Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

13 documenten

ALV in #Blijfthuis-stijl en “Je eigen Bakkie met de Fractie”

VVD VVD Oosterhout 15-05-2020 06:55

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/39480/alv-in-blijfthuis-stijl-en-je-eigen-bakkie-met-de-fractie

 

#Blijfthuis, het veelgehoorde advies dat onze minister-president de afgelopen weken tijdens zijn persconferenties op het hart van de mensen heeft gedrukt; blijf zoveel mogelijk thuis! Maar met alle mensen thuis zijn er toch wat praktische uitdagingen te overwinnen. Zo ook voor het VVD Netwerk Oosterhout dat de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering in een periode van de beperkingen en #Blijfthuis toch wilde organiseren. En zo geschiedde, op 13 mei jl. werd vanaf 20.00 uur de digitale snelweg opgezocht en was al snel een grote groep actieve leden van het netwerk “bijeen” op het scherm. Naast de vaste agendapunten van een ALV, waarbij ook decharge aan het bestuur kon worden verleend met instemmend knikken via de webcam, werd ook stilgestaan bij de politieke mijlpalen van de lokale VVD-fractie en de invloed van COVID-19 op onze mooie gemeente toegelicht. Na zo’n 45 minuten van intensief dataverbruik sloot voorzitter Harm Mertens de eerste “digiALV” in #Blijfthuis-stijl af. 

 

Zonder de datastroom te onderbreken werd de virtuele bijeenkomst voortgezet en VVD Tweede kamerlid Remco Dijkstra na een kort verblijf in de prachtig ingerichte digitale wachtkamer door de voorzitter welkom geheten bij het “Bakkie doen met de fractie” evenement wat aansluitend op de ALV was georganiseerd. Naast de al aanwezige netwerkleden sloten nog enkele ander geïnteresseerden aan waarna landelijke thema’s in een lokaal perspectief werden gezet. Het kamerlid werd bevraagd over mobiliteit, energietransitie en economie. Het werd eens te meer duidelijk dat landelijke keuzes hun invloed direct kunnen hebben op lokale en regionale ontwikkelingen maar dat het nog belangrijker is om juist die lokale en regionale belangen goed onder de aandacht te brengen van de landelijke politiek om zo de keuzes op dat niveau te beïnvloeden. In zijn geheel kijkt het netwerk terug op een leuke, informatieve en verhelderende avond op een bijzondere manier. Het dankwoord van de voorzitter aan het einde van de sessie moest ditmaal helaas gepaard gaan met een “digibos” bloemen vergezeld van een fles virtuele wijn. Er werd afgesloten met de wens dat ondanks het succes een volgende bijeenkomst van het netwerk weer op de normale vertrouwde wijze kan worden georganiseerd. 

Digitale Bakkie Doen met special guest Remco Dijkstra, 13 mei 20.30 uur

VVD VVD Oosterhout 04-05-2020 09:23

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/39292/digitale-bakkie-doen-met-special-guest-remco-dijkstra-13-mei-20-30-uur

 

In verband met de Coronacrisis is het niet meer mogelijk om fysiek bij elkaar te komen in De Schout. Omdat we het te belangrijk vinden om met onze leden en Oosterhout in contact te blijven gaan we dit initiatief digital voortzetten.

 

Tijdens onze eerste digitale Bakkie Doen met de Fractie zullen we in gesprek gaan met Tweede Kamerlid Remco Dijkstra. Deze openbare bijeenkomst biedt Oosterhout de gelegenheid om met hem en de Oosterhoutse VVD-fractie van gedachten te wisselen over onder andere mobiliteit (Hooipolder), de regionale energiestrategie en West-Brabant als motor voor de Nederlandse economie. En natuurlijk ook wat de impact van de COVID19-crisis is op deze onderwerpen. De Zoom Meeting is op 13 mei a.s. en start om 20.30 uur.

 

Onder leiding van Dees Melsen, Paul Wesel en Robin van der Helm zullen deze drie onderwerpen de revue passeren. Om je toegang te krijgen tot de digitale Bakkie Doen stuur je een mail naar vvdoosterhout@gmail.com. Je krijgt hierna de digitale Zoom uitnodiging per mail toegestuurd. 

We kijken uit naar een grote digitale opkomst! Gewoon. Doen.

