Nieuws van SGP over VVD inzichtelijk

207 documenten

'Rustig te midden van de woelige golven' - Bijdrage #APB2020

SGP SGP VVD CDA Nederland 16-09-2020 00:00

Bekijk hier de bijdrage van Kees van der Staaij tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen van 16 september 2020.

We komen er allemaal vaak langs. Maar je loopt er meestal zomaar achteloos aan voorbij. Ik doel op dat grote standbeeld van Willem van Oranje, dat al sinds 1848 hier op het Plein staat. Heeft u het weleens rustig bekeken? Eerlijk gezegd ben ik het pas kort geleden gaan doen. Dat kwam omdat er over standbeelden het nodige te doen was. Verlichte mensen waren druk in de weer om standbeelden te bekritiseren of zelfs omver te halen. Ze waren erachter gekomen dat die mensen uit het verleden geen heiligen waren, maar kinderen van hun tijd. Om die reden vonden ze de standbeelden van die ooit goede mensen nú fout. Daarom heb ik enkele van die beelden eens beter bekeken. 

Terug naar het Plein. Ik wil het vandaag maar over één klein onderdeel van dat monumentale standbeeld van Willem van Oranje op het Plein hebben. Op de sokkel (aan de kant van ingang Plein) trof mij een afbeelding van een ijsvogel die vliegt boven een woelige zee. Heel bijzonder is dat zijn nest met jongen rustig op de golven deint. Ziet u het voor zich?

Deze afbeelding heeft een omschrift. Daar staateen Latijnse spreuk: 'saevis tranquillus in undis'. Ik wist niet precies wat dit betekende. Maar vaag herinnerde me dat ik bij een goede vriend weleens een boek met diezelfde titel in de boekenkast had zien staan. Dat boek heb ik opgesnord. Het blijkt een toelichting op het beginselprogramma van de ARP te zijn, de Antirevolutionaire Partij, in 1980 opgegaan in het CDA. Een dik boek van bijna 600 bladzijden uit 1934 van de bekende Hendrikus Colijn, minister-president van vijf kabinetten in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Colijn was zo vriendelijk een vertaling te geven van de Latijnse term: “kalm te midden van grimmige golven.” 

https://www.sgp.nl/actueel/rustig-te-midden-van-de-woelige-golven--bijdrage-apb2020/12517

Spreuk en vogel zijn ook te zien op het grafmonument van Oranje in de Nieuwe Kerk in Delft. Het was een van de lijfspreuken van Willem de Zwijger, om zijn kalme vastberadenheid te beklemtonen in de onrust van zijn tijd, de Tachtigjarige Oorlog. IJsvogel en spreuk hebben een lange geschiedenis. Zo is er op verzoek van Charlotte de Bourbon, echtgenote van de Prins, in 1577 een speciale penning geslagen met aan de ene kant de prins en aan de andere zijde de lijfspreuk met ijsvogel. Dit beeld gaat terug op de Griekse mythe dat de ijsvogel zijn nest boven de golven bouwt en daarmee de hoge golven trotseerde. Daarmee stond het prachtige diertje symbool voor trouw en onverzettelijkheid. 

Ere, wie ere toekomt, vicepremier De Jonge heeft negen jaar geleden al op twitter een foto geplaatst van een wandkleed met daarop dezelfde tekst, 'saevis tranquillus in undis', rustig temidden van woelige baren. De Jonge maakte in die tweet ook gelijk de toepassing: past mooi bij het begrotingsproces… Daarmee kom ik tot de politieke toepassing. Inderdaad, ook nu is de lijfspreuk van de Vader des Vaderlands een gepast motto: rustig temidden van de woelige baren: Rust en kalmte bewaren, maar tegelijk alert en waakzaam zijn, een vaste koers varen.

De golven van de coronacrisis zijn heftig. Een minuscuul virus dat zo’n beetje heel de wereld lam legt. Corona doet ons beseffen dat wij mensen niet alles in de hand hebben. Het is een indringende waarschuwing tegen menselijke overmoed. De golven zijn in ons land minder hoog geworden, maar de storm is nog niet voorbij. Veel mensen zijn in rouw, omdat zij dierbaren zagen wegvallen. Veel zorgwerkers komen nog bij van alles wat er gebeurd is. Zij verdienen royale en ruimhartige steun, ook financieel.

Het coronabeleid vraagt behoedzaamheid, nauwkeurigheid. Zowel te weinig doen als te veel doen kan grote schade aanrichten. Hoe onverwacht de coronagolf op ons afkwam, het overheidsoptreden tegen besmettelijke ziekten is niet nieuw. Ook hier kan de geschiedenis leermeester zijn. Ik heb eens even gekeken wat de net genoemde premier Colijn hierover schreef in zijn toelichting op het antirevolutionaire program. Er staat een belangrijke waarschuwing in: “Edoch, juist door de grote betekenis, die aan de hygiëne met betrekking tot besmettelijke ziekten toekomt, dreigt het gevaar voor hypertrofie van de overheidszorg ten koste van individu en gezin, ten koste van de taak der maatschappij. En dit gevaar verkreeg een te ernstiger aanzien naar gelang staats absolutistische opvattingen meer ingang vonden en het gezag waarmee de wetenschap preventieve maatregelen ter voorkoming van besmetting aanbeval, in aanzien won.” Een rake analyse! Daar zit maar één woord Latijn bij: hypertrofie. Ik weet niet of de eenvoudige antirevolutionaire lezers waarvoor dit boek bedoeld was, het woord hypertrofie gelijk konden plaatsen. Ikzelf in ieder geval niet, daarom heb ik het maar even opgezocht: het is een medische term voor een gevaarlijke opzwelling, een abnormale toeneming van omvang en gewicht van een orgaan. 

