Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

11 documenten

De visie van de VVD over ...

VVD VVD CDA Zaanstad 17-05-2019 17:07

De visie van de VVD over gebiedsontwikkeling in Kogerveldwijk 2040. De VVD vindt het toekomstperspectief Kogerveld een mooi en ambitieus plan. Het wordt getypeerd als een ‘wijk met potentie’ en daar sluit de VVD zich volledig bij aan! Meer woningen, beter bereikbaar, een impuls voor de openbare ruimte, maken van dit gebied met ‘once’ plekken een gebied met Allure! De VVD heeft wel een aantal kritische kanttekeningen bij onderdelen uit het perspectief en die loop ik graag met u door. Parkeerregime Om te beginnen zet de VVD een kanttekening bij de randvoorwaarde: ‘Wij moeten in de toekomst anders omgaan met autobezit en -gebruik’. Wij willen zeer terughoudend zijn bij het mogelijk bijstellen van de parkeernorm. Het gebied beoogt een gebied te zijn voor gezinnen, met sportende kinderen en voor ouderen. Dat is een doelgroep die gebruik maakt van de auto. Ook hebben de mensen in het participatie proces aangegeven dat ze zich nu al zorgen maken om het parkeren en dat ze voldoende parkeergelegenheid willen hebben. In de toekomst zal naar verwachting de opkomst van de elektrische auto toenemen, maar ook die auto’s moeten ergens geparkeerd worden. Voor de hoogbouw kan natuurlijk gedacht worden aan parkeergarages. We zien projectontwikkelaars worstelen met de mobiliteit van de toekomst. De Kogerveldwijk wordt als centrum gebied beschouwd, maar of dat inderdaad zo gezien kan worden, daar twijfelt de VVD aan. De parkeergarages onder de Rozengracht toren zijn niet volledig benut, en we passen de parkeernorm in het centrum aan, maar is deze hoogbouw in het centrum te vergelijken met de geplande hoogbouw in de Kogerveldwijk? Natuurlijk is de nabijheid van stations en de ontwikkeling van de plekken ook zeer wenselijk, maar het zal een EN EN opgave zijn wat de VVD betreft. EN ontwikkeling OV EN genoeg parkeerplekken. Als dat betekent dat er geen 2500, maar 2000 woningen gerealiseerd kunnen worden, kan de VVD dat begrijpen. Het gaat er ook om dat je realistisch plant. Als we kijken naar de wijk Saendelft, ook in de buurt van een station, is er destijds een lagere parkeernorm gehanteerd, wat we de afgelopen jaren hebben moeten bijstellen. Laten we daar ook van leren! De VVD ziet dan ook graag in de strategische fase dat er een goed onderbouwd verhaal komt waarom je de parkeernorm voor de hoogbouw evt zou kunnen loslaten, zodat we ook daar de juiste afweging kunnen maken. Sociaal economische versterking In het perspectief wordt gesproken over sociaal economische versterking van de wijk. Dat juicht de VVD van harte toe. Werkgelegenheid en ook de kansen om mee te doen nemen voor iedereen toe, zodat veel meer mensen kunnen profiteren van de groei van de economie. Wat de VVD dan wel bevreemdt is dat er vastgehouden wordt aan de 30% sociale huurwoningen. De Kogerveldwijk kent al 41% sociale huur. Voor sociaal economische versterking is het belangrijk om naar een goede toevoeging van middendure huur, midden dure koop te streven. Het hoeft geen elite wijk te worden, dat bedoelen we niet, maar de Kogerveldwijk kent nu veel sociale huur en heeft de laagste WOZ waarde van heel Zaanstad, dus lijkt ons 30% sociaal voor het geheel passender. Door het accent meer te verleggen naar lage en middendure huur (geen sociaal) dan zetten we inderdaad meer in voor de beoogde doelgroep van het perspectief: gezinnen met kinderen en ouderen. We hebben de afspraak in het coalitieakkoord om 30% sociaal te hanteren en daar zal de VVD zich aan houden, maar we moeten dat wel per wijk heel goed bekijken en vooral de focus houden op een sociaal economische versterking. Daar wordt iedereen beter van! Voor jongeren en ouderen zijn er ook andere alternatieven om de wachtlijsten te reduceren. We hebben al eerder een motie, samen met het CDA, ingediend om onorthodox te bouwen. Dat hoort ook bij het kijken naar toekomst. Bedrijven Veel bedrijfspanden staan leeg, het is een goede zaak om met behoud van cultuurhistorische waarden deze panden naar woningen te transformeren. Wel moet er aandacht zijn voor de bedrijven die willen verplaatsen of op de locatie willen blijven zitten. De combinatie van wonen en werken is een belangrijk uitgangspunt wat de VVD betreft en dat geldt ook voor de huidige bedrijvigheid als ze dat zelf willen. Scholen Wij vinden de ontwikkeling van scholen in het gebied goed. De VVD wil daar een concrete suggestie voor doen, passend bij de gedachte van de realisatie van deze wijk: in stappen en we beginnen nu al. De OBS ’t Kogerveld willen we versneld opnemen in het IHP (Huisvestingsplan onderwijs). De VVD wil inzetten op de genoemde optie in het perspectief: kiezen voor een nieuwe locatie in deze wijk, meer centraal gelegen maar met een dezelfde directe relatie tot groen, de sportvelden en jagersplas. Weg bij de hoogspanningskabel in ieder geval. Dat mag wat de VVD betreft zsm gerealiseerd worden, zodat het kan werken als ‘vliegwiel’ wat ook bij de Behouden Haven het geval is. Daar zullen we een motie voor maken. Veiligheid Als laatste punt vindt de VVD het heel positief dat er al gewerkt gaat worden aan het toegankelijker maken van de bereikbaarheid en dat daarmee ook de verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt is. Marianne De Boer Doeves

De slag om Sint Pancras Het ...