 

Digitale Bakkie Doen met special guest Remco Dijkstra

VVD VVD Oosterhout 04-05-2020 09:23

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/39292/digitale-bakkie-doen-met-special-guest-remco-dijkstra

 

In verband met de Coronacrisis is het niet meer mogelijk om fysiek met elkaar bij elkaar te komen in De Schout. Omdat we het te belangrijk vinden om met one leden en Oosterhout in contact te blijven gaan we dit initiatief digital voortzetten.

 

Tijdens onze eerste digitale Bakkie Doen met de Fractie zullen we in gesprek gaan met Tweede Kamerlid Remco Dijkstra. Deze openbare bijeenkomst biedt Oosterhout de gelegenheid om met hem en de Oosterhoutse VVD-fractie van gedachten te wisselen over onder andere mobiliteit (Hooipolder), de regionale energiestrategie en West-Brabant als motor voor de Nederlandse economie. En natuurlijk ook wat de impact van de COVID19-crisis is op deze onderwerpen. De Zoom Meeting is op 13 mei a.s. en start om 20.30 uur.

 

Onder leiding van Dees Melsen, Paul Wesel en Robin van der Helm zullen deze drie onderwerpen de revue passeren. Om je toegang te krijgen tot de digitale Bakkie Doen stuur je een mail naar vvdoosterhout@gmail.com. Je krijgt hierna de digitale Zoom uitnodiging per mail toegestuurd. 

We kijken uit naar een grote digitale opkomst! Gewoon. Doen.

 

