Nieuws van politieke partijen in Beemster over VVD inzichtelijk

512 documenten

Visie Oostflank (Golfbaan en Purmer-Zuid-Zuid)

VVD VVD Beemster 16-04-2024 00:23

De VVD is blij dat er eindelijk een visie ligt, het heeft erg lang geduurd. Voor ons is de behoefte aan woningen overduidelijk en alleen bij grote aantallen is het mogelijk nog enigszins betaalbaar te bouwen. En betaalbaar bouwen wordt een hele grote uitdaging, wetende dat een gemiddeld nieuwbouwhuis in Nederland op dit moment 500.000 euro kost... Wij willen woningen met huis, tuin en parkeerruimte. Appartementen hebben we in overschot, maar 1-gezinswoningen zijn er in onze gemeente onvoldoende en daarom moeten we deze plannen mogelijk maken.

De VVD is van oordeel dat de Westerweg en Purmerenderweg echt ontlast moeten worden. Het doortrekken van de IJsselmeerlaan lijkt hiervoor in eerste instantie geschikt. Maar deze keuze en het overige tracé van nieuwe weg moet nogmaals kritisch worden bekeken en nader worden onderbouwd. We willen echt zeker weten dat er geen weg kan worden doorgetrokken vanuit de N244 richting de Purmer-Zuid-Zuid en de Jaagweg zodat er een randwegconstructie ontstaat. De VVD heeft in de commissie het College opgeroepen nogmaals met de buurgemeenten in gesprek te gaan. Want voor de lange termijn zijn er robuuste oplossingen voor bereikbaarheid nodig, om Purmerend bereikbaar en veilig te houden. 

De VVD vindt het belangrijk dat het Purmerbos zo goed als volledig wordt behouden en beschermd. Een groene omgeving is belangrijk voor bestaande en nieuwe inwoners van Purmerend. In de huidige visie zien we hierover de juiste teksten. Het lijkt ons wel een goed plan om het Purmerbos op papier expliciet uit te sluiten voor toekomstige woningbouw. Hiermee nemen we ook een flink aantal bezwaren bij insprekers weg.

We willen de aantallen woningen op de golfbaan kritisch bekijken en deze moeten goed worden onderbouwd in het bestemmingsplan. De vraag is of de absolute max moet worden opgezocht, of dat er hier iets minder woningen kunnen komen om de leefbaarheid en groene omgeving te waarborgen.

We willen dat de gemeente eerlijk is over autobezit en terughoudend is met concepten die eventueel door bestuur gewenst, maar nog altijd weinig populair zijn. Op dit moment zien we bijvoorbeeld 'autodelen' terug in alle nieuwbouwplannen, maar er is geen enkele sprake van doordacht beleid hierachter. In de verslagen van de gesprekken met inwoners komen we ook maar weinig tegen over eigen autobezit, terwijl onze ervaring is dat Purmerenders graag meerdere auto’s dichtbij hun huis willen parkeren. We kijken hiervan op en vinden het van groot belang dat alle input vanuit bewoners op eerlijke en transparante wijze aan de politiek worden gepresenteerd. Bij het uiteindelijke omgevingsplan zal de VVD grote focus leggen op voldoende parkeerruimte (dat hoeft niet direct voor de deur te zijn, maar iedereen die een auto heeft, moet deze op redelijke loopafstand kunnen parkeren). 

We zien de uitwerkingen en alle onderzoeken tegemoet en hopen dat we de komende jaren daadwerkelijk tot een start van bouwen kunnen komen in de Oostflank. Amendementen en moties die in de raad worden ingediend, zullen we steunen waar deze bovenstaande punten extra onder de aandacht brengen. Maar we willen de ontwikkeling van de Oostflank op geen enkele wijze vertragen, we hebben 1-gezinswoningen nodig en de locaties op de Oostflank zijn hiervoor uitermate geschikt!

Gebiedsvisie de Purmer

VVD VVD Beemster 12-04-2024 00:18

De gemeenten Edam-Volendam, Waterland en Purmerend hebben samen een visie voor de Purmer gemaakt. Deze visie wordt deze maand door de verschillende raden vastgesteld. Het concept is eerder al in de Purmerendse politiek besproken. De VVD heeft toen haar vraagtekens gezet bij enkele uitgangspunten van de visie en een amendement ingediend om in elk geval geen afspraken te maken over mobiliteit en ontsluiting die toekomstige ontwikkelingen in de weg zitten. Dit amendement is door een ruime raadsmeerderheid aangenomen. De tekst van de visie is hierop aangepast.

 

De VVD ziet nog steeds niet goed in wat de meerwaarde van deze visie voor Purmerend is. Bestaande plannen worden vastgelegd zoals de woningbouw op de Oostflank en een bedrijventerrein in Edam-Volendam. De gemeente Waterland wil haar deel van de Purmer groen houden en dit wordt ook vastgelegd in de visie. De individuele belangen zijn daarmee op papier gezet, maar de vraag is in hoeverre dit allemaal echt gezamenlijke belangen zijn.

