Nieuws van politieke partijen in Alkmaar inzichtelijk

3240 documenten

Een hernieuwde fractie een nieuwe foto!

CDA CDA Alkmaar 24-03-2024 10:28

Een hernieuwde fractie een nieuwe foto! De fractie van het CDA Alkmaar bestaande uit Frits Jonk (Fractievoorzitter) en Gerard Kuijper zullen zich met onze CDA commissieleden Timo Schotte, Ynskje van den Brakel Visser en Niels Seignette dagelijks voor u inzetten zoals vastgelegd in het CDA verkiezingprogramma en het Coalitie programma met als de drie speerpuntgebieden Bouwen aan gemeenschappen Versnellen huisvestingsdoelen Stoeptegel offensief zaken

CDA wil zekerheid over open blijven W.J Driessenschool in Grootschermer en stelt vragen aan het college!

CDA CDA Alkmaar 24-03-2024 10:27

CDA wil zekerheid over open blijven W.J Driessenschool in Grootschermer en stelt vragen aan het college! Het CDA blijft zich voluit inzetten voor de redding van de school Hier de CDA vragen en antwoorden van Burgemeester en Wethouders Lees de vragen hier <<<<<

De Bestevaerbrug – eerst uitzoeken, dan beslissen

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 06-03-2024 09:49

Een belangrijk onderwerp vandaar dat we de brugontwikkeling ook in het coalitieakkoord hebben opgenomen.

Om aan de Alkmaarse woonbehoefte te kunnen voldoen moeten er enorm veel huizen worden gebouwd. De ontwikkeling rond het bedrijventerrein Oudorp is zo’n gebied waar een bouwontwikkeling kan plaatsvinden maar daarnaast zijn er ook nog bedrijven die een plek moeten vinden hetzij in de nieuwe wijk Oudorp hetzij elders. Een mooi gemengd woon – en werkmilieu eist van ons bestuurders dat we alle voor en tegens afwegen. Het is daarbij van belang om ook te leren van het verleden. De ontwikkeling van de Vroonermeer 1e fase leerde ons dat de ingezette beperking van het autoverkeer, dus minder parkeerplekken niet haalbaar bleek.

De ontwikkeling van bedrijventerrein Oudorp naar een woon- en werkmilieu vraagt ook om belangrijke keuzes. In de planontwikkeling is ook voorzien in parkeergarages en plekken. Dat is ook logisch bij een bebouwingsdichtheid van een fiks aantal woningen. 2000-2500

Al die nieuwe bewoners gaan ook naar het werk en u weet dat veel van onze inwoners buiten Alkmaar werken. Vele zijn aangewezen op de auto omdat de verbindingen met het Openbaar Vervoer niet optimaal zijn, de reistijden te lang etc. Die uitgaande pendel (70%) moet gefaciliteerd worden. Je kan de kop in het zand steken en aannemen dat daar de fiets het belangrijkste vervoermiddel zal zijn maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb al geschetst dat vele mensen het werk buiten Alkmaar hebben en dan is de fiets geen oplossing.

Moeten we dan inzetten op alleen maar de autobrug?

In ons coalitieprogramma hebben we niet voor niets opgenomen dat de op te stellen mobiliteitsvisie moet kijken naar alle modaliteiten zonder prioritering. Wel dat door middel van maatwerk op bepaalde plekken de fietsers en voetgangers meer aandacht wordt gegeven.

In diezelfde mobiliteitsvisie nemen we een besluit over de Bestevaerbrug. In het belang van de woningbouwontwikkeling staat opgenomen dat we twee mogelijkheden onderzoeken, de variant van een fietsstraatweg, waar de auto te gast is, en de variant met een volwaardige autoverbinding.

Een zo’n grote ontwikkelwijk als Oudorpbedrijventerrein niet van adequate ontsluiting te voorzien met alle verstoring van doorstroming is een politiek waar wij als SeniorenPartij Alkmaar niet van zijn. Sommigen zeggen dat met het realiseren van een gecombineerde brug b.v. alles moet wijken voor de auto en dat het grote consequenties heeft voor veiligheid, gezondheid en woongenot. Wij wijzen er nogmaals op dat het autoverkeer, gelet op de werkplekken buiten onze gemeente, in de toekomst zeker niet zal afnemen. Wat te denken van het effect op de gezondheid en het woongenot bij toenemende stagnerende uitgaande autoverkeer omdat er geen goede ontsluiting is? (filevorming en uitstoot)

Belangrijk is om dit nu eens goed uit te zoeken. Zodat daarna een goed besluit genomen kan worden. Wat betekent dit nou deze twee varianten. Niet al stemming maken voordat er iets ligt.

