Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Oost over PvdA inzichtelijk

4 documenten

Politiek jaarverslag 2019 | Amsterdam Oost

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Amsterdam Oost 07-05-2020 00:00

Politiek Jaarverslag 2019 van GroenLinks Amsterdam-Oost

De stadsdeelcommissie trad aan eind maart 2018 en dat betekent dat 2019 het eerste volledige kalenderjaar van de stadsdeelcommissie was. Omdat er (uiteraard) ook een stelselwijziging meekwam met het instellen van de stadsdeelcommissie in 2018, duurde het ook even voordat alle procedures, processen en mensen aangepast/gewend waren aan het nieuwe stelsel. Hierdoor waren we als fractie in 2019 gelukkig minder tijd kwijt aan randzaken en konden we ons meer richten op de inhoud. Hieronder hebben we enkele belangrijke thema’s uitgekozen om de spannendste politieke punten en successen toe te lichten.

Tegengaan verstening

Een probleem dat in veel Amsterdamse wijken speelt, is de bouwwoede: woningeigenaren en projectontwikkelaars bouwen aan de achterkant van hun huis meters aan, of onderkelderen het pand. Dat leidt tot overlast tijdens de verbouwing, maar de schade is ook permanent: ‘versteende’ binnentuinen zorgen voor meer hitte- en geluidsweerkaatsing, mogelijke problemen met de waterhuishouding en minder privacy en licht voor buurwoningen. Zowel op stedelijk niveau (gemeenteraad, wethouder) als in de stadsdelen is dit een onderwerp dat veel aandacht vraagt en krijgt. Als fractie in Oost hebben we een advies geschreven met een heel aantal (16) concrete suggesties. Die lopen van ‘neem bij vergunningaanvragen voor een uitbouw de mogelijkheid van groene maatregelen zoals een groen dak mee’ tot ‘stimuleer bewoners hun binnentuin groen te houden door ze over mogelijkheden te informeren en stekjes of potgrond aan te bieden’. Dit advies schreven we samen met Méérbelangen, en dienden we ook met de PvdA-fractie in. Het is met alleen een tegenstem van de VVD-ers aangenomen. Portefeuillehouder Ivar Manuel zegde toe ermee aan de slag te gaan – dit wordt dus nog vervolgd!

Amsterdam Autoluw

Begin dit jaar is de Agenda Autoluw aangenomen in de gemeenteraad. De agenda is een mooie stap in de richting van een stad waar ruimte is voor iedereen. De agenda is ook behandeld in de stadsdeelcommissie. De fractie heeft daartoe voorstellen gedaan om de agenda nog beter te maken. Deze punten zijn in een advies opgenomen van de stadsdeelcommissie Oost aan het college. Het gaat om de volgende punten:

Het college wil een tweede fietsring creëren via de Bilderdijkstraat, Eerste Constantijn Huygenstraat naar de Ceintuurbaan. Wij hebben voorgesteld om deze fietsring vanaf de Ceintuurbaan via de Oosterparkbuurt en Indische buurt richting de Amsterdamse brug door te trekken. In de agenda staan plannen voor onderzoek naar de mogelijkheden om deelfietsen beschikbaar te maken bij metrostations. Wat ons betreft wordt dit uitgebreid naar grotere tramhaltes, zoals bij tram 26.  De Agenda Autoluw stelt een budget beschikbaar voor tijdelijke maatregelen in straten waar ruimte vrijkomt, maar geen grotere herinrichting in de planning zit. Wij willen bewoners de mogelijkheden te geven om via de site hun ideeën hiervoor op een makkelijke manier te kunnen delen. De agenda stelt voor de capaciteit en doorstroom van trams te verbeteren en zo een oost-westverbinding van metrokwaliteit te creëren. Ons voorstel om het college te adviseren haar ambities te vergroten werd unaniem aangenomen in de stadsdeelcommissie. We willen een echte Oost/Westmetrolijn en een metrolijn tussen Diemen-Zuid, IJburg en Almere. Over deze laatste lijn hebben we samen met de PvdA en collega’s in Nieuw-West ook een opiniestuk gepubliceerd in het Parool.

Niet onderdeel van de Agenda Autoluw maar wel met dezelfde insteek was het advies van de stadsdeelcommissie om in Eerste van Swindenstraat eenrichtingsverkeer in te stellen na de herinrichting, wat overgenomen is door het Dagelijks Bestuur. Dit was namelijk een wens van bewoners die naar voren kwam tijdens de inspraak en hiermee wordt de Eerste van Swindenstraat een veilige en aantrekkelijke winkelstraat met genoeg ruimte voor winkelend publiek en fietsers. We durven wel te stellen dat zonder onze inbreng dit advies nooit aangenomen was!

Diemerpark

Het Diemerpark heeft een hoge ecologische waarde en wordt volop gebruikt als recreatiegebied. Om te zorgen voor een goede balans tussen natuur een recreatie wordt het Diemerpark vernieuwd.

