Nieuws van politieke partijen in Ede inzichtelijk

289 documenten

Fractie VVD Ede weer compleet: 2 nieuwe fractievolgers

VVD VVD Ede 21-03-2024 10:03

Met de installatie van de fractievolgers Rick van Heusden en Albert Berends is de VVD-fractie in de gemeenteraad van Ede weer compleet. Na de verhuizing van Hermien Hoekman - ze vetrok naar buiten de gemeente Ede - was er een tweede vacature in de fractie ontstaan.

https://ede.vvd.nl/nieuws/55100/fractie-vvd-ede-weer-compleet-2-nieuwe-fractievolgers

Van Heusden en Berends, beiden woonachtig in de plaats Ede, hebben de afgelopen maanden al flink meegedraaid in de fractievergaderingen. Op 21 maart konden ze worden geïnstalleerd door burgemeester Verhulst, nadat de raad een positief besluit over hun toelating had genomen.

Met de uitbreiding van de fractie is ook de portefeuilleverdeling binnen de fractie aangepast. Dat geeft meer lucht aan de raadsleden Bart Omlo en Thimo Harmsen. Beiden geven aan erg blij te zijn met de komst van de fractievolgers en verheugen zich op een succesvolle tweede helft van deze raadsperiode,

Provinciale Staten zet streep door World Food Experience; Nieuwe plannen voor Mauritskazerne Ede nodig

Mens en Milieu Ede Mens en Milieu Ede Ede 21-12-2023 12:23

Ede, 21 december 2023 – Mens en Milieu Ede verwelkomt het besluit van Provinciale Staten van Gelderland om een streep te zetten door de subsidie voor de World Food Experience. De gemeente Ede rest nu niets anders dan te erkennen dat de Experience niet levensvatbaar is en staat voor de taak een andere bestemming voor de Mauritskazerne te vinden.

Nu het doek is gevallen voor de Experience is het tijd om een nieuwe bestemming voor de Mauritskazerne te vinden. Voor Mens en Milieu Ede is het essentieel dat inwoners van Ede hier vanaf het begin serieus bij worden betrokken. Na de aangenomen motie in Provinciale Staten kan er geen sprake meer van zijn dat het college de Mauritskazerne aan de TeKa-groep verkoopt, aldus MME, dat een heel andere kant op wil en enkel kansen ziet. Het gebouw leent zich voor allerlei functies, zoals sociale woningen, bijvoorbeeld gecombineerd met een filmhuis, een muziekpodium of een onderwijsfunctie. De partij wil de Edenaren hierover aan het woord laten.

Van onderop

Mens en Milieu Ede stelt voor om de vrijkomende miljoenen die voor de Experience gereserveerd waren, deels ook in te zetten om voedselinitiatieven van onderop te ondersteunen, bijvoorbeeld door het aankopen van grond voor duurzame voedselproductie voor de inwoners van Ede, zoals moestuinen.

Steeds gepleit om te stoppen

Mens en Milieu Ede heeft de Experience altijd bestempeld als een megalomaan project dat in Ede nooit populair is geweest en dat voor de gemeente grote financiële risico’s met zich meebracht. In de gemeenteraad hebben wij er steeds voor gepleit om te stoppen met de World Food Experience. De vernietiging van het bestemmingsplan voor de Experience door de Raad van State in december 2022 was reden genoeg geweest om een punt achter dit project te zetten, maar het college van burgemeester en wethouders heeft alles in het werk gesteld om de plannen voor de Experience toch door te laten gaan. In juni werd voor de vorm een stop-scenario aan de raad gepresenteerd dat door het college en een meerderheid in de raad nooit als serieuze optie is beschouwd. Hierdoor is de gemeente Ede in de afgelopen maanden nog eens tienduizenden euro’s extra kwijtgeraakt aan het project, terwijl het in juni al ten dode was opgeschreven.

Waarom we tegen de begroting hebben gestemd…

VVD VVD Ede 10-11-2023 00:49

Ondanks onze voorstellen voor lastenverlichting krijgen onze inwoners en ondernemers toch een forse verhoging voor de kiezen vanaf 2024.

https://ede.vvd.nl/nieuws/54455/waarom-we-tegen-de-begroting-hebben-gestemd

Onze amendementen om de OZB-verhoging terug te draaien hebben het niet gehaald en daarmee komt er een enorme stijging voor onze inwoners en ondernemers vanaf begin dit jaar. Onbegrijpelijk!

De amendementen zijn hier te bekijken:

Geen verhoging OZBNiet doorvoeren 2% verhoging OZB om onze lasten gelijk te trekken met andere gemeentenNiet doorvoeren 1% verhoging OZB om de kosten voor het bezwaar maken via no-cure/no-pay bureaus door te belasten

Het enige lichtpuntje was het feit dat we de verhoging van de hondenbelasting nu niet konden terugdraaien, maar de enorme stijging ineens wel uit konden smeren over 4 jaar. Dat amendement is aangenomen.

