Nieuws van politieke partijen in Beesel inzichtelijk

234 documenten

Gemiste kans herbestemming huidige gymzaallocatie Beesel

VLP VLP Beesel 06-03-2024 12:06

De fractie van de VLP heeft na grondige bestudering van de voorliggende stukken ingestemd met het voorstel van de gemeente om over te gaan tot nieuwbouw. Voor aanvullende informatie verwijzen wij naar het raadsvoorstel dat u kunt inzien via www.beesel.nl. Het realiseren van een nieuwe gymzaal bij het IKC zorgt er voor dat de locatie van de bestaande gymzaal op termijn vrijkomt en beschikbaar is voor een andere invulling.

Coalitie weigert openlijk debat

Samen Verder Samen Verder Beesel 05-02-2024 20:50

In de Wederikstraat worden woningen gebouwd voor urgent woningzoekenden die hier maximaal twee jaar mogen blijven wonen. De bewoners van de Wederikstraat hebben via een WOO-procedure alle stukken opgevraagd. Ook de raad heeft de stukken ontvangen. Wij, Samen Verder Beesel, hebben de stukken bestudeerd en constateren dat we wezenlijke informatie missen. Zijn niet alle stukken vrijgegeven of wordt iets verzwegen?

Om dit boven water te krijgen hebben we voor de raadsvergadering van januari een interpellatiedebat aangevraagd. Anders dan de naam doet vermoeden is dit niet echt een debat maar een middel om vragen te stellen, om informatie te krijgen. Een interpellatiedebat gaat door als minimaal drie raadsleden uit twee verschillende politieke partijen dit steunen. We hadden dus nog één raadslid van een andere partij nodig.

Waarom wilden we dit debat? In het voortraject werd de locatie Wederikstraat stellig afgewezen door het college vanwege de sociale problemen in die wijk. In mei 2022 werd toch besloten tot een verkenning Wederikstraat inclusief een onderzoek naar de sociale problematiek. Wat schetst onze verbazing? In alle verdere stukken werd hierover niet meer gerept. Het onderzoek ontbreekt, de resultaten ontbreken, de conclusies ontbreken. Heeft het onderzoek wel plaatsgevonden? Volgens Samen Verder Beesel voldoende reden dus om hier in alle openbaarheid vragen over te stellen.

De raadsleden van het CDA, VLP en de Beeselse Lijst vonden dit echter niet nodig. De uitleg van Samen Verder Beesel waarom dit debat noodzakelijk was, werd tijdens de vergadering al meteen onderbroken door de Beeselse Lijst. De Beeselse Lijst vond dat de uitleg te inhoudelijk was en vond bovendien dat het proces met betrekking tot woningen eerst afgerond moest worden. Nou, dan snap je het dus niet. De locatie Wederikstraat was al definitief dus die procedure is klaar. En ja, om het belang van het interpellatiedebat aan te geven, heeft Samen Verder Beesel het voorbeeld van het ontbrekende onderzoek genoemd. Ondanks dat Rian Janssen van Samen Verder Beesel aangaf dat dit voorbeeld bedoeld was om het belang van het debat aan te geven, werd ze even later het woord ontnomen door de burgemeester. De oproep aan de andere raadsleden om hun verantwoordelijkheid als gekozen vertegenwoordiger te nemen kon, daardoor niet meer gemaakt worden.

Conclusie: de kans om de aanvraag voor een interpellatiedebat te onderbouwen werd Samen Verder Beesel ontnomen. De vraag die blijft hangen is: wat weten we niet of mogen we niet weten? En de coalitie, die sluit zijn ogen en weigert een openlijk debat.

Mariastraat op de schop

VLP VLP Beesel 11-01-2024 10:22

Het karakter van deze wijk zorgt al jarenlang voor uitdagingen met het hedendaagse verkeer en de acceptatie van verkeersoverlast door omwonenden. Met name vrachtverkeer komende vanuit de richting Roermond via de Bergerhofweg en Mariastraat en vanuit Venlo over de Klaashofweg en St. Jozefweg heeft de gemoederen bezig gehouden.

