Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

9 documenten

Ruimtelijke Economisch Programma

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 02-11-2019 00:00

 

Utrechtse Heuvelrug werkt in U10 verband met 15 andere gemeenten aan een Ruimtelijke Economisch Programma (REP). Het is voor het eerst dat we proberen om samen tot een samenhangende visie te komen op het gebied van wonen, economie, mobiliteit, energie opwekking en natuur, voedselvoorziening en landschap. Het beoordelingskader REP stelt de uitgangspunten vast en de doelstellingen van het REP.

Het beoordelingskader is uitgebreid en bevat een groot aantal toch wel behoorlijk smart geformuleerde doelstellingen. Als we daar zo op hoofdlijnen naar kijken ziet dat er goed uit.

Het college geeft in reactie op deze uitgangspunten aan dat van onze gemeente geen bijdrage zal leveren aan grootschalige ontwikkelprojecten. Wel zetten wij door middel van inbreiding en transformatie in op OV-knooppunt ontwikkeling. Dat kan met elkaar in tegenspraak zijn, gaan er hierbij vanuit dat bedoeld wordt dat we als gemeente wel positief staan t.o.v. bouwen van woningen en/of kantoren rondom station 3B-Zeist. Wat willen we daar als gemeente eigenlijk? Een vraag waar we het met elkaar eens over moeten hebben.

Voorzitter, niet alleen voor dit voorbeeld bouwen rondom station 3B-Zeist, maar breder nog de vraag: is het ook op andere fronten niet beter om nu ons de vraag te stellen wat we waar willen in onze gemeente? En dat het college dan gesterkt door de raad in de regio dit gaat uitdragen?

Daarnaast zouden we graag meer nadruk willen leggen op alternatieve mobiliteitsoplossingen. Scenario’s zijn nu vooral gericht op faciliteren van wonen, werken én mobiliteit in de regio Utrecht.  Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat mensen hun baan gemiddeld 28 kilometer (vrouwen) tot 49 (mannen) van huis zoeken. Echter als we door slim innoveren de reistijd kunnen halveren, dan kun je wonen faciliteren in de krimpregio’s, denk aan gemeente Bronkhorst waar onze raad onlangs was, en werk faciliteer je dan in de regio Utrecht.

Een aantal voorbeelden: proef met trein zonder machinist in Groningen. Eind vorig jaar deed ProRail al een test met een zelfrijden vachttrein op de Betuweroute.  Bedrijven en studenten van de TU Eindhoven die zich richten op de Europese hyperloop als duurzaam alternatief voor vliegverkeer.

Het beoordelingskader geeft ons nog niet het gevoel dat de op te stellen visie echt vernieuwend en innovatief zal zijn. Desondanks is het ook lastig om KPI’s (indicatoren) voor innovatie op te nemen, maar we verwachten wel dat ons college zich hier voluit voor inzet.

We kunnen ons in elk geval vinden in de reactie van het college op het beoordelingskader en zullen daarmee instemmen. We beraden ons op de moties ten aanzien van dit onderwerp.

 

Statenfracties vragen wederom opheldering over Qbuzz

SP SP GroenLinks SGP CDA Partij voor de Vrijheid Zuid-Holland 09-10-2019 19:07

SP, CDA, CU/SGP, GroenLinks en de PVV hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur over de te volle bussen en treinen bij Qbuzz. Via reizigers, medewerkers en kranten bereiken deze fracties steeds vaker verontrustende berichten: de treinen en bussen (vooral bus 387) van Qbuzz zijn zo vol dat ze onderweg reizigers op stations achterlaten en zelfs haltes overslaan. Deze reizigers moeten hierna op de eerst volgende reguliere lijndienst wachten, en hopen dat deze niet óók overvol is. De fracties trekken hierover aan de bel, dit kan zo echt niet. 
 
De fracties zijn eensgezind: Qbuzz moet dit gewoon oplossen en het belang van reizigers voorop stellen. Iedere reiziger moet meekunnen met het OV, als de bus keer op keer vol is zijn er dus extra bussen nodig. De fracties zijn teleurgesteld dat deze extra bussen zo lang op zich hebben laten wachten. Zij vragen het provinciebestuur actie te ondernemen richting Qbuzz om te zorgen dat alle reizigers in de toekomst gewoon mee kunnen.

Terrastijden verruimen? Praat eerst eens met omwonenden!