Ik ben benieuwd: ziet de minister-president ook het gevaar van hypertrofie in de bestrijding van het coronavirus? De SGP wil graag dit waarschuwingsbordje neerzetten: pas op voor hypertrofie! In het oude ARP-beginselprogramma stond over de aanpak van besmettelijke ziektes nog een prachtzin. Nadat is aangegeven dat de overheid hierin een belangrijke taak heeft, wordt daar direct een belangrijk voorbehoud aan toegevoegd: “…behoudens de vrije beschikking van een iegelijk over zijn eigen lichaam en zijn eigen consciëntie.” Daar zit opnieuw maar één woord Latijn bij. Consciëntie, dat is: geweten. Geen gewetensdwang dus. Geen vaccinatiedwang. Kunnen we de regering daar ook aan houden? Willem van Oranje hield in 1564 in de Raad van State een uitgebreide rede waarin hij de uitspraak deed: "ik kan niet goedkeuren dat vorsten over de gewetens van hun onderdanen heersen. Laat dat het richtsnoer blijven!"

De coronacrisis raakt mensen niet alleen in hun lichamelijke gezondheid of hun welbevinden. Het raakt mensen ook in hun portemonnee. Ik denk aan de mensen die wakker liggen over de vraag of hun bedrijf het wel gaat redden, of tobben over hun baan. Het is goed dat er steunmaatregelen kwamen om de golven te doorstaan.

Vandaag wil ook aandacht vragen voor studenten die door het wegvallen van inkomsten uit bijbaantjes in de problemen komen. De tekortkomingen van het huidige leenstelsel worden hier extra pijnlijk gevoeld. Ons voorstel is: geef studenten uit gezinnen met een middeninkomen voortaan ook een echte tegemoetkoming in de studiekosten, in plaats van hen met een lening op te zadelen. Dat is tegelijk ook een welverdiende steun in de rug voor de bijspringende ouders. Zeker niet in de laatste plaats de eenverdieners onder hen, die fiscaal nog steeds de klos zijn, en met hetzelfde gezinsinkomen vier, vijf of zes keer zoveel belasting moeten betalen. Graag een reactie. De overheidsfinanciën verkeren door de coronacrisis in zwaar weer. We kunnen dankbaar zeggen dat juist die eerdere behoedzaamheid, waar de SGP altijd aandacht voor heeft gevraagd, het nu mogelijk maakt om royaal steun te geven in crisistijd. De weg terug naar behoedzaamheid is wel een lastige, al te gemakkelijk wordt van de nood een deugd gemaakt. Wanneer gaan we weer terug naar het oude financiële normaal? En hoe voorkomen we dat net als bij vorige crisissen, de investeringen in bijvoorbeeld defensie achterblijven?

De golven van de afgelopen tijd kwamen niet alleen van het coronavirus. Grimmige golven van geweld en criminaliteit waren er ook. Het was een onrustige zomer op veel plekken. Een kalme, maar doortastende aanpak is ook nodig in de strijd tegen criminaliteit. Een vraag daarbij is: in hoeverre zit er achter de onrust in de grote steden ook niet een integratieprobleem? Als er sprake is van een oververtegenwoordiging in de criminaliteit van bijvoorbeeld jongeren van Marokkaanse of Antilliaanse komaf, moet dat niet gecamoufleerd worden, maar eerlijk onder ogen gezien. Dan kun je de problemen ook gericht aanpakken. Is het kabinet daartoe bereid?

Een fundamentele bedreiging voor de veiligheid in ons land is de druggerelateerde criminaliteit. Nederland staat helaas inmiddels als narcoland te boek. Met grote woorden is ook door dit kabinet gezegd dat dit niet te tolereren is. Heel goed, maar: zitten we nu echt op koers. Wordt het niet hoog tijd de straffen voor drugscriminaliteit fors omhoog te brengen?

Op de wereldzee zien we veel woedende golven. Een opvallend lichtpuntje in een roerig Midden-Oosten was de vrede die Israël en de Verenigde Arabische Emiraten en onlangs ook Israël en Bahrein sloten. Hopelijk krijgt dit navolging! In de Mensenrechtenraad, waar Nederland nu lid van is, zou Nederland werk maken van het schrappen van het vaste agendapunt om Israël de maat te nemen? Is dat al gelukt? Wordt het niet hoog tijd het rustige gesprek en de samenwerking met Israël te zoeken in de Associatieraad?

Zeer verontrustend blijf het antisemitisme, dat zowel dicht bij huis als wereldwijd steeds weer de kop op steekt. Het is een gevaarlijk monster. Al jaren praten we over meer lik-op-stuk en betere registratie van antisemitische uitingen. Zijn hier nu al stappen gezet? De herdenking van 75 jaar vrijheid heeft ons weer met de neus op de feiten gedrukt, dat verschrikkingen uit het verleden niet zomaar met een toverstok verdwenen zijn. Vrijheid is een geschenk, maar ook een opdracht!

De ijsvogel mocht van de historicus Huizinga wel een nieuw nationaal symbool worden. De ijsvogel heeft in ieder geval nog het tien guldenbiljet van 1997 gehaald. Helaas maakte de komst van de Euro ook hier een einde aan. Maar het blijft een aansprekend beeld, rust temidden van onrust. De ijsvogel is ook een mooi beestje, en dat zeg ik niet omdat de kleuren van dit vogeltje, oranje en blauw, nu net ook de kleuren van de SGP zijn…. Het is mooi om te zien hoe die ijsvogel ook in de Nederlandse oranjegeschiedenis steeds weer terugkomt. Als ik het wel heb, had koningin Wilhelmina een beeldje van een ijsvogel op haar bureau staan. De omslag van haar memoires, Eenzaam maar niet alleen, toont in ieder geval aan dat ze de ijsvogel koesterde. In zijn toespraak bij de inhuldiging verwees Koning Willem-Alexander ook weer naar de spreuk. Hij prees zijn moeder en zei: u hield een stabiele en zuivere koers aan, in een lange traditie, rustig te midden van de woelige baren. 

