Nieuws van SP in 's-Gravenhage inzichtelijk

1636 documenten

Oproep aan sociale huurders! Wat betekent de huurverhoging voor u?

SP SP 's-Gravenhage 27-02-2024 15:23

Vanaf juli zijn de Haagse woningcorporaties Hof Wonen, Haag Wonen en Staedion van plan de huren met 5,3% te verhogen. Huurdersorganisaties van deze corporaties hebben zich uitgesproken tegen dit plan, aangezien veel huurders deze huurverhoging niet kunnen opbrengen. Een motie van de SP die de wethouder opriep om zich solidair te verklaren met de huurdersorganisaties en dit signaal duidelijk over te brengen aan de woningcorporaties is vorige week aangenomen door de Haagse gemeenteraad.

Daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Volgende maand komt er een definitief besluit over de hoogte van de huurverhoging. Belangrijk is daarom dat huurders van zich laten horen! 

LAAT UW STEM HOREN

Huurt u bij Staedion, Hof Wonen of Haag Wonen? Dan verzoeken wij u een korte vragenlijst in te vullen. De antwoorden willen we bundelen en aan de corporaties overhandigen op een actiedag tegen de huurverhoging op 15 maart. Hiermee willen we de stem van de huurders overbrengen, voordat de huurverhoging definitief wordt.

We ontvangen uw reactie graag voor 8 maart. Ook zoeken we nog enthousiaste huurders die mee willen helpen met het overhandigen van deze verhalen aan hun corporatie. Heeft u belangstelling hiervoor? Dan kunt u dat eveneens aangeven via de volgende vragenlijst:

http://tinyurl.com/bevriesdehuur

 KOM NAAR DE ACTIEDAG 'BEVRIES DE HUUR!'

Een actiecoalitie van SP Den Haag, BPW Den Haag, Haagse Stadspartij en Wij Weigeren de Huurverhoging eist daarom meerjarige huurbevriezing, om structurele lastenverlichting voor Haagse huurders in armoede te realiseren!

Op 15 maart starten we om 10.00 bij het kantoor van Haag Wonen met speeches van verschillende Haagse huurders en de betrokken organisaties. Na het programma aan de Waldorpstraat 80 zal de eis tot huurbevriezing en een verhalenbundel overhandigd worden aan vertegenwoordigers van Haag Wonen, Staedion en Hof Wonen.

Datum: 15 maartTijd: 10.00 - 12.00Locatie: Haag Wonen, Waldorpstraat 80, Den Haag 

 

 

Lees hier ons initiatiefvoorstel 'Voor een veilig Moerwijk'

SP SP 's-Gravenhage 30-01-2024 14:14

Goed nieuws: ons initiatiefvoorstel ‘Voor een veilig Moerwijk’ is met unanieme steun aangenomen! Dit voorstel hebben we samen met bewoners uit Moerwijk geschreven die bezorgd zijn over of de staat van hun wijk. Hierdoor zal er nu meer ingezet gaan worden op veiligheid voor kinderen, jongeren en volwassenen. Lees hier het volledige voorstel.

Initiatiefvoorstel: Voor een Veilig MoerwijkIndiener(s): Lesley Arp, SP

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

1. Inleiding: Armoede en onveiligheid gaan hand in hand

Of we nou al generaties in Nederland wonen, onze ouders als arbeidsmigranten naar Nederland zijn gekomen of pas net als asielzoekers zijn aangekomen: we proberen er allemaal voor te zorgen dat onze kinderen een goed leven kunnen leiden. In Moerwijk staat dit onder grote druk. Dit voorstel dat de SP samen met tientallen Moerwijkers heeft geschreven, begint dan ook bij moeders die voelen dat ze in Moerwijk hun kinderen niet de opvoeding kunnen geven die ze verdienen. Moeders die bang zijn om hun kinderen buiten te laten spelen, die hun dochters of zonen niet op een boodschap durven te sturen en die zich zorgen maken over waar hun pubers mee in aanraking komen. Moeders die het liefst nog hun leven lang in Moerwijk zouden willen wonen, maar door de onveiligheid toch de eindeloos lange wachtlijsten trotseren op zoek naar een nieuw thuis. Moeders die, net als ieder ander in Moerwijk, hun wijk hebben zien veranderen. Daar waar eerst nog veel gezinnen in Moerwijk woonden, worden er nu steeds meer kwetsbare alleenstaande mensen met een zorgvraag gehuisvest. Moerwijk moet buitenproportioneel veel mensen in zogenaamde convenantwoningen huisvesten. Waar voorheen meer sociale controle in de wijk was – of het nu gaat om politie, welzijn, wijkbeheerders van woningcorporaties of gewoon een goede buur – spelen veel meer problemen zich tegenwoordig buiten het zicht af. Na 30 jaar afbraakbeleid, na de ontmanteling van ons Nederlandse sociale stelsel, zijn de klappen in Moerwijk keihard aangekomen. Want of het nu gaat om de bezuinigingen op de GGZ, op de jeugdzorg, bij de politie en op het welzijnswerk, of om de afbraak van onze trotse volkshuisvesting: de onveiligheid die Moerwijkers nu ervaren is hier het gevolg van. Het gemiddelde jaarinkomen in Moerwijk ligt op een luttele €18.000, men leeft er gemiddeld 6 jaar minder dan in rijke wijken en gemiddeld 12 jaar minder lang in goede gezondheid. Armoede en onveiligheid gaan hand in hand.

Met dit voorstel – mede geschreven en gedragen door tientallen Moerwijkers – hoopt de SP op de korte termijn de veiligheid in Moerwijk te kunnen verbeteren. Als dit voorstel wordt aangenomen, zijn wij ervan overtuigd dat het dagelijks leven van Moerwijkers er flink op vooruit gaat. Echter is het voor ons klip en klaar: om echt de oorzaken van de onveiligheid in Moerwijk aan te pakken moeten we bouwen aan een nieuwe samenleving, één zonder armoede. Een samenleving waar het belang van de mensen boven het belang van het geld komt te staan. Waar we omkijken naar elkaar, de solidariteit organiseren en mensen de zorg krijgen die ze verdienen. Een samenleving waar we fors ingrijpen in de inkomensverschillen, zodat een echte baan aantrekkelijker wordt dan een carrière in de drugs. Een samenleving waar de macht bij de bewoners zelf ligt, zodat zij degenen zijn die beslissen over wat er gebeurt in hun dagelijkse levens en leefomgeving. Kortom, om de onveiligheid in Moerwijk op de lange termijn echt op te lossen, moeten geld én macht worden herverdeeld.

Of je nu in Moerwijk met iemand met een Nederlandse, Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse of Hindoestaanse achtergrond spreekt, iedereen heeft hetzelfde belang: een goed leven voor hun kinderen kunnen opbouwen. Met dit voorstel heeft de SP zoveel mogelijk mensen uit al deze groepen proberen te organiseren rondom hun gezamenlijke belang, omdat we alleen met onderlinge solidariteit echte verandering teweeg kunnen brengen.

Zoals het schrijven van dit voorstel niet had kunnen plaatsvinden zonder de inbreng van bewoners, zo ook moeten zij mede-eigenaar worden van de uitvoering ervan. Dat is de belangrijkste opdracht aan het college.

Een laatste noot in deze inleiding betreft dat het natuurlijk niet zo is dat Moerwijk de enige wijk is die gebukt gaat onder armoede en onveiligheid. Echter, de SP meent dat de problematiek er dusdanig nijpend is, dat er zo snel mogelijk ingegrepen moet worden. Een groot aantal van onze voorstellen zal bovendien ook breder uitgevoerd moeten worden dan alleen in Moerwijk. Moerwijk dient zo als voorbeeld waarmee ook de veiligheid in vergelijkbare wijken uiteindelijk kan verbeteren.

2. Probleemstelling

Om tot dit initiatiefvoorstel te komen is de SP uitgegaan van veiligheid in de breedste definitie van het woord. Vanuit de bewoners van Moerwijk komen een aantal thema’s naar voren: sociale problemen als gevolg van de overconcentratie van kwetsbare mensen met een zorgvraag, de zichtbaarheid van politie en handhaving, donkere en onveilige plekken in de wijk en voldoende activiteiten en begeleiding voor jongeren. Per thema doen wij een aantal voorstellen om de veiligheid in de wijk te verbeteren. Het overkoepelende thema is het terugbrengen van meer oren en ogen in de wijk.

