Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

532 documenten

SP dient amendement over volkstuinen in de Gement.

SP SP Vught 27-03-2024 19:01

Vught, 26 maart 2023 – In een recente commissievergadering heeft de SP een amendementswijziging ingediend om de tegemoetkoming aan tuinders van ‘Het Gement’ te verhogen.  ‘Het Gement’ wordt binnenkort voor 260.000 euro opnieuw ingericht, omdat recentelijk aan het licht kwam dat op deze gemeentelijke grond al decennialang groente en fruit op vervuilde grond worden verbouwd. De asbest en lood die in de grond is aangetroffen vormen een gevaar voor de gezondheid van tuinders en de consumenten van hun verbouwde producten.

  Vanwege de herinrichting moeten de tuinders tijdelijk plaatsmaken en hun reeds ingerichte tuintjes opdoeken. De gemeente heeft een budget van 250 euro vrijgesteld voor de tuinders, zodat ze hun tuintjes weer op kunnen bouwen zodra de huidige vervuilde grond is vervangen door schone aarde.  De SP heeft aan de gemeenteraad voorgesteld om dit bedrag te verhogen. Het huidige voorstel van 250 euro is namelijk niet voldoende voor de tuinders om onder andere hun planten, hekwerk en schuurtjes opnieuw op te bouwen, en bijvoorbeeld het verlies aan oogst te compenseren.  De SP streeft er daarnaast naar om het nieuwe budget eerlijker te verdelen onder tuinders, zodat een tuinder met een grotere lap grond een hogere vergoeding krijgt. Momenteel krijgt namelijk elke tuinder dezelfde vergoeding.

 

Wie gaat mee naar Apeldoorn op 20 april?

PvdA PvdA Vught 23-03-2024 10:08

Op zaterdag 20 april wordt in het  Omnisport congrescentrum in Apeldoorn het tweede gezamenlijke congres van onze beide partijen gehouden.

Op het congres worden de gezamenlijke lijst en het programma voor de Europese verkiezingen op 6 juni a.s. vastgesteld. Komende weken kan er ook digitaal alvast gestemd worden over moties die gaan over de samenwerking van onze beide partijen in het Europees parlement. Daarnaast zijn er tal van workshops en lezingen op dit congres. Zo wordt er de Drees-lezing 2024 gehouden door Tim ’s Jongers.

Samen naar Apeldoorn

Alle leden van onze beide partijen hebben hier ook de uitnodiging voor gehad nemen wij aan. Er gaan een aantal leden van onze afdeling naar Apeldoorn dus als er andere (nieuwe) leden uit Vught zijn die 20 april naar Apeldoorn willen gaan dan kunnen ze dit melden bij het bestuur van onze afdeling via info@pvda-gl.nl en dan wordt er gekeken hoe we gezamenlijk hier naar toe kunnen gaan reizen.

Het bericht Wie gaat mee naar Apeldoorn op 20 april? verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Kredietaanvraag Volkstuinen Gement

PvdA PvdA Vught 23-03-2024 09:20

In de Gement liggen bij de Kampdijklaan een 70-tal volkstuinen. Die liggen daar al zo’n 40 jaar en kennen een enthousiaste groep gebruikers. Bij een onderzoek bleek tot ontsteltenis van velen dat de grond en de paden van het complex vervuild zijn. De vervuiling is zo ernstig dat direct met tuinieren gestopt moest worden. Dat tot groot verdriet van de tuinders.

 

Tijdens de commissievergadering van 21 maart sprak een van de tuinders in en dat vond ik indrukwekkend. Geen grote klaagzang over wie het wel niet allemaal gedaan had dan wel schuldig was. Wel een verhaal van teleurstelling die omgezet werd naar een positieve manier om samen met de gemeente een oplossing te zoeken. Ik maakte een groot compliment naar de groep.

 

Geen Kattenpis

Het gaat over best veel geld: € 260.000 is geen kattenpis. We hebben echter graag ingestemd met het voorstel. Zeker vanwege het feit dat zoveel mensen plezier beleven aan dit tuinieren en omdat hiermee een probleem kan worden opgelost.

