Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

301 documenten

Lelystad Airport: “slechte Eureka-oplossing”, was altijd al slecht besluit.

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 03-01-2024 02:42

“Lelystad Airport kan open zonder de laagvliegroutes over Overijssel maar dat heeft een prijs” lezen we in de Stentor editie van 27 december jl.. De prijs is de toename van vliegbewegingen boven de Noordoostpolder.

En weer wordt de trukendoos van een minister, de zoveelste directeur van Lelystad Airport en de provincie Flevoland open getrokken om het vliegveld toch maar open te krijgen voor groot commercieel luchtvaart verkeer. Er wordt met geen woord gerept dat alle vliegtuigen op nog veel lagere hoogte over het grondgebied van Zeewolde vliegen. Dat is onder de 1.000 meter en dat is lager dan het vliegverkeer (gemiddeld) boven de Noordoostpolder zal vliegen.

Verder gaan vliegtuigen op 600 meter (1.800 ft) over Oosterwold vliegen terwijl de provincie een lans breekt om precies daar meer dan 10.000 woningen te gaan bouwen.

Ook inwoners van Dronten en Swifterbant zullen worden geteisterd door de vele vliegbewegingen. Eerst starten met 10.000 vliegbewegingen per jaar om aan de geluidhinder “te wennen” en dan opschroeven naar 45.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is vergelijkbaar aan de vliegbewegingen per baan van Schiphol!! En daar blijft het niet bij want een verhoging naar 90.000 vliegbewegingen ligt boven in de la.

De Gemeenteraad van Zeewolde heeft in 2022 nog duidelijk gemaakt dat Lelystad Airport als luchthaven voor groot commercieel luchtvaart verkeer ongewenst is. De negatieve effecten van geluid en uitstoot, ook voor ons dorp, zijn aantoonbaar en overduidelijk. Een nieuwe directeur, een nieuw voorstel en er wordt gedacht dat daarmee een “Eureka-oplossing” gevonden is voor een altijd al slecht besluit om Lelystad Airport voor groot luchtvaartverkeer in gebruik te nemen. Blijkbaar werkt het zo in Nederland.

Wat Leefbaar Zeewolde betreft gaat het vliegveld Lelystad nooit open voor groot commercieel luchtvaart verkeer.

Brainport Development - Samen werken aan de uitdagingen van onze regio

VVD VVD Eindhoven 10-11-2023 10:17

Veranderen als noodzaak in plaats van uit luxe. Zo valt de relatief korte maar succesvolle geschiedenis van Brainport eindhoven waarschijnlijk het beste samen te vatten. De structurele samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen in Brainport kwam tot stand in de moeizame jaren 90, toen de regio Eindhoven te kampen had met economisch zwaar weer. Nu, jaren later, is de regio een technologisch power house en Brainport Eindhoven een ijzersterk merk.

Hoewel de uitdagingen van vandaag totaal anders zijn dan die van de jaren 90 is de essentie nog altijd het zelfde. Samenwerken. Samen aan de toekomst van Brainport werken. Daarover spraken we als fractie uitvoerig met Paul van Nunen, directeur van Brainport Development. De conclusie was helder: we moeten als overheid nog harder werken om een betrouwbare partner te blijven!

Met Paul spraken we over de concrete rol van Brainport Development, de belangrijkste uitdagingen en de grote ambities voor de komende jaren. Op bijvoorbeeld het gebied van woningbouw, de arbeidsmarkt en mobiliteit maar ook de uitdagingen rondom de energietransitie en de digitale weerbaarheid van ondernemers. We willen Brainport Development hartelijk bedanken voor de gastvrijheid, Paul voor zijn tijd, en verder alle Brainporters heel veel succes wensen bij de inzet voor onze regio!

Voortgang Luchthaven Eindhoven Overleg

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 15-09-2023 07:10

In de afgelopen jaren heeft onze regio actief deelgenomen aan besprekingen met betrekking tot Luchthaven Eindhoven. Vanaf 2009, via de Alderstafel, vervolgens in 2019 met de proefcasus Eindhoven Airport ‘Opnieuw verbonden’, en momenteel in de resulterende permanente overlegstructuur, het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO). In het LEO wordt gewerkt aan de vijf speerpunten die zijn afgesproken in de proefcasus ‘Opnieuw verbonden’.

We willen u via dit artikel informeren over de voortgang van deze vijf speerpunten en wat dit betekent voor onze regio.

