We hebben het voor elkaar gekregen!Een verdubbeling van de zetels. Het resultaat van hard werken en een campagne die goed verlopen is. Dank aan het campagneteam, de kerncontactpersonen en natuurlijk ook ons bestuur. Een heel goed voorbeeld van hoe we samen Buren zijn. Uitslag Van één naar twee zetels, daar zijn we natuurlijk blij mee! 8% van de Burenaren die gestemd hebben, hebben op het CDA Buren gestemd. Dat is meer dan bij de vorige verkiezingen, maar natuurlijk nog niet genoeg. Bij de volgende verkiezingen gaan we voor nog meer stemmen! Nieuwe fractie Raadsleden Monique Bettink-Pierik (Buren) Peter van Dijk (Eck en Wiel) Burgerraadsleden Willem van Blijderveen (Ingen) Thomas Jansen (Zoelen) Fractievolgers Aad van der Sluijs (Buren)
233 documenten
CDA Buren stelt kieslijst vast
Het CDA Buren heeft op 16 december haar kieslijst vastgesteld. De lijst heeft vertegenwoordigers uit veel van de kernen in de gemeente. Lijsttrekker Monique Bettink-Pierik is daarom blij met de lijst: “Ik vind het geweldig om samen met mensen die passie hebben voor hun dorp en stad ons de komende jaren in te zetten voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Buren. Dat doen we met een sterk verkiezingsprogramma waarin we dicht bij mensen staan. Juist lokaal kun je als volksvertegenwoordiger het verschil maken en veel voor elkaar betekenen in het dagelijks bestaan. Het is wel zo dat wij dankzij onze ingangen bij Provincie en Tweede Kamer kunnen opkomen voor de Burense belangen als dat nodig is. Dat is een belangrijk voordeel op partijen die niet in het provinciale of landsbestuur zitten. Het Burens CDA is een lokale en onafhankelijke partij. In overleg met onze inwoners bepalen wij de koers: want sámen zijn we Buren.” De lijst: Monique Bettink-Pierik, Buren Peter van Dijk, Eck en Wiel Thomas Jansen, Zoelen Willem van Blijderveen, Ingen Hans van der Vlies, Asch Aad van der Sluijs, Buren Hedy Bouman – Jansen, Maurik Petar Opic, Maurik Joost van den Anker, Maurik Wout Oskam, Beusichem
Monique Bettink-Pierik verkozen tot lijsttrekker CDA Buren
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 13 september 2021 is Monique Bettink-Pierik unaniem gekozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Het bestuur: "Wij zijn onder de indruk is van de hoeveelheid werk dat wordt verricht door Monique en de praktische manier waarop zij bezig is. Inspirerend, en onder de indruk van haar werkwijze, ook betreffende de recente vorming van het College. We zijn overtuigd geraakt van haar CDA-wortels en geworteldheid in de gemeentepolitiek.Het is vanwege haar analytische en praktische gaven, inspirerend, waar nodig vasthoudend, dat het bestuur dit voorstel doet."
CDA Buren heeft weer een voltallig bestuur
In de algemene ledenvergadering van 12 februari 2021 heeft het CDA Buren Jannie van den Hul-Omtalen Engelina van Steenbrugge-Spiering als respectievelijk interim voorzitter en interim secretaris (op afstand) benoemt. Het bestuur bestaat daarmee uit Jannie, Engelina, Hedy Bouman-Jansen (algemeen bestuurslid) en Frank de Haan (penningmeester). We wensen het bestuur veel succes!
CDA ziet geen toegevoegde waarde in spoeddebat kanaalwoningen
Het CDA begrijpt de teleurstelling en frustratie van de vele bewoners langs het kanaal Almelo-De Haandrik die nog niet weten welke financiële regeling voor hen door de provincie wordt getroffen. Sommige bewoners hadden een andere uitkomst verwacht van de selectie die de provincie heeft gemaakt op basis van de onderzoeksresultaten. Ook dat heeft begrijpelijkerwijs weer tot teleurstelling geleid. Het CDA ziet echter geen toegevoegde waarde in het op korte termijn bijeenroepen van Provinciale Staten voor een spoeddebat. Afgelopen week is duidelijk geworden welke huizen schade hebben als gevolg van de werkzaamheden door de provincie aan het kanaal. De schade aan die huizen zal in zijn geheel door de provincie worden vergoed. Voor de andere huizen die wel schade hebben maar waarvan (nog) niet duidelijk is dat de oorzaak ligt bij de werkzaamheden van de provincie was eerder voorgesteld een lening te verstrekken. Dit voorstel is door alle partijen in de Statenvergadering op 1 juli afgewezen. Het CDA had voorgesteld deze groep bewoners tegemoet te komen met een vergoeding tot maximaal 200.000 euro per huis. Daar was echter onvoldoende steun voor en ook voor andere alternatieven was geen meerderheid. Om die reden hebben de Staten unaniem besloten het college opdracht te geven voor 1 oktober met een nieuw voorstel voor deze groep huiseigenaren te komen. Een debat op korte termijn in de staten hierover kan dat besluit niet meer veranderen en heeft dus wat het CDA geen toegevoegde waarde. Het CDA wil ook voorkomen dat er verwachtingen worden gewekt dat er met een nieuw debat op korte termijn er sneller duidelijkheid komt over de nieuwe regeling. Een debat brengt een nieuwe regeling niet dichterbij. Wel wil het CDA ook dat de regeling liever vandaag dan morgen wordt bekend gemaakt.
