Nieuws van Stadsbelang Utrecht inzichtelijk

31 documenten

Stadsbelang Utrecht verwelkomt Sharon Dijksma als burgemeester van Utrecht.

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 12-11-2020 14:35

De gemeente Utrecht heeft een nieuwe burgemeester, Stadsbelang Utrecht is hier blij mee!

Op 10 november 2020 droeg de Utrechtse gemeenteraad Sharon Dijksma voor als opvolger van Jan van Zanen. De komende jaren zullen wij – Stadsbelang Utrecht – nauw samenwerken met haar en blijven wij ons best doen om Utrecht een betere stad te maken voor alle Utrechters.

De combinatie van Sharon’s bestuurlijke ervaring met haar kennis en kunde kan van toegevoegde waarde zijn op de complexe vraagstukken die voor ons liggen. De roerige tijd waar Utrecht zich momenteel in bevindt is gebaat bij een krachtig leider, welke het college kan leiden richting de toekomst.

Met het oog op de toekomst wil burgemeester Dijksma de inwoners verbinden en versterken en daarmee Utrecht nóg beter positioneren. Ze ziet kansen en uitdagingen voor Utrecht. De Vertrouwenscommissie gaat er vanuit dat Sharon Dijksma laat zien wat ze doet ten dienste van Utrechters.

Fractievoorzitter van Stadsbelang Utrecht Cees Bos: “Tevreden kijken wij terug naar het functioneren van de interim burgemeester Peter den Oudsten. Wij hopen met Sharon Dijksma een burgemeester te krijgen die uitmunt op het veiligheidsdossier, zich zal ontwikkelen tot een waardig opvolger van de vele burgemeesters die haar zijn voorgegaan. Zich zal ontwikkelen tot een goede burgermoeder.”

Hans Oosters – commissaris van de Koning van Utrecht – zal de aanbeveling van de gemeenteraad doorsturen naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties die het Koninklijk Besluit zal voorbereiden. Na het besluit zal Dijkstra officieel benoemd worden als de burgemeester van Utrecht.

Wij verwelkomen Sharon Dijkstra als burgemeester van onze mooie stad en verheugen ons op de goede samenwerking!

Een extra treinspoor naar Utrecht?

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 01-10-2020 10:15

Stadsbelang Utrecht meent dat de eerste plannen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport niet visionair genoeg zijn. Er wordt in de plannen aangehaakt op de bestaande knooppunten. Stadsbelang Utrecht pleit voor een nieuw station oostelijk van Woerden en voor het doortrekken van de spoorlijn vanuit Rotterdam via Rijnenburg, Nieuwegein naar station Houten en station Lunetten. Passagiers kunnen dan ook verder naar Arnhem. Een dergelijke lijn biedt vele voordelen.

Het startdocument van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), dat moet leiden tot een verkenning van de gewenste verkeersafwikkeling en van het openbaar vervoer voor Utrecht tot 2030, is gepubliceerd.  De planning van maatregelen na 2030 zal ook onderdeel van de te maken afspraken zijn. Die afspraken worden gemaakt door de Rijksoverheid en de lagere overheden.

Men verwacht een forse toename van het gebruik van het openbaar vervoer. Dat wordt mede veroorzaakt door het autoluw maken van nieuwe en bestaande buurten. Lopen en fietsen krijgt volop ruimte. Autogebruik naar het centrum wordt ontmoedigd. Natuurlijk is verband gelegd met de geplande woningbouw in de stad. Zoals de bouw van vele kleine woningen in hoogbouw onder andere in de Merwedekanaalzone en bij het Centraal Station. In de moderne stedenbouw wordt gestreefd naar bouw rondom bestaande knooppunten van het openbaar vervoer, zoals stations. Het college van Utrecht is erin geslaagd om de door Stadsbelang Utrecht gesuggereerde varianten in Rijnenburg steeds te negeren. Kennelijk moet dat een plek blijven waar energie wordt opgewekt met molens en zonnecollectoren.

Tegelijkertijd moet er nog plek worden gevonden voor 7500 extra woningen, want Utrecht ontwikkelt zich tot een metropool, waar veel mensen willen wonen. Vergeten wordt overigens, dat het huidige woningtekort niet wordt ingehaald. De doelgroep, die recht heeft op een sociale woning, moet nog jaren wachten op een woning. In 2020 is de wachttijd van die woningzoekenden al 10 jaar en de zoektijd meer dan 4 jaar. De woningbouwplanning van de gemeente Utrecht is op onderdelen boterzacht. De verwachting is dat de wachttijden en zoektijden tot 2030 zullen oplopen. Dit met dank aan het collega van Burgemeester en Wethouders gesteund door GroenLinks, D66 en de ChristenUnie.

In de eerst onderzochte varianten vinden we goede suggesties zoals extra rijbanen naast de bestaande rijkswegen. Uitbreiding van de tramlijnen naar Zeist, Amersfoort en Vianen en omlegging van de tramverbinding met Nieuwegein en verkorting van de reistijd van Nieuwegein centrum naar Utrecht Centraal en andere knooppunten o.a. door vermindering van het aantal haltes. Het onderzoek beperkt zich tot 2030. Suggesties voor de periode daarna ontbreken. Er wordt ruimte gelaten voor de inbreng van meer varianten in het participatietraject dat volgt.