1. Actief sturen op minder geluidbelasting:

Doel is om de geluidbelasting tegen 2030 met 30% te verminderen in vergelijking met 2019.

Werken aan een nieuwe aanpak waarbij we niet langer sturen op het aantal vliegbewegingen, maar op een vastgestelde geluidsnorm.

Het vervangen van oudere vliegtuigen door stillere en schonere modellen is van groot belang voor geluidsreductie.

Helaas is er vertraging opgetreden in de invoering van deze nieuwe aanpak, maar we blijven eraan werken om deze doelen te bereiken.

2. Structureel bijdragen aan de klimaatdoelstellingen:

Streven om in 2030 50% duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) te gebruiken.

Een voorstel is ingediend bij het Rijk om de extra belasting op vliegtickets te gebruiken voor extra SAF-bijmenging.

3. Actief sturen op verbetering van de luchtkwaliteit:

We begrijpen de zorgen over de luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten.

Er is een fonds opgericht om projecten te financieren die de gezondheid direct of indirect bevorderen.

Een gezondheidsbelevingsonderzoek van de GGD wordt gefinancierd uit dit fonds.

er wordt gewerkt aan het opzetten van een regionaal meetnet om vliegtuiggeluid te meten, operationeel per 1 januari 2025.

4. Meerwaarde bieden voor de regio:

We streven ernaar om Eindhoven Airport meer dan alleen een luchthaven te laten zijn, maar ook een bron van meerwaarde voor onze regio.

Dit omvat herinrichting, vergroening, regiopromotie en partnerships met regionale evenementen.

Momenteel werken we aan een concrete agenda voor 2024 om deze doelen te bereiken.

Het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) is opgericht als permanente overlegstructuur om de omgeving en belanghebbenden te betrekken bij de ontwikkeling van de luchthaven.

De website www.samenopdehoogte.nl dient als informatieplatform voor het LEO.

Het Regionaal Informatie Centrum (RIC) is opgericht om kwalitatieve rapportages van geluidhinderklachten te bieden en routes te optimaliseren.

We blijven u op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

De toekomst van vliegveld Drachten

ELP ELP Smallingerland 08-09-2023 15:58

De gemeente wilde op 6 september het onderzoeksrapport ‘Toekomst vliegveld Drachten’ delen met de omwonenden en andere belanghebbenden. Maar dat liep anders dan verwacht.

Meer dan 100 inwoners van Smallingerland kwamen op deze warme zomeravond opdagen. In een hete loods op het vliegveldterrein ontstond een verhitte discussie. Veel aanwezigen voelden zich buitengesloten van het onderzoek en niet gehoord. Zelfs de bewoners die het dichtst bij het vliegveld wonen, waren niet betrokken of geïnformeerd.

Dat is niet hoe het hoort. Als je plannen maakt voor een vliegveld, weet je dat dat impact heeft op de samenleving. Dat zei de kwartiermaker zelf al in een van zijn eerste presentaties! Waar ging het dan mis?

Maar een betere vraag is hoe nu verder? Hoe zorgen we voor een goede besluitvorming en een eerlijke dialoog met de inwoners? Gewoon door op oude voet? Moeten we een nieuwe informatiebijeenkomst organiseren? Of moeten we een deel van het proces overdoen en de maatschappelijke gevolgen meenemen in het eindrapport?

Voor ons ELP is het belangrijk dat de stem van de omwonenden wordt gehoord en gewaardeerd. Dat we een goede balans vinden tussen de economische en maatschappelijke belangen en tussen de gebruikers en omwonenden van het vliegveld.

#vliegveld #drachten #smallingerland #elp #politiek #fryslan #toekomst #dialoog #belangen #duurzaamheid

Stop de vierde aanvliegroute Schiphol!

Seyst.nl Seyst.nl Zeist 22-05-2023 19:51

Faciliteer de groei van de luchthaven niet. Zeg nee tegen de vierde route over de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland en zeg ja op krimp van Schiphol.

Aanvullende informatie: Mocht op locatie komen een uitdaging voor je zijn of kom je van verder, volg dan de live stream via onderstaande link.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over de provincies Gelderland en Utrecht richting Schiphol aanleggen. Het idee is dat de vluchten zich concentreren op een nog te bepalen denkbeeldig punt in de lucht op zo’n 70 km afstand van Schiphol. Op dat punt vliegen ze op ca. 2100-2300 meter hoogte en vanaf daar wordt daling verder ingezet.