Dat is een kernvraag ook voor het debat van vandaag: wat is de koers van het Nederlandse schip van staat? Ik zag eens een bootje, waarvan de stuurman riep: we liggen op koers! Maar in feite werd hij door de grote golven van grotere boten en de heersende wind in één richting gedreven. Hoe staat het met de eigen Nederlandse koers? Bij veel onderwerpen zoals Europese inzet, het klimaatbeleid, bij het asielbeleid, bij de koers voor onze landbouw, horen we heel vaak: we kunnen maar één kant op, want de EU of VN-verdragen dwingen ons daartoe. Dat ondermijnt het draagvlak voor de gekozen koers bij de bevolking. Het verstikt onze vrijheid. Die onrust zien we ook terug bij de demonstraties van boeren. Laat Nederland zich sterk maken voor meer nationale politieke ruimte, ruimte voor een eigen koers.

Dat geldt tegenover andere landen, in Europees verband, maar dat geldt ook tegenover grote bedrijven. Het kan toch niet zo zijn dat Facebook of Twitter bepalen wat we wel of niet als meningen op internet mogen plaatsen? Vrijheidsrechten gelden niet alleen tegenover de burger, maar moeten ook waargemaakt kunnen worden tegenover machtige bedrijven. Wil het kabinet zich inzetten voor meer digitale soevereiniteit? Digitaal lopen we steeds meer risico’s, een geslaagde inbraak in het computersysteem kan bedrijven en instellingen hard raken. De bestrijding hiervan gebeurt versnipperd. Wil het kabinet meer werk maken van een “generaal” die onze digitale veiligheid beschermt?

Welke koers volgen we? Een vaste koers en een goede richting is naar de diepe overtuiging van de SGP gelegen in het volgen van het kompas van het Woord van God, Zijn geboden en beloften, ook als dat tegen de stroom ingaat. Ik denk daarbij aan de waarde van bescherming van het kwetsbare leven, zowel in het prille begin als in de levensavond. De abortus- en euthanasiewetgeving ondermijnen dit; hier is een fundamentele koersverandering nodig!

Te midden van de grimmige golven die ons dag in dag uit bezig houden, is ook rust nodig. Daarom is een goed gezinsbeleid zo belangrijk, investeren in een veilige haven. Maar ik denk ook aan de rustdag. Hoe zullen we 'tranquillus' zijn, zonder de tijd te nemen om op adem te komen? Niet toevallig citeerde nota bene de liberaal Oud, een van de oprichters van de VVD, de woorden 'saevis tranquillus in undis' in de Kamer bij de behandeling van de Zondagswet in 1953. Wat mij en anderen opviel de afgelopen maanden, was dat veel mensen ook ineens meer rust ervoeren. Geen overvolle agenda’s en hectiek. Het was een sabbatservaring, even van ophouden weten. Een Joodse rabbijn zei eens dat de sabbat het kostbaarste geschenk is dat de mensheid uit de schatkamer van God ontvangen heeft. Tegengaan van de ‘veralledaagsing’. Wat is onze vrijheid waard, als er geen rust meer is om die vrijheid te beleven?

Ik zou wensen dat het kabinet werk zou maken van wat ik zou willen noemen een geestelijk klimaatbeleid. Het loont om meer in te zetten op behoud van de zondag als gemeenschappelijke rustdag. Dat verdraagt zich niet met de tendens dat winkeliers gedwongen worden om op zondag de deuren te openen. Kabinet, kom met meer dan er nu gebeurt!

Ik ga afronden. Rust bewaren in lastige tijden, daar zit ook een element van overgave in. Goed je best doen, maar het dan ook uit handen durven geven. Dat geeft rust in plaats van kramp. Op de penning die in opdracht van Charlotte de Bourbon is gemaakt is ook een zon afgebeeld, met daaruit een arm, die Christus symboliseert. Er schijnt een zon boven de onrustige zee met daarbij de letters CHRS – wat staat voor Christus. Echte, diepe rust vinden we door hogerop te kijken. Tot Hem, die eens terwijl zijn volgelingen angstig naar de golven keken, de storm op zee tot bedaren bracht. Het roer is veilig in Zijn handen.

Tenslotte dit. Mijn bijdrage begon ik met de ijsvogel, als symbool voor rust als het stormt op zee. Ik wil er ook mee afronden. Ook in de Tweede Kamer, hier in deze zaal, gaan de zeeën soms hoog. Grote woorden, harde beschuldigingen, scherpe tongen, heftige confrontaties. Temidden van die woelige politieke baren zijn er altijd mensen die gelukkig rustig en onverstoorbaar hun werk blijven doen. Ik heb het over de Kamerbodes. Zij zijn het die hier in dit huis, onder uw leiding, Mevrouw de Voorzitter, de kalmte bewaren. Als dank daarvoor zou ik graag aan hén déze ijsvogel willen overhandigen, voor een plaatsje in de bodekamer of op het bodestation. Zie het als een blijk van waardering voor hen, en voor ál het andere Kamerpersoneel dat achter de schermen bijdraagt aan onze parlementaire democratie, aan rust te midden van de woelige golven.

https://www.sgp.nl/actueel/rustig-te-midden-van-de-woelige-golven--bijdrage-apb2020/12517

Beantwoording vragen overlast Nollebos

SGP SGP VVD Vlissingen 14-09-2020 00:00

Geachte fractie,Hierbij beantwoorden wij de vragen die u op 20 juli 2020 hebt gesteld.

1. Is bij het college bekend dat door omwonenden van de Zwanenburgseweg overlast wordt ervaren door harde muziek vanuit auto's van jongeren?

antwoord: Het is ons bekend dat vooral in de zomerperiode in de late avond en in de nachtelijke uren wordt rondgehangen in auto’s op de parkeerterreinen in en om het Nollebos. Dit gebeurt ook op tal van andere locaties binnen onze gemeente, waarbij afgelegen parkeerterreinen, de Boulevards en sportcomplexen de voorkeur van de gebruikers hebben. Klachten van geluidsoverlast zijn ons daarbij niet bekend. Wij hebben de indruk dat de gebruikers van deze terreinen juist geen geluidsoverlast willen veroorzaken om zo de aandacht niet op zich te vestigen en zo ongemerkt de regels van Covid-19 te kunnen negeren. Het komt ook niet voor dat de gebruikers van deze terreinen twee of meer avonden achtereen op dezelfde locatie verblijven.

