Nieuws van SGP over SP inzichtelijk

6 documenten

Betoog bij rvs Nollebos

SGP SGP SP ChristenUnie Vlissingen 28-12-2017 00:00

Betoog bij rvs Nollebos 21 december 2017

De SGP blijft bij het ingenomen standpunt ten aanzien van ons Nollebos. Lilian sprak het onderstaande betoog uit.Vz, te vroeg, te veel open eindjes, een stap te ver.Zo wil de SGP de beslispunten behorend bij dit raadsvoorstel benoemen.Te vroeg, omdat er een jaar rond natuurwaardeonderzoek nodig is om haalbaarheid van een zoekgebied aan te tonen, er heeft slechts een quickscan plaatsgevonden.Te veel open eindjes, omdat de ruimtelijke kaders voor het zoekgebied van Sauna nog niet verfijnd zijn.Een stap te ver, omdat van de raad gevraagd wordt de zoeklocatie Sauna nu al als haalbaar te bestempelen.VZ, de SGP is door de wethouder in de Adviesraad vorige week in vertwijfeling gebracht. Op onze herhaaldelijke vraag welke kaders er gelden voor het zoekgebied van de Sauna, kreeg de SGP het antwoord: de kaders die de raad heeft vastgesteld. Wel vz, de ruimtelijke kaders die voor de Sauna gelden, staan keurig verwoord in het bp 2011, de harde juridische kaders.Maar vervolgens zegt de wethouder in diezelfde adviesraad: het huidige bp 2011 is geen kader.Vertwijfeling alom!Waarom bevat dit rvs nog geen ruimtelijke kaders over het percentage, hoogte en omvang van de bebouwing in dit zoekgebied? Is dit, zoals een inspreker vorige week al zei, wellicht wishfull thinking om dit zoekgebied zo vol mogelijk te kunnen bouwen met veel en hoge bebouwing?VZ, de SGP is van mening dat de GOEDE volgorde gehanteerd moet worden. Eerst stelt de raad kaders en vervolgens kan een ondernemer zijn plan indienen dat valt binnen die kaders. Dit voorkomt dat er in bos en park een Dishoek II of een mini-Bijlmer ontstaat.VZ, dit rvs is een voortvloeisel uit het, door de CU geamendeerde, en door de coalitie aangenomen rvs van 22 juni jl. Zij hadden de meerderheid en daarmee is het, helaas, een raadsbesluit geworden.Als de CU, samen met de andere voorstemmende coalitiepartijen, hun huiswerk beter en nauwkeuriger hadden gedaan, dan waren de ondernemers van de Kanovijver toen niet blij gemaakt met een dode mus. Deze ondernemers hebben een half jaar in de wachtkamer moeten zitten, terwijl al lang duidelijk was dat hun nieuwe zoeklocatie niet haalbaar is. Het Besluit Algemene Regels Ruimtelijke Ordening bestond immers al op 22 juni. En nu 21 december 2017 nemen de wethouder en de coalitie niet eens de moeite om de ondernemers van de Kanovijver te helpen, de emotievolle inspraken van de schoondochter namens de ondernemer, hier in de raad ten spijt. Ze doen het af met: sorry, niet haalbaar, blijf maar zitten waar je zit en….verder niets! Vz, de SGP vindt dat de coalitie deze ondernemers laat vallen als een baksteen. Schandalig!VZ, wat de inhoud van dit rvs betreft; de SGP blijft bij haar standpunt. Op 22 juni hebben wij met volle overtuiging tegen de zoekgebieden gestemd. Wij blijven van mening dat het geldende bp 2011 voor het Westduingebied de beide ondernemers ruimte geeft voor uitbreiding, namelijk 20%.Maar vz, wat de SGP het meest steekt is het schimmige proces richting dit rvs. Vorige week moest de wethouder toegeven dat er hier op het stadhuis als geruime tijd schetsen liggen van de ontwikkelaar. Deze schetsen geven een impressie van wat deze ontwikkelaar wil gaan bouwen in het zoekgebied van de Sauna.Inmiddels weet de SGP dat de ontwikkelaar deze schetsen heeft getoond in het stakeholders-overleg. De stakeholders hebben toen kennis kunnen nemen van deze schetsen. En in dit stakeholders-overleg wisselen de stakeholders van gedachten over de kaders. Ook weet de SGP dat leden van de coalitie, buiten de raad om, hebben gesproken met de ontwikkelaar en ook deze schetsen hebben gezien. Gezien het amendement van de SP, waar gepleit wordt voor 1 groot, compact gebouw in het zoekgebied van de Sauna en afziet van vakantiehuisjes, wekt bij de SGP de indruk dat deze partij (met de andere coalitiepartijen?) kennelijk wil functioneren als loopjongen van de ontwikkelaar. Zeer waarschijnlijk sluit de inhoud van hun amendement feilloos aan bij de wensen van de ondernemer.VZ, de SGP vindt het heel kwalijk dat slechts een selectief deel van de raad het plan van de ontwikkelaar heeft gezien. Het nu door de wethouder en de coalitie gevolgde proces, vindt de SGP absoluut geen integer proces. Nogmaals, de raad stelt eerst de kaders en niet de schetsen van ontwikkelaar bepalen de kaders.“Eerlijkheid in alle openheid is het eerste hoofdstuk in het boek van de wijsheid”Helaas vz, in dit hele proces valt geen “eerlijkheid in alle openheid” te ontdekken.En daarom vz, gelet op al datgene wat de SGP naar voren heeft gebracht, kunnen wij niet akkoord gaan met de procedure die bij de behandeling van dit onderwerp is gevolgd. Indien de ingediende schetsen voor het zoekgebied Sauna niet direct aan de gehele raad bekend worden gemaakt EN deel uit gaan maken van de procedure en besluitvorming, zal de SGP een MOTIE VAN AFKEURING (mede) indienen.Voor wat betreft het complete gebied. Dit gebied is waardevol voor vele Vlissingers die hier willen wandelen, mountainbiken, hun hond uit willen laten, willen ontspannen, skaten, picknicken enz.De gemeente heeft het onderhoud van dit gebied verkwanseld. Er is jarenlang geen goed onderhoud uitgevoerd en dit geeft vervalschade. Vervalschade kost geld wat de gemeente niet heeft.De SGP is van mening dat de inzet van of Staatbosbeheer, of Stichting Zeeuws Landschap of Stichting Landschapsbeheer, in combinatie met enthousiaste vrijwilligers uit Vlissingen, veel kan betekenen voor het noodzakelijke en achterstallig onderhoud van het Bos en Park.

