Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Nieuw-West inzichtelijk

69 documenten

GroenLinks Nieuw-West staat voor de vrijheid van bewoners | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 25-02-2020 00:00

GroenLinks Nieuw-West staat voor de vrijheid van bewoners. Belangrijk bij het creëren van deze vrijheid op lokaal niveau is het mogelijk maken en aanmoedigen van lokale initiatieven. Buurten worden hier namelijk sterker van en bewoners ontwikkelen zichzelf voor en door hun eigen wijk. De rol van gemeente hierin is belangrijk, zij moeten het zo makkelijk mogelijk maken om als bewoner een actieve rol te kunnen spelen. Actief naast de bewoner in plaats van passief achter regels.

Daarom is GroenLinks Nieuw-West verbaasd over de manier waarop de herdenkingen op 4 mei worden gefinancierd in  het stadsdeel. Daarnaast zijn de leges voor kleinschalige evenementen weer gestegen wat het voor bewoners onbetaalbaar en onmogelijk maakt om initiatieven te organiseren. De verhogingen van de leges moeten worden stopgezet.. Ook moet je initiatieven  behouden en koesteren die belangrijk zijn in de buurt, zoals Broedplaats de Vlugt. Deze dreigt namelijk te verdwijnen door een opgelegde doorberekening van huurkosten vanuit de gemeente. De hogere kosten zijn voor veel huurders niet op te brengen, Terwijl de broedplaats  afgelopen 10 jaar een belangrijke positie in de wijk heeft verworven en onderdeel is geworden van de sociale structuur waar veel bewoners gebruik van maken.

Verlaag de leges voor kleinschalige evenementen:

De nieuwe verhogingen van de leges op evenementen in 2020 treft met name kleinschalige bewonersinitiatieven. Afgelopen week zijn er bijvoorbeeld gesprekken geweest met initiatiefnemers van 4 mei vieringen in Nieuw-West. Voor hen zijn de kosten voor een vergunning binnen 2 jaar tijd gestegen van 250 euro per viering, naar 980 euro per viering. Onverklaarbaar voor de initiatiefnemers. Evenementen zijn noodzakelijk voor binding van bewoners, zijn leuk en horen bij de stad.Het college heeft ook dit jaar vastgehouden aan het verhogen van leges voor kleinschalige buurtinitiatieven. Terwijl het verhogen van leges voor kleinschalige buurtinitiatieven haaks staat op de democratiseringsambities van dit college voor gemeenschappen, onze openbare ruimte en onze stad. Daarom adviseert de Stadsdeelcommissie om de eerste categorie uit te zonderen van verdere leges verhogingen.

Behoudt Broedplaats de Vlugt:

Gezien Broedplaats de Vlugt al ruim 10 jaar een belangrijk onderdeel is van ons stadsdeel en veel buurtcontacten heeft geborgd die wij graag behouden willen zien adviseren wij de raad om:

Wethouder Meliani te verzoeken om tot een redelijke oplossing te komen voor deze zaak, waar bescherming en behoud van de huidige huurders centraal staat. Een onderhandelingstafel te openen waar de huidige huurders met alle betrokken partijen (zoals Urban Resort, Bureau Broedplaatsen) om tafel kunnen om tot een dergelijke redelijke oplossing te komen. Met de buurt herdenken en verbinden:

Op 4 mei herdenken we in Nederland en Nieuw-West de slachtoffers die sinds het uitbreken van de 2de wereldoorlog zijn gevallen in oorlog en vredesmissies. Op 4 mei zijn we samen 2 minuten stil. Juist in deze tijd, waarin racisme en discriminatie tegen onder andere Joden, Moslims en de LHBTQI+ gemeenschap weer groeiende is, kan samen herdenken verbinden en in de strijd tegen haat en verdeeldheid helpen. Helaas zien wij dat de herdenkingen niet goed zijn geborgd in het (lokale) beleid, daarom dienen wij de volgende adviezen in:

Het stadsdeel maakt van de 4 mei herdenking een prioriteit en geeft het een vaste plek in de gebiedsplannen, om de genocide en de dictatuur van toen nooit te vergeten, en omdat het onderdeel uitmaakt van de leefbaarheid en de cohesie van Nieuw-West. Hetgeen precies aansluit bij de uitgangspunten van de gebiedsplannen in Amsterdam. Er komt een vast aanspreekpunt binnen het stadsdeel met een duidelijk mandaat om de veiligheid te verzorgen en de vergunningen en meldingen te regelen. Ook coördineert dit aanspreekpunt de herdenkingen binnen het stadsdeel, over de verschillende afdelingen. Elk gebiedsteam adopteert een herdenking en ondersteunt en faciliteert een commitee. vanuit het stadsdeel wordt gefaciliteerd dat er voldoende handhaving is rond 4 en 5 mei. Er komen vaste criteria vanuit het Stadsdeel voor de herdenkingen. In samenwerking met de comités stelt het stadsdeel een lijst met zaken op die essentieel zijn voor een goede herdenking. Kosten kunnen middels een voorschot door het Stadsdeel worden opgevangen en hoeven niet voor te worden geschoten door de vrijwilligers. Er komt in de begroting van het stadsdeel (of de gemeente) een vaste post voor de 4 en 5 mei vieringen. De comités willen graag per plek een informatiebord dat (tijdelijk) bij de herdenkingsplek staat om aan te kondigen dat daar een herdenking gaat plaatsvinden

Liever de Oost-Westlijn dan doortrekken Noord-Zuidlijn | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 11-02-2020 00:00

Het Rijk en Schiphol willen graag de Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol om het treinverkeer te ontlasten. Deze lijn heeft echter een lage vervoerswaarde en brengt ook risico’s met zich mee. Stadsdeelcommissielid Sarah Biddle duikt in het onderwerp en schreef een uitgebreid advies.  