Ik heb het college nog wel gevraagd om uit te zoeken of de sanering van de oude locatie wellicht beperkt kan worden als er gekozen wordt voor het aanplanten van een bosperceel aldaar. Er kan dan met minder inspanning en met gebruikmaking van de natuurlijke zuivering in de jaren dat er een bos groeit wellicht weer een schoon gebied terug komen.

 

https://www.pvda-gl.nl/kredietaanvraag-volkstuinen-gement/Ton van der Vossen

Het bericht Kredietaanvraag Volkstuinen Gement verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Borden paddentrek óók bij de IJzeren Man

PvdA PvdA Vught 23-03-2024 07:18

De lente is nog maar net begonnen, maar de padden zijn al enige tijd bezig met hun paddentrek.  Zij trekken dan naar de vijvers, poelen en sloten om daar te paren en eitjes af te zetten. Zo ook in de gemeente Vught. Daarom zijn op verschillende plekken binnen de gemeente borden geplaatst om mensen erop te attenderen dat deze dieren hun jaarlijkse oversteek maken. Echter is het onze fractie opgevallen dat ook rond de IJzeren Man veel padden de verharde paden betreden maar hier geen waarschuwingsborden zijn te vinden. Daarom hebben wij in de commissievergadering van 21 maart 2024 het college gevraagd om ook langs de paden rond de IJzeren Man borden te plaatsen.

https://www.pvda-gl.nl/borden-paddentrek-ook-bij-de-ijzeren-man/De wethouder heeft toegezegd de borden te plaatsen. Ze zijn al in de maak zijn. Wij zijn hier erg blij mee!

 

 

Verkeerspaaltje Boulevard

 De vraag over waarschuwingsborden voor de paddentrek kwam voort uit de technische vragen die wij gesteld hebben over het verkeerspaaltje bij de Boulevard dat momenteel niet werkt en altijd omlaag is. Dit zorgt voor autoverkeer dat hier niet mag komen. De wethouder vertelde ons ook dat dit de aandacht heeft. Er wordt momenteel onderzoek gedaan of het huidige paaltje gerepareerd kan worden, of dat er een nieuw paaltje, dan wel een alternatief, moet komen.

https://www.pvda-gl.nl/borden-paddentrek-ook-bij-de-ijzeren-man/Kim Dorna

Het bericht Borden paddentrek óók bij de IJzeren Man verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Verbeterde urgentie indeling RAV Brabant-Noord

Progressief Liberaal Vught Progressief Liberaal Vught Vught 19-03-2024 21:12

Ook dit is raadswerk.

Dinsdag 12 maart j.l. was er bij de ambulancepost RAV een informatiebijeenkomst over de verbeterde urgentie indeling. 9 raadsleden en ambtenaren waren aanwezig uit heel Brabant. Niet al te veel maar wel 2 uit Vught (Ans Beijens CDA en Joris Vrensen PLV).

De RAV bestaat uit veel overlegstructuren waaronder de gemeentes, GGD, politie, brandweer en andere regio’s. Wat opvalt is dat, behalve de GGD, de regio’s van andere organisaties niet overeenkomen met de RAV.

Daarnaast heeft de RAV te maken met veranderende wetgeving waaronder de Wet Zorg en Dwang waar we o.a. in Vught bij Reinier van Arkel mee te maken hebben. Een beoordeling om een verward iemand geplaatst te krijgen kan soms wel 4 uur duren en in die tijd is de ambulance niet inzetbaar voor andere meldingen.

Er dreigt een zorginfarct. Niet zozeer door personeelstekort want inmiddels leidt de RAV eigen personeel op maar door het groot aantal urgente meldingen. Deze meldingen worden veroorzaakt doordat mensen mondiger geworden zijn en doordat veel mensen met buitenlandse roots gewend zijn aan een andere vorm van zorgverlening (911-bellers). Bijkomend probleem is dat de ambulance aanrijdt zonder dat men de persoongegevens heeft (AVG).

In een actieplan probeert de RAV deze problemen aan te pakken. Belangrijkste onderdeel is het zorgcoördinatiecentrum (ZCC). Een centralist neemt de ‘call’ aan en kan direct de ambulance, brandweer, politie en ziekenhuizen aansturen.