Bewoners op en naast de route zullen flink last krijgen van deze extra vliegtuigen; er komen veel vliegtuigen te vliegen en laag. Aan het naderingspunt is een ovaalvormig wachtgebied verbonden. Hier zal rondjes worden gevlogen als Schiphol te druk is of als er problemen zijn.

Stop,

Per dag 120* vliegtuigen extra?! En met de groeiambitie van Schiphol veel meer.

Laag vliegend verkeer.

Elke 7-8* minuten een vliegtuig.

Nacht- en vrachtvluchten.

Rondjes vliegen in een wachtgebied.

Invloed van geluid en ultrafijnstof op de gezondheid.

Negatieve gevolgen voor de natuur en de recreatiesector in het gebied.

*) Berekend op basis van 440.000 vliegbewegingen per jaar.

Voor het eerst met het vliegtuig reizen

PvdA PvdA Het Bildt 20-05-2023 07:13

Voor het eerst met het vliegtuig reizen kan een zeer spannende en ontmoedigende ervaring zijn. Of je nu op reis gaat voor zaken, vakantie of gewoon om familie en vrienden te bezoeken, waarschijnlijk zul je tijdens je reis minstens één keer met het vliegtuig moeten reizen. Of je nu opgewonden of nerveus bent over vliegen, er zijn dingen die je kunt doen om je voor te bereiden op je vlucht. Het belangrijkste om te onthouden is dat de meeste mensen hetzelfde gevoel hebben bij vliegen en dat de meeste vluchten veilig zijn.

Het is een goed idee om een beetje vroeg op het vliegveld aan te komen, zodat je ervoor kunt zorgen dat je op een efficiënte manier kunt inchecken en door de beveiliging kunt. Als je met een partner of familielid reist, kun je overwegen om vooraf stoelen te kiezen, zodat je zeker weet dat je bij elkaar zit. Het is ook een goed idee om wat entertainment op je telefoon of tablet mee te nemen dat je tijdens de vlucht kunt gebruiken. Dit kan een goede manier zijn om de tijd te doden tijdens eventuele vertragingen.

Als je eenmaal in het vliegtuig zit is het een goed idee om je voeten zoveel mogelijk omhoog te houden terwijl het vliegtuig in de lucht is. Dit kan helpen om bloedstolsels te voorkomen die soms in je benen kunnen ontstaan terwijl je vliegt. Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen vraag dan een van de stewardessen om instructies.

Tijdens de vlucht krijg je normaal gesproken een maaltijd, drankjes en snacks geserveerd (hoewel deze op internationale vluchten vaak beperkt zijn). Als je specifieke dieetwensen hebt, kun je dat het beste aan de luchtvaartmaatschappij laten weten wanneer je je vlucht boekt, zodat ze kunnen proberen aan je wensen tegemoet te komen.

In het vliegtuig heb je normaal gesproken ook toegang tot wifi en er is meestal een selectie van films en muziek aan boord waaruit je kunt kiezen. Als je je zorgen maakt over hoe druk het vliegveld zal zijn als je vliegt, dan is het een goed idee om een app te downloaden die je kan vertellen hoe lang het duurt om door de beveiliging te komen en je ook een verwachte wachttijd bij je gate kan geven.

Als je voor het eerst reist dan is het een goed idee om je in te schrijven voor een frequent flyer programma van een luchtvaartmaatschappij. Dit bespaart je tijd bij het boeken van toekomstige vluchten en kan je gratis reizen opleveren! Je kunt dit doen door naar de website van de luchtvaartmaatschappij te gaan en in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Als je dit gedaan hebt, kun je meteen beginnen met het verzamelen van mijlen!

DLW wil zweefvliegers de ruimte geven

Democratische Liberalen Wasssenaar Democratische Liberalen Wasssenaar Wassenaar 10-05-2023 10:56

Wassenaar maakt op politiek-bestuurlijk niveau bijzondere tijden door.  Met het imploderen van de coalitie is de weg vrijgemaakt voor nieuw beleid en verstandige raadsbrede afspraken.  Door alle turbulentie is de aandacht voor de noordgrens en de oprukkende verstedelijking van Katwijk op de achtergrond geraakt.  Maar ook aan de zuidgrens rommelt het. Daar dreigt een sluipende verstedelijking. De Rijksbouwmeester heeft jaren geleden een negatief advies gegeven voor de oprukkende verstedelijking die ten koste gaat van de natuur en recreatie.