 

Voor de VVD is het daarbij van belang dat de visie geldt tot uiterlijk 2035. Tot die tijd zijn we druk bezig met bestaande bouwprojecten in de stad en de nieuwe plannen op de Oostflank (Golfbaan en Purmer-Zuid-Zuid). Tegen het moment dat de visie verlengd moet worden, kan de situatie opnieuw worden beoordeeld en kan worden besproken of er in de Purmer op het grondgebied van de gemeente Waterland alsnog plek voor woningbouw moet worden gevonden. Om die reden moeten initiatieven zoals het aanvragen van de status 'Bijzonder Provinciaal Landschap' worden voorkomen. Iedere gemeente heeft zijn verantwoordelijkheden als het gaat om de grote woningbouwopgave en we kunnen het gebied niet voor eeuwig 'op slot zetten'. De vele grondspeculanten in de Purmer-Oost zullen de komende jaren dus zeker nog geduld moeten hebben. Hun roep om ontwikkeling is op dit moment slechts door financiële argumenten gedreven en daar gaat onze fractie zeker niet in mee.

 

In de visie zien we verder de opmerking dat er qua woningbouw op de golfbaan en in de Purmer-Zuid-Zuid sprake moet zijn van een zachte overgang naar het landschap. Nu het college in haar plannen hoogbouw aan de randen van de `Oostflank voorstelt, is de vraag in hoeverre dit past binnen dit uitgangspunt. De VVD heeft hier op doorgevraagd bij wethouder Hegger en volgens hem is dit allemaal goed met de buurgemeenten besproken. We gaan er dan ook vanuit dat dit uitgangspunt ons straks bij de definitieve planvorming niet in de weg zit.

 

Tenslotte blijven we aandacht vragen voor de ontsluiting van Purmerend aan de Oostzijde. Recentelijk riep de ondernemersvereniging VOWA al op tot een soort van randweg door de Purmer (van N244 naar Jaagweg) om zo de stad Purmerend te ontlasten en goed bereikbaar te houden. Duidelijk is dat de buurgemeenten niets van zo'n randweg willen weten en dat alle oplossingen voor ontsluiting op eigen grondgebied van Purmerend moeten worden gerealiseerd. Echter, tot aan de randen van de gemeente groeit het Purmerbos en ook de VVD wil dit bos zo veel als mogelijk sparen, dus een randweg op eigen grond is daardoor een vrijwel onmogelijke opgave. 

 

De VVD zal de visie met de hierboven aangegeven kanttekeningen steunen. 

Raadsdebat n.a.v. gedrag en opstappen wethouder Rotgans

VVD VVD Beemster 27-02-2024 01:39

Hieronder kunt u de spreektekst teruglezen, die wij hebben gebruikt voor de raadsvergadering op 26 februari 2024. Deze vergadering is unaniem door alle raadsleden aangevraagd naar aanleiding van antwoorden op technische vragen (PVV) waarin verrassende nieuwe informatie over het Oekraïne-dossier naar voren kwam en waarin duidelijk werd dat wethouder Rotgans met het idee leefde om communicatie te verwijderen om zodoende de Wet open overheid te ontwijken. Voorafgaand aan het debat besloot de wethouder al om op te stappen. Een discussie met hem was om die reden niet langer mogelijk. 

De spreektekst:

Doel van de vergadering

 

Goed om naar aanleiding van de antwoorden op de technische vragen van de PVV dit debat te voeren. Doel is om in openbaarheid de positie van het college scherp te hebben. Na het opstappen van wethouder Rotgans vroegen sommige raadsleden zich af of deze vergadering nog wel nut had. Dit begrijpen wij niet. De antwoorden roepen zoveel vragen op, dat ieder raadslid hier echt meer over zou moeten willen weten. Wij kunnen ons niet voorstellen dat alle handelingen in dit Oekraïne-dossier allemaal als soloactie van wethouder Rotgans aangemerkt kunnen worden en dus blijft het zeer belangrijk om te weten hoe de overgebleven leden van het college denken over dit dossier en we zijn ook benieuwd naar de mening van onze burgemeester in de rol van voorzitter van het college van B&W. Kortom: veel vragen aan zowel college als andere fracties.  

 

WOO (Wet open overheid)

 

De VVD vindt het goed dat deze wet er is. Ons bestuur moet transparant en betrouwbaar zijn en bij twijfel moet de communicatie op tafel komen, zodat het bestuur gecontroleerd kan worden. Bij macht hoort het afleggen van verantwoordelijkheid. De antwoorden van het college wekken de indruk dat de WOO soms ontweken kan en moet worden. Dit is een zeer zorgwekkende constatering. Wat is de mening van het college hierover? De wethouder heeft in een memo persoonlijk afstand genomen van deze denkwijze. Maar op welke wijze neemt het volledige college afstand van deze indruk dat de WOO maar lastig is en dat daar in communicatie rekening mee gehouden moet worden? En dat ongewenste uitkomsten in Purmerend eventueel verwijderd moeten worden om onzichtbaar te worden bij WOO-aanvragen?

