Nieuws van GroenLinks in Berg en Dal inzichtelijk

510 documenten

Wisseling van de wacht bij GroenLinks Berg en Dal | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 11-09-2020 00:00

Raadslid Peter Maas van GroenLinks Berg en Dal neemt tijdens de vergadering van 29 oktober 2020 afscheid van de Raad van de Gemeente Berg en Dal. Hij zal worden opgevolgd door commissielid Marjan Verdijk.

Peter Maas
Peter Maas heeft zich ruim een halve eeuw vanuit verschillende betaalde en onbetaalde functies ingezet voor de maatschappij: als ambtenaar bij onder andere de Gemeente Buren, als voorzitter van de Voedselbank Groesbeek e.o. en ten slotte als raadslid namens GroenLinks Berg en Dal.

Zijn inzet voor de zwakkeren in onze samenleving is de rode draad in zijn werk. In de raad combineerde hij zijn grote sociale betrokkenheid met een enorme werklust en was hij in de loop der jaren lid van de Commissie Wijkwensen, de Rekenkamercommissie, alsmede de werkgroepen Begroting, Bestuurlijke Vernieuwing en Sociaal Domein.

In het bijzonder heeft Peter zich - samen met andere raadsleden - ingezet voor het beter en tijdig betrekken van onze inwoners bij ontwikkelingen die hen rechtstreeks aangaan. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit of sociale zekerheid. Voor hem is dit een belangrijke voorwaarde voor de inrichting van de samenleving van morgen, waar iedereen – op voet van gelijkheid - erbij hoort.

 
Marjan Verdijk
Peter vindt dat nu de tijd is gekomen om te ontdekken of er nog een leven na de politiek is en neemt daarom tijdens de vergadering van 29 oktober 2020 afscheid van de Raad van de Gemeente Berg en Dal. In commissielid Marjan Verdijk heeft de fractie inmiddels een geschikte opvolger kunnen vinden en zal Peter de komende weken zijn werkzaamheden in goed overleg aan haar en de overige fractieleden overdragen.  
Marjan heeft biologie gestudeerd in Utrecht, en is daarna voor de liefde naar onze gemeente verhuisd. Eerst woonde zij in de Refter in Ubbergen, daarna is zij via Nijmegen en Malden in het buitengebied tussen Bredeweg en De Horst terecht gekomen. Sinds 2018 heeft zij als commissielid brede ervaring opgedaan in de lokale politiek. Zij zal zich met name richten op de onderwerpen milieu, natuur en landschap, waarbij inwoners zoveel mogelijk moeten worden betrokken.

De fractie in Corana-tijd | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 03-04-2020 00:00

Sinds donderdag 12 maart zijn alle bijeenkomsten van de gemeente afgezegd. Wanneer en hoe we weer gaan vergaderen is nog niet duidelijk, maar de regering heeft wel spoedwetgeving gemaakt om digitaal vergaderen en besluitvorming mogelijk te maken, dus wie weet is de raadsvergadering van 14 mei een digitale vergadering.

Onze fractieleden zijn nog steeds te bereiken via de mail of per telefoon. Dus mensen die vragen of opmerkingen hebben kunnen ons nog steeds benaderen. Als fractie spreken we elkaar op maandagavond via beeldbellen. Dat is een beetje lastiger dan normaal maar tot nader order zullen we het daar toch mee moeten doen.

Nelson, onze wethouder, werkt ook grotendeels vanuit huis. Er wordt nog steeds gewerkt aan de plannen uit zijn portefeuille, maar voor veel van de maatregelen, bijvoorbeeld die op het gebied van duurzaamheid, is overleg met inwoners nodig. We zullen moeten kijken hoe we dat kunnen organiseren.

 

 

 

 

 

De fractie in coronatijd | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 03-04-2020 00:00

Sinds donderdag 12 maart zijn alle bijeenkomsten van de gemeente afgezegd. Wanneer en hoe we weer gaan vergaderen is nog niet duidelijk, maar de regering heeft wel spoedwetgeving gemaakt om digitaal vergaderen en besluitvorming mogelijk te maken, dus wie weet is de raadsvergadering van 14 mei een digitale vergadering.

Onze fractieleden zijn nog steeds te bereiken via de mail of per telefoon. Dus mensen die vragen of opmerkingen hebben kunnen ons nog steeds benaderen. Als fractie spreken we elkaar op maandagavond via beeldbellen. Dat is een beetje lastiger dan normaal maar tot nader order zullen we het daar toch mee moeten doen.