De Zuid-Hollandse zweefvliegclub heeft het veld moeten ruimen voor de bouwplannen van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) op wat nu wordt aangeduid als Valkenhorst. Na de sluiting van het Marine Vliegkamp Valkenburg in 2006 heeft de zweefvliegclub nog tot 2015 kunnen zweefvliegen op deze locatie. Toen echter begonnen werd met de ontmanteling van het vliegveld, was zweefvliegen niet meer toegestaan.

De luchtsporters hebben het moeten afleggen tegen een hele nieuwe ontwikkeling in de luchtvaart, namelijk de ontwikkeling van drones en aanverwante sensoren. Drone Valley is het troetelkindje van Katwijk, van de provincie Zuid-Holland en niet in de laatste plaats van het RVB. Het RVB gedraagt zich als een commerciële projectontwikkelaar en steekt structureel een stokje voor samenwerking tussen Drone Valley en de getroffen luchtsporters. De belangen liggen blijkbaar anders.

DLW maakt zich sterk voor een oplossing voor de verdreven luchtsport en wil dat het zweefvliegen op het voormalige vliegkamp terugkeert. Niet alleen om ruimte bieden aan deze luchtsport, maar ook omdat daarmee de aanvliegroute voor Schiphol naar 2 kilometer hoogte zal moeten worden uitgebreid. Hiermee wordt de geluidsoverlast van overvliegende vliegtuigen van en naar Schiphol substantieel teruggedrongen, wat in het belang is van alle Wassenaarders!

Ben Paulides,

fractievoorzitter Democratische Liberalen Wassenaar (DLW)

Even voorstellen: wethouder Ronald Zoutendijk.

Een gefuseerde streekomroep voor de Leidse regio, van de regen in de drup?

Waarom kiezen voor Provinciale Staten?

Vitaal Liberaal Vitaal Liberaal Roosendaal 09-03-2023 12:14

Er zijn verschillende redenen waarom mensen ervoor kiezen om bij de Provinciale Staten te stemmen. Hier zijn een aantal mogelijke redenen:

Invloed op de provinciale besluitvorming:

De Provinciale Staten nemen beslissingen over provinciale aangelegenheden, zoals infrastructuur, natuurbeheer, economie en cultuur. Door te stemmen op een partij die jouw standpunten vertegenwoordigt, kun je invloed uitoefenen op deze besluitvorming.

Regionale belangen:

De provincie heeft vaak specifieke regionale belangen en uitdagingen die anders zijn dan die van andere provincies of het land als geheel. Door te stemmen op een partij die zich inzet voor deze regionale belangen, kun je helpen om jouw regio te vertegenwoordigen en te verbeteren.

Controle op het provinciebestuur:

De Provinciale Staten hebben de taak om toezicht te houden op het provinciebestuur. Door te stemmen op een partij die staat voor transparantie en verantwoordingsplicht, kun je bijdragen aan het waarborgen van een goed bestuur.

Participatie in de democratie:

Stemmen bij de Provinciale Statenverkiezingen is een manier om deel te nemen aan de democratie en je stem te laten horen. Door jouw stem uit te brengen, draag je bij aan het vormgeven van de toekomst van jouw provincie.

Kortom, door te stemmen bij de Provinciale Statenverkiezingen kun je invloed uitoefenen op de besluitvorming, de regionale belangen vertegenwoordigen, toezicht houden op het bestuur en deelnemen aan de democratie.

Invloed op het landelijke bestuur:

De invloed van kiezers bij provinciale verkiezingen op het landelijke bestuur is indirect maar wel belangrijk.

Bij provinciale verkiezingen stemmen kiezers op partijen die vervolgens zetels krijgen in de Provinciale Staten. De Provinciale Staten kiezen op hun beurt weer de leden van de Eerste Kamer, die een belangrijke rol speelt in het wetgevingsproces van het land. Dit betekent dat de uitslag van provinciale verkiezingen indirect invloed heeft op de samenstelling van de Eerste Kamer.

De samenstelling van de Eerste Kamer kan vervolgens weer invloed hebben op het landelijke beleid en het functioneren van het kabinet. Als de coalitie in de Eerste Kamer geen meerderheid heeft, is zij afhankelijk van steun van partijen in de Eerste Kamer om wetgeving goedgekeurd te krijgen. Als de samenstelling van de Eerste Kamer verandert na provinciale verkiezingen, kan dit dus invloed hebben op het beleid dat het kabinet kan doorvoeren.

Daarnaast kunnen provinciale verkiezingen ook een signaal afgeven over de politieke voorkeuren van de kiezers en hun prioriteiten. Partijen kunnen deze signalen meenemen in hun landelijke beleid en standpunten.