SGP SGP Barneveld 10-07-2019 00:00

/r/6ce6ff908b32f6127e6199bad2ab39a6?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fterrastijden-verruimen-praat-eerst-eens-met-omwonenden%2F10987&id=957ef5a9592324a1f1aa492806c0dd0681938c9e

Er lag in de raadsvergadering van 10 juli 2019 een motie ter bespreking om de terrastijden te verlengen van 00:00 naar 01:00 uur. Omwonenden zijn ons inziens niet voldoende betrokken bij deze plannen. Daarom stemden wij tegen. Lees de bijdrage van Arend Flier.

Voorzitter,

Voor ons ligt de motie over het verruimen van de terrastijden van de horeca.

En inmiddels is er ook een lijst met handtekeningen gekomen van omwonende die bezwaren hebben tegen verdere verruiming van de terrastijden. Nu lijkt het in de motie dat omwonende betrokken worden bij de pilot maar dat is niet zo. Als je tegen een pilot bent ga je niet participeren in een pilot. We willen de initiatiefnemers oproepen de motie voorlopig in te trekken en eerst het gesprek aan te gaan met de omwonenden al dan niet in samenwerking met KHN Barneveld. Als de uitkomsten er zijn dit vervolgens weer in de commissie te bespreken. Dat is volgens ons de juiste volgorde eerst het gesprek dan eventueel een pilot.

Echt voor Barendrecht kraakt voorjaarsnota: Afbraakbeleid!

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Barendrecht 17-05-2019 21:16

De eerste voorjaarsnota van de coalitie van CDA, VVD, SGP/CU, PvdA, GroenLinks en D66 kan niet op sympathie rekenen van oppositiepartij Echt voor Barendrecht (EVB). Fractievoorzitter Lennart van der Linden kraakt het document dat het college van B&W vandaag publiek maakte onomwonden. Van der Linden: “Het college stelt voor om te bezuinigingen op onderhoud, sport, veiligheid en welzijn. In combinatie met hogere lasten voor burgers en bedrijven. Ongekend. Dit soort afbraakbeleid hebben we de afgelopen jaren in Barendrecht niet gezien.”

Minder buitenruimte, minder veiligheid

Het onderhoud van groen en buitenruimte moet eraan geloven. Minder bomenonderhoud, het onderhoudsniveau van stratenomlaag en minder onderhoud aan straatmeubilair. Ook veiligheid wordt niet ontzien: De gemeente stopt met het ondersteunen van buurtpreventie, die Barendrecht al jaren vrijwillig veiliger maken. Verder stopt de gemeente met actief cameratoezicht bij het NS-station en met het geven van voorlichting over veiligheid in de woonwijken in het voor- en najaar.

Op welzijnsvlak wordt geschrapt in de mantelzorg en schuldhulpverlening. En op welzijn in de wijkteams. Ook op de zorgverzekering voor minima wordt beknibbeld. De extra bijdragen voor arme kinderen, de zogenaamde Klijnsma-gelden, schuift de coalitie wederom voor zich uit. Verder valt op dat het college de betaalbaarheid van zorg in Barendrecht in beslotenheid wil bespreken en daarover in beslotenheid afspraken wil maken. “Daar werkt EVB niet aan mee”, aldus van der Linden. “Discussie prima. Maar wij werken op basis van openbaarheid en transparantie. Zeker bij belangrijke onderwerpen als zorg”.

Hogere lasten voor burgers en bedrijven

De portemonnee van burgers en bedrijven wordt tenslotte niet ontzien: het college gaat hogere bijdragen vragen voor rijbewijzen, terwijl de openingstijden van de balie minder worden. Horecaondernemers moeten precarioheffing betalen. Een belasting per vierkante meter buitenterras. Bij het NS-station wordt betaald parkeren ingevoerd.

Van der Linden hekelt het beknibbelen op kleine bedragen, terwijl de grote olifant in de kamer niet wordt benoemd. Namelijk deuitbreiding van het aantal wethouders van 4 naar 6. Van der Linden: “Dit kost Barendrecht € 300.000 extra per jaar. In plaats van dat terug te draaien wordt het sportgala afgeschaft á € 8.500 per jaar. En het college ruilt de schapen op de geluidswal in voor een grasmaaier. Dat zou € 12.000 per jaar goedkoper zijn. De Britten hebben hier een mooie term voor: Penny-wise Pound-foolish!”