Nelson, onze wethouder, werkt ook grotendeels vanuit huis. Er wordt nog steeds gewerkt aan de plannen uit zijn portefeuille, maar voor veel van de maatregelen, bijvoorbeeld die op het gebied van duurzaamheid, is overleg met inwoners nodig. We zullen moeten kijken hoe we dat kunnen organiseren.

 

 

 

 

 

Gaat het dit voorjaar gebeuren, zal Groesbeek centrum aantrekkelijker worden? | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 16-01-2020 00:00

Dit voorjaar zal de gemeenteraad een besluit nemen over de inrichting van het centrum van Groesbeek.

Het centrum van Groesbeek wordt momenteel doorkruist door een drukke autoweg waar fietsers en voetgangers zich doorheen moeten wurmen. Het centrale marktplein wordt het grootste gedeelte van de tijd gebruikt om auto’s op te parkeren. Een maal per week moeten de auto’s wijken voor de markt, en af en toe moeten de auto’s plaatsmaken voor een feesttent. Zoals het nu is, is het centrum totaal onaantrekkelijk, onvriendelijk en alleen uitnodigend voor automobilisten.

Dus er moet iets gebeuren en daarvoor zijn de eerste plannen gemaakt. Daarin is met name gefocust op het verlagen van de snelheid van het verkeer en het verminderen van het aantal geparkeerde auto’s op het marktplein.

GroenLinks vindt dat een gemiste kans.

In de huidige toekomstplannen draait nog steeds alles om de auto: hoe hard ze mogen rijden en waar ze stil mogen staan. De ruimte die overblijft is voor voetgangers, fietsers, scootmobielers andere niet-automobilisten. GroenLinks zou graag willen dat deze verhoudingen worden omgekeerd. Dat het centrum ruim baan biedt aan voetgangers en fietsers, met vanzelfsprekend een centrale plaats voor de bus. De ruimte die overblijft is dan voor auto’s.

Wat zou het mooi zijn als de Groesbeker net zo makkelijk met de fiets boodschappen kon doen als nu met de auto. Dat er vanuit iedere wijk vrijliggende fietspaden zijn tot in het centrum, dat er bij de supermarkten voldoende fietsparkeergelegenheid is, waar ook grotere transportfietsen kunnen staan, dat er zijn voldoende ebike-oplaadpunten zijn en een fietsreparatiepunt in het centrum.

Voor toeristen zouden er fietsverhuurpunten en voor forenzen fietsstallingen moeten zijn waar de fiets veilig kan staan bij overstap op de bus. Op de terrasjes kan men elkaar weer verstaan omdat het autogeraas is verdwenen. In het centrum zijn nog enkele parkeerplekken voor invaliden maar de meeste ouderen en invaliden verplaatsen zich liever per scootmobiel. Ook zijn er enkele parkeerplaatsen voor deelauto’s. Voor de andere automobilisten zijn er parkeerplaatsen aan de randen van het centrum.

Misschien lukt het niet om het centrum van Groesbeek nu meteen om te toveren tot een paradijs. Daarvoor zijn er nog te veel mensen aan hun auto verslingerd. Maar de trend is onmiskenbaar: fietsen wordt steeds aantrekkelijker door de ebike, het autodelen rukt op en door de vergrijzing zal ook de scootmobiel steeds massaler aanwezig zijn. In de steden is een eigen auto eerder een last dan een lust en ook in de grotere dorpen met goed openbaar vervoer zal de ‘noodzaak’ tot autobezit verminderen.

Voor een dorp als Groesbeek is het zinnig om alvast rekening te houden met deze toekomstige ontwikkelingen en, nu we op dit beslismoment zijn, het centrum zo in te richten dat het straks gemakkelijk aangepast kan worden naar een autoluwe variant.

 

Begrotingskrant | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 07-11-2019 00:00

GroenLinks zet zich in voor een betere toekomst. Hoe willen we dat onze samenleving er over 10 a 20 jaar uitziet? Hoe zorgen we voor een leefbare aarde, waar vele generaties goed kunnen leven? Hoe zorgen we dat iedereen volwaardig kan meedoen in onze samenleving?

GroenLinks wil niet alles houden zoals het is, vroeger was zeker niet alles beter. Sinds WOII is alles gericht geweest op groei, meer welvaart, meer productie en meer rijkdom. Dat is ten koste gegaan van het natuurlijk evenwicht en het is duidelijk dat we niet zo door kunnen gaan.