Dorpsbelang Langedijk Dorpsbelang Langedijk D66 CDA Langedijk 06-05-2019 20:48

De slag om Sint Pancras Het herindelingsproces van Langedijk en Heerhugowaard houdt de gemoederen aardig bezig. “Praat mee”, was de slogan in de verspreidde huis-aan-huisfolder ‘Langedijk en Heerhugowaard gaan samen’. Met de bijeenkomsten in de dorpskernen konden inwoners ideeën en zorgen uiten. Ideeën en zorgen die een aanvulling zijn voor de visie van het herindelingsontwerp. Zoals bijvoorbeeld; wat moet behouden blijven en wat kan beter. De bijeenkomsten in de kernen zijn verschillend verlopen. Van inhoudelijke bijdragen tot emotionele uitingen; “ons is nooit iets gevraagd”. In Sint Pancras werd door het merendeel de wens uitgesproken om zich bij Alkmaar aan te sluiten. De vraag blijft gerechtvaardigd of de aanwezigen echt een afspiegeling is van alle inwoners van Sint Pancras. Ook op Facebook kon men een petitie ondertekenen om zich bij Alkmaar aan te sluiten. Die site is goed bezocht, echter, niet-Pancrassers konden eveneens die petitie ondertekenen. Maar er zijn ook zeker andere geluiden te horen, zoals Harry Raat deed in zijn oproep dat de dorpsbeleving bewaard moet blijven, evenals de absolute garantie van groenbuffers rondom het dorp. Ook zijn er geluiden; dat door blindelings voor Alkmaar te kiezen, er dan straks niets meer te halen is voor de inwoners van Sint Pancras. Vooropgesteld, het samengaan met een andere gemeente is niet even op de bonnefooi gedaan. Afweging, noodzaak en besluitvorming tot ambtelijke fusie was vanaf 2010 aan de hand van een scala van rapporten tot stand gekomen. Kleurrijk Langedijk, Hart voor Langedijk/D66 en het CDA zijn voor de raadsverkiezingen in 2018 vol de verkiezingen ingegaan voor een zelfstandig Langedijk. Hun credo was dat de kiezer wel zou bepalen of Langedijk wel of niet zou moeten fuseren. De uitslag van de verkiezing was een signaal op zich. De politieke partijen die vóór een zelfstandig Langedijk gingen, zijn er in totaal zo’n 7 procent op achteruit gegaan. De conclusie die daaruit is te trekken, dat zelfstandig blijven niet direct een issue is geweest! Dorpsbelang Langedijk heeft zich vanaf 2014 uitgesproken voor samenwerking met Heerhugowaard. In onze verkiezingskrant 2018 hebben wij daarover het volgende gezegd: “Opschaling naar ambtelijke samenwerking is een goede stap. Heerhugowaard voldoet ten aanzien van sociaal, cultureel-historisch en geografische kenmerken. Heerhugowaard is de beste optie op basis van gelijkwaardige inbreng en zeggenschap. Wij willen ons karakteristiek landschappelijke en dorpse identiteit behouden. Met de schaalgrootte van Heerhugowaard kunnen wij meeliften en daarmee onze Langedijker karakteristieke dorpsgevoel behouden”. Met de verkiezingen zijn er ook partijen die voor groot Alkmaar zijn gegaan. Daar waren wij en zijn wij nog steeds geen voorstander van. Bij Alkmaar mogen we aanschuiven, want hun zeggenschap geven zij niet op. Het is Alkmaar alleen te doen om de grond van Sint Pancras. Uit het gespreksverslag van de fusiebespreking met het college van Alkmaar blijkt dat zij grond nodig hebben voor hun behoefte van twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen. Bij dat gesprek was de toenmalige wethouder Kloos van OPA aanwezig, dezelfde die nu nog steeds ijvert om Sint Pancras bij Alkmaar te krijgen. Voor Dorpsbelang Langedijk is het behoud van de ‘landschappelijke dorpse identiteit’ een belangrijk verkiezingsitem geweest. Dat geldt voor héél Langedijk en dus óók voor Sint Pancras! Als Alkmaar daadwerkelijk zijn zin krijgt om Sint Pancras in te lijven, dan zal mettertijd heel Sint Pancras vol staan met twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen. Gezien de historie van wat Sint Pancras heeft moeten afstaan aan grond, zal het zeker die kant opgaan. Daarmee verliest niet alleen Sint Pancras hun landschappelijke uitstraling, maar de gehele gemeente Langedijk. Zoals eerder gezegd, is een besluit voor een herindeling niet op de bonnefooi gedaan. Dorpsbelang Langedijk heeft naar aanleiding van zwaarwegende rapporten uiteindelijk toch gekozen voor een bestuurlijke Fusie. Bang dat we bij een herindeling met Heerhugowaard met verkiezingen en zeggenschap ondergesneeuwd worden zijn we zeker niet. Langedijk is als één grote hechte gemeenschap zeker niet minder om voor het behoud van eigenheid te strijden. Tenslotte zijn wij, met een herindeling samen met Heerhugowaard, één derde van de kiezers en daar zal elke partij zeker rekening mee houden. Dat is wat anders als Sint Pancras bij Alkmaar zou komen. Dan is Sint Pancras – met maar 5 procent van de Alkmaarse bevolking - met de verkiezingen veel minder interessant. De vraag is dan: “Wat kunnen de Pancrassers dan nog behouden, of wat gaat er in de toekomst verdwijnen?”.