Veiligheid, een breed begrip

VLP VLP Beesel 11-12-2023 10:57

De laatste maanden bereiken de VLP steeds meer signalen inzake overlast en het gevoel van onveiligheid in onze gemeente. Inwoners en ondernemers geven aan dat in diverse verkeerssituaties, op bepaalde plaatsen bij gebouwen en in het buitengebied ze geconfronteerd worden met gedrag van individuen en groepen dat bedreigend overkomt.

Waar spreken we concreet over; jeugd die rondscheurt met elektrische steps, scooters en auto’s en rondhangt op diverse plaatsen in onze gemeente.

Denk daarbij aan plaatsen zoals het oplaadpunt bij het gemeentehuis, het veer, de wegen rond bedrijven als Thielco en Hovuma, het station, de Passage, de parkeerplaats bij het kerkhof aan de Oude Molenweg en rond appartementen-complexen zoals Bosdael en de appartementen rondom de Schakel.

Maar het zijn niet alleen jeugdigen die zorgen voor onveilige situaties. Met de regelmaat van de klok worden meldingen gedaan over auto’s en andere voertuigen met volwassenen die met name ’s avonds door de kerkdorpen Reuver en Offenbeek scheuren en hier voor gevaarlijke situaties zorgen. Hierbij wordt op geen enkele wijze rekening gehouden met andere weggebruikers en met name de kwetsbaren in onze gemeenschap zoals kinderen, mensen met een beperking en ouderen.

En last but not least; het recent in elkaar slaan van een burger in de nabijheid van het station. Met name dit zorgt voor veel angst. Vragen zoals, zou dit mij ook kunnen gebeuren, wie deden het en waarom en waar was het bereikten ons. Dit soort geweld kan nooit goedgepraat worden en dient naar onze mening keihard te worden aangepakt.

De VLP heeft regelmatig overleg met de Burgemeester over de objectieve en subjectieve veiligheid. Gesproken wordt over onder andere het ophangen van camera’s, meer politie op straat, inzet van BOA’s, pro-actief het gesprek aangaan door straatcoaches met jongeren, handhaving op basis van wet- en regelgeving. Als VLP zijn wij ferm voorstander van duidelijke maatregelen en consequent verbaliseren daar waar de veiligheid in het gedrang komt.

We concluderen dat er in toenemende mate politie op straat is. Diverse keren is al verbaliserend opgetreden bij geconstateerde overlast. Ook de BOA’s en straatcoaches zijn beter zichtbaar en actief tot laat in de avond. Ook is zichtbaar dat partijen als woningstichting Nester en diverse ondernemers actief werken aan veiligheid door bijvoorbeeld het ophangen van camera’s bij gebouwen waar overlast wordt veroorzaakt.

Als VLP roepen wij burgers en ondernemers actief op om contact op te nemen met de politie indien u geconfronteerd wordt met onveilige situaties. U kunt hiervoor het algemene politienummer 0900-8844 bellen. Denk niet, dit lost niets op, er wordt toch niets mee gedaan! Iedere melding is er een en zorgt er voor dat probleemsituaties in beeld worden gebracht.

Tenslotte; We verzoeken u nadrukkelijk niet zelf voor politie te spelen en bijvoorbeeld beeldopnamen te maken. Dit kan zorgen voor situaties die we juist met z’n allen willen voorkomen. Meld onveilige situaties bij de politie. Samen met u doen ze er alles aan om onze gemeente een veilig thuis te maken voor iedereen.

Gemeente Beesel, het moet gewoon beter!

Samen Verder Samen Verder Beesel 19-11-2023 15:06

Deze tekst is uitgesproken tijdens de begrotingsbehandeling 2024.

Vorig jaar begonnen we onze algemene beschouwingen met: het zijn onzekere tijden. Helaas zijn het nog steeds onzekere tijden. Het wereldtoneel wordt beheerst door oorlogen. Op nationaal niveau spelen onder andere de instroom van vluchtelingen en de stikstofproblematiek. Thema’s die de inwoners van de gemeente Beesel rechtstreeks raken. Het is dan ook onze taak als gemeente (organisatie, college en raad) om in elk geval op gemeentelijk niveau de juiste dingen te doen voor onze inwoners. Met die blik hebben we de begroting 2024 beoordeeld. Bij die beoordeling is onlosmakelijk verbonden de vraag: hoe vinden onze inwoners dat we het als gemeente doen?