3. Wat moet er gebeuren?

Zorgdoelgroepen

Een plaatje kan meer zeggen dan 1000 woorden, zo ook de kaart met de spreiding van kwetsbare mensen in het doorbraakplan dat het college in 2021 publiceerde: 

Doorbraakplan huisvesting zorgdoelgroepen en statushouders (RIS310115)

Zoals duidelijk te zien is, kleurt Moerwijk donkerrood. Hoewel het doorbraakplan als uitgangspunt heeft om groepslocaties voor kwetsbare groepen beter te spreiden over de stad – en er ook een aantal locaties nu in rijkere wijken worden gerealiseerd – blijft met name het probleem van spreiding van de zogenaamde convenantwoningen bestaan. In het koepelconvenant huisvesting zorgdoelgroepen maken gemeente, zorgaanbieders en woningcorporaties afspraken over het beschikbaar stellen van sociale huurwoningen voor zorgdoelgroepen. Bij het convenant van 2020 ging het om 313 woningen. Het rood kleuren van Moerwijk op bovenstaande kaart, komt voor een groot deel door de huisvesting van zorgdoelgroepen via het koepelconvenant. In februari 2022 nam de raad een motie van de SP (RIS311610) aan om voortaan ook bij de convenantwoningen afspraken te maken over spreiding over de stad. De raad wacht nog op de concrete uitwerking van de motie. 

Ondertussen staat het water de bewoners van Moerwijk aan de lippen. Doordat in veel portieken zelfs meerdere mensen met een zorgvraag gehuisvest zijn, ervaren buren veel overlast. Dit kan in huis zijn of voorvallen op straat. Een direct gevolg hiervan is dat ouders hun kinderen zoveel mogelijk binnenhouden en dat mensen oververmoeid door het leven gaan. Bij meldingen van overlast krijgt men geen gehoor en voelen bewoners zich door de instanties niet serieus genomen. Ze hebben het idee dat de situatie wordt genormaliseerd en dat de boodschap is dat ze er maar aan moeten wennen. Bovendien zijn de instanties waar zij aankloppen voor ondersteuning of advies, zoals bijvoorbeeld de woningcorporatie, niet altijd de aangewezen partij om deze te geven.

Als we kijken naar de dieperliggende oorzaken, komen we uit bij de afbraak van onze trotse volkshuisvesting en de landelijke bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg. Bewoners van Moerwijk die er al langer wonen kunnen exact beschrijven hoe sinds 2009 – het jaar dat de inkomensgrens voor sociale huurwoningen in Nederland (bijzonder laag) werd vastgelegd – de samenstelling van de wijk sterk is veranderd. Gezinnen maakten plaats voor alleenstaande mensen met een zorgvraag. Hier komt nog bovenop dat sociale huurwoningen in het goedkoopste segment alleen nog maar in de meest kwetsbare wijken te vinden zijn. Tegelijkertijd is met de bezuinigingen op de GGZ het aantal bedden in instellingen afgenomen, omdat meer mensen thuis behandeld moeten worden. De gevolgen van deze beide maatregelen zijn duidelijk te merken in wijken als Moerwijk. 

Ondanks dat het als dweilen met de kraan open kan voelen, worden in Den Haag sinds kort GGZ-professionals uit de GGZ-wijkteams ook ingezet in de basisteams van de politie. Dit is volgens de SP een goede ontwikkeling, maar de inzet is met 150 uur voor de hele stad nog erg mager. Ook weten bewoners niet van het bestaan af van deze GGZ-professionals. Hiernaast wordt in het Regionaal beleidsplan 2023–2026 'Coalitie voor veiligheid’ (RIS313808) gesproken over succesvolle pilots met wijk-GGD’ers in Hollands Midden. Deze wijk-GGD’ers hebben als taak om zo laagdrempelig als nodig en zo acuut als nodig te interveniëren op signalen van verward gedrag. Hier zou ook van geleerd kunnen worden.

Bewoners van Moerwijk en de SP doen de volgende voorstellen om de sociale problemen als gevolg van de overconcentratie van kwetsbare mensen met een zorgvraag te verlichten: ●    Er worden voortaan afspraken gemaakt over minimum- en maximumpercentages van vrijgekomen sociale huurwoningen die per wijk worden toegewezen aan zorgdoelgroepen. Dit kan in het zogenaamde koepelconvenant huisvesting zorgdoelgroepen. Uitgangspunt is dat de invoering van deze percentages niet ten koste mag gaan van het aantal te huisvesten mensen. Het is per slot van rekening niet hun schuld dat er problemen zijn met de overconcentratie van zorgdoelgroepen in bepaalde wijken. Tegelijkertijd moeten deze afspraken daarom gepaard gaan met een meerjarenplanning van hoe stap voor stap de percentages van convenantwoningen in rijkere wijken zullen worden verhoogd. Dit kan door woningcorporaties aan te moedigen om hun bezit in deze wijken voor een lagere huurprijs aan te bieden en meer plannen voor sociale woningbouw in rijkere wijken mogelijk te maken. In de nieuwste prestatieafspraken wordt hier nu een begin mee gemaakt, maar de urgentie is gigantisch. ●    De inzet van GGZ-professionals wordt verhoogd. ●    Er wordt meer de verbinding gelegd tussen de GGZ-professionals en bewoners van de wijk. Bewoners moeten direct in contact kunnen komen met projecten in de buurt waarin GGZ-professionals actief zijn, zodat zij direct bij de juiste persoon met hun melding terecht kunnen. Het doel moet zijn dat bewoners naast een bereikbare en zichtbare wijkagent ook een bereikbare en zichtbare GGZ-professional in de wijk hebben. Dit betekent dat bewoners bij overlast door personen met verward gedrag niet meer de politie of de woningcorporatie hoeven te bellen maar direct de GGZ-professional aan de lijn krijgen. 

Zichtbaarheid van politie en andere ‘oren en ogen’ in de wijk

Een veel gehoorde klacht van bewoners in Moerwijk is dat politie en handhaving niet zichtbaar genoeg zijn in de wijk. Ook zou de politie niet komen bij overlast omdat ze te weinig capaciteit hebben om op iedere melding af te gaan, laat de handhaving zich ’s avonds weinig zien en mist ook vaak de terugkoppeling vanuit de politie. Bewoners zijn vaak het vertrouwen en daarmee ook de verantwoordelijkheid voor hun wijk kwijtgeraakt. Er is ook een grote meldingsangst. Als mensen al denken dat er iets met hun meldingen gebeurt, dan zijn ze vaak bang dat kwaadwillende mensen erachter kunnen komen.

Tot 2025 heeft de politie-eenheid Den Haag het grootste tekort aan agenten van heel Nederland. Het politiebureau Zuiderpark – waar Moerwijk onder valt – heeft een tekort van 11,8%. Hier kwam voor Moerwijk de afgelopen jaren nog bovenop dat er flink tekort was aan wijkagenten. Het tekort aan wijkagenten lijkt nu verholpen, maar doet wel de vraag rijzen waarom er überhaupt een generieke regel bestaat van 1 wijkagent op 5000 inwoners. Hoewel de politie als geheel steeds meer werkt met een informatiegestuurde en probleemgerichte aanpak – dat is één van de speerpunten van het integraal veiligheidsbeleid – gaat dit voor wijkagenten schijnbaar niet op. Terwijl juist in wijken met meer veiligheidsproblematiek een wijkagent die vroegtijdig kan ingrijpen, de mensen kent en weet wat er speelt, van levensbelang is. Wat de SP betreft moet dit anders: het is volstrekt logisch om juist daar meer inzet te plegen waar de nood hoog is. Het kan niet zijn dat dit niet geldt voor de spil waar veiligheid in de wijk om draait: de wijkagent. 

Hiernaast gaat de politieke discussie over het verlichten van de taken van de politie vaak over hoe handhavers meer politietaken op zich kunnen nemen, of het plaatsen van meer camera’s. En hoewel flexibele camera’s tijdelijk de angel uit de overlast op een bepaalde locatie kunnen halen, ziet men in Moerwijk ook hoe de problematiek zich op den duur simpelweg verplaatst. Bij het geven van meer taken aan handhavers, kun je de vraag stellen of dit geen ordinaire bezuiniging is. Want is het niet beter als er voldoende agenten zijn om dit werk te kunnen doen? Waar de discussie helaas te weinig over gaat, is of het politiewerk niet juist verlicht kan worden door een aantal sociale taken die de politie soms noodgedwongen op zich neemt anders te beleggen, zodat er meer oren en ogen door de wijk lopen. Het voorbeeld van personen die verward gedrag vertonen en de inzet van GGZ-professionals is hier tekenend voor. Maar neem bijvoorbeeld ook burenruzies: kunnen de sociaal wijkbeheerders van woningcorporaties hier niet juist een grotere rol in spelen? En was er niet juist voor de leefbaarheidstaak van woningcorporaties de afgelopen jaren weinig mogelijk?