Stadsbelang Utrecht wil nu al een extra variant inbrengen in de vorm van een extra spoorlijn, vanaf de bocht die de lijn van Rotterdam maakt naar Woerden. Dat biedt een nieuw station waaromheen later woningen kunnen worden gebouwd. Ja, zelfs langs de A12 tot aan de A2. Gespiegeld aan de ontwikkeling van Leidsche Rijn kan aan de andere kant van de A12 de “Hollandse IJssel” worden ontwikkeld. De spoorlijn loopt door Rijnenburg en ontlast Utrecht Centraal. Vroegtijdige keuze van deze variant bepaalt mede de stedenbouwkundige opzet van de woningbouw in Rijnenburg. Vroegtijdige aanleg past in het streven om woningbouw en bereikbaarheidsverbetering hand in hand te laten lopen. Dat voorkomt de aanschaf van (tweede) auto’s door de bewoners aldaar. Er moet voegtijdig gekozen worden voor deze variant om zo tot een spoedige realisatie te komen, dan heeft Utrecht de ruimte om meer woningen te bouwen in minder hoogbouw en met minder kleine woningen. Oftewel, aangepast aan de woonwensen van Utrechters.

– Cees Bos

Fractievoorzitter Stadsbelang Utrecht

Stadsbelang Utrecht wil veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers uit Utrecht weren

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 17-09-2020 14:11

Het Utrechtse college wil een tweede grote opvanglocatie voor asielzoekers in Utrecht mogelijk maken. Daarom bespreekt de raad op 17 september 2020 de kaders voor de mogelijke realisatie van een dergelijke opvanglocatie welke maximaal 300 asielzoekers zou kunnen huisvesten.

Tegelijkertijd heeft staatsecretaris Broekers-Knol op 14 september jongstleden aangegeven dat zij aparte opvanglocaties gaat regelen voor kansarme asielzoekers, dit onder een sober regime. Ze wil Nederland onaantrekkelijk maken voor veiligelanders (asielzoekers uit een veilig land van herkomst) en vreemdelingen die in een andere lidstaat van de Europese Unie reeds internationale bescherming genieten. Deze groepen kansarme asielzoekers zullen in aparte vleugels van bestaande opvanglocaties worden gehuisvest of in nieuwe gebouwen. Ze zullen ook geen leefgeld meer ontvangen. Voor de brief, lees hier>

Stadsbelang Utrecht maakt zich zorgen, omdat wethouder Maarten van Ooijen met deze plannen geen rekening heeft gehouden in zijn raadsvoorstel. Zonder kaders omtrent echte vluchtelingen en mensen die hier niet horen wordt Utrecht een speelbal van het Rijk en hebben echte vluchtelingen en Utrecht het nakijken. Stadsbelang Utrecht wil veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers niet huisvesten en al helemaal niet in groepslocaties voor gelijkgestemden. Stadsbelang Utrecht heeft hiervoor een amendement ingediend. Voor het amendement, klik hier>.

Stadsbelang Utrecht commissielid Kenneth de Boer: “Als we kijken naar intimidatie, geweld en diefstal binnen de opvanglocaties zijn het vooral de veiligelanders, veelal Noord-Afrikanen uit Algerije en Marokko, die problemen veroorzaken. Als je deze gasten bij elkaar zet en geen leefgeld meer geeft, zal dit alleen nog maar erger worden, zeker als zij in hetzelfde complex of op hetzelfde terrein worden gehuisvest waar de echte vluchtelingen ook wonen.

Maar ook in de samenleving veroorzaken de veiligelanders veel ellende. We zien regelmatig berichten over groepen criminele veiligelanders, die zich schuldig maken aan winkeldiefstal, fietsendiefstal, mishandelingen, zakkenrollerij, steekincidenten, zwartrijden, etc. Als je al begint met ze in een aparte groep te zetten en geen leefgeld geeft, gaat het van kwaad tot erger. Dan gaan ze in groepen roven en geweldsdelicten plegen. We zien dat dit in andere delen van Nederland al de regel is, Utrecht zal hier echt niet de uitzondering op worden.”

Fractievoorzitter Cees Bos van Stadsbelang Utrecht: “Wat de staatssecretaris nu voorstelt en Utrecht zal moeten uitvoeren, zal leiden tot veel ellende, zowel voor de echte vluchtelingen alsook voor de Utrechtse samenleving. Alles moet er op gericht zijn deze veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers uit te zetten, laat ze niet verdwijnen in de illegaliteit, huisvest ze in een gesloten uitzettingscentra op afgelegen locaties, totdat ze vrijwillig of gedwongen vertrekken.”

SBU verwelkomt Peter den Oudsten als waarnemend burgemeester van Utrecht.

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 18-06-2020 08:11

SBU is verheugd dat het de commissaris van de Koning, Hans Oosters gelukt is om een passende waarnemer te vinden voor de vrijvallende functie van burgemeester van Utrecht. Dit in de persoon van Peter den Oudsten, die met zijn ruime ervaring in het burgemeestersambt, de komende zes maanden voor behoud van bestuurlijke continuïteit gaat zorgen.