Als we willekeurige inwoners hiernaar vragen, is het antwoord: nou, eigenlijk wel goed. Totdat we de inwoner tegenkomen die iets meer wil dan een paspoort of een rijbewijs. Dan blijkt dat het helemaal niet zo goed gaat. Het voert te ver om de individuele casussen te benoemen maar weet, die zijn er. Inwoners die niet teruggebeld worden, die verkeerd doorverwezen worden of geen volledige informatie krijgen, waar procedurefouten gemaakt worden, die het gevoel hebben dat ze in gevecht zijn met de grote boze gemeente. Recent heeft u geblunderd door een casus met een gezin in de begrotingstekst op te nemen inclusief het volledige adres. Er is een voedselbank gekomen wat we uiteraard zeer toejuichen. Maar waarom op een plek die voor iedereen in het zicht ligt? Hoe denkt u dat dit voelt?

Dit is niet de eerste keer dat we aandacht vragen voor zaken die mis gaan. Vorig jaar heeft u beterschap beloofd maar wat is hiervan terecht gekomen? Tegelijkertijd zien we een organisatie die zich het vuur uit de sloffen loopt. Betrokken medewerkers die gaten dichtlopen. Medewerkers die samen de schouders eronder zetten. Dit is dan ook geen aanklacht tegen de organisatie maar een aanklacht tegen uw college.

We constateren dat inwoners zich niet gehoord en niet serieus genomen voelen. De bewoners van de Heerstraat, de Mariastraat, de Antoniusstraat, de Wederikstraat. We hebben dit jaar 6 insprekers gehad (vorig jaar 2) en 28 ingezonden brieven (vorig jaar 14) van inwoners die hun frustratie uitten over diverse onderwerpen. Los van het feit of men gelijk heeft of niet, men voelt zich niet gehoord. Hoe wilt u projecten realiseren of bepaalde maatregelen nemen als hier geen draagvlak voor is onder de bewoners van een wijk of straat?

In het coalitieakkoord staan de ambities voor deze ambtsperiode. Om deze ambities te verwezenlijken, zult u echter keuzes moeten maken. Onze vraag is: welke keuzes maakt u? Jaarlijks zien we dat er taken worden doorgeschoven naar een volgend jaar omdat er te weinig capaciteit voor is. In het huishoudboekje 2023 lezen we dat het budget voor mentale gezondheid met € 160.000 wordt afgeraamd omdat er te weinig capaciteit is. Het onderzoek naar de Schakel zou in 2022 plaatsvinden en is er nog steeds niet. Met deze begroting komen er weer nieuwe taken bij. Nogmaals, welke keuzes maakt u?

In de begroting 2023 wordt meer dan 17 fte personeel toegevoegd. Maar wat schets onze verbazing. Er worden slecht 5 uitvoerende fte toegevoegd. De rest zijn procesbegeleiders en heel veel beleidsmedewerkers. Dus nog meer stukken schrijven en nog meer plannen bedenken. Wie gaat deze dan uitvoeren?

In de begroting schrijft u: “Ook zullen keuzes gemaakt worden in doen we het zelf of besteden we uit.” Samen Verder Beesel denkt dat met name in dit laatste de oplossing ligt. We hoeven niet alles zelf te doen. Besteed uit wat ook een andere organisatie kan. Ja dit kost geld, maar geld hebben we genoeg ook met het Ravijn in het verschiet. Maak gebruik van de VoorzieningenWijzer. Lokale consulenten van de VoorzieningenWijzer adviseren inwoners over zes financiële thema’s waaronder toeslagen en minimaregelingen. Dit helpt de bestrijding van armoede én de organisatie.