Gefaseerd doorvoeren kostenstijging hondenbelasting

De gemeente heeft nog steeds heel veel geld in de reserves en wij vinden een verhoging om daarom niet gerechtvaardigd.

Wij hebben daarom helaas tegen de begroting gestemd.

Bekijk ook een kort filmpje van de bijdrage van onze fractievoorzitter:Bijdrage tweede termijn - Bart Omlo

Mens en Milieu Ede stemt tegen uitbreiding bedrijventerrein De Stroet

Mens en Milieu Ede Mens en Milieu Ede Ede 22-09-2023 18:26

Ede, 22 september 2023 – Tijdens de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad werd gisteren gestemd over het bestemmingsplan uitbreiding bedrijventerrein De Stroet (agendapunt BV08 van de besluitvormende vergadering).

Inbreng Mens en Milieu Ede tijdens oordeelvormende vergadering op 7 september 2023

De fractie van Mens en Milieu Ede plaatst grote vraagtekens bij het uitbreidingsplan voor de Stroet. Een mooi en vruchtbaar agrarisch landschap dreigt verloren te gaan. Daarvoor in de plaats komt een bedrijvenpark met veel bebouwd en bestraat opper­vlak, geflankeerd door enkele schamele restanten van de waardevolle houtsingels die nu door dit gebied lopen.

Een bescheiden uitbreiding van De Stroet vinden wij gerechtvaardigd, maar wij zijn allerminst overtuigd van nut en noodzaak van het voorliggende plan. Wij kunnen er als raad ook voor kiezen om dit gebied een agrarische bestemming te laten houden. Een stads- of beter dorpsboerderij voor Lunteren zou hier veel beter passen en dit zou ook in lijn zijn met het recente beleidsstuk “Voedsel dichtbij”. Heeft het college zo’n groene bestemming overwogen? Zo nee, waarom niet?

In het gebied zitten nu steenuilen, dassen en vleermuizen, allemaal beschermde soorten. Gaan die daadwerkelijk verhuizen naar de nog aan te leggen groenstrook langs de Lunterse Beek? Of worden de dassen straks door de bouwwerkzaamheden uit hun bosje verjaagd? De gemeente heeft in een anterieure overeenkomst al toegezegd dat de bestemming van het bosje gewijzigd kan worden “als vast is komen te staan dat de dassenburcht ter plaatse niet meer in gebruik is.” Dus zodra de dassen vertrokken of verjaagd zijn, komt de weg vrij om het bosje te kappen en op die plek nog een bedrijfspand neer te zetten. Ik hoor graag van het college of ik dit goed gelezen heb en wat het college hier zelf eigenlijk van vindt.

Tenslotte het punt van de grondaankopen tijdens een eerdere fase van het besluit­vormingsproces. Uit gegevens van het kadaster blijkt dat de initiatiefnemers ontbrekende percelen tot aan de Westzoom hebben aangekocht op een moment dat college en raad nog spraken over een versie van de Nota van Uitgangspunten die zag op een uitbreiding van ruim 10 ha. Een maand later stelde het college een wijziging in de Nota van Uitgangspunten voor die de deur openzette naar een uitbreiding tot aan de Westzoom (20 ha). Wisten de initiatiefnemers misschien vooraf dat ze op zo’n wijziging van de Nota van Uitgangspunten konden rekenen? Ik wil dat hier helderheid over komt. Voordat de raad over het bestemmingsplan besluit moet er volledige transparantie komen over de gang van zaken eind 2019.

Stemverklaring van Mens en Milieu Ede tijdens de besluitvormende vergadering van 21 september 2023

De ‘Bezorgde Lunteranen’ hebben in hun zienswijze overtuigend aangetoond dat uitbreiding van bedrijventerrein De Stroet tot aan de Westzoom niet nodig is om in de lokale behoefte aan bedrijfsterrein te voorzien. Uitbreiding betekent dat de dassen, steenuilen, vleermuizen en honderden prachtige bomen in het gebied het veld moeten ruimen. Een groep ‘Groene Boeren’ vraagt in een brief aan de raad om deze gronden te bestemmen voor groene landbouw. De uitbreiding van het bedrijventerrein wordt door veel Lunteranen afgewezen. Het bestemmingsplan zal vrijwel zeker bij de rechter aangevochten worden.

Genoeg redenen voor Mens en Milieu Ede om TEGEN dit bestemmingsplan te stemmen.

Helaas werd het bestemmingsplan met een meerderheid van 30 VOOR en 7 TEGEN goedgekeurd.

Mondelinge vragen over de advocatenbrief die namens de gemeente Ede aan de Edese Vos is verstuurd

Mens en Milieu Ede Mens en Milieu Ede Ede 22-09-2023 15:58

Ede, 22 september 2023 – Ons raadslid Erik Wesselius stelde tijdens het vragenuurtje in de raadsvergadering van 21 september 2023 een aantal vragen naar aanleiding van twee publicaties in de Edese Vos over een brief die advocatenkantoor Dirkzwager namens de gemeente aan de redactie van de Edese Vos had gestuurd: Gemeente Ede intimideert en bedreigt lokale journalisten (18 september 2023) en De Edese Vos en de Code voor de Journalistiek (19 september 2023).

