Nieuws van D66 in De Bilt inzichtelijk

297 documenten

Hessingterrein opnieuw splijtzwam

D66 D66 De Bilt 28-01-2022 17:10

Op 27 januari 2022 sprak de gemeenteraad over het vaststellen van het bestemmingsplan Utrechtseweg 341, beter bekend als het Hessingterrein. Het werd een politiek theater door een totaal onverwachte persoonlijke tegenstem van een CDA raadslid. Met opnieuw ongewisse gevolgen voor de inrichting van het terrein en voor de Biltse politiek.

De woningzoekende is de grote verliezer van deze discussie. Het grote woningtekort werd zelfs nauwelijks genoemd in het debat. Terwijl het resultaat van dit alles is, dat de betaalbare huurwoningen en koopwoningen voor gezinnen zijn verdwenen en er door deze uitkomst alleen nog villa’s voor de allerrijksten kunnen worden gebouwd.

De situatie. Grondeigenaar, ontwikkelaar Verwelius BV, heeft al een bouwvergunning om hier een afgesloten terrein (gated community) met luxe villa’s voor de ‘happy few’ te bouwen, bekend als ‘Park Bloeyendael’, waar de ontwikkelaar ongetwijfeld forse winst op zou maken. Ondanks dat de gemeente hierdoor in een lastige onderhandelingspositie zit, zoekt zij al sinds 2012 naar een betere invulling. Dankzij een motie van D66, inclusief middeldure huurwoningen. De gemeente is daarvoor afhankelijk van de medewerking van de ontwikkelaar, omdat deze het oude plan als stok achter de deur kan gebruiken. Ondertussen staat de oude Hessinggarage leeg en raakt het grote terrein meer en meer vervallen (zie foto). Veel inwoners ergeren zich aan de huidige situatie.

Na een onderhandelingsproces van vele jaren moest de raad nu de keuze maken. Voor D66 een lastige keuze. Ook omdat een stem voor het nieuwe bestemmingsplan werd neergezet als een keuze tegen de natuur. Maar die voorstelling van zaken gaat eraan voorbij dat zowel in het oude als in het nieuwe plan de borging van natuur een moeilijke kwestie is, met argumenten voor beide kanten: in het nieuwe plan zouden er woningen buiten de rode contour worden gebouwd, direct naast kwetsbare natuur. Aan de andere kant zou in het nieuwe plan de oppervlakte natuur worden uitgebreid, met een bredere toegang tot een belangrijke faunapassage. Dat betekende dat alle fracties een lastige afweging moesten maken.

Er zou een krappe meerderheid van 14 voor en 13 tegen zijn als D66 zou instemmen. Dat wilden wij enkel doen als de natuurwaarden voldoende beschermd zouden worden. Wij zijn er van overtuigd geraakt dat de borging uitgebreid genoeg was om deze bescherming te bieden. Publiekrechtelijk via het bestemmingsplan en de provincie, privaatrechtelijk via overeenkomsten met de eigenaar die overgaan op de toekomstige bewoners, inclusief boetes bij overtredingen.

D66 De Bilt wil door met Donja en Dolf

D66 D66 De Bilt 23-01-2022 20:53

Zondagmiddag heeft D66 De Bilt het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst gepresenteerd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat Donja Hoevers lijsttrekker wordt, was reeds eerder bekend gemaakt. Huidig wethouder Dolf Smolenaers zou graag aanblijven en is daarom ook verkiesbaar. In totaal staan er 25 bekende namen op uit De Bilt, Bilthoven, Maartensdijk en Hollandsche Rading.

Donja Hoevers: “Het is een sterke lijst geworden, klaar om het progressieve en optimistische geluid van D66 te laten horen. Breed geworteld in onze kernen en ook met nieuwe namen en ervaring in andere gemeenten. Dit wordt een solide fractie mochten wij de grootste partij blijken in De Bilt.”