Wij dagen u uit: kom met een plan voor het uitbesteden van werkzaamheden zodat u de basis weer op orde krijgt. Laten we met elkaar de discussie voeren over wat we per se zelf willen doen en wat niet. Wij zijn ervan overtuigd dat dit mogelijkheden biedt om taken af te ronden en kwaliteit te bieden. Wij vragen ook de andere fracties hoe zij hier over denken.

Zoals al aangehaald, geld is er genoeg. We hebben onder andere meer dan 8 miljoen vrij te besteden investeringsreserve. Financieel staan we er goed voor, ook meerjarig. Laten we dan ook iets terug doen voor onze inwoners. U geeft aan dat de lastendruk voor onze inwoners stijgt met 2,71%. Alweer iets wat niet klopt. Over 2023 is er een heffingskorting van € 36 verstrekt maar die vervalt. De lastendruk stijgt daardoor met maar liefst 7,56%! Wij stellen dan ook voor om deze korting ook dit jaar weer geven. Ons eerdere voorstel voor een sociaal noodfonds wordt geparkeerd tot de herijking van het armoedebeleid. Onze inwoners moeten echter nu geholpen worden.  Vooruitlopend op de herijking stellen wij dan ook voor om de norm voor het verstrekken van financiële ondersteuning  te verhogen van 120% naar 130% van de bijstandsnorm.

Gemeente Beesel, het moet gewoon beter.

Leefbaarheid in de kern Beesel

In de begroting lezen we dat leefbaarheid de rode draad in de ambities is. Met betrekking tot het stimuleren van  leefbaarheid wordt er volop gebouwd en werken we aan toekomstbestendige centra. Leefbaarheid is als apart programma in de begroting opgenomen. Het college stelt in de begroting dat we rekening moeten houden met het algemeen belang.  Wij zien dat er een groot verschil is tussen de individuele kernen in welke rol ze hebben en hoe ze zich ontwikkelen binnen onze gemeente. Reuver heeft echt de centrumfunctie van de hele gemeente. Offenbeek heeft een grote update gehad met de komst van het Grescollege en de wijk Oppe Brik.

De kern Beesel heeft een bijzondere tijd achter de rug. 15.000 toeschouwers hebben live mee kunnen maken waarin de gemeenschap van de kern Beesel uitblinkt. Het Draaksteken zet onze hele gemeente op de kaart. Het gaat over saamhorigheid, verbondenheid, eensgezindheid, de grote inzet en het doorzettingsvermogen in de kern Beesel. Veel elan straalt hierdoor af op onze gemeente en zorgt voor heel veel spin-off. We profiteren er als gemeente Beesel echt van. Dat is fantastisch.

De vraag is: wat is ons dat als gemeente waard? Dit vraagt om actie. Actie die moet leiden het opstellen van specifiek beleid voor de kern Beesel en waar het kernoverleg Beesel bij betrokken is.

Wellicht denkt u: “dat doen we toch al”? Naar onze mening klopt dat maar ten dele. In de RIB van 20 Juni j.l is uitgebreid beschreven wat er allemaal voor de kern Beesel loopt en speelt. Wat wij nog steeds missen zijn concrete doelen. We hebben het vaker aangegeven. Beleid is de weg waarlangs en de middelen waarmee we in een bepaald tijdbestek een bepaald doel wensen te bereiken. Wat is dat doel dan? In de begroting noch ergens anders staan de doelen voor de kern Beesel specifiek beschreven. Voor de kern Beesel moet het gewoon beter. Wij hebben hiervoor een motie Masterplan Kern Beesel voorbereid.

Mobiliteit en verkeer

Waar we in de drie kernen mee te maken hebben, is de problematiek omtrent verkeer en mobiliteit. Er worden op dit moment zaken opgepakt en of zijn in ontwikkeling we missen echter de integrale aanpak. In onze ogen is mobiliteit ook aandacht hebben voor de locatie van Industrieterreinen en een mogelijke herinrichting daarvan. Het doel daarbij moet zijn het verminderen van (vracht)verkeer in de woonwijken. We zullen het op te stellen mobiliteitsplan hierop beoordelen.