Den Haag mag ook blij zijn dat er sinds een jaar straatcoaches rondlopen, die ’s avonds wanneer het reguliere welzijnswerk ophoudt jongeren aanspreken op straat. Professionals die de taal van jongeren spreken, die de-escalerend kunnen optreden en jongeren richting werk of school kunnen leiden. Die zo ook de politie kunnen ontlasten doordat ook zij zichtbaar zijn op straat. Hoewel er een goed begin is gemaakt met de straatcoaches, zijn er ook duidelijke verbeterpunten. Zo ontbreekt soms het contact tussen straatcoaches en wijkagent, zien agenten de straatcoaches niet altijd als gelijkwaardig en krijgen straatcoaches in sommige gevallen niet de ondersteuning die nodig is wanneer een situatie uit de hand loopt. Een straatcoach in Moerwijk vertelde hoe hij het algemeen nummer van de politie moest bellen op het moment dat een ruzie escaleerde. In de evaluatie van de Haagse aanpak jeugdoverlast kwam hiernaast naar voren dat het jongerenwerk vaak mist in de uitvoering van de PGA (persoonsgerichte aanpak). Terwijl juist bijvoorbeeld de straatcoaches belangrijke context en nuance kunnen geven bij de aanpak jeugdoverlast. Ten slotte blijft de inzet van straatcoaches beperkt tot maar 8 straatcoaches voor de hele stad.

Er leven bij Moerwijkers ook veel ideeën over hoe de politie bewoners slimmer kan informeren. Doordat een aanzienlijk aantal mensen in Moerwijk beperkt Nederlands spreekt, is er behoefte aan meer communicatie in verschillende talen. Veel bewoners weten simpelweg niet de weg te vinden met hun meldingen bij de politie of Meld Misdaad Anoniem. Aangezien veiligheid van wezenlijk belang is, lijkt het de SP belangrijk om ook echt zoveel mogelijk Moerwijkers te bereiken over de veiligheidsproblemen in hun wijk. Hiernaast zou het ook helpen om korte video’s op de nemen in verschillende talen. Zo kunnen ouders bijvoorbeeld worden ingelicht waar ze op moeten letten bij hun kinderen. Er zou bovendien een permanente campagne moeten komen waarin bewoners worden ingelicht over hoe zij ook hun steentje kunnen bijdragen aan een veiligere wijk. Het is ten slotte zaak dat de politie ook het vertrouwen terugwint van bewoners, door laagdrempelig in de wijk aanwezig te zijn met bijvoorbeeld spreekuren van de wijkagent in burger.

Bewoners van Moerwijk en de SP doen daarom de volgende voorstellen om de zichtbaarheid van politie en andere professionals in de wijk te verhogen:

●    Het college verzoekt de teamchef van de politie om een extra wijkagent aan te stellen voor Moerwijk, zodat het aantal wijkagenten in Moerwijk niet meer onder de landelijke norm ligt. ●    Het college komt samen met de 3 grote woningcorporaties met een plan om het aantal sociaal wijkbeheerders uit te breiden. Om te beginnen worden de extra sociaal wijkbeheerders ingezet in de wijken met de meeste sociale problematiek. De wijkbeheerders worden een belangrijke spil in de sociale- en zorgproblematiek in de wijk en moeten korte lijntjes hebben met politie en zorgverleners.●    Er komt een permanente campagne om (nieuwe) bewoners van Moerwijk bewust te maken van hun mogelijkheden om bij te dragen aan een veiligere wijk. Hierbij wordt in verschillende talen gecommuniceerd en wordt gebruikt gemaakt van korte video’s. Hierbij valt ook te denken aan een ‘menukaart’ waarop helder inzichtelijk is welke organisaties en instanties kunnen helpen bij welke veiligheidsvraagstukken. Ook onderzoekt het college of op incidentele basis op laagdrempelige wijze (voorlichtings)gesprekken met wijkagenten kunnen worden gefaciliteerd. Denk hierbij aan contactmomenten op openbare plekken, bijvoorbeeld met een tent of koffiekar.

Het aanpakken van donkere en onveilige plekken in de wijk

De SP heeft verschillende verhalen gehoord van vrouwen in Moerwijk die het onveilig vinden om na 8 uur ’s avonds nog over straat te gaan. Onder bewoners bestaat een breed gedragen klacht dat er onvoldoende verlichting is in de wijk. De wijk kent een aantal erg donkere plekken, of plekken waar men zich onveilig voelt in de avond. Enkele voorbeelden die in gesprekken aan de orde kwamen zijn het Heeswijkplein, de Zijpendalstraat aan de achterkant van het Heeswijkplein, de Ulenpasstraat, de Guntersteinweg, de Jan Luykenlaan en de Aagje Dekenlaan. Voor al deze plekken zou er samen met bewoners gekeken moeten worden hoe door middel van verlichting het veiligheidsgevoel kan worden verhoogd. Bijzondere aandacht verdient hiernaast de verlichting op de looproutes naar tramhaltes, zodat bewoners ook met een veilig gevoel naar hun sociale activiteiten in de avond kunnen. Wat ten slotte op dit punt erg opvalt, is dat de verlichting in de portieken van recent gerenoveerde woningen een stuk beter is dan van woningen die de komende jaren nog gerenoveerd moeten worden. Ook hier valt een wereld te winnen.

Als we kijken naar het Heeswijkplein, de Jan Luykenlaan en de Van Baerlestraat is er naast de straatverlichting echter meer nodig. Hier speelt namelijk dat ook het aanbod van detailhandel en horeca het veiligheidsgevoel aantast. Veel winkels zijn ’s avonds donker en vervullen geen functie voor de buurt. Dit heeft tot gevolg dat de buitenruimte op deze plekken ook niet ‘van’ de buurt is, waardoor ze zijn veranderd van plekken waar mensen juist samen zouden moeten komen in plekken die een deel van de buurt liever vermijdt. Het is hoog tijd voor meer regie en sturing vanuit de gemeente en de woningcorporaties (van wie deze ‘plinten’ vaak zijn) op welke invulling leegstaande panden krijgen. Op plekken met een detailhandel- of horecafunctie waar de panden in bezit zijn van particulieren, kan de gemeente panden opkopen om ook zo een doorbraak te forceren. 

Een ander groot gemis in de buitenruimte is een veilige plek om je kinderen buiten te laten spelen. Ouders zijn bang dat hun kinderen tijdens het buitenspelen naalden, blikken bier of andere troep tegenkomen. Speelplekken zijn niet alleen vervuild: door een gebrek aan begeleiding vindt ook niet elk kind zijn of haar weg. Met jaloezie wordt vanuit ouders maar ook vanuit jongeren gekeken naar het Vermeerpark in de Schilderswijk, waar er een gevarieerd aanbod is en waar voldoende wordt schoongemaakt, met begeleiding en die ’s avonds op slot kan. Hoe mooi zou het zijn om zo een plek ook in Moerwijk te kunnen neerzetten, bijvoorbeeld bij de Drakesteinweg.

Ten slotte wat betreft de buitenruimte, bestaat er een probleem met fietsendiefstal. Keer op keer worden fietsen gestolen terwijl er geen goede stallingsmogelijkheid is. Ja, de kelders, maar probeer daar maar eens elke keer je fiets naartoe te sjouwen en alle fietsen voor een heel gezin in kwijt te kunnen. Op de hoeken van straten en woonblokken of zelfs in de binnentuinen moet het mogelijk zijn om een overdekte fietsenstalling neer te zetten die ook op slot kan. 

Bewoners van Moerwijk en de SP doen daarom de volgende voorstellen om de buitenruimte in Moerwijk een stuk veiliger te maken:

●    Het college inventariseert welke plekken in Moerwijk door bewoners te donker worden gevonden en maakt een plan om deze plekken beter te verlichten. Er wordt hier gekeken naar het type licht dat het veiligheidsgevoel het meest verhoogt. Er is hier bijzondere aandacht voor het Heeswijkplein, de Zijpendalstraat aan de achterkant van het Heeswijkplein, de Ulenpasstraat, de Guntersteinweg, de Jan Luykenlaan, de Aagje Dekenlaan en de looproutes naar tramhaltes.●    Het college gaat met de woningcorporaties in gesprek om de verlichting in de portieken van woningen te verbeteren. Oude lampen worden vervangen door nieuwe die het veiligheidsgevoel vergroten.●    Er wordt een participatietraject met de buurt gestart ter verbetering van de speeltuin aan de Drakesteinweg. Hierbij komt er aandacht voor thema’s zoals het sociaal beheer/toezicht en het voorkomen van gevaarlijk afval. 

Maak jongeren verantwoordelijk voor hun eigen wijk

De overlast die in Moerwijk wordt ervaren komt regelmatig ook door jongeren. Eerder in dit initiatiefvoorstel besteedden wij al aandacht aan de wijkagenten en de straatcoaches, die allen erg belangrijk zijn om vroegtijdig in te grijpen wanneer jongeren over de schreef gaan. Hiernaast vonden wij het ook heel belangrijk om de jongeren zelf ook aan het woord te laten over wat zij nodig hebben in de wijk en hoe op die manier ook de veiligheid in de wijk kan worden verbeterd. Uitgangspunt hierbij is dat jongeren zich verantwoordelijk moeten voelen voor de wijk, omdat met die verantwoordelijkheid ook de zorg voor de wijk ontstaat. Als jongeren altijd weer neergezet worden als overlastgevers, gaan ze zich ook steeds meer zo gedragen. Maar als ze op waarde worden geschat en niet in een hokje worden geplaatst, bouwen we pas echt aan een veilige wijk.

