Nieuws van politieke partijen in IJsselstein inzichtelijk

322 documenten

IJsselsteinse coalitie van LDIJ, VVD en CDA wil bouwen voor starters op terrein Roba Metals

Lokale Democraten Ijsselstein (LDIJ) Lokale Democraten Ijsselstein (LDIJ) IJsselstein 07-03-2024 23:37

De gemeenteraad van IJsselstein heeft donderdagavond 7 maart een volgende stap gezet in

de potentiële realisatie van woningbouw op de locatie aan de Zomerdijk, waar op dit moment

Roba Metals is gevestigd. Roba Metals is in gesprek met de gemeente Lopik om naar die

gemeente te verhuizen. De coalitiepartijen bestaande uit LDIJ, VVD en CDA hebben kaders

meegegeven waaraan de woningbouw op die locatie moet voldoen. Hierdoor is er voor Roba

Metals nu meer zekerheid waardoor het vertrouwen er vanuit de partijen is dat de verhuizing

op een constructieve manier kan worden gerealiseerd.

VVD-raadslid Bas van Rooijen stelde in zijn betoog ‘’We moeten typen woningen bouwen die de

doorstroming op de woningmarkt op gang gaan brengen. Om kansen te geven aan starters moeten

we ernaar streven om 40% van de woningen te realiseren in het betaalbare segment. Zo zorgen we

ervoor dat inwoners die nu nog in huur woning zitten kunnen doorstromen naar een betaalbare

koopwoning en dat starters hun intrede kunnen doen op de woningmarkt’’.

De coalitiepartijen wijken daarmee niet af van de eerder vastgestelde woonvisie. ‘’We moeten

blijven streven naar de 30% sociale woningbouw, maar als we hier minder sociale huurwoningen

realiseren, dan moeten we dat elders compenseren’’ stelt de fractievoorzitter van het CDA. Voor

Van Kippersluis (CDA) is van belang dat we gaan bouwen voor alle doelgroepen. Volgens de

coalitiepartijen zorgt de bouw van woningen in het betaalbare segment er ook voor dat inwoners

die op dit moment in een sociale huurwoning wonen een stap kunnen maken naar een woning in

het middensegment. Van Kippersluis: ‘’Zo zorgen we er ook voor dat de sociale huurwoningen

beschikbaar komen voor mensen die het nodig hebben’’.

Om de doorstroming op gang te brengen is het volgens de coalitiepartijen ook noodzakelijk om

50% van de woningen die gerealiseerd gaan worden toe te wijzen aan IJsselsteiners. Tevens willen

ze dat IJsselsteiners die een (sociale) huur of koopwoning achterlaten ook voorrang krijgen op een

woning op die locatie. ‘’Voor de LDIJ is van belang dat we bouwen voor onze inwoners. IJsselsteiners

willen blijven wonen in onze stad. Dat begrijpen we en willen we graag faciliteren bij dergelijke

woningbouwlocaties’’ aldus Conraad Meijer namens de LDIJ.

Voor de coalitie is tevens van belang dat de wijze waarop het parkeren wordt geregeld niet leidt

tot betaald parkeren op die locatie. Een eventuele parkeer-HUB, een gezamenlijke parkeergarage

in de wijk, mag niet leiden tot kosten voor de IJsselsteinse inwoner. Middels een VVE zullen

bewoners zelf het beheer regelen voor de parkeervoorziening en de kosten daarvoor dragen. Van

parkeerregulering zal geen sprake zijn. ‘’Dat is wat we eerder in het parkeerbeleid al met elkaar

hebben afgesproken’’ stellen de coalitiepartijen.

Voor de zomer komt het college met een definitieve Nota van Uitgangspunten naar de

gemeenteraad. Dat vormt het beleidskader voor een latere wijziging van het bestemmingsplan. In

dezelfde periode ligt het besluit voor in de gemeenteraad van Lopik om de verhuizing naar die

gemeente mogelijk te maken.

Rem op kostenstijgingen gemeenschappelijke regelingen

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 07-02-2024 19:26

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1492632/50706/Euro bankbiljetten.jpgTijdens de raadsvergadering van 1 februari heeft de ChristenUnie met andere partijen een motie ingediend om al vroegtijdig een rem te zetten op de kostenstijgingen die we bij veel van onze gemeenschappelijke regelingen zien.