Wonen

Zoals al eerder gemeld doen we op gebied van wonen heel veel, er is veel in aanbouw en of in ontwikkeling. Er is eerder bij de behandeling van de woonvisie aangegeven dat het college de ambitie heeft om de gemeente te laten groeien. Hoe realistisch is dit gezien de energiecongestie, betonkrapte, economische ontwikkelingen, financiële perikelen zoals de rente, enz.? We zullen dit kritisch volgen en zoals u van ons gewend bent daarop reageren als dit nodig is.

Duurzaamheid

Kader Opwekking Duurzame Energie (KODE)

Wat was ook alweer de reden om de KODE vast te stellen? Op onze vraag of en wanneer de KODE geëvalueerd wordt, wordt geantwoord dat het meest geschikte moment daarvoor gezocht wordt. Vager dan dit kan het antwoord niet zijn. Kan het college aangeven wat een geschikt moment daarvoor is? En hoe bepaal je dit?

Er wordt onderzocht of verdere ontgronding in de gemeente Beesel kansrijk is. Het initiatief hiervoor staat beschreven in het coalitieakkoord. Milieuaspecten zoals vrachtwagenbewegingen dienen echter ook onderdeel te zijn van het onderzoek. Hoe denken de andere fracties hierover?

Circulair ambachtscentrum

Wij horen nog steeds dat lokale initiatieven niet serieus genomen worden. Er wordt in de aanloop van een project contact opgenomen met lokale partners waarna het in schoonheid sterft. We horen dat er maar op zeer kleine schaal activiteiten zijn zoals het Repair Café en het Grescollege. Wij vinden dit een gemiste kans. Er is in de gemeente naar onze mening een fantastisch kringloopcentrum. Waarom maken we als gemeente niet meer gebruik van Primula? Gemeente Beesel, het moet gewoon beter.

Wederkerigheid

We vinden wederkerigheid meerdere malen terug in de begroting. Hierbij lezen we zelfs: we vragen en verlangen. Wederkerigheid is echter gebaseerd op een gezamenlijke verplichting waar een gift wordt beantwoord met een tegengift. Wat wij echter lezen is dat u iets geeft en daar iets voor terug verlangt.

U schrijft dat de verenigingen het moeilijk hebben. We lezen dat u van de verenigingen vraagt en verlangt dat ze nieuwe inwoners nauwer bij hun vereniging gaan betrekken. Dit is geen taak van een vereniging, het is een verdere belasting. Iets nieuws erbij terwijl ze hun eigenlijke taken als vereniging maar nauwelijks gedraaid krijgen. Verder lezen we dat u wijkgericht wilt gaan werken waarbij verenigingen samen met andere aanbieders totaaleigenaar worden. Wat betekent dit en hoe stelt u zich dit voor? Wij vinden dat dit een opdracht is die niet thuishoort bij de verenigingen.

Lezen we dan goed, dat de verenigingen die gewoon voldoen aan de geldende regels voor subsidietoekenning daarvoor bovenstaande zaken moeten gaan uitvoeren? En wat als ze dat niet kunnen? Krijgen ze de subsidie dan niet, of minder? Is vooraf al besproken met de verenigingen wat de uitvoering inhoudt en of zij daar mee instemmen?  En of het realistisch is? Staan de verenigingen hierin dan voor een vastgesteld feit? Een gevalletje, het moet, want anders? We horen graag wat de andere fracties ervan vinden dat we onze verenigingen extra belasten.

Ruiver in de kieker!

U wilt de gemeente Beesel beter op de kaart zetten. En natuurlijk is dat een aimabel streven. Onze gemeente heeft veel te bieden. Vooral ook voor de toeristen die ons bezoeken en verblijven op Landal de Lommerbergen. Bij een presentatie van de parkmanager tijdens de werkvergadering op de Lommerbergen werd zeer duidelijk dat toeristen op internet zoeken naar wat Reuver te bieden heeft. Want per slot van rekening ligt het park in Reuver en niet in Beesel. De uitkomsten zijn op zachts gezegd, mager te noemen.

