Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

8 documenten

Stieneke van der Graaf: er moet nog veel verbeteren bij het CBR

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 27-05-2020 12:53

Door Webredactie op 27 mei 2020 om 14:36

Stieneke van der Graaf: er moet nog veel verbeteren bij het CBR

De problemen met vernieuwen van rijbewijzen bij het CBR zijn nog niet voorbij. Het medische keuren starten weer op per 1 juni, maar veel mensen zitten nog met de vraag of zij niet zonder geldig rijbewijs zullen zitten vanaf die periode. Stieneke van der Graaf, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie maakt zich zorgen over de aanhoudende problemen bij het CBR.

Zij heeft de Minister in een schriftelijk overleg gevraagd om de regeling van de minister voor het automatisch verlengen van de rijbewijzen die zijn verlopen tijdens de Coronacrisis, ook te laten gelden na 1 juni, totdat de achterstanden zijn weggewerkt. Ook is zij kritisch op het standaard medisch moeten keuren van mensen van psychische stoornissen als ADD, ADHD en ASS voordat zij een rijbewijs krijgen en wil zij van de Minister een betere onderbouwing waarom er voor zo’n brede groep is gekozen. Deze groep moet vaak uiteenlopende bedragen betalen voor een keuring door een psychiater. De ChristenUnie wil dat de Minister een standaard wettelijk tarief invoert en in samenwerking met psychiaters gaat kijken of er geen snellere, en meer praktische manier van medisch keuren is voor deze groep.

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Nederland 12-10-2019 05:01

Door Webredactie op 12 oktober 2019 om 07:00

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag

ChristenUnie en GroenLinks dienen volgende week gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van autoloze zondag. Vorige maand waren er in Europese steden als Londen, Parijs en Brussel autoloze zondagen. Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Suzanne Kröger (GL) waren onder de indruk van de beelden.

Dik-Faber: “De beelden zagen er feestelijk en ontspannen uit. Mensen ontmoetten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.

— Merton Council (@Merton_Council) October 4, 2019

Kröger: Auto’s nemen ontzettend veel plek in. Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?

Autoloze zondag is bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. De auto draagt bij aan het klimaatprobleem en de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland is niet goed. Autoloze zondag toont dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

De Kamerleden doen hun voorstel woensdag tijdens het debat ober de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. Dik-Faber en Kröger hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.

We also recently closed roads as part of #CarFreeDay 🚴& will be doing lots more in the future including trial road closures of Camden High Street 🤯 (5/6) pic.twitter.com/P3whU2Yoym

— Camden Council (@CamdenCouncil) October 3, 2019

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Nederland 11-10-2019 00:00

ChristenUnie en GroenLinks dienen volgende week gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van autoloze zondag.

Vorige maand waren er in Europese steden als Londen, Parijs en Brussel autoloze zondagen. Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Suzanne Kröger (GL) waren onder de indruk van de beelden.

Dik-Faber: “Mensen ontmoeten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.

Kröger: "Auto’s nemen ontzettend veel plek in. Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?"

Autoloze zondag is bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. De auto draagt bij aan het klimaatprobleem en bovendien is de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland is niet goed. Autoloze zondag toont dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

De Kamerleden doen hun voorstel woensdag tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. Dik-Faber en Kröger hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.

FVD eist van Minister Schouten: Stikstofverbod moet NU van de baan!

Forum voor Democratie Forum voor Democratie VVD Nederland 25-09-2019 17:00

In mei 2019 oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid van tafel moest. Als gevolg liggen nu 18.000 bouwprojecten stil, met een totale waarde van 14 miljard euro. Verbetering van de infrastructuur, aanleg nieuwe woningen: allemaal stopgezet. Ook de agrarische sector wordt snoeihard getroffen. Boeren mogen niet meer uitbreiden, koeien mogen niet meer de wei in en zitten vast in stallen.