MET PLEZIER SPORTEN Het CDA wil dat ...

CDA CDA D66 Medemblik 29-04-2019 18:05

MET PLEZIER SPORTEN Het CDA wil dat iedereen met plezier kan sporten. Daarom zijn we, zowel in november 2018 als in april, in actie gekomen om het tekort aan zaalruimte voor de sportverenigingen in Wognum op te lossen. Wij vinden sportieve ontwikkeling belangrijk en willen dat de 'breedtesport' en de 'topsport' elkaar versterken. De afgelopen jaren heeft het tekort aan zaalruimte in Wognum hier qua beleving geen goed aan gedaan. Wij wisten natuurlijk al veel langer dat dit probleem speelt maar het onderzoek waar wij in november om hebben gevraagd heeft dit concreet aangetoond. Desondanks werd het voorstel aan de gemeenteraad om een oplossing te realiseren een fors discussiepunt. De oorspronkelijke opdracht van de raad aan het college was “…een voorstel voor een nieuwe sporthal…” “…teneinde een permanente voorziening cq. oplossing te creëren.”. Met name de zaalsportverenigingen waren hierdoor in de veronderstelling dat er een permanente, dus stenen, sporthal zou komen. In het voortraject zijn veel zorgen uitgesproken over de volwaardigheid van een semipermanente hal en over het beheer van de Westfrieslandhal in de Bloesem en daarmee ook het beheer van de nieuwe hal. Ook waren de verenigingen bang om het gymnastieklokaal aan de Sportlaan kwijt te raken. Het #CDA heeft daarom het raadsvoorstel op 25 april, met een amendement, aangevuld met drie extra kaders: 1) een volwaardige uitrusting van de nieuwe sporthal die bestemd is voor breedtesport en in principe níet voor commerciële doeleinden; 2) aanvullende afspraken maken met de beheerder over het gebruik van beide hallen in samenspraak met de zaalsportverenigingen; 3) het gymnastieklokaal aan de Sportlaan te behouden totdat er meer duidelijkheid is. Alle fracties, met uitzondering van D66, stemden hier voor. Het college gaat nu nader onderzoek doen naar een semipermanente sporthal. In november krijgen we alle details. Wij verwachten dat deze nieuwe hal er over een jaar staat en dat het capaciteitsprobleem naar tevredenheid van de gemeente, beheerder én de zaalsportverenigingen zal zijn opgelost. Namens de fractie, Raadslid Claudia Selders-Kroezen P.S. Alle 20 stukken bekijken / lezen? Zie agendapunt C.1 ➡️ http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=medemblik&agendaid=97a54781-d69c-40f2-a955-087e77d9dcbf&FoundIDs=&year=2019

Nieuwsbulletin raadsfractie VSP ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) VVD CDA Valkenburg aan de Geul 13-02-2019 08:54