Die rijkdom is ongelijk verdeeld in de wereld en ook in eigen land. Ongelijkheid is een voedingsbodem voor sociale, lichamelijke en mentale problemen. De afgelopen jaren  is veel ontdekt  over de gevolgen van de economische groei voor de natuur en het klimaat. Ook hebben we meer inzicht is de oorzaken en samenhang van sociale problemen. GroenLinks neemt nieuwe kennis en inzichten serieus.  Economische groei is niet langer het doel. GroenLinks kiest voor gezondheid, welzijn, duurzaamheid en gelijkheid.

 

 

Energietransitie

Nederland is niet het beste jongetje van de klas! Als het om energiebesparing gaat en schone energie loopt Nederland achteraan in Europa. Berg en Dal loopt weer achter ten opzichte van het Nederlands gemiddelde.

Doorgaan met subsidie voor verduurzamen woning. In 2020 de aanleg van zonneparken  mogelijk maken. Starten met voorbereiding van plaatsing  windmolens en onderzoek naar mogelijkheden waterkracht en waterstof. Doel: Berg en Dal voorziet in de eigen energiebehoefte.

Schone economie.

De bedrijven zijn sinds 2008 wettelijk verplicht energiebesparingsmaatregelen te nemen, als ze die investering binnen 5 jaar kunnen terugverdienen. Door gebrek aan voorlichting en handhaving gebeurt dit niet genoeg. GroenLinks wil hiervoor extra personeel aanstellen. De gemeente moet het goede voorbeeld geven door gebouwen, wagenpark en werkzaamheden zo energiezuinig en schoon mogelijk te laten zijn.

Biodiversiteit.

Het natuurlijk evenwicht is menselijk ingrijpen flink verstoord en het voortbestaan van soorten (planten, mens en dier) wordt bedreigd.

Daarom kiest GroenLinks voor versterking van natuur, schone lucht, minder stikstof en CO2. Hiervoor moeten lastige keuzes gemaakt worden. Dat willen we samen met inwoners doen, maar er zijn snel maatregelen nodig.

 

 

Menselijke zorg.

In 2006 is de zorg een verdienmodel geworden en overbelast door bureaucratie en werkdruk. Jaarlijks stijgen de premies en de eigen bijdragen.

De gemeente heeft zorgtaken erbij gekregen zonder voldoende geld. We zullen keuzes moeten maken welke zorgtaken we prioriteit geven. GroenLinks wil extra investeren in preventie en vooral bij de jeugd. Vroegtijdig problemen signaleren en voorkomen is het beste voor betrokkenen en spaart op termijn dure hulp uit.

Mobiliteit.

Voor  korte afstanden is fietsen gezonder en schoner dan de auto.  GroenLinks wil dat stimuleren met comfortabele en veilige fietspaden.  In de dorpen en op kleine wegen moet de fietser meer ruimte krijgen.

We pleiten bij de provincie voor schoon, betaalbaar en goed openbaar vervoer. De gemeente moet zorgen voor voldoende laadpalen voor elektrisch rijden.

Eerlijk delen.

Bedrijven en hoge inkomens moeten meer belasting betalen. Mensen met een klein inkomen moeten er meer op vooruit gaan door een ruim minimabeleid en kwijtschelding lokale belastingen en zonder onnodige en op wantrouwen gebaseerde regels.

Aan de omschakeling naar schone energie moeten mensen met een klein inkomen mee kunnen doen, zonder daardoor hogere woonlasten te krijgen.

Eén samenleving.

We delen met zijn allen dezelfde planeet, hetzelfde land en dezelfde straat. Niet iedereen is en denkt hetzelfde (gelukkig maar!). We krijgen alleen een goede samenleving als we bereid zijn om onze verschillen te overbruggen en samen afspraken te maken. We gaan uit van gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid en vertrouwen.

Er zijn ook grenzen en die moeten  gehandhaafd worden, zodat ieder zich thuis voelt.

 

GroenLinks Berg en Dal 2019

 

overdenkingen mbt de energievisie | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 11-09-2019 00:00

De energievisie voor de gemeente Berg en Dal:

Dat er een groot probleem is met ons klimaat en dat we daar snel iets aan moeten doen, daarover bestaat eigenlijk nauwelijks nog twijfel, maar wat zijn nu op korte termijn de beste maatregelen die we als gemeente kunnen nemen?