 

Imagoschade

 

Het opstappen van wethouder Rotgans en de aanleiding daartoe leveren lokaal en buiten de gemeente imagoschade op. Het al dan niet rommelen met overheidsinformatie wordt niet gewaardeerd en als een rijksambtenaar in communicatie nogmaals duidelijk maakt dat conform zijn richtlijnen het verwijderen van informatie niet is toegestaan, sta je als Purmerends college wel in je hemd. We horen deze geluiden ook ons heen, het college van Purmerend wordt door velen met gefronste wenkbrauwen bekeken. Dan helpen de uitingen in de media over dit opstappen de afgelopen weken ook niet. We zijn benieuwd wat de collegeleden en de burgemeester in het bijzonder de komende tijd ondernemen om de ontstane imagoschade te beperken. In de wandelgangen hoorden we verschillende collega’s zeggen dat wethouder Rotgans zo hard had gewerkt en dat het logisch was dat hij er zelf de stekker uit trok, omdat het niet normaal zou zijn om hem in de raad het vuur aan de schenen te leggen over zijn meest recente handelen. Deze denkwijze is zorgelijk en met deze houding heb je echt geen idee van hoe bestuurders professioneel dienen te handelen. Voor de VVD was het aanblijven van wethouder Rotgans na het lezen van de antwoorden op de technische vragen geen reële optie meer. Hij is meer dan terecht opgestapt en we hopen dat de overgebleven leden van het college leren van de grote fouten die hij heeft gemaakt.

 

Hierbij ga ik ook kort in op de imagoschade richting een deel van onze eigen inwoners. Na meerdere intensieve vergaderingen werd de behandeling in de raad 1 dag van tevoren geannuleerd door de wethouder. Hier hebben wij een zeer bittere nasmaak aan overgehouden. Graag willen we van de burgemeester weten op welke wijze het volledige college bij deze keuze is betrokken en of zij op dat moment op de hoogte was dat het Rijk wel degelijk open stond voor mogelijkheden in Purmerend en dat er van een harde afwijzing helemaal geen sprake was? 

 

Geheimhouding

 

In dit dossier heeft geheimhouding een vervelende rol gespeeld. We zullen hierover niet vooruitlopen op de evaluatie die volgt, maar zelfs in de beantwoording van de technische vragen worden bedragen genoemd, terwijl hier tot op de dag van vandaag geheimhouding op rust en raadsleden hier dus niets over mogen zeggen. Vraag aan de burgemeester is hoe dit nu kan: tijdens de behandeling in de raad werd er door de wethouder geheime informatie gedeeld over de onderhandelingen met de pachter en in deze antwoorden staan zoals gezegd ook geheime bedragen. Hoe zorgvuldig gaat college om met geheime informatie en wordt er niet veel te vaak geheimhouding opgelegd, terwijl dit eigenlijk helemaal niet gewenst is? De VVD heeft zich ook enorm gestoord aan het eerdere lekken van informatie, dat is echt een hele kwalijke zaak waar het college met alle middelen die zij heeft tegen op moet treden. Maar als het college zelf zo slordig handelt, dan wordt het wel heel moeilijk om geheimhouding te handhaven, zelfs in de gevallen waarin het wel noodzakelijk is in het kader van goed bestuur.

 

De echte inzet van Purmerend

 

Vanuit de antwoorden van het Rijk blijkt dat er in Den Haag wordt gezegd dat Purmerend financieel enorm overvraagt en niet open lijkt te staan voor creatieve oplossingen om al dan niet samen met corporaties wel werk te maken van de opvang van Oekraïense ontheemden.  Wij vragen ons af waarom het college deze stand van zaken nooit met de raad heeft gedeeld en willen graag weten of het college op serieuze wijze echt werk heeft willen maken van het huisvesten van honderden ontheemden die een Europese oorlog ontvlucht zijn? Is dit alleen maar een geldkwestie geweest? In hoeverre is dit uitgebreid besproken in het college van B&W? En in hoeverre zijn coalitiepartijen hier beter over geïnformeerd dan andere partijen in de raad? Dit is een open vraag aan de coalitiepartijen: hebben jullie het idee dat er echt serieus werk is gemaakt van de raadsopdracht om voor enkele honderden Oekraïners onderdak te organiseren?

Tot op de dag van vandaag is er geen officiële afwijzing gekomen vanuit Den Haag en we verwachten ook dat die er niet gaat komen, op basis van communicatie die we hebben gezien. 