Namens het college beantwoordde wethouder Versteeg (Personeel en Organisatie) de vragen van Mens en Milieu Ede. Op verzoek van Mens en Milieu Ede heeft het college de controversiële advocatenbrief openbaar gemaakt en deze is nu hier beschikbaar: Brief van advocatenkantoor Dirkzwager namens de gemeente Ede aan de Edese Vos, dd 15 september 2023.

Mondelinge vragen (Erik Wesselius

“De Edese Vos is een zelfstandig (onderzoeks)journalistiek platform voor en over Ede dat sinds begin dit jaar bestaat. Een paar weken geleden publiceerde de Edese Vos een artikel over problemen met het aanbieden van PMD-afval bij de WonenWij in de Rietkampen, die ook na herhaaldelijke klachten van een bewoonster nog steeds niet door de gemeente waren opgelost. Het college maakte er bezwaar tegen dat in het artikel de voornamen van enkele betrokken ambtenaren werden genoemd . In mijn vragen ga ik vooral in op wat er daarna gebeurde.

Waarom heeft het college ervoor gekozen om niet zelf met de redactie van de Edese Vos in overleg te treden, maar al in een vroeg stadium de huisadvocaat in te schakelen?

Is het college het eens met Mens en Milieu Ede dat politieke vragen, lastige vragen of controversiële vragen die door de media aan het college worden gesteld, bij voorkeur direct door de verantwoordelijke wethouder beantwoord zouden moeten worden? Graag een nadere toelichting.

Vindt het college de verstuurde juridische brief ook na de publicaties daarover door de Edese Vos nog steeds gepast? Graag een toelichting.”

Antwoorden van het college (wethouder Versteeg)

“In zijn algemeenheid maakt de gemeente zich zorgen over het afkalvende medialandschap in Nederland. Als gemeente staan wij achter een actief medialandschap. We leven in een open, vrije en democratische samenleving, en de vrijheid van meningsuiting is een groot goed. De media vervullen in deze een belangrijke functie als publieke waakhond. Iedereen die hieraan een bijdrage levert is een welkome aanvulling, wat het college betreft.

Het college is van mening dat wij als goed werkgever een belangrijke rol hebben om ons personeel te beschermen. In het artikel ging het om namen van medewerkers die geen functie hebben waarbij het voor zich spreekt dat zij openbaar gemaakt worden, zoals woordvoerders of bestuurders. Dit strookt niet met zowel de Code als Leidraad van de Journalistiek.

Daarnaast worden onze medewerkers ervan beschuldigd hun werk niet goed te doen, zonder dat zij zich kunnen verdedigen. Zeker in het huidige tijdsgewricht, waarbij social media en internet makkelijke ingangen gaan bieden tot onveilige situaties en bedreigingen vinden wij dat zeer onwenselijk. Eén van onze woordvoerders heeft de redactie van Edese Vos gevraagd de namen te verwijderen en daarbij ook aangegeven dat de medewerkers het zelf heel vervelend vonden. Na een week waren de namen nog niet verwijderd.

Nee, het college heeft hiervoor een uitvoeringsorganisatie die haar ten dienste staat. Onder andere zijn onze woordvoerders hier onderdeel van. Elke wethouder en de burgemeester heeft een woordvoerder die namens hem of haar de pers te woord kan staan. Natuurlijk vindt er afstemming, ook met ons, plaats voordat de beantwoording van lastige vragen gaat plaatsvinden.

Ja dat vinden wij en de toelichting heb ik gegeven in het antwoord op vraag 2.”

Aanvullende vraag (Erik Wesselius)

“Dank u voor de antwoorden. In uw antwoord op mijn tweede vraag zegt u dat de woordvoerder contact heeft opgenomen met de Edese Vos en heeft gevraagd om die namen te verwijderen. Toen dat na een week nog niet was gebeurd, heeft u er dus voor gekozen om die advocaat in te schakelen. Ik vind dat nog steeds erg snel. Ik vind dat een heel minimale interactie met de Edese Vos en ik vraag me af of u een volgende keer niet toch zou willen overwegen om niet meteen naar zo’n zwaar middel te grijpen van zo’n advocatenbrief?”

Antwoord wethouder Versteeg

“Nadat wij gemeld hebben dat wij verzocht hebben om de namen te verwijderen is, en dat zeg ik in mijn eigen woorden, het bericht teruggekomen van de Edese Vos dat ze hier nog op terug zouden komen. Maar na een week was dat nog niet het geval en die namen van medewerkers stonden nog steeds on line en daarom hebben wij dit middel aangegrepen.”