Er zijn op dat vlak al mooie initiatieven, zoals jongeren die onder leiding van jongerenwerkers in Moerwijk-Oost en -West buurtpreventieteams (BPT) hebben opgericht. Deze initiatieven lopen er alleen wel tegenaan dat de subsidieregeling van BPT’s de afgelopen jaren flink is versoberd. Het aantal uur professionele inzet is flink minder geworden, alsook de vergoedingen voor vrijwilligers. Met name dit laatste staat in de weg van het aantal jongeren dat ook echt extra verantwoordelijkheid en taken op zich zouden kunnen nemen om het BPT uiteindelijk te leiden. 

Een andere positieve ontwikkeling is het aanbod aan buurthuizen voor jongeren. Waar jongeren eerst bijna nergens terecht konden in de avonden, is daar nu naast de Aagje Dekenlaan ook de Van Baerlestraat en de Twickelstraat. Belangrijk is wel dat jongeren ook structurele plekken krijgen en deze initiatieven geen kort leven worden beschoren. Hiernaast is er een sterke behoefte onder jongeren om deze locaties vaker open te stellen. Dit is telkens maar beperkt tot een paar avonden per week. Wat ook erg gemist wordt, zijn plekken om ook buiten te hangen. De neiging is nu om jongeren zoveel mogelijk naar binnen te krijgen, maar waarom is de buitenruimte niet ook van hen? Kan er niet ook een plek buiten - iets weg van de bebouwing - worden gecreëerd? 

Volgens de jongeren is er bovendien een tekort aan sportvelden. De sporttuin bij de Van Ruysbroekstraat wordt erg gewaardeerd, maar hier is behoefte aan meer begeleiding zodat iedereen ook echt aan bod komt. Maar ook in andere delen van Moerwijk zou een sporttuin voor jongeren grote toegevoegde waarde hebben. Bijvoorbeeld rond de Aagje Dekenlaan. 

Vanuit de meiden komt de wens om het horeca-aanbod in de wijk beter te laten aansluiten bij de behoeften van jongeren. Iedereen gaat eigenlijk al snel naar het centrum, terwijl het zo fijn zou zijn om ook in de wijk terecht te kunnen. Ideeën zijn dan met name om een zoetigheden/toetjes/ijszaak in de wijk te hebben. 

Door het bovenstaande aanbod van activiteiten en plekken waar jongeren naartoe gaan uit te breiden kunnen jongeren het gevoel krijgen dat de wijk ook echt van hen is.

Ten slotte moeten we het ook over de relatie tussen jongeren en de politie/handhaving hebben. Wederzijds begrip is namelijk hard nodig. Jongeren willen niet in een hokje worden geplaatst op basis van hun achtergronden en voelen zich ook niet genoeg gesteund wanneer overlastmeldingen bijvoorbeeld onterecht zijn. Hoewel veel jongeren de wijkagenten goed kennen en met hen ook geen problemen ervaren, kan de relatie met andere politieagenten een stuk minder zijn. Dit is wanneer jongeren het gevoel hebben dat ze op één hoop gegooid worden. Met de wijkagenten worden ook sessies opgezet om elkaar te leren kennen, maar dit gebeurt nog niet met andere agenten. Het zou goed zijn om dit ook voor ouders te organiseren, zodat wijkagenten hen beter preventief kunnen betrekken, maar dat ze ook weten wat hun rechten zijn (zoals het inzien van de meldingen die hun kind in het systeem heeft). 

Bewoners van Moerwijk en de SP doen daarom de volgende voorstellen om jongeren in Moerwijk verantwoordelijk te maken voor hun eigen wijk:

●    Het college maakt samen met Moerwijkse jongeren een plan om ook een locatie buiten te creëren waar jongeren kunnen hangen zonder overlast te veroorzaken. ●    Drie à vier keer per jaar wordt er een dialoogsessie georganiseerd om de relatie tussen jongeren, ouders en de politie in Moerwijk te verbeteren. 

4.    Financiële paragraaf

De voorgestelde maatregelen zijn ambitieus maar noodzakelijk. Het doel om van Moerwijk (en andere soortgelijke wijken) een wijk te maken waar ouders hun kinderen zonder zorgen op straat kunnen laten spelen en waar mensen ’s avonds alleen over straat durven, zou bovenaan het prioriteitenlijstje van het stadsbestuur moeten staan. In februari 2023 maakte het college bekend dat er met de tweede regiodeal voor Zuidwest tot 2027 40 miljoen beschikbaar is om de brede welvaart en de leefbaarheid van Zuidwest te verbeteren. De plannen zoals geformuleerd in dit voorstel passen goed binnen de doelstellingen van de regiodeal en zouden bewoners ook een stem geven in hoe zij vinden dat het geld besteed moet worden. Sommige van de maatregelen gericht op jongeren zouden bekostigd kunnen worden uit het Uitvoeringsprogramma Preventie met gezag 2023 – 2026 (RIS314852). 

5.    Ontwerp-raadsbesluit

De gemeenteraad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 25 januari 2024, gelezen het voorstel van Lesley Arp, SP.

Besluit:

Het college opdracht te geven om voor Q3 van 2024:I.    a.    In het koepelconvenant huisvesting zorgdoelgroepen afspraken te maken over minimum- en maximumpercentages van vrijgekomen sociale huurwoningen die per wijk worden toegewezen aan zorgdoelgroepen. Uitgangspunt is dat de invoering van deze percentages niet ten koste mag gaan van het aantal te huisvesten mensen.      b.    Deze afspraken gepaard te laten gaan met een meerjarenplanning waarin staat hoe stap voor stap de percentages van convenantwoningen in rijkere wijken zullen worden verhoogd. Dit kan door woningcorporaties aan te moedigen om hun bezit in deze wijken voor een lagere huurprijs aan te bieden en meer plannen voor sociale woningbouw in rijkere wijken mogelijk te maken. II.   a.    Met een voorstel te komen om de inzet van GGZ-professionals in de wijk te verhogen.      b.    In dit voorstel mee te nemen hoe meer de verbinding gelegd kan worden tussen de GGZ-professionals en de bewoners van de wijk. Bewoners moeten bij overlast, of als zij signalen hebben over verwarde personen, direct in contact kunnen komen met de initiatieven uit de wijk waarbij GGZ-professionals zijn aangesloten, zoals de Verbinders in Moerwijk en het team van ‘achter de voordeur’ van Parnassia. III.    Bij de teamchef van de politie het verzoek neer te leggen om een extra wijkagent aan te stellen voor Moerwijk, zodat het aantal wijkagenten in Moerwijk niet meer onder de landelijke norm ligt. IV.    In samenwerking met woningcorporaties een plan op te stellen om het aantal sociaal wijkbeheerders uit te breiden. Om te beginnen worden de extra sociaal wijkbeheerders ingezet in de wijken met de meeste sociale problematiek. V.     Een permanente campagne op te zetten om (nieuwe) bewoners van Moerwijk bewust te maken van hun mogelijkheden om bij te dragen aan een veiligere wijk. Hierbij valt te denken aan een ‘menukaart’ waarop helder inzichtelijk is welke organisaties en instanties kunnen helpen bij welke veiligheidsvraagstukken. Hierbij ook in te zetten op communicatie in verschillende talen en korte video’s. VI     Te onderzoeken of op incidentele basis op laagdrempelige wijze (voorlichtings)gesprekken met wijkagenten kunnen worden gefaciliteerd. Denk hierbij aan contactmomenten op openbare plekken, bijvoorbeeld met een tent of koffiekar. VII.    Te inventariseren welke plekken in Moerwijk door bewoners te donker worden gevonden en een plan te maken om deze plekken beter te verlichten. Er wordt hier gekeken naar het type licht dat het veiligheidsgevoel het meest verhoogt. Er is hierin bijzondere aandacht voor het Heeswijkplein, de Zijpendalstraat aan de achterkant van het Heeswijkplein, de Ulenpasstraat, de Guntersteinweg, de Jan Luykenlaan, de Aagje Dekenlaan en de looproutes naar tramhaltes.VIII.    Met woningcorporaties in gesprek te gaan om de verlichting in de portieken van woningen te verbeteren. Oude lampen worden vervangen door nieuwe die het veiligheidsgevoel vergroten.IX.     Een participatietraject met de buurt te starten ter verbetering van de speeltuin aan de Drakesteinweg. Hierbij aandacht te hebben voor thema’s zoals het sociaal beheer/toezicht en het voorkomen van gevaarlijk afval. X.    Samen met Moerwijkse jongeren een plan te maken om ook een locatie buiten te creëren waar jongeren kunnen hangen zonder overlast te veroorzaken. XI.     Drie à vier keer per jaar een dialoogsessie op te zetten om de relatie tussen jongeren, ouders en de politie in Moerwijk te verbeteren.  XII.    *Er wordt actief onderzocht op welke plekken er, door middel van fietsenstallingen of fietsnietjes op straathoeken of in binnentuinen, veilige fietsparkeerplekken kunnen worden toegevoegd. De gemeente zoekt hiervoor de samenwerking met woningcorporaties en actieve bewoners.