Een goed woon – en werkmilieu is gebaat bij de oplossingsrichting zoals genoemd in ons coalitieakkoord.

Spitspaal Herenweg

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 05-03-2024 08:35

In de raadsvergadering van 4 maart diende Leefbaar Alkmaar een motie in over de spitspaal op de Herenweg. Sinds 2009 is de Herenweg in de ochtendspits van 6.00 tot 9.00 uur afgesloten door middel van een beweegbare paal. Er zijn sinds enkele jaren klachten van ouders, met name uit de wijk De Nollen, die na 2009 gebouwd is, dat zij door deze paal hun kinderen niet met de auto naar de basisschool in Sint Pancras kunnen brengen, een afstand van anderhalve kilometer. Onder de bewoners van de Herenweg is onrust ontstaan over een proef om bewoners van de wijk De Nollen pasjes te geven zodat zij de spitspaal in de ochtendspits kunnen passeren.

De geschiedenis van de plaatsing van deze spitspaal gaat terug tot 1997. Omwonenden hebben daarmee het idee al ruim 25 jaar strijd te voeren voor behoud van de leefbaarheid en veiligheid op de Herenweg. Zij hebben recht op duidelijkheid en een betrouwbare overheid. De bewoners van De Nollen waren bij oplevering van de wijk op de hoogte van bestaan, nut en noodzaak van de spitspaal. Nut en noodzaak met name liggen in het creëren van een veilige omgeving voor fietsers, waaronder veel schoolgaande kinderen, tijdens de spits.

In de pilot wordt gekeken naar het effect van het verlenen van pasjes op het totale aantal verkeersbewegingen op de Herenweg per etmaal. Dit is feitelijk de verkeerde vraag, aangezien de spitspaal alleen effect heeft op het aantal verkeersbewegingen in de spits. Hiermee verslechtert de veiligheid voor fietsers significant.

In de motie riep Leefbaar Alkmaar op om de proef af te gelasten en de spitspaal op de Herenweg definitief te laten staan. Mede-indieners van de motie waren GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren. In de raadsvergadering werd de motie van Leefbaar Alkmaar verworpen. D66, BAS, OPA, VVD, Seniorenpartij en CDA stemden tegen.

Wij blijven ons inzetten voor realisatie woningbouw realisatie Stompetoren West!

CDA CDA Alkmaar 26-02-2024 17:44

CDA Alkmaar blijft zich inzetten voor realisatie woningbouw realisatie Stompetoren West! Namens de raad van Alkmaar hebben 15 leden van provinciale, duo commissieleden en gedeputeerde kennis gemaakt met de plek en de breed gedragen wens om woningbouw mogelijk te maken in Stompetoren West. Namens de raad heb ik, Frits Jonk als CDA raadslid de aanwezigen bekend mogen maken met de prachtige Schermerpolder, door de busrit te verrijken met mooie feiten van de geschiedenis van de Schermer samen met John Hagens van Leefbaar Alkmaar.

In het nieuws: nieuwe busregeling Connexxion zorgt in Alkmaar voor vervoersarmoede.

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 25-02-2024 13:58

Ouderen en bewoners die slecht ter been zijn, komen met het openbaar vervoer in Alkmaar steeds moeilijker op hun plaats van bestemming. „Eenzaamheid ligt daardoor op de loer”, constateren Sasja Spek en Tiny Opdam van de Seniorenpartij Alkmaar.

Alkmaar komt er met het openbaar vervoer bekaaid van af, vinden Sasja Spek en Tiny Opdam. Inmiddels neemt de vervoersarmoede dermate verontrustende vormen aan dat ze namens de Seniorenpartij Alkmaar (SPA) de stormbal hebben gehesen.

Opvang asielzoekers

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 03-02-2024 19:33

Leefbaar Alkmaar-raadslid Mieke Biesheuvel laat haar licht schijnen over de raadsdebatten over de opvang van asielzoekers in Alkmaar.

,,Begin januari werd er dan ‘eindelijk’ een klap gegeven op de plannen om het oude belastingkantoor aan de Robonsbosweg gedeeltelijk opnieuw open te stellen voor asielzoekers. Er is plek voor maximaal 150 mensen, de rest van de ruimte is voor andere doelgroepen bestemd. Tijdens deze raadsvergadering werd duidelijk dat de veelbesproken spreidingswet in de Eerste Kamer een meerderheid zou halen. De wet is per 1 februari ingegaan en gemeenten hebben tot november de tijd om hun plannen, via de provincie, in te dienen bij de staatssecretaris. Een schatting van het AD geeft aan dat er voor Alkmaar een taakstelling van ruim 600 asielzoekers zal zijn.