Commentaar Mens en Milieu Ede

Mens en Milieu Ede vindt de beantwoording van onze vragen onbevredigend, zeker nu vandaag bekend is geworden dat burgemeester Verhulst in april, toen de Edese Vos net een paar maanden actief was, bij het Openbaar Ministerie heeft gepolst of onderstaande ‘oproep tot lekken en bronbescherming’ in een e-mailnieuwsbrief van de Edese Vos strafbaar was.

In zijn email aan de officier van justitie schreef burgemeester Verhulst op 17 april 2023:

“Men noemt zich burgerjournalist maar is vooral op de gemeente gericht met veel vragen aan medewerkers en het op de korrel nemen van B&W en raadsleden.

Journalistieke principes van onafhankelijkheid, hor en wederhoor zegt men te hebben, in de praktijk is mij dat nog niet gebleken.”

en even verderop:

“Mijn zorgen zijn vooral

1) Methode en manier van bericht [Verhulst bedoelt de oproep tot ‘lekken’ in de mailnieuwsbrief van de Edese Vos] geven een beeld wat negatieve bejegening en mogelijk meer oproept richting medewerkers en politici, in een tijd dat steeds meer ambtsdragers hiermee geconfronteerd worden.”

Terecht concludeerde de officier van justitie “dat het geen haalbare kaart is om tot een succesvolle vervolging te komen en dat een aangifte geen meerwaarde heeft”. Duidelijk is dat het college indertijd met de gedachte speelde om aangifte te doen tegen de Edese Vos, en dat de motivatie daarvoor niet in lijn was met de door wethouder Versteeg afgelopen donderdag namens het college verwoorde erkenning dat “de media […] een belangrijke functie als publieke waakhond [vervullen].”

Wordt vervolgd.

Hester Veltman hoogste nieuwkomer op de concept-kandidatenlijst van de VVD!

VVD VVD Ede 07-09-2023 01:48

Ons oud-raadslid, fractievoorzitter en wethouder Hester Veltman is door het hoofdbestuur en de landelijke scoutingscommissie van de VVD op plek 16 van de concept-kandidatenlijst gezet voor de komende Tweede Kamerverkiezingen.

https://ede.vvd.nl/nieuws/53662/hester-veltman-hoogste-nieuwkomer-op-de-concept-kandidatenlijst-van-de-vvd

Ze is daarmee landelijk de hoogste nieuwe binnenkomer en zal waarschijnlijk vanaf begin december onze gemeente gaan vertegenwoordigen in Den Haag. Naast Hester, staat ook onze fractievoorzitter Bart Omlo op de 47e plaats van de lijst.

De kandidatenlijst wordt op 23 september tijdens het landelijk congres officieel door de VVD-leden vastgesteld, waarna de campagne voor de komende verkiezingen kan beginnen.

Wij zijn ontzettend trots op onze Edese kandidaten en wensen Hester en Bart heel veel succes de komende periode.

Op naar een groot zetelaantal in de Tweede Kamer!

De hele lijst is hier te bekijken: https://www.vvd.nl/nieuws/bekendmaking-concept-kandidatenlijst/

Vertraging woningbouw door gebrek aan ambtelijke capaciteit?

VVD VVD Ede 04-09-2023 10:53

Wij hoeven natuurlijk niet te benadrukken dat er enorme uitdagingen zijn op de woningmarkt. Dat is de reden dat er grote druk is op het bouwen van nieuwe woningen en regio’s hebben meegewerkt aan het sluiten van woondeals om voor 2030 een groot aantal aan de woningvoorraad toe te voegen. Ook regio FoodValley heeft op 8 maart 2023 samen met provincie Gelderland, Utrecht en het Rijk een woondeal gesloten voor het bouwen van een groot aantal woningen, waarbij Ede zich heeft gecommitteerd aan het realiseren van 7.000 nieuwe woningen.

https://ede.vvd.nl/nieuws/53633/vertraging-woningbouw-door-gebrek-aan-ambtelijke-capaciteit

© VanWonen

In de Gelderlander van 30 augustus stond echter een artikel waarin werd beschreven dat de woningbouw in onze provincie mogelijk niet snel genoeg gaat door gebrek aan ambtelijke capaciteit bij de gemeenten. Als VVD maken ons zorgen dat dit ook in Ede het geval is en er niet voldoende gebouwd wordt. Temeer omdat bij verschillende dossiers de capaciteitsproblemen bij de gemeentelijke organisatie als argument voor vertraging wordt gebruikt.