Overal zien we kostenstijgingen. In lonen, materialen, inkoop. Daar hebben ook de gemeenschappelijke regelingen (GRen) te maken die een (groot) deel van onze gemeentelijke taken voor ons uitvoeren. Denk aan de GGD, Reinigingdienst Midden Nederland, .. Op zich zijn deze kostenstijgingen wel te verklaren, maar doordat deze stijgende kosten (vaak significant hoger dan de inflatie) uiteindelijk bij de gemeenten terecht komen, betekent dat gemeenten, dus ook IJsselstein, mogelijk nog harder moeten bezuinigen op andere taken en bijvoorbeeld voorzieningen. Daarnaast wordt de gemeente in 2026 geconfronteerd met een forse daling van het gemeentefonds ('geld uit Den Haag').

Om te voorkomen dat de gemeente volledig klem komt te zitten en nog heftiger maatregelen moet nemen, hebben we een motie (voorstel) ingediend om deze kostenstijging bij gemeenschappelijke regelingen te beperken. Omdat we samen met andere gemeenten de eigenaar zijn van deze GRen kunnen we dit niet alleen, en zoeken we daarin ook juist de samenwerking met onze collega's. De tekst van de motie;

Constaterende dat 

De gemeente deelneemt aan een veelvoud aan gemeenschappelijke regelingen Veel van de gemeenschappelijke regelingen waaraan IJsselstein deelneemt geconfronteerd worden met kostenstijgingen Gemeenschappelijke regelingen zich inspannen om de kostenstijging te beperken, maar het vaak niet lukt deze binnen de reguliere prijsindexatie te houden In sommige gevallen wordt voorgesteld deze kostenstijgingen zelfs met terugwerkende kracht door te voeren Deze kostenstijgingen door de deelnemende gemeenten gedragen moeten worden De gemeente(n) de meeste van deze kostenstijgingen niet gecompenseerd krijgen vanuit het Rijk De gemeente voor wettelijk vastgestelde gemeenschappelijke regelingen niet kan kiezen waar zij de diensten afneemt

Overwegende dat

De gemeente vooralsnog geconfronteerd is met een financieel ‘ravijnjaar’ 2026 door sterke daling van de inkomsten uit het gemeentefonds De gemeente zelf ook geconfronteerd wordt met extra kostenstijgingen Zelfs maximalisatie van de onbenutte belastingcapaciteit naar verwachting onvoldoende is om deze kostenstijgingen en daling van inkomsten te compenseren Extra, niet-gecompenseerde kostenstijgingen bij GRen ertoe leiden dat de gemeente zelf nog extra zal moeten bezuinigen op andere taken en voorzieningen om de begroting sluitend te houden

Draagt het college op om 

Uiterlijk in het eerste kwartaal 2024 al onze gemeenschappelijke regelingen pro-actief op passende wijze te informeren  Dat kostenstijgingen van de reguliere begroting in 2025 en 2026 beperkt dienen te blijven tot reguliere indexatie Dat kostenstijgingen boven reguliere indexatie via separate voorstellen aan de deelnemende gemeenten (via DB/AB) ingediend moeten worden zodat hier apart over besloten kan worden Zich in te spannen om alle gemeenten waarmee IJsselstein in een gemeenschappelijke regeleing deelneemt, ook te overtuigen van dit kader Deze motie te delen met alle gemeenten waarin IJsselstein gezamenlijk in een gemeenschappelijke regeling deelneemt De raad te informeren over de wijze waarop het college de gemeenschappelijke regelingen en gemeenten hierover heeft geïnformeerd (zo mogelijk inclusief de reactie van de betreffende GR en andere gemeenten hierop)

 Nodigt de fracties uit 

Om deze motie te delen met hun collega-fracties van gemeenten waarin IJsselstein gezamenlijk in een gemeenschappelijke regeling deelneemt.

Lilian

SP SP IJsselstein 12-12-2023 15:43

Het heeft zo moeten zijn. Helaas. Dat is schijnbaar een politieke wetmatigheid: bij alsmaar tegenvallende stembusresultaten moet de lijsttrekker het veld ruimen. En in ons geval niet zomaar een lijsttrekker, een passant of een tussenpaus.