Ook het verkiezingsprogramma is nu bekendgemaakt. Inhoudelijk stevig op de thema’s duurzaamheid, wonen en onderwijs. Het D66 kompas ‘Laat iedereen vrij, maar laat niemand vallen’ is duidelijk door vertaald naar de praktijk in onze gemeente. De afgelopen jaren heeft de D66 wethouder de gemeentelijke financiën op orde gebracht. Dolf Smolenaers: “het fundament is gelegd, ik zou nu graag letterlijk verder gaan met bouwen aan onze gemeente”. Tweede Kamerlid Anne-Marijke Podt uit Utrecht was zondagmiddag digitaal aanwezig bij de presentatie en was zeer positief over het programma en het team.

Raadsfracties verwelkomen behandelcentrum Wier op Berg en Bosch terrein

D66 D66 De Bilt 05-01-2022 15:25

De fracties van Beter de Bilt, Bilts Belang, CDA, ChristenUnie, D66, Fractie Brouwer, GroenLinks, PvdA, SGP en SP in de Biltse gemeenteraad verwelkomen de vestiging van behandelcentrum Wier op het Berg en Bosch terrein. Het betreft hier een instelling die goed past bij de reeds op het terrein aanwezige zorginstellingen. Dat maakt ook, dat met deze vestiging een positieve bijdrage wordt geleverd aan de afronding van de behandeling van een kwetsbare doelgroep: mensen met een licht verstandelijke beperking die worden voorbereid op een terugkeer in de maatschappij.

De fracties hebben kennisgenomen van pogingen om mensen angst aan te jagen voor deze doelgroep en zij nemen daar met klem afstand van. Zij vinden het een goed initiatief van de zorginstelling om op dinsdagavond 11 januari een (online) informatiebijeenkomst te organiseren om de mogelijk ontstane ongerustheid weg te nemen. Tijdens deze bijeenkomst zal worden uitgelegd wat Behandelcentrum Wier precies doet en zal ook antwoord worden gegeven op vragen van bijvoorbeeld omwonenden en van andere gebruikers en bezoekers van het Berg en Bosch terrein.

Wij zijn blij met de nieuwe klimaatadaptatievisie 2050 en het water- en rioleringsplan (WRP) 2022-2026.

D66 D66 De Bilt 27-11-2021 14:53

Om de gevolgen van de klimaatverandering op te vangen, zijn meer groen en minder verharding nodig. De klimaatadaptatievisie maakt duidelijk dat De Bilt inzet op meer groen om de temperatuursstijgingen te beperken. Verharding leidt namelijk tot lokale opwarming, terwijl vergroening lokaal de temperatuur beperkt in de zomer.

Met het WRP onderneemt De Bilt actie om wateroverlast te beperken. Afgelopen zomer zagen we op sommige locaties dat de rioolcapaciteit bij hevige regenval momenteel onvoldoende is. Bovendien bleek bij periodiek onderzoek dat op diverse plekken een regenval van 20mm per uur niet verwerkt kan worden. Dit kan en moet verbeterd worden door aanpassingen te doen aan het riool (bijvoorbeeld regenwater apart afvoeren) en door het afkoppelen van bijvoorbeeld dakgoten naar een regenton of een wadi (een lagergelegen stukje grond in de tuin waar het water kan insijpelen).

De Bilt kiest met het WRP om ambitieus aan de slag te gaan met het riool, en daar is D66 blij mee. Dat wil zeggen dat we niet alleen verbeteringen aanbrengen aan het riool waar sowieso werken gepland waren, maar dat we ook extra werken inplannen om de huidige knelpunten op te lossen.