De noordelijke oevers van de Nieuwe Meer, de Oeverlanden, is een natuurgebied en is hoofdgroenstructuur. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn, grenzend aan de Oeverlanden, past in oudere plannen om dit gebied tot een stedelijk milieu te ontwikkelen. Al in 2016, in het beleidsstuk genaamd Koers 2025, worden in de Oeverlanden bouwlocaties ingetekend en houdt men rekening met de metro: “Op langere termijn speelt in dit gebied ook het geheel of gedeeltelijk doortrekken van de Noord/Zuidlijn richting Schiphol.” Ook al beseft men dan al goed dat bouwen in de hoofdgroenstructuur (en buiten ‘Bestaand bebouwd gebied’ in de Provinciale Structuurvisie) niet zonder slag of stoot zal gaan: “Dit vergt een langdurig traject.”

Uit dit beleidsstuk ontspruiten andere beleidsstukken waarbij grotere of kleinere stukjes van de hoofdgroenstructuur in de Oeverlanden bebouwd worden: Enter [NL], Ruimte voor de Economie van Morgen, en als laatste het concept Kantorenplan 2019. In dat laatste stuk stond de hele Oeverlanden, inclusief hoofdgroenstructuur, als stedelijk werkmilieu aangeduid voor toekomstige ontwikkeling. Dit is gelukkig een halt toegeroepen door een eerder advies vanuit GroenLinks Nieuw-West, overgenomen in een motie van de GroenLinks-raadsleden Van Renssen en Groen.

Het aanleggen van deze metrolijn zal de druk om te gaan bouwen rondom de metrolijn sterk vergroten. Toekomstige stadsbesturen zullen in de verleiding komen om de vervoerswaarde van de aangelegde metrolijn te vergroten door er toch te gaan bouwen. Terwijl de vervoerswaarde vrij laag is. Er worden slechts ongeveer 14.000 mensen mee bereikt, wat door toekomstige bebouwing in het Schinkelkwartier nog kan verdubbelen. Echter, ligt dwars door het Schinkelkwartier al een prachtige metrolijn. Enkele extra metrostations zal deze nieuwe bewoners al goed bedienen. Ter vergelijking, rondom het tracé van de Oost-Westlijn in Nieuw-West wonen 46.000 mensen.

De Oost-Westlijn verbindt West, Nieuw-West, én Oost met Schiphol, het centrum en met de Noord-Zuidlijn. Het ontlast de bomvolle trams 1 en 26 en biedt een robuuste verbinding voor toekomstige verdichting van de stad. Zal het doortrekken van de Noord-Zuidlijn niet gaan concurreren met de Oost-Westlijn die op slechts 2 km afstand ligt? In ons advies roepen wij de gemeenteraad op om de haalbaarheid van het naast elkaar bestaan van beide metrolijnen te onderzoeken en om rekening te houden met de gevolgen voor de Oeverlanden.

Je kunt het advies hier zelf lezen.

Sarah Biddle over de Agenda Autoluw | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 31-01-2020 00:00

Het college heeft in oktober 2019 de Agenda Autoluw vrijgegeven voor inspraak bij de stadsdelen. Een prachtig plan en broodnodig in een drukke stad waar de openbare ruimte steeds intensiever gebruikt wordt. Wel miste de GroenLinks-fractie in Nieuw-West concrete plannen voor ons stadsdeel. Daarom hebben zij toen een aantal adviezen ingediend:

Pilot verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw-Sloten Doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 verbeteren Verkeersremmende maatregelen Burgemeester Vening Meineszlaan Beter en goedkoper ov Deelfietsen bij (eind)haltes van de tram

De Pilot verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw-Sloten zoekt naar concrete maatregelen om het vele doorgaande verkeer over de eeuwenoude Sloterweg te stoppen en tegelijkertijd ook het verkeer door Nieuw-Sloten te stremmen. Immers zou anders veel verkeer zich verplaatsen naar Nieuw-Sloten, zoals een recente tijdelijke afsluiting van de Sloterweg weer eens aantoonde.

Om aandacht te geven aan dit advies en aan de noodzaak van autoluw in Nieuw-West, heeft ons fractielid Sarah Biddle zitting genomen in de raadscommissie in de Stopera om de gemeenteraadsleden en de wethouder toe te spreken. Je kunt haar inbreng hier terugkijken.

Nu is het afwachten op het mobiliteitsplan dat deze lente verwacht wordt waarin de plannen voor Nieuw-West zijn uitgewerkt. Uiteraard zit onze fractie er dan ook bovenop om er voor te zorgen dat fietsers en voetgangers ook in dit stadsdeel zich veilig en vrij kunnen bewegen.

Ongevraagd advies: samen met de buurt naar een mooi, veilig en bruisend Lambertus Zijlplein | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 28-01-2020 00:00

Geuzenveld staat aan de vooravond van een grote transformatie. Met de stedelijke vernieuwing die er nu al plaatsvindt in de Bakemabuurt, de plannen en discussies rondom de Nolensstraat en bestaande ambities rondom het Lambertus Zijlplein.