Twee weken later werd het onderwerp aan de agenda van de raadsvergadering toegevoegd, want verschillende partijen wilden weten van het college wat de plannen zijn nu die spreidingswet er definitief komt. Er zal plek gezocht moeten worden voor nog eens 450 asielzoekers, op één grote of meer waarschijnlijk meerdere kleinere locaties binnen de gemeente. Het antwoord van het college was echter verbijsterend: ze gaan niets doen en wachten af tot in december duidelijk is of er werkelijk dwangmaatregelen zullen komen. Zij willen eerst het traject aan de Robonsbosweg afmaken en zich daarná pas richten op de taakstelling van de spreidingswet. Aangezien de verwachting is (door de wethouder zelf gesteld in het Noordhollands Dagblad in oktober jl) dat het pand pas eind 2024 gereed is voor de komst van asielzoekers, zal het college op deze wijze nooit vóór november 2024 met concrete plannen voor de spreidingswet komen.

In het coalitieakkoord staat echter: ‘Mocht de spreidingswet in werking treden, dan wordt daar uitvoering aan gegeven. Voor Alkmaar betekent dit geen uitbreiding van de Robonsbosweg, maar elders in Alkmaarse wijken of dorpen.’ Het antwoord en de stellingname van het college staat dus haaks op het coalitieakkoord. Een motie om alvast te onderzoeken welke plekken geschikt zouden kunnen zijn voor opvang is weggestemd en een motie voor algemene participatie over alle inwoners van Alkmaar om te peilen hoe bepaalde wijken kijken tegen opvang in hun wijk en hun wensen en bedenkingen vooraf alvast in kaart te brengen haalde het ook niet.

Het college gaat niet pro-actief aan de slag met de spreidingswet en neemt hiermee niet de verantwoordelijkheid die zij zeggen te nemen in het coalitieakkoord. Het college kijkt weg, steekt de kop in het zand, in de hoop dat de spreidingswet daarmee ook verdwijnt. Maar zo werkt het niet. De wet is aangenomen en zal moeten worden uitgevoerd. De asielzoekers zullen er komen, met een bonus als het college van Alkmaar pro-actief plekken beschikbaar stelt, of met een boete als zij niets doet of te laat is.

Leefbaar Alkmaar hoopt, en verwacht, dat dit college alsnog tot inkeer komt en zich wel actief gaat inzetten om vóór november 2024 met een goed plan te komen om die ruim 450 asielzoekers te kunnen opvangen binnen de gemeente. Uit morele verplichting, uit humanitaire overwegingen, en om geen flater te slaan in de provincie en omliggende gemeenten. Al was het maar omdat Alkmaar er een financiële bonus mee kan binnenhalen die vrij te besteden is (bijvoorbeeld om zwembad de Hoornse Vaart te kunnen vernieuwen, waar alle Alkmaarders profijt van hebben).”

Raadsvoorstel Seniorenagenda unaniem aangenomen!

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 29-01-2024 15:04

In ons verkiezingsprogramma stond prominent opgenomen het realiseren van een seniorenagenda. Tot ons groot genoegen is afgelopen donderdag de raad unaniem akkoord gegaan met het raadsvoorstel van de Seniorenagenda.

Het gaat om de volgende onderwerpen:

* informatie dichtbij en toegankelijk

* preventie en gezondheid

* wonen (herintroductie seniorenlabel)

* bestaanszekerheid/financiële hulp

* versterken vrijwilligerswerk en betaald werk door senioren

* regionale samenwerking

Met het college en in de raadsvergadering is tussen raad, wethouder Arie Epskamp en niet te vergeten de ambtelijke organisatie gewerkt aan een voorstel dat door alle partijen is omarmd.

Wij zijn zeer enthousiast over de Seniorenagenda en de aanpak ervan zien we met veel vertrouwen tegemoet. Hard aan het werk voor senioren!

Met de Alkmaarse stadsbus op weg naar.. nergens

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 26-01-2024 08:02

Tussen hoop en vrees las ik het artikel ‘minder vaak een bus, maar sneller op school’. Na een paar regels lezen verdween de hoop die ik ergens nog voelde sneller dan de sneeuw van afgelopen week. Dit kan niet waar zijn. Deze nieuwe dienstregeling brengt ons helemaal nergens meer.