De voorjaarsnota is momenteel nog slechts een voorstel van het college. De gemeenteraad kan anders besluiten. Komende maand wordt de voorjaarsnota in de gemeenteraad behandeld. EVB gaat daarover graag met de coalitiepartijen in debat.

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Woningbouwplannen ‘t Oog

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 05-11-2018 00:00

Woningbouwplannen ‘t Oog

Op woensdag 11 oktober vond er in het gemeentehuis een openbare ontmoeting plaats over de ontwikkelingen in het gebied ’t Oog (de weilanden tussen de MerwedeLingelijn en de Betuweroute). Diverse omwonenden en overige belangstellenden toonden blijk van hun belangstelling. Wij willen graag de visie van de SGP delen op deze ontwikkeling.

Historie

’t Oog staat al geruime tijd te boek als een ‘toekomstige ontwikkellocatie’, dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld woningbouw, natuuraanleg of bedrijventerreinen zou kunnen komen. Het gebied kent op dit moment een agrarische bestemming. ’t Oog komt aan zijn naam vanwege de vorm in het landschap. Het gebied is ontstaan na de aanleg van de Betuweroute, een krappe 20 jaar geleden. Hiermee werd een stuk polder afgesneden van de rest van de Alblasserwaard en kreeg het de status in structuurvisies van ‘toekomstig ontwikkelgebied’.

Op dit moment zijn er in ’t Oog twee projecten aan de gang: allereerst in het meest westelijke deel (ook wel bekend als de Punt), waar bedrijventerrein komt. Het tweede project staan wij nu voor en betreft woningbouw. Over dit plan willen wij u inlichten.

De plannen

De plannen die op dit moment in schetsvorm voor ons, als gemeenteraad liggen, betreffen een deel van het gebied ten oosten van de Polderweg (zoals ook te zien in Het Kompas van 17 oktober 2018). Dit deel van het plan ligt niet direct tegen de wijk ‘Over ’t Spoor’ aan. Het plan bevat in eerste aanleg ongeveer 140 woningen (onduidelijk is waar de 170 vandaan komen zoals in het krantenartikel van Het Kompas worden benoemd). Dit zullen woningen zijn die ruim in het groen liggen en er zal veel water rondom zijn. Naarmate het project dichter bij de Spoorweg komt zal het dichter bebouwd worden. Het zal u niet verbazen dat de woningen die het ruimst zijn opgesteld ook het duurste zullen zijn en de dichter-bebouwde woningen goedkoper zullen zijn. Er is in het plan ook ruimte voor 20 á 30 sociale huurwoningen.

Hoe staat de SGP hierin?

Als SGP hebben wij ook tijdens de Ontmoeting van 11 oktober 2018 de vinger gelegd bij een aantal voor ons belangrijke zaken. Wij vinden dat de integrale visie op dit moment te mager is uitgewerkt. Specifiek vinden wij de volgende zaken van groot belang om over te kunnen gaan tot verdere uitwerking:

Allereerst vinden wij de ontsluiting van ’t Oog van het allergrootste belang. Op dit moment is de spoorwegovergang bij de Binnendams/Stationsstraat/Spoorweg al druk en dit zal met woningbouw alleen maar toenemen. Als SGP willen wij dat er serieus gekeken gaat worden naar een andere plaats om het verkeer richting het centrum te ontsluiten, door bijvoorbeeld een tunnel onder het spoor. Ook hebben wij de vinger gelegd bij het sluipverkeer op het historisch lint, de Binnendams. Belangrijk is hierin om te overleggen met de gemeente Molenlanden, de provincie Zuid-Holland, ProRail en de Drechtsteden. Kortom, de SGP wil de garantie dat hier voldoende aandacht voor is in het vervolgproces voordat wij groen licht geven voor de woningbouwplannen. In de tweede plaats vinden wij dat er sprake moet zijn van woningbouw die past bij de aard en het karakter van ons dorp. Dit heeft gevolgen voor het type woningen, de woningdichtheid en omgeving. We bouwen primair voor de eigen bevolkingsaanwas. De SGP is geen voorstander van grootschalige nieuwbouw die in een hoog tempo wordt gerealiseerd (geen Vinex-praktijken dus). In de derde plaats vinden wij dat dit gebied kansen biedt met betrekking tot duurzaamheid. Volgens de planmakers wordt dit ook meegenomen in het plan, hier zijn we blij om. In de vierde plaats vinden wij de geluidsnormering in relatie tot de Betuweroute een belangrijk aandachtspunt. Wat ons betreft moet hierbij worden gezocht naar een goede oplossing waarmee niet alleen voldaan wordt aan de normen; maar ook het woon-/leefcomfort aantrekkelijk is. Als laatste hebben wij aangegeven dat de SGP hecht aan aantrekkelijke woonruimte voor gezinnen. Dit betekent voldoende aantrekkelijke eensgezinswoningen om te voorkomen dat jonge gezinnen zich noodgedwongen elders moeten vestigen.