Daarnaast is in het actieplan de verbeterde urgentieverdeling opgenomen. Door de ‘spoed’-melding te splitsen in A0 en A1 krijgt de centralist, bij een A1 melding, 2 minuten de tijd om allerlei informatie te achterhalen die direct naar de ambulance verstuurd kan worden. Bij A0 wordt altijd met de grootste spoed gereden. De prestatieafspraak van 95% binnen 15+2 minuten wordt nu nog niet gehaald. Door de spreiding van standplaatsen denkt men dat wel te kunnen bereiken.

In het actieplan zitten ook nog andere zaken zoals het herorganiseren van de bekostiging die nu erg ingewikkeld is door alle betrokken partijen maar ook de ‘governance’ van de organisatie.

Tenslotte. Houd je van afkortingen ga dan bij de RAV werken.

Afschaffen Luchtalarmeringssysteem is geen goed idee

Progressief Liberaal Vught Progressief Liberaal Vught Vught 10-03-2024 09:08

Het afschaffen van het luchtalarmeringssysteem is geen goed idee, althans dat stelde Joris Vrensen van Progressief Liberaal Vught afgelopen raadsvergadering in een motie Vreemd. De motie, mede ingediend door Gemeentebelangen, riep het college op om over het afschaffen van de WAS, bij de demissionaire minister Yesilgöz:

– onze zorgen te uiten

– om maatwerk te verzoeken

– de Veiligheidsregio Brabant-Noord te informeren over onze zorgen.

De raad stemde unaniem in met de motie.

In 2014 informeerde de minister van Veiligheid alle Veiligheidsregio’s over het uitfaseren van de WAS (Waarschuwings~ en AlarmeringsSysteem). Met NL-Alert als vervangend systeem vond de minister dat er een goed en veel goedkoper alternatief was. Inmiddels is NL-Alert (10 jaar oud) volop ontwikkeld en heeft het zich, in uitzonderlijke situaties, bewezen, zo schreef de Veiligheidsregio Brabant-Noord naar aanleiding van vragen van de PLV. Recent nog is NL-Alert uitgebreid met een ‘app’ en kan deze in meerdere talen berichten versturen. Volgens de demissionaire minister ligt het bereik van NL-Alert inmiddels op 92% en kan daarom de WAS in 2025 worden afgesloten. Volgens de Veiligheidsregio krijgt dus 8% geen melding en moet er daarom aandacht blijven voor een backupsysteem.

De PLV sprak zijn zorgen uit dat Vught, een gemeente met een hoog risicoprofiel, straks geen afdoende meldingen meer krijgt en mogelijk Vughtenaren gevaar lopen. Nu is Vught misschien niet te vergelijken met regio’s rondom Chemelot, de Rijnmond of Moerdijk maar met de komst van het gevaarlijk goederenvervoer over het vernieuwde spoor dwars door Vught, een A2 die onze gemeentegrenzen raakt en een N65 dwars door onze gemeente loopt Vught bovengemiddeld veel risico om een ernstig ongeluk.Daarnaast kenmerkt Vught zich door inwonersgroepen die helemaal geen toegang hebben tot mobieltjes en/of die minder bekend zijn met het werken van mobieltjes.

Gemeentebelangen (Hans Schuurmans) benadrukte dat de WAS behouden zou moeten worden omdat we in Vught goed voor elkaar moeten zorgen en niet iedereen op elk moment toegang heeft tot een mobieltje. Ook D66 (Willem jan de Graaf) benoemde het ontbreken van mobieltjes bij sommige inwoners en merkte op dat NL-Alert met sec de manier waarop de meldingen verstuurd worden het gevoelig is voor digitale aanvallen.

Met de brief aan de demissionaire minister vraagt de gemeente aandacht voor de gevaren waar we in Vught mee te maken hebben en vragen we om Vught mee te nemen in het verrichten van maatwerk bij hoog risicogebieden. Feitelijk wordt de minister opgeroepen om een backup systeem te ontwikkelen zodat mocht NL-Alert als digitaal systeem falen er andere manieren zijn om de Vughtse bevolking te waarschuwen.