Het kabinet gaf de commissie-Remkes (VVD) de opdracht om de impasse zo snel mogelijk te doorbreken. Het rapport dat vandaag uitkwam, had maatregelen moeten bevatten om de bouw van woningen en wegen weer toe te staan. Om boeren hun stallen weer te laten uitbreiden en hun koeien weer in de wei te laten zetten.

Nu komt Remkes niet met een 'oplossing', maar met radicale plannen die op de korte termijn niets veranderen en op lange termijn de problemen alleen maar groter maken. Zo wil hij de maximumsnelheid ernstig verlagen en de veestapel drastisch verkleinen. Dramatisch voor ons land.

Er is helemaal geen ‘stikstofcrisis’. Er is een door onze eigen overheid gecreëerd probleem dat voortkomt uit verkeerde regelgeving. Stikstof is in het algemeen goed voor de groei van planten, maar bepaalde soorten (vooral dorre) planten gedijen minder goed bij hogere concentraties. De EU zag hier de perfecte aanleiding in om zich met ons te bemoeien en formuleerde een set regels. Volgens deze EU-regels mag stikstof geen “betekenisvolle” invloed op flora en fauna hebben. Nederland vertaalt dat, nu het PAS door de Raad van State is verworpen, naar een maximum van 0,00 mol stikstof per hectare - geheel onnodig, want bijvoorbeeld in Duitsland ligt de grens op 7 mol.

Gevestigde partijen doen echter niets om de gemaakte fouten te herstellen. Integendeel: ze grijpen deze gefabriceerde crisis aan om hun radicale klimaatplannen door te duwen. De commissie-Remkes gaat erin mee. Hij houdt het absurde maximum van 0,00 mol per hectare in stand en verlengt de impasse.

FVD gaat alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om dit bizarre beleid te stoppen en weer woningen te bouwen. Gewoon te kunnen doorrijden op de snelweg. Onze agrarische sector te helpen groeien. Daarom roepen wij het kabinet op Remkes’ advies niet op te volgen, géén “drastische maatregelen” door te voeren, maar de stikstofnorm naar Duits voorbeeld te moderniseren. FVD stelt bovendien de volgende vragen aan minister Carola Schouten (Landbouw, ChristenUnie):

Vraag 1Hebt u kennisgenomen van het artikel “Stikstofmethode in Duitsland en België soepeler”?

Vraag 2Erkent u dat de Duitse aanpak vanuit juridisch perspectief geheel voldoet aan de vigerende EU-regelgeving? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3Kunt u aangeven hoeveel het niet wijzigen van de huidige stikstofnorm Nederland per jaar kost vergeleken met de situatie waarin het PAS nog van kracht was? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4Bent u bereid de stikstofnorm naar Duits voorbeeld te moderniseren, zodat tal van stilgelegde projecten weer door kunnen gaan? Zo nee, waarom niet? Hoeveel geld zou toepassing van de Duitse methode in Nederland ons opleveren?

Vraag 5Hoeveel soorten flora en fauna worden gered dankzij de Nederlandse methode, vergeleken met wanneer we de Duitse methode zouden toepassen? Welke soorten zijn dit? Hoeveel geld geven we dan per soort uit? Hoe verhoudt dit bedrag zich tot de prijs die de overheid hanteert om een mensenleven te redden bij een overstroming, zoals beprijsd bij de bouw van de Deltawerken? Vindt de minister dit te rechtvaardigen? Zo ja, waarom?

Vraag 6Deelt u de mening van enkele fracties in deze Kamer dat de veestapel gehalveerd moet worden? Hoeveel boeren zouden hun baan dan verliezen? Hoeveel geld zou dit Nederland jaarlijks kosten? Deelt u onze mening dat deze consequenties onacceptabel zouden zijn?

Vraag 7Deelt de minister de opvatting dat de betrouwbaarheidsintervallen in het AERIUS-model dermate groot zijn dat men op basis van dat model over de hoeveelheid stikstof in natuurgebieden geen precieze uitspraak kan doen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8Is de minister bereid echte metingen te laten uitvoeren in alle Natura-2000 gebieden om de daadwerkelijke hoeveelheid stikstof in en op de grond vast te stellen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 9Hoe beziet u de consequenties van de PAS-uitspraken van de Raad van State voor de transportsector?