Perspectiefnota 2018.

SGP SGP ChristenUnie PvdA GroenLinks SP VVD Kampen 28-07-2017 00:00

 

 

De gemeenteraad heeft in haar laatste vergadering voor de zomervakantie de Perspectiefnota 2018-2021 vastgesteld. In deze Perspectiefnota wordt een meerjarenraming neergelegd ten aanzien van de financiën van de gemeente voor de komende jaren. Onderdeel van deze Perspectiefnota is dit keer ook een belastingverhoging voor de OZB niet-woningen (verenigingen en bedrijven). Op initiatief van de SGP is een motie in stemming gebracht om toekomstige meevallers te gebruiken voor het verminderen van deze verhoging van de OZB niet-woningen. Deze motie is aangenomen (PvdA, SP (deels) en GroenLinks stemden tegen).

Om de Perspectiefnota sluitend te maken was een jaarlijkse tariefsverhoging van 8% voorgesteld voor 4 jaar. Dit vanuit de motivatie dat de OZB voor niet-woningen de laatste jaren is ontzien, danwel achtergebleven bij de OZB voor woningen. Voor de SGP blijft het echter van belang dat eerst wordt gezocht naar besparingen en pas als die niet kunnen worden gevonden over te gaan naar een belastingverhoging. Dit is altijd van belang, maar geldt nu wel heel in het bijzonder. We spreken immers over een kwetsbare groep, te weten agrariërs, tuinders, dorpshuizen, het midden en kleinbedrijf, verenigingen, etc. Nu tariefsverhoging niet meer kon worden voorkomen, was het zaak om deze zo laag mogelijk te houden en de “landing” er van zoveel mogelijk te verzachten.

Intussen is bericht ontvangen vanuit Den Haag dat de gemeente Kampen ingaande 2017 ca. 2 miljoen per jaar meer ontvangt dan de aannames uit de Perspectiefnota. Voor de SGP een reden te meer om een motie in te dienen om de toekomstige meevallers te gebruiken voor het verminderingen van de OZB-verhoging voor niet–woningen. Deze motie is mede ingediend door de CU en de VVD en werd uiteindelijk dus breed aanvaard door de gemeenteraad.