Hoe zetten we Reuver op de kaart zodat de toeristen Reuver kunnen vinden met al wat het te bieden heeft? De toeristen die ons bezoeken, vooral de grote aantallen die naar de Lommerbergen komen, moeten we koesteren. Ze moeten naar Reuver gelokt worden.  Ruiver haet veul sjoëns… doe mos ut waal weite te vinje. Laten we dan vooral dat vinden wat gemakkelijker maken. Voorzitter, kunt u dit toezeggen?

Cliëntenparticipatie

Tot slot nog een onderwerp waar ook het nodige mee mis is: cliëntenparticipatie. Artikel 47 van de Participatiewet stelt dat de gemeente een verordening vaststelt over de wijze waarop cliënten worden betrokken bij de uitvoering van de Participatiewet. Tevens geeft deze wet aan dat het de cliënten zijn, de ervaringsdeskundigen, die betrokken moeten worden bij beleid en uitvoering.

De betreffende verordening is er sinds 2015 en regelt de participatie in de gemeente Beesel via een cliëntenraad. We constateren dat er weliswaar een verordening is maar geen cliëntenraad. Ja, we hebben een Adviesraad Sociaal Domein maar die bestaat niet uit cliënten. Een cliëntenraad met ervaringsdeskundigen zorgt voor laagdrempelig contact. Dit is van belang omdat het een kwetsbare groep betreft. We ontvangen signalen dat men niets zegt of vraagt omdat men bang is de uitkering te verliezen. De Nationale Ombudsman heeft in oktober een rapport uitgebracht en concludeert dat veel gemeenten zich ervan af maken met een Adviesraad Sociaal Domein. Zo ook de gemeente Beesel. Dit is niet wat de wetgever bedoeld heeft maar erger nog, onze inwoners die onder de participatiewet vallen worden niet gehoord en worden niet betrokken bij beleid en uitvoering. Inclusie is ver te zoeken. Het is de hoogste tijd om deze fout te herstellen. Wij hebben een motie hiertoe voorbereid.

Tot slot

Wij verwachten van uw college duidelijke keuzes en meer daadkracht en leiderschap op de uitvoering.

Gemeente Beesel het moet gewoon beter

De Groene Loper

VLP VLP Beesel 17-11-2023 15:20

De gemeente Beesel blijft actief de mogelijkheden promoten die onze gemeente biedt. Het plan “De Groene Loper” is daar een mooi voorbeeld van. Een toeristische fiets- en wandel route vanaf het veer tot aan de grens.

Onderdeel van dit plan, waarvoor in totaal 1.6 miljoen is uitgetrokken, vormt de verbetering en het opwaarderen van de Keulseweg tot een fiets- en voetganger vriendelijke weg vanaf het viaduct tot aan de grens met een open grensovergang. Hierbij heeft de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers de hoogste prioriteit hetgeen in lijn ligt met signalen van omwonenden en gebruikers van de Keulseweg. Voor de VLP is dit een essentieel onderdeel van het plan “De Groene Loper”.

Zoals genoegzaam bekend is de grensovergang aan de Keulseweg al 3 jaar “tijdelijk” open voor alle verkeer. Het definitief open houden of sluiten van de grensovergang houdt de gemoederen bij diverse bewoners al jaren bezig. Deze angst is met name ingegeven door de vrees voor een toename van het gemotoriseerde verkeer. Als VLP vinden wij deze angst onterecht. In de afgelopen 3 jaar is gebleken dat de Keulseweg met een open grensovergang zich niet heeft ontwikkeld tot een sluiproute naar het Duitse achterland.

De fractie van de VLP is voorstander van het definitief open houden van de grensovergang. Wij zien nadrukkelijk de voordelen hiervan in. Een open grens past in deze tijd waarin we leven in een verenigd Europa met open grenzen en vrij handels- en woonwerk verkeer. Naar de mening van de VLP zou het een slecht signaal richting onze partnergemeente Brüggen zijn om de grensovergang weer te sluiten. Dit zou naar de mening van de VLP de vele inspanningen teniet doen die de gemeenten, burgers, verenigingen, bedrijven verrichten om de formele en informele grenzen tussen onze beide gemeenten te slechten.