De Stadsdeelcommissie vindt het belangrijk dat bewoners en ondernemers hierin gehoord worden. Op zaterdag 9 november is GroenLinks met haar fractie en vrijwilligers de buurt ingegaan, met een klein aantal vragen over de buurt en het Lambertus Zijlplein. Bewoners en ondernemers is gevraagd hoe het plein beleefd wordt en wat de wensen en ideeën zijn voor het plein, de winkels en de markt. Zie dit advies als input en aanvulling voor alle bestaande plannen en ambities en als ondersteuning voor het werk wat nu al op grote schaal wordt verzet om het plein toegankelijker en levendiger te maken.

Bewoners, bezoekers en ondernemers gaven het plein een gemiddeld rapportcijfer van: 6,8.

 

Bewoners en ondernemers zijn erg betrokken bij het plein. Wel deelt iedereen de mening er erg lang gewacht moet worden op investeringen in de openbare ruimte. In de avonduren voelen veel bezoekers van het plein zich onveilig. Vooral de plofkraken en overvallen worden door veel bezoekers genoemd. Met als frequent voorbeeld de twee overvallen op het Kruidvat.

Bewoners en ondernemers zijn trots op hun buurt en het plein en zien de potentie van de openbare ruimte. Met dank aan de inzet van winkeliers en het Wijkpraktijkteam, die al veel hebben bereikt op het gebied van preventie en leefbaarheid. Over het winkel en het horeca -aanbod waren de meningen verdeelt. Sommige bezoekers vonden het prima, anderen missen grote winkelketens als Blokker of HEMA. Ook klonken er stemmen dat er wel erg veel groenteboeren waren.

Bewoners, ondernemers en gebruikers vonden over het algemeen de inrichting van het plein goed. Het plein is ruimtelijk opgezet, waardoor er genoeg plek is voor reuring en voor de wekelijkse markt. Over de wekelijkse markt is iedereen erg tevreden. Goed bezocht en trekt nieuwe mensen uit verschillende wijken.

Kortom, het Lambertus Zijlplein, is een plein dat veel te bieden heeft. Ondernemers en bewoners nodigen iedereen graag uit om het plein te bezoeken en ervaren. Laten we met elkaar alle kansen benutten die ervoor dit plein liggen.

Ongevraagd advies Lambertus Zijlplein

Groenlinks Nieuw/West dient een aantal adviezen in op 5 thema´s:

De Markt die er nu op maandag is.  De Veiligheid op en rond het plein  Reuring op het plein Aanbod van winkels en horeca op het plein De Aankleding op en rond het plein

Markt: De wekelijkse markt wordt goed bezocht en als heel positief ervaren door betrokkenen. Daarom is de roep om extra marktdagen groot. Meer marktdagen en vaste standplaatsen bieden kansen voor binding van marktverkopers met het Lambertus Zijlplein. Daarom dient de Stadsdeelcommissie de volgende adviezen in:

Onderzoek de mogelijkheden om meer marktdagen te realiseren. Onderzoek de mogelijkheden om vaste standplaatsen voor marktkoopverkopers te creëren.

Veiligheid: Veiligheid is een belangrijk thema op het Lambertus Zijplein. Zeker na de recente overvallen van de afgelopen maand. Zowel ondernemers en bewoners gaven dit aan in de enquête en kwamen ook met concrete voorstellen om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te vergroten. De stadsdeelcommissie dient daarom de volgende adviezen in:

Organiseer een lichtschouw om de kwaliteit van de verlichting van het plein te onderzoeken en waar nodig aan te passen. Vooral de doorgang tussen de Albert Heijn en de Zeeman is een donkere hoek waar bezoekers, maar ook winkeliers zich onveilig voelen. Onderzoek de mogelijkheden om meer handhaving te realiseren, de aanwezige handhaving zichtbaarder te maken en de communicatie met winkeliers over de handhaving te verbeteren. Hangjongeren en verslaafden op het plein zorgen voor een onveilig gevoel. Veel maatschappelijk werk en jongerenwerk is al heel actief rond het plein. Hierover ontvingen wij ook complimenten. Het advies is om de middelen om verslaafden/jongeren op te vangen, te intensiveren zodat er nog meer mogelijkheden ontstaan voor probleemoplossing en vrijetijdsbesteding voor deze groep.

Reuring: Het plein wordt al goed bezocht en benut, maar er liggen nog meer kansen voor meer bezoekers en het toevoegen van extra functies. De wensen van bezoekers en ondernemers liggen bij meer ontmoeting, diverser gebruik en vergroening. Daarom geeft de stadsdeelcommissie de volgende adviezen rondom reuring op het Lambertus Zijlplein:

Intensivering van activiteiten op het plein die ontmoeting stimuleren, het gebruik vergroten en betrokkenheid bij het plein aanwakkeren. De Iftar eerder dit jaar en de winterweek waren een mooie eerste aanzet. Een eventuele winkeliersvereniging kan hierbij ondersteunen, eventueel gecombineerd met een BIZ. Alle winkelpanden zijn twee-laags. Ga in gesprek met ondernemers van het Lambertus Zijlplein over het gebruik van de bovenste laag en of zij open staan om deze een andere bestemming te geven. Denk aan (tijdelijke) ruimtes waar zzp’ers, creatievelingen of kleine bedrijven kunnen werken of bewonersinitiatieven zich kunnen ontwikkelen. Op deze manier maak je het plein diverser qua gebruikers en creëer je meer gebruikers van het plein.