2. Is bij het college bekend dat op de parkeerplaats bij de sauna en het terrein bij de visvijver aan de Zwanenburgseweg mogelijk wordt gedeald?

antwoord: ja, het is ons bekend dat op locaties waar jongeren zich ophouden gebruik wordt gemaakt van genotsmiddelen (lachgas en weed). Dit blijkt uit sporen, die de volgende dag ter plaatse worden aangetroffen. Daadwerkelijk dealen is niet vastgesteld.

3. Zo ja, wat heeft het college de afgelopen tijd gedaan om deze overlast te voorkomen of hieraan een einde te maken?

antwoord: Na het uitvaardigen van de Noodverordening Covid-19 is een lijst met lokale hotspots opgesteld die nadrukkelijk door de politie en door de combi-eenheid politie-BOA in de surveillance wordt meegenomen en bezocht. Afhankelijk van de prioriteitstelling en de aard van de inkomende meldingen en het aandachtsniveau daarvan worden de bekende plekken bezocht om overlast tegen te gaan of te beperken. Hierbij wordt samengewerkt tussen politie, BOA's, de jongerenwerkers van ROAT en de medewerkers van 1Nul1 (het voormalige Indigo).

4. Is het college het met de SGP en VVD eens dat het draaien van harde muziek 's avonds en 's nachts niet goed is voor de rust in dit unieke natuurgebied en de dieren die daar leven?

antwoord: Harde muziek in de nachtelijke uren is ongetwijfeld van invloed op het welbevinden van de dieren in het Nollebos. Handhaving wordt mede gestuurd door middel van klachtenmeldingen. Wij roepen daarom elke inwoner op om een klachtervaring van geluidsoverlast in het Nollebos bij de politie te melden.

5. Is het college bereid om voor deze vorm van overlast voor mens en natuur aandacht te vragen bij de politie, zodat deze tijdens het surveilleren door Vlissingen deze plaatsen in hun route opnemen?

antwoord: Zie hiervoor het antwoord onder 3.

6. Wat kan en wil het college nog meer doen om deze overlast te voorkomen en/of te beëindigen?

antwoord: De in het antwoord onder 3. genoemde maatregelen worden gecontinueerd en indien mogelijk geïntensiveerd. Wij zijn ons er terdege van bewust dat in de huidige tijd vanCovid-19 gestuurde beperkingen, de inwoners op zoek gaan naar alternatieve ontmoetingsplaatsen. Indien daadwerkelijk overlast ervaren wordt moet dat bij de politie worden gemeld. Maar de eigen kracht van de inwoners mag niet onderschat en onvermeld blijven. In een goed samenspel zijn de inwoners van onze gemeente in staat via gedrag, voorbeeld en aanspreken overlast te voorkomen.

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben ingelicht.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                          de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet        drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door C.M. Luteijn 

Zorgen over staat Zeeuwse molens

SGP SGP VVD Zeeland 14-09-2020 00:00

De SGP-, CDA-, VVD- en PvdA-Statenfractie hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met molenaars en vertegenwoordigers van Vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Door die gesprekken en werkbezoeken aan molens zijn we gealarmeerd over de staat van de laatste 77 molens in Zeeland. Wij maken ons zorgen en vinden de molens van cultureel-historisch, economisch en educatief belang. Het is wenselijk de staat van de resterende Zeeuwse molens in kaart te brengen en een haalbare route naar behoud en gebruik op te stellen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van de PvdA, de SGP, het CDA en de VVD de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. Hebben Gedeputeerde Staten zicht op de huidige staat van de molens in Zeeland? Graag een toelichting.

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om, in samenwerking met partners (participatief), een molenvisie op te stellen waarin onder andere onderstaande punten zijn opgenomen? Graag een toelichting.

Een Zeeuwse molenconsultent. Provinciale deelname aan wervingscampagnes voor molen-vrijwilligers. Het effect van de ruimtelijke omgeving (biotoop) op de molens. Een (alternatieve) visie op de ingeperkte draaipremieregeling. Het stimuleren, ondersteunen, behouden of overdragen van het vakmanschap van de molenaars.  Heroverweging (uitbreiding) van de financiële ondersteuning bij restauraties, noodzakelijk onderhoud en reparaties. 

3. Indien Gedeputeerde Staten bereid zijn om een molenvisie op te stellen, wat is dan het tijdpad?

4. Wij vinden het belangrijk om jongeren extra te betrekken bij het vak van molenaar. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om:

Scholen (basis, middelbaar, MBO, HBO) in contact te brengen met molenaars en jongeren de molens te laten bezoeken?Waarom wel / niet? Met de Cultuurbus een combinatie te maken waardoor leerlingen zowel een museum als een molen bezoeken?

Bisschop zeer kritisch op #EU-hulpfonds

SGP SGP VVD Nederland 09-09-2020 00:00

Bekijk hier de bijdrage van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop waarin hij zijn kritiek uiteenzet op de onhoudbaarheid van de transferunie.

Soms denk ik: werden alle problemen maar opgelost zoals in Europa. Voor de EU-top stonden veel landen lijnrecht tegenover elkaar. Verwijten vlogen over een weer. Soms volstrekt terecht overigens.

Maar na ongeveer 4 dagen praten was iedereen het eens. Iedereen had gekregen wat de inzet was. Prachtig, maar wie het gelooft, mag het zeggen. De werkelijkheid is natuurlijk totaal anders.