Lilian Marijnissen hebben wij als SP’ers leren kennen als bevlogen, sociaal gedreven, eerlijk en ook verbaal erg sterk. Ze heeft de afgelopen jaren de benen onder haar lijf vandaan gesjouwd om op te komen voor de zaken die wij als SP noodzakelijk vinden in een fatsoenlijke samenleving. Wonen, zorg, onderwijs, migratie, energie, pensioenen….voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Zij stond altijd klaar om aandacht te vragen voor misstanden. En dat waren en zijn er heel veel, merendeels toe te schrijven aan het koude, hardvochtige neoliberale beleid van de “u zoekt het zelf maar uit” mentaliteit, met  misleidende kreten als “ in je eigen kracht staan” en “participatiesamenleving”.

Keer op keer wist ze aandacht te vragen voor de kille wereld die er achter die kretologie schuilging en stond de SP onder haar leiding vooraan om met actie’s die misstanden op de politieke agenda te krijgen.

Na het afscheid van Emile Roemer,  toen de meest betrouwbare politicus van Nederland, nemen we dus opnieuw afscheid van een politica, die als zeer integer, op en top betrouwbaar en super sociaal bekend staat. Een politica, waaraan haar voormalige 149 collegae in de Kamer een voorbeeld aan kunnen – en moeten nemen.

Lilian, het ga je goed – en bedankt voor al je zeer inspirerende en strijdvaardige optredens.

Emile Grivel SP Nieuwegein

Algemene beschouwingen bij de kadernota 2024

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 02-12-2023 11:56

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1465765/50706/202202 CU pop-up store 4.JPG

Vanmiddag bespreken we de kadervoorstellen voor het komend jaar, 2024. Voordat ik namens de ChristenUnie inhoudelijk wil ingaan op enkele van die plannen, wil ik graag ingaan op het werk dat bestuurders en ambtenaren doen voor de huidige en toekomstige inwoners van IJsselstein en over de rol van de raadsleden, op dit moment bijeen als gemeenteraad van IJsselstein.

Ik sprak een tijdje geleden in het kader van mijn studie een bestuurder uit de regio. Hij zei in dat gesprek: “We zijn een klein land en we delen de macht met heel veel mensen. Dat betekent weinig macht voor een individuele bestuurder en individueel raadslid. Dat moet je accepteren.”

Laten we dus vanavond maar beginnen om in bescheidenheid te constateren dat wij allen, ieder op onze eigen plek een bescheiden bijdrage mogen leveren aan de bloei van de stad, aan het welzijn van de inwoners van IJsselstein. Maar dat al die bijdrages samen wel kunnen leiden tot iets moois.

Valt de bloei van onze stad te vergelijken met een mooi bloeiende, maar stekelige distel? Of is de stad meer te vergelijken met een veelkleurig en geurig veldboeket?

Laat ik steeds beginnen met het veldboeket. En af en toe iets disteligs ertussen door benoemen.

Het is goed om te zien dat onze ambtelijke organisatie het afgelopen jaar versterkt is en daarmee beter in staat is om beleid te maken en om samen met partners dat beleid ook uit te voeren. Het mantra dat we hier jarenlang in dit huis gehoord hebben was eenvoudig: bespaar zoveel mogelijk op je ambtelijke organisatie, hou het klein en compact, vraag altijd of het ook met minder kan, vertel daarbij dat belastingen niet te hoog mogen zijn.

Dit college heeft geluisterd naar de analyse van onze gemeentesecretaris en heeft de voorstellen om de organisatie op noodzakelijke onderdelen te versterken aan de raad voorgelegd. Een moedige en noodzakelijke stap die nodig is om ook in de toekomst als gemeente de dienstverlening te kunnen leveren die tegenwoordig nodig is.

We zien als fractie voor het komend jaar uit naar goed voorbereide voorstellen, tijdige informatie als er nieuwe ontwikkelingen zijn, raadsinformatiebrieven die ons informeren over veranderingen die op komst zijn, goed vormgegeven participatie met inwoners en indien nodig ook raadsleden. De ambtelijke organisatie is voor ons de kurk waarop het werk in de gemeente drijft. Zowel het college als de raad zijn in grote mate afhankelijk van hun kennis, expertise en inzet.