De raad stemde unaniem in met de motie.

DTV-Nieuws besteedde ook aandacht aan de afschaffing van het luchtalarm: DTV-Nieuws (NOVO3)

NOVO3 Blikveld: Interview met Hans Schuurman (Gemeentebelangen) over afschaffing het luchtalarm.

Uit de commissievergadering van 22 februari 2024

PvdA PvdA Vught 24-02-2024 10:30

In de commissievergadering van 22 februari kwamen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde. We berichten hier kort over. Het belangrijkste agendapunt van de avond was de vaststelling van het Beleid voor Vrijkomende Agrarische Bebouwen (afgekort het VAB-beleid). Wat collega raadslid Rob Duijghuisen daarover schreef lees je hier.

Bestemmingsplannen  De Dijk 5-7 en Schoorstraat 8-10 Helvoirt

Over deze 2 hele kleine bestemmingsplannen in Helvoirt is niet heel veel te melden. Het plan De Dijk 5-7 (foto) is de uitvoering van toezeggingen die door de toenmalige gemeente Haaren zijn gedaan. Los van de inhoud vonden we dat bestuurlijke continuïteit – een toezegging is een toezegging – belangrijk is en hebben ingestemd met dat plan.

Het plan Schoorstraat levert één extra woning op na realisatie. Ook daar valt verder niet veel over te melden. We hebben daarmee dus ingestemd.

 

De Kaderbrief Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

We hebben ingestemd met de brief. Wel hebben we wat vragen bij de kaderbrief. De dienst is blijkbaar van plan een soort van consultancy dienst op te richten. We vragen ons af wat die dienst daarmee wil doen.

Daarnaast hebben we samen met de SP schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van een uitzending van DTV. In die uitzending bleek dat van alle overtredingen die geconstateerd zijn door de dienst er slechts in 7,5% van de gevallen een sanctie werd opgelegd. Dat lijkt ons onwaarschijnlijk laag en daarom zijn de vragen gesteld. De vragen vind je hier.

Rondvraag

In de rondvraag hebben we twee vragen gesteld.

https://www.pvda-gl.nl/uit-de-commissievergadering-van-22-februari-2024/– De eerste vraag gaat over de plaquette die in het gemeentekantoor hangt met de tekst van artikel 1 van de Grondwet. Lucas Middelhoff constateerde dat de tekst niet meer actueel is en dus vroeg ik of dat aangepast kon worden. De burgemeester meldde dat er direct opdracht gegeven zal worden de tekst aan te passen.

 

 

 

https://www.pvda-gl.nl/uit-de-commissievergadering-van-22-februari-2024/– De tweede vraag ging over de JA-JA sticker. Op je brievenbus kun je een sticker plakken met het opschrift ‘JA-JA’ en dat betekent dat je graag reclamedrukwerk én het Klaverblad ontvangt. Als er geen sticker op jouw brievenbus zit die sticker niet er geen ongeadresseerd reclamedrukwerk bij jou worden bezorgd. Het Klaverblad ontvang je dan wel. Deze regeling is ingegaan op 1 januari van dit jaar.

Bij mij thuis werkt dat systeem niet: geen sticker en toch reclames. Nadat mij meerdere mensen meldden dat dit bij hen ook het geval was heb ik het college gevraagd wat daaraan te doen is. De wethouder zal contact opnemen met de firma die de bezorging doet. We houden het in de gaten!

 

Ton van der Vossen

Het bericht Uit de commissievergadering van 22 februari 2024 verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Beleidsnotitie Vrijkomende Agrarische Bebouwing

PvdA PvdA Vught 24-02-2024 10:08

In de commissievergadering van 22 februari stond de beleidsnotitie `Vrijkomende Agrarische Bebouwing gemeente Vught 2024′ op de agenda. Met deze beleidsnotitie kiest Vught voor een nieuwe koers. Gebiedsgericht, met duidelijkheid over passende en niet passende vervolgfuncties. Met ruimte voor maatwerk en duidelijkheid over hoe het proces eruit ziet en welke stappen moeten worden doorlopen.

De beleidsnotitie heeft een duidelijk toepassingsbereik. Het beleid heeft betrekking op functieveranderingen op vrijkomende agrarische bedrijfslocaties waarbij de agrarische functie verdwijnt.

Helder afwegingskader

Met het vaststellen van de beleidsnotitie ontstaat een helder afwegingskader voor ruimtelijke ontwikkelingen op vrijkomende agrarische bedrijfslocaties, met ruimte voor initiatieven passend in hun omgeving.

Niet iedere ruimtelijke ontwikkeling (vervolgfunctie) past op iedere plek in ons buitengebied. In elke gebiedszone spelen andere opgaven, liggen andere kansen en iedere gebiedszone heeft daarmee een eigen perspectief voor ruimtelijke ontwikkelingen. Met de keuze voor een gebiedsgerichte benadering zorgen we ervoor dat de juiste vervolgfuncties op de juiste plek in ons buitengebied landen. Maar ook dat nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen niet conflicteren met opgaven, doelstellingen en kansen in het gebied maar juist aansluiten op de aanwezige kwaliteiten.

Wat wij ervan vinden

Als PvdA-GroenLinks vinden we dat een goede zaak. Het buitengebied van Vught, Helvoirt en Cromvoirt is een uniek landschap. Doordat er geen grote ruilverkaveling heeft plaatsgevonden is het kleinschalige karakter behouden en dat moet zo blijven!

We hadden net als meerdere fracties de vraag gesteld of ook niet naar Vrijkomende Agrarische Gronden gekeken moet worden. Het antwoord daarop was dat de komende periode in diverse verbanden wordt gewerkt aan beleid voor vrijkomende agrarische gronden. Dit gebeurt  in provinciaal en regionaal verband, in de Groenblauwe Gebiedsgerichte Aanpak (GGA’s) en het Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). Als gemeente willen we hierop vooruitlopend geen eigen beleid formuleren dat hier mogelijk niet op aansluit. Om deze reden is gekozen om het beleidskader voor VAB te beperken tot de functieverandering van de bebouwing.

Het participatieproces is goed verlopen. Alle deskundige en relevante partijen hebben daar in onze ogen aan deelgenomen.

Graag meer aandacht voor woningbouw

Wel hadden we een aantal vragen en opmerkingen. We zouden graag meer mogelijkheden zien voor woningbouw. Dus niet alleen in de gebieden waar al concentraties van woningen zijn, maar bij alle vrijkomende agrarische bebouwing de mogelijkheid om een aantal woningen te bouwen. Om zo een bijdrage te leveren aan de huidige woningtekorten.

We vinden het zeer belangrijk dat er bij de afweging om een omschakeling toe te staan er aandacht is voor de verkeersaantrekkende werking van de nieuwe activiteit(en). De verkeersdrukte in de kommen van Helvoirt en Cromvoirt is al te hoog, voorkomen moet worden dat dit verder toeneemt. Dit dient dus een belangrijke afweging te zijn bij het maatwerk!

Verder zouden er geen grootschalige ontwikkelingen van horeca en recreatie moeten plaatsvinden. Binnenspeeltuinen en dergelijke horen niet in het buitengebied.

 

Kortom een goede beleidsnotitie, veel beter dan het huidige beleid Vrijkomende Agrarische bebouwing. Met name de indeling in 5 zones met ieder hun eigen karakter en op basis daarvan een op de landschapskwaliteiten aangepast beleid en ontwikkelingsmogelijkheden spreekt ons aan. Ook dat er mogelijkheden geboden worden voor maatwerk biedt de agrariër mogelijkheden om te schakelen naar een nieuwe functie die aansluit bij zijn wensen. Door de duidelijke kaders die gesteld zijn zal dit niet leiden tot ongewenste situaties. Bovendien dient over elke functiewijziging een besluit genomen te worden door de gemeenteraad en kan daar dus ook een afweging gemaakt worden om de wijziging wel of niet toe te staan.

De vijf zones nader bekeken

https://www.pvda-gl.nl/beleidsnotitie-vrijkomende-agrarische-bebouwing/

Zone 1: de Gement Zone 1 betreft het open beemdenlandschap van De Gement, waar de openheid van het landschap en de aanwezige natuurwaarden belangrijke kwaliteiten zijn. In deze zone worden in beginsel minder mogelijkheden geboden voor behoud (of herbouw) van grotere oppervlakten bedrijfsbebouwing.

Zone 2: Agrarisch landschap en beekdalen met groenblauwe waarden Zone 2 bestaat uit het beekdallandschap en de omliggende gronden met groenblauwe waarden. Transformatiemogelijkheden zijn hier ruimer dan in zone 1. In deze zone zijn, vanwege de groenblauwe waarden (en de link met het bodem- en watersysteem) minder intensieve activiteiten en functies passend.

Zone 3: Agrarisch landschap en beekdalen zonder groenblauwe waarden In zone 3 liggen de gronden zonder groenblauwe waarden, die onderdeel zijn van het gemengd landelijk gebied. In deze zone zijn intensievere functies en activiteiten voorstelbaar en kan in vergelijking met de andere zones een grotere oppervlakte aan bedrijfsbebouwing benut worden voor (een) nieuwe vervolgfunctie(s).

Zone 4: de landgoederenzone Zone 4 wordt gevormd door de landgoederenzone, zuidelijk en oostelijk van de kern van Vught. Qua mogelijkheden is zone 4 vergelijkbaar met zone 2. Het toevoegen van kleinschalige maatschappelijke en recreatieve functies en activiteiten als nieuwe economische drager in de landgoederenzone is voorstelbaar.

Zone 5: de Loonse en Drunense Duinen Zone 5 ligt ten westen van Cromvoirt, en is gelegen tegen de Loonse en Drunense Duinen. Net als in zone 1 spelen natuurwaarden hier een belangrijke rol. Ook hier zijn in beginsel minder mogelijkheden om grotere oppervlakten aan vrijkomende agrarische bedrijfsbebouwing te behouden. Daarnaast ligt er in deze zone een belangrijke opgave op gebied van verkeer. De mogelijkheden voor vervolgfuncties met een grote verkeersaantrekkende werking zijn hierdoor zeer beperkt.

Als je interesse hebt om de volledige beleidsnotitie te lezen, dan vind je die hier.

https://www.pvda-gl.nl/beleidsnotitie-vrijkomende-agrarische-bebouwing/Rob Duijghuisen

 

 

Het bericht Beleidsnotitie Vrijkomende Agrarische Bebouwing verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

De N65 (het vervolg)

PvdA PvdA Vught 05-02-2024 21:04

Mijn vorige bijdrage op deze site heette ‘N65 (reprise)’. Je hoopt dat na de reprise de ‘grande finale’ komt maar dat zal de werkelijkheid niet zijn.

VKA+ vernietigd door Raad van State

In de gemeenteraad was op 1 februari het collegevoorstel aan de orde dat de huidige partners verder gaan met inspanningen om de N65 te verbeteren. Tevens om de gereserveerde gelden daarvoor beschikbaar te houden. Die partners zijn: het Rijk, de provincie, en de gemeenten Vught en Oisterwijk. Als uitgangspunt wordt het huidige ontwerp (verder VKA+) gebruikt. Veel mensen en organisaties vonden dat raar: VKA+ is toch afgeschoten, ‘vernietigd’ door de Raad van State. Hoe kun je dat dan toch als uitgangspunt gebruiken? Nou: het afschieten door de RvS is niet gebaseerd op de inhoud van het plan waar het de ongelijkvloerse kruisingen, de snelfietsroute, het voorkomen van geluidsoverlast et cetera betreft.  Maar wel op basis van een probleem met stikstofverbindingen (en nog een paar wel oplosbare problemen).

Een lange weg te gaan 

Het grote probleem is nu dat er om de verbeteringen voor het hele traject te bereiken een nieuw bestemmingsplan gemaakt moet worden. Daar moet besluitvorming over plaatsvinden. Daarbij moet Inspraak weer mogelijk zijn en de weg voor bezwaar en beroep staat natuurlijk – en terecht – opnieuw open. Dat betekent dat er een traject moet worden afgelegd dat door optimisten op tenminste 5 tot 7 jaar wordt ingeschat. Mijn inschatting is, kijkend naar het traject dat we voor het VKA+ hebben afgelegd, dat dat eerder op de dubbele tijdsinvestering zal neerkomen. Dat denk ik omdat het probleem van de onjuiste cijfers die zijn gebruikt – zie mijn vorige bijdrage – de problemen, zeker rondom de stikstof, eerder vergroten dan verkleinen.

Roep om verbeteringen nu

Probleem is natuurlijk dat de verkeersveiligheid, de oversteekbaarheid, geluid- en fijnstof overlast, niet zo lang op een oplossing kunnen wachten. Dat is de reden dat de raad een motie heeft aangenomen waarin wordt opgeroepen de oorspronkelijke doelen van de verbetering opnieuw vast te leggen als noodzakelijke uitkomst. Daarin tevens de oproep een groot aantal tijdelijke verbeteringen nu al uit te voeren. De oorspronkelijke doelen waren vergroting verkeersveiligheid, vermindering geluidsoverlast, verbetering luchtkwaliteit en vermindering barrièrewerking. De tijdelijke maatregelen zijn nogal divers: bermbeveiliging, stil asfalt, maximum snelheid 50 km/h binnen de bebouwde kom, de snelfietsroute alsnog realiseren enz. Als je de complete motie wil lezen dan vind je die hier. De bijna complete raad (een lid was tegen) roept het college op voor het eind van het jaar met een uitvoeringsplan hiertoe te komen.

Zijn we daarmee 100% gelukkig met dit resultaat? Zeker niet, maar op dit moment is het het beste resultaat dat bereikt kan worden. Dit gezien de gang naar de Raad van State, de reacties uit de bevolking en de overtuiging dat veiligheid en milieu maximaal gediend moeten worden. Natuurlijk blijven we dit proces nauwkeurig volgen met als ankerpunt de 4 genoemde oorspronkelijke doelen.

 

https://www.pvda-gl.nl/de-n65-het-vervolg/Ton van der Vossen

Het bericht De N65 (het vervolg) verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Voorkeursrecht in relatie tot energietransitie

PvdA PvdA Vught 05-02-2024 16:49

De gemeente heeft op een aantal percelen een voorkeursrecht gevestigd. Dit met het oog op de mogelijke plaatsing van zonnepanelen, windmolens of andere voorzieningen die in het kader van de energietransitie noodzakelijk zijn. Dat proces is door de gemeente wat slordig uitgevoerd. Het ging in totaal om ruim 1000 kadastrale percelen. Uiteindelijk bleek dat dit bij 400 van die vlakken ten onrechte was gebeurd. Het bleken terreinen te zijn waar huizen op staan, wegen op liggen dan wel een deel van de bestaande golfbaan in Cromvoirt waren.

Slordig

Dat is door mij ‘slordig’ genoemd. Dat stoort omdat dit het begin van een kwetsbaar en ingrijpend proces is. Leuk of niet leuk, maar ook in Vught zal een uitgebreide inspanning nodig zijn om aan de regionale energie-eisen te voldoen. Dat zal nog meer dan genoeg problemen oproepen. Een start van dat proces op een slordige manier is dan op zijn minst genomen niet erg handig.

Verschillende eigenaren van de onterecht genoemde percelen hebben – terecht – bezwaar gemaakt. Om juridische redenen kunnen formeel de kosten die daarmee gepaard gaan eigenlijk niet worden vergoed. Maar het college heeft een coulanceregeling toegepast zodat degene die kosten gemaakt heeft daar een standaard vergoeding voor krijgt.

De VVD diende samen met de fracties Rasenberg en Samen Lokaal nog een motie in om het mogelijk te maken dat mensen die nog meer juridische kosten gemaakt hebben boven op het standaardbedrag te vergoeden. Die motie haalde het niet maar zorgde er wel voor dat het stuk een bespreekstuk werd en niet als hamerstuk werd afgedaan.

https://www.pvda-gl.nl/voorkeursrecht-in-relatie-met-energietransitie/Ton van der Vossen

Het bericht Voorkeursrecht in relatie tot energietransitie verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.