Kamervragen over A79 bij Vroenhof/Goudenrood

CDA CDA VVD PvdA Valkenburg aan de Geul 14-12-2019 12:29

Afgelopen week hebben CDA kamerleden Wytske Postma (CDA woordvoerder infrastructuur) en Martijn van Helvert (ons CDA kamerlid in Regio Zuid-Limburg), op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul, kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen, minister van infrastructuur en waterstaat. Sinds 1991 vragen de inwoners van “Het Goudenrood” al om geluidswerende maatregelen i.v.m. geluidsoverlast van de A79 in hun achtertuin. Bijna 30 jaar na de eerste stappen van de werkgroep uit Houthem-Sint Gerlach om voor geluidswering te strijden, wordt het tijd dat er echt concrete actie komt. Eerder pleite CDA gedeputeerde Hubert Mackus al voor een snellere realisatie van het aanbrengen van een ZOAB wegdek, waardoor sprake zal zijn van geluidsvermindering. Recent is daar nog een opmerkelijke tijdelijke snelheidsverlaging op de A79 aan toegevoegd, dit i.h.k.v. “veiligheid” van het wegdek. De gesprekken tussen de initiatiefnemers van “Wij zijn Houthem-St.Gerlach” en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland lijken een positief resultaat te gaan opleveren. CDA Valkenburg aan de Geul probeert met het gebruik maken van het provinciaal en landelijk (politiek) netwerk deze positieve ontwikkeling te versterken. Initiatieven CDA Valkenburg aan de Geul In het bericht van 22 januari 2018 van TV Valkenburg werd vermeld dat het vorige college tegenstander was van geluidsschermen, sterker nog dat het college aan Rijkswaterstaat heeft geadviseerd dat inwoners het moesten oplossen met gevelisolatie. Het CDA heeft daarom gemeend dit thema te moeten opnemen in haar verkiezingsprogramma. Zeker na zoveel jaar vindt het CDA dat inwoners recht hebben op een passende oplossing voor de overlast. Na de verkiezingen heeft CDA in de nieuwe coalitie, in goed overleg met de coalitiepartners, gezorgd voor een andere zienswijze. Inmiddels heeft het college, bij monde van wethouder Remy Meijers, gezorgd dat Rijkswaterstaat is geïnformeerd over de positieve grondhouding van de gemeente Valkenburg aan de Geul ten opzichte van het plaatsen van geluidsschermen in “het Goudenrood” en bij het viaduct bij “Vroenhof”. Deze nieuwe stand van zake heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat Zuid-Nederland heeft aangegeven aan zowel wethouder Meijers als in gesprekken met “Wij Houthem-St.Gerlach” dat de geluidsschermen er zeer mogelijk toch gaan komen. In verband met aangescherpte regelgeving valt de overlast in ieder geval binnen de kaders van het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG) van Rijkswaterstaat. Het programma is bedoeld om de leefbaarheid te vergroten bij mensen/woningen die overmatig overlast hebben van het geluid afkomstig van rijkswegen. Als er geen actie wordt ondernomen bestaat het risico dat deze situatie wederom “aan de kant wordt geschoven”. Het CDA zal zich blijven inspannen om dit dossier onder de aandacht te blijven brengen. Uiteraard staan de inspanningen van het CDA in geen verhouding met het jarenlange doorzettingsvermogen van dit inwonersinitiatief vanuit het kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach”. Bezoek CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert Op zaterdag 2 februari heeft Martijn van Helvert, op uitnodiging van CDA Valkenburg aan de Geul, de wijk “het Goudenrood” in Houthem bezocht. Het CDA en een afvaardiging van PGP Valkenburg waren daar destijds ook bij aanwezig. Hij heeft daar met diverse inwoners zelf gesproken over hun zorgen en de last die zij ervaren van het geluid afkomstig van de A79. Martijn van Helvert heeft destijds aangegeven zich hard te zullen maken in Den Haag voor een positieve beïnvloeding van de plannen ten gunste van de wensen van de inwoners van Houthem. Hij heeft tijdens zijn bezoek ook een petitie, die door de wijk reeds in 1991 was aangeboden aan lokaal en provinciaal bestuur, in ontvangst genomen. Martijn van Helvert heeft in aanloop naar het stellen van de kamervragen deze “historische” petitie aan de Minister aangeboden. Noodzaak stellen kamervragen Ondanks zeer voorzichtige positieve stappen aan Rijkswaterstaat zijde is i.o.m. Martijn van Helvert toch besloten om kamervragen te stellen. Daarnaast bieden diverse vertragingen van grote projecten i.h.k.v. de stikstof- en PFAS discussie openingen/mogelijkheden om onderhoud en geluidswerende maatregelen eerder te laten uitvoeren. Ondanks dat het geen onwil is van Rijkswaterstaat (RWS) zijn de voorgenomen projecten steeds verschoven. De vragen aan de minister zijn bedoeld om nu maar eens helder te laten worden waarom het zolang moet duren voordat de passende maatregelen getroffen worden om de ontzettende geluidsoverlast voor de inwoners van “het Goudenrood” en “Vroenhof” te minimaliseren. De vragen zijn in goed overleg met de werkgroep “Goudenrood” van kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach” gesteld. Bij het stellen van de vragen is rekening gehouden met de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de ophanden zijnde oplossing en het willen behouden van de goede relatie met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, zowel vanuit de werkgroep als met wethouder Remy Meijers, verantwoordelijk wethouder voor dit dossier. Politieke steun Om de kamervragen kracht bij te zetten heeft CDA Valkenburg aan de Geul in de voorbereiding contact gehad met gedeputeerde Hubert Mackus. Hij zegde toe om Rijksaterstaat te blijven herinneren aan het belang van een goed onderhouden ZOAB-wegdek. Uiteraard in het belang van de inwoners, maar zeker ook vanuit het belang dat Maastricht en Heerlen (via Valkenburg aan de Geul) een goede verbinding verdienen. Daarnaast heeft CDA Valkenburg aan de Geul meerdere gesprekken gevoerd met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert over dit thema. Martijn van Helvert heeft zich bereid verklaard om kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen te stellen over deze langslepende kwestie. Dit heeft hij gezamenlijk gedaan met CDA collega Tweede Kamerlid Wytske Postma, die vanuit de CDA Tweede Kamerfractie o.a. de woordvoerder is op het thema infrastructuur. Op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul hebben de lokale fracties van PGP en VVD hun eigen “Haagse” netwerk benaderd om steun voor de vragen (en suggesties) aan de minister te vergaren. PvdA Tweede kamerlid Gijs van Dijk (woordvoerder infrastructuur) heeft inmiddels steun toegezegd en aangegeven zich te zullen aansluiten en zal met Van Helvert en Postma meepraten over dit dossier na de beantwoording van de vragen door de minister. De verwachting is dat VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (woordvoerder infrastructuur) dit ook zal doen. Belangrijk om zowel een coalitiepartner als een oppositiepartij als medestander te hebben. De kamervragen zijn te benaderen via: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019Z25013&did=2019D51499 foto: TV Valkenburg

De man-made PFAS- en stikstofcrisis, VVD was erbij

Forum voor Democratie Forum voor Democratie VVD CDA Nederland 04-11-2019 09:42

Al negen jaar is de VVD, met Mark Rutte, de grootste partij van Nederland. Als centrumrechtse machtspartij zouden zij opkomen voor de belangen van ondernemers en bedrijven, zoals lagere belastingen en soepele regelgeving. Het tegendeel is waar.