Uit de Perspectiefnota blijkt verder dus dat de OZB voor niet-woningen in Kampen ver onder het landelijk gemiddelde ligt. En de OZB voor de woningen ligt iets boven het landelijk gemiddelde. Deze gegevens zijn zeker aanleiding om eens nader te onderzoeken. Voor de SGP-fractie dus niet als mogelijkheid om het meerjarenperspectief sluitend te krijgen. Wel hebben we aan het college gevraagd om te komen met een belastingvisie. Daaruit zou moeten blijken hoe de belastingen ook in Kampen evenwichtig kunnen worden verdeeld.

Raad spreekt voorkeur uit voor west-variant kruising Maarsbergen

SGP SGP VVD CDA GroenLinks SP D66 ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 27-01-2017 00:00

De afgelopen jaren is er al veel gesproken over het realiseren van een ongelijkvloerse kruising op de N226 in Maarsbergen. De Woudenbergseweg krijgt een tunnel onder het spoor. Hiermee verdwijnt de gelijkvloerse spoorwegovergang. Doel is het bevorderen van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in het dorp.

Om dit te realiseren zijn er vier varianten uitgewerkt. De raad had de mogelijkheid om een voorkeursvariant uit te spreken, de provincie neemt het uiteindelijke besluit. De vier varianten zijn:

Dorpsplan (een initiatief van dorpscomité Maarsbergen) Westelijke variant, Tuindorpweg open voor autoverkeer Westelijke variant, Tuindorpweg afgesloten voor autoverkeer Bos- en Beek variant (een initiatief van particulieren)

Bij het Dorpsplan is een tijdelijke overweg nodig tijdens de bouw van de onderdoorgang, omdat de oplossing op de bestaande N226 ligt. Bij de drie andere varianten ligt de onderdoorgang op een westelijke locatie. Het verkeer kan dan tijdens de bouw de bestaande route blijven gebruiken.

De raad sprak in april 2016 de voorkeur uit voor de dorpsvariant met een nader onderzoek naar de Bos- en Beek variant. De Bos- en Beek variant was toen nog niet zo goed in beeld als de andere drie varianten. De provincie heeft vervolgens een onderzoek uit laten voeren om de vier varianten op een gelijkwaardige wijze met elkaar te kunnen vergelijken. In maart 2017 zal de provincie een beslissing nemen op basis van de uitkomsten van dit onderzoek. Door middel van een motie heeft de gemeenteraad  van de Utrechtse Heuvelrug gevraagd om naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek opnieuw een voorkeur uit te mogen spreken. De voorkeur van de gemeente Utrechtse Heuvelrug zal door de provincie zwaarwegend worden meegenomen in de overwegingen.

Er lag dus een keuze voor uit verschillende varianten, welke hierna worden toegelicht. 

Het Dorpsplan

/r/04a878ad01482ef75273b5b0ef443169?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Fraad-spreekt-voorkeur-uit-voor-west-variant-kruising-maarsbergen%2F6108&id=e7d3f25716a31264e86b4990c04e71bc5a3947b0

In dit ontwerp wordt de bestaande provinciale weg verdiept aangelegd. De kruisingen met het spoor en de Haarweg / Tuindorpweg worden ongelijkvloers gemaakt. Er komt een dek ter hoogte van de kerk. De tunnelbak wordt verlengd tot de noordelijke rotonde. Omdat het kruispunt Haarweg / Tuindorpweg niet meer bestaat is een nieuw aan te leggen weg nodig, de Bosweg. Deze weg zorgt voor de verbinding vanuit Maarn en Maarsbergen met de provinciale weg N226.

Westelijke variant, Tuindorpweg open

/r/04a878ad01482ef75273b5b0ef443169?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Fraad-spreekt-voorkeur-uit-voor-west-variant-kruising-maarsbergen%2F6108&id=e7d3f25716a31264e86b4990c04e71bc5a3947b0

Bij de Westvarianten wordt de onderdoorgang van de N226 ten westen van Maarsbergen in een boog om Maarsbergen gelegd. Ter plaatse van de huidige spoorkruising wordt een fietstunnel gerealiseerd. Daarmee wordt de verkeersader uit het centrum verlegd naar de westkant. Een tijdelijke omleidingsroute is niet nodig. De Tuindorpweg ligt lager dan het spoor. De onderdoorgang heeft haar diepste punt in dit ontwerp ter plaatse van de Tuindorpweg.