Als tweede wil ik graag iets zeggen over het college. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid dat door de raad is vastgesteld. Het is goed om te zien dat het college in de tweede helft van dit eerste jaar op stoom lijkt te komen. Er zijn veel onderwerpen met grote maatschappelijke impact die om aandacht vragen. De coronacrisis lag nog maar net achter ons, of de oorlog in Oekraïne bleek het startpunt te zijn voor een nieuwe crisis met een stroom aan vluchtelingen als gevolg en ook grote prijsstijgingen in de afgelopen anderhalf jaar. En ook de adaptatie aan een veranderend klimaat vraagt onze aandacht.

Ondanks de dreiging van een financieel tekort vanaf 2026 en ondanks de grote schaal van deze crises, vragen dit soort crises om beleid waarbij mensen centraal blijven staan. Wat hebben de Oekraïense vluchtelingen nodig, nu het perspectief op een langer verblijf in Nederland steeds reëler wordt? Of de andere groepen die een verblijfsvergunning hebben gekregen? Wat hebben inwoners nodig die na 1,5 jaar van prijsstijgingen dit jaar tijdens hun vakantie thuis moeten blijven en steeds vaker moeite hebben om hun rekeningen op tijd te betalen? Hoe helpen we mensen hun woning te verduurzamen?

We moeten voorkomen dat ons beleid slechts werkt voor 80% van de inwoners, zodat er nog steeds 20% niet goed bediend wordt.

Als laatste wil ik graag de raad benoemen. Raadsleden zijn vaak slechts parttime voor de stad bezig, naast hun andere bezigheden. Wat mij als raadslid is opgevallen het afgelopen jaar is dat we eigenlijk vaak zo weinig weten over een bepaald onderwerp. En er zijn nogal wat onderwerpen die over de tafel gaan. Daarbij is er veel informatie, papierwerk. Alleen vanavond al staat er weer voor ruim 800 bladzijden leesplezier geagendeerd. En dan zijn er ook nog verschillende gezichtspunten om naar de vraagstukken te kijken.

Wat hebben we als raad nodig om ons werk goed te doen?

Ik denk dat het helpt als we ons bewust zijn van onze bescheiden rol in het hele proces. Ik denk dat het ook helpt dat we goed luisteren naar de inbreng van bewoners en belangenorganisaties. Daarom ben ik ook blij met de vele insprekers in de afgelopen periode en ik hoop dat zij ook in het komend jaar een bijdrage blijven leveren met hun gezichtspunten. Dat vraagt wel om bereidheid om echt te luisteren. Het eigen gezichtspunt even te verlaten en het gezichtspunt van de ander in te nemen. Ik ben blij met de eerste resultaten vanuit de ontwikkelagenda. Dankzij het advies dat onze griffier ga bij de start van deze raadsperiode en de goede begeleiding, is er voortgang en zijn de eerste resultaten zichtbaar, zoals de agendacommissie en een groot aantal goede debatten in de verschillende commissievergaderingen.

Wat hebben we nog meer nodig voor ons werk als raadslid?

Je zou kunnen zeggen dat je voor al het werk in onze gemeente IJsselstein ook iets als ‘liefde voor de stad’ nodig is, of beter ‘liefde voor de mensen in de stad’. En liefde is geduldig. Liefde is niet op zichzelf gericht, maar zoekt de ander. Ze laat zich niet boos maken. De liefde is niet blij met onrecht.

Genoeg over ambtenaren, college en raad en griffie.

Er liggen vanavond een aantal concrete voorstellen op tafel. En alle voorstellen die door het college in de beoordeling op groen zijn gezet worden zodra we een positief besluit nemen opgenomen in de programmabegroting 2024. Over een paar van de voorstellen, de bloemen die wij graag in het IJsselsteinse boekt willen toevoegen het volgende; 

Met betrekking tot ons voorstel om het gebruik van bestaande woningen te optimaliseren, o.a. door kamerverhuur en door het splitsen van woningen beter te faciliteren, heeft wethouder Tas aangegeven dat er nieuw beleid moet komen o.a. voor ‘kamergewijze verhuur en splitsing’. De capaciteit is beschikbaar, nu de prioriteit nog. Hoe kunnen we zorgen dat deze prioriteit er komt, zodat IJsselstein niet weer negatief in het nieuws hoeft te komen als bewoners vanuit eigen beweging mee willen werken aan het oplossen van de woningnood?