Utrecht zit in een roerige tijd, leiderschap is gewenst.

Utrecht zit op dit moment met complexe vraagstukken als het gaat om de gevolgen van het Coronavirus. Een grote crisis, welke velen van ons nog nooit hebben meegemaakt. Deze crisis brengt grote onzekerheden in onze samenleving en slaat grote gaten op het gebied van volksgezondheid, veiligheid en werkgelegenheid. Deze crisis hakt in op de gemeentefinanciën, hakt in op de mogelijkheid om er als gemeentebestuur te zijn voor de Utrechters in nood.

Cees Bos, fractievoorzitter van SBU: “Wat dat betreft, is het een aderlating om afscheid te nemen van de huidige burgemeester Jan van Zanen. Want hij is een krachtig bestuurder, die verbindt. De voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de Veiligheidsregio Utrecht. De voorzitter van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, welke een krachtige lobby voert voor meer armslag voor Utrecht, om te kunnen doen voor de samenleving wat nodig is. Een burgervader die er is voor de Utrechters. Zo’n burgemeester heeft Utrecht nodig!”.

Werven van een nieuwe burgemeester

Om een burgemeester te vinden die aan een dergelijk profiel voldoet of op korte termijn kan voldoen moeten we als raad, als stadsbestuur, gaan bepalen welke kerncompetenties een mogelijke opvolger moet hebben. Moeten we gaan bepalen wat voor een soort burgemeester past bij de karakteristieken van onze mooie stad. Moeten we gaan bepalen welke opdracht en aandachtspunten we gaan meegeven voor de komende zes jaar.  In dat proces zitten we nu. We moeten een profielschets gaan vormgeven, dit samen met de aandachtspunten gaan vaststellen, er moet een vertrouwenscommissie worden benoemd. Het wervingstraject moet worden doorlopen. Dit vereist tijd, inspanning en een zorgvuldige sollicitatieprocedure.

Waarnemend burgemeester, bestuurlijke continuïteit

Geconfronteerd met het voortijdige vertrek van Jan van Zanen per 1 juli 2020 heeft de Utrechtse gemeenteraad, samen met de commissaris van de Koning Hans Oosters er voor gekozen een waarnemer voor zes maanden aan te stellen, zodat wij in de tussentijd op zoek kunnen gaan naar een waardig opvolger van Jan van Zanen.

Een waardig opvolger welke als burgemeester zijn sporen heeft verdient in een grote stad. Een burgemeester die de reeds eerder de voorzittersrol van een veiligheidsregio op zich heeft genomen, een burgemeester die ook moeilijke situaties heeft gekend, in staat is gebleken een bestuurder te zijn, die de stad ook door roerige tijden kan leiden. Een burgemeester die Utrecht de bestuurlijke continuïteit kan bieden. Die denken we gevonden te hebben in de persoon van Peter den Oudsten, voormalig burgemeester van Groningen, Leeuwarden, Enschede en Meppel. Een man die blijk heeft gegeven, de kennis en kunde te bezitten op de gebieden die wij als raad nodig achten. Een man die voldoet aan het gewenste waarnemingsprofiel, welke wij mee hebben gegeven aan de commissaris van de Koning.

“Wij verwelkomen Peter den Oudsten als waarnemend burgemeester van onze mooie stad en verheugen ons op de goede samenwerking”, aldus Cees Bos, fractievoorzitter van SBU.

Bijdrage Stadsbelang Utrecht- algemene beschouwingen 2019 voorjaarsnota

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 27-06-2019 14:45

– Alleen het gesproken woord geldt

Voorzitter,

Stadsbelang Utrecht heeft al meerdere keren aangegeven dat het college niet in control is op de gemeentefinanciën. Hierdoor is sprake van structurele exploitatietekorten, een solvabiliteit waarop veel is aan te merken en op een alsmaar stijgende leenquote.

Doordat investeringen zijn uitgesteld, vallen geprognotiseerde leenquotes nu lager uit en is de solvabiliteit nog steeds niet best. Je kunt in dit perspectief wel “halleluja” roepen, maar het financiële beeld vertelt niet het echte verhaal, want hoe je ook wendt of keert, deze investeringen zullen op een gegeven moment vallen, moeten vallen en dit zal zijn beslag hebben op de financiële staat van de stad.

En als we het dan hebben over die grote investeringen die vallen, de grote projecten die Utrecht moet doen om te kunnen groeien, heeft Stadsbelang Utrecht het afgelopen jaar gewezen op een verkeerde wijze van begroten. Wij hebben onvoldoende oog voor ontwikkelingen op diverse vlakken, zoals bijvoorbeeld de enorme stijging van de bouwkosten van weg- en waterbouwkundige werken.

Deze werken in de regel kostprijsverhogend. Daar hebben we geen rekening mee gehouden.

We moeten naar een betere manier van monitoring en control. Een betere manier om investeringsprojecten adaptief te managen. Het gaat fout bij risicomanagement, er moet beter geforecast worden. Dit zowel voorafgaand als tijdens de uitvoering van de grote projecten.

Kijk om je heen en naar de toekomst. Anticipeer op ontwikkelingen.