Aanbod: Het aanbod op het Lambertus Zijlplein kan nog veel diverser, zowel qua horeca en winkels. Dit maakt het plein namelijk aantrekkelijker voor nog meer bezoekers. Daarnaast kan het veiligheidsgevoel s ’avonds vergroot worden. In de avond zijn alleen de Albert Heijn en de Vomar open. De Vomar mist de connectie met het plein vanwege de parkeerplaats die de winkel afschermt. Hierdoor is het in de avond erg stil. De Stadsdeelcommissie heeft omtrent het aanbod de volgende adviezen:

Stimuleer een diverser horeca aanbod rond het Lambertus Zijlplein waar mogelijk. Inventariseer samen met de omgevingsmanager de mogelijkheden om het winkelaanbod diverser te maken. Moedig winkeliers en horecaondernemers aan om hun openingstijdens te verruimen zodat de veiligheidsbeleving op het plein s ‘avonds vergoot wordt.

Aankleding: De winkelpuien kunnen aantrekkelijker gemaakt worden waardoor het plein een mooier wordt. Het Lambertus Zijlplein is een mooi open plein maar uit de enquête bleek dat er veel behoefte is aan groen op het plein. Ook gaven bewoners en ondernemers aan dat ze meer plekken willen om elkaar te ontmoeting door het creëren van zitgelegenheden. De Stadsdeelcommissie heeft omtrent de aankleding de volgende adviezen:

Ga als stadsdeel in gesprek met ondernemers en de vastgoedeigenaar, om de mogelijkheden te onderzoeken voor signing op de pui. Waardoor er een rustige uitstraling wordt gerealiseerd. Ook het creëren van uniforme winkelsigning voor alle winkels zou hieraan bij kunnen dragen. Creëer meer groenvoorzieningen en zitgelegenheden in de openbare ruimte op en rondom het Lambertus Zijlplein. Bij het aanleggen van groenbakken of groenstroken zou er gedacht kunnen worden aan zelfbeheer om ook zo de buurt meer bij het plein te betrekken en eigenaarschap te creëren.

Ongevraagd advies Lambertus Zijlplein | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 28-01-2020 00:00

Geuzenveld staat aan de vooravond van een grote transformatie. Met de stedelijke vernieuwing die er nu al plaatsvindt in de Bakemabuurt, de plannen en discussies rondom de Nolensstraat en bestaande ambities rondom het Lambertus Zijlplein.

De Stadsdeelcommissie vindt het belangrijk dat bewoners en ondernemers hierin gehoord worden. Op zaterdag 9 november is GroenLinks met haar fractie en vrijwilligers de buurt ingegaan, met een klein aantal vragen over de buurt en het Lambertus Zijlpleinplein. Bewoners en ondernemers is gevraagd hoe het plein beleefd wordt en wat de wensen en ideeën zijn voor het plein, de winkels en de markt. Zie dit advies als input en aanvulling voor alle bestaande plannen en ambities en als ondersteuning voor het werk wat nu al op grote schaal wordt verzet om het plein toegankelijker en levendiger te maken.

Bewoners, bezoekers en ondernemers gaven het plein een gemiddeld rapportcijfer van: 6,8.

 

Bewoners en ondernemers zijn erg betrokken bij het plein. Wel deelt iedereen de mening er erg lang gewacht moet worden op investeringen in de openbare ruimte. In de avonduren voelen veel bezoekers van het plein zich onveilig. Vooral de plofkraken en overvallen worden door veel bezoekers genoemd. Met als frequent voorbeeld de twee overvallen op het Kruidvat.

Bewoners en ondernemers zijn trots op hun buurt en het plein en zien de potentie van de openbare ruimte. Met dank aan de inzet van winkeliers en het Wijkpraktijkteam, die al veel hebben bereikt op het gebied van preventie en leefbaarheid. Over het winkel en het horeca -aanbod waren de meningen verdeelt. Sommige bezoekers vonden het prima, anderen missen grote winkelketens als Blokker of HEMA. Ook klonken er stemmen dat er wel erg veel groenteboeren waren.

Bewoners, ondernemers en gebruikers vonden over het algemeen de inrichting van het plein goed. Het plein is ruimtelijk opgezet, waardoor er genoeg plek is voor reuring en voor de wekelijkse markt. Over de wekelijkse markt is iedereen erg tevreden. Goed bezocht en trekt nieuwe mensen uit verschillende wijken.

Kortom, het Lambertus Zijlplein, is een plein dat veel te bieden heeft. Ondernemers en bewoners nodigen iedereen graag uit om het plein te bezoeken en ervaren. Laten we met elkaar alle kansen benutten die ervoor dit plein liggen.

Ongevraagd advies Lambertus Zijlplein

Groenlinks Nieuw/West dient een aantal adviezen in op 5 thema´s:

De Markt die er nu op maandag is.  De Veiligheid op en rond het plein  Reuring op het plein Aanbod van winkels en horeca op het plein De Aankleding op en rond het plein

Markt: De wekelijkse markt wordt goed bezocht en als heel positief ervaren door betrokkenen. Daarom is de roep om extra marktdagen groot. Meer marktdagen en vaste standplaatsen bieden kansen voor binding van marktverkopers met het Lambertus Zijlplein. Daarom dient de Stadsdeelcommissie de volgende adviezen in:

Onderzoek de mogelijkheden om meer marktdagen te realiseren. Onderzoek de mogelijkheden om vaste standplaatsen voor marktkoopverkopers te creëren.