“De VVD liet bij monde van ...
VVD CDA PvdA Buren 18-07-2019 05:50
“De VVD liet bij monde van fractievoorzitter Nanda van Doremalen weten dat er simpelweg geen geld is om de sporthal te bouwen. Ook stelde ze dat de financiering nog steeds niet duidelijk is. Tot op de dag van het raadsbesluit blijkt dat er opeenvolgende fouten zijn gemaakt in de berekening van de nieuwe hal. ,,Het is uit de hand gelopen'', memoreerde ze meerdere malen. Volgens haar is een OZB-verhoging geen knop waar je aan kunt draaien en toevoegen van andere belastingen vindt de VVD eveneens niet wenselijk. Ze kreeg bijval van het CDA dat zich not amused toonde over de vele fouten, aannames en verkeerde berekeningen die aan het plan ten grondslag liggen. DEKKEND De PCG waarschuwde dat het al een probleem is om 2020 dekkend te krijgen. Vooral onverwachte kosten kunnen dan zorgen voor een probleem. Als voorbeeld noemde fractievoorzitter Kees van de Bijl de bestrijding van de processierups. Daarnaast ziet hij het afschaffen van de hondenbelasting weer niet gebeuren. Iets waar volgens hem vele hondenbezitters naar uitkijken.” Bron: StadBuren Er is een begrotingstekort van 2,4 miljoen euro en daar hebben we nog geen oplossing voor gevonden. Het project Sporthal is 400% duurder dan bij het eerste raadsbesluit door o.a. fouten in berekeningen en kost inmiddels bijna 5 miljoen euro. In het coalitieakkoord hebben Gemeentebelangen, VVD en PvdA afgesproken dat de belastingen niet extra verhoogd zullen worden. De VVD wil zich daar aan houden en dat betekent moeilijke keuzes maken. We roepen de gemeente nadrukkelijk op om de juiste rol te pakken. Schoenmaker blijf bij je leest.
[MAURIK] Het was een zware bevalling, maar de bouw van een nieuwe sporthal in Maurik gaat voorlopig niet door. Om toch de scholen ter wille te zijn, heeft de gemeenteraad het college opdracht gegeven om tijdelijk een luchthal te plaatsen in de kern Maurik. [door Neeltje van Triest]
Sporthal Maurik | de VVD trekt als ...
VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Buren 14-07-2019 06:02
Sporthal Maurik | de VVD trekt als eerste de stekker eruit Door continue budgetoverschrijdingen is de sporthal inmiddels 400% duurder dan in het eerste voorstel. Deze 5 miljoen euro hebben we niet. Dit project is uit de hand gelopen. Daarnaast hebben we een begrotingstekort van 2,4 miljoen. Daar hebben we nog geen oplossing voor gevonden. De enige ander knop om aan te draaien is de OZB te verhogen of andere extra belastingen in te voeren. Daar staat de VVD niet achter. We hebben de stekker eruit getrokken en een alternatief plan neergelegd. Een belangrijke factor in de steeds oplopende kosten is dat de gemeente het zelf uitvoert. Een ambtelijk apparaat zorgt voor vertraging. Expertise moet worden ingehuurd. Daarnaast is tot 4 keer toe gebleken dat men is uitgegaan van de verkeerde cijfers waardoor er steeds geld bij moet. Het voorstel van de VVD, D66, CDA, PCG en PvdD is gisteren in de raad aangenomen. Daarin wordt de opdracht gegeven om op korte termijn de scholen tegemoet te komen door te onderzoeken of er een semipermanente buitensport accommodatie geplaatst kan worden. Voor de lange termijn willen de partijen het plan voor de sporthal uitzetten in de markt met als voorwaarde dat de scholen er kunnen gymmen. Zodoende kan er nog steeds tegemoetgekomen worden aan de wensen van de verenigingen. Een belangrijk verschil is dat de gemeente daar geen rol in heeft, waardoor de financiële risico’s niet bij onze inwoners worden neergelegd. We vragen nadrukkelijk dat de gemeente de juiste rol pakt. Schoenmaker blijf bij je leest. In ons betoog waren we eerlijk en kritisch. Ga naar onze website hieronder om het te zien via webcast.