De Keulseweg met haar twee horecagelegenheden aan de grens, de camping, middenstand, zandwinning en het Brachterwald met al zijn wandel en fietsmogelijkheden kent een lange verkeerhistorie welke met name toeristisch is ingegeven. Als VLP zijn we van mening dat het plan “De Groene Loper”, met als onderdeel de opwaardering van de Keulseweg tot fiets- en wandel vriendelijke weg en de definitieve openstelling van de grensovergang, niet voor een drastische toename van het bestemmingsverkeer richting Duitsland gaat zorgen. Voor de VLP prevaleert in deze het grotere belang voor onze gemeente, en dus van alle inwoners, verenigingen en ondernemers, boven het belang van enkele individuen.

VLP voorstellen aangenomen tijdens begrotingsbehandeling

VLP VLP Beesel 13-11-2023 07:56

Op 9 november 2023 heeft de behandeling plaatsgevonden van de meerjarige programmabegroting (hierna: begroting 2024) van de gemeente Beesel. Als VLP hebben we ons ook nu weer na een terdege voorbereiding op de begrotingsbehandeling ons voor de volle 100% ingezet voor onze mooie gemeente en de inwoners en ondernemingen van Offenbeek, Reuver en Beesel.

Als VLP zijn we verheugd dat in het verlengde van de acceptatie van de voorliggende begroting 4 specifieke voorstellen van de VLP zijn aangenomen. Onderstaand benoemen wij deze waarna wij ieder onderwerp apart zullen toelichten;

1. Plan tot renovatie en verduurzaming van “De Schakel”. Mogelijke huisvesting bibliotheek.

2. Verhuiskostenvergoeding van € 3.000,–.

3. Realisatie reserve ad € 250.000,– ten behoeve van het Draaksteken en Europese culturele route.

4. Onderzoek inzake mogelijkheden tot realisatie openbare oplaadpunten voor elektrische fietsen.

Aanvullend heeft de VLP ingestemd met een heffingskorting van € 36,00 in 2024 op de lokale heffingen om inwoners tegemoet te komen in de alsmaar stijgende kosten van levensonderhoud.

1. Plan tot renovatie en verduurzaming van “De Schakel”.

Insteek is het behoud van het vaste podium en een grote zaalfunctie waardoor deze accommodatie ook in de toekomst gebruikt kan worden door verenigingen, bedrijven en particulieren voor activiteiten en evenementen. Aanvullend is aangegeven om te bekijken of huisvesting van de bibliotheek in de Schakel mogelijk is waarbij gesteld is dat hierbij goed overleg en samenwerking met de bibliotheek noodzakelijk is. Dit initiatief werd gesteund door de fracties van het CDA en Samen Verder.

2. Verhuiskostenvergoeding van € 3.000,–.

Om de doorstroming in de woningmarkt in onze gemeente te bevorderen zal een proef worden opgestart in samenwerking met woningcorporatie Nester. Insteek is om gesprekken te starten met een- of tweepersoonshuishoudens die momenteel een grote sociale huurwoning bewonen en mogelijk geïnteresseerd zijn om te verhuizen naar een kleinere huurwoning of kleine levensloopbestendige woning. Door de gemeente Beesel wordt, onder bepaalde voorwaarden, aan bewoners die hiertoe bereid zijn een verhuiskostenvergoeding van €3.000 beschikbaar gesteld als tegemoetkoming in de hieraan verbonden kosten. Met dit VLP voorstel heeft de volledige gemeenteraad ingestemd.

3. Realisatie reserve ad € 250.000,– ten behoeve van het Draaksteken.

Het 7-jaarlijkse Draaksteken is een belangrijk onderdeel van de recreatief toeristische visie van de gemeente Beesel. Voeg daarbij de opzet en instandhouding van een EuropeseCultureleRoute rond het thema St. Joris en de Draak (Een samenwerking tussen meerdere Europese landen onder toezicht van de Raad van Europa)) en je hebt iets unieks in handen. Om dit ook voor de toekomst te waarborgen wordt eenmalig € 250.000 gereserveerd voor toekomstige uitgaven voor zowel de Europese Culturele Route als het Draaksteken zelf.