Veiligheid: Veiligheid is een belangrijk thema op het Lambertus Zijplein. Zeker na de recente overvallen van de afgelopen maand. Zowel ondernemers en bewoners gaven dit aan in de enquête en kwamen ook met concrete voorstellen om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te vergroten. De stadsdeelcommissie dient daarom de volgende adviezen in:

Organiseer een lichtschouw om de kwaliteit van de verlichting van het plein te onderzoeken en waar nodig aan te passen. Vooral de doorgang tussen de Albert Heijn en de Zeeman is een donkere hoek waar bezoekers, maar ook winkeliers zich onveilig voelen. Onderzoek de mogelijkheden om meer handhaving te realiseren, de aanwezige handhaving zichtbaarder te maken en de communicatie met winkeliers over de handhaving te verbeteren. Hangjongeren en verslaafden op het plein zorgen voor een onveilig gevoel. Veel maatschappelijk werk en jongerenwerk is al heel actief rond het plein. Hierover ontvingen wij ook complimenten. Het advies is om de middelen om verslaafden/jongeren op te vangen, te intensiveren zodat er nog meer mogelijkheden ontstaan voor probleemoplossing en vrijetijdsbesteding voor deze groep.

Reuring: Het plein wordt al goed bezocht en benut, maar er liggen nog meer kansen voor meer bezoekers en het toevoegen van extra functies. De wensen van bezoekers en ondernemers liggen bij meer ontmoeting, diverser gebruik en vergroening. Daarom geeft de stadsdeelcommissie de volgende adviezen rondom reuring op het Lambertus Zijlplein:

Intensivering van activiteiten op het plein die ontmoeting stimuleren, het gebruik vergroten en betrokkenheid bij het plein aanwakkeren. De Iftar eerder dit jaar en de winterweek waren een mooie eerste aanzet. Een eventuele winkeliersvereniging kan hierbij ondersteunen, eventueel gecombineerd met een BIZ. Alle winkelpanden zijn twee-laags. Ga in gesprek met ondernemers van het Lambertus Zijlplein over het gebruik van de bovenste laag en of zij open staan om deze een andere bestemming te geven. Denk aan (tijdelijke) ruimtes waar zzp’ers, creatievelingen of kleine bedrijven kunnen werken of bewonersinitiatieven zich kunnen ontwikkelen. Op deze manier maak je het plein diverser qua gebruikers en creëer je meer gebruikers van het plein.

Aanbod: Het aanbod op het Lambertus Zijlplein kan nog veel diverser, zowel qua horeca en winkels. Dit maakt het plein namelijk aantrekkelijker voor nog meer bezoekers. Daarnaast kan het veiligheidsgevoel s ’avonds vergroot worden. In de avond zijn alleen de Albert Heijn en de Vomar open. De Vomar mist de connectie met het plein vanwege de parkeerplaats die de winkel afschermt. Hierdoor is het in de avond erg stil. De Stadsdeelcommissie heeft omtrent het aanbod de volgende adviezen:

Stimuleer een diverser horeca aanbod rond het Lambertus Zijlplein waar mogelijk. Inventariseer samen met de omgevingsmanager de mogelijkheden om het winkelaanbod diverser te maken. Moedig winkeliers en horecaondernemers aan om hun openingstijdens te verruimen zodat de veiligheidsbeleving op het plein s ‘avonds vergoot wordt.

Aankleding: De winkelpuien kunnen aantrekkelijker gemaakt worden waardoor het plein een mooier wordt. Het Lambertus Zijlplein is een mooi open plein maar uit de enquête bleek dat er veel behoefte is aan groen op het plein. Ook gaven bewoners en ondernemers aan dat ze meer plekken willen om elkaar te ontmoeting door het creëren van zitgelegenheden. De Stadsdeelcommissie heeft omtrent de aankleding de volgende adviezen:

Ga als stadsdeel in gesprek met ondernemers en de vastgoedeigenaar, om de mogelijkheden te onderzoeken voor signing op de pui. Waardoor er een rustige uitstraling wordt gerealiseerd. Ook het creëren van uniforme winkelsigning voor alle winkels zou hieraan bij kunnen dragen. Creëer meer groenvoorzieningen en zitgelegenheden in de openbare ruimte op en rondom het Lambertus Zijlplein. Bij het aanleggen van groenbakken of groenstroken zou er gedacht kunnen worden aan zelfbeheer om ook zo de buurt meer bij het plein te betrekken en eigenaarschap te creëren.

Snorfiets naar de rijbaan, ook in Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 14-01-2020 00:00

Naar aanleiding van de zeer positieve evaluatie die eind 2019 bekend geworden is betreft de maatregel snorfiets naar de rijbaan stelt GroenLinks voor om te onderzoeken of deze maatregel ook buiten de Ring kan worden doorgevoerd. Verkeersmaatregelen zouden zo uniform mogelijk moeten zijn over heel de gemeente Amsterdam. Wij zijn voor een ongedeelde stad ook wat betreft verkeersregels en de veiligheid van Amsterdammers dient hierbij leidend te zijn.

De daling van het aantal (geregistreerde ) ongevallen waarbij een snorfiets betrokken was Een hoge naleving van de nieuwe maatregel De afname van het aantal snorfietsen

Landelijk wordt er gewerkt aan een voorbereidingsbesluit om helmplicht in te voeren voor alle snorfietsgebruikers naar aanleiding van de succesvolle start in Amsterdam. De stadsdeelcommissie onderschrijft veel van de redenen en oorzaken die de aanleiding hebben gegeven tot het het nemen van de maatregel snorfiets naar de rijbaan binnen de ring A10. Daarom adviseren we om te onderzoeken of en waar deze maatregel in Nieuw-West kan worden toegepast. In 2020 komt er een mobiliteitsplan voor heel Nieuw-West. Daarom adviseren we in dit kader om daarin ook dit onderzoek mee te nemen en daaruit voortvloeiende maatregelen direct mee te nemen in dit mobiliteitsplan. Veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in Nieuw-West is voor de Stadsdeelcommissie essentieel en moet leidend zijn bij het onderzoeken en mogelijk uitvoeren van deze maatregelen.