Nieuwsbulletin raadsfractie VSP gemeente Valkenburg a/d Geul 12-02-2019 In dit nieuwsbulletin onze belangrijkste inbreng tijdens de raads-vergadering van de gemeenteraad van Valkenburg a/d Geul maandag jl. Voorstel college betreffende vervolg Polfermolenprojekt. Vandaag praten wij voor de zoveelste keer over het hoofdpijndossier de Polfermolen. En het wordt gewoon van kwaad tot erger. Voordat ik al aan de whisky zal gaan zal ik mijn betoog namens de raadsfractie van de VSP maar van te voren houden. Wethouder Remy Meijers weet precies wat ik hiermee bedoel. Als wij kijken naar de maatschappelijke raadpleging met daaraan gekoppeld het vertonen van de film en een digitale raadpleging dan hebben wij moeten concluderen dat men wil afwijken conform de opdracht aan de Brinkgroep om een aanbesteding voor te bereiden voor het realiseren van een sporthal, een doelgroepenbad en woningen zou men dit willen loslaten. Want het college zet grote vraagtekens of het doelgroepenbad nog gerealiseerd kan worden binnen de € 600.000 die overblijven van de € 1.800.000 na de taakstellende bezuiniging van de € 1.200.000. Dit is totaal tegenstrijdig met eerder gemaakte afspraken. Wij vragen ons van waar wij vandaag zitten. Is dit de raadszaal van de gemeente Valkenburg a/d Geul of bevinden wij ons hier in een of ander theater. Wij blijven erbij dat de inwoners van Valkenburg a/d Geul recht heb op een zwembad zoals dat nu van toepassing is. Als je het hebt over een zwembad van 8 bij 15 meter hebben wij een suggestie. We zouden wethouder Remy Meijers willen verzoeken om zijn privé zwembad dan maar publiekelijk ter beschikking te stellen. Ook vragen wij ons af waarom wij alweer € 90.000 moeten uittrekken in het kader van de voorbereiding en aanbesteding. Stop dit bedrag liever in het behoud van de Polfermolen zouden wij zeggen. Het financiële plaatje is het enigste waar dit college naar kijkt. Dat dit een regelrechte aanslag is op de leefbaarheid van de inwoners van Valkenburg a/d Geul en omgeving, dat laat hen helemaal koud. En dan hebben wij het over dat men blijft vasthouden aan de sloop van een gebouw wat amper zo’n 17 jaar oud is en zo’n € 16.000.000 aan gemeenschapsgeld gekost heeft. Hoe haal je het in je hoofd om zo’n mooi gebouw met al zijn belangrijke maatschappelijke functies, vooral op het gebied van gezondheid en maatschappelijke sociale contacten te willen slopen. En dan weer een nieuw gebouw uit de grond wil stampen met daaraan gekoppeld woningbouw die niet eens bereikbaar is voor de mensen die het het hardst nodig hebben in Valkenburg a/d Geul. Want van sociale woningbouw is geen enkele sprake. Wij blijven bij ons eerdere standpunt dat de Polfermolen met al zijn maatschappelijke functies in al zijn facetten behouden dient te worden (o.a. conform onze inbreng tijdens de raadsvergadering van 10 december 2018). U wilde in de film die u wil vertonen en de digitale raadpleging de mensen opzadelen met een doemscenario en dat was als de mensen de huidige Polfermolen met al zijn maatschappelijke functies toch overeind willen houden dat de OZB met 30 % verhoogd zou worden, of dat dit ten koste zou gaan van de bibliotheek, onderhoud publiek domein. Ook het verhaal dat bij behoud van de huidige Polfermolen het iedere inwoner € 107 op jaarbasis zou gaan kosten verwijzen wij naar het land der fabelen. U zult open kaart moeten spelen naar de mensen toe. U moet stoppen met het gekrakeel naar de mensen toe hoeveel de huidige Polfermolen ons wel niet kost, maar vertel nu eens open en eerlijk wat de kosten zijn van de Polfermolen nieuwe stijl en hoe waardevol de huidige Polfermolen met al zijn maatschappelijke voorzieningen is voor onze inwoners, maar ook voor onze bezoekers? Wij zouden dat graag ook willen weten, voordat wij al een definitief besluit kunnen nemen. Tevens vinden wij dat de werknemers en huurders van de Polfermolen betrokken dienen te worden bij de maatschappelijke raadpleging. Is het college hier toe bereid? Ook moeten de mensen de gelegenheid krijgen om zich uit te spreken tijdens de maatschappelijke raadpleging dat de Polfermolen in zijn huidige omvang met al zijn maatschappelijke functies in stand gehouden moet worden. Is het college hiertoe bereid? De ingekomen brievenen bijlagen van AGR Xperience en OR Polfermolen zouden wat ons betreft als reactie meegenomen moeten worden m.b.t. de maatschappelijke raadpleging. Dat geldt ook voor de open brief van de familie Prins. Is het college hiertoe bereid? Tevens willen wij u expliciet verzoeken om al onze inwoners een huis aan huis schrijven te laten toekomen met daarin o.a. aangegeven wanneer de film uitgezonden wordt op TV Valkenburg, waar de bijeenkomsten plaatsvinden wijzen naar de digitale raadpleging en mensen ook de gelegenheid bieden om schriftelijk geraadpleegd te worden. Is het college hiertoe bereid? Tevens vinden wij dat er ook gekeken moet worden naar een totale visie van de Plenkertstraat. Hoe gaan wij de verkrotting in deze straat een halt toeroepen. Wat wij ook een slechte zaak vinden is dat bij Par’cour een fitnessruimte en AGR Xperience gerealiseerd zou gaan worden. Dat is toch al een regelrechte doodsteek voor deze twee zaken in de Polfermolen. Kijk nu eens na het schrijven van AGR Xperience. Daar wordt o.a. aangegeven dat het opheffen van de huidige Polfermolen de doodsteek is voor alle verenigingen. Er is ook totaal geen advies gevraagd aan de huidige huurders van de Polfermolen. Als wij kijken naar het schrijven van de OR Polfermolen dan spreek ons