‘De minister-president heeft het goed gedaan’, was veel te horen na de top. En natuurlijk, ook wij zien dat hij zijn best heeft gedaan. Maar onder aan de streep ziet het er gewoon slecht uit voor Nederland. Laten we eerlijk zijn. We schuiven steeds meer op richting een transferunie. We zadelen toekomstige generaties op met een enorme schuldenberg. En dan heb ik het nog niet eens over de geldpers van de ECB, die honderden miljarden de economie inpompt.

Het herstelfonds is tijdelijk, maar de leningen lopen tot 2058. Dat is bijna 40 jaar! Dat is hetzelfde alsof wij nu nog moeten betalen voor uitgaven uit 1982!

Mijn vraag aan de MP is: hoeveel moet Nederland in 2028 en daarna per jaar afdragen om die enorme, gezamenlijke schuldenberg af te betalen?

Dat onze afdracht gaat stijgen staat vast, de Europese begroting is namelijk verhoogd.

Hoe rijmt de MP dat met de aangenomen motie Bisschop/Leijten waarin staat dat de begroting hooguit gelijk mag blijven?

Vorig jaar is er een motie aangenomen om de zin ‘een steeds hechter verbond’ uit de EU-verdragen te schrappen.

Mijn vraag aan de minister-president is: Wat hebt u concreet gedaan om deze Kameruitspraak uit te voeren?

Ik zeg het maar eerlijk: de feiten wijzen uit dat de EU steeds meer bevoegdheid opslokt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het kabinet over de EU spreekt met de VVD-mond maar handelt met het D66-standpunt.

We zien nu namelijk het tegenovergestelde gebeuren! Inmiddels hebben we gezamenlijke schulden. We gaan nog meer belasting direct aan de EU overmaken, zoals de nieuwe plastictaks. En er staan nog meer verdere integratieplannen op de agenda van de EU.

Dat brengt mij bij mijn laatste punt. Europa zit in een crisis. Niet alleen door corona, maar bijvoorbeeld ook door het gebrek aan vertrouwen dat bij veel Nederlanders broeit. Door de enorme bureaucratie, en het hoge ondemocratische gehalte van de EU. De reflex in Brussel en de meerderheid in politiek Den Haag is de laatste jaren altijd geweest: ‘Meer EU!’

Is het niet eens tijd voor een grondige herbezinning op de EU? Ziet de MP ook in dat de EU, als ze op de huidige voet doorgaat, gewoon niet houdbaar is? En dat het veel beter is als Nederland meer afstand gaat nemen van de EU?

Ik weet dat bij sommigen de nekharen overeind gaan staan, alleen al door het stellen van deze vragen! Noem het maar populistisch, of naïef! Ik noem het verstandig en realistisch. En enig realisme kan de EU wel gebruiken.

Dankuwel.

Regionale Energiestrategie

SGP SGP VVD Oldebroek 14-07-2020 00:00

 

Donderdag 9 juni is er voor het eerst in de gemeenteraad van Oldebroek inhoudelijk gedebatteerd over de Regionale Energiestrategie (RES). Voor het gevoel van de SGP een doordenderende trein met een enorme impact.

We hebben in het debat onze vinger gelegd bij de participatie met inwoners. Onze eerdere bijdrage die op papier is aangeleverd vinden wij onvoldoende terug in de nu voorliggende concept-RES. De wethouder heeft wel toegezegd dat dit meegenomen wordt in de verdere uitwerking.

De SGP fractie Oldebroek is van mening dat nieuwe ontwikkelingen te snel aan de kant gezet worden. Het gaat om de grootste verbouwing van Nederland sinds de tweede wereldoorlog zoals op blz. 3 van de concept-RES staat. Van de plaatselijke politiek wordt verwacht op in een paar maanden de keuzes te maken. Daarnaast vinden wij dat alternatieve technieken, die niet voldoen aan de 2030-horizon, wel meegenomen moeten worden zoals waterkracht, kernenergie waaronder thorium, waterstof e.d. Wat ons betreft wordt er gekozen voor 2050-horizon of verder.

Zoals het nu lijkt is het proces om te komen tot een definitieve RES belangrijker dan de inhoud. Oldebroek lijkt een fors aandeel voor haar rekening te moeten nemen. Dit is in strijd met de spelregel 3 uit de bestuurlijke startnotitie waar afgesproken is dat er een weging is tussen de lusten en lasten. Daarnaast wordt de polder Oosterwolde niet ontzien en wordt de landbouwtransitie er nog eens tussendoor gefietst.

De samenvatting van de wethouder in de tweede termijn geeft wel mogelijkheden naar de toekomst. We zijn niet gebonden aan scenario’s. Er wordt vol in gesprek gegaan met inwoners en alle ontwikkelingen worden meegenomen. Bij het ‘in gesprek’ gaan met inwoners hebben we wel onze kanttekeningen gezet. De concept-RES laat nu niet echt ruimte om mee te denken maar is het gesprek er vooral op gericht om acceptatie van deze stap in de energietransitie te bewerkstellingen. Niet onze visie van een participatiesamenleving.

De gemeenteraad heeft een motie en amendement aangenomen waar de SGP vierkant achter staat. De motie van de VVD hebben we niet gesteund aangezien wij van mening is dat dit een specificering is van het aangenomen amendement. Wordt vervolgd.

Namens de SGP-fractie,

Erik Doornwaard

 

Winkels in Waalwijk in alle kernen geopend op zondag

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Waalwijk 10-07-2020 00:00

Winkels in Waalwijk in alle kernen geopend op zondag

Tijdens de raadsvergadering in de gemeente Waalwijk op donderdag 09 juli jl. heeft de VVD fractie een motie ingediend waarin werd opgeroepen om de winkeltijdenverordening aan te passen en het regime van Sprang-Capelle gelijk te trekken met het regime van de kern Waspik en de kern Waalwijk en een aangepaste verordening voor 1 januari 2021 voor te leggen aan de gemeenteraad. Voornaamste reden van de VVD om met dit voorstel te komen was de wens om zo min mogelijk beperkingen voor ondernemers te hebben in de gemeente Waalwijk, waarbij ook een koppeling werd gemaakt met de coronacrisis. Daarnaast ziet de VVD het als onwenselijk dat er een uitzonderingspositie is voor ondernemers in de kern Sprang-Capelle.