 

Reactie Zaanstad

 

Het college heeft eerder gemeld dat wethouder Rotgans en burgemeester Van Selm een deal hebben gemaakt met Zaanstad. Zaanstad zorgt voor opvang van asielzoekers, Purmerend neemt een groot deel van de taakstelling Oekraïense ontheemden voor haar rekening. Purmerend komt haar deel van deze deal nu niet na. Vraag de aan de burgemeester: hoe verlopen gesprekken met Zaanstad hierover, wordt u nog als betrouwbare samenwerkingspartner gezien en wat zijn de consequenties van het niet nakomen van ons deel van de deal? Hoe heeft Zaanstad gereageerd op het opstappen van wethouder Rotgans en de aanleiding daartoe? 

 

Vervolg

 

Binnenkort gaan gemeenteraad en college samen het gesprek aan om te bespreken waar het anders en beter had gemoeten in het volledige Oekraïne-dossier. Echter, zonder de technische vragen van de PVV hadden we waarschijnlijk nooit weet gehad van de bijzondere acties van wethouder Rotgans en het feit dat het Rijk van mening is dat er echt wel iets kan in Purmerend, maar dat het College van Purmerend daar eigenlijk niet in geïnteresseerd lijkt.

Wie neemt het dit dossier nu over en hoe ziet het vervolg er op korte termijn uit? Bij het vervolg is het voor de VVD van het grootste belang dat er in openbaarheid goed gesproken kan worden over de verschillende opties die er zijn. Met open vizier richting inwoners, die vaak prima kunnen leven met de gulden middenweg.

Update 29/2: de besloten reflectie- en evaluatiebijeenkomst is mede op verzoek van de VVD komen te vervallen. We wachten nu eerst af welke stappen het college zet in dit dossier. We houden u op de hoogte, en bij vragen of opmerkingen weet u onze fractie te bereiken!

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:748042143; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1666385164 -1404519486 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

 

VVD huldigt lokale helden in Noord-Holland/ VVD Purmerend huldigt Erol Savur

VVD VVD Beemster 14-02-2024 01:26

Op woensdag 14 februari delen de VVD Statenleden van Noord-Holland gezamenlijk met de VVD-raadsfractie Purmerend taarten uit aan personen en organisaties die iets bijzonders voor degemeenschap hebben gedaan. In Purmerend wordt Erol Savur van restaurant Kriti in het zonnetjegezet.

Doel

Met de VVD Taartenactie, die al 15 jaar lang rondom Valentijnsdag wordt gehouden, wordenmensen of organisaties in het zonnetje gezet vanwege hun bijzondere inzet voor de gemeenschapin hun buurt, wijk, dorp, stad, of regio.

Uitreiking in Purmerend

In Purmerend wordt Erol Savur in het zonnetje gezet. Naast het feit dat hij een enthousiasteondernemer is die midden in de samenleving staat, is Erol actief met 'Handje helpen Purmerend'.Erol deelt regelmatig gratis maaltijden uit en heeft allerlei acties die interessant zijn voor zowelvaste gasten als gasten die het financieel wat minder hebben. Erol is een bekend gezicht inPurmerend en steekt met zijn enthousiasme anderen aan. Wat willen we nog meer?

Zijn nominatie in de VVD-fractie van Purmerend kon direct op brede instemming rekenen en werdeveneens door de provinciale fractie omarmd.

De taartenactie heeft op verschillende plaatsen aandacht gekregen:https://rtvpurmerend.nl/nieuws/artikel/politieke-partijen-delen-taarten-uit-aan-erol-savur-en-theater-de-verbeeldinghttps://www.weidevenner.nl/valentijnstaart-voor-erol-savur/https://www.rodi.nl/purmerend/nieuws/381217/d66-en-vvd-verrassen-met-valentijnstaarten

Omgekeerd afval inzamelen

VVD VVD Beemster 07-01-2024 04:39

Een aantal weken geleden stemde de gemeenteraad van Purmerend in met een voorstel om omgekeerd afval in te zamelen binnen de gemeente Purmerend. De VVD stemde tegen dit voorstel. We leggen graag uit waarom dit plan naar onze mening onwenselijk is.

Wat houdt omgekeerd afval inzamelen in? In het kort: met het omgekeerd inzamelen wordt het voor inwoners gemakkelijker om grondstoffen aan huis te scheiden. Het restafval moet dan naar ondergrondse containers ergens in de wijk worden gebracht. Het doel hierbij is dat de gescheiden afvalinzameling kan worden verbeterd, waardoor er minder restafval overblijft. Deze manier van afval verzamelen wordt in verscheidene gemeente in Nederland toegepast.

Waarom stemde de VVD hier dan tegen? De VVD had een aantal redenen om tegen te stemmen. Er is allereerst een grote investering van miljoenen euro's vereist om alle inzamelpunten in de wijken aan te leggen en de inzameling van het afval mogelijk te maken. Daarnaast gaan de kosten ook omhoog omdat de inzameling complexer is. Dus structureel zullen de jaarlijks terugkerende kosten ook hoger liggen. 