Vraag 10Hebt u kennis genomen van het artikel “Minder hard is nauwelijks meer schoon”?

Vraag 11Klopt het dat de stikstofuitstoot van het wegverkeer slechts 6% van het totaal bedraagt, het stikstofverlies nog geen half procent zou zijn als het verkeer overal 100 km/u in plaats van 130 km/u zou rijden en dat de verlaging van de stikstofdepositie in de praktijk nog lager zal uitvallen, omdat de maximumsnelheid nu niet overal 130 km/u is? Bent u bereid deze effecten voor de stikstofdepositie te berekenen voordat u de maximumsnelheid verlaagt?

Vraag 12Erkent u dat een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen potentieel risicovol is, omdat de meeste Nederlandse snelwegen zijn ingericht op een maximumsnelheid van 130 km/u en automobilisten op wegen met een dergelijk wegbeeld bij 100 km/u hun aandacht eerder verliezen? Bent u bereid hier onderzoek naar te doen voordat u deze maatregel doorvoert? Zo nee, waarom niet?

Vraag 13Deelt u de mening van de FVD-fractie dat het verlagen van de maximumsnelheid volkomen onwenselijk is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom?

Vraag 14Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?

Lacin: Kies voor goed openbaar vervoer in plaats van rekeningrijden

SP SP Nederland 13-06-2019 12:49

De mobiliteitsalliantie, een grote groep organisaties, pleit ervoor om een rekeningrijden in te voeren. Onafhankelijk van waar je woont of op welk tijdstip je rijdt, willen zij dat automobilisten gaan betalen per kilometer. SP-Kamerlid Cem Laçin: ‘De kabinetten Rutte hebben fors bezuinigd op ons openbaar vervoer waardoor mensen de auto in zijn gejaagd. Dit plan straft die mensen door ze een boete te geven. Maar als je in de regio woont, verpleegkundige met onregelmatige diensten bent of schilder bent met een eigen bedrijf heb je geen andere keuze dan de auto te nemen. Het is onrechtvaardig dat die mensen de rekening moeten betalen.’

De SP wil dat er eerst geïnvesteerd wordt in goed openbaar vervoer, zodat mensen een alternatief krijgen voor de auto. De mobiliteitsalliantie wil echter dat die investeringen betaald worden door rekeningrijden in te voeren. Laçin: ‘Dat is een heel slecht plan. Er is geld genoeg voor het openbaar vervoer, maar nog altijd is in de wet vastgelegd dat meer dan de helft van het overheidsgeld voor infrastructuur naar asfalt moet. En deze regering wil daar de komende 10 jaar nog niks aan veranderen. Stap één, voordat we überhaupt over rekeningrijden na willen denken, is veel meer investeren in goed openbaar vervoer als alternatief voor iedereen.’

Stijgend aantal verkeersdoden alarmerend

SGP SGP Nederland 13-06-2019 00:00

Bij het algemeen overleg over verkeersveiligheid vraagt SGP-Kamerlid Chris Stoffer om meer inzet op het voorkomen van verkeersslachtoffers. Hij pleit onder meer voor betere rijbaanscheiding, betere handhaving op overtredingen en meer alcoholcontroles Lees hieronder zijn volledige bijdrage.

In 2018 is het aantal verkeersdoden niet met 11% gedaald, maar gestegen! Ik ben hier enorm van geschrokken. Alle hens moet aan dek.

Veilige infraOnderzoek van verkeersbureau VIA leert dat in de top-10 meest onveilige trajecten vooral 50-km per uur wegen zitten. Niet alleen snelheid, maar ook de weginrichting speelt een belangrijke rol. Gemeenten hebben onvoldoende geld om dit op te pakken. Er loopt onderzoek naar de BDU-gelden. In het najaar gaat de minister het gesprek met mede-overheden aan over financiële knelpunten. Ik wil voorkomen dat er weer een jaar verloren gaat. Er is gewoon extra geld nodig. Zorgt de verkeersminister er in ieder geval voor dat er vóór de begrotingsbehandeling een eerste investeringsplan ligt?