Westelijke variant, Tuindorpweg afgesloten

/r/04a878ad01482ef75273b5b0ef443169?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Fraad-spreekt-voorkeur-uit-voor-west-variant-kruising-maarsbergen%2F6108&id=e7d3f25716a31264e86b4990c04e71bc5a3947b0

In dit ontwerp wordt de Tuindorpweg voor autoverkeer afgesloten. De onderdoorgang van het spoor is het diepste punt van de tunnelbak. Consequentie is dat een Bosweg nodig is om het verkeer van/naar Maarn via de rotonde naar de N226 te leiden. Het fietsverkeer kan wel via de Tuindorpweg blijven rijden. Ook in deze variant is voorzien in een aparte fietstunnel.

Bos- en Beek variant

/r/04a878ad01482ef75273b5b0ef443169?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Fraad-spreekt-voorkeur-uit-voor-west-variant-kruising-maarsbergen%2F6108&id=e7d3f25716a31264e86b4990c04e71bc5a3947b0

De Bos- en Beek variant volgt een westelijk tracé via de bedrijventerreinen van Bos en Van Beek. De tunnelbak is over een afstand van 200 meter overdekt en langer dan de andere varianten. De overkapping is in de kaart paars weergegeven. De tankstations Shell en Tinq zullen in dit ontwerp moeten verdwijnen van de bestaande locatie. Er is een bosweg nodig om het verkeer van en naar Maarn via de noordelijke rotonde te verbinden met de onderdoorgang.

Het verkeer dat van en naar Maarn richting het centrum van Maarsbergen wil rijden is verbonden via een aparte verbinding over het tunneldek.  De Tuindorpweg is een doodlopende straat voor autoverkeer. Ook in deze variant is er een fietstunnel ter hoogte van de bestaande spoorkruising gepland.

Keuze varianten

De verschillende varianten hebben elk hun voor- en nadelen. Alles overwegende heeft de SGP een voorkeur voor de west-variant met gesloten Tuindorpweg. Daarbij is samen met het CDA een amendement ingediend waarin deze voorkeur werd uitgesproken.

De volgende overwegingen, opgenomen in het amendement, speelden daarbij een rol:

 

Overwegingen Bos- en Beek variant

dat deze financieel niet past binnen het projectbudget hetgeen wel tot de afspraken behoort in de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en provincie; dat het amoveren van langs en binnen het tracé liggend vastgoed een van de oorzaken is dat de Bos- en Beek variant niet passend binnen het projectbudget kan worden gemaakt; dat het niet aannemelijk is dat optimalisaties binnen de Bos Beek variant zal kunnen leiden tot een variant die wel passend binnen het projectbudget realiseerbaar is; dat verplaatsing danwel bedrijfsbeëindiging van de twee tankstations aan de Woudenbergseweg/N226 een voorwaarde is om de Bos Beek variant te realiseren maar dat het tevens past in de lijn der verwachting dat het introduceren van dit aspect binnen het project van de ongelijkvloerse spoorkruising grote risico’s in termen van planning en financiën met zich meebrengt.

 

Overwegingen dorpsvariant

dat deze mogelijk een risico vormt voor het monumentale kerkgebouw en de monumentale bomen langs het tracé het dorp Maarsbergen wordt doorsneden.

 

Overwegingen Westvariant met de open Tuindorpweg

Dat deze verkeerskundig gezien een onacceptabele oplossing is en daarmee niet voldoet aan de eerder afgesproken randvoorwaarden binnen dit project.

 

Overwegingen westvariant met de gesloten Tuindorpweg 

Uit de verschillende onderzoeken blijkt dat de variant “west met gesloten Tuindorpweg” zowel verkeerskundig, als voor de leefbaarheid in Maarsbergen, als voor de mogelijkheden tot nieuwe ontwikkelingen binnen de woonkern, maar ook financieel gezien, als geheel het beste uit de vergelijkingen van de verschillende varianten komt; Dat, gezien de te verwachten financiën binnen de variant “west met gesloten Tuindorpweg”, wellicht mogelijkheden ontstaan om zowel extra mitigerende maatregelen binnen de realisatie van deze variant toe te passen als ook het verplaatsen danwel beëindigen van de twee tankstations aan de Woudenbergseweg / N226 als een solitair project nader kan worden uitgewerkt.