Kunnen wij een sporthal betalen? Nee. De gemeente Buren verkeert in financieel zwaar weer. Er is een begrotingstekort van maar liefst 2,4 miljoen euro en daar hebben we nog geen oplossing voor gevonden. Daar nu extra structurele lasten aan toevoegen is financieel onverantwoord.
Initiatief om de lokale democratie ...
VVD CDA Buren 22-05-2019 05:41
Initiatief om de lokale democratie in de regio te verbeteren. We zien 4 kansen.
20 mei 2019 | Je gaat er wél over De belangrijkste boodschap van deze avond is dat de raden wel degelijk veel invloed hebben op gemeenschappelijke regelingen zodra wij gaan samenwerken. En juist dat stukje is nog niet voldoende en structureel georganiseerd in Regio Rivierenland. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgen we een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kunnen we als het ware tekenen bij het kruisje. Dat kan beter en dat moet ook beter. De stem van onze inwoners klinkt nauwelijks door in de regio. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van ons dat wij het verlengd lokaal bestuur (=gemeenschappelijke regelingen) met nieuwe ogen gaan bekijken. Hoewel de beweging groot is en de materie complex liggen er ook tal van kansen vlak voor onze voeten. Juist daar vragen we nu aandacht voor. De kansen Deze bijeenkomst is de eerste aanzet om samen te komen tot een beter besluitvormingsproces. De problemen die we als eerste willen aanpakken: 1. De dossiers worden binnen de 8 raden niet op hetzelfde moment besproken in de raad. Het betreft hier vooral de beleidsmatige dossiers. Bij de ene raad wordt het besproken in september en bij de andere komt hetzelfde dossier pas aan bod in december. Hierdoor kunnen wij over de inhoud niet met elkaar afstemmen. We stellen voor om de motie ‘synchroniseren van de agenda’s’ in te dienen, waardoor de griffiers van de 8 raden de opdracht krijgen om onze agenda’s onderling uit te lijnen. Dit geldt voor alle stukken van gemeenschappelijke regelingen, waarvan raden ook formeel wat mogen vinden (zienswijzen). Samen toewerken naar eenzelfde stip aan de horizon is de eerste stap richting een goede samenwerking in de regio. 2. Hoewel de vergaderingen van het Algemeen Bestuur (AB) van de gemeenschappelijke regelingen openbaar zijn, zijn ze voor raadsleden nauwelijks te bezoeken omdat ze overdag plaatsvinden. De vergaderingen zijn nauwelijks navolgbaar. Er speelt zich dus veel af in de regio waar de raadsleden weinig zicht op hebben. Om onze rol als volksvertegenwoordiger goed te kunnen vervullen, moeten we kaderstellend en controlerend kunnen zijn. Dat betekent niet alleen achteraf geïnformeerd worden over de voortgang maar met name aan de voorkant richting mee kunnen geven en tijdig kunnen controleren. Dit is een belangrijk punt omdat samenwerken in de regio in de toekomst steeds belangrijker wordt. We stellen voor om de motie ‘transparantie van bestuur’ in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het AB van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online (al dan niet live) beschikbaar te laten zijn. Vergaderingen zouden in de raadszalen kunnen plaatsvinden, waardoor zij online te volgen zijn en later altijd zijn terug te zien. Ook voor onze inwoners. 3. Raadsleden zijn in de regio nog nauwelijks georganiseerd. Dat is een gemis omdat er op deze manier weinig verbinding is tussen de raden. Dat merk je goed als je het besluitvormingsproces wil verbeteren. Omdat we zo versnipperd zijn hebben we weinig slagkracht. We kunnen als raden wel veel invloed hebben, maar alleen als we samen staan. We hebben als het ware een plek nodig waar het samenkomt. We willen onze initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ graag uitbreiden met een afvaardiging uit alle 8 raden, zodat we op regionaal niveau met elkaar het gesprek kunnen voeren. We stellen voor om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen. Hierin kiezen we ervoor om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de 8 raden te laten fungeren totdat er een definitieve raadskring gevormd is. We kiezen in eerste instantie voor een tussenvorm, een initiatief-raadskring, die tot aan het einde van 2019 zich gaat bezighouden met twee taken: A. Het opstellen van eerste wensen en doelen (manifest) tussen de 8 raden; B. Zich buigt over hoe de afvaardiging uit de 8 raden op een goede manier kan worden georganiseerd en ervoor zorgt dat er een definitieve raadskring komt. 4. De basisvoorwaarde om als raadslid in positie te zijn en te worden gebracht, is een goede informatievoorziening. Dit is een eerste wettelijke verantwoordelijkheid van het college van B&W. In de vierde motie worden de colleges van burgemeester en wethouders opgeroepen om de raad te voorzien van juiste, volledige en tijdige informatie. We stellen voor de motie ‘Informatievoorziening vanuit het college’ in te dienen. Wat vragen we van jullie? Wij als initiatiefnemers willen jullie vragen om deze moties te bespreken en in je eigen raad in te dienen. Mocht het zo zijn dat deze moties in 8 raden worden aangenomen dan hebben we als raadsleden van Regio Rivierenland samen de eerste stap gezet naar meer ‘grip op de gemeenschappelijke regelingen’. Hoe gaat het nu verder? De initiatiefgroep monitort het proces na deze bijeenkomst en houdt bij welke stappen de 8 raden zetten. Worden de moties ingediend? Zo ja, welke? We zullen hierover communiceren