Binnen de gemeente Waalwijk wordt de kern Sprang-Capelle wel gezien als een protestantse enclave. De huidige regeling tav winkeltijden is nu zo, dat winkels in Waspik en Waalwijk 52 zondagen per jaar geopend mogen zijn en winkels in de kern Sprang-Capelle op 2e Paasdag, 2e Kerstdag, 2e Pinksterdag en op Hemelvaartsdag. Het is voor een winkelier in Sprang-Capelle nu al mogelijk om ontheffing aan te vragen om op zondag e deuren te mogen openen, maar van die mogelijkheid wordt niet of nauwelijks gebruik gemaakt.

Vanuit de SGP fractie kwam de vraag, of er daadwerkelijk onderzoek is gedaan door de VVD of er werkelijk behoefte is aan het verruimen van de winkelopenstelling in Sprang-Capelle naar de zondag. Dat bleek niet het geval. Een eigen rondgang langs de winkeliers gaf aan, dat slechts een gering aantal winkeliers open staat voor uitbreiding. Ook werd gewezen op de afspraken rond de herindeling in 1997, toen werd beloofd dat de eigenheid, het religieuze karakter en de cultuur van de kern Sprang-Capelle ook in de nieuw te vormen gemeente Waalwijk zou worden gerespecteerd. Aan die afspraak ziet het huidige college zich niet langer gebonden, sterker nog, de VVD wethouder Bakker stond enthousiast tegenover de motie.

De SGP heeft gewezen op het bijzondere karakter van de zondag. Deze dag is immers bij uitstek geschikt om naar de kerk te gaan, te luisteren naar Gods Woord en elkaar te ontmoeten. Iedereen is gebaat bij rust. De zondag als rustdag heeft en belangrijke maatschappelijke en sociale waarde. Ook ondernemers hebben die rust nodig. Gemeenten die op zondag de winkels open laten gaan, verliezen veel. De beloofde gunstige effecten in de winkelcentra zien we zeker niet in Waalwijk. Deze motie bewijst een zeer slechte dienst aan de samenleving van Sprang-Capelle.

Uiteindelijk is de motie aangenomen met 17 stemmen voor en 7 tegen. Voor hebben gestemd de fracties Lokaal Belang, VVD, Groen Linksaf, D66 en Lijst IJpelaar; tegen hebben gestemd de fracties SGP, CU, CDA, PvdA en Lijst Pouw.

 

De raad, Gehoord de beraadslaging,

Constaterende dat: • De Raad in 2013 de ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ heeft vastgesteld; • Bij de ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ gekozen is voor een regime waarbij er geen restricties worden opgelegd aan de openstelling van winkels op zondagen voor ondernemers in de kern Waalwijk en de kern Waspik; • De thans vigerende ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ geen mogelijkheden biedt voor de openstelling van winkels in Sprang-Capelle op zondag.

Overwegende dat, • Het wenselijk wordt geacht dat er zo min mogelijk beperkingen zijn voor ondernemers in de gehele gemeente Waalwijk; • De uitzonderingspositie en de beperkte mogelijkheden voor ondernemers in de kern Sprang-Capelle derhalve als onwenselijk wordt gezien.

Roept het college op: 1. De winkeltijdenverordening aan te passen en het regime van Sprang-Capelle gelijk te trekken met het regime van de kern Waspik en de kern Waalwijk; 2. Een aangepaste verordening voor 1 januari 2021 voor te leggen aan de gemeenteraad.

De zondag is een bijzondere dag. De SGP vindt het belangrijk dat deze opstandingsdag van Christus uniek blijft. Het is een groot voorrecht om één dag te hebben voor kerkgang, het luisteren naar het Woord van God en onderlinge ontmoeting. Deze dag is niet alleen vanwege het christelijke karakter van belang, maar ook vanwege de belangrijke maatschappelijke en sociale waarde. Iedereen is gebaat bij één dag rust in de week. Daarvoor hebben we al sinds jaar en dag de zondag om ruimte te bieden aan de kerkgang. Ook is het een belangrijk sociaal en maatschappelijk rustpunt in de week. Steeds vaker zitten (vaak jonge) werknemers langdurig thuis door werkstress.

Ook ondernemers hebben tijd nodig om bij te tanken. De overheid heeft een belangrijke taak om deze dag van God te beschermen. Des te triester is het dat steeds meer gemeenten ruim baan geven aan koopzondagen. De wet geeft aan dat in de afweging rekening gehouden moet worden met de belangen van werknemers en kleine winkeliers. Maar de praktijk leert helaas dat deze belangen regelmatig het onderspit delven. Gemeenten die de winkels op zondag opengooien, verliezen meer dan alleen zondagsrust. Grote winkelketens grijpen hun kans. Kleine winkeliers moeten het veld ruimen. Dat helpt bepaald niet om de teloorgang van binnensteden en winkelstraten tegen te gaan.

Stemverklaring: SGP tegen nieuwe embryowet

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Nederland 30-06-2020 00:00

Stemverklaring wijziging Embryowet, 30-6-2020Diederik van Dijk, SGP-fractie Eerste Kamer

"De SGP is huiverig voor een samenleving waarin pril menselijk leven mag worden gedood om bepaalde aandoeningen te voorkomen en uit te sluiten. Het betreden van dit spoor is als een roltrap; het is steeds moeilijker om te stoppen. Wie bepaalt hoever de selectie aan de poort van het leven mag gaan? Als mensen vergrijpen we ons zomaar aan de macht die is voorbehouden aan onze Schepper. Daarom stemt de SGP tegen dit wetsvoorstel."

Voor de wetswijziging stemden CDA, VVD, Fractie-Otten, Groenlinks, SP, 50PLUS, PvdA, OSF, D66, PVV, PvdD en ChristenUnie. Tegen stemden SGP en FVD.