 

De reacties:

Deze zomer lag in onze gemeente de nieuwe energievisie ter inzage, waarop inwoners een inspraakreactie kunnen geven. En waren de reacties nou; “ ja, zo moeten we het doen!”?  Nee, reacties die ons bereiken zijn, “ja, het is goed dat we maatregelen aankondigen, maar toch geen zonneparken in ons mooie landschap?!” En “waarom beginnen we niet met zonnepanelen op openbare gebouwen en huizen?” En de een zegt, “waarom geen windmolens” en de andere zegt, “nee, zeker geen windmolens, ook niet in de toekomst, die moeten op zee.” En “we moeten niet investeren in zonne-energie maar in waterkracht of waterstof.” “Nee”, zegt de ander, “niet in waterstof!!” En later kwam vanuit de provincie, dat er geen zonneparken mogen komen op vruchtbare landbouwgrond, maar het is toch bekend dat de grote velden met mais of raaigras bepaald niet goed zijn voor de biodiversiteit, omdat er geen enkel leven meer inzit en ook dat die gewassen alleen verbouwd worden voor onze veel te grote veestapel, die we voornamelijk voor de export willen behouden. En die nu met de uitspraak van de Raad van State over de PAS helemaal ter discussie staat.

De (on)mogelijkheden:

Dus hoewel ik best begrijp dat mensen in eerste instantie ook nadelen zien en andere ideeën ook heel goed kunnen zijn, moeten we nu echt aan de gang, en onze mogelijkheden zijn nu beperkt. Want wij kunnen niet zo maar zorgen dat er geen auto’s meer rijden, dat we onze huizen niet meer verwarmen en dat er geen schepen meer varen over de Waal. Wij kunnen niet zelf de technieken uitvinden om waterstof te produceren zonder zonne- of windenergie. Ook de techniek om grootschalig energie te winnen uit waterkracht is (nog) niet beschikbaar.  Maar we moeten wel naar 100 procent schone energie in minder dan 40 jaar.

We willen dat doen, wat we moeten doen en wel graag met draagvlak onder onze inwoners, zeker als het in eerste instantie geld kost. En als die maatregelen dan toch ook nog een beetje zoden aan de dijk moeten zetten, kom je toch al gauw bij zonneparken uit. En dat staat ook in de energievisie. En natuurlijk moeten er ook zo veel mogelijk zonnepanelen op huizen en gebouwen, maar we kunnen eigenaren van panden daar niet toe dwingen, dus zal dat zeker op korte termijn niet genoeg opleveren. En in totaal is dat ook zeker niet genoeg, en ook windmolens op zee leveren niet genoeg energie voor heel Nederland. En ook het soms geopperde idee van kerncentrales is een onmogelijkheid omdat dat veel te lang duurt, ontzettend veel geld kost, onrendabel is op lange termijn en ook een enorm probleem van kernafval en andere risico’s met zich meebrengt.

En dus moeten we aan de gang.

Binnenkort wordt de energievisie besproken in de carrousel. Dan zullen we alle zienswijzen die zijn ingeleverd, meewegen in onze beslissing. Misschien zal de wethouder nog kleine aanpassingen laten maken op de energievisie, naar aanleiding van de zienswijzen, maar heel veel anders kan het niet worden.

En dan moeten we met die plannen aan de slag. Dat we te veel willen, dat kan volgens mij bijna  niemand meer denken en ikzelf denk zelfs dat het veel te weinig is, volgens mij zullen we echt naar een andere manier van leven toe moeten, maar voorlopig is er geen draagvlak voor meer en kunnen we als gemeente ook niet veel meer.. Het is aan onze collega’s in de landelijke politiek, in Europa en de wereld waar de grote klappers gemaakt zouden kunnen worden, en in de Industrie, de Landbouw en Mobiliteit. Laten we hopen dat dat snel echt door iedereen ingezien wordt, voor het te laat is.

De Fietsersbond organiseert ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 19-08-2019 14:10

De Fietsersbond organiseert ‘Fietsstad 2020’, een landelijke verkiezing waarbij fietsers gevraagd wordt naar hun ervaring met het fietsen in hun eigen stad. Ga nu naar www.fietsstad.nl, vul de enquête in en win (met een beetje geluk) een elektrische fiets!

Bezorgdheid over ontgassingen door ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 09-07-2019 12:38

Gisteravond leuke excursie in en ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 28-05-2019 10:30

Gisteravond leuke excursie in en rond de kern Ooij in onze mooie Berg-en-Dal, geleidt door buurtbewoner en vegetatiekundige, Johan Loermans. Deze activiteit deden we samen met onze collega’s van GroenLinks Nijmegen, heel gezellig en goed om ook naderhand samen nog gezellig een drankje te doen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.