dit schrijven wel aan. Zeker gezien ons uitgangspunt waar wij vooralsnog aan blijven vasthouden en dat is het behoud van de huidige Polfermolen met al zij maatschappelijke voorzieningen door het college en de andere raadsfracties gewoon van tafel geveegd wordt. Hun visie houdt in dat de belangrijkste huurders/gebruikers overleg hebben gehad en met het volgende idee op de proppen komen. Men stelt voor om de voorkant van het gebouw De Polfermolen gelegen aan de Plenkertstraat (tot aan de sporthal) niet te slopen, maar te verbouwen door een vloer in de theaterzaal aan te brengen en daarin de volgende functies onder te brengen: • Zwembad met 25 meter en doelgroepenbad. • Horeca: AGR Xperience. • Multifunctionele (vergader) ruimte voor doelgroepen en verenigingen. • Fysiotherapieruimte. • Health & Beautysalon. • Fitness. • Kleedkamers t.b.v. het zwembad, sporthal. • Kantoren. • Ontvangstruimte. Hierdoor ontstaat er een combinatie van activiteiten. Tevens zou hierdoor de kwaliteit en de uitstraling van de Plenkertstraat verbetert worden. Binnen de bestaande structuur zouden dan ook 40 appartementen gerealiseerd willen worden. Wij willen het college indringend verzoeken om hierover in overleg te treden met de OR Polfermolen en te kijken of dit een goed alternatief is. Stemverklaring raadsfractie VSP. Wij als VSP kunnen alleen maar instemmen met een procesmatige maatschappelijke raadpleging (niet inhoudelijk). Hier kunnen wij pas een definitief oordeel over vellen, nadat wij een nieuwe aangepaste versie van de film en de inhoud van de digitale raadpleging hebben gezien woensdag as. M.b.t de besluitvorming voorbereiding van de aanbesteding stemmen wij tegen. Wij willen op zijn minst het eerst de resultaten van de maatschappelijke raadpleging afwachten. Motie Raadsfractie VSP Motie: onderzoek om te komen tot meer bezoekers winkelcentrum Valkenburg. De raad van de gemeente Valkenburg a/d Geul in vergadering bijeen op 11 februari 2019. Overwegende dat: Een groot aantal detailhandelszaken (11) verspreid over het winkelcentrum van Valkenburg moet stoppen of overweegt te stoppen. Rede is de contante terugloop van het aantal klanten en omzetverliezen over het hele jaar. De oorzaken zouden volgens een aantal ondernemers, maar ook inwoners het verlies zijn van de regiofunctie van Valkenburg, de slechte bereikbaarheid van het centrum van Valkenburg en de parkeerproblematiek (te hoge parkeertarieven). Constateert dat: • Er sprake is van grote omzetverliezen. • Dat vele inwoners hun boodschappen elders in de regio gaan doen, waar het parkeren over het algemeen gratis is. • Dat ook de horecaondernemers hierdoor omzetverlies hebben. • Dat heel veel mensen Valkenburg mijden, vanwege te hoge parkeertarieven. • Dat ook de marktlieden klagen over hoge omzetverliezen. • Dat niet alle ondernemers op een lijn zitten. • Dat het niet toelaten van o.a. een visboer of ijskraam ook een negatieve uitstraling heeft. • Dat er veel parkeeroverlast is in de omliggende buurten. Verzoekt: De raad kennis te nemen van bovengenoemde constateringen en deze te onderschrijven en draagt het college van burgemeester en wethouders op: Samen met alle ondernemers en ook inwoners in overleg te treden met als uiteindelijk doel om de regiofunctie weer naar ons toe te trekken en met elkaar in discussie te treden om te komen tot lagere parkeertarieven in Valkenburg. Ook zou er een discussie gevoerd moeten worden om te komen tot een betere bereikbaarheid van het centrum van Valkenburg. Het zou goed zijn om een branche-adviescommissie te gaan oprichten, met als uiteindelijk doel om meer winkelend publiek naar Valkenburg te halen. En gaat over tot de orde van de dag. Deze motie werd niet ondersteund door de andere raadsfracties AB, CDA, PGP en VVD. Ze steken gewoon hun hoofd in het zand wat betreft de grote problemen die er spelen in het winkelcentrum in Valkenburg. Voorstel betreffende uitvoering bloemenplan centrum. De raadsfractiefractie VSP wil een pluim geven aan de ondernemers van Valkenburg aan de Geul i.v.m. het alternatiefplan door hun voorgesteld, wat betreft de kosten van het water geven van de bloemen. Dit is een stapje in de goede richting, ter verfraaiing van het centrum. Onze bezoekers en zeker ook onze inwoners van Valkenburg stellen deze bloemenpracht zeer op prijs. De V.S.P wenst de ondernemers veel succes en wijsheid toe met het oprichten van een B.I.Z. (bedrijfs investerings zone) en zullen dus voor dit voorstel stemmen. Voorstel college betreffende toekomst organisatie Kerstmarkt Gemeentegrot. De raadsfractie VSP is overtuigd van het belang van dit evenement van het toeristisch product Valkenburg. In deze raadsnota wordt voorgesteld om de Kerstmarkt gedurende de periode 2019-2022 door de gemeente te laten organiseren. U stelt op basis van de huidige inzichten dat er geen andere partij zal opstaan, die dit op pakt. Is hier onderzoek naar gedaan.? Vertrouwt het college geen ondernemer? Zie de organisatie van de kerstmarkt in de Fluwelengrot. Dit functioneert blijkbaar wel, ook zonder een bijdrage van € 250.000 gemeenschapsgeld. De gemeente faciliteert en de ondernemer onderneemt! De VSP blijft bij haar standpunt eerst de evaluatie en de plannen ten behoeve van vermindering van de kosten af te wachten op 1april, om een beslissing te nemen. Voorzitter, waarom neemt het college de raad niet serieus, door herhaaldelijk om een blanco cheque te vragen? Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen / Lloyd Wagemans / Gertie Silverentand