Stop, een vierde aanvliegroute!?

Seyst.nl Seyst.nl Zeist 14-02-2023 14:33

Seyst.Nu is tegen een vierde aanvliegroute, Zeker met de hoeveelheid stikstof uitstoot van de vliegtuigen en alle overlast.​

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over Gelderland en Utrecht richting Schiphol aanleggen. Het idee is dat de vluchten zich concentreren op een nog te bepalen denkbeeldig punt in de lucht op zo’n 70 km afstand van Schiphol. Op dat punt vliegen ze op ca. 2100-2300 meter hoogte en vanaf daar wordt daling verder ingezet. Bewoners op en naast de route zullen flink last krijgen van deze extra vliegtuigen; er komen veel vliegtuigen te vliegen en laag. Aan ieder naderingspunt is een ovaalvormig wachtgebied verbonden. Hier zal rondjes worden gevlogen als Schiphol te druk is of als er problemen zijn.

Stop,

Per dag 120 vliegtuigen extra!? En met de groeiambitie van Schiphol veel meer!?

Rondjes vliegen in een wachtgebied!?

Invloed van geluid en ultrafijnstof op de gezondheid!?

Negatieve gevolgen voor de natuur en de recreatiesector in het gebied!?

In 2023 wordt de aanvliegroute ontworpen. Er gaat nog beperkte participatie in deelprojecten plaatsvinden. Wanneer de route bekend is en ook wanneer de vliegtuigen laag gaan vliegen is onduidelijk. Ook onduidelijk is waar het stijgende verkeer gaat vliegen. Ook hier wil men gaan werken met vaste routes.

Voor het hele artikel en meer informatie lees verder bij de bron op: https://www.stop4deroute.nl/

Belevenisvluchten F-35; Een bak herrie, echt wel

CDA CDA Gemert-Bakel 24-10-2022 08:02

Dinsdag 17 oktober; de inwoners van onze gemeente maken kennis met de F-35. De F-35 scheert over Milheeze. Het nieuwe gevechtsvliegtuig is een plaatje om te zien. MAAR. Als het vliegtuig voorbijkomt worden we geconfronteerd met waar we bang voor waren. Een bak herrie tot wel 92 decibel volgens de geluidsmeter. Een oorverdovend lawaai. Met name voor onze inwoners in Milheeze een onacceptabele hoeveelheid geluid. En nu was het nog maar 1 F-35 die overvloog. Als straks de vliegbasis operationeel is kunnen het er zomaar 3 of 4 gelijktijdig zijn. En niet 1 dag, nee maar liefst 18, of misschien zelfs 24 weken lang!. En dat is wat onze bewoners rondom de vliegbasis De Peel te wachten staat. Mooi is de foto in het Eindhovens Dagblad van 18 oktober. Defensiepersoneel staat te kijken naar de F-35 met de oren afgedekt. Is dit de toekomst voor onze inwoners? Met oordopjes in aan het werk. Dit willen we toch echt niet. We zijn blij dat Defensie deze vluchten heeft georganiseerd, zodat we weten wat ons te wachten staat. Defensie nodigt u uit om deel te nemen aan de enquête en uw mening te geven over uw ervaring. Deze enquête kunt u terugvinden op de site https://enquete.toponderzoek.com/depeel. DOEN. Wilt u liever gebruik maken van de mogelijkheid om de enquête schriftelijk in te vullen dan kunt u dit melden bij het onderzoeksbureau of een berichtje aan ondergetekende en wij zorgen ervoor dat u de enquête thuis krijgt. Hoe gaat het nu verder? Op dit moment wordt er een milieueffectenrapportage opgesteld (de MER). In deze MER wordt onderzocht wat de effecten zijn op het milieu van de heropening van de vliegbasis. Hier speelt op dit moment ook stikstof een grote rol. Mag Defensie extra stikstof gaan uitstoten dicht bij een Natura 2000 gebied, terwijl onze agrariërs daar in de omgeving misschien moeten stoppen? Ook deze puzzel moet nog worden gelegd. Het is nog geen gelopen race. Als de uitkomsten van de MER bekend zijn komen we bij u terug. Dit is namelijk het moment om ons te laten horen bij de staatssecretaris in Den Haag! Wilt u graag eerder met ons in gesprek? Of zijn er andere zaken die u graag wilt bespreken. Neem dan vooral contact op. Namens CDA Gemert-Bakel Theo vd Berkmortel 06-53621006 Gemertbakel.cda@gmail.com