Ouderen of mensen die minder goed ter been zijn mogen en kunnen zo niet eens meer met de bus. In onze historische binnenstad kun je nog uitstappen bij de Kanaalkade en de Nassaulaan en dat was het dan. Hoe komen de mensen bij de Grote Kerk Alkmaar of TAQA Theater De Vest? Waar zo veel wordt georganiseerd en de stad levend en bruisend houdt.

Een lekker hapje eten, een middagje shoppen of gewoon een kop koffie met gebak wordt zo langzamerhand een uitgestorven bezigheid. Allemaal thuis voor de buis of noodgedwongen in de auto of een taxi nemen. De fiets moet namelijk ook in de stalling in verwegistan. Het kleine beetje conditie wat er nog is wordt hier niet beter op. Hoefplan heeft nog steeds geen rechtstreekse verbinding met het zo belangrijke ziekenhuis. Snappen Provinciale bestuurders de noodzaak eigenlijk wel?

En dan de jongeren. Sneller op school? Als je eerst met de fiets naar de bushalte moet, want lopen is te ver (waar kan je fiets staan?) en vervolgens rijdt er maar 1x per uur een bus heen en terug maar gelukkig wel langs je school. Dat dan weer wel. Dat je 2x moet overstappen en vervolgens een kwartier moet lopen omdat de tijden totaal niet aansluiten op de schooltijden vergeten we voor het gemak maar even.

Dan komt er binnenkort de Europese School bij Station Alkmaar Noord. Oh wacht.. vandaar gaat de bus ook maar 1x per uur. Even als voorbeeld; stel je woont in Petten, er is geen treinverbinding vanuit Petten naar de Europese School, dus ben je afhankelijk van de bus. Helaas pindakaas.

In het verkeer heet dat anticiperen, vooruitdenken in gewoon Nederlands. Worden de geuite zorgen van de bestuurders van Alkmaar en haar inwoners wel serieus genomen door de provincie Noord-Holland. Dit lijkt meer op korte termijn visie en winst in plaats van een gezonde blik op de toekomst die aansluit bij de mobiliteitsvisie van onze stad.

Houd alle delen van de stad bereikbaar voor iedereen. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn.

Sasja Spek

Fractievoorzitter

Petitie behoud bushaltes

SP SP Alkmaar 25-01-2024 20:04

Deze week is bekend geworden dat vanaf juli 2024 er weer minder bussen in Alkmaar gaan rijden. Haltes in het centrum worden opgeheven en buslijnen worden korter. Je moet vaker op een andere bus overstappen.

De verschraling van het busvervoer in Alkmaar zet nog even door. Al jarenlang rijden er minder bussen en de SP heeft hier steeds tegen geprotesteerd. Maar zoals het nu is hebben wij als Alkmaarders niets te zeggen over het verdwijnen van bushaltes en buslijnen!

Dit komt omdat de grootste partijen in de provinciale staten van Noord-Holland (VVD, BBB, PvdA en GroenLinks) verantwoordelijk zijn voor ons busvervoer en dit is niet in ons belang.

Wij willen zeggenschap over de bereikbaarheid van onze gemeente en dat begint bij het opstaan tegen verkeerde beslissingen zoals het opheffen van bushaltes.

TEKEN DAAROM DE PETITIE VOOR BEHOUD VAN DE VOLGENDE BUSHALTES: Vincent van Goghlaan (Hoefplan) Troostlaan (Hoefplan) Mesdaglaan (Hoefplan) Schouwmanlaan (Hoefplan) Schinkelwaard (Huiswaard) Kees Boekestraat (School De Spinaker) Ritsevoort (Binnenstad) Heul (Binnenstad) Kerkplein (Binnenstad)
Ja, ik steun deze actie *
Ja, ik steun deze actie
Naam *
Email *
Telefoonnummer
Van welke bushalte(s) maakt u gebruik?
Vincent van Goghlaan
Troostlaan
Mesdaglaan
Schouwmanlaan
Schinkelwaard
Kees Boekestraat
Ritsevoort
Heul
Kerkplein
Wilt u helpen met activiteiten om de bushaltes te behouden? *
Ja, ik wil graag meewerken
Nee, maar ben blij dat de SP hier iets aan wil doen
Wilt u op de hoogte worden gehouden? *
Ja, graag
Nee,niet nodig
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.