 

Verdere overwegingen

Mitigerende maatregelen, bijvoorbeeld t.b.v. omwonenden bij de uitvoering bij alle varianten zijn wenselijk, maar dat ook hiervoor middelen beschikbaar dienen te zijn en te blijven. Dat ter zake van dit project afspraken tussen de Provincie, ProRail en de gemeente zijn gemaakt en vastgelegd in een overeenkomst. Voor de financiering het project ongelijkvloerse kruising spoor/N226 te Maarsbergen, door de Raad een budget in het investeringsplan is opgenomen van 2,5 miljoen Euro. Het investeringsplan is opgenomen in de meerjarenbegroting.

 

Besluitvorming

In de raadsvergadering van 26 januari werd eerst een amendement in stemming gebracht om de Bos- en Beek variant als voorkeursvariant te kiezen. Dit amendement werd verworpen met 14 stemmen voor van D66, VVD, BVH en CU en 15 stemmen tegen van CDA, GL-PVDA, SGP en SP. Vervolgens werd het amendement van CDA en SGP in stemming gebracht wat werd aangenomen met 16 stemmen voor van CDA, GL-PVDA, SGP en 1 lid van D66 en 13 stemmen tegen van vier leden van D66, VVD, BVH en CU.

Daarmee heeft de gemeenteraad haar voorkeur kenbaar gemaakt en is de provincie aan zet. Op 13 februari zal het onderwerp behandeld worden in de staten commissievergadering van Milieu, Mobiliteit en Economie. Deze vergadering is in de raadzaal in het Cultuurhuis in Doorn. Op 13 maart zal er een besluit genomen worden in de Provinciale Statenvergadering.

Het licht aan het einde van de tunnel is in zicht.

 

© Afbeeldingen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug / Provincie Utrecht

VOL = VOL ?

SGP SGP SP Oldebroek 10-05-2016 00:00

persbericht SGP-jongeren Elburg/Oldebroek;

 

VOL = VOL ?

Hoeveel vluchtelingen kunnen we nog opvangen in Nederland? Zit Nederland vol?

Zomaar wat vragen waar je vast over na hebt gedacht afgelopen tijd. Op D.V. 20 mei willen we

antwoord gaan zoeken op deze vragen. 

Elbert Dijkgraaf (SGP) zal deze avond in debat gaan met Anneke Wezel (SP). Daarnaast zullen

deze politici met jou in gesprek gaan over de vluchtelingencrisis. Neem al je vragen mee, en stel

ze aan deze politici! Tijd voor een stevig debat!

Want vind jij? Moeten we nog meer mensen helpen of heeft Nederland genoeg gedaan? 

Kom 20 mei naar de eerste avond van SGP-jongeren Elburg/Oldebroek in het Openhuis in

Oldebroek! Iedereen (jong en oud) is welkom! We rekenen op jou!

Adres: Kerkstraat 8, Oldebroek

Inloop: 19:30

Aanvang: 19:45

SGP-jongeren Elburg/Oldebroek

 

/r/e893e81c9814fdc42df8919c17823acb?url=http%3A%2F%2Fwww.oldebroek.sgp.nl%2Factueel%2Fvol--vol-%2F3483&id=81a55725742db24a6b373228733b553939f5bd4e

Steun SGP voor amendement nota ‘aanpak gemeenschappelijke regelingen’

SGP SGP SP Schouwen-Duiveland 16-02-2016 00:00

De gemeenteraad van Schouwen-Duiveland heeft in haar raadsvergadering van 28 januari 2016 unaniem steun verleend aan een mede door de SGP ingediend amendement over de nota ‘aanpak van gemeenschappelijke regelingen’.

Vanuit de Vereniging Zeeuwse Gemeenten was naar alle Zeeuwse gemeenteraden deze nota toegestuurd om na te denken over hoe gemeenteraden meer grip kunnen krijgen op de diverse gemeenschappelijke regelingen waar de gemeente in participeert. Gemeenschappelijke regelingen zijn samenwerkingsverbanden tussen diverse gemeenten op diverse onderwerpen. Zo wordt door de gemeente op het gebied van Veiligheid verplicht geparticipeerd in de Veiligheidsregio Zeeland(VRZ). 