SGP vraagt steun voor MKB

SGP SGP VVD CDA Overijssel 30-06-2020 00:00

 

De SGP Overijssel stelt voor om in de provincie het midden- en kleinbedrijf te steunen middels een subsidieregeling. Ook VVD, CDA, Partij voor de Toekomst en Groep GO hebben hun handtekening onder het voorstel gezet. Doel van de regeling is om getroffen bedrijven sterker uit de crisis te laten komen.

Met de subsidie kan de provincie aan MKB-ondernemers de ruimte te geven om -juist nu- te investeren in medewerkers en de werkorganisatie een upgrade te geven. Jan Jonker: ”Dat heeft twee voordelen: je hebt een sneller herstel van je verdienmogelijkheden als bedrijf, en je kunt de gevolgen van de crisis voor medewerkers beperken.”

De partijen geven de voorkeur aan een laagdrempelige subsidieregeling, zodat die makkelijk opgezet kan worden. Wel geven de Statenleden een voorbeeld waar de regeling op gericht kan worden: sociale innovatie, waardoor vitaliteit, productiviteit en ontplooiing vooropstaan, medewerkersgerichte opleidingen en anders en slimmer (digitaal) werken en leren.

Ook vragen de partijen aandacht voor herstel en/of het creëren van nieuwe vraag naar producten of diensten. Het uiteindelijke doel van de subsidie is het behouden van banen. “Want deze crisis gaat voorbij, en om onze economie te herstellen hebben we alle kennis en talent die we samen bezitten nodig.”

De motie wordt woensdag D.V. 1 juli behandeld in de Statenvergadering.



Asielbijdrage: stoppen met dat dwangsomcircus

SGP SGP VVD CDA Nederland 24-06-2020 00:00

Lees hieronder de bijdrage van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop aan het asieldebat.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de SGP is blij met het voorstel om te stoppen met het uitkeren van dwangsommen aan asielzoekers. De staatssecretaris moest eind vorig jaar aan de Kamer melden dat er problemen waren met de doorlooptijden van asielzaken en dat er miljoenen aan dwangsommen moesten worden uitgekeerd. Toen heeft de SGP samen met CDA en VVD een motie ingediend om te onderzoeken hoe we daar een einde aan konden maken. In maart van dit jaar werd duidelijk dat dit bedrag wekelijks ongeveer met 1 miljoen opliep. Een bizarre situatie. Daar is het geld niet voor bestemd. Meer dan terecht dus dat het kabinet een verstandig besluit nam: stoppen met dat dwangsomcircus.

Voor mijn fractie zijn de argumenten om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom helder. Fluctuaties in de asielstroom geven de werkzaamheden van de IND een bijzonder karakter in vergelijking met andere overheidsdiensten. Bij een uitvoeringsorganisatie die zo afhankelijk is van goed en specifiek opgeleid personeel bij een bepaalde instroom, kan een plotselinge piek in die instroom of een uitzonderlijke samenstelling van de instroom in korte tijd voor forse achterstanden zorgen. Dat kan weer leiden tot talloze dwangsomzaken en onevenredig hoge financiële lasten. Zo'n situatie kan weer leiden tot perverse prikkels. Asieladvocaten adviseerden hun cliënten massaal gebruik te maken van die regeling, zonder dat dit nog behulpzaam was bij het sneller beslissen, waardoor de overheid miljoenen euro's hieraan kwijt was. Dit is de schaduwkant van die dwangsomregeling, zo weten we allemaal als je een beetje contact hebt met het veld.

Een ander risico is dat asielzoekers in andere lidstaten lucht krijgen van de gigantische wachttijden en snel asiel aanvragen in Nederland om van die situatie te profiteren. Ik begrijp uit het verslag van de staatssecretaris dat er geen signalen zijn dat dit nu gebeurd is, maar mijn vraag aan de staatssecretaris is of dit klopt. Kan zij dit bevestigen?

De SGP vindt het niet raar of onrechtstatelijk om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. Laten we helder zijn. Wij staan ervoor dat een overheid uiterst betrouwbaar en integer is en zich aan vastgestelde termijnen houdt. Dat is cruciaal voor een goed functionerende rechtsstaat. Als dat niet gebeurt, moet de Tweede Kamer de staatssecretaris dicht op de huid zitten — ik heb even wat gedubd hoe ik het precies ging formuleren — maar in ieder geval moeten we dan de staatssecretaris scherp volgen, want dit hoort gewoon in een rechtstatelijke, goed functionerende samenleving goed plaats te vinden: je aan de termijnen houden. Maar dit maakt het afschaffen van de dwangsomregeling nog geen schending van mensenrechten, zoals wel wordt gesuggereerd. Er is geen enkele andere EU-staat waar een dwangsomregeling voor asielzoekers van kracht is. En er is ook geen enkele Europese of internationale verplichting om dit zo te doen.

Ik wil ook wijzen op de kritiek die al sinds de inwerkingtreding van de Wet dwangsom klinkt. In 2012 stelde nota bene de Nationale ombudsman voor om de Wet dwangsom maar helemaal af te schaffen. Hij vond dat deze wet niet het juiste middel is om overheden sneller te laten reageren. Aanleiding voor de oproep van de Ombudsman was het misbruik dat van de dwangsomregeling werd gemaakt op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, het wobben, wat massaal gebeurde en wat een enorme last met zich meebracht voor de gemeenten. De gemeenten konden die enorme stroom WOB-verzoeken niet behappen, moesten miljoenen aan dwangsommen uitkeren en smeekten daarom om de WOB uit te zonderen van de dwangsomregeling, omdat het een verdienmodel was geworden voor sommigen die misbruik maakten van de regeling. Als ik dit punt even mag afronden, voorzitter, ik zie u kijken. Dit gebeurde ook, want minister Plasterk regelde in 2016 dat de dwangsomregeling niet meer geldt voor de WOB. We hebben dus wel vaker een uitzondering gemaakt op de reikwijdte van de Wet dwangsom om een onbedoeld effect van die wet te repareren. Wanneer kunnen we de definitieve wet verwachten? Ik wil daar wel een follow-up op zien.