Daarom hebben wij de volgende raadsvragen gesteld aan het college:

Is het college bekend met het artikel “Om deze reden dreigt de bouw van 100.000 Gelderse woningen voor 2030 te mislukken?” van 30 augustus in de Gelderlander (https://www.gelderlander.nl/binnenland/om-deze-reden-dreigt-de-bouw-van-100-000-gelderse-woningen-voor-2030-te-mislukken~a91f4a1f/)?Herkent de gemeente Ede zich in de uitspraak van Gedeputeerde Dirk Vreugdenhil dat de doelen zoals afgesproken alleen gehaald konden worden als het Rijk met extra geld voor ambtelijke capaciteit over de brug zou komenWas dat ook voorwaardelijk voor de het ondertekenen van de woondeal van regio FoodValley met een doelstelling van 7.000 nieuwe woningen in onze gemeente?Zo ja, hoeveel extra geld/capaciteit is er voor Ede nodig en/of gevraagd?Heeft de gemeente Ede ook problemen met ambtelijke capaciteit voor het realiseren van de doelstelling in 2030?Zo ja, welke acties zijn er al uitgevoerd om hierop bij te sturen en wat is het resultaat daarvan? En was dit probleem ook al bekend bij het ondertekenen van de woondeal?Wat is de status van de woningbouw in Ede? Liggen we voor, achter of op schema voor 2030? En voorziet het College dat we de doelstelling gaan halen?In het artikel wordt nog gesproken over een zogenaamd startersprogramma van de provincie om nieuwe ambtenaren op te leiden (specifiek op het gebied van vergunningen). Is de gemeente daarmee bekend?Zo ja, zijn wij aangesloten bij dit programma en hebben we ook afspraken gemaakt over de uitstroom naar onze gemeente? Zo nee, waarom niet?Het lijkt alsof er bij de besteding van de extra middelen ten behoeve van de versterking realisatiekracht geen specifieke aandacht is voor extra capaciteit ten aanzien van de woningbouw. Is dat correct? Zo ja, waarom niet? Zo nee, welke extra rollen en/of investering lost dit specifieke capaciteitsprobleem op?Kunnen wij bij de aankomende begroting nog specifieke voorstellen van het College verwachten ten aanzien van uitbreiding van de ambtelijke capaciteit voor woningbouw of is dat niet nodig om de doelstelling te halen?

Wij zijn ben benieuwd naar de beantwoording van het College.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Oppotten of uitgeven?

VVD VVD Ede 07-07-2023 05:04

Op 22 juni en 6 juli werd de voorjaarsbrief in de gemeente Ede behandeld. Vanwege het feit dat er nog veel onduidelijkheden zijn over de inkomsten vanuit het Rijk in 2026 en 2027 (het ‘ravijn’) had het college besloten een beleidsarm document te maken en alle investeringen vooruit te schuiven voor afweging bij de programmabegroting in november.

https://ede.vvd.nl/nieuws/53425/oppotten-of-uitgeven

De gemeente Ede staat er echter financieel uitstekend voor en heeft grote reserves. Daarom begrepen wij ook niet dat er niet nu al geïnvesteerd wordt in onze gemeente in plaats van het allemaal weer een half jaar uit te stellen. Daarnaast zou je ook nog geld kunnen teruggeven aan onze inwoners en ondernemers, omdat ze enerzijds het geld zelf hebben betaald via de belasting en het anderzijds financieel lastige tijden zijn en elke lastverlichting kan helpen.

Bij deze onze bijdrage voor de 1e en 2e termijn en een link naar de drie moties die we hebben ingediend tijdens de vergadering van 6 juli. De motie Waarschuwingssysteem Natuurbranden is unaniem aangenomen, de motie zorg boa’s is weggestemd (maar de burgemeester heeft wel toegezegd met een voorstel te komen in het najaar) en de (coalitie)partijen wilden zoals verwacht geen lastenverlichting.

Hopelijk zitten we de volgende periode weer zelf aan de knoppen…

Het artikel in Ede Stad: https://www.edestad.nl/lokaal/politiek/940767/oppotten-of-uitgeven-bij-de-gemeente-ede-klotst-het-geld-tege

De moties:

Niet doorvoeren inflatiecorrectie – https://ede.raadsinformatie.nl/document/12953075/5Onderzoek inzetten zorg boa’s – https://ede.raadsinformatie.nl/document/12953077/6Waarschuwingssysteem natuurbranden – https://ede.raadsinformatie.nl/document/12957459/8

De eerste termijn:

“Voorzitter,

Mijn collega Thimo Harmsen zei al tijdens de behandeling van de jaarrekening: “Laten we het dak repareren als de zon schijnt!” en wilde al een voorschot nemen op de investeringen voor de toekomst. Hoe eerder hoe beter zou je zeggen (net zoals we bij het extra geld voor de alternatieve jaarwisseling ook al deden – er moest immers worden gestart met de voorbereidingen).

De zon is immers al aardig onder als we kijken naar de financiële situatie voor vele inwoners en ondernemers, maar bij de gemeente klotst het geld tegen de plinten op. Sterker nog: Na de afgelopen meicirculaire is onze eindstand van de reserve in 2027 in plaats van 31,6M zelfs 59,4M. Een extra (incidentele) meevaller van bijna 28M euro!