HBB is nog altijd tegen de komst van ...

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang D66 VVD CDA Heemstede 28-09-2018 09:17

HBB is nog altijd tegen de komst van de Vomar. De argumenten, die wij tijdens de raadsvergadering in november 2017 naar voren hebben gebracht gelden nog steeds. Maar doordat in diezelfde raadsvergadering de toen zittende meerderheid (VVD, D66 en CDA) wel voor was zitten we nu in een andere situatie. Dit besluit is niet zomaar terug te draaien. Dat is onderzocht. Om de benodigde tijd daarvoor te creëren is het voorbereidingsbesluit genomen. Dat besluit op zich zorgt niet voor schade en over de uitgebrachte dagvaarding inclusief de daarin genoemde op niets gebouwde claim maken wij ons niet druk. Maar het terugdraaien zelf kan wel schade genereren. De adviezen daarover zijn diffuus. De risico’s zijn daardoor niet of moeilijk in te schatten. Daarnaast trek je de gemeente in een mogelijk langlopende rechtszaak met alle kosten van dien. Daarom heeft HBB moeten besluiten mee te gaan in het voorstel van het College. Meer was simpelweg niet haalbaar: niet omdat wij nu de Vomar wel willen maar omdat het besluit al in november 2017 is genomen.

Omdat een coalitieakkoord altijd wel ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Den Helder 28-06-2018 21:27

Omdat een coalitieakkoord altijd wel vragen op roept zal ik een paar onderwerpen toelichten. Dit akkoord biedt zeker niet alles wat we zouden wensen. Het is wel een goed startpunt om de komende 4 jaar een stabiel bestuur te ontwikkelen want bestuurlijke vernieuwing is niet iets dat direct klaar is.Het moet zich gaande weg ontwikkelen. Daarvoor zijn een aantal handvatten afgesproken, die hieronder staan. 1. Bestuurlijke vernieuwing De inwoners van Den Helder verdienen een stabiel college dat oplossingen aandraagt voor de uitdagingen waar de gemeente voor staat. Ze verdienen een raad die met respect voor elkaars mening en vanuit haar rol voorstellen beoordeelt en tot keuzes komt. En ze verdienen een ambtelijke organisatie die loyaal en ondersteunend is en uitvoeringsorganisaties en verbonden partijen die werken aan het belang van Den Helder. Met deze intentie hebben zeven partijen - Beter voor Den Helder, CDA, VVD, Seniorenpartij, Stadspartij, Christen Unie en PvdA dit Helders Akkoord gesloten. Zij realiseren zich dat zijzelf daarbij het goede voorbeeld moeten geven en dat de politiek daar de afgelopen jaren niet altijd in is geslaagd. Dit Helders Akkoord is wat ons betreft geen eindpunt, maar een start voor een nieuwe cultuur en betere omgangsvormen en voor meer transparantie. Graag willen wij dit voorzien van concrete instrumenten, waarmee wij bestuurlijke vernieuwing niet alleen als een goed voornemen uitspreken, maar ook vertalen in concrete acties. Dat raakt alle geledingen waarin en waarmee we werken. Een greep van deze instrumenten hebben we gerangschikt per geleding. Wij nodigen als coalitiepartijen de andere partijen in de raad ook actief uit om samen met ons het gesprek over bestuurlijke vernieuwing aan te gaan en ook verdere verbeteringsvoorstellen aan te brengen. 1.1 Het college Het college van Den Helder bestaat, naast de burgemeester, uit zeven partijen, zeven personen, in totaal 5,7 fte. In de bijlage treft u de portefeuilleverdeling aan. Wij willen hiermee een breed draagvlak creëren, waarbij ruimte bestaat om het soms ook niet met elkaar eens te zijn. Geen gesloten front, maar een open dialoog met respect voor elkaars mening. Bestuurlijke vernieuwing raakt de houding en handelen van iedere wethouder en komt tot uitdrukking in alle inhoudelijke portefeuilles. Daarnaast heeft één van de wethouders dit thema specifiek als aandachtspunt. In dit coalitieakkoord wordt een aantal heldere besluiten genomen, maar het is een akkoord op hoofdlijnen, zodat voldoende ruimte blijft om met elkaar de verdere uitwerking en invulling ter hand te nemen. Alle voorstellen van het college aan de raad worden voorzien van een paragraaf waarin wordt aangegeven wat dit voorstel bijdraagt aan de bestuurlijke vernieuwing. De functie van de raadsinformatiebrief wordt herijkt. Voorheen werd hierin nog wel eens impliciete besluitvorming gerealiseerd. Als het college iets wil besluiten, wordt dit expliciet aangegeven, met voldoende ruimte voor de raad om haar zienswijze te geven. Het college werkt actief aan teambuilding. De burgemeester heeft een belangrijke rol als verbinder boven de partijen en voor de inwoners van Den Helder en als ambassadeur van de gemeente. Hij vervult deze functie met verve en met respect. Naast zijn wettelijke taken heeft hij geen overige inhoudelijke portefeuilles. 