Kijkend naar de resultaten in andere gemeenten blijkt dat over het algemeen het doel, namelijk de vermindering van de hoeveelheid restafval, gehaald wordt. Maar de kwaliteit van het gescheiden afval gaat omlaag met als gevolg dat vaak hele partijen gescheiden afval afgekeurd worden en alsnog net als restafval worden verbrand.De eerste geluiden zijn er dat omgekeerd afval verzamelen eigenlijk al weer een achterhaald concept is en dat het achteraf scheiden van afval met behulp van machines een veel betere oplossing is.De VVD heeft nog voorgesteld om eerst op kleine schaal te experimenteren met dit concept en op deze manier meer zekerheid te creëren alvorens dit in de gemeente in te voeren. Dit werd niet door het college ondersteund.De onzekerheid over het resultaat van de grote investeringen en de discussie over de toekomst van het concept omgekeerd afval inzamelen en de weigering van het college om eerst op kleine schaal te experimenteren met dit concept waren voor de VVD voldoende reden om niet in te stemmen met het voorstel tot omgekeerd afval inzamelen binnen de Gemeente Purmerend.

Bestemmingsplan Meeuwstraat

VVD VVD Beemster 16-11-2023 04:12

Voor een perceel op de hoek Meeuwstraat-Sternstraat, op de locatie van een voormalige apotheek, is een plan gemaakt voor een appartementengebouw van 12 woningen. Dat klinkt mooi; het is een al jaren leegstaand pand, woningen zijn hard nodig en zelfs het aantal parkeerplaatsen is beter voor elkaar dan de 0,3 per woning die tegenwoordig in Purmerend gangbaar lijkt. Ook de plaatjes van de zuidkant (Prof. PJ Oudlaan) zien er mooi uit, maar vanaf het noorden blijkt het plan een stuk minder geslaagd. Er komt een grote hoge muur pal langs de woning en tuin van de buren waardoor de woningen aan de Meeuwstraat zo goed als geen zon meer hebben in huis en tuin. Een gedeeltelijke schaduwwerking zou acceptabel zijn geweest, maar dit plan is te groot voor deze locatie en heeft daardoor een te grote impact op het woongenot van de bestaande bewoners. De VVD gaat daarom niet akkoord met dit bestemmingsplan.

Algemene Beschouwingen VVD 2024

VVD VVD Beemster 16-11-2023 01:36

Iedere maand reageert één van de raads- of commissieleden op iets actueels in Beemster en/of Purmerend. Deze maand: Bart over de Algemene Beschouwingen.

https://purmerend.vvd.nl/nieuws/54440/algemene-beschouwingen-vvd-2024

Structureel zitten we diep in het rood. De VVD stoort zich aan het feit dat dit college op geenenkele manier stuurt op financiën. Roepen dat alles de schuld is van Den Haag is veel te gemakkelijk!

Ja, de gemeente Purmerend moet blijven investeren in grootstedelijke voorzieningen. Maar je kunt niet alles tegelijk. En je kunt niet van alles de meest dure en luxueuze variant willen.

Op plannen met hoge prioriteit moeten we gaan doorpakken. Wat de VVD betreft steken wede komende jaren alle energie in het bouwen van grondgebonden woningen met tuin en parkeerplaats. Maak haast met de Oostflank en met ZOB II.

Dwarsbomen van autobezit zonder goede alternatieven vinden we tenslotte onacceptabel. Purmerend is immers niet Amsterdam!

Standpunt VVD Purmerend over tijdelijke huisvesting Oekraïners

VVD VVD Beemster 10-11-2023 07:41

In de Purmer-Zuid is grote onrust en bezorgdheid ontstaan over de waarschijnlijke komst van tijdelijke woningen voor 500 tot 1500 Oekraïners. Die emotie en gevoelens begrijpen wij als VVD-fractie heel goed. Met het huidige voorstel gaat de VVD dan ook niet akkoord: we willen geen cluster van 1500 vluchtelingen in de Purmer-Zuid-Zuid! Plannen werden in eerste instantie onder geheimhouding aan de raad aangeboden. Nadat er steeds meer stukken uitlekten, werd de geheimhouding over vrijwel alle stukken opgeheven en is de discussie in openbaarheid gestart. De VVD Purmerend heeft de onbegrijpelijke geheimhouding eerder al als valse start bestempeld en vanaf het eerste moment alles op alles gezet om van de geheimhouding af te komen. 

 

Tijdens de commissiebehandeling op 6 november heeft onze woordvoerder Timo Roeleveld aandacht gevraagd voor bovenstaande gevoelens en aandacht besteed aan de online petitie die in korte tijd enorm veel steun heeft gekregen. Ook gaf hij aan de inspraak op 1 november waardevol te hebben gevonden. Deze inspraak was demonstratief voor het betreurenswaardige verloop van het proces tot nu toe. 