Op een aantal van deze punten is positief geantwoord vanuit het projectteam. Als SGP houden wij de vinger aan de pols bij het college om deze punten hoog op de politieke agenda te houden.

Tot slot

Wij hopen dat u door middel van dit bericht een goed beeld heeft gekregen van de voorgeschiedenis, de plannen zoals deze nu op tafel liggen en hoe de SGP tegen deze ontwikkeling aankijkt. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van dit bericht, dan kunt deze uiteraard mailen naar ons.

Bekijk hier de presentatie van de visie op het gebied:

https://raad.hardinxveld-giessendam.nl/Documenten/Bijlage/Presentatie-t-Oog-Combi-Space-Value-en-Waardzone.pdf.

Driestar-lijn ook onder de aandacht bij Tweede Kamer

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 16-07-2018 07:12

Het voornemen is om de bus niet meer verder te laten rijden dan het NS-station in Woerden, waar de leerlingen dan met de trein verder moeten naar Gouda. Hoewel dat een logische stap lijkt te zijn, zijn de gevolgen groot. Enerzijds hebben die betrekking op de kosten (zullen ca 80-90% per kind stijgen).

“In euro’s betekent dat ten minste zo’n € 700 per jaar, maar als je meerdere kinderen hebt die gebruik maken van deze lijn, dan kunnen die kosten al snel oplopen tot 2 a 3 duizend euro per gezin” geeft Wim Stam (fractievoorzitter) aan.

Anderzijds hebben wij vragen bij de haalbaarheid, met name of de NS in de spits zo’n groot aantal extra passagiers kan verwerken dan wel hoe de kinderen op school komen bij uitval van de trein tussen Woerden en Gouda.

Inmiddels is de kwestie ook al besproken in de commissie Mobiliteit van de Provinciale Staten en hebben de fracties van de ChristenUnie en van de SGP vragen hierover aan de gedeputeerde gesteld. Ook in andere gemeenten krijgt dit aandacht, afgelopen dinsdag werd in Stichtse Vecht nog een motie over deze kwestie aangenomen. De ChristenUnie-SGP heeft op haar website begin deze week al een vervolgartikel geplaatst (zie https://derondevenen.christenunie.nl/) waarin de ontwikkelingen van de afgelopen weken worden geschetst.

Een deel van de oplossing ligt mogelijk bij het rijk, want de forse kostenstijging wordt veroorzaakt doordat er geen tariefintegratie is tussen NS enerzijds en het lokaal/regionaal busvervoer anderzijds.

“Daarom hebben we ons ook tot onze Tweede Kamerfracties gewend” vervolgt Stam. “We hebben hen deze kwestie voorgelegd en gevraagd of zij mogelijkheden zien om een rol te spelen om die tariefintegratie mogelijk te maken”.

Vandaag werd bekend dat de Kamerleden Van der Graaf (vervoer) en Bruins (onderwijs) hierover vragen aan de staatsecretaris voor Infrastructuur (Van Veldhoven) en de minister voor Onderwijs (Slob). Daarin vragen de Kamerleden of beide bewindslieden een (bijna) verdubbeling van kosten ook niet erg onredelijk vinden en of zij in overleg willen treden met de betrokken partijen om dat probleem op te lossen.

De ChristenUnie-SGP wacht de uitkomsten hiervan met spanning af.

Gedoe om de scholierenlijn naar de Driestar (Gouda)

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 02-06-2018 11:16

Een dag eerder, op 29 mei jl, werd het Driestar College in Gouda in een gesprek door Syntus geïnformeerd over dit voornemen.  Op dit moment rijden er twee scholierenlijnen, de huidige buslijnen 646 en 647, rechtstreeks vanaf Mijdrecht, via Wilnis, Kamerik, Woerden en de A12 naar Gouda. Daarmee hebben dagelijks ca 100-150 leerlingen (waarvan een groot deel uit De Ronde Venen) een directe busverbinding naar hun school daar, het Driestar College.