Met betrekking tot ons voorstel ‘Verduurzamen woningvoorraad energielabel > D’ heeft wethouder Tas toegezegd op korte termijn met een RIB te komen waarin alle afspraken met Cazas rondom de planning van de verduurzaming van de woningvoorraad worden beschreven. We wachten op dit moment deze RIB af en accepteren hiermee dat dit voorstel niet in de begroting wordt meegenomen.

Met betrekking tot het voorstel ‘Borgen continuïteit Museum IJsselstein’ vragen wij ons af waarom dit via een kadernota voorstel besloten moet worden. In onze ogen had het museum gewoon via de subsidie verordening haar aanvraag moeten indienen. We begrijpen uit het verhaal van wethouder Foekema dat het museum een helder signaal meekrijgt om de komende jaren een groter aandeel eigen opbrengsten te realiseren. We kunnen ons vinden in deze argumentatie, maar de route blijft wat bijzonder.

Tenslotte, ons gezamenlijk met de PvdA ingediende voorstel ‘Onderzoek één loket-gedachte’. Er is veel aan de hand in ons land op het gebied van armoedebeleid. Ondanks de goede maatregelen van dit kabinet door het verhogen van uitkeringen en minimumloon met 10% en ondanks het prijsplafond voor energie en de energietoeslag van 1.300 euro, blijft het aandeel mensen in armoede stijgen. Dit vraagt uiteraard om beleid op landelijk niveau, maar het bepaalt ons er ook bij dat regelingen die we al beschikbaar hebben goed bereikbaar moeten zijn voor inwoners, ook als mensen moeite hebben met lezen, het gebruik van digitale informatie of een beperkt begrip van de Nederlandse taal hebben.

Als ChristenUnie hopen we met deze voorstellen een aantal distels uit het boeket te vervangen door schitterende bloemen waarmee we onze stad weer een stukje mooier maken.

Schriftelijke vragen Vingerhoekhof

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 22-11-2023 20:27

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1465495/50706/Vingerhoekhof.pngHoe maakt het college, in afwachting van het nieuwe evenementenbeleid, de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

De fractie heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college over de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

Vraag 1: In hoeverre vindt het college dat de gerealiseerde herinrichting recht doet aan de oorspronkelijke plannen? Heeft er een evaluatie plaatsgevonden? Wat waren hiervan de bevindingen? Zo niet, staat er nog een evaluatie gepland?

Antwoord:

De inrichting van het Vingerhoekhof is betrokken in het Toekomstbeeld binnenstad en ook ter sprake gekomen op de bijeenkomsten met bewoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld. Op de eerste plaats vanuit de vraag wat de betekenis van de Vingerhoekhof is voor de binnenstad en vervolgens welke inrichting daarbij aansluit. Hierbij is een integrale afweging gemaakt van opgaven en belangen, waaronder klimaatadaptatie en leefbaarheid. Conclusie is dat de Vingerhoekhof een belangrijke rol heeft als terras- en evenementenlocatie en dat daarnaast de verblijfskwaliteit versterkt kan worden, onder andere door vergroening. Het autovrij en vergroenen van de Vingerhoekhof is onderdeel van de uitvoeringsagenda. Het Toekomstbeeld binnenstad en uitvoeringsagenda zullen ter besluitvorming worden aangeboden in de raadsvergadering van 23 november.

Vraag 2: Is het mogelijk inzicht te krijgen in alle afgegeven terrasvergunningen (en andersoortige vergunningen) voor de horeca in de binnenstad? Dus zowel voor het Vingerhoekhof als voor de andere binnenstad locaties?

Antwoord:

Ja, het is mogelijk om inzicht te krijgen in de exploitatievergunningen en/of Alcoholwetvergunningen. Een aparte terrasvergunning bestaat niet, het terras is onderdeel van de exploitatievergunning. Momenteel zijn er 110 exploitatievergunningen verstrekt.

Vraag 3: Is het mogelijk om inzicht te krijgen in de kosten die de gemeente maakt rondom de met deze vergunningen verleende rechten en welke inkomsten (leges) daar tegenover staan?

Antwoord:

Vraag 4: Kunt u aangeven op welke manier de aanvraag van deze vergunningen verloopt en op welke manier omwonenden geïnformeerd worden (publicatie / inzicht) en de gelegenheid krijgen om te reageren op aangevraagde vergunningen? Is het voor inwoners eenvoudig om inzage te krijgen in de rechten en plichten die uit deze vergunningen voortvloeien?