Initiatiefnemer van het ingediende amendement,  SP, stelde voor om de beslispunten, zoals in het raadsvoorstel verwoord, op enkele punten aan te vullen. Zo wordt de gemeenteraad via periodieke rapportages op de hoogte gehouden, ook al zouden er geen bijzonderheden te vermelden zijn.

Belangrijkste punt in het debat was de gemeenschappelijke regeling ‘De Zeeuwse Muziekschool’. In het amendement werd voorgesteld om deze in een periodieke evaluatie als eerste onder de loep te nemen. Daarnaast werd in het amendement gevraagd een oplossing te zoeken hoe als gemeenteraden onderling gezamenlijk grip kan worden verkregen op de gemeenschappelijke regelingen.

Tijdens de behandeling in de commissie eerder in januari had SGP-raadslid Wim Houtekamer ervoor gepleit in dit traject een extern deskundige aan te trekken, die hierin zou kunnen adviseren. Houtekamer gaf aan dat in den lande ook op deze manier door gemeenten wordt gewerkt.

Begrotingsbehandeling 5 november 2015

SGP SGP SP ChristenUnie Gorinchem 05-11-2015 00:00

De stukken, die we voor deze vergadering hebben gekregen, zijn de voortzetting van de lijnen, die al uitgezet zijn met de Perspectiefnota. Toen heb ik daar al de loftrompet over gestoken, het zal dus geen verbazing wekken, dat mijn fractie ook nu tevreden is over het beeld dat naar voren komt.Complimenten voor de duidelijke financiële samenvatting die we voor deze vergadering gehad hebben. De samenhang van PPnota, septembercirculaire en begroting wordt zo goed getoond.

Het negatieve resultaat van de tweede tussenrapportage van ruim 1,5 miljoen drukt de hoogte van de algemene reserve, naast een tegenvaller in het gemeentefonds in 2015. Gelukkig zien we in het meerjarenperspectief weer een stijging en dat is hard nodig om de beleidsvoornemens uit de PPfnota mogelijk te maken. De opgaande lijn wordt vastgehouden, hoewel wat vertraagd door dit tegenvallende resultaat van de 2e turap. Belangrijk is, dat we de risico’s hebben afgedekt, de vinger aan de pols houden bij de grexen en wat betreft de financiën ‘in control ‘zijn. Ik herhaal dit nog maar eens, omdat dit voor onze fractie een heel belangrijk onderwerp is. Zonder deze financiële discipline hadden we er een stuk slechter voor gestaan en misschien helemaal niet meer ‘in control ‘in onze eigen stad geweest. De constatering dat de begroting structureel in evenwicht is, m.a.w een begrotingstekort is op korte termijn niet aannemelijk, is hiervoor wat ons betreft een zwaarwegend uitgangspunt. Dat er voorzichtig enig ‘vet op de botten’komt, is eigenlijk niet meer dan heropbouw van de noodzakelijke reserves en hard nodig om bij nieuwe economische tegenwind toch beleid door te kunnen zetten. In 2017 zien we al, dat we minder ruimte krijgen tussen het risicoprofiel en de directe weerstandscapaciteit en dat zet zich de jaren daarna door. We krijgen vanaf 2018 dus geen extra financiële ruimte op de jaarbegroting, nee we houden een sluitende begroting met dit verschil, dat de algemene reserve weer op niveau is!

Het is dus nog absoluut geen tijd om Sinterklaas te spelen: voorzichtigheid blijft voorlopig nog het devies. Conform de Rode Draden : eerst visie vorming, dan beleid opstellen en daarna budgetteren en uitrollen .

Onze fractie vindt het belangrijk, dat we bij het ontwikkelen van plannen op gebied van wonen en infrastructuur denken over de lange termijn: we bouwen geen woonwijken voor 5 of 10 jaar, maar voor veel langer. Ook wegen zijn bedoeld voor de lange termijn. We willen daarbij investeren in duurzaam in de breedst mogelijke zin: toekomstbestendig dus en goed voor de stad op langere termijn. Ons grondbeleid is het middel om ruimtelijke doelstellingen en projecten die voortvloeien uit de verschillende programma’s te realiseren, zo lezen we in de begroting ( p.172). Daar waar de realisatie van een maatschappelijke opgave niet door de markt wordt gefaciliteerd, moet de gemeente zelf actief beleid voeren.