Lijst met evaluatiepunten:

Verbetering van de verkeersveiligheid, doorstroming en drukte op de fietspaden. Sterke daling van het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfietser bij betrokken is. De cijfers betreffen de periode april 2016 tot oktober 2019. In 2019 is het aantal gedaald naar 29. Ook het aantal ongevallen waar een fietser bij betrokken is fors gedaald naar 114. Het aantal conflicten tussen snorfietsers en andere weggebruikers is flink afgenomen. Het aantal geregistreerde snorfietsers (bezit) in Amsterdam is gedaald van ongeveer 37.000 (januari 2018) naar ongeveer 26.000 (oktober 2019). Het aantal verplaatsingen van snorfietsers is met circa 50% gedaald.  Uit een reistijdanalyse blijkt dat snorfietsers op de rijbaan geen negatieve invloed hebben op de doorstroming van het autoverkeer en op de doorstroming van het openbaar vervoer. De houding van fietsers is sinds de invoering van de maatregel niet of nauwelijks veranderd. Zij zijn onverminderd positief. 52% van de snorfietsers blijft negatief over de maatregel, al is dat aandeel wel met een kwart afgenomen (het was 72%). Bij de overige rijbaangebruikers blijft de verdeling gelijk ten opzicht van de 0 meting (51% negatief, 24 % positief en 25% is neutraal over de maatregel). Het aantal mensen dat de verkeerssituatie gevaarlijk vindt is wel afgenomen.

Terug naar ons stadsdeel. Voor het invoeren van deze maatregel is het essentieel dat er goed wordt onderzocht wat er mogelijk is. Ook voor het invoeren van deze maatregel binnen de ring is er veel consultatie geweest bij bewoners. De stadsdeelcommissie wil het DB dan ook vragen te kijken naar welke zaken er ter voorbereiding allemaal zijn gedaan en deze ook voor Nieuw-West in gang te zetten. Niet op alle wegen van Nieuw-West gaat het mogelijk en veilig zijn om deze maatregel in te voeren, een verbinding waar dit vooralsnog zeker niet kan is bijvoorbeeld de Lelylaan met nu nog een maximumsnelheid van 70km/u.

De stadsdeelcommissie is verder van mening dat het belangrijk is om na te denken over een uniforme aanpak betreft verkeer en vervoer voor heel Amsterdam. Dat zorgt voor duidelijkheid, gaat zaken als een waterbedeffect tegen en bevorderd ook de veiligheid. Nieuw-West is een groot deel van Amsterdam en daarom is het goed om naast deze maatregel ook te kijken naar een aantal andere zaken (parkeerregulering, milieuzone etc). We beperken ons echter hier tot het onderzoeken en mogelijk voorbereiden van het uitbreiden van de maatregel ‘snorfiets naar de rijbaan’.

De stadsdeelcommissie vindt voorts dat het belangrijk is om alternatieven te bieden. We hebben al eerder geadviseerd om te onderzoeken of goedkoper OV buiten de ring mogelijk te maken. Maar daarnaast is het goed om andere vormen van vervoer en in dit geval met name het gebruik van de normale fiets of e-bikes te stimuleren. Bijkomend voordeel van minder snorfiets en meer fietsgebruik is ook nog een gezondsheidsverbetering en dat is in een stadsdeel met veel gemotoriseerd vervoer en een veel hoger percentage overgewicht dan de rest van Amsterdam hard nodig. In de gebiedsplannen voor 2019 en 2020 zijn bevorderen van niet gemotoriseerd vervoer in het kader van gezondheid ook meerdere keren aan bod gekomen en door de gehele stadsdeelcommissie onderschreven.

Advies

De stadsdeelcommissie onderschrijft veel van de redenen en oorzaken die de aanleiding hebben gegeven tot het het nemen van de maatregel snorfiets naar de rijbaan binnen de ring A10. Daarom adviseren we om te onderzoeken of en waar deze maatregel in Nieuw-West kan worden toegepast. In 2020 komt er een mobiliteitsplan voor heel Nieuw-West. Daarom adviseren we in dit kader om daarin ook dit onderzoek mee te nemen en daaruit voortvloeiende maatregelen direct mee te nemen in dit mobiliteitsplan. Veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in Nieuw-West is voor de Stadsdeelcommissie essentieel en moet leidend zijn bij het onderzoeken en mogelijk uitvoeren van deze maatregelen.

 

Groenlinks nieuw-west zet zich in voor duurzame mobiliteit | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 17-12-2019 00:00

Deze stadsdeelcommissievergadering is er gevraagd en ongevraagd advies ingediend over duurzaam vervoer. Ons commissielid Sarah Biddle heeft in samenwerking met de fietsersbond het initiatief genomen om in alle gebieden van Nieuw-West een schouw te organiseren betreft gevaarlijke knelpunten betreft veiligheid, fietsparkeren, achterstallig onderhoud en de bereikbaarheid en kwaliteit van fietsroutes. Deze keer is er ingezoomd op het gebied Slotervaart. 