Antwoord:

De aanvrager dient de aanvraag voor een horeca inrichting (exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning) in bij de gemeente IJsselstein. De vergunningverlener beoordeelt (namens de burgemeester) of de aanvraag voldoet aan artikel 2:28 van de APV. Om te voldoen aan art. 2:28 van de APV worden diverse partijen bij de aanvraag betrokken: politie, ODRU, Team Ruimte en Projecten, en voor de wet Bibob het RIEC MN (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum Midden-Nederland) en de Belastingdienst.

Een verstrekte exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning wordt gepubliceerd op: www.officielebekendmakingen.nl.

Inwoners kunnen uiteraard altijd een afspraak maken bij de gemeente IJsselstein om de verleende vergunning in te zien.

Vraag 5: Kunt u aangeven op welke manier de handhaving van deze vergunningen plaatsvindt? Wat gebeurt er proactief en reactief. Welke metingen worden gedaan. Hoeveel klachten komen binnen, waar gaan deze klachten over en wat wordt ermee gedaan?

Antwoord:

Toezicht op de afgegeven vergunning gebeurt proactief door op regelmatige basis de voorwaarden/voorschriften bij een afgegeven vergunning te controleren. Bij overtreding van voorwaarden/voorschriften vindt handhaving plaats. Daarbij wordt altijd eerst het gesprek aangegaan en wanneer dat onvoldoende resultaat oplevert een handhavingstraject opgestart. Dat leidt in het uiterste geval tot het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel. Wanneer er signalen binnenkomen dat overtreding plaats vindt op een afgegeven vergunning leidt dat ook tot een controle. Klachten komen op diverse plaatsen binnen, afhankelijk waar de klacht over gaat. Dat kan zijn bij de politie, de ODRU of de gemeente. Opvolging van klachten vindt vaak door diezelfde partijen plaats. Wanneer een klacht thuishoort bij een andere partij wordt deze doorgestuurd.

Vraag 6: Wat is de status van het nieuwe evenementenbeleid en de status van de werving van de nieuwe beleidsmedewerker? (n.a.v. beantwoording vragen in februari 2023)

Antwoord:

Het evenementenbeleid zal in 2024 worden geactualiseerd. De Consulent Dienstverlening, trekker van dit proces, is gestart in juli 2023.

Vraag 7: In hoeverre is het college op de hoogte van eventuele plannen voor (extra) evenementen op/rond de Vingerhoekhof?

Antwoord:

Iedere aanvraag voor een evenement, waar dan ook in IJsselstein, wordt in behandeling genomen en beoordeeld aan de hand van het evenementenbeleid. In het 2-wekelijks veiligheidsoverleg met politie en handhaving wordt de burgemeester op de hoogte gehouden van de stand van zaken omtrent de evenementen.

Vraag 8: Hoe maakt het college, in afwachting van het nieuwe evenementenbeleid, de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

Antwoord:

In afwachting van het geactualiseerde evenementenbeleid wordt het evenementenbeleid uit 2010 gevolgd. Op iedere aanvraag voor een evenement wordt advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Utrecht en de politie. Bij het al dan niet verlenen van een vergunning worden ook geluidsnormen, de APV, de verkregen adviezen en de belangen van ondernemers en inwoners gewogen.

BLIJF NIET MOKKEND AAN DE KANT STAAN!

SP SP IJsselstein 08-11-2023 19:20

De campagne is in alle hevigheid losgebarsten. Terwijl de halve wereld in brand staat worden de nieuwsuitzendingen in ons kikkerlandje nu toch vooral overheerst door nationale politieke beslommeringen.

Debatingshows,  interviews met ogenschijnlijke diepgang, promofilmpjes, verhitte, maar zinloze discussies over wie wel of juist niet minister-president wil worden en vooral veel – vaak loze -  beloften, al dan niet doorgerekend door de veronderstelde rekenmeesters van het CPB.

Opvallend is, dat zowat alle partijen 'bestaanszekerheid' plotseling van belang vinden. Ook de partijen, die er de afgelopen decennia echt álles aan hebben gedaan om juist de bestaanszekerheid van miljoenen mensen bij het grof vuil te zetten. Ten faveure van de bestaanszekerheid van vooral grote bedrijven.