Wel is een aandachtspunt voor D66 de schuldpositie van de gemeente. Door het naar voor halen in de tijd van geplande investeringen, kan de schuld tijdelijk oplopen. Zaak is om dit te bewaken en eventueel volgend jaar bij het vaststellen van de kadernota andere projecten uit te stellen. Niettegenstaande de tijdelijke impact op de schuld, valt er geen impact te verwachten op de solvabiliteit van de gemeente. De rioolheffing wordt immers kostendekkend berekend. Door de lage rekenrente is de rioolheffing significant gedaald. Met de snellere investeringen gaat ze tot 15 euro per jaar terug omhoog, maar ze zal nog steeds lager zijn de heffing vorig jaar.

100% betaalbare huur in appartementcomplex op Melkweg 3

D66 D66 De Bilt 27-11-2021 14:50

Vandaag 25 november heeft de Raad met grote meerderheid het Bestemmingsplan voor Melkweg 3 vastgesteld. Op die plaats, direct naast La Luna, staat nu een oud kantoorpand, dat gaat worden vervangen door een appartementengebouw met 18 woningen sociale huur en 12 woningen middenhuur. Aan die woningen is een grote behoefte in onze gemeente.

D66 is blij dat dit project nu doorgang kan vinden. Wij vinden dat het goed aansluit bij de gebouwen er omheen, al begrijpen we natuurlijk ook dat een aantal bewoners van La Luna niet blij zijn dat dit gebouw in hun uitzicht komt te staan.

D66 vindt dat parkeerplaatsen op eigen grond moeten worden gerealiseerd, maar in dit geval lukte dat niet helemaal.  In de Commissie van 11 november deed de wethouder, mevrouw Madeleine Bakker, op onze vragen  de toezegging dat dit een uitzondering is en zal blijven. Omdat de SSW een aantal (huur) plaatsen in de parkeergarage ernaast gereserveerd houdt, vinden we dit acceptabel.

Het huidige bouwbesluit dwingt helaas nog geen klimaatadaptief bouwen af. De wethouder zegde toe om met de initiatienemer te overleggen welke klimaatadaptieve maatregelen, naast halfverharde parkeerplaatsen, nog  meer in het complex kunnen worden opgenomen.

D66 Spreektest Raad Begroting 2022

D66 D66 De Bilt 08-11-2021 08:03

Op 4 november 2021 werd de begroting 2022 behandeld in de Raad. Hieronder de tekst die door John van Brakel werd uitgesproken.

Dank u, Voorzitter

Er ligt een mooie sluitende begroting. Het beleid dat de afgelopen jaren is ingezet, wordt in een duidelijke lijn doorgetrokken. Intensiveringen die eerder dit jaar de Kadernota werden aangekondigd (zoals bijvoorbeeld voor de Biltse Aanpak) krijgen vorm, en zonder dat de lasten voor de inwoners stijgen.  Met de begroting op orde ligt er voor het volgende college een duidelijk beter speelveld dat hoe dit College het aantrof. Dat is zonder meer een compliment waard!

Dit is vierde begroting van dit College, en die gaat over de verkiezingen heen. Dat vraagt om terug en vooral vooruit kijken en u zult merken dat mijn betoog ook zo is opgebouwd.

Onze gemeente heeft het goed gedaan in de Corona tijd, het is al vaker benadrukt. En Corona is voorlopig zeker nog bij ons. Blijft scherpte vragen. We hebben in het vragenhalfuur al aangegeven dat we de vaccinatiegraad in onze gemeente nauwlettend zullen volgen. Terecht dat het College de uitloop van het Corona Crisis en Herstelplan ook in deze begroting heeft verwerkt.

Maar er is ook nog iets anders: ambtenaren hebben goed aansluiting gehouden met de scholen, met de maatschappelijke organisaties. Daar mogen we best trots op zijn. Daar zijn we ook trots op. Dat werkte erg goed en die geleerde lessen mogen we niet laten gaan.