In de top-10 staat, als enige Rijksweg, de N34 bij Burger-Odoorn. Wat is hier aan de hand? Wordt gekeken naar fysieke rijbaanscheiding op dit traject?  

NoodhulpsystemenDe verkeersminister heeft onlangs het ADAS-convenant ondertekend. Noodhulpsystemen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Ik heb begrepen dat in het actieplan staat dat het ministerie gaat kijken naar de mogelijkheden voor financiële stimulering. Dat is wat magertjes. De vraag moet niet zijn óf we dit gaan doen, maar hóe. Komt zij voor de begrotingsbehandeling met een plan voor financiële stimulering, ook voor inbouw in bestaande auto’s?

HandhavingVerkeersovertredingen maken straten en wijken onveilig. Ik hamer opnieuw op het belang van handhaving. Door de politie, maar óók door gemeentelijke boa’s. Het kabinet is nog bezig met een verkenning. Wanneer komt er meer ruimte voor boa’s om boetes uit te delen voor lichte verkeersovertredingen?

AlcoholmeterDe justitieminister is positief over de pilot met de alcoholmeter. De pilot loopt nog een jaar door. Ik mis in de evaluatie de aandacht voor het aspect rijden onder invloed. Wil hij dit mee laten nemen in de eindevaluatie? Bij de proef moet de alcoholmeter slechts 75 dagen gedragen worden. Dat staat in schril contrast met de twee jaar voor een alcoholslot. Zal een alcoholverbod en alcoholmeter ook voor een langere periode opgelegd worden? Neemt de minister dit mee in de eindevaluatie?

AlcoholrijdersHet Trimbos-instituut geeft aan dat bij de behandeling van alcoholverslaafden nauwelijks aandacht wordt besteed aan verkeersdeelname. Wil de verkeersminister in overleg gaan met haar VWS-collega om dit te veranderen?

BandenspanningVoldoende bandenspanning zorgt voor meer grip, betere wegligging en minder kans op een klapband. Goed voor de verkeersveiligheid dus. Meer dan de helft van de automobilisten rijdt echter met te lage bandenspanning rond. Kan niet meer gedaan worden om ervoor te zorgen dat alle pomphouders gratis lucht aanbieden?

ReclameschermenDe SGP heeft eerder gepleit voor scherpere regels voor LED-verlichte reclameschermen langs de weg. Inmiddels is het Europese onderzoek afgerond. Rijkswaterstaat gaat haar richtlijn aanscherpen. Zorgt de minister ook voor bindende advisering richting gemeenten?

Rode kruizenTienduizenden Nederlanders kunnen de kleur rood niet of slecht zien. Grote kans dat ze rode kruizen op matrixborden over het hoofd zien, met alle risico’s van dien. Ik heb begrepen dat de kleurstelling bij nieuwe borden wordt veranderd in oranjerood. Bij oude matrixborden blijft het probleem levensgroot aanwezig. Wordt werk gemaakt van versnelde vervanging?

TachograafkaartenTot slot nog de tachograaf en het CBR. In 2014 is al een SGP-motie voor verlaging van de prijzen voor tachograafkaarten aangenomen. In het buitenland zijn ze immers veel goedkoper. De minister is al een paar jaar bezig met internationaal benchmarkonderzoek en een nieuw tarievenstelsel. Ondertussen gaan de prijzen nog steeds omhoog. De benchmark lijkt nu rond de zomer afgerond te worden. Ik wil graag de toezegging dat er voor de begrotingsbehandeling een nieuw tarievenstelsel ligt. Of er moet ruimte komen om kaarten in het buitenland te kopen.