Ook nu lopen we weer tegen een onbedoeld effect aan en is dus opnieuw reparatie nodig. De dwangsommen hangen als een loden last om de IND heen en de organisatie ligt daardoor qua mensen en geld zowat plat. Dit schaadt de mensen voor wie we écht dit hele asielsysteem ingericht hebben. Het oneigenlijke gebruik, het misbruik dat er gemaakt wordt, veroorzaakt schade aan de positie van de mensen die duidelijk wel recht op asiel blijken te hebben. Want die zijn het slachtoffer van die verlengde termijn.

In de definitieve wet komen alternatieve prikkels om tijdig beslissen te stimuleren, zo wordt gesteld. Concrete vraag: is de staatssecretaris bereid om te kijken hoe andere EU-lidstaten dat doen? Blijkbaar hebben die geen dwangsomregeling nodig om tijdige beslissingen te stimuleren. In de tijdelijke wet ontbreekt het aan de juridische prikkel om tijdig te beslissen. Hoe stimuleert de staatssecretaris de IND om in de tussentijd wel de beslistermijnen te halen voor de nieuwe zaken sinds 1 april? De taskforce is helder en duidelijk. Daar hebben we onlangs nog uitvoerig over doorgesproken. Er zijn maatregelen genomen om achterstanden weg te werken en ik onderstreep nog maar eens, ook ten behoeve van de Handelingen, dat de staatssecretaris ondubbelzinnig heeft gezegd dat per 2021, dus 1 januari 2021, de achterstanden zijn weggewerkt. Dat heb ik inmiddels in mijn agenda gezet, zoals u begrijpt. Hoe stimuleert de staatssecretaris verder dat de beslistermijnen van de nieuwe zaken, sinds 1 april dus, wel gehaald worden?

De volgende vraag betreft het verslag waarin de staatssecretaris aangaf dat zij niet kon vaststellen wat op dit moment de precieze omvang van de uit te betalen dwangsom is en wat er dus met dit wetsvoorstel bespaard gaat worden. Is daar inmiddels wel enige duidelijkheid over? Want ik kan mij voorstellen dat de staatssecretaris hier bovenop zit en van week tot week geïnformeerd wil worden over wat we verdiend hebben.

Bomenplan geen toegevoegde waarde

SGP SGP VVD Barneveld 17-06-2020 00:00

/r/1ea4e9c19cb7cf520818f70ba824da4b?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fbomenplan-geen-toegevoegde-waarde%2F12214&id=e2fae40a31accd988a78cb303567429052df14b6

Al in maart 2020 had het bomenplan van Lokaal Belang besproken moeten worden. Door de coronacrisis werd dit uitgesteld naar de raadsvergadering van juni 2020. Lees hieronder de bijdrage van Teunis den Boon.

Een wat minder bekend spreekwoord luidt: ‘Je vindt geen appel onder een perenboom’. Dat betekent zoiets als: je moet niet proberen het onmogelijke na te streven. Naar de mening van de SGP wel een toepasselijk spreekwoord om dit bomenplan van Lokaal Belang te typeren. Want helemaal onmogelijk is het natuurlijk niet, maar er worden wel zaken beschreven die erg onwenselijk zijn en als onmogelijk worden ervaren.

Een voorbeeld daarvan is de regeldruk voor inwoners die alleen maar groter wordt door het invoeren van een welstandscommissie. Inwoners moeten nog meer moeite doen voor het verkrijgen van een vergunning. Om niet te spreken van de extra tijd die het gaat kosten. En… geld. Dat terwijl we de laatste tijd steeds meer signalen krijgen uit de samenleving dat inwoners juist dat erg zat zijn: er moet te veel geregeld worden voor een vergunning. Eén van de redenen dat de SGP niet staat te springen om dit bomenplan.

Wat volgens de SGP-fractie ook een onwenselijk is, is het plan om de zeggenschap over onze lokale bossen naar de gemeente te halen door de bebouwde-kom-grenzen te verleggen. De provincie heeft die regie nu. Staatsbosbeheer en Geldersch Landschap doen uitstekend werk. Daarom kan het wat ons betreft prima blijven zoals het is. Een jaar of 3 geleden speelde deze discussie ook. Mevrouw Pluimers, destijds nog VVD-lid, diende toen een motie in met gelijke strekking. De meerderheid van de raad steunde toen echter een motie die opriep om de regie vooral bij de provincie te laten. Die lijn steunt de SGP nog steeds.

Voorzitter, er staan veel maatregelen in het Bomenplan die...

... of al uitgevoerd worden,

… of ook voorkomen in het biodiversiteitsplan,

... of volgens het college niet haalbaar of zeer onwenselijk zijn.

We vinden dit opvallend en het is ook één van de redenen dat we dit plan niet kunnen steunen.

De SGP ziet graag een groen Barneveld. En we zien graag een nuchter beleid rondom kappen en aanplanten van bomen. Maar we zien ook een college dat er z’n best voor doet om bomen te behouden, Barneveld groen te houden. En we hebben er voldoende vertrouwen in dat het college dit ook redt zonder dit bomenplan.

Voorzitter, de SGP fractie is niet overtuigd van nut en noodzaak van dit plan. De SGP gaat graag voor een groen Barneveld, maar dat kan prima zonder dit bomenplan!

Aan het einde nog één vraag voor het college: we zien dat u er veel aan doet om een groen Barneveld te creëren en behouden. We zouden graag zien dat de provincie dat ook doet. Kunt u de bomen langs de provinciale wegen onder de aandacht van de provincie brengen? Onderhoud van die vers aangeplante bomen laat te wensen over. We weten dat door SGP-statenlid Bennie Wijnne ook al vragen gesteld zijn, maar als de vraag van meerdere kanten komt helpt dat misschien!