Verder heeft Sarah Biddle een advies ingediend om te voorkomen dat er middels het doortrekken van de Noord-Zuidlijn een onnodige toeristenlijn over het treintraject richting Schiphol wordt aangelegd om daarmee te voorkomen dat het groene gebied de Oeverlanden onder druk komt te staan. Verder juichen wij het advies betreft duurzaam taxivervoer, ook voor Nieuw-West, door het dagelijks bestuur toe. Juist met het grote aantal taxichauffeurs dat woonachtig is in Nieuw-West is het essentieel om de voorgestelde maatregelen ook buiten de ring door te voeren. 

Slotervaart fiets door.

Met dit advies en het begeleidende rapport wil de fractie van GroenLinks het fietsen in Nieuw-West onder de aandacht brengen. Fietsen biedt veel voordelen: het is gratis, het is groen en het is gezond. Wij zijn van plan om door heel Nieuw-West te gaan fietsen en een inventarisatie te maken van de volgende aandachtspunten:  

Veiligheid we inventariseren plekken waar de verkeersveiligheid onder druk staat. · Bereikbaarheid en kwaliteit routes we inventariseren plekken waar de bereikbaarheid van OV, voorzieningen onvoldoende is en/of waar de routes onduidelijk of van slechte kwaliteit zijn. Onderhoud we inventariseren plekken waar de fietspaden in slechte staat verkeren. Fietsparkeren we inventariseren problemen met fietsparkeren.

Advies Met genoegen bieden wij het stadsdeelbestuur het bijgevoegde rapport aan met daarbij het advies om binnen acht weken een reactie op het rapport uitgesplitst per plek naar de stadsdeelcommissie te sturen. In de reactie kunnen voorgenomen maatregelen worden toegelicht òf kan het dagelijks bestuur uitleggen waarom er voor deze plek geen maatregelen worden getroffen.

Gebiedsplannen 2020 in Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 03-12-2019 00:00

Het einde van het jaar nadert en dat betekent voor de Stadsdeelcommissie dat we wederom mogen adviseren over de gebiedsplannen van het stadsdeel Nieuw-West. Dit jaar zijn de plannen een stuk concreter en is er meer focus dan het jaar hiervoor. De GroenLinks fractie juicht dit toe, maar blijft wel kritisch over de gestelde doelen. Door je doelen ook te kwantificeren maak je meetbaar hoe effectief je bent, en kun je beter controleren of deze behaald worden met de financiën die hiervoor beschikbaar zijn gesteld. We lopen kort door onze adviezen heen per gebied.

De belangrijkste adviezen per gebied en algemene conclusies:

Gebied de Aker, Sloten, Nieuw-SlotenGebied OsdorpGebied Slotervaart Gebied SloterdijkenGebied Geuzenveld-SlotermeerDe belangrijkste conclusies

Gebied de Aker, Sloten, Nieuw-Sloten Wij vragen positieve aandacht voor jongeren in de buurt. In De Aker noord-west (MAP) is behoefte aan een jeugdhonk, zodat jongeren niet op straat hoeven te hangen en in het hele gebied zijn veel speeltuinen aan een opknapbeurt of aan vervanging toe. Een belangrijke ontwikkeling in het gebied is het verbeteren van De Oeverlanden en de Nieuwe Meer als stedelijke groenvoorziening. Een goede ontwikkeling, waarbij wij aandacht vragen voor goede fiets- en wandelroutes vanuit Nieuw-West naar het groen van De Oeverlanden. In dit groengebied willen wij geen metrolijn naar Schiphol. Dat wordt een onnodige toeristenlijn naar het centrum van Amsterdam, terwijl er in Osdorp en De Aker veel mensen wonen die behoefte hebben aan een betere ov-verbinding. Tram 1 is nu vaak overvol en zou een goede kandidaat zijn om op te waarderen tot Oost-West metro naar Zeeburg/IJburg. Een OV-verbinding waar Amsterdammers en de regio echt wat aan hebben.

 

Gebied Slotervaart We zijn tevreden over het gebiedsplan 2020 voor Slotervaart. Het plan laat duidelijke ambities en acties zien om een duurzaam en sociaal Slotervaart te realiseren. In ons advies aan het stadsdeelbestuur vragen we extra aandacht voor twee kwesties. Eerst missen we een grote alledaagse ergernis in het gebiedsplan: zwerfvuil. Veel bewoners ergeren zich al jaren aan dit probleem, en we zien er niets over terug in het plan – dat is jammer en moet anders! Ook bij de voorgestelde verbeteringen van het groene karakter van Slotervaart missen we nog een cruciaal punt. De focus ligt duidelijk op de parken, maar er wordt minder gesproken over groen in de wijken. Daar vragen wij er in ons advies specifiek aandacht voor: juist in woonwijken is meer groen nodig om verdere verstening tegen te gaan.

 

Gebied Osdorp In de plannen voor 2020 is duidelijk te zien dat veel adviezen van vorig jaar zijn overgenomen en in het gebiedsplan verwerkt zijn. Met name placemaking en democratisering in de verdere ontwikkeling van het Osdorpplein juichen we toe. Het nieuwe centrum biedt volop kansen voor nieuwe en lokale initiatieven.In de plannen wordt duidelijk dat er overlast is van jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Voor deze groep worden er echter  weinig tot geen zaken voorgesteld. Daarom pleiten wij naast extra handhaving ook voor een plek waar onze jeugd kan verblijven die aantrekkelijk is, met activiteiten waardoor ze zich verder kunnen ontwikkelen om weer de aansluiting te vinden bij de arbeidsmarkt. 