CBRDe noodkreten over het CBR blijven binnenkomen. Ondanks herhaald aandringen vanuit de Kamer wil de minister geen coulanceregeling. Dat vind ik niet acceptabel. Je moet gewoon met een verlopen rijbewijs en een gezondheidsverklaring tijdelijk de weg op kunnen. En verder: mensen zien vaak al wel aankomen welke keuringen nodig zijn. Zou het niet makkelijker gemaakt kunnen worden om testen te laten doen zonder te wachten op een verwijzing, zodat een paar processtappen overgeslagen kunnen worden?

Na auto’s ook CO2-uitstootnormen voor zware vrachtwagens | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Nederland 18-04-2019 00:00

De CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens en andere zware bedrijfswagens moet omlaag. Tegen 2025 met 15 procent, en tegen 2030 moet de CO2-uitstoot zware vrachtwagens 30 procent minder zijn ten opzichte van 2019. Donderdag stemde een overweldigende meerderheid van het Europees Parlement in met deze eerste CO2-emissienormen voor vrachtwagens en andere zware vrachtvoertuigen.

Het Europees Parlement voert vanaf 2025 ook een prikkel in van 2% voor nul- en lage-emissievoertuigen. Doel is hiermee fabrikanten te stimuleren te investeren in alternatieven voor vervuilende verbrandingsmotoren. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Stimulansen voor de productie van emissiearme en emissievrije voertuigen moeten de Europese auto-industrie ertoe aanzetten om wereldwijd koploper te worden op het gebied van klimaatvriendelijke technologie."

Klimaatverandering

Vrachtwagens en andere zware voertuigen zijn goed voor 25 procent van de totale CO2 -uitstoot in het wegverkeer. "Het werd hoog tijd dat er - net als in andere werelddelen - CO2-standaarden voor zwaar vrachtverkeer werden ingevoerd. Vrachtwagens vormen een belangrijk aandeel van het totale wegverkeer. Deze CO2-normen zullen daarom zeker bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering”, aldus Eickhout.   Het voorstel waarover donderdag werd gestemd was het resultaat van onderhandelingen tussen de Europese Commissie, EU-ministers en het Europees Parlement.

SGP wil bierboa's

SGP SGP Nederland 18-04-2019 00:00

Chris Stoffer, Tweede Kamerlid voor de SGP, wil speciale BOA’s die moeten voorkomen dat mensen achter het stuur kruipen, terwijl ze onder invloed zijn van alcohol of drugs. Rijden onder invloed leidt tot levensgevaarlijke verkeerssituaties.

Het CBS kwam vandaag met alarmerende cijfers over het aantal verkeersdoden. In 2018 kwamen er in het verkeer 678 mensen om het leven. 228 van hen zaten op de fiets, 233 mensen in de auto. Dat is een stijging met 11 procent ten opzichte van 2017.“Dit is heel zorgwekkend,” reageert Stoffer, “we stappen allemaal dagelijks op de fiets of in de auto. Het zal je kind, je vrouw of man maar zijn. Het leed is onvoorstelbaar. Daarom moeten we er alles aan doen om gevaarlijke situaties te voorkomen.”Verkeersminister Van Nieuwenhuizen heeft al meerdere keren gezegd te streven naar 0 verkeersdoden per jaar. Stoffer onderschrijft dat streven. “Maar,” zegt hij, “je kunt niet met een paar euro naar 0 verkeersdoden. Dan moet je daar ook serieus geld voor uit willen trekken. Voor veilige fietsroutes en voor duidelijke scheiding van de rijbanen bij gevaarlijke N-wegen, maar zeker om rijden onder invloed tegen te gaan.”Stoffer wil voor dat laatste dus bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s) inzetten. “Deze bier- en blowboa’s kunnen gericht controles uitvoeren. Ze moeten in heel Nederland inzetbaar zijn om roekeloos rijgedrag te voorkomen. Na een paar biertjes of blowtjes denk je al gauw dat alles kan, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.”