Die beweging naar een betere aansluiting zouden we graag ook doorgezet zien naar andere domeinen, we hebben de indruk dat de eerste contacten met bijvoorbeeld ondernemers in de buitengebieden of de recreatieparken vaak handhavend van aard zijn. Relaties staan dan al direct op spanning.  Misschien kan een hechter optrekken van BOA’s en gebiedsmakelaars hier een rol spelen. Kan de portefeuillehouder aangeven of hij hier ruimte voor wil maken in de extra capaciteit van de BOA’s voor het komende jaar? *

De Biltse Aanpak is zo’n beleidsrichting die twee jaar geleden is ingezet, en waar de eerste signalen komen dat het werkt. De invoering daarvan vraagt tijd, het zijn taaie processen die maar geleidelijk aan in de grip komen. Het College investeert 600.000 euro in de versterking van de organisatie, van de keten. ‘Voldoende om de gewenste veranderingen dit jaar door te zetten’, zei de wethouder in de commissie. De aanbevelingen uit het rapport van de Rekenkamercommissie over de jeugdzorg zijn door College omarmd, terecht, we vragen ons wel af of dit allemaal door deze investering worden afgedekt.

Woningbouw dan, op dat gebied gebeurt al veel, de doorlooptijd van die projecten is echter aanzienlijk, de processen bij vlagen ronduit stroperig. Daar heeft een spoedzoeker, of een statushouder natuurlijk niets aan.  Wij denken dat flexwoningen hier een rol kunnen spelen. De wethouder gaf aan dat er nog geen plannen liggen. We gaan komen met een motie bij de Woonvisie die in december op de agenda staat.

Over de klimaatambities van dit College zijn we aanmerkelijk kritischer. We zijn blij dat er door de Raad gedragen RES bod gekomen is. Het RES bod had wat D66 scherper echter wel scherper gemogen en eigenlijk ook gemoeten, de ambitie warmtetransitie idem dito. Klimaatadaptatie is een belangrijk een belangrijk thema geworden, niemand wil natte voeten, iedereen wil voldoende schaduw.  De komende maand al bespreken we de Klimaatadaptatievisie en het nieuwe Water en Rioleringsplan. Het College investeert in 2023 extra in de riolering en geeft aan investeringen hiervoor niet 2022 te kunnen en willen halen. We begrijpen de argumenten. Maar steeds vaker dringt de vraag zich op: is het genoeg? Is het op tijd?  Terzijde: het Water en Rioleringsplan behandelt de overlast door het teveel of tekort aan water af, niet die door hitte. We hebben de toezegging van de wethouder gehoord om de hitte problematiek te behandelen samen met het openbaar groen.  Maar we zullen kritisch blijven kijken naar de ambities en de dekking om die plannen te kunnen uitvoeren.

Een duurzame transitie van de landbouw met toekomstperspectief voor de boeren is voor de eerste keer als gewenste maatschappelijke ontwikkeling in de programmabegroting opgenomen. Daar zijn we blij mee. Maar de reactie van het College op onze vraag naar invulling was vorige week wel heel passief. 40% van ons grondgebied is in gebruik als landbouwgrond.  Een substantieel deel is veenweidegebied waar bodemdaling een serieus probleem is. Veenweidegebieden moeten een toekomst houden vanuit economisch, maatschappelijk en landschappelijk belang. En adaptieve en duurzame landbouw in die gebieden is daar een cruciale voorwaarde voor. Dat vraagt van een volgend College om meer ambitie en inzet dan we in deze programmabegroting terugvinden.

Afsluitend voorzitter, de begroting is op orde, er komt ruimte maar de risico’s zijn er ook. De herverdeling van het gemeentefonds dreigt ongusnitg voor onze gemeente te uit te pakken, het is nog onduidelijk hoe de financiering van de Jeugdzorg blijvend vorm krijgt. Het College stuurt op de schuldpositie en dat steunen we. Terecht ook dat het College grote nieuwe investeringen aan de nieuwe coalitie laat. We hebben in deze beschouwingen de vrijheid genomen om al een indruk te geven wat wij zouden willen. Doorzetten van het beleid voor financien, wonen en de Bilts Aanpak in het Sociaal Domein. Maar Klimaat en landbouw, dat willen we echt scherper.