Maar goed, volgens het College was dat te vroeg en moesten we dat vooral bewaren tot de integrale behandeling bij de Voorjaarsbrief zoals we altijd deden. Om toch een beetje cynisch te zijn: “Waarom zou je ook afwijken van je standaard aanpak als de nood hoog is bij onze Edenaren??” En dan verwacht je natuurlijk een hoop initiatieven van het College, maar helaas, de Voorjaarsbrief is nog nooit zo dun is geweest. Onbegrijpelijk!

De VVD is niet van cadeautjes, maar we vinden ondertussen dat er écht moet worden uitgegeven om Ede vooruit te helpen. Bij de tweede termijn zullen we daarom ook met een aantal voorstellen komen om te investeren in onze veiligheid, lastenverlichting, infrastructuur en bedrijventerreinen. Laat ik een aantal zaken noemen die wij overwegen:

Als eerste hebben we een aantal weken geleden gezien (en gelezen) dat zorgfraude door met name ZZP-ers een groot probleem is (helaas ook in onze gemeente). Wij willen daarom extra investeren in betere continue handhaving in de zorg waar uiteraard ook extra capaciteit voor nodig is. We zullen met een motie komen voor het instellen van formatieplaatsen voor zogenaamde zorg-BOA’s in onze gemeente. Laten we in Ede blijven vooroplopen op het gebied van goede en betrouwbare zorg, en de frauderende ZZP-ers en zorgcowboys opsporen en heel hard aanpakken!

Op de tweede plaats zijn we ondertussen als raad behoorlijk goed geïnformeerd over de risico’s van natuurbranden, maar we vinden dat we dat ook nog zichtbaarder moeten doen voor onze inwoners en bezoekers. Wij zullen daarom met een motie komen voor het inrichten van een waarschuwingssysteem Natuurbranden bijvoorbeeld bij ingangen van onze gemeente (zoals in vele landen al wordt gebruikt – u kent ze misschien wel van uw vakantie in Frankrijk, zo’n bord met een wijzer wat het risiconiveau op die dag is). En dan aangevuld met een doorlopende informatiecampagne over het risico en wat te doen bij het ontdekken van een brand.

Ten derde vinden we als VVD dat we de lastendruk voor onze inwoners en ondernemers moeten verminderen en overwegen met een aantal moties/amendementen te komen voor bijvoorbeeld het verlagen van de OZB, de parkeertarieven of afschaffen van de hondenbelasting. Het geeft de inwoners en ondernemers wat extra lucht in deze lastige tijden waar alles steeds duurder wordt.

En ook incidenteel kunnen we iets doen zoals een eenmalige teruggave op de belastingen door middel van het bijvoorbeeld verlagen van de leges op paspoorten en/of rijbewijzen. Ook hiervoor zullen we waarschijnlijk een amendement voorbereiden.

Tot slot hebben we dan natuurlijk nog het probleem van de netcongestie waardoor we grote problemen hebben om bedrijventerreinen uit te breiden, nieuwe bedrijventerreinen te openen of zelfs individuele ondernemers aan te sluiten die zelf energie willen opwekken. Laten we als gemeente investeren in een eigen energieopslag of helpen om een initiatief van een marktpartij te versnellen zodat we minder afhankelijk zijn van de snelheid van Liander/TenneT of de uitvoering van de landelijke Routekaart Energieopslag die op 7 juni is verschenen.  We hebben nu stroom nodig en moeten dus ook nu op dit vlak geld uitgeven voor de toekomst van Ede! Ook hiervoor zullen we een motie indienen.

Zoals u ziet, heeft de VVD wél ideeën om de grote zak geld slim te investeren in onze gemeente en haar inwoners/ondernemers. Wij wensen het College veel aanvullende inspiratie en vooral veel lef. Nu is het tijd voor actie en moeten we aan de slag gaan om het dak te repareren!

Dank u wel.”

De 2e termijn:

Voorzitter,

Van de VVD mag gemeente Ede het beste jongetje van de klas zijn in gemeenteland! De fijnste gemeente om in te wonen, de beste scholen, de mooiste omgeving, de leukste evenementen, het meest progressieve College en de meest solide begroting om er willekeurig een paar te noemen…

Dat geldt voor de VVD dan natuurlijk ook voor de gemeente met de laagste lasten voor onze inwoners en ondernemers, zeker als we financieel zo ruim in onze jas zitten. Waarom toch tevreden met die ondergrens uit het bestuursakkoord? Een tandje extra mag toch ook? Zeker in de huidige tijd? En ja, dat kost geld (ook de komende jaren).

Bij het benoemen van de OZB zitten sommige partijen altijd gelijk in de gordijnen en dat wilden we nu voorkomen. Daarom een motie om geen inflatiecorrectie door te voeren op onze gemeentelijke belastingen in 2024 met het volgende dictum:

De inflatiecorrectie voor de gemeentelijke lasten, die is vastgelegd in de Nota lokale heffingen, in 2024 niet door te voeren en de kosten te dekken uit de Algemene Reserve en te verwerken in de Programmabegroting 2024-2027.