*Aldus geamendeerd vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 januari 2024. 

Zal de raad leren van Amare? Laat Zuidwest een test zijn

SP SP 's-Gravenhage 04-01-2024 11:44

Het bouwplan Steenzicht-Ruimzicht, het eerste deel van megaproject Dreven-Gaarden-Zichten, is onlangs van tafel geveegd door de rechter. SP-fractievoorzitter Lesley Arp vergelijkt de overhaaste besluitvorming rond dit plan met het foutencircus rond Amare. Onderstaande opinie verscheen op 4 januari 2024 in weekblad Den Haag Centraal.

Tijdsdruk, tunnelvisie, coalitieraadsleden die zich gedwee schikken naar de wensen van wethouders: het eindrapport van de Amare-enquête legde de politieke cultuur in het IJspaleis pijnlijk bloot. Tijdens de debatten over het eindrapport ‘Amare: Bijzonder Complex’ trok het college het boetekleed aan. Maar opeenvolgende colleges zijn niet de enigen die schuld hebben aan het foutencircus rond Amare. Ook heeft een groot deel van de raad jarenlang haar controlerende rol verzaakt.

Deze politieke cultuur manifesteerde zich niet alleen tijdens beslismomenten rond Amare, maar ook bij besluiten over andere prestigeprojecten, zoals het grootscheepse stadsvernieuwingsproject voor de Dreven, Gaarden en Zichten in Den Haag Zuidwest. Het was dan ook tamelijk symbolisch dat de Raad van State een dag voor het slotdebat over Amare gehakt maakte van het eerste bestemmingsplan voor nieuwbouw in de Zichten. Waar Amare voornamelijk een knuffelproject was van D66-bestuurders, is het plan Dreven-Gaarden-Zichten een van de paradepaardjes waarmee PvdA-wethouder Martijn Balster zijn sociaaldemocratische verheffingsideaal wil verwezenlijken in Zuidwest.

Net als bij Amare, verliepen debatten over de Dreven, Gaarden en Zichten veelal langs de lijnen oppositie-coalitie. Oppositiepartijen zoals de Haagse Stadspartij, Partij voor de Dieren (inmiddels coalitie) en mijn eigen SP-fractie hekelden het megalomane karakter, het gebrek aan zeggenschap voor bewoners en de onduidelijkheid rond juridische en financiële risico’s. Coalitiepartijen benadrukten dat er ‘toch iets moest gebeuren’ in Zuidwest. Door snel heel veel te bouwen, zou ook het aantal slechte woningen in het gebied verminderen. Coalitiewoordvoerders verwezen hierbij geregeld naar de nijpende situatie van woningzoekenden en huurders van schimmelwoningen.

De eerste uitwerking van het stadsvernieuwingsplan, het inmiddels vernietigde bestemmingsplan Steenzicht-Ruimzicht, kon op de steun van geen enkel oppositieraadslid rekenen. Want de tijdsdruk die wethouder Balster aan de raad oplegde was enorm. Er liep nog een onderzoek van de raad naar de financiële en juridische risico’s van het project Dreven-Gaarden-Zichten, maar volgens Balster kon de behandeling van het bestemmingsplan in de raad beslist niet daarop wachten. Want om te kunnen rekenen op een miljoeneninjectie vanuit het Rijk moest de eerste paal uiterlijk in september 2023 de grond in. Vragen om uitstel bij het Rijk was voor de PvdA-wethouder onbespreekbaar. De toenmalige coalitiepartijen waren maar al te bereid om de wens van de wethouder in te willigen.

Dit tot groot ongenoegen van de oppositie. Want op het bouwplan zelf viel voldoende aan te merken. Zelf sprak ik over een bestemmingsplan dat een forse hypotheek legt op de toekomst. Als het aantal inwoners toeneemt door de toevoeging van extra woningen, zijn er extra voorzieningen nodig om de buurt leefbaar te houden. Denk aan een centraal parkeergebouw. Het college hintte weliswaar op de komst van dit parkeergebouw ergens in de omgeving, maar had nog geen concreet plan hiervoor. De Partij voor de Dieren had op haar beurt de nodige zorgen over de stikstofberekeningen – deze moeten immers deugen om te mogen bouwen – en vroeg zich af of de gezamenlijke binnentuinen echt groen zullen worden.

Toen het bestemmingsplan op het bordje van de Raad van State kwam te liggen, bleken al deze zorgen terecht. Stikstof, groen, parkeren en de bescherming van dieren waren voor de Raad van State redenen om het bestemmingsplan te vernietigen. Inmiddels zijn de oorspronkelijke bewoners van Steenzicht vertrokken en is de eerste paal in de grond geslagen. Maar wat deze juridische nederlaag voor het verdere verloop van megaproject Dreven-Gaarden-Zichten betekent, is volstrekt onduidelijk. Het hele project is immers gebaseerd op de formule van Steenzicht: bouwblokken met binnentuinen boven parkeergarages die in relatief weinig parkeerruimte voorzien.

Net als Amare laat ‘Steenzicht-Ruimzicht’ zien dat de weg van een bestuurlijke droom naar de verwezenlijking daarvan hobbelig is en verraderlijke wendingen kent. Het is aan de gemeenteraad om deze hobbels tijdig te identificeren en zich hierbij niet te laten opjagen. Als risicovolle bouwprojecten ontsporen heeft niemand daar iets aan, al zeker niet de bewoners van schimmelwoningen of mensen die jarenlang op de wachtlijst staan. Tijdens het slotdebat over het Amare-rapport erkenden coalitiepartijen ruiterlijk dat zij hun controlerende rol bij dit prestigeproject te vaak hebben verzaakt. Wanneer in het nieuwe jaar Balsters Zuidwest-plannen weer aan bod komen, zullen we snel ontdekken wat deze woorden van reflectie waard zijn.

Op verzoek van de SP debatteert de raad in januari over de vernietiging van het bestemmingsplan Steenzicht-Ruimzicht. Foto: De bouwplaats aan het Steenzicht, Jean Pierre de Breed.

Inbreng Amare: Bijzonder Complex

SP SP 's-Gravenhage 22-12-2023 17:44

Op 21 december 2023 debatteerde de raad over het rapport ‘Amare: Bijzonder Complex’. Het rapport is het resultaat van de allereerste raadsenquête van de Haagse gemeenteraad, over een slepend en zeer kostbaar prestigeproject. Ons raadslid Lesley Arp sprak in het debat de volgende tekst uit en diende twee voorstellen in, die beiden werden aangenomen. 

Voorzitter, 

Tunnelvisie, misleiding en kosten die gigantisch uit de klauwen liepen. Het eindrapport van de allereerste enquêtecommissie die ons stadsbestuur ooit heeft gekend houdt ons een confronterende spiegel voor. Een directe schuldige aanwijzen is welhaast onmogelijk. Het Amare-debacle is een product van de cultuur in dit IJspaleis en de vingerafdrukken van allerlei personen en partijen kleven aan dit project. 

Voorzitter, hierdoor heeft de SP de vraag welke politieke consequenties aan dit rapport verbonden moeten worden als worsteling ervaren. Misleiding is immers geen klein vergrijp in de politiek. De reden van de SP om niet bij voorbaat te zeggen dat een of meerdere wethouders moeten vertrekken, is niet omdat mijn fractie de afgelopen tijd beterschap heeft gezien. Integendeel, moet ik helaas zeggen. Eigenlijk is de enige reden voor de SP om hier niet nu al met een motie van wantrouwen te wapperen het feit dat mijn fractie recht wil doen aan het harde werk van de enquêtecommissie. Een commissie die getracht heeft om aan waarheidsvinding te doen, in plaats van één of meerdere schuldigen aan te wijzen. En hierbij ook wijst naar de raad, die niet altijd de cruciale vragen stelde, zich te gemakkelijk voor het karretje van wethouders liet spannen of zich teveel liet meeslepen door politieke spelletjes. 

Voorzitter, het college geeft aan niet in de hoofden van haar voorgangers te kunnen kijken. Nu heb ik het geluk dat ik nauw heb samengewerkt met mijn voorgangers in de raad op dit dossier. Kritische vragen van hen, bijvoorbeeld over de veelbesproken contractvorm voor de bouw van Amare, werden niet zelden gebagatelliseerd of soms zelfs geridiculiseerd. Ook de heer Van Asten, destijds nog coalitieraadslid, vond dat we gewoon vertrouwen moesten hebben. 