Hoe betrouwbaar zijn partijen, die eerst alles bewust slopen en nu roepen dat het zo erg is, dat alles is gesloopt? Niet dus, volstrekt onbetrouwbaar en ongeloofwaardig, de VVD van die mevrouw Dilan voorop. Wat dat betreft is zij een ‘waardige’ opvolger van Mark Rutte. Ze is namelijk nog niet betrapt op uitspraken met een hoog waarheidsgehalte. En dat zal bij deze notoire partijhopper waarschijnlijk ook niet snel gebeuren.

Onze SP doet het in de peilingen niet goed. En dat is dan ook direct het nadeel van al die peilingen. Media concentreren zich altijd op de vermeende koplopers. Hijgerig worden die gevolgd, bekritiseerd, op het schild gehesen of juist ervan af geduveld. We hebben het zelf ervaren met toen de ‘meest betrouwbare lijsttrekker’ die er rondliep: Emile Roemer. Sky high in de peilingen (35 zetels!), afgebrand omdat hij juist als volkomen verbouwereerd méns dichtsloeg bij de flagrante leugen van Rutte over het eigen risico. En dus niet reageerde als een aalgladde politicus, die een snedige, bedachte oneliner paraat had.

Media zijn verzot op dergelijke situaties en vergroten met liefde dat soort zaken uit. Goed voor de verkoop, de kijk- en luistercijfers en de clicks. Want ook media zijn volledig vermarkt. De journalistiek bij de main stream media als échte, kritische waakhond van de parlementaire democratie is dan ook al lang geleden een stille dood gestorven.

Over de campagne inzet van de bekende SP’ers kunnen we alleen maar bewondering uitspreken. Lilian Marijnissen rent zich bijvoorbeeld de benen onder haar lijf vandaan om toch maar overal de inhoudelijke SP boodschap naar voren te brengen. Onvermoeibaar. Bij haar – en andere SP’ers – is de beeldvorming uitsluitend gericht op de inhoud, op de ideeën. Dat inhoudelijke zagen we in Nieuwegein ook terug op de avond met Renske Leijten. Bevlogen, gepassioneerd en strijdbaar voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. En zijn wij als SP’ers  - als het er echt op aankomt - dat eigenlijk ook gewoon niet allemaal? Ja toch? En daarom juist nu: blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed….

De campagne is in alle hevigheid losgebarsten. Ook in Nieuwegein. Doe mee!

EG

Jongeren betrekken bij de lokale politiek

Lokale Democraten Ijsselstein (LDIJ) Lokale Democraten Ijsselstein (LDIJ) DENK IJsselstein 01-11-2023 15:09

De opkomst voor gemeenteraadsverkiezingen ligt onder jongeren (15-25 jaar) gemiddeld fors lager dan onder de groep inwoners van 25 jaar of ouder. Daarnaast zijn landelijk gemiddeld maar 7% van de gemeenteraadsleden jonger dan 30 jaar, terwijl maar liefst 38% ouder dan 60 jaar is. En dit terwijl we in de gemeenteraad toch vaak over onderwerpen besluiten die de toekomst van jongeren in onze gemeente beïnvloeden!

In IJsselstein doen we het iets beter dan de gemiddelde Nederlandse gemeente. Bij ons zijn 5 van 23 gemeenteraadsleden jonger dan 30 jaar, wat neer komt op zo’n 20%. Toch zijn we als gemeenteraad samen onlangs een traject gestart om jongeren meer te betrekken bij onze lokale politiek, en dit is wat de LDIJ betreft belangrijk. Jongeren worden vaak buitenproportioneel hard geraakt door politieke keuzes die nu gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan de crisis op de woningmarkt, wat het voor starters lastig maakt een huis te bemachtigen. Meer betrokkenheid van jongeren bij de politiek zorgt ervoor dat hun belangen meer meegenomen worden in politieke keuzes.

Samen met andere jonge raadsleden in IJsselstein wordt er nu nagedacht over de mogelijkheden die wij als gemeenteraad hebben om jongeren meer te betrekken bij de IJsselsteinse politiek.

Mocht jij (als jongere) zelf een idee hebben, laat het ons dan weten! Heb je interesse om zelf actief mee te denken meld je dan aan via de mail: Bas.bekker@ldij.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.