 

Als VVD-fractie vinden we het belangrijk om heel duidelijk te maken welk besluit er momenteel bij de raad voorligt. Het volgende wordt aan de gemeenteraad gevraagd:

(1)   Kennis te nemen van de maatschappelijke opgave van het opvangen van Oekraïense ontheemden in Purmerend en de bijbehorende randvoorwaarden, waaronder de regionale afspraken in Zaanstreek-Waterland, de bandbreedte van 500 tot 1.500 ontheemden, de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek naar de locaties Purmer Zuid-Zuid en ZOB II, in het bijzonder de ruimtelijke en maatschappelijke haalbaarheid en de onzekerheden in het proces, ten aanzien van de financiën en de beschikking over de gronden; 

(2)   Het college te verzoeken om (onder voorbehoud van de onzekerheden in de financiën en het gebruik van de gronden), de volgende uitgangspunten bij de uitwerking van de locatie Purmer Zuid-Zuid te hanteren; 

a.     Een deel van dit gebied te gebruiken voor de tijdelijke opvang van Oekraïense ontheemden;    

b.     Op deze locatie en voor de tijdelijke woningen in de volgordelijkheid, op een later tijdstip, te zoeken naar de inzet voor andere woningzoekenden. 

c.     In de ontwikkeling van het tijdelijke deel voor de opvang nadrukkelijk rekening te houden met de toekomstige ontwikkeling van de Oostflank. 

(3)   Op basis van deze uitgangspunten het gesprek aan te gaan met de omgeving van deze locatie. 

De VVD is van mening dat we als grote gemeente van 100.000 inwoners een bijdrage kunnen en moeten leveren aan de vluchtelingproblematiek die ons land momenteel kent. Daarbij past wel de continue oproep aan de landelijke politieke partijen om letterlijk en figuurlijk de grenzen te gaan bewaken. De landelijke VVD-fractie zit daar ook duidelijk bovenop, maar kan dit niet alleen!

 

In onze regio is met Zaanstad afgesproken dat zij voorlopig een flink aantal asielzoekers opvangt. Purmerend heeft als grote gemeente ook een bijdrage te leveren en dit doet zij in de vorm van opvang van ontheemde Oekraïners. De VVD zal inwoners die roepen dat we geen (extra) Oekraïners moeten opvangen, dan ook niet tevreden kunnen stellen. Maar de manier waarop we voor opvang zorgen, daar kunnen we met elkaar heel veel afspraken over maken. Na het raadsbesluit staat er nog niets definitief vast, maar begint het traject om samen af te tasten hoe een tijdelijke opvang van Oekraïners op een acceptabele wijze voor de meeste mensen kan worden vormgegeven. Bij een tijdelijke situatie van maximaal 15 jaar moeten er vanzelfsprekend vele zaken goed worden geregeld voordat de raad hier definitief groen licht voor kan geven.

 

Het huidige besluit dat voorligt spreekt over 500 tot maximaal 1500 Oekraïners in de Purmer-Zuid-Zuid. De VVD Purmerend vindt 1500 ontheemden bij elkaar op 1 locatie te veel en ziet hier meer bezwaren dan voordelen in. Het CDA komt met een wijzigingsvoorstel om het totaalaantal Oekraïners op deze locatie te maximaliseren op 750. Uitgaande van het gemiddelde van 3 mensen per tijdelijke woning, spreken we dan over maximaal 250 tijdelijke woningen. Dit is nog altijd een flink aantal, maar dit aantal is naar onze mening, met veel inzet vanuit het gemeentebestuur, wel in te passen in de totale gebiedsontwikkeling van de Oostflank. Maar onze steun voor dit amendement staat zeker nog niet vast. We willen eerst meer duidelijkheid over de totaalplannen voor het hele gebied, voordat we een knoop willen doorhakken over het aantal tijdelijke woningen dat eventueel in het totale gebied gerealiseerd kan worden. En er blijven dan verschillende locaties voor Oekraïense ontheemden verdeeld over de gemeente bestaan. Dat lijkt ons beter dan de concentratie van alle opgevangen Oekraïners op 1 plek.

 

Want het grootste probleem is het tekort aan (betaalbare) woningen in onze stad. Indien er vele woningen beschikbaar zouden zijn voor eenieder, zou deze discussie op een andere wijze worden gevoerd. De nood is hoog en dat voel je aan alle kanten. We willen dat het College haast maakt met de ontwikkeling van de Oostflank (het totale gebied van de golfbaan tot aan de MacDonalds). In januari 2024 wordt hiervoor een totaalvisie gepresenteerd en wij willen zien hoe we de voorgestelde 250 tijdelijke woningen op een acceptabele wijze in dit totale plan kunnen voegen. Als je online zoekt op ‘oostflank’ kun je terugvinden dat de VVD hier al jaren druk op zet en er lijkt eindelijk schot in de zaak te komen. Het mag geen jaren meer duren voordat de bouw van een nieuwe prachtige Purmerendse woonwijk van start gaat. 

