Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

3 documenten

Bijeenroeping Algemene Ledenvergadering 2019

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 02-11-2019 20:00

Zaterdag 30 november 2019 is het zover! Dan zal het vierde FVD-partijcongres plaatsvinden in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. In de ochtend zal de formele Algemene Ledenvergadering plaatsvinden, gevolgd door een uitgebreid middagprogramma.

09:00 Ontvangst met koffie/thee

10:00 Ledenvergadering (uitsluitend toegankelijk voor leden)

12:00 - 14:00 Lunchpauze

14:00 - 18:00 Middagprogramma (hierover zullen we u binnenkort nader informeren)

TICKETINFORMATIE

Toegang is gratis voor leden, met een speciale lunch tegen gereduceerd tarief. Leden van JFVD nemen deze voor een studententarief af. Niet-leden kunnen alleen het middagprogramma bijwonen.

Binnenkort ontvangt u meer informatie over het bestellen van toegangsbewijzen.

VERVOER

Parkeren is gratis. Ook rijden er elke 5 minuten pendelbussen van station Barneveld naar de congreslocatie (Midden Nederland Hallen, Thorbeckelaan 123, 3771 ED Barneveld).

Nachttrein terug naar Nederland | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Nederland 10-10-2019 00:00

Voor wie graag met de nachttrein op vakantie wil is er goed nieuws. De internationale nachttrein keert in 2020 terug naar Nederland.

Er gaat dagelijks een trein van Amsterdam naar München en Wenen rijden. GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger diende een voorstel in om de nachttrein terug te brengen naar Nederland en dat werd kamerbreed ondersteund. Het ministerie van Infrastructuur maakte vandaag bekend dat de eerste trein over een jaar al gaat rijden.

Kröger: De nachttrein is terug. Het is gelukt! Weer een stap voor de trein als alternatief voor vliegen binnen Europa.

In 2016 verdween de laatste nachttrein uit Nederland. Ondertussen steeg het vliegverkeer steeds verder.

Kröger: we willen allemaal naar een duurzamere toekomst. Dan moet je er als overheid wel voor zorgen dat je infrastructuur goed is. Dit is een eerste stap. Ik ga me er hard voor maken dat we in de toekomst naar steeds meer Europese bestemming met de nachttrein kunnen.

De nachttrein doet er 14 uur over om in Wenen te komen. Reizigers kunnen er voor kiezen om te zitten of te liggen en er zijn zelfs luxe coupés met eigen sanitair beschikbaar. Vanuit Wenen kunnen ook andere Europese bestemmingen bereikt worden zoals Boedapest en Krakau. Ook is er een groeiende vraag naar internationale treintickets. De NS had in de zomer van 2019 een groei van 13%.

Kröger: ’s Avonds in Amsterdam opstappen. Een glaasje wijn drinken. Lekker gaan slapen en ’s ochtends om 10 uur sta je in centrum Wenen. Heerlijk.

 

We gaan door, want er zijn nog veel bestemmingen binnen Europa waar we met de trein naartoe kunnen!

Teken hier onze petitie voor #meertreinenmindervliegtuigen: groen.li/treinen

Makkelijker de trein nemen in plaats van het vliegtuig

D66 D66 Nederland 04-04-2019 15:02

Makkelijker de trein nemen in plaats van het vliegtuig

D66 wil dat het voor mensen makkelijker wordt om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Daarom moet er goed internationaal spoor liggen. Met zeven plannen voor het internationale spoor wil D66 de internationale trein een echt alternatief maken voor het vliegtuig. Dat is beter voor het klimaat en biedt meer comfort voor de reiziger.

Tweede Kamerlid Rutger Schonis: “Nu wordt het reizigers in Europa te vaak te lastig gemaakt om met de trein van land tot land door Europa te reizen. Treinreizen is beter voor het klimaat dan vliegen. Daarom willen wij het de reiziger zo makkelijk mogelijk maken om de trein te nemen.” Vandaag presenteert Tweede Kamerlid Rutger Schonis zijn toekomstvisie voor het internationale spoor. Daarmee wordt treinreizen in Europa nóg comfortabeler en duurzamer.

Alle grote Europese steden moeten op een snelle internationale treinverbinding worden aangesloten. Als landen hebben afgesproken dat ze een internationale treinverbinding aanleggen, dan moet die er wat D66 betreft ook echt komen. Het Europese spooragentschap zou een bevoegdheid moeten krijgen om lidstaten desnoods te verplichten om ontbrekende schakels in dat netwerk alsnog aan te leggen. Schonis: “Wij willen dat de trein zo comfortabel en snel is, dat mensen niet eens meer het vliegtuig willen overwegen. Als landen afspreken dat er een goede internationale treinverbinding komt, dan houden we ze aan die afspraak.”

D66 wil één kaartje voor de gehele reis door Europa, waarmee ook overgestapt kan worden van het vliegtuig naar de trein en andersom. Tweede Kamerlid Rutger Schonis: “Door treinreizen als beter alternatief zorgen we dat korte afstanden beter overbrugd kunnen worden met de trein dan met het vliegtuig. Daarmee is er meer keuze voor de reiziger en minder CO2 uitstoot.”

Door samen met de andere Europese landen betere afspraken te maken zorgen we dat treinen zonder problemen over al het Europese spoor kunnen rijden. Door dit te combineren met één Europese dienstregeling in alle landen kunnen de internationale treinen straks sneller en gemakkelijker van Nederland naar bijvoorbeeld Berlijn, Parijs en Madrid rijden. Met meer nachttreinen wordt reizen met de trein een nóg beter alternatief voor vliegen in Europa tijdens vakantietijd.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.