 

Gebied Geuzenveld-Slotermeer

Voor Geuzenveld-Slotermeer staat verbinding en emancipatie centraal. Zo vraagt GroenLinks aandacht voor de positie van vrouwen in Nieuw-West middels de vrouwenagenda. We willen bewoners meer eigenaarschap geven door in te zetten op right-to-challenge-trajecten in het stadsdeel. Ervaring moet gewaardeerd en beloond worden. Onze jeugdige ervaringsdeskundigen zijn een essentiële schakel in het jongerenwerk.

Gebied Sloterdijken Samen met bewoners,ondernemers en creatieven geven wij Sloterdijken vorm. Hiervoor zijn een aantal zaken noodzakelijk, zoals een klimaatadaptief huurcontract voor ondernemers en pioniers. De nieuwe bewoners in Sloterdijken verdienen ook een Huis van de Wijk net als de rest van Nieuw-West, het is een gebied met nieuwe bewoners. In het gebied Sloterdijken is nog veel ruimte om te pionieren en te ondernemen. Dit vraagt om een casusgerichte aanpak waar bewoners en ondernemers centraal staan in plaats van regels. Amsterdammers maken de stad, niet de regels en de instituties. 

 

Conclusie Dit jaar ligt de focus van het stadsdeel wat ons betreft in de goede richting. Voor de volgende ronde is het belangrijk om verder te gaan op deze ingeslagen weg. Verder moeten  de uitgangspositie en de te behalen doelen beide gekwantificeerd worden. Ophalen van input voor de plannen zoals nu is gedaan, door aan te haken bij bestaande events, is goed. Maar er kan nog meer gebruik gemaakt worden van de digitale middelen van deze tijd. Daarbij kun je denken aan meer inzet van social media en gemeentelijke  apps. Uiteindelijk weten bewoners vaak heel goed wat er speelt in hun buurt en welke oplossingen en maatregelen nodig zijn om de situatie verder te verbeteren en specifieke problemen op te lossen.

Bewoners Delflandpleinbuurt verdienen schone lucht en touringcarvrij gebied | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 19-11-2019 00:00

Laat ik beginnen met het benoemen van een klein succesje voor de stadsdeelcommissie en GroenLinks. In de agenda Touringcars 2020-2025 zien we het resultaat van ons eerste ongevraagde advies: het Delflandplein wordt twee keer expliciet genoemd als overlastlocatie. Dat lijkt klein, maar dat is winst en toont aan hoe de stadsdeelcommissie een effectieve (en langdurige) lobby op kan zetten om op te komen voor de lokale belangen van de bewoners van onze buurten. 

Maar ons werk is nog niet gedaan. En ondanks dit kleine succesje is er meer aandacht nodig voor de gebieden buiten het centrum. De focus van de Agenda ligt duidelijk op waar de touringcars nu zijn en hoe ze daar weggehaald kunnen worden. Veel minder wordt er gekeken naar waar we deze bussen naartoe willen hebben, en hoe we ze daar in goede banen gaan leiden. 

Daarom zijn we blij met het advies van het DB.  Aandacht voor het gebied buiten het centrum en buiten de ring is het voornaamste en meest fundamentele punt wat we moeten communiceren, en staat in het advies dan ook op nummer 1. Dit wordt duidelijk onderbouwd door de locaties Sloterdijk/Delflandplein als urgente voorbeelden aan te dragen. Ook delen de zorgen van het DB als het gaat om de tijdlijn van verplichte rijroutes. Dat de verplichte routes voor stadsdelen Noord, Nieuw-West, en Zuidoost “in een later stadium worden uitgewerkt” volstaat niet.  Juist deze stadsdelen moeten de touringcars uit het centrum opvangen, en hebben dus beleid nodig om dit op een goede manier te kunnen doen. Niet achteraf de rommel opruimen, maar juist nu een duurzame oplossing vinden voor de gehele stad. Bij Nota varen sprak onze fractie scepsis uit over de positieve effecten van een groei in toeristenvervoer over water naar ons stadsdeel. Op de inhoud blijven wij erbij dat de buurt niet zit te wachten op een toestroom van toeristen uit het centrum. Echter lezen wij in dit stuk de mogelijkheid om in dit kader de Westlandgrachtsluis (eindelijk) aan te pakken, een wens die vaak door bewoners wordt uitgesproken. Daarom steunen we ook dit advies.  

Tot slot zijn wij verheugd met de daadkrachtige taal van het DB als het gaat om duurzaamheid en schone lucht. Zowel het voorstel om de stadsdelen buiten de A10 mee te nemen in het actieplan schone lucht, als de ambitie om touringcars ook buiten het centrum voor 2025 geheel uitstootvrij te maken sluiten goed aan bij onze eerder ingediende schriftelijke vragen en steunen wij van harte. Ook onze bewoners hebben recht op schone lucht en een duurzame leefomgeving, en daar zullen wij ons altijd hard voor maken.

ALV 28 november | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 14-11-2019 00:00

Op 28 november hebben we een als afdeling weer aan ALV.

Lees hieronder de agenda en bijbehorende stukken. De ALV start om 20:00. We beginnen om 19.00 gezellig met soep en broodjes gemaakt door de vluchtelingen uit het AZC waar coffee connect een onderdeel van is. Eet je mee? stuur dan een mailtje naar nieuw-west@groenlinks.nl zodat we weten op hoeveel mensen we kunnen rekenen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.