Deze attitude dient in de haarvaten te zitten van de afdeling Financiën, van de projectcontrollers, van de IRM´ers te zitten. Dit is nodig om schoksgewijze budgetoverschrijdingen of het schoksgewijs opplussen van budgetten te voorkomen. Dit gaat ten koste van de inzet op andere beleidsdossiers. We zien het gebeuren.

Het college worstelt. Er lopen op dit moment onderzoeken naar de Wal- en Kluismuren, naar de Zuilense ring, naar de Westelijke Stadsboulevard. De Dom zal nog wel volgen.

Wethouder Diepeveen verdient een compliment, want het is nooit te laat om je ongelijk te erkennen en in te zien en uit te spreken dat je niet in control bent, want dat maakt je sterker. Dat zouden meer collegeleden moeten doen.

Voorzitter,

Als ik het heb over vooruit kijken heb ik het bijvoorbeeld ook over het “in beeld hebben van consequenties van nieuwe wetgeving”. Laten we het bijvoorbeeld eens hebben over de nieuwe wet kwaliteitsborging voor de bouw, de WKB. Deze wet zorgt ervoor dat bouwaanvragen niet langer preventief moeten worden getoetst aan bouwtechnische voorschriften. Ook gemeentelijk toezicht tijdens de bouw komt te vervallen. Welke invloed heeft dit op ons personeelsbestand, hebben wij hier rekening mee gehouden en een flexibele schil op de afdeling gerealiseerd? We hebben veel personeel niet meer nodig, moeten we gaan herscholen of nemen we afscheid? Wat betekent dit voor initiële invoeringskosten? Wat betekent dit voor te ontvangen leges? Wat betekent dit voor de vastgestelde en nog vast te stellen projectbegrotingen. Ik heb in 2016 een pilot voorbij zien komen betreffende private kwaliteitsborging, maar nooit de uitkomsten. Jammer, we hadden dit al lang in beeld kunnen hebben, er zijn hele studies van gemaakt (siraconsulting). Dan schakel je als college te laat en raak je out of control.

Voorzitter,

Ook op grondexploitaties zijn we out of control. Een groot deel van onze (binnenstedelijke) grondexploitaties staat in het rood. Het gaat om honderden miljoenen euro’s. Deze saldi laten een verslechtering zien, omdat de kosten toenemen of de opbrengst achterblijft.

En wat doet dit college?

Men roomt de winst af van individuele grondexploitaties die in de plus staan, om andere beleidsdoelen te dienen. We lopen hiermee gigantische risico’s, we hebben maar 35 miljoen in de bestemmingsreserve grondexploitaties staan. We kunnen hiermee de toekomstige verliezen niet dekken en zullen deze weg moeten financieren met leningen. Willen we dat? Stadsbelang Utrecht zegt nee.

Voorzitter,

En dan de verplichtingen die we niet in de balans hebben opgenomen. Ook hier zijn we out of control. Neem bijvoorbeeld de rentederivaten waarop we 70 miljoen euro in de min staan. Wordt het niet eens tijd om daar een verliesvoorziening voor op te nemen of de definitieve toezegging te krijgen van de Rabobank dat we niet hoeven af te rekenen? Anders moeten we deze weer gaan weg financieren met leningen.

Voorzitter,

Het college neemt 13 miljoen euro aan bezuiniging op om de begroting kloppend te maken. Het college weet bij god niet hoe dit in te vullen. Om over “out of control” te praten. Men vraagt gemeentebreed aan ambtenaren of zij nog mogelijkheden zien om te bezuinigen. Minder pennen of postzegels, daar redden we het niet mee. Zonder visie op bezuinigingsmogelijkheden redden we het niet. Maak bezuinigingen concreet en snel graag. Hierom dienen wij graag een motie in met de gehele oppositie.

Ik wil geen betweter zijn, maar kijk bijvoorbeeld eens naar de WKB (Wet Kwaliteitsborging voor de Bouw), waar ik het net over had. Als het college hier goed op anticipeert, heb je al een deel van de bezuiniging te pakken.

Voorzitter,

Dan de Westelijke Stadsboulevard. Het college doet op dit moment een onderzoek om toch binnen de financiële kaders te komen. Het college was en is namelijk out of control.

Stadsbelang Utrecht vindt dat we hangende dit onderzoek niet moeten dralen. Sommige maatregelen kunnen prima uitgevoerd worden zonder dat dit veel geld kost. Wij pleiten ervoor om op korte termijn het frisse alternatief te gaan uitvoeren. De schop hoeft niet in de grond, dit kan door middel van roadblocks en deels door het upgraden van de weg langs het spoor, bij het Thomas à Kempisplantsoen. Dan kunnen we gelijk ervaren hoe dit uitpakt.

Voorzitter,

Utrecht onderwijsstad lijkt een utopie. De kwaliteit van het onderwijs holt in harde schreden achteruit, tweedeling, zwarte en witte scholen, lerarentekorten. Wij horen dit van diverse scholen waar een angstcultuur heerst. Wij horen over spontane schoolbezoeken door de onderwijsinspectie omdat hier aanleiding voor is. Het gaat niet goed in onderwijsland.