 

Met de omwonenden uit de Purmer-Zuid moet intensief worden gesproken over de kansen en mogelijkheden van de tijdelijke woningen voor Oekraïense ontheemden. Hoe gaan de woningen eruitzien (er bestaan ook mooie tijdelijke woningen), op welk stuk in de Oostflank komt de huisvesting precies, welke voorzieningen komen er, wat is het aanzicht, hoe wordt er omgegaan met extra inzet van handhaving en/of politie en nog vele andere zaken die de inwoners op tafel kunnen leggen. Maar nogmaals het belangrijkste is: hoe kunnen we echt snel overgaan tot definitieve woningbouw in dit gebied? 

 

In de commissie gaf onze woordvoerder Timo Roeleveld aan dat gemeente en inwoners momenteel tegenover elkaar staan. We begrijpen dit, maar willen ons inzetten om weer naast elkaar te komen staan. We vertrouwen in de oplossingen die samen gevonden kunnen worden. We vragen ons wel af of wethouder Rotgans die dit dossier in zijn portefeuille heeft, de aangewezen persoon is om dit belangrijke vraagstuk tot een goed einde te brengen. We missen empathie en een open houding richting inwoners. Hier blijven we als fractie aandacht voor vragen. We roepen inwoners op hun wantrouwen, hoe moeilijk dan ook, te laten varen en samen de handschoen op te pakken. Want er valt nog heel veel in te brengen bij dit plan.

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:0pt; mso-ligatures:none; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1768766244; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:948838842 239078610 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075;} @list l0:level1 {mso-level-text:"\(%1\)"; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level3 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level4 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level6 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level7 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level9 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} -->

Er zijn over dit vraagstuk tenslotte heel veel pagina’s vol te schrijven. Dat hebben we ook gezien bij in de inspraakreacties en de ingekomen stukken. We weten daarmee dan ook dat dit artikel incompleet is en lang niet alle vragen van onze achterban beantwoordt. Maar vanuit de raad gaan we zorgen voor de juiste randvoorwaarden, garanties en de juiste (financiële) feiten op tafel. Het college van B&W en de omwonenden in de Purmer-Zuid zijn na de raadsvergadering van 30 november aan zet om gezamenlijk te onderzoeken wat er daadwerkelijk mogelijk is en op welke manier. Wij spreken ons volle vertrouwen uit in het vervolg van dit traject, dat helaas zo moeizaam is gestart.

Purmerend zwemt niet in het geld

VVD VVD Beemster 09-11-2023 08:03

De VVD Purmerend draagt sporters een warm hart toe en investeert graag in sportplekken om een gezonde leefstijl te ondersteunen. We stimuleren gezonde keuzes en ontmoedigen ongezonde keuzes, zonder mensen in hun vrijheid te beperken. We zetten in op het bevorderen van een actieve leefstijl en het sporten. Sportverenigingen in de regio moeten meer samenwerken om meer kinderen te laten sporten.  Het huidig zwembad wordt intensief gebruikt en veel kinderen leren hier zwemmen.

Een nieuw zwembad is kostbaar en kan niet los worden gezien van de financiële situatie van de gemeente. De VVD Purmerend concludeert dat er geen noodzaak is om het zwembad op dit moment uit te breiden. In omringende gemeenten zijn zwembaden beschikbaar en samenwerking tussen de zwembaden kan een oplossing vormen om de wachtlijst voor zwemlessen in te lopen. 

Purmerend zwemt niet in het geld en stevent af op grote tekorten in 2026 en 27. Dit maakt ons kritischer op de keuzes voor investeringen zoals uitbreiding van het zwembad. Als het zwembad wordt gebouwd kunnen andere investeringen van de gemeente niet doorgaan. De VVD Purmerend wil daarom op dit moment geen nieuw zwembad bouwen.

 

Algemene Beschouwingen VVD Purmerend

VVD VVD Beemster 09-11-2023 07:48

Goedenavond allemaal,

Allereerst bedanken we alle harde werkers die ervoor zorgen dat de gemeenteraad haar lokale democratische taak kan vervullen. En ook bedanken we alle doeners die van de gemeente Purmerend een fijne plek maken om te wonen, te werken en te leven!

Want ondanks het feit dat er zeker vele dingen beter kunnen en moeten in onze gemeente, is het een voorrecht om in Purmerend of Beemster te mogen wonen. De enorme wachtrijen voor huurwoningen en hoge prijzen voor koopwoningen laten zien dat vele mensen, jong en oud, er net zo over denken. Ze willen hier immers maar al te graag blijven of komen wonen.