Voorzitter, diezelfde heer Van Asten schoof later door naar het college. En ook onder zijn verantwoordelijkheid vond misleiding plaats, aangaande de subsidie voor het Koninklijk Conservatorium. Onbewust, aldus de wethouder. Toch nog één vraag hierover van mijn fractie. De wethouder had misschien moeten weten van de oorsprong van dit subsidiebedrag, maar heeft hij het ook willen weten? In hoeverre speelde tunnelvisie een rol in zijn handelen als wethouder, wetende dat zijn partij een van de grootste voorvechters was van dit project? 

Voorzitter, mijn fractie hoopt dat dit rapport wethouders aanspoort om geen roze bril op te zetten als ze naar hun meest dierbare projecten kijken. Of dat nou de aanpak van Zuidwest is, de verduurzaming van onze energievoorziening of het invoeren van een milieuzone. Tegenspraak is hierbij van vitaal belang. Het is mijn overtuiging dat iedere gezonde organisatie zijn eigen tegenspraak organiseert. Tegensprekers worden te vaak weggezet als dwarsliggers, terwijl het in mijn ogen juist vaak de meest loyale mensen zijn. Ze zijn loyaal aan doelen en idealen, in plaats van personen en posities. Daarom de motie ‘Geef tegenspraak de ruimte’. 

Deze verzoekt het college: 

Verzoekt het college: 

• Jaarlijks een strategie op te stellen voor het organiseren van tegenspraaksessies op belangrijke thema’s, waarmee de raad geïnformeerd wordt over de thema’s die hiervoor zijn geselecteerd en de wijze waarop de raad op de hoogte wordt gesteld van de uitkomsten; 

• De raad hierbij de gelegenheid te bieden om belangrijke voorstellen die nog op de termijnplanning staan aan te dragen voor dergelijke sessies. 

Mede ingediend door mevrouw Van Basten Batenburg van de VVD. 

Voorzitter, ik rond af. De enquêtecommissie heeft veel pijnlijke gebreken ten aanzien van het functioneren van het stadhuis en de lokale politiek blootgelegd. Maar hoe je het ook wendt of keert: er staat nu een gebouw. En zelfs de grootste tegenstanders van dit project zullen er niets aan hebben als mensen in de stad Amare vooral gaan zien als een monument van politiek onvermogen. Daarvoor is de prijs die onze stad betaald heeft te groot. 

Bij de opening zei voormalig wethouder Anne Mulder dat Amare pas geslaagd is wanneer iedere inwoner van onze stad hier eens op bezoek is geweest. Wat dat betreft hebben we nog een lange weg te gaan. De SP omarmt de aanbevelingen van de enquêtecommissie, waaronder de belangrijke aanbeveling om te bepalen hoe Amare de belangen van de Haagse inwoners dient: het zogenaamde publieke belang. Wat de SP betreft is het belangrijk dat we het publiek aan het woord laten voordat we als raad het publieke belang van Amare bepalen. En om specifiek te zijn: het potentiële publiek van Amare, dat de weg naar dit theater nog niet heeft gevonden. Om tunnelvisie tegen te gaan, moeten we ook gevoed worden met onconventionele ideeën. 

Wie weet staan mensen wel te springen om een schlagerfestival of een escaperoom in Amare: je weet maar nooit. Daarom sluit ik af met de motie getiteld ‘het woord is aan de stad’. 

Deze verzoekt het college: 

• Op korte termijn een laagdrempelige uitvraag (bijvoorbeeld via sociale media en het stadspanel) te doen onder bewoners die nog niet eerder Amare hebben bezocht, om te vragen wat voor programmering hen over de drempel zou helpen en hoe Amare een ‘huiskamer van de stad’ kan worden; 

• Te zorgen dat de resultaten van deze uitvraag betrokken kunnen worden bij de discussie over het publieke belang van Amare. 

Mede ingediend door mevrouw Van Doorn van D66, mevrouw Klokkenburg van de ChristenUnie/SGP en mevrouw Van Basten Batenburg van de VVD. 

Reflectie op begroting

SP SP 's-Gravenhage 22-12-2023 17:34

Waar gaat Den Haag naartoe de komende jaren? Lees hieronder de spreektest van ons raadslid Lesley Arp over de gepresenteerde begroting 2024-2027, die hoort bij het nieuwe coalitieakkoord.  

We spreken vandaag over een begroting die met stoom en kokend water is samengesteld, in de context van een coalitieonderhandeling. Dat werd pijnlijk duidelijk bij de bespreking van het hoofdstuk financiën in de commissie, waarin het college van burgemeester en wethouders erkende op punten niet aan haar eigen spelregels te voldoen. Het college gaf hierbij ook aan haar opvolgers niet op te willen zadelen met een geplunderde spaarpot en met scenario’s te gaan komen voor als het Rijk in 2026 (het zogenaamde ravijnjaar) niet volledig over de brug komt.   

Voorzitter, hierdoor vreest mijn fractie dat deze begroting in feite een uitgestelde coalitiecrisis is. Want over één ding was ik het in de commissie met mijn collega van de VVD eens: als je allerlei mooie plannen hebt, zijn er maar twee duurzame manieren om die te betalen. Ofwel bezuinigen, ofwel de inkomsten verhogen. Wat we weten van de onderhandeling, die zo lek was als een mandje, is dat deze coalitie eigenlijk heeft verzaakt om echt te kiezen.  Ik wil de wethouder financiën dan ook veel wijsheid toewensen in de moeilijke gesprekken die ongetwijfeld nog gevoerd gaan worden.   

Voorzitter, dan nu van het kostenplaatje naar de inhoud. Mijn fractie was enthousiast over een aantal plannen in het coalitieakkoord en heeft hier nooit een geheim van gemaakt. Wel vraagt de SP zich steeds vaker af: wat is nu eigenlijk de visie van dit college?   

We hebben hier eigenlijk een college met een liberaal motorblok en een conservatieve aanhangwagen. Dus ondanks de socialere keuzes van dit college, ziet de SP genoeg kansen om donkerrode alternatieven aan te kaarten. Voorstellen waarmee we meer zeggenschap willen krijgen over wat van ons allemaal zou moeten zijn, zoals onze energie en ons openbaar vervoer. Waarbij we ervoor zorgen dat de publieke investeringen die nodig zijn om problemen zoals klimaatverandering te lijf te gaan niet leiden tot winsten die in de zakken van private bedrijven verdwijnen, maar dat onze inwoners hier ook echt van mee kunnen profiteren. En dan vooral die inwoners zonder goedgevulde spaarpot, die duurzaamheid en klimaatmaatregelen nu nog al te vaak als kostenpost zien. En voorstellen waarmee de rechten van onze inwoners, zoals het recht op woonzekerheid en een betrouwbare overheid, beter worden geborgd.  

Daarom diende de SP de volgende voorstellen in op klimaat, mobiliteit en woonzekerheid: 

Gemeentelijke energieleverancier (aangehouden). 

Gemeentelijk warmtebedrijf (aangenomen).  

In gesprek met OV-bedrijven over deelmobiliteit (verworpen).  

Wees een betrouwbare overheid (aangenomen).  

Maak woononzekerheid niet normaal (aangenomen).  

Stel concrete doelen voor huisvesting arbeidsmigranten (verworpen).  

 

De ingediende moties zijn terug te lezen op de website van de gemeente Den Haag

Actie: Sint voor ieder1

SP SP 's-Gravenhage 06-11-2023 13:23

Beste kameraden, binnenkort is Sinterklaas weer in het land en helaas is het zo dat er in Den Haag nog vele gezinnen zijn waarbij de schoentjes van de kinderen helaas leeg blijven. Daar gaan we dit jaar weer proberen verandering in te brengen. Doe mee!

Al vele jaren steunen wij als Haagse SP-fractie samen met onze leden de actie die Den Haag FM en Omroep West organiseren voor de stichting Sint voor ieder1 (www.sintvoorieder1.nl). Zij zorgen ervoor dat de cadeautjes bij de kinderen terechtkomen die anders met Sinterklaas geen cadeau krijgen. Het doel: 50.000 cadeaus!  

Doe je ook mee? 

Dit jaar vragen we weer de hulp van onze leden. Je kan fysiek een cadeau doneren of je kan een donatie overmaken op NL41 RABO 0161178979 tnv. SP afdeling Den Haag ovv Sinterklaasactie.  

Net als vorig jaar is het weer mogelijk dat je ook je donatie of cadeau kan langsbrengen bij ons op de SP-fractie in het Stadhuis. Uiteraard kan je ook weer terecht op ons pand aan de Allard Piersonlaan. Stuur daarvoor een bericht naar Janet Ramesar op 06-57870404. Dit kan t/m 19 november. 