Deze motie dienen wij samen in met: DPE, BB

Ook op het gebied van zorg mogen (of beter nog moeten) we proberen het beste jongetje van de klas te zijn. En dat doen we naar de mening van de VVD ook al heel behoorlijk. Het is dan wel belangrijk dat elke euro terechtkomt bij mensen die het hard nodig hebben en niet bij zorgverleners (als we ze zo mogen noemen) die de boel belazeren (zoals dat helaas ook in onze gemeente gebeurt). Om ervoor te zorgen dat we dit zoveel mogelijk tegengaan en de huidige zorgmedewerkers zich helemaal kunnen richten op zorg en ondersteuning, willen we graag een motie indienen om, in eerste instantie tijdelijk, een voorstel uit te werken om twee zogenaamde zorg boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) aan te stellen, met het volgende dictum:

een voorstel uit te werken voor het tijdelijk (2 jaar) aanstellen van minimaal 2 fte’s ‘zorg boa’s’ en dit voorstel (inclusief benodigde dekking) bij de Programmabegroting 2025-2028 voor integrale afweging en besluitvorming aan te bieden aan de gemeenteraad;medio 2025 te evalueren of deze extra formatieplaatsen het gewenste positieve effect opleveren voor opsporing en handhaving van zorgfraude in onze gemeente;de uitkomsten van de evaluatie te bespreken met de gemeenteraad;op basis van de uitkomsten van de evaluatie te bepalen of deze formatieplaatsen structureel worden opgenomen in de Programmabegroting.

Deze motie dienen wij samen in met:

Tot slot, zoals ook al aangekondigd in mijn eerste bijdrage, willen we nog een stapje extra doen op het gebied van het voorkomen van natuurbranden. Er gebeurt al heel veel met stukjes in de krant, een website natuurbrandrisico.nl en tijdelijke matrixborden in het hoogseizoen, maar we zouden dit graag een iets permanenter karakter willen geven (zeker omdat het risico door het hele jaar aanwezig is – kijk maar naar afgelopen april t/m juni). Daarom een motie ‘waarschuwingssysteem natuurbranden’ met het volgende dictum:

Een voorstel uit te werken voor een permanent Waarschuwingssysteem Natuurbranden met (digitale) borden bij de ingangen van onze gemeente inclusief een terugkerende bewustwordingscampagne om inwoners en bezoekers te informeren over hoe om te gaan met een bepaalde waarschuwing en dit voorstel (inclusief benodigde dekking) bij de programmabegroting aan te bieden aan de gemeenteraad ter integrale afweging en besluitvorming.

Deze motie dienen wij samen in met: D66

Dan moet mij tot slot nog wat van het hart.

De laatste tijd wordt er door het college wat gemakzuchtig omgegaan met aangenomen moties en amendementen van de raad, zoals door meerdere partijen in coalitie en oppositie op diverse raadsvergaderingen is benoemd. De VVD hoopt dat het college deze keer voortvarend aan de slag gaat met de uitkomsten van de voorjaarsbrief en wenst het college (en ambtelijke) organisatie veel daadkracht om met een stevige programmabegroting te komen, waarin ze laat zien dat we écht doorinvesteren in de ontwikkeling van onze mooie gemeente.

Daarmee blijven we namelijk het beste jongetje van de klas en daar mogen we trots op zijn!

Dank u wel.”

Duidelijkheid over wapenstok handhavers

VVD VVD Ede 23-06-2023 05:09

Op dinsdag 20 juni ontvingen wij het bericht dat onze handhavers in Ede tijdelijk hun wapenstok moeten inleveren. Dit had te maken met nieuwe regelgeving en vanwege het feit dat een nieuwe ontheffing moet worden aangevraagd (en dat een lange en omslachtige procedure is). In de Ede-Stad lazen we echter tot onze schrik dat ze het vanaf september vorig jaar al zonder de wapenstok moeten doen!

https://ede.vvd.nl/nieuws/53426/duidelijkheid-over-wapenstok-handhavers

De wapenstok behoort al jaren tot de basisuitrusting van onze Edese handhavers en door het (tijdelijk) niet beschikbaar hebben kunnen onze handhavers minder goed ingezet worden bij grote evenementen, demonstraties en in de buurt van onze horecagelegenheden.

Als VVD verbaasden wij ons over dit bericht en maakten (maken) ons zorgen over de handhaving, specifiek in relatie tot het relatief groot aantal evenementen dat ook in deze zomerperiode weer wordt georganiseerd. Naar aanleiding hiervan hebben wij tijdens het vragenuurtje de volgende vragen aan de burgemeester gesteld:

Waarom worden wij nu pas via een persbericht op de hoogte gesteld van het feit dat de handhavers hun wapenstok al vanaf september hebben moeten inleveren?Wat maakt de huidige aanvraagprocedure zo omslachtig en hoelang duurt de nieuwe procedure?Uit de krant vernemen wij dat de aanvraag voor een ontheffing voor het dragen van een wapenstok voor onze handhavers al is opgestart. Wanneer is dat gebeurt en wat is de huidige status?Wat is de verwachte impact bij de evenementen in de komende zomerperiode gelet op de beperkte capaciteit van de politie?Wanneer verwacht het College/de VNG een reactie van de minister en hoe snel is de verwachting dat de wapenstokken weer beschikbaar komen?