4. Onderzoek inzake mogelijkheden tot realisatie openbare oplaadpunten voor elektrische fietsen.

We zien steeds meer inwoners en toeristen gebruik maken van elektrische fietsen. Om het opladen van de accu’s mogelijk te maken hebben we gevraagd om dit initiatief te onderzoeken en indien mogelijk oplaadpunten te realiseren op meerdere locaties in onze gemeente zoals bijvoorbeeld de markten in Beesel, Reuver en Offenbeek en in de omgeving van de Witte Stein.

Tijdens de begrotingsbehandeling zijn buiten de reeds genoemde onderwerpen tal van onderwerpen aan de orde geweest waarbij de VLP nadrukkelijk de belangen van de inwoners, organisaties, verenigingen en ondernemers heeft behartigd. Wij blijven ons als lokale partij continu inzetten voor onze mooie gemeente, haar inwoners en ondernemingen. Samen met jullie zijn wij de gemeente Beesel, waarin leefbaarheid, gemeenschapszin en saamhorigheid voorop staat. Alleen kunnen we niet veel maar samen kunnen we heel veel bereiken. Wilt u weten hoe u hieraan kunt meewerken? Neem dan contact met ons op via www.vlpbeesel.nl.

Voedselbank in de gemeente Beesel

VLP VLP Beesel 05-09-2023 07:55

Eindelijk is het zover. Op 8 januari 2023 heeft de VLP een brief gestuurd naar de gemeente met de vraag of de mogelijkheden voor de vestiging van een Voedselbank in de gemeente Beesel onderzocht konden worden. Dit werd voortvarend opgepakt door Wethouder Linda Nijssen hetgeen nu een definitief karakter krijgt met de opening van een dependance van de Voedselbank Midden-Limburg in gemeenschapshuis De Schakel op 11 september 2023.

Zoals al eerder via onze social media gemeld, maken meer dan 30 gezinnen uit onze gemeente gebruik van de voedselbank in Venlo. Nut en noodzaak van deze voorziening was meer dan duidelijk voor de VLP. Wij zijn dan ook zeer verheugd dat vanaf 11 september 2023 iedere maandag de Voedselbank Midden-Limburg een uitgifte punt inricht in gemeenschapshuis De Schakel. Dit uitgiftepunt zal gerund worden door ondermeer plaatselijke vrijwilligers die actief zijn onder de paraplu van de Voedselbank Midden-Limburg.

Als VLP willen wij via dit artikel nadrukkelijk onze dank uitspreken richting de Voedselbank Midden-Limburg in het algemeen en haar voorzitter de heer Boereboom in het bijzonder. Zonder hun actieve opstelling en medewerking was de huidige realisatie van het uitgiftepunt niet mogelijk geweest.

Zoals al geschreven draait de Voedselbank met name op vrijwilligers. Wilt u actief bijdragen aan het welslagen van ons uitgiftepunt en een steun zijn voor uw medeburgers in nood meldt u dan aan via www.voedselbankmiddenlimburg.nl. Dit geldt ook voor plaatselijke ondernemers die producten willen aanbieden aan de Voedselbank Midden-Limburg. Meld u aan!

En dan misschien wel de belangrijkste oproep; Bent u of uw naasten in een situatie waarbij de financiële middelen niet toereikend zijn en denkt u in aanmerking te komen voor hulp vanuit de Voedselbank? Schroom dan niet om hier gebruik van te maken. Als VLP nodigen wij u uit contact op te nemen met de Voedselbank en het gesprek met hun aan te gaan. U kunt dit doen door het volgende nummer te bellen : 0475-336333. Hierna kiest u in het keuzemenu optie 1.

Als VLP wensen wij de Voedselbank Midden-Limburg, bestuur en vrijwilligers, donateurs maar met name de gezinnen die gebruik gaan maken van ons lokale uitgiftepunt het allerbeste toe. De noodzaak van de voedselbank is helaas een feit en we hopen dat de voedselbank op deze manier een bijdrage kan leveren voor onze inwoners. We gaan samen voor een zo maximaal mogelijke uitgangssituatie in onze eigen gemeente.