Syntus geeft aan dat men dit wil om daarmee een betere inzet van bussen in de provincie Utrecht te kunnen realiseren. Bijkomend argument is, dat de bussen nu op de A12 regelmatig in de file staan en te laat bij school aankomen. De verbinding met de trein vanaf Woerden is naar het oordeel van Syntus sneller. Wel onderkent Syntus, zo blijkt uit een brief van hen aan het Driestar College, dat er meerkosten voor de ouders gaan ontstaan, waarvoor men nog een oplossing met de NS probeert te vinden.

Met de ouders, maakt ook de ChristenUnie-SGP zich hier grote zorgen over en dus hebben wij de kans gegrepen om dezelfde avond nog een motie in te dienen tijdens de geplande raadsvergadering over de Kadernota 2019. Temeer daar we in het verleden niet zulke goede ervaringen hebben met aanpassen van buslijnen omdat de NS dat wel zal compenseren; we noemen het vervallen van de lijn 140 destijds waardoor scholieren niet meer direct door konden reizen naar scholen in Utrecht-Noord. De o zo mooie oplossingen in samenwerking met NS waren van korte duur. Maar de populaire lijn kwam niet terug. Nu herhaalt zich een soortgelijke situatie, dus de ChristenUnie-SGP vindt dat eventuele mooie beloften van Synthus en of NS ons niet te snel moeten verleiden. Iets wat eenmaal weg is komt niet snel meer terug. Wij willen een verbetering van ons bus-netwerk, geen verslechtering.

De kwestie was ook voor de wethouder een verrassing, maar zij gaf aan hier zeker aandacht aan te willen geven. De voltallige raad heeft zich eveneens achter onze motie geschaard; die werd unaniem aangenomen. In de motie vragen we het college “Zo spoedig mogelijk, in samenspraak met het Driestar College en andere gemeentes, in overleg te treden met de provincie en Syntus om bij voorkeur dit besluit te laten terugdraaien en mocht dat niet mogelijk zijn, te voorkomen dat ouders en leerlingen met nadelige gevolgen in de vorm van langere reistijd en hogere kosten geconfronteerd worden”

We hebben het verzoek expres zo geformuleerd, omdat de aanpassing niet perse een verslechtering hoeft te zijn, mits het kostenprobleem wordt opgelost en men ook nadenkt over nog een aantal andere gevolgen. Wij denken dan concreet aan het volgende:

Onze fractie heeft in de korte tijd tussen het ontvangen van het bericht en het indienen van de motie een klein onderzoekje gedaan en wij concluderen dat de kosten gemiddeld genomen ongeveer zullen verdubbelen per leerling. Als de ouders nu op jaarbasis ca € 800 per kind betalen, zal dat door de combinatie van een busabonnement en een treinabonnement al snel naar ca €1500 oplopen. Voor gezinnen die meerdere kinderen op de Driestar hebben, kan dat dus jaarlijks een paar duizend euro extra kosten betekenen.

Het is nog de vraag of de verbinding inderdaad sneller is. Als de aansluiting van de bus op de trein goed wordt afgestemd, zou dat een tijdvoordeel kunnen opleveren. De treinreistijd inclusief  overstappen zal in het gunstigste geval ca een kwartier zijn, maar daar komt nog minstens 10 minuten looptijd in Gouda van het station naar de school bij. Dus het reistijdvoordeel zal beperkt zijn.

Vervolgens is het de vraag wat er gebeurt als de aansluiting gemist wordt. Op dit moment rijden er twee treinen per half uur tussen Woerden en Gouda, maar dat is met 4 minuten verschil. Mis je de laatste van die twee, dan moet er 26 minuten gewacht worden voor de volgende trein gaat. Ook is het zo dat de eerste van deze twee treinen er 12 minuten over doet, de tweede echter (door een lange stop op Goverwelle) doet er 20 minuten over. Gaat Syntus bij het missen van de aansluiting dan alsnog doorrijden naar Gouda?

Ook vernemen we dat met regelmaat het treinverkeer tussen Woerden en Gouda gestremd is. Gaat Syntus in dat geval ook doorrijden naar Gouda? Anders moeten de kinderen via Alphen aan de Rijn omreizen: Een reistijd van 40 minuten.