Er zijn veel leraren die zich onbekwaam voelen om hun doelen te bereiken (self efficacy). Zij geven aan dat er vanuit de onderwijsinstellingen te weinig wordt gedaan aan coaching, opleiding, reflectie, onderwijsvernieuwing, etc. Leraren zijn onvoldoende in staat om een professionaliseringsslag te kunnen maken: henzelf, maar ook het onderwijs beter te maken.

Dit leidt tot lerarentekorten, dit leidt tot scholen waar leraren graag vertrekken in plaats van blijven.

Voorzitter,

Ik heb recentelijk vernomen dat er in Utrecht een middelbare school is waarbij – aan het einde van het lesjaar 2017-2018 – meer dan 60% van de leraren vertrokken zijn, waar aan het eind van dit schooljaar bijna 50% zal vertrekken. Dat baart ons grote zorgen.

Het veld moet werken aan doelbekwame en tevreden leraren, want zij zijn honkvast. Zij zullen minder snel vertrekken naar andere scholen.

Het veld moet werken aan doel bekwame leraren, want deze geven geïnspireerd les en zijn beter in control. Dit zal zich uiteindelijk vertalen in een stijgende onderwijskwaliteit voor onze kinderen. En daar doen we het toch voor?

Stadsbelang Utrecht is van mening dat wij als gemeente hier ons steentje aan moeten bijdragen, om leraren beter in staat te stellen hun doelen te realiseren. Wij zetten leraren in “the lead”, maar laten het ook vanuit de leraren zelf komen, want leraren weten het beste, wat nodig is. Wij komen hier op terug in commissieverband.

Voorzitter,

Out of control op het Zandpad. Het huidig college heeft het op zich genomen om als publieke pimp private peeskamers te realiseren aan het Zandpad. We zijn modern dus niet alleen raamprostituees, maar ook ZZP prostituees kunnen indirect een kamer huren van de gemeente. En dat allemaal in Lusthof Overvecht, een gemeenplaats voor seksuele diensten.

Voorzitter,

We praten hier over een criminogene bedrijfstak. We moeten jaarlijks veel kosten maken voor toezicht en handhaving, voor opvang. Deze capaciteit zouden we veel beter kunnen inzetten om echte prioriteiten, zoals georganiseerde misdaad, aan te pakken.

En voor wie doen we het? Het handjevol Utrechtse raamprostituees dat elders werkt, of wil het college dat de buitenlandse vrouwen die nu in Parijs, Turijn en op onbekende bestemming zijn gaan werken weer terugkomen?

Raamprostitutie is een aanbod gedreven sector. Is er geen aanbod, dan verdwijnt de vraag. Waarom zouden wij als stad het aanbod gaan creëren, dat doen we toch ook niet voor bakkers of slagers?

Utrechters willen het Zandpad niet, de politie wil het Zandpad niet en investeerders willen of kunnen het niet. Daarom zeggen wij, “Hou op met het sleutelen aan de businesscase, we hebben al meer dan 5 miljoen euro uitgegeven voor dat stukje grond”.

Wij pleiten voor een ouderencomplex op die locatie, met zorg dicht bij. Daar is vraag naar, dan doe je wat voor je inwoners.

Voorzitter,

Het college loopt over van ambities als het gaat om het huisvesten van politiemannen en leraren, de middeninkomens. De praktijk van vandaag is dat Utrecht de grond hiervoor verkoopt tegen topprijzen en verhuurders daardoor wel verplicht worden om hoge huurprijzen te vragen. Juist deze praktijk van hoge huren wil Stadsbelang Utrecht bestrijden. Daarom zullen wij met voorstellen komen met een ander systematiek die ervoor zorgen dat deze praktijken worden voorkomen en midden-huurwoningen betaalbaarder maakt.

Voorzitter,

Het is tijd voor een Utrechtse Gretha Thunsberg, een spijbelende tiener die aandacht vraagt voor klimaatverandering en de oorzaken benoemt van CO2 stijging. Een spijbelende tiener die de schuldigen aanwijst voor stijging van de CO2 uitstoot.

Een van de grote veroorzakers van CO2 stijging is de biomassawarmtecentrale van Eneco, die onder een goedkeurende blik van dit college- en een merendeel van de raad- meer dan drie keer zoveel CO2 uitstoot als een gas verwarmde warmtecentrale. Dit onder het mom dat we nieuwe CO2 uitstoten en dat je die niet hoeft mee te rekenen. We zijn verdorie handlanger van Eneco.

Laat de Utrechtse Gretha nu eens aanwijzen wie de echte schuldigen zijn aan het klimaatdebacle in Utrecht. Dat zijn Eneco en het Utrechtse stadsbestuur.

Het zou overigens aardig zijn als dit college en deze raad zich eens uitspreken over de enorme schade die wordt veroorzaakt door de kobaltwinning en mijnbouw aan mens en milieu. Wel lopen kletsen over de Primark, maar ondertussen elektrische auto’s en windmolens verwelkomen, terwijl we voor de productie van deze zaken kinderarbeid en watervervuiling terug krijgen. Maar goed, dat laat ik aan Groen Links en de Partij voor de Dieren.