De balans tussen bescherming van de natuur en recreatiemogelijkheden zoals het uitlaten van honden moet worden hersteld. Daartoe zijn verschillende plannen gemaakt door natuur- en hondenliefhebbers. Deze plannen zijn besproken en de stadsdeelcommissie heeft geadviseerd een van de plannen als uitgangspunt te nemen. Hierbij worden de hondenuitrenstroken vergroot en wordt de rest van het park verboden voor honden. Er is grote behoefte aan meer sportvoorzieningen voor IJburg. Het college wil daarom het aantal sportvelden uitbreiden van zes naar tien velden. In themabijeenkomsten bekijkt het stadsdeel hoe dit kan worden gerealiseerd en hoe met bijvoorbeeld een shuttle-dienst het aantal auto’s in het park kan worden verminderd. Duurzame(re) energie

Het is voor ons als GroenLinks niet de vraag of maar hoe en hoe zo snel mogelijk we als stad klimaatneutraal kunnen worden. De Routekaart die wethouder Marieke van Doorninck recent presenteerde biedt daarvoor allerlei concrete maatregelen en plannen. In Oost zetten we bijvoorbeeld hard in op de ontwikkeling van een warmtenet in Middenmeer (Watergraafsmeer) met restwarmte uit datacenters in SciencePark.

Het debat over duurzamere energie is niet altijd eenvoudig: we zijn bepaald niet blij met de (waarschijnlijke) komst van een biomassacentrale van Vattenfall in Diemen. De discussie over de wenselijkheid van biomassa als energiebron wordt op diverse plaatsen in de partij gevoerd. Als fractie in Oost hebben we in ieder geval duidelijk aangegeven dat we de aanleg van deze centrale op deze plek liever niet door zien gaan.

We initieerden een advies, dat met algemene stemmen werd aangenomen. De mogelijke komst van deze centrale confronteerde ons wel met de grenzen aan wat de stadsdeelcommissie kan bereiken: in dit geval konden we niet meer dan de aandacht op de plannen vestigen en een stevig protest laten horen. Het was best frustrerend, en ook reden voor ons fractielid Fenna Swart om de stadsdeelpolitiek vaarwel te zeggen.

24-uursopvang voor ongedocumenteerden

Een van de kroonjuwelen – als je het tenminste een GroenLinkser vraagt – uit het coalitieakkoord is het regelen van 24-uursopvang voor 500 ongedocumenteerden in Amsterdam. In de uitvoering is besloten om de vluchtelingen in betrekkelijk kleine groepen verspreid over de stad te plaatsen. In Oost waren ook enkele gemeentelijke panden kandidaat: Danie Theronstraat 2 (het gebouw waarin BOOST zit), Javaplantsoen 17-19 en Zeeburgerdijk 269.

Over de Zeeburgerdijk was vrijwel iedereen (zowel bewoners als commissieleden) positief, en wij zeker, alleen heeft het college besloten dit pand niet in te zetten omdat het te klein is.

De voorgestelde opvang op het Javaplantsoen en pand van BOOST bracht meer dilemma’s met zich mee: uiteraard zijn wij voor de opvang, maar het Javaplantsoen is een moeilijke omgeving met veel kwetsbare mensen die ook van het pand gebruik maken of daar vlakbij zitten. Dus daarom hebben wij besloten om, ondanks het belang van de 24-uursopvang, toch negatief te adviseren voor deze locatie.

Wat betreft het pand van BOOST hadden we een ander dilemma: wij zijn enorm fan van BOOST en haar activiteiten die positief uitstralen naar de hele stad. En BOOST zelf is uiteraard ook groot voorstander van 24-uursopvang. Helaas werd voorgesteld om ongeveer de helft van het gebouw te bestemmen voor opvang wat een flinke impact zou hebben op de activiteiten van BOOST – en daarmee dus ook de integratie van vluchtelingen in Amsterdam. Uiteindelijk hebben wij onder voorwaarden voor gestemd, waarvan de belangrijkste is dat BOOST als een gelijkwaardige gesprekspartner betrokken zou worden bij de uitwerking van de plannen.

Uiteindelijk is door het college besloten om geen opvang op de Zeeburgerdijk in te richten omdat de plek te klein is en voor een te korte periode. Het pand van BOOST wordt voorlopig ook niet gebruikt omdat er te veel verbouwd zou moeten worden. Daarentegen is er ondanks het negatieve advies van de stadsdeelcommissie toch besloten om opvang op het Javaplantsoen te plaatsen.

Sociaal domein

Omdat er relatief weinig adviesaanvragen komen op sociaal gebied ten opzichte van bijvoorbeeld adviesaanvragen voor herinrichtingen, verkeer en woningbouwprojecten hebben we hier minder werk van kunnen maken. Desondanks hebben we aandacht gevraagd voor bezuinigingen op de sociale basisvoorzieningen en zijn we o.a. op de bres gesprongen voor het voortbestaan van de buurtkranten in Oost.

Wat komt eraan?

