gelijke rechten voor iedere Tilburger. Een stad waarin mensen op een nette, eerlijke manier, werken, en niet worden uitgebuit tegen slavenlonen en moeten leven in Polenhotels van uitzendboeven. We vechten ook, en met succes, tegen zorgcowboys die tienduizenden euro’s verdienen over de rug van zorgbehoeftigen.

We streven naar een stad met meer groen, een motie voor het vergroten van het aantal vierkante meters groene daken haalde bijvoorbeeld bij de Tussenbalans een meerderheid. We willen bomen in het centrum, zodat de binnenstad niet opnieuw de heetste plek van Europa wordt. Cultureel erfgoed wordt mede door onze inzet, in de toekomst beter beschermd. Minder stenen stapelen voor de rijken en meer geld naar de arme aandachtswijken waar in de COVID-tijd zware klappen vallen.

Keer op keer vertellen we dit verhaal en het lijkt eindelijk zelfs bij deze coalitie binnen te komen.

Sportverenigingen weten dat ze bij de fractie terecht kunnen als het gaat om investeringen in veilige speelvelden, Attila en wielervereniging Pijnenburg worden door de fractie steeds opnieuw op de agenda van de raad geplaatst. Natuurlijk lopen we zo nu en dan nog steeds stuk op het massieve ‘nee-blok’ van de coalitie omdat vooralsnog de rangen gesloten blijven. Een megalomane ontwikkeling als Mindlabs hebben we niet kunnen voorkomen, maar wellicht wordt binnen de coalitie naar ons en vooral naar de Tilburgers geluisterd als binnenkort Wijkevoort echt in de raad aan bod komt.

Misschien, heel misschien, kunnen we dan bewerkstelligen dat landschapspark Wijkevoort behouden blijft, als groene oase nabij een snikheet vliegveld en de bakplaat die onze stad helaas elke zomer nog steeds is.

 

Het bericht De tussenbalans – 30 maanden ‘Gezond en Gelukkig’ verscheen eerst op PvdA Tilburg.

GroenLinks treedt toe tot coalitie Leidschendam-Voorburg

PvdA PvdA SGP ChristenUnie VVD CDA Leidschendam-Voorburg 05-09-2020 13:29

  Coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP hebben een akkoord bereikt met GroenLinks over de verbreding van de huidige coalitie in Leidschendam-Voorburg. De vijf partijen zetten samen de schouders eronder om onze gemeente door de corona-crisis te loodsen. Namens GroenLinks wordt Floor Kist voorgedragen als wethouder met de portefeuille Wonen, Welzijn en WMO. Aanpak Corona-crisis

Het bericht GroenLinks treedt toe tot coalitie Leidschendam-Voorburg verscheen eerst op Leidschendam-Voorburg.

Voor U gelezen in het AD…

PvdA PvdA VVD Hellevoetsluis 02-09-2020 10:46

Voorzitter commissie herindeling Voorne: ‘Dienstverlening aan burger moet beter’

Eind dit jaar wordt definitief besloten over de fusie van de gemeenten op Voorne-Putten. Een speciale commissie is bezig met de voorbereidingen daarvan. De Hellevoetse VVD-fractieleider Dick Bosgieter is voorzitter van de commissie.

Nadia Berkelder 02-09-20, 08:44

Hoe staat het ervoor met de fusie tussen de drie gemeenten? ,,We zijn inmiddels drie keer bij elkaar gekomen. In december moet het herindelingsontwerp klaar zijn. Daar nemen de drie gemeenteraden dan afzonderlijk een besluit over. Vervolgens kan iedereen die dat wil daar zienswijzen over indienen. In maart besluiten de gemeenteraden dan definitief over de herindeling.”

Wat doet die commissie precies? ,,In de commissie discussiëren vier raadsleden per gemeente over de inhoud van het herindelingsontwerp. Wat voor gemeente moet de nieuwe fusiegemeente zijn? Wat wordt de naam van de gemeente? Dat doen  we op basis van de documenten die worden geproduceerd door het bestuurlijke team, waar bijvoorbeeld de burgemeesters inzitten. De commissie adviseert de gemeenteraden over de documenten, maar de commissie zelf beslist niks. De gemeenteraden van Westvoorne, Brielle en Hellevoetsluis beslissen uiteindelijk.”

Hoeveel invloed heeft de commissie op het hele proces? ,,De procedure voor een herindeling ligt vast in de wet, maar je hebt als raadsleden wel de mogelijkheid om je stempel te drukken op de inhoud. Dat gaat bijvoorbeeld over de dienstverlening aan de burger. Vinden we het van belang dat burgers hun paspoort kunnen halen in de buurt? Hoe gaan we dienstverlening organiseren nu we de kans hebben om het anders te doen? Kernenbeleid is ook heel belangrijk. Je woont straks in – laten we het even de gemeente Voorne noemen – maar je woont ook vooral in Zwartewaal, Oudenhoorn of Tinte. Wij willen graag dat de dienstverlening dichter bij de burgers komt. Dat soort dingen kunnen we nu vastleggen.”

Wij willen graag dat de dienstver­le­ning dichter bij de burgers komt Bepaalt de commissie ook waar straks het gemeentehuis komt te staan? ,,Het zou kunnen dat we daar iets over zeggen, maar daar is nu nog niets over afgesproken. Ik denk zelf dat we goed moeten nadenken óf we wel een nieuw gemeentehuis moeten bouwen. Want laten we eerlijk zijn: het gaat financieel niet zo goed met de gemeenten. Moet je dan wel een nieuw gebouw neerzetten? Ik denk dat we vooral goed op de financiën moeten letten. Misschien is dit juist wel een mooi moment om niet meer te denken in gemeentehuizen. Alle ambtenaren hebben nu ook al een werkplek. Misschien moeten we op verschillende locaties vergaderen, dichter bij de burgers?

Ik denk dat we vooral goed op de financiën moeten letten De commissie bestaat uit gemeenteraadsleden. Zijn alle partijen vertegenwoordigd? ,,Er is per gemeente gekeken welke vier mensen in de commissie wilden, op basis van ervaring en wie er zin in had. Daar is voor gekozen omdat anders de groep te groot wordt. Het is inderdaad niet helemaal gelukt om alle partijen erin te krijgen, ook omdat er best veel plaatselijke partijen in de drie gemeenten zijn. Maar we hebben wel afgesproken dat de commissie apolitiek is. We gaan niet van alles regelen langs partijlijnen.”

Jullie zijn al begonnen. Maar het publiek merkt daar niks van. Hoe kan dat? ,,De vergaderingen zijn in principe openbaar. Ze zijn te volgen via de digitale kanalen van de gemeente. Deze maand komt er een website online. Daar zal voor de burger duidelijk worden hoe het ermee staat en welke documenten er allemaal zijn. Daar komt ook een linkje bij naar de vergaderingen. Of dat er niet al had moeten zijn? Daar heeft u een punt. Als we de burgers willen betrekken, moeten ze wel informatie kunnen vinden.”

Klik hier om het hele artikel in de bijlage Voorne Putten van het AD te lezen

Het bericht Voor U gelezen in het AD… verscheen eerst op PvdA Voorne.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.