Klik hier voor meer informatie over de actie bij Omroep West: https://www.omroepwest.nl/actie/sintvoorieder1  

Eerste reactie SP op nieuw coalitieakkoord

SP SP 's-Gravenhage 02-10-2023 16:59

Vandaag presenteerden D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren, PvdA, CDA en DENK een nieuw coalitieakkoord. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Het is goed dat de stad nu eindelijk duidelijkheid heeft. Tegelijkertijd blijft het een onnavolgbare gang van zaken dat de vrijspraak van De Mos en Guernaoui en de coalitiecrisis die daarop volgde uiteindelijk tot dit college heeft geleid. Bij een deel van de stad zal dit op een hoop onbegrip stuiten. Dit nieuwe college krijgt hierdoor een zware taak: het wantrouwen in de stad wegnemen en dichterbij de bewoners staan.’

 

Veel SP-voorstellen overgenomen

Tegelijkertijd is de SP blij dat het nieuwe college kiest voor een socialere koers. Oppositiepartijen kregen vooraf de gelegenheid om punten die zij belangrijk vinden door te geven aan de onderhandelende partijen. Arp: ‘Het is goed dat het nieuwe college met een aantal van deze punten aan de slag gaat. Zo wilde het huidige college enkel tijdelijk geld stoppen in de bestrijding van armoede, maar wordt onder het nieuwe college eindelijk het bereik van de Ooievaarspas uitgebreid. Hier dringen wij als SP al jaren op aan.’Een ander punt uit de oproep van de SP waar het nieuwe college mee aan de slag gaat is een proef met gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar. 

Ook bevat het coalitieakkoord plannen waar de SP in het verleden voorstellen over heeft ingediend. Denk bijvoorbeeld aan een gemeentelijke regeling voor minima met huisdieren en een proceskostenfonds voor huurders die conflicten hebben met hun huisbaas. Ook wil het college het verschil in onderhoud van de buitenruimte tussen wijken tegen het licht houden: iets waar de SP al lange tijd op aandringt. Daarnaast lijkt het college eindelijk de urgentie in te zien van de uitbreiding van het aantal woonwagenstandplaatsen en de verplaatsing van locatie Energiestraat, waar bewoners overlast ervaren. Arp: ‘Het is mooi dat het nieuwe college eindelijk met deze voorstellen aan de slag gaat, al blijft het gek dat daar eerst een coalitiecrisis voor nodig was.’

SP zal college blijven aanjagen

Tegelijkertijd gaat het nieuwe college in veel opzichten door op de oude voet. Arp: ‘Als het gaat om het slopen van de marktwerking uit de zorg en het vergroten van het aandeel betaalbare woningen zijn de plannen erg onduidelijk en zullen we het college blijven aanjagen. Het is een raadsel dat een college met zoveel linkse partijen niet gewoon inzet op een hoger percentage sociale huurwoningen bij nieuwbouw dan 30 procent, terwijl andere grote steden dit wel al doen.’ 

Het nieuwe college heeft slechts twee jaar om haar plannen te verwezenlijken. Wat de SP betreft moet het nieuwe college ervoor waken dat het betrekken van bewoners bij ingrijpende plannen hierdoor wordt afgeraffeld. Arp: ‘Dit geldt bijvoorbeeld voor de plannen voor het uitbreiden van de zero-emissiezone. Bewoners en ondernemers verdienen duidelijkheid over wat hen te wachten staat en op welke wijze de gemeente hen zal ondersteunen. Juist dit college, dat door een deel van de stad met argwaan zal worden bekeken, heeft een verantwoordelijkheid om bewoners echt te betrekken bij belangrijke besluiten.’

 

 

 

 

 

 

 

 

Brief SP-fractie aan onderhandelende partijen

SP SP 's-Gravenhage 11-09-2023 11:39

De onderhandelende partijen (D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren, PvdA, CDA en DENK) hebben alle oppositiepartijen gevraagd om thema's en punten mee te geven voor een nieuw coalitieakkoord. Lees hier de inbreng van de Haagse SP-fractie:

 

Beste onderhandelaars, 

Om met de deur in huis te vallen: na maandenlange onduidelijkheid is het goed dat er eindelijk serieuze gesprekken worden gevoerd over een mogelijke coalitie. Niemand in onze stad heeft iets aan voortdurend politiek geruzie en besluiteloosheid. Dit neemt niet weg dat de coalitie die nu wordt onderzocht volgens de SP-fractie onlogisch is. Toen D66 kort na de verkiezingen de leiding kreeg over de coalitieonderhandelingen, koos zij voor een coalitie met de VVD en niet voor links. Het feit dat er nu een centrumlinkse coalitie wordt onderzocht is puur het gevolg van een politieke crisis die ontstond na de vrijspraak van oud-wethouders De Mos en Guernaoui.  

Deze volstrekte willekeur zal ongetwijfeld bij een hoop inwoners van onze stad – vooral de vele Hart voor Den Haag-stemmers – op onbegrip stuiten. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee voor deze mogelijke coalitie: om dichterbij de mensen te staan, om vaker in de wijken te komen waar veel bewoners zich vergeten en genegeerd voelen, om belangrijke beslissingen niet alleen voor maar met de mensen te nemen en ook de bescheidenheid te hebben om keuzes bij te stellen als blijkt dat deze niet worden gedragen door de stad.  

Tegelijkertijd hebben veel inwoners van onze stad het ontzettend moeilijk. Veel mensen dreigen door de bodem te zakken of zitten al diep in de ellende, door de gestegen kosten van het dagelijks leven. Deze problemen vragen natuurlijk ook om radicaal andere keuzes in ‘het andere Den Haag’, maar aan jullie is de kans om het leed van deze mensen te verzachten door met nieuwe plannen te komen. De SP zou graag zien dat de volgende punten worden verwezenlijkt in een nieuw coalitieakkoord: 

Uitbreiding regelingen Ooievaarspas 

Wat de SP betreft krijgen voortaan mensen die tot 150% van de bijstandsnorm verdienen een Ooievaarspas. Hiermee kunnen we het leed verzachten van gezinnen en kinderen die niet mee kunnen doen in onze samenleving door de gestegen kosten van het dagelijks leven. 

Gratis ov voor kinderen 

Door deze termijn een proef te starten met gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar (met begeleiding van een volwassene) steunen we niet alleen inwoners die het financieel zwaar hebben: we verleiden ook ouders / begeleiders om vaker te kiezen voor schoon vervoer.  

Versnellen vervanging enkelglas 

Woningcorporaties hebben de plicht om voor 2028 te verduurzamen. Tegelijkertijd trekken vele huurders – bijvoorbeeld in de Jacob Catsstraat en Aaltje Noorderwierstraat – al tijden aan de bel over hun tochtige woningen en hoge energiekosten. Enkelglas is simpelweg niet meer van deze tijd en moet zo snel mogelijk worden vervangen. De gemeente moet plannen maken om corporaties te helpen met de versnelde vervanging van enkelglas en tegelijkertijd strenge afspraken hierover maken. Worden afspraken en deadlines niet gehaald, dan moeten huurders financieel worden gecompenseerd. 

Meer aandacht voor kwetsbare wijken 

Het is belangrijk dat inwoners van alle wijken van Den Haag zich gezien en gehoord voelen. Als je naar de staat van de buitenruimte in sommige wijken kijkt is het niet gek dat sommige mensen zich vergeten en genegeerd voelen. Het aanpassen van het volslagen ouderwetse onderscheid tussen Hofstad- en Residentiekwaliteit, waarbij gebieden zoals de internationale zone extra aandacht krijgen, zou een mooie stap zijn in de richting van een meer gelijkwaardige behandeling van onze wijken. 

Minder marktwerking in de zorg 

Het zou wat ons betreft niet meer dan logisch zijn dat een centrumlinkse coalitie stappen zet om de marktwerking in de zorg terug te dringen en de behoeften van hen die zorg nodig hebben op 1 te zetten. Medewerkers in de zorg – die nu helaas te vaak afhaken door hoge werkdruk en lage lonen – verdienen zeggenschap over hun werk en een leefbaar loon. Idealiter zouden wij zien dat de huishoudelijke verzorging onder één stichting zonder winstoogmerk komt te vallen, waar de gemeente directe invloed op kan uitoefenen. Alternatieven zijn het afsluiten van contracten met zo min mogelijk zorgaanbieders, die niet met elkaar concurreren, of het aangaan van subsidierelaties in plaats van aanbesteding.  

Een minder wantrouwende overheid 

Om het vertrouwen in de overheid te herstellen, moeten we inwoners die onze hulp nodig hebben niet langer met wantrouwen behandelen. Wat de SP betreft stoppen we bijvoorbeeld met het uitvoeren van de kostendelersnorm in de bijstand. Ook schrappen we de verplichte zoekperiode van vier weken voor jongeren die een uitkering aanvragen. Door deze onnodige regels aan banden te leggen zorgen we dat de problemen van kwetsbare inwoners niet verergeren (denk aan schulden en dakloosheid). 