Wie van grootschalige infrastructurele bouwwerkzaamheden houdt, kan de komende jaren haar/zijn hart ophalen. De Piet Heintunnel gaat volgend jaar dicht en ProRail begint aan een grootschalige renovatie van sporen op het traject tussen Muiderpoortstation en Centraal Station. Wij blijven aandacht vragen voor fietsers, voetgangers en ov-gebruikers, voor toegankelijkheid en voor participatie. Hiernaast wachten we op de beslissing over de vaste oeververbinding van het Zeeburgereiland naar het Oostelijk Havengebied.

Conclusie

Oost is een mooi stadsdeel, waar veel mensen naar tevredenheid wonen: ze geven hun wijk gemiddeld een 7.8![1]  We doen ons best om daaraan bij te dragen, door te focussen op ontwikkelingen naar een groener en duurzamer, inclusiever en toegankelijker stadsdeel.

De fractie GroenLinks Amsterdam Oost:

Chris Evers, Matthijs Joosten, Daphne Meijer, Maria Mos

 

[1] Cijfer op basis van onderzoek naar leefbaarheid, gepubliceerd 20 februari 2020  https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/organisatie/ruimte-economie...

Trek nieuwe metrolijn door tot aan Haarlem! | Amsterdam Oost

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Oost 02-03-2020 00:00

Stadsdeelcommissielid voor IJburg en Zeeburgereiland Chris Evers schreef samen met collega-deelraadsleden Sarah Biddle, Hamza Kacha, Bastiaan Minderhoud, Pieter Nijhof en Paul Paulusma een opiniestuk in het Parool. In het artikel roepen de commissieleden van GroenLinks en de PvdA in Nieuw-West en Oost op om de Noord-Zuidlijn door trekken naar Haarlem. Lees hun oproep nu hier op de website van Het Parool.

Agenda Autoluw: meer metrolijnen, inspraak en fietsvoorzieningen in Oost | Amsterdam Oost

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Oost 08-11-2019 00:00

In de Agenda Autoluw presenteert het stadsbestuur haar plannen om meer ruimte voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en groen te maken. Het is een ambitieus plan met veel concrete maatregelen zoals een nachtmetro, gratis OV voor kinderen in het weekend en een pilot knip in de Weesperstraat. Op initiatief van GroenLinks heeft de stadsdeelcommissie geadviseerd om een aantal extra maatregelen toe te voegen. Er was unanieme steun om extra metrolijnen in de plannen op te nemen. Ook onze ideeën voor meer inspraak en extra fietsvoorzieningen worden breed ondersteund.

 

Metrolijnen

Het college streeft naar een oost-westverbinding van metrokwaliteit. Een dergelijke verbinding moet de verschillende stadsdelen met elkaar verbinden, reistijden verkleinen en reisgemak vergroten. Om deze verbinding te realiseren stelt het college voor de capaciteit en doorstroom van trams te verbeteren.

Chris Evers: We ondersteunen de voorstellen om de trams te verbeteren, maar betwijfelen of dit toereikend is. Om de capaciteit en de reistijden van een metroverbinding te bereiken is een volwaardige Oost/Westmetrolijn essentieel. Daarom heb ik daar met mijn collega’s van de PvdA een pleidooi voor gehouden. Ik ben blij dat de stadsdeelcommissie ons advies gisteren unaniem ondersteunde.

Daarnaast was er ook unanieme steun voor het advies van PvdA en GroenLinks om een metrolijn tussen station Amsterdam Zuid en IJburg te onderzoeken. Deze verbinding zou de reistijd tussen deze haltes van 35 minuten naar minder dan 10 minuten kunnen terugbrengen.

Inspraak

Door de maatregelen van het college daalt de vraag naar autoparkeerplekken. Hierdoor ontstaat ruimte op straat.

Maria Mos: De beste invulling voor deze extra ruimte verschilt per straat, en het lijkt ons dat juist de bewoners van de straat goed weten waaraan behoefte is. We willen voor bewoners in Oost een toegankelijk instrument ontwikkelen om een concreet plan voor de extra ruimte in hun straat in te dienen. Op deze manier kunnen ze op een makkelijke, laagdrempelige manier zelf (mee)beslissen over de inrichting van de extra ruimte.

Fietsvoorzieningen

Het college wil ook meer ruimte voor fietsers creëren. De fietsstraat over de Sarphatistraat is inmiddels een groot succes en het college stelt voor een tweede fietsring aan te leggen. In de plannen van het college loopt deze van de Frederik Hendrikstraat via de Ceintuurbaan tot en met de Amstel. Het voorstel van GroenLinks Oost om deze fietsring via de Oosterparkbuurt en de Indische buurt naar de Amsterdamse brug door te trekken kreeg gisteren brede steun in de stadsdeelcommissie. Ook voor het GroenLinksvoorstel om OV-fietsen bij belangrijke tramhaltes als Flevopark, Rietlandpark en Zuiderzeeweg aan te bieden gingen de stemkaarten de lucht in.

Binnenkort vergadert de gemeenteraad over de Agenda Autoluw. Wij blijven ons inzetten voor een stad met ruimte voor iedereen! Heb je een goed idee, een vraag of wil je een probleem onder onze aandacht brengen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! 

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Oost 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.