Daarom hebben wij de nadruk gelegd op het belang van starterswoningen voor éénverdieners: zij betalen meer belasting, maar moeten ook kunnen wonen. Wij verwachten, dat zeker in de komende jaren, met o.a de vluchtelingenstroom naar ons land en dus ook naar onze stad, de vraag naar goedkope woningen zal stijgen. Er komt immers meer druk op het afnemende huurwoningen bestand. We zijn daarom blij, dat ons amendement over starterswoningen op Mollenburg zo concreet is opgenomen.

Voor Hoog Dalem is de denkrichting wat ons betreft één groot winkelcentrum en geen twee winkelstrips, die de kans lopen beiden niet uit de verf te komen. We hebben daar bij de behandeling van de PPnota uitvoerig bij stil gestaan en onze mening is nog steeds hetzelfde.

Dan over de Brede School, die nog steeds gepland staat in Hoog Dalem voor 2016. Met het krimpende leerlingenbestand zou wat ons betreft ook gedacht kunnen worden om de Smalle Brede School te verbreden tot een volwaardige Brede School : dus niet bouwen voor leegstand.

Dan nog een gedachte-experiment: Linge II Zuid, een oppervlakte die beeldbepalend is voor de entree van de stad vanaf Oost. Het zou naar onze mening goed zijn, in samenwerking met het bedrijfsleven, een studie te doen naar de mogelijkheden die deze locatie biedt.

 De veerdienst: in het afgelopen jaar is er geëxperimenteerd met lagere tarieven, omdat, zo was de aanname, het aantal overzettingen zou toenemen. En ondanks opnieuw een wel veel kleiner tekort, klopte de aanname wel. Wat ons betreft dus toch een succes, maar er zal nog verder gekeken moeten worden naar optimalisatie. Wat ons betreft is de veerdienst een belangrijke vervoersvoorziening voor Gorinchem en de regio rond de Merwede, zowel voor economisch als toeristisch verkeer. 

In het coalitieakkoord is opgenomen dat, indien nodig, extra middelen naar het programma Zorg zouden moeten vloeien. Het is nog steeds onduidelijk wat de precieze kosten op dit thema zullen zijn over 2015. Voorlopig houden we vol, dat alles budgettair neutraal verloopt, maar of dit zo blijft is de vraag: we horen van enorme achterstanden in het declareren van zorgactiviteiten door de zorgverleners. We zijn benieuwd hoe het beeld van het college is.

Op 28 oktober is het besluit gevallen om vluchtelingen op te gaan vangen in het voormalige belastingkantoor in de Gildenwijk. Wij hebben vanuit onze overtuiging ingezet op de verantwoording die we naar zowel de vluchtelingen als de bewoners van de Gildenwijk hebben: barmhartigheid met verstand. Om de opvang op een zo vlekkeloos mogelijke manier te laten verlopen, is inzet nodig van meerdere partijen naast COA en politie. Het wijkgericht werken, BOA’s en Gorinchem beweegt ( sportcoach) zouden een waardevolle bijdrage kunnen leveren. We vragen ons af of de ophoging van het budget n.a.v het amendement hierover in juli als voldoende beoordeeld wordt door het college.

Raadsopdrachten: in 2016 moet de uitwerking van de verschillende r.o handen en voeten krijgen. Het voorstel voor het nieuwe milieubeleidsplan zal begin 2016 vastgesteld worden, r.o binnenstad/ stadspromotie is vastgesteld en zal in 2016/17 uitgevoerd en geëvalueerd worden. Een belangrijke opdracht voor onze stad, waar we nu echt voortvarendheid hopen te zien. De uitvoering en afronding van de r.o veerdienst wordt voor de PPnota behandeling van komend jaar verwacht.

Bijzonder veel verwachten wij van de r.o mobiliteit nu eindelijk duidelijkheid is over de ontwikkeling rond A27: de fysieke ontwikkelingsmogelijkheden die hierdoor ontstaan als het gaat om het bedrijventerrein en de bereikbaarheid zullen ons enorme kansen gaan bieden. Dit zal impact hebben op de vraag naar gekwalificeerd personeel en dus ook woningen en voorzieningen. Daarnaast zullen er ook effecten zij op de totale infra. Los hiervan zijn er ook andere knelpunten die aandacht en geld vragen: het Eind, de Banneweg. En dat met nog niet eens 2 miljoen in ons infrafonds. Als we durven investeren in een goede infra (Rondweg Noord), zal de druk op de Banneweg afnemen. Over de Banneweg gesproken: de Lange Brug zal vervangen moeten worden. Dit vraagt o.i om een tijdige opbouw van het infrastructuurfonds.