Voorzitter,

Gezien de zeer beperkte tijd welke mij gegeven is, laat ik het hier voor nu bij. We komen in commissieverband terug met onze bijdrages

Bijdrage Stadsbelang Utrecht- algemene beschouwingen 2019 voorjaarsnota

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 27-06-2019 14:45

– Alleen het gesproken woord geldt

Voorzitter,

Stadsbelang Utrecht heeft al meerdere keren aangegeven dat het college niet in control is op de gemeentefinanciën. Hierdoor is sprake van structurele exploitatietekorten, een solvabiliteit waarop veel is aan te merken en op een alsmaar stijgende leenquote.

Doordat investeringen zijn uitgesteld, vallen geprognotiseerde leenquotes nu lager uit en is de solvabiliteit nog steeds niet best. Je kunt in dit perspectief wel “halleluja” roepen, maar het financiële beeld vertelt niet het echte verhaal, want hoe je ook wendt of keert, deze investeringen zullen op een gegeven moment vallen, moeten vallen en dit zal zijn beslag hebben op de financiële staat van de stad.

En als we het dan hebben over die grote investeringen die vallen, de grote projecten die Utrecht moet doen om te kunnen groeien, heeft Stadsbelang Utrecht het afgelopen jaar gewezen op een verkeerde wijze van begroten. Wij hebben onvoldoende oog voor ontwikkelingen op diverse vlakken, zoals bijvoorbeeld de enorme stijging van de bouwkosten van weg- en waterbouwkundige werken.

Deze werken in de regel kostprijsverhogend. Daar hebben we geen rekening mee gehouden.

We moeten naar een betere manier van monitoring en control. Een betere manier om investeringsprojecten adaptief te managen. Het gaat fout bij risicomanagement, er moet beter geforecast worden. Dit zowel voorafgaand als tijdens de uitvoering van de grote projecten.

Kijk om je heen en naar de toekomst. Anticipeer op ontwikkelingen.

Deze attitude dient in de haarvaten te zitten van de afdeling Financiën, van de projectcontrollers, van de IRM´ers te zitten. Dit is nodig om schoksgewijze budgetoverschrijdingen of het schoksgewijs opplussen van budgetten te voorkomen. Dit gaat ten koste van de inzet op andere beleidsdossiers. We zien het gebeuren.

Het college worstelt. Er lopen op dit moment onderzoeken naar de Wal- en Kluismuren, naar de Zuilense ring, naar de Westelijke Stadsboulevard. De Dom zal nog wel volgen.

Wethouder Diepeveen verdient een compliment, want het is nooit te laat om je ongelijk te erkennen en in te zien en uit te spreken dat je niet in control bent, want dat maakt je sterker. Dat zouden meer collegeleden moeten doen.

Voorzitter,

Als ik het heb over vooruit kijken heb ik het bijvoorbeeld ook over het “in beeld hebben van consequenties van nieuwe wetgeving”. Laten we het bijvoorbeeld eens hebben over de nieuwe wet kwaliteitsborging voor de bouw, de WKB. Deze wet zorgt ervoor dat bouwaanvragen niet langer preventief moeten worden getoetst aan bouwtechnische voorschriften. Ook gemeentelijk toezicht tijdens de bouw komt te vervallen. Welke invloed heeft dit op ons personeelsbestand, hebben wij hier rekening mee gehouden en een flexibele schil op de afdeling gerealiseerd? We hebben veel personeel niet meer nodig, moeten we gaan herscholen of nemen we afscheid? Wat betekent dit voor initiële invoeringskosten? Wat betekent dit voor te ontvangen leges? Wat betekent dit voor de vastgestelde en nog vast te stellen projectbegrotingen. Ik heb in 2016 een pilot voorbij zien komen betreffende private kwaliteitsborging, maar nooit de uitkomsten. Jammer, we hadden dit al lang in beeld kunnen hebben, er zijn hele studies van gemaakt (siraconsulting). Dan schakel je als college te laat en raak je out of control.

Voorzitter,

Ook op grondexploitaties zijn we out of control. Een groot deel van onze (binnenstedelijke) grondexploitaties staat in het rood. Het gaat om honderden miljoenen euro’s. Deze saldi laten een verslechtering zien, omdat de kosten toenemen of de opbrengst achterblijft.

En wat doet dit college?

Men roomt de winst af van individuele grondexploitaties die in de plus staan, om andere beleidsdoelen te dienen. We lopen hiermee gigantische risico’s, we hebben maar 35 miljoen in de bestemmingsreserve grondexploitaties staan. We kunnen hiermee de toekomstige verliezen niet dekken en zullen deze weg moeten financieren met leningen. Willen we dat? Stadsbelang Utrecht zegt nee.

Voorzitter,

En dan de verplichtingen die we niet in de balans hebben opgenomen. Ook hier zijn we out of control. Neem bijvoorbeeld de rentederivaten waarop we 70 miljoen euro in de min staan. Wordt het niet eens tijd om daar een verliesvoorziening voor op te nemen of de definitieve toezegging te krijgen van de Rabobank dat we niet hoeven af te rekenen? Anders moeten we deze weer gaan weg financieren met leningen.