Dank uw wel voorzitter.

Voorbereiding behandeling Begroting 2022

D66 D66 De Bilt 03-11-2021 18:07

In de Vierklank van vandaag beschrijven College en fracties wat zij in de begroting het belangrijkste vinden. Zo ook D66. Na de behandeling in de Raad van 4 november komen we hier nog uitgebreid op terug. Als opwarmer hieronder de vragen die D66 op 26 oktober ter voorbereiding stelde in de gezamenlijk vergadering van de Commissies Burger & Bestuur en Openbare Ruimte. In die vergadering stellen fracties verduidelijkende, politieke vragen aan het College. Vaak gaan daar zogenaamde technische of feitelijke vragen aan vooraf die meer gaan over de achterliggende feiten of de letterlijke betekenis.

Economie / Landbouw Vraag: We zijn blij dat een duurzame transitie van de landbouw met expliciet toekomstperspectief voor de boeren als gewenste maatschappelijke ontwikkeling in deze programmabegroting is opgenomen. Maar onze technische vraag naar het aandeel van de duurzame landbouw bleek niet zo makkelijk te beantwoorden. Deze gegevens zijn blijkbaar niet zo maar voorhanden. Daarom:

Is de wethouder bereid een 0-foto te maken van de stand van zaken van landbouw en duurzame landbouw in onze gemeente? Zo niet, wat houdt haar tegen? Wil de wethouder daarbij ook inventariseren wie de koplopers zijn op het gebied van duurzame landbouw (waaronder circulaire landbouw) in onze gemeente? Is de wethouder bereid te onderzoeken hoe deze koplopers meer als ambassadeurs voor duurzame landbouw kunnen worden ingezet? Wat ziet de wethouder als mogelijkheden om bij te dragen aan het wegnemen van belemmeringen voor duurzame landbouw in onze gemeente?

Antwoord: De wethouder (Madeleine Bakker) gaf aan dat zij dit pas wil oppakken bij de Toekomstdebatten in het kader van de Omgevingsvisie die in april 2022 van start gaan. Daarmee tilt het College de beantwoording feitelijk over de verkiezingen heen.

Onze vraag naar het aandeel van de duurzame landbouw in onze gemeente was eerder als volgt beantwoord:

Van de in totaal circa 6.600 hectare grond in de gemeente De Bilt, is ruim 2.600 hectare in gebruik als cultuurgrond (landbouwgrond, weiland). Hiervan is 175 hectare in gebruik voor de akkerbouw. Hiermee is circa 40% van het totale areaal van De Bilt in gebruik als landbouwgrond. Cijfers over aantal duurzame bedrijven worden niet apart bijgehouden. Van de 121 land- en tuinbouwbedrijven in de gemeente zijn 3 bedrijven biologisch. Dat is 2,5%. Landelijk is dit percentage 2,0% (bron CBS)

Sociaal Domein / intensivering Biltse Aanpak

Vraag: Dank voor de nadere beschrijving van de aangekondigde intensivering van de Biltse Aanpak die u heeft gegeven, met name de versie van vandaag gaf meer inzicht. 600.000 euro investeren in versterking van de organisatie van het Sociaal Domein kan mijn fractie zeker waarderen.

U wijst op een leerproces waarin geleidelijk aan duidelijk wordt wat precies nodig is. Toch blijft de vraag naar de timing en overzicht: Waarom niet eerder? Hoe past het in het totaalbeeld? En vooral ook is dit nu voldoende, met name ook in personele zin? Daarom de volgende vragen:

Een onder de Biltse Aanpak liggend samenhangend activiteitenplan is nooit verschenen. Is de wethouder bereid hier alsnog invulling aan te geven? Zo niet, waarom niet? Is het huidige ontwikkeltempo in de organisatie het maximaal haalbare? Welke belemmeringen (financieel, personeel) ziet de wethouder nog?

Antwoord: De wethouder (Anne