Dan de laatste, maar zeker niet de minste r.o met nog steeds de langste naam: Participatie/werken aan morgen/ deregulering en right to challange. De kern is de nieuwe verhouding tussen overheid en burger. Misschien moeten we m zo wel noemen : overheid en burger 2.0. Dit is voor de komende jaren wel de meest uitdagende r.o, die voor andere verhoudingen zal gaan zorgen en een andere manier van werken in de stad. Dat zal niet van de ene dag op de andere gaan en zowel bij inwoners als gemeente een omslag in denken en doen vragen.

In de regio staan we voor spannende ontwikkelingen:

Nu het vertrek van H’veld naar Drechtsteden, ondanks veel gemor van eigen inwoners, een feit is, wordt het voor ons des te meer van belang, dat de gemeente Vijfheerenlanden in Zuid Holland blijft. We hebben in het gesprek met de CdK nadrukkelijk gevraagd om inzet en actie vanuit de provincie en vragen ook ons college zich hiervoor in te spannen.

In de klankbordgroep Sociaal Domein is op initiatief van de fractie ChristenUnie-SGP een lid van de cliëntenraad van de RSD uitgenodigd om te spreken over het optrekken van de norm voor het minimabeleid naar 120% van het minimum inkomen. Deze norm vormt net het omslagpunt waarbij werken loont, als men tenminste aanspraak kan blijven maken op de regelingen voor minima bij de RSD. Naar schatting kan ons dit maximaal 200.000 euro extra gaan kosten. Vanuit christelijk-sociaal gedachtegoed past dit bij de taak van de overheid om op te komen voor de sociaal zwakkeren. En alhoewel het lastig aan te tonen is, denken wij dat het optrekken van de norm naar 120% ervoor kan zorgen dat minder mensen in de schuldsanering terecht komen en dat meer kinderen kansen krijgen op een betere toekomst, doordat ze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van stichting Leergeld bijvoorbeeld. Vanuit het coalitieakkoord, waarbij de financiële discipline voor gezonde gemeentefinanciën moet zorgen, en zorg en infra als speerpunten zijn genoemd, is deze investering wat ons betreft verantwoord. Vandaar dat wij mede-indieners van de door de SP ingediende motie zijn.

Rest ons het college en ambtelijk apparaat wijsheid en Gods zegen te wensen bij het uitvoeren van al uw taken.

Tweede termijn

Subsidies in 2016:

totaal programma Cultuur en sport:ruim 2,3 miljoen

totaal programma Zorg: krap 2 miljoen

sport: uit de 2e Turap blijkt, dat een uitgevoerde kwaliteitsschouw aangeeft, dat er geen ingrijpend groot en technisch onderhoud nodig is op korte termijn: de middelen grootonderhoud 2014 zoals gesuggereerd wordt, betrekken bij de ontwikkelingen in de samenwerking van de sportclubs, de verschillende wensen en mogelijke verschuivingen, lijkt ons een voor de hand liggende.

Bijzonder is ook, dat we vanuit Unitas mail ontvangen, die, als ik het goed lees, vanuit de gemeente Breda komt. Een interessante ontwikkeling in regionaal verband? Ik vind het jammer, dat Unitas, blijkbaar uit ongeduld en het gevoel uitermate misdeeld te zijn, tot dit druk-zetten overgaat. Ik heb ook de voorzitter van GJS gesproken, die mij aangaf erg voor het overleg te zijn, maar als er 1 club in aanmerking moet komen voor een kunstgrasveld, dan is het GJS met bijna twee keer zoveel spelende teams. Tot zover de precedent werking. Het lijkt me goed dat het overleg tussen de clubs d.m.v een onafhankelijke voorzitter op een hoger plan te tillen en er de vaart in proberen te krijgen. Hopelijk wordt dan in het voorjaar duidelijk hoe de samenwerking eruit gaat zien en wat dat betekent in (kunst)grasvelden en accommodaties.

Succes in de bestrijding van voortijdig schoolverlaten

Zorgen om meer inhuur, doordat personeel dat niet ingezet wordt op de grexen/investeringen elders is ingezet. Evert het schrappen van de investeringen dan nog steeds meer op dan het kost?