Verder is niet zeker of de verbetering ook in de toekomst bestendig is. Op dit moment kan de buslijn afgestemd worden op het gebruik. Maar in de nieuwe situatie is de treinenloop de bepalende factor. Als de NS de dienstregeling aanpast, zou dat gunstiger, maar ook ongunstiger uit kunnen pakken. De provincie, noch Syntus heeft daar invloed op.

Verder vragen wij ons af of de NS überhaupt wel op deze reizigersstroom berekend is. De huidige capaciteit en bezetting van de trein verdraagt ons inziens geen extra 100-150 passagiers.

Tot slot ontstaat er ook nog een mogelijk veiligheidsprobleem in Gouda, want na aankomst moet deze hele stroom leerlingen (100-150 jonge kinderen) bij het station Gouda een zeer drukke weg oversteken en dan door en woonwijk naar de school lopen.  In de huidige situatie is dat niet geval, want de kinderen worden op de stoep voor de school afgezet.

Wellicht zijn er nog ander consequenties die wij nu niet overzien, maar we gaan ervan uit dat het Driestar College in het overleg met onze wethouder daar dan wel duidelijkheid over zal geven.

Uiteraard hebben wij ook onze partijgenoten in de provinciale staten op de hoogte gebracht, net zoals onze collega’s van de ChristenUnie en SGP in Stichtse Vecht, Woerden en Nieuwkoop. We hebben in de raadsvergadering onze collega raadsleden opgeroepen datzelfde te doen.

We wachten nu af wat de verdere stappen van ons college dan wel acties vanuit onze statenfracties gaan opleveren. Het gaat hier per slot van rekening om het welzijn van onze kinderen en de portemonnee van onze inwoners.

Bijlagen: Motie, brief van Syntus aan Driestar College en brief van Driestar College aan ouders

MCUSGP201805-05-BuslijnGouda-V01

MCUSGP201805-05-BuslijnGouda-V01-BIJLAGE

Gedoe om de scholierenlijn naar de Driestar (Gouda)

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 02-06-2018 11:16

Op 30 mei jl werd de ChristenUnie-SGP De Ronde Venen door meerdere ouders uit onze gemeente geïnformeerd over het voornemen van Syntus om de scholierenlijn naar Gouda vanaf 2019 niet meer in de huidige vorm uit te gaan voeren. Zij maken zich daar erg bezorgd om en hebben ons gevraagd wat wij daar nog aan zouden kunnen doen.

Een dag eerder, op 29 mei jl, werd het Driestar College in Gouda in een gesprek door Syntus geïnformeerd over dit voornemen.  Op dit moment rijden er twee scholierenlijnen, de huidige buslijnen 646 en 647, rechtstreeks vanaf Mijdrecht, via Wilnis, Kamerik, Woerden en de A12 naar Gouda. Daarmee hebben dagelijks ca 100-150 leerlingen (waarvan een groot deel uit De Ronde Venen) een directe busverbinding naar hun school daar, het Driestar College.

Syntus geeft aan dat men dit wil om daarmee een betere inzet van bussen in de provincie Utrecht te kunnen realiseren. Bijkomend argument is, dat de bussen nu op de A12 regelmatig in de file staan en te laat bij school aankomen. De verbinding met de trein vanaf Woerden is naar het oordeel van Syntus sneller. Wel onderkent Syntus, zo blijkt uit een brief van hen aan het Driestar College, dat er meerkosten voor de ouders gaan ontstaan, waarvoor men nog een oplossing met de NS probeert te vinden.

Met de ouders, maakt ook de ChristenUnie-SGP zich hier grote zorgen over en dus hebben wij de kans gegrepen om dezelfde avond nog een motie in te dienen tijdens de geplande raadsvergadering over de Kadernota 2019. Temeer daar we in het verleden niet zulke goede ervaringen hebben met aanpassen van buslijnen omdat de NS dat wel zal compenseren; we noemen het vervallen van de lijn 140 destijds waardoor scholieren niet meer direct door konden reizen naar scholen in Utrecht-Noord. De o zo mooie oplossingen in samenwerking met NS waren van korte duur. Maar de populaire lijn kwam niet terug. Nu herhaalt zich een soortgelijke situatie, dus de ChristenUnie-SGP vindt dat eventuele mooie beloften van Synthus en of NS ons niet te snel moeten verleiden. Iets wat eenmaal weg is komt niet snel meer terug. Wij willen een verbetering van ons bus-netwerk, geen verslechtering.