Uit de beantwoording van de burgemeester kwamen twee zaken naar voren. Allereerst dacht de gemeente dat het wel goed zou komen en daarom werd de raad niet al eerder geïnformeerd. Op de tweede plaats is er geen eenduidigheid in het land (en ook niet in onze veiligheidsregio) of er wel draagvlak is voor een wapenstok voor handhavers. Een zorgelijke ontwikkeling.

De gemeenten hebben op het afgelopen VNG-congres een motie aangenomen die om helderheid vraagt en de aanvragen te versnellen. Hopelijk hebben we daarmee snel de wapenstok weer terug in Ede!

Het artikel in Ede-Stad: https://www.edestad.nl/lokaal/maatschappelijk/940718/-bestuurlijk-moeras-rond-wapenstok-boa-s

Zet cookies aan om de video te tonen.

Zo moeilijk is het toch niet, een paspoort thuisbezorgen?

VVD VVD Ede 21-06-2023 05:12

Op 10 november 2022 is door de meerderheid van de raad een motie van de VVD aangenomen om een voorstel uit te werken om producten zoals paspoorten, rijbewijzen en ID-kaarten tegen betaling (veilig) thuis te laten bezorgen en dit voorstel in het eerste kwartaal van 2023 aan te bieden. Dit is een van de onderwerpen uit ons verkiezingsprogramma.

https://ede.vvd.nl/nieuws/53427/zo-moeilijk-is-het-toch-niet-een-paspoort-thuisbezorgen

Het college heeft echter in een memo van 30 mei 2023 aangegeven geen toegevoegde waarde te zien voor deze dienstverlening en daarmee feitelijk de motie naast zich neergelegd.

Kernargumenten voor de gemeente waren:

De huidige dienstverlening is al voldoendeEr zijn mogelijke risico’s bij het (veilig) bezorgenDe kosten en tijdsinvestering worden te hoog

Bovenstaande argumenten (met uitzondering van de kosten) hadden we ook al besproken tijdens de behandeling van de motie en waren geen aanleiding geweest voor de raad om tegen te stemmen. Voor het veilig bezorgen zijn specialistische bedrijven in de markt die dit kunnen verzorgen (en ook al doen voor diverse gemeenten) en ook dat was dus wat ons betreft geen goede reden.

Het was niet de eerste keer dat het college het tijdens een raadsvergadering een motie ontraadde en het toch werd aangenomen. Het lijkt echter nu zo te zijn dat ze dan bij de uitvoering ook niet echt voortvarend te werk gaan en de memo was wat mij betreft ook een voorbeeld van een ‘doelredenering’.

Het memo bleef op een aantal onderwerpen erg vaag en ik wilde het college dwingen om gedetailleerder in te gaan op de argumentatie om helder te kunnen vaststellen of het college een juist besluit heeft genomen om de motie naast zich neer te leggen.

Daarom hebben we als VVD de volgende raadsvragen gesteld:

Wat is de reden van vertraging van de uitvoering van de motie?Bij welke gemeenten is precies navraag gedaan (wanneer en bij wie)?De kosten bij andere gemeenten en tijdinvestering zijn hoog. Bij welke gemeenten? Wat is hoog en wat is de gemiddelde extra tijdsinvestering?Hoeveel wordt er gebruik gemaakt van de regeling in de diverse gemeenten en welke gemeenten zijn gestopt in verband met de beperkte vraag? En wat was die vraag op jaarbasis de laatste 3 jaar?Waarop baseert de gemeente dat het risico van identiteitsfraude bij het thuisbezorgen door (gespecialiseerde) koeriersbedrijven hoger is?U geeft aan dat er recentelijk bij gemeenten incidenten zijn geweest met betrekking tot identiteitsfraude. Welke gemeenten zijn dat? Is dit de oorzaak geweest van het thuisbezorgen?U geeft aan dat u door de motie ‘met prioriteit’ aan de slag te gaan met verdere doorontwikkeling van de dienstverlening. Wat is dat precies? Wat gaat u anders/sneller doen door de motie?Wat zijn de te verwachten kosten voor het thuisbezorgen van een paspoort als de gemeente Ede dit zou doorzetten? En wat kost dit in andere gemeenten op dit moment (graag een overzicht).

Bij XON Ede heeft onze fractievoorzitter nogmaals zijn ongenoegen geuit en de verwachting uitgesproken dat het college de motie gewoon gaat uitvoeren. We gaan zien wat er van terechtkomt…

Zet cookies aan om de video te tonen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.