Discussies over het bieden van ruimte aan Oekraïense ontheemden en mensen die een verblijfstatus hebben gekregen, krijgen een andere toon als er voldoende woonruimte beschikbaar is voor iedereen. Daarbij moeten we wel voldoende oog houden voor de zorgen van onze inwoners. Een deel van onze nieuwe, al dan niet tijdelijke inwoners kampt met psychische problemen. Een ander deel integreert maar zeer moeizaam en belast onze veilige samenleving met ongewenst gedrag. Dat is een probleem dat benoemd moet worden en waar we als samenleving oplossingen voor moeten vinden.

Als Nederlandse en Purmerendse samenleving kunnen we zeker een flink aantal mensen een fijn en veilig heenkomen bieden. Het is wel prioriteit voor de landelijke politiek om letterlijk en figuurlijk grenzen te stellen.

De huidige onrust over het bouwen van tijdelijke woonruimte in de Purmer-Zuid-Zuid leidt echter wel af van de enorme problemen in de voorliggende begroting. De VVD stoort zich aan het feit dat dit college op geen enkele manier stuurt op financiën. Purmerend koerst af op een ravijn, het college ziet het, maar neemt geen gas terug. En op weg naar beneden zal ze nog volhouden dat ze er niets aan kon doen en dat alles de schuld is van Den Haag. Alles goed en wel: een snelle blik op de huidige begroting leert ons dat we structureel diep in het rood zitten.

Ja, de gemeente Purmerend moet blijven investeren in grootstedelijke voorzieningen. Maar je kunt niet alles tegelijk. En je kunt niet van alles de meest dure en luxueuze variant willen. Om die reden hebben we tegen de uitbreiding van het overdekte zwembad gestemd. Het zit er momenteel gewoon even niet in en dat zouden we moeten accepteren.

Voorzitter, papier is geduldig.

Vorig jaar hebben we de vraag gesteld of dit college van Stadspartij, BPP, CDA, PvdA en AOV alle ambities wel waar kan maken. Wij komen helaas tot de conclusie dat deze coalitie een begin maakt aan heel veel plannen, maar vrijwel niets afmaakt. Er wordt heel veel geld uitgegeven aan prachtige rapporten die daarna jaren de la in gaan. Als de uitvoering in zicht komt, zijn de rapporten verouderd en moet alles nog eens dunnetjes opnieuw. Voorbeelden hiervan zijn het Karekietpark, P3, de Koog, de Oostflank, de woonplek, mobiliteitsmaatregelen, het hotel in de kom A7, de nieuwe milieustraat. Met veel bombarie worden deze plannen aangenomen door de raad, maar daarna hoor je er niets meer van. Met als resultaat: budgetten worden ontoereikend en inwoners en ondernemers blijven teleurgesteld achter.

We missen nog altijd een duidelijk prioriteitenlijstje voor onze gemeente en ook qua bestuurskracht maken we ons nog altijd grote zorgen. Op plannen met hoge prioriteit moeten we gaan doorpakken, andere plannen zullen moeten wachten.

Wat de VVD betreft steken we de komende jaren alle energie in het bouwen van grondgebonden woningen met tuin en parkeerplaats. Na afronding van de projecten die nu in ontwikkeling zijn hebben we de komende tijd wel even genoeg appartementen. Maak haast met de Oostflank inclusief golfbaanontwikkeling en met ZOB II. Zet alle energie daarop in en zet andere projecten op een lager pitje.

De VVD vraagt tenslotte doorlopend om aandacht voor de auto. We zijn geen Amsterdam! Vele inwoners zijn voor hun werk van een auto afhankelijk. Daarom zijn onderwerpen als parkeren, mobiliteit, doorstroming en verbindingen met Amsterdam ook topprioriteit waar we veel meer over moeten horen vanuit het college. Dwarsbomen van autobezit zonder goede alternatieven vinden we onacceptabel.

Voorzitter, we hopen dat het College de resterende twee jaren verbetering laat zien. Blijf goede dingen voortzetten, zoals het groenonderhoud in de stad, de aanpak van slechte infrastructuur, de grote aandacht voor veiligheid, de investeringen in sport en onderwijs en de prima dienstverlening binnen het sociaal domein. Maar pak ook lastige dossiers vast en kom tot uitvoering. En ga sturen op financiën.

Hierbij speelt openbaarheid steeds een hele grote rol. Ook bij lastige onderwerpen moet het gesprek met de stad worden gevoerd en het college van stadspartij, BPP, CDA, PvdA en AOV moet stoppen steeds geheimhouding te leggen op probleemdossiers, maar ervoor kiezen de stad open en met vertrouwen tegemoet te treden.

Tot slot roepen we alle kiezers op om op 22 november te komen stemmen. De opkomst in onze gemeente kan stukken beter en uw stem telt. Zowel lokaal als landelijk. Laat uw stem niet verloren gaan.

Bart van EldenFractievoorzitter VVD Purmerend

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.