1.2 De gemeenteraad De zeven partijen die dit Helders Akkoord hebben gesloten, nodigen de andere partijen uit met elkaar de bestuurlijke vernieuwing verder vorm te geven. Daarom is ook al tijdens de formatiebespreking 5 contact geweest met de partijen die geen deel uitmaken van deze coalitie. Natuurlijk moeten verschillen van mening kunnen blijven bestaan, maar wij willen uit een cultuur van coalitie versus oppositie, van wij tegenover zij. De concrete maatregelen die wij hierboven hebben beschreven dragen hier ook actief aan bij. In de raad stellen we een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing in, die actief toeziet op de vraag of de goede intenties ook daadwerkelijk worden waargemaakt en die ook met verbetervoorstellen kan komen. Wij stellen voor om een lid van één van de partijen die geen deel uitmaakt van dit coalitieakkoord, of een onafhankelijke persoon van buiten, te benoemen als voorzitter van deze werkgroep. We willen kijken naar de inrichting van de raadsvergadering, waarbij we bijvoorbeeld een beter onderscheid kunnen maken tussen informatie, opiniering en besluitvorming. Ook met de voltallige raad bouwen we momenten in om met elkaar te spreken over de rol van de raad en de taak en rolopvatting van een raadslid. We gaan kritisch kijken naar het functioneren van commissies en van de positie van commissieleden. Alles moet gericht zijn op de vraag, waar we met elkaar nog beter kunnen werken voor de belangen van de inwoners van Den Helder. 1.3 De ambtelijke organisatie Den Helder beschikt over een loyaal, deskundig en professioneel ambtelijk apparaat. Te vaak is in het verleden gewezen naar `de ambtenaren`, als een college als geheel of een individuele wethouder de zaken niet op orde had. Aan de andere kant moeten onze medewerkers ook wennen aan de open dialoog die we in de gemeente voorstaan. Er mag geen sprake zijn van een angstcultuur of van een afrekencultuur. Er moet sprake zijn van een veilige werkomgeving. Het college wil met de leiding van de ambtelijke organisatie en met de Ondernemingsraad dit onderwerp bespreekbaar maken. Respect, zorgvuldigheid en professionaliteit zijn hierbij de kernwaarden. 1.4 De verbonden partijen De gemeente Den Helder beschikt over enkele strategische (uitvoerings-)organisaties, die op verschillende manieren op afstand van de gemeente staan, de zogenaamde verbonden partijen. Iedere organisatie staat op zichzelf en voor iedere organisatie zijn de vraagstukken van verschillende aard, maar wij stellen in algemene zin vast dat deze organisaties te veel zijn weggedreven van de gemeente. Daar is de gemeente zelf mede debet aan, maar dat ligt ook aan deze organisaties. Daardoor ontbreekt het aan transparantie en kalft ook het draagvlak af voor het in principe goede werk dat zij doen. Hier moet verandering in komen. Dat begint bij een beter gestructureerde, tijdige en meer open communicatie, waarbij “aan de voorkant” de voorliggende strategische keuzes worden besproken en we niet “aan de achterkant” met tegenvallers worden geconfronteerd die te laat worden gedeeld, waardoor we met de rug tegen de muur staan. De zeven collegepartijen willen ook meer fundamenteel naar de positie van de verbonden partijen kijken. Ze zijn niet uit op het terugdraaien van de verzelfstandiging of het (weer) onderbrengen van de uitvoering in de ambtelijke organisatie. Daarvoor ontbreekt het aan kennis en daarnaast moet de uitvoering niet steeds in politiek vaarwater terecht komen. De rol en taakopvatting van de aandeelhouder, de toezichthouder en de gemeente als opdrachtgever lopen nu te vaak door elkaar heen of zijn onduidelijk. Het nieuwe college wil deze aspecten van ‘good governance’ scherp tegen het licht houden. Daarnaast stellen wij vast dat er sprake is van een grote versnippering en soms zelfs tegengestelde belangen. In overleg met de verbonden partijen willen wij kijken naar een bundeling en clustering. Juist met een brede coalitie kan er ontspanning binnen het lokale bestuur optreden. Niemand heeft een sleutelrol en de meerderheid is zo groot dat er ook gemakkelijk eens verschillend gestemd kan worden. Als we deze manier van samenwerken gedurende 4 jaar kunnen oefenen dan heb ik er vertrouwen in dat de Helderse politiek een betere naam krijgt. We hebben duidelijke afspraken over de verbonden partijen, zeker ook de haven. De opgelopen tekorten komen (indirect) op het bordje van de gemeente omdat we de enige aandeelhouder zijn. We zijn er van overtuigd dat er een besef bij de verbonden partijen moet optreden dat de gemeente niet de pinautomaat voor de organisaties is. Deze afspraken bieden hiervoor mogelijkheden.