Op de dag dat het Malieveld vol stond met protesterende bouwvakkers, tweette de VVD een filmpje van Tweede Kamerlid Mark Harbers. Met een uitgestreken gezicht zei Harbers: “... er moeten echt oplossingen komen”. De tweet van VVD-collega Remco Dijkstra “...kunnen ze geen poen verdienen” was helemaal tenenkrommend. Ondertussen gijzelt het kabinet Nederland met een boekhoudkundig PFAS- en stikstofprobleem. De bouwsector zit totaal op slot en het stikstofvirus verspreidt zich verder over Nederland. Andere sectoren worden inmiddels ook getroffen. Gevolg: enorme economische schade waarbij veel ondernemers en bedrijven hun inkomsten verliezen en sommige zelfs failliet dreigen te gaan. En dat alles door een boekhoudkundig probleem, veroorzaakt door dit kabinet.

De stikstofregels vanuit de Europese Unie worden in Nederland 140 maal strenger toegepast dan in Duitsland. Betreffende PFAS bepaalde het kabinet afgelopen zomer dat de waarde niet meer dan 0,1 microgram per kilo grond mag zijn. Dit op basis van een tijdelijk handelingskader dat ondoordacht door dit kabinet is doorgevoerd en tot beleid is gemaakt. De bouwsector is tot stilstand gekomen terwijl de woningnood hoog is. ABN AMRO schat de potentiële schade op 14 miljard euro en 70.000 banen. Dat Nederland tot stilstand zou komen door de invoering van deze extreem lage waarden was gewoon voorzienbaar. Een blunder van jewelste.

Het is tekenend. Dit kabinet laat telkens haar oren hangen naar de orthodoxe groene kousenkerk. Deze religie wordt vooral door de globalistische linkervleugel gepredikt. Zij deugen en hebben daarmee een rationele basis om te moraliseren. Wie niet meedoet krijgt een belerende preek en een opgeheven vinger. 

 “Man made global warming” door CO2 uitstoot is een aanname geweest maar is nooit bewezen. Natuurlijk wil iedereen, links of rechts, een mooie en schone planeet. Fossiel uitfaseren is daarmee een goed uitgangspunt, maar dan moeten er wel goede alternatieven zijn. Het aandeel van zon en wind aan onze energiemix kwam in 2018 uit op 2,3%. Ondanks deze minimale bijdrage kunnen we niet ontsnappen aan de vervuiling van de windturbines en de zonneweides in ons mooie Nederlandse landschap. Biomassacentrales leverden 4,5% zogenaamde duurzame energie. Deze energiebron stoot 20% meer stikstof, fijnstof en broeikasgas uit dan stroom uit een kolencentrale. De toename aan biomassacentrales leidt tot zorgwekkende ontbossing. Het PBL heeft berekend dat op mondiaal niveau al in 2030, ernstige schaarste ontstaat. In 2030 zijn er met de huidige groei van biomassacentrales onvoldoende bomen om de vraag aan te kunnen. Ook hier zien we absurde en ondoordachte beleidskeuzes waar ook nog 11,4 miljard euro subsidie aan zal worden verleend. 

Had Rutte-3 die subsidie maar aan de ontwikkeling van kerncentrales uitgegeven. Dan hadden we een duurzame oplossing voor de komende 60 tot 100 jaar gehad. Kernenergie is het beste alternatief dat we nu voor handen hebben. Hoge energiedichtheid, betrouwbare levering, geen luchtvervuiling en nagenoeg geen CO2 uitstoot.  Ook is dit technologisch hoogwaardig en zorgt voor echte innovatie. Maar kernenergie, dat wil de orthodoxe groene kousenkerk niet en dus volgt VVD - samen met CDA - slaafs dit linkse beleid.

De gekozen hernieuwbare energiebronnen kosten veel geld en hebben geen positief effect op het klimaat, het milieu of de natuur. Er wordt ons een angst- en schuldgevoel aangepraat en via de klimaatmaatregelen wordt de welvaart opnieuw verdeeld. De multinationals varen er wel bij, maar de hardwerkende Nederlanders moeten betalen. 