via Facebook. Zie de contactgegevens hieronder. Ook als er maar één van de 4 moties wordt aangenomen door de 8 raden, dan hebben we samen toch al een grote stap gezet in het verbeteren van de lokale democratie. We hebben namelijk laten zien dat het mogelijk is. Wat gebeurt er als de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ niet wordt aangenomen? Dan blijft de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden bestaan en zal zij nogmaals proberen tot samenwerking te komen tussen de 8 raden op regionaal niveau. Net zolang tot we succes hebben. Natuurlijk is het wenselijk om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ wel aan te nemen, want op die manier hebben we een afvaardiging uit alle 8 de raden en kunnen we ons gesprek op regionaal niveau snel starten. Deze bal ligt nu bij jullie. Wij denken dat het goed is als in ieder geval het vervolg van deze bijeenkomst zou zijn dat er nagedacht wordt over hoe een raadskring te initiëren met als doel grip te krijgen op GR’en. Wij gaan er immers over. Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142 ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142?Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142
Vacature Secretaris bestuur CDA Buren
Vanwege het aftreden van mevrouw Veenis-Missler en het aantreden van mevrouw Bettink-Pierik als raadslid, is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Buren vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. De secretaris: is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties; heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkheden De secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiële procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13: "De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agenda Samen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Maak hierover met elkaar afspraken, bijvoorbeeld dat men tot 10 dagen voor de vergadering bij de secretaris een agendapunt kan inbrengen. Spoedeisende zaken kunnen natuurlijk altijd toegevoegd worden. Het verslag Het verslag kán door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Als er gekozen wordt voor een verslag, is het handig aan de rechterkant een kolom te maken waarin de afspraken en besluiten worden genoteerd. Dit vergemakkelijkt de bespreking van het verslag in de volgende bijeenkomst. Verzenden van vergaderstukken De secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. Sleutelwoord is hierbij uiteraard: tijdigheid, zeker als ze niet per post worden verzonden, maar door vrijwilligers worden bezorgd. Voor een bestuursvergadering ongeveer 8 dagen van tevoren, voor een ALV liefst een week of vier. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. Jaarverslag Wat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. Archief De secretaris houdt het archief bij. Dit hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Breng orde aan in het archief, als er niets terug te vinden is wordt het archief een nutteloze stapel papier. Natuurlijk is het uit historisch oogpunt ook goed, en voor later waardevol, om belangrijke documenten, zoals bijvoorbeeld het verkiezingsprogramma, te bewaren. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Buren'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Vacature Secretaris bestuur CDA Buren
Vanwege het aftreden van mevrouw Veenis-Missler en het aantreden van mevrouw Bettink-Pierik als raadslid, is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Buren vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. De secretaris: is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties; heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkheden De secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiële procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13: "De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agenda Samen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Maak hierover met elkaar afspraken, bijvoorbeeld dat men tot 10 dagen voor de vergadering bij de secretaris een agendapunt kan inbrengen. Spoedeisende zaken kunnen natuurlijk altijd toegevoegd worden. Het verslag Het verslag kán door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Als er gekozen wordt voor een verslag, is het handig aan de rechterkant een kolom te maken waarin de afspraken en besluiten worden genoteerd. Dit vergemakkelijkt de bespreking van het verslag in de volgende bijeenkomst. Verzenden van vergaderstukken De secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. Sleutelwoord is hierbij uiteraard: tijdigheid, zeker als ze niet per post worden verzonden, maar door vrijwilligers worden bezorgd. Voor een bestuursvergadering ongeveer 8 dagen van tevoren, voor een ALV liefst een week of vier. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. Jaarverslag Wat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. Archief De secretaris houdt het archief bij. Dit hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Breng orde aan in het archief, als er niets terug te vinden is wordt het archief een nutteloze stapel papier. Natuurlijk is het uit historisch oogpunt ook goed, en voor later waardevol, om belangrijke documenten, zoals bijvoorbeeld het verkiezingsprogramma, te bewaren. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Buren'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.