Vanavond, 16 mei 2018, start een ...

Lokaal Alternatief Lokaal Alternatief VVD CDA PvdA Kerkrade 16-05-2018 17:00

Vanavond, 16 mei 2018, start een nieuwe coalitie in de Kerkraadse Gemeenteraad. Een coalitie zónder Lokaal Alternatief. Onderstaand ons (uitgebreide) standpunt over deze coalitie. Al snel na de Kerkraadse Gemeenteraadsverkiezingen werd duidelijk dat Burgerbelangen, als grootste partij, bij de coalitievorming voorbij zou gaan aan de wens van de kiezer. Nu het definitieve coalitieakkoord en de wethouders wereldkundig zijn gemaakt, blijft bij Lokaal Alternatief de verbazing over de gekozen richting van de nieuwe coalitie samenstelling bestaan. Waarom? Omdat de verkiezingsuitslag een heel andere richting uit wijst. In de coalitie van de afgelopen periode heeft de VVD, via de laatste te vergeven restzetel, hun twee zetels met de hakken over de sloot weten te consolideren. Lokaal Alternatief zag haar zetelaantal van 2 naar 3 groeien, terwijl de grootste lokale partij Burgerbelangen van 8 naar 10 zetels groeide. De PvdA consolideerde, geheel tegen de landelijke richting, knap haar 4 zetels. Uit deze uitslag blijkt dat de kiezer, zoals de landelijke tendens van de verkiezingen was, vooral haar vertrouwen voor lokale partijen uitsprak. Het landelijke CDA werd in Kerkrade zelfs gehalveerd. Ondanks deze duidelijke signalen van de kiezer, wordt Lokaal Alternatief als lokale partij in de bestaande coalitie vervangen door het CDA. Lokaal Alternatief heeft in de aanloop naar de verkiezingen duidelijk aangegeven een beleid te willen volgen waarbij de verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen in de politiek beter in lijn gebracht zou moeten worden met de 50-50 verhouding bij de Kerkraadse inwoners. Nu de nieuwe coalitie haar wethouders bekend heeft gemaakt, zien we wederom geen vrouwelijke wethouder in het college. Wel de informateur die geheel tegen de (ongeschreven) regels in nu zelf weer wethouder wordt. En dat terwijl hij, als zittend wethouder, op basis van de door hem behaalde stemmen niet eens gemeenteraadslid zou zijn geworden. Wel een voormalig topambtenaar van de gemeente Kerkrade die veertig jaren lang binnen het ambtelijk apparaat werkzaam was. Zullen de Kerkraadse ambtenaren zich hierdoor niet ingeperkt voelen en hun werk op de juiste wijze kunnen blijven uitvoeren? Maar wederom een stap die het vertrouwen van de kiezer beschaamd, in dit geval zelfs dubbel. Een gehalveerde partij levert een voormalig topambtenaar als wethouder … En wat die wethouders betreft. Zeker, het zou de vraag zijn of onze wethouder Jo Bok, de hele periode zou uitdienen. Maar Lokaal Alternatief heeft vanaf de eerste onderhandelingen duidelijk aangegeven meerdere, capabele kandidaten voor diverse portefeuilles als eventuele opvolger klaar te hebben staan. Mocht de informateur daar een knelpunt in hebben gezien, dan zou hij het gesprek daarover toch hebben kunnen aangaan? Dan toch, het door de kiezer duidelijk gewaardeerde, standpunt ten aanzien van meer vrouwen in de politiek? Of …? Deze werkwijze schaadt het vertrouwen in de politiek, dat staat buiten kijf. Burgerbelangen vergroot de kloof tussen politiek en kiezer nog maar. Dat is uitermate jammer. De kiezer krijgt het gevoel dat zijn of haar stem er toch niet toe doet en haakt af. Dat kan toch niet de bedoeling zijn … Lokaal Alternatief zal in de komende periode zeker altijd het belang van Kerkrade en haar inwoners laten voor gaan. Maar ze zullen wel zeer kritisch deze coalitie tegemoet treden. Een CenterCourt? Ja, maar wel als het mede door externen wordt gefinancierd. Het behoud van Rolduc? Natuurlijk, maar als de door de Lokaal Alternatief wethouder Jo Bok ingeslagen weg wordt vervolgd, kan Rolduc zeker worden behouden. Het doet goed om alle steunbetuigingen voor Lokaal Alternatief en de ‘afwijzing’ van de gekozen richting van deze coalitie via de sociale media te lezen. Het wordt vier jaar afwachten welke partij de tol voor deze schoffering van de kiezer gaat ‘betalen’. Welke Lokaal Alternatief leden gaan voor de kiezer in de komende periode zichtbaar zijn? Op de eerste plaats natuurlijk de raadsleden, Betty Bremen, Moon Peerboom en Jo Bok, die onder aanvoering van fractieleider Betty Bremen hun plek in de Kerkraadse Gemeenteraad zullen innemen. Daarnaast vaardigt Lokaal Alternatief drie Burgerraadsleden af. Te weten Caroline Szalata voor de commissie Grondgebied en Economische Zaken, Silke Meijers voor de commissie Burgers en Samenleving en Marc Charlier voor de commissie Algemene Zaken en Middelen.

Coalitie Westvoorne 2018PERSBERICHT ...

VVD VVD D66 CDA PvdA -Westvoorne 11-04-2018 07:49

Zoals je in bijgaand artikel kunt ...

VVD VVD D66 ChristenUnie CDA Overbetuwe 30-03-2018 06:23

Zoals je in bijgaand artikel kunt lezen is Jeroen Joon voorgedragen als kandidaat wethouder in de gemeente Apeldoorn (circa 161.000 inwoners). Jeroen was lange tijd onze wethouderskandidaat voor Overbetuwe. Deze unieke kans voor Jeroen kon hij echter niet negeren. VVD Overbetuwe feliciteert Jeroen dan ook met zijn voorgedragen wethouderschap in Apeldoorn. Uiteraard hadden wij Jeroen liever voor Overbetuwe behouden, maar een dergelijke kans is bijzonder. Wij wensen hem dan ook alle succes bij deze prachtige uitdaging!

Ongekend, met 6 zetels de grootste! ...

VVD VVD D66 CDA PvdA Best 21-03-2018 22:59

Ongekend, met 6 zetels de grootste! Kiezers bedankt! Wij gaan voor u aan de slag 💪

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.