Desondanks staat de VVD er nog steeds goed voor in de peilingen. Waarom eigenlijk? Soms denk ik dat het een gevolg is van een stockholmsyndroom, waarbij de kiezer overtuigd blijft van de bestuurlijke VVD, terwijl de beleidskeuzes keer op keer desastreus uitpakken. De waarheid is dat het de VVD-kiezer nog goed gaat. Zij hebben de overheid niet nodig voor hun geluk en welvaart. Maar ook zij komen aan de beurt. De vraag is: wanneer gaan de ogen open? Dat juist de VVD met haar bizarre beleidskeuzes nu via filmpjes oproept voor een oplossing voor deze crisis is beschamend. Want de PFAS- en stikstofcrisis, die zijn echt “man made”. En de VVD was erbij. De VVD was - als enige - overal bij. Met Rutte-1, -2 en -3.

VVD’ers stellen Kamervragen over Leeghwaterbrug

VVD VVD Alkmaar 17-07-2019 23:40

https://alkmaar.vvd.nl/nieuws/36138/vvd-ers-stellen-kamervragen-over-leeghwaterbrug

Rudmer Heerema en Remco Dijkstra hebben Kamervragen gesteld over de Leeghwaterbrug. De Tweede Kamerleden willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen in gaat grijpen bij de renovatie van de Leeghwaterbrug. Het project loopt vertraging na vertraging op en dat loopt volgens Alkmaarder Heerema de spuigaten uit.

De brug staat inmiddels met stip op één van de ANWB-lijst met meest ergerlijke verkeershindernissen. De Kamerleden vragen de minister of zij daarvan op de hoogte is, hoe groot de schade van de vertragingen is en of die schade ergens te verhalen valt. De vertraging bedraagt inmiddels al meer dan een jaar.

Het is overigens niet de eerste keer dat er vanuit de VVD geklaagd wordt. Al begin 2018 ging er een brief naar de Provincie, waarbij het belang van een goede doorstroming in de regio werd aangekaart. Deze gezamenlijke brief werd opgesteld door fracties uit Alkmaar, Bergen, Castricum, Heiloo, Heerhugowaard, Langedijk, Schagen en Uitgeest. Deze brief ging over de ongelukkige planning van gelijktijdig onderhoud aan verschillende bruggen en wegen in de regio. Ook de situatie rond de Leeghwaterbrug werd toen naar voren gebracht.

Vorige week liet onze fractievoorzitter John van der Rhee ook al weten het ‘geklooi’ rond de brug meer dan beu te zijn, waarna er ook vragen werden gesteld door de Provinciale Staten fractie van de VVD. Wordt dus spoedig vervolgd.. 

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

VVD VVD Culemborg 19-06-2019 07:42

Afgelopen donderavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

Opzet en planning

Op 27 februari 2018 werd begonnen met het opstellen van een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan), een verkeersplan of misschien beter een Mobiliteitsplan. Een plan van aanpak dat uit 3 fases bestaat werd door de Gemeenteraad in september 2018 besproken en vastgesteld.

·         Fase 1 - Evaluatie, inventarisatie en analyse

De resultaten van deze fase worden aan de raad voorgelegd met daarbij  vragen als: welke knelpunten zijn er? Is de lijst volledig? Hoe komen we tot een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid en wat vinden we nu echt het meest belangrijk? Afgesloten 18 april 2019 met een overzicht van een online inventarisatie van knelpunten onder Culemborgers.

·         Fase 2 - Opstellen GVVP en maatregelenpakket

De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden op een rij gesteld met hierbij een concept-prioritering. De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten. Dit staat voor 24 juni 2019 gepland.

·         Fase 3 - Afronding en rapportage

Het definitieve GVVP wordt ter vaststelling voorgelegd aan de Raad. Besluitvorming in het 4de kwartaal 2019.

 

Informatie

Meer informatie en data over de verkeerssituatie in en om Culemborg kunt u hier vinden:

·         Verkeerstellingen:

www.traffitel.nl

·         Inventarisatie onder bewoners 2018/2019:

                https://www.geosolutions.nl/sites/GVVP-Culemborg/

·         Rapportage aan de Raad fase 1:               

                https://culemborg.raadsinformatie.nl/document/7510529/1/GVVP_Culemborg_raad_1

·         Onveilige trajecten:

 https://www.bliq.report/nl-NL/51.87755072458889/5.151557922363282/11/1_1511/0

 

VVD Culemborg – 1sterkCulemborg

Voor de VVD Culemborg zijn de uitgangspunten voor mobiliteit in ons verkiezingsprogramma “Mouwen opstropen en Doen!” 2018-2022 samengevat :

“Het is belangrijk dat de doorstroming van al het verkeer in het wegennet optimaal is. Culemborg kent veel forensen en dit geeft grote drukte in de spits op de in- en uitvalswegen, richting het station en naar de regionale voortgezet onderwijslocaties.”

en

“Om het dichtslibben van het wegennet in onze gemeente te voorkomen, gaan we werken aan een integraal verkeersbeleid met aandacht voor voetgangers, fietsers en automobilisten.”

 

Met de eerste aanzet voor het nieuwe Mobiliteitsplan voor Culemborg heeft de VVD Culemborg op 17 april 2018 een eerste bijeenkomst “Zonder gedoe van A naar B” georganiseerd om inwoners te attenderen op de plannen en een ieder hier zo veel mogelijk proberen vroegtijdig bij te betrekken.

Mooi resultaat van deze eerste bijeenkomst was dat onder de apolitieke leiding van Erik van Garderen een klankboordgroep ontstond van betrokken inwoners die met de gemeente in gesprek is gegaan over de te maken plannen. In twee sessies hebben zij bij de gemeente hun visie ingebracht vanuit het bewonersperspectief.

Voor Culemborg als aantrekkelijk woon-, recreatie- en werkstad is een goede bereikbaarheid onontbeerlijk. In de VVD bijeenkomst ‘Goede bereikbaarheid essentieel voor Rivierenland’ van 24 februari 2019 met o.a. kandidaat-statenlid Mark Smits, Gedeputeerde Jan Markink en VVD 2de  kamerlid Remco Dijkstra is daar op alle niveaus aandacht voor gevraagd.

Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten

Een korte introductie werd verzorgd door Jasper van Everdingen over historische ontwikkelingen en Roger van Asselt over recente inventarisatie bij inwoners. Han Braam merkte op dat dit een plan is voor de lange termijn, voor alle plannen en ideeën wel politiek draagvlak moet zijn maar zeker ook financiële afwegingen gemaakt zullen moeten worden. Vervolgens werd door Erik van Garderen nog de werkwijze van de klankbordgroep toegelicht en  iedereen die niet verbonden was aan de politiek of een belangengroep uitgenodigd zich bij de klankbordgroep aan te sluiten.

Vervolgens is er in 5 werkgroepen discussie geweest en input voor veen visie en stellingen opgehaald;

1.       Mobiliteit gemotoriseerd verkeerd o.l.v. Kees de Raad

2.       Mobiliteit ongemotoriseerd verkeer o.l.v. Margriet Kuijer / Amy van der Lee

3.       Culemborg Koopstad o.l.v. Jasper van Everdingen

4.       Spoorse doorsnijdingen o.l.v. Roger van Asselt

5.       Bereikbaar Culemborg o.l.v. Han Braam

De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten  met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

 

Prioriteiten en visie richting

De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn;

Ø  Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden;

Ø  Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken;

Ø  Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v.  gemotoriseerd en fietsverkeer;

Ø  Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied;

Ø  Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie.

Forensenverkeer in en uit Culemborg:

·         Gemotoriseerd

-          Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden;

-          Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320;

-          De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg.

·         Ongemotoriseerd

-          Fiets forenzen vanuit oost-,  west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg;

-          Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek;

-          Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west;

·         Openbaar vervoer

-          Hogere frequenties bus en trein verkeer.

 

Bestemmingsverkeer binnen Culemborg:

·         Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg.

·         Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer.

·         Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken.

·         Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied.

·         Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud.

 

Hoe nu verder

De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo :

“De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.”

Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s.

Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl

Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”.

'Stoel­riemen vast, de daling is ingezet'

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD Nederland 19-06-2019 00:00

“We hebben een list nodig”, zei luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen (VVD) in reactie op de vastgelopen plannen voor Lelystad Airport. Alsof er nog niet genoeg list en bedrog gebruikt is in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver. Als de koek op is, kun je niet blijven uitdelen. De Tweede Kamer nam recent een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend, dat zeer positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over volledige sluiting van de luchthaven. Inmiddels lijkt Lelystad Airport het definitief niet te gaan halen na opzichtig wensdenken over stikstof en rammelende rapporten over geluidsoverlast en botsingen met vogels. Bewonersgroepen wisten een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken. De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde op 12 juni j.l. dat Nederland “te veel natuurgebieden” zou hebben. Strijdtoneel was een debat over het door de Raad van State vernietigde Nederlandse stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf de co-auteur van was. Nu de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten lijkt te worden, zal de minister inzetten op de groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte toekomstverkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 5 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk voor de gezondheid. In delen van Limburg ligt men letterlijk wakker van de overlast van vliegveld Luik, dat 24 uur per dag open is en haar vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een Wob-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, werd gedwarsboomd door het ministerie omdat openbaarmaking de betrekkingen met België zou schaden. Kennelijk heeft de minister geheimen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan vliegveld Luik. Nu de minister steeds verder verdwaalt in haar luchtkastelen dreigt een waterbedeffect. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. Zorg dat de lucht geklaard wordt en laat minister Van Nieuwenhuizen niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust! Lammert van Raan, Tweede Kamerlid Partij voor de Dieren

Het standpunt van de Tweede Kamer ...

VVD VVD Lansingerland 13-03-2019 13:20

Het standpunt van de Tweede Kamer over vliegveld Rotterdam The Hague Airport komt overeen met dat van VVD Lansingerland. In de raadscommissie Ruimte sprak Eric Kampinga zijn waardering uit over het voorlopige standpunt van de Tweede Kamer. De Kamer wil evenals de Lansingerlandse Raad voorlopig geen uitbreiding van het vliegverkeer,dus handhaving van de vergunde geluidsruimte. Van de geluiden over verwijdering van het vliegveld zoals die onlangs te horen waren bij de Provinciale Statenvergadering, wordt niet gerept. Eventuele verplaatsing van het vliegveld is hoe dan ook iets voor de langer termijn. Voorlopig is het vliegveld in Rotterdam een gegeven! Zoals de VVD Lansingerland bepleitte lijkt het verstandig om voor politie- en traumahelikopters tot afzonderlijke geluidsruimte te komen. In het door Tweede Kamerlid Remco Dijkstra georganiseerde rondetafelgesprek werd duidelijk dat politie en ziekenhuis dit graag willen. De Tweede kamer stelt evenals VVD Lansingerland dat ontwikkelingen waardoor vliegtuigen minder overlast veroorzaken – bijvoorbeeld door hoger te vliegen of door schonere en stillere motoren – kunnen leiden tot meer ruimte voor het vliegveld. Het college deelt onze conclusie dat de voorlopige stellingname van de Tweede Kamer kansen biedt voor Lansingerland.

Mobiliteit houdt niet op bij asfalt

VVD VVD Westland 13-03-2019 02:35

https://westland.vvd.nl/nieuws/34473/mobiliteit-houdt-niet-op-bij-asfalt

© Rolf van Koppen Fotografie

Op een werkbezoek heeft Zuid-Hollands VVD-lijsttrekker Floor Vermeulen een betoog gehouden waarbij hij aangaf dat mobiliteit niet ophoudt bij het aanleggen van meer asfalt alleen. “Er moet gekeken worden naar alle vormen van mobiliteit. We leven in een drukbevolkt gebied waarin de vrije ruimte beperkt is. De VVD ziet het aanleggen van extra wegen of verbreding van wegen als een oplossing voor de dichtslibbende wegen. Echter er is meer; zo moet de provincie zorgen voor goed Openbaar Vervoer en moet het fietsen aantrekkelijk worden gemaakt.” Op de vraag hoe het fietsen aantrekkelijker moet worden gemaakt, antwoordt de Boskoper: “Er moeten meer snelfietspaden komen waardoor je met de (elektrische) fiets een echt alternatief voor de auto hebt. Ook goede en veilige stallingen zijn een voorwaarde om mensen op de fiets te krijgen.”

De VVD-delegatie bestond behalve Vermeulen uit Tweede Kamerleden Remco Dijkstra en Arne Weverling, wethouder Pieter Varekamp, statenlid Mirjam Nelisse en Hoogheemraadschapskandidaten Peter Ouwendijk en Roel Batelaan. Tijdens het werkbezoek is er een bezoek gebracht aan De Winter Logistics en werd er een rondleiding gegeven door de Demokwekerij in het World Horti Centre. De verkiezingen voor Provinciale Staten en Hoogheemraadschap Delfland zijn op woensdag 20 maart.