De kwestie was ook voor de wethouder een verrassing, maar zij gaf aan hier zeker aandacht aan te willen geven. De voltallige raad heeft zich eveneens achter onze motie geschaard; die werd unaniem aangenomen. In de motie vragen we het college “Zo spoedig mogelijk, in samenspraak met het Driestar College en andere gemeentes, in overleg te treden met de provincie en Syntus om bij voorkeur dit besluit te laten terugdraaien en mocht dat niet mogelijk zijn, te voorkomen dat ouders en leerlingen met nadelige gevolgen in de vorm van langere reistijd en hogere kosten geconfronteerd worden”

We hebben het verzoek expres zo geformuleerd, omdat de aanpassing niet perse een verslechtering hoeft te zijn, mits het kostenprobleem wordt opgelost en men ook nadenkt over nog een aantal andere gevolgen. Wij denken dan concreet aan het volgende:

Onze fractie heeft in de korte tijd tussen het ontvangen van het bericht en het indienen van de motie een klein onderzoekje gedaan en wij concluderen dat de kosten gemiddeld genomen ongeveer zullen verdubbelen per leerling. Als de ouders nu op jaarbasis ca € 800 per kind betalen, zal dat door de combinatie van een busabonnement en een treinabonnement al snel naar ca €1500 oplopen. Voor gezinnen die meerdere kinderen op de Driestar hebben, kan dat dus jaarlijks een paar duizend euro extra kosten betekenen. Het is nog de vraag of de verbinding inderdaad sneller is. Als de aansluiting van de bus op de trein goed wordt afgestemd, zou dat een tijdvoordeel kunnen opleveren. De treinreistijd inclusief  overstappen zal in het gunstigste geval ca een kwartier zijn, maar daar komt nog minstens 10 minuten looptijd in Gouda van het station naar de school bij. Dus het reistijdvoordeel zal beperkt zijn. Vervolgens is het de vraag wat er gebeurt als de aansluiting gemist wordt. Op dit moment rijden er twee treinen per half uur tussen Woerden en Gouda, maar dat is met 4 minuten verschil. Mis je de laatste van die twee, dan moet er 26 minuten gewacht worden voor de volgende trein gaat. Ook is het zo dat de eerste van deze twee treinen er 12 minuten over doet, de tweede echter (door een lange stop op Goverwelle) doet er 20 minuten over. Gaat Syntus bij het missen van de aansluiting dan alsnog doorrijden naar Gouda? Ook vernemen we dat met regelmaat het treinverkeer tussen Woerden en Gouda gestremd is. Gaat Syntus in dat geval ook doorrijden naar Gouda? Anders moeten de kinderen via Alphen aan de Rijn omreizen: Een reistijd van 40 minuten. Verder is niet zeker of de verbetering ook in de toekomst bestendig is. Op dit moment kan de buslijn afgestemd worden op het gebruik. Maar in de nieuwe situatie is de treinenloop de bepalende factor. Als de NS de dienstregeling aanpast, zou dat gunstiger, maar ook ongunstiger uit kunnen pakken. De provincie, noch Syntus heeft daar invloed op. Verder vragen wij ons af of de NS überhaupt wel op deze reizigersstroom berekend is. De huidige capaciteit en bezetting van de trein verdraagt ons inziens geen extra 100-150 passagiers. Tot slot ontstaat er ook nog een mogelijk veiligheidsprobleem in Gouda, want na aankomst moet deze hele stroom leerlingen (100-150 jonge kinderen) bij het station Gouda een zeer drukke weg oversteken en dan door en woonwijk naar de school lopen.  In de huidige situatie is dat niet geval, want de kinderen worden op de stoep voor de school afgezet.

Wellicht zijn er nog ander consequenties die wij nu niet overzien, maar we gaan ervan uit dat het Driestar College in het overleg met onze wethouder daar dan wel duidelijkheid over zal geven.

Uiteraard hebben wij ook onze partijgenoten in de provinciale staten op de hoogte gebracht, net zoals onze collega’s van de ChristenUnie en SGP in Stichtse Vecht, Woerden en Nieuwkoop. We hebben in de raadsvergadering onze collega raadsleden opgeroepen datzelfde te doen.

We wachten nu af wat de verdere stappen van ons college dan wel acties vanuit onze statenfracties gaan opleveren. Het gaat hier per slot van rekening om het welzijn van onze kinderen en de portemonnee van onze inwoners.

Bijlagen: Motie, brief van Syntus aan Driestar College en brief van Driestar College aan ouders