Proceskostenfonds voor huurders 

Huurders die afhankelijk zijn van de markt zijn kwetsbaar voor uitbuiting. Dit geldt zeker voor arbeidsmigranten en (internationale) studenten. Al jaren dringt de SP aan op een proceskostenfonds voor gedupeerde huurders. Zodat zij bijvoorbeeld de handen ineen kunnen slaan als een foute huisbaas hen dwingt om onwettige kosten te betalen. Zo kunnen we de positie van huurders versterken en profiterende verhuurders aanpakken. 

Gerechtigheid voor woonwagenbewoners 

Wij weten dat het college eindelijk stappen zet met de verplaatsing van de woonwagenlocatie Energiestraat, die onleefbaar is. Uiteraard hopen wij op een snelle en goede uitkomst. Tegelijkertijd willen we de onderhandelende partijen wijzen op hun verantwoordelijkheid om ook perspectief te bieden op de uitbreiding van het aantal woonwagenplekken. Het ‘uitsterfbeleid’ voor woonwagens dat in het verleden is gevoerd is een schandvlek voor de stad van Vrede en Recht: mensenrechtenorganisaties hebben hier veelvuldig op gewezen. Het is daarom tijd om recht te doen aan deze groep inwoners van onze stad.   

 

Het zal geen verrassing zijn dat ons werkelijke wensenlijstje vele malen groter is: dat blijkt alleen al uit ons verkiezingsprogramma en de vele voorstellen die we de afgelopen jaren hebben gedaan in de gemeenteraad. We hebben ons beperkt tot bovenstaande punten, waar het college de komende twee jaar mee aan de slag zou kunnen. Het is wat ons betreft simpelweg een kwestie van rechtvaardige keuzes maken. Rest ons niet anders dan jullie veel wijsheid te wensen. We zien de uitkomsten van de onderhandelingen met veel belangstelling tegemoet en zullen deze vanzelfsprekend op de inhoud beoordelen. 

 

Groeten, 

De Haagse SP gemeenteraadsfractie 

 

Lesley Arp Janet Ramesar Tijmen van Wijngaarden 

Gesprekken over coalitie met Hart voor Den Haag niet gelukt

SP SP 's-Gravenhage 18-08-2023 15:48

De fracties van de SP en de Partij voor de Dieren zijn deze week, op advies van verkenner Arie Slob, oriënterende gesprekken aangegaan over de kansen om een coalitie te vormen van Hart voor Den Haag, de VVD, PvdD, DENK, SP en CU/SGP. Nadat de meest logische opties voor een coalitie waren weggevallen, waren deze partijen bereid om over deze variant het gesprek aan te gaan. 

Deze gesprekken waren nog niet afgerond. Zo waren er nog inhoudelijke verschillen te overbruggen over de keuzes die partijen de komende jaren willen maken voor onze stad en inwoners. 

Voordat wij deze gesprekken aangingen was al helder dat het hoger beroep van het OM tegen Richard de Mos en Rachid Guernaoui en de mogelijke gevolgen hiervan voor de stabiliteit van een college en het aanzien van het stadsbestuur een belangrijk onderwerp van gesprek zou worden. De heldere vrijspraak was reden voor het aangaan van deze gesprekken, maar dat betekent niet dat een nieuw college met Richard de Mos en Rachid Guernaoui zich niet tot het hoger beroep had te verhouden. Dit blijkt uit de verslagen van de gesprekken die eerder door Slob met fracties zijn gevoerd. De gesprekken over dit thema waren nog gaande.

Hart voor Den Haag heeft te kennen gegeven dat alleen onherroepelijke veroordeling voor hun tot terugtreden van Richard de Mos en Rachid Guernaoui zou leiden. Bij een eventuele veroordeling in hoger beroep, zou dus niet worden teruggetreden. Het is voor onze fracties onbespreekbaar dat wethouders die veroordeeld worden in hoger beroep – ook al is er nog geen onherroepelijke uitspraak – in functie zouden kunnen blijven.

Over de wijze waarop er zou worden omgegaan met het hoger beroep was inmiddels een indringend gesprek gestart. Daarbij is duidelijk gemaakt dat dit thema bepalend zou zijn voor het verdere verloop van het proces. Daar komt bij dat, terwijl de gesprekken hierover nog plaatsvonden, Hart voor Den Haag de keuze heeft gemaakt hun enige gewenste uitkomst in deze gesprekken op sociale media kenbaar te maken. Hiermee heeft Hart voor Den Haag het vertrouwen in een goede uitkomst van de gesprekkenronde weggenomen. Hierdoor zijn we tot de conclusie gekomen dat, hoewel er ook nog belangrijke inhoudelijke verschillen moesten worden besproken, het voortzetten van de oriënterende gesprekken geen zin meer heeft.

Reactie SP-fractie op tussenbericht verkenner Slob

SP SP 's-Gravenhage 14-08-2023 14:17

Het is inmiddels ruim een maand geleden dat de coalitie haar meerderheid kwijtraakte en de gemeenteraad Arie Slob heeft aangesteld als verkenner. Tijdens een eerste gesprek met de verkenner op 8 juli is de Haagse SP-fractie helder geweest over de twee meest logische opties voor een nieuwe meerderheidscoalitie.

Wat de SP betreft zijn dit de variant waarbij Hart voor Den Haag ‘aanschuift’ bij de zittende coalitiepartijen en de variant waarbij de grootste drie partijen (Hart voor Den Haag, D66 en VVD) samen een coalitie vormen. Inmiddels is duidelijk geworden dat beide varianten in ieder geval voor nu onwerkbaar zijn. Het is treurig voor de stad dat persoonlijke verhoudingen en vertrouwenskwesties de spoedige vorming van een meerderheidscoalitie in de weg staan.

De strafzaak tegen Richard de Mos en Rachid Guernaoui heeft een bepalende rol gespeeld in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 en de onderhandelingen die hierop volgden. Sinds de volledige vrijspraak van De Mos en Guernaoui heeft de SP coalitiepartijen meermaals op het hart gedrukt om het gesprek met Hart voor Den Haag aan te gaan over de gevolgen van deze uitspraak voor de samenwerking in de raad en de samenstelling van het college. De verschillende opvattingen van coalitiepartijen hierover hebben geleid tot een coalitiebreuk.

Waarom wij wel het gesprek aangaan

Inmiddels is duidelijk geworden dat de verkenner oriënterende gesprekken wil voeren over een mogelijke coalitie met Hart voor Den Haag, VVD, Partij voor de Dieren, DENK, SP en ChristenUnie-SGP. Vanuit ideologisch oogpunt is dit een erg onlogische coalitie voor de SP. Zo zijn er zeker grote inhoudelijke verschillen met de VVD en Hart voor Den Haag. Daarnaast ligt het niet voor de hand om als fractie met 1 zetel in de gemeenteraad bestuursverantwoordelijkheid te nemen. In het licht van onze eerdere inbreng in de debatten over de gevolgen van de vrijspraak zou het echter hypocriet zijn om oriënterende gesprekken uit de weg te gaan. De SP heeft altijd benadrukt dat partijen in deze buitengewoon ingewikkelde situatie op zijn minst bereid moeten zijn inhoudelijke verschillen en overeenkomsten tastbaar te maken in een gesprek.

Gesprekken bieden geen garantie

Het voeren van oriënterende gesprekken is echter geen garantie op een coalitieakkoord. Wat de SP betreft is het belangrijk om in deze gesprekken snel alle hete hangijzers op tafel te leggen: denk aan de noodzaak van rechtvaardige financiële keuzes, kwesties waarover de onderlinge meningen zeer uiteenlopen (denk aan migratie en de opvang van vluchtelingen) en de mogelijke invloed van het hoger beroep van het OM tegen De Mos en Guernaoui op de stabiliteit van het college. Deelname aan een coalitie is voor de SP alleen een optie als we hiermee een grote stap kunnen zetten in het dichterbij brengen van onze idealen. Denk aan het verkleinen van de tweedeling in onze stad en het vergroten van de zeggenschap van onze bewoners. Als coalitiedeelname hier niet aan bijdraagt, dan blijft de SP vanzelfsprekend liever vanuit de oppositie strijden voor haar idealen.

Tot slot vindt de SP het belangrijk dat de gesprekken over deze variant snel worden afgerond als blijkt dat de partijen niet nader tot elkaar kunnen komen. Het is niet onze intentie om kostbare tijd te verspillen: daarvoor zijn de problemen in onze stad te groot. De stad verdient snel een stabiel meerderheidscollege dat van aanpakken weet.

Lees hier het verslag van verkenner Slob en de gespreksverslagen van de fracties

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.