Voorzitter,

Het college neemt 13 miljoen euro aan bezuiniging op om de begroting kloppend te maken. Het college weet bij god niet hoe dit in te vullen. Om over “out of control” te praten. Men vraagt gemeentebreed aan ambtenaren of zij nog mogelijkheden zien om te bezuinigen. Minder pennen of postzegels, daar redden we het niet mee. Zonder visie op bezuinigingsmogelijkheden redden we het niet. Maak bezuinigingen concreet en snel graag. Hierom dienen wij graag een motie in met de gehele oppositie.

Ik wil geen betweter zijn, maar kijk bijvoorbeeld eens naar de WKB (Wet Kwaliteitsborging voor de Bouw), waar ik het net over had. Als het college hier goed op anticipeert, heb je al een deel van de bezuiniging te pakken.

Voorzitter,

Dan de Westelijke Stadsboulevard. Het college doet op dit moment een onderzoek om toch binnen de financiële kaders te komen. Het college was en is namelijk out of control.

Stadsbelang Utrecht vindt dat we hangende dit onderzoek niet moeten dralen. Sommige maatregelen kunnen prima uitgevoerd worden zonder dat dit veel geld kost. Wij pleiten ervoor om op korte termijn het frisse alternatief te gaan uitvoeren. De schop hoeft niet in de grond, dit kan door middel van roadblocks en deels door het upgraden van de weg langs het spoor, bij het Thomas à Kempisplantsoen. Dan kunnen we gelijk ervaren hoe dit uitpakt.

Voorzitter,

Utrecht onderwijsstad lijkt een utopie. De kwaliteit van het onderwijs holt in harde schreden achteruit, tweedeling, zwarte en witte scholen, lerarentekorten. Wij horen dit van diverse scholen waar een angstcultuur heerst. Wij horen over spontane schoolbezoeken door de onderwijsinspectie omdat hier aanleiding voor is. Het gaat niet goed in onderwijsland.

Er zijn veel leraren die zich onbekwaam voelen om hun doelen te bereiken (self efficacy). Zij geven aan dat er vanuit de onderwijsinstellingen te weinig wordt gedaan aan coaching, opleiding, reflectie, onderwijsvernieuwing, etc. Leraren zijn onvoldoende in staat om een professionaliseringsslag te kunnen maken: henzelf, maar ook het onderwijs beter te maken.

Dit leidt tot lerarentekorten, dit leidt tot scholen waar leraren graag vertrekken in plaats van blijven.

Voorzitter,

Ik heb recentelijk vernomen dat er in Utrecht een middelbare school is waarbij – aan het einde van het lesjaar 2017-2018 – meer dan 60% van de leraren vertrokken zijn, waar aan het eind van dit schooljaar bijna 50% zal vertrekken. Dat baart ons grote zorgen.

Het veld moet werken aan doelbekwame en tevreden leraren, want zij zijn honkvast. Zij zullen minder snel vertrekken naar andere scholen.

Het veld moet werken aan doel bekwame leraren, want deze geven geïnspireerd les en zijn beter in control. Dit zal zich uiteindelijk vertalen in een stijgende onderwijskwaliteit voor onze kinderen. En daar doen we het toch voor?

Stadsbelang Utrecht is van mening dat wij als gemeente hier ons steentje aan moeten bijdragen, om leraren beter in staat te stellen hun doelen te realiseren. Wij zetten leraren in “the lead”, maar laten het ook vanuit de leraren zelf komen, want leraren weten het beste, wat nodig is. Wij komen hier op terug in commissieverband.

Voorzitter,

Out of control op het Zandpad. Het huidig college heeft het op zich genomen om als publieke pimp private peeskamers te realiseren aan het Zandpad. We zijn modern dus niet alleen raamprostituees, maar ook ZZP prostituees kunnen indirect een kamer huren van de gemeente. En dat allemaal in Lusthof Overvecht, een gemeenplaats voor seksuele diensten.

Voorzitter,

We praten hier over een criminogene bedrijfstak. We moeten jaarlijks veel kosten maken voor toezicht en handhaving, voor opvang. Deze capaciteit zouden we veel beter kunnen inzetten om echte prioriteiten, zoals georganiseerde misdaad, aan te pakken.

En voor wie doen we het? Het handjevol Utrechtse raamprostituees dat elders werkt, of wil het college dat de buitenlandse vrouwen die nu in Parijs, Turijn en op onbekende bestemming zijn gaan werken weer terugkomen?

Raamprostitutie is een aanbod gedreven sector. Is er geen aanbod, dan verdwijnt de vraag. Waarom zouden wij als stad het aanbod gaan creëren, dat doen we toch ook niet voor bakkers of slagers?

Utrechters willen het Zandpad niet, de politie wil het Zandpad niet en investeerders willen of kunnen het niet. Daarom zeggen wij, “Hou op met het sleutelen aan de businesscase, we hebben al meer dan 5 miljoen euro uitgegeven voor dat stukje grond”.

Wij pleiten voor een ouderencomplex op die locatie, met zorg dicht bij. Daar is vraag naar, dan doe je wat voor je inwoners.

Voorzitter,

Het college loopt over van ambities als het gaat om het huisvesten van politiemannen en leraren, de middeninkomens. De praktijk van vandaag is dat Utrecht de grond hiervoor verkoopt tegen topprijzen en verhuurders daardoor wel verplicht worden om hoge huurprijzen te vragen. Juist deze praktijk van hoge huren wil Stadsbelang Utrecht bestrijden. Daarom zullen wij met voorstellen komen met een ander systematiek die ervoor zorgen dat deze praktijken worden voorkomen en midden-huurwoningen betaalbaarder maakt.

Voorzitter,

Het is tijd voor een Utrechtse Gretha Thunsberg, een spijbelende tiener die aandacht vraagt voor klimaatverandering en de oorzaken benoemt van CO2 stijging. Een spijbelende tiener die de schuldigen aanwijst voor stijging van de CO2 uitstoot.

Een van de grote veroorzakers van CO2 stijging is de biomassawarmtecentrale van Eneco, die onder een goedkeurende blik van dit college- en een merendeel van de raad- meer dan drie keer zoveel CO2 uitstoot als een gas verwarmde warmtecentrale. Dit onder het mom dat we nieuwe CO2 uitstoten en dat je die niet hoeft mee te rekenen. We zijn verdorie handlanger van Eneco.

Laat de Utrechtse Gretha nu eens aanwijzen wie de echte schuldigen zijn aan het klimaatdebacle in Utrecht. Dat zijn Eneco en het Utrechtse stadsbestuur.

Het zou overigens aardig zijn als dit college en deze raad zich eens uitspreken over de enorme schade die wordt veroorzaakt door de kobaltwinning en mijnbouw aan mens en milieu. Wel lopen kletsen over de Primark, maar ondertussen elektrische auto’s en windmolens verwelkomen, terwijl we voor de productie van deze zaken kinderarbeid en watervervuiling terug krijgen. Maar goed, dat laat ik aan Groen Links en de Partij voor de Dieren.

Voorzitter,

Gezien de zeer beperkte tijd welke mij gegeven is, laat ik het hier voor nu bij. We komen in commissieverband terug met onze bijdrages

Gezocht: Fractiesecretaris!

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 20-09-2018 14:34

Houd jij ook zoveel van Utrecht en ben jij een echte regelaar? Houd je van plannen, houd jij altijd het overzicht en heb je sterke communicatieve vaardigheden? Wil je helpen Utrecht verbeteren, maar wil je niet per se politiek werk doen?

Dat kan! Wij zoeken een fractiesecretaris die onze fractie 10-12 uur per week kan ondersteunen in ons raadswerk.

Geïnteresseerd? Bekijk de vacature hieronder voor meer informatie!

Zie onze andere vacatures hier.

Gezocht: Fractiemedewerker!

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 20-09-2018 14:24

Houd jij ook zoveel van Utrecht én van debatteren? Deins je niet terug voor een goede discussie in de avonduren? Kan jij goed in publiek spreken? Dan ben jij geknipt als commissielid!

Wij zoeken een inhoudelijk fractiemedewerker die onze fractie voor 16 uur per week komt versterken! Als (inhoudelijk) fractiemedewerker mag je in naam van ons het woord voeren in de raadszaal op diverse portefeuilles, op werkbezoek en kan jij Utrecht nóg mooier maken!

Enthousiast geworden? Bekijk de vacature hieronder voor meer informatie.

Zie onze andere vacatures hier.

Simpel, duidelijk, Utregs!

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 23-03-2018 09:03

Stadsbelang Utrecht is blij om te zien dat er een hoog opkomstcijfer was bij de gemeenteraadsverkiezingen. Wij feliciteren alle partijen van harte dat zij, samen  met ons, deel uit gaan maken van de gemeenteraad.

We laten een enorm intensieve periode van regulier raadswerk, het samenstellen van het verkiezingsprogramma én de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen, achter ons.

Dankzij onze kiezers blijven wij deel uitmaken van de gemeenteraad. In samenwerking met de andere partijen blijven we op onze speerpunten sturen vanuit het thema “Iedereen doet mee!”.

Tot slot bedanken wij iedereen voor het vertrouwen in Stadsbelang Utrecht en jullie stem!

Simpel, duidelijk, Utregs!

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 23-03-2018 09:03

Stadsbelang Utrecht verwelkomt Sharon Dijksma als burgemeester van Utrecht.

Pooja Mathoera 12 november 2020 Geen reacties

De gemeente Utrecht heeft een nieuwe burgemeester, Stadsbelang Utrecht is hier blij mee! Op 10 november 2020 droeg de Utrechtse gemeenteraad Sharon Dijksma voor als opvolger van Jan van Zanen. [...]

Een extra treinspoor naar Utrecht?

Pooja Mathoera 1 oktober 2020 Geen reacties

Stadsbelang Utrecht meent dat de eerste plannen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport niet visionair genoeg zijn. Er wordt in de plannen aangehaakt op de bestaande knooppunten. Stadsbelang Utrecht [...]

Stadsbelang Utrecht wil veiligelanders en uitgeprocedeerde asielzoekers uit Utrecht weren

Pooja Mathoera 17 september 2020 Geen reacties

Het Utrechtse college wil een tweede grote opvanglocatie voor asielzoekers in Utrecht mogelijk maken. Daarom bespreekt de raad op 17 september 2020 de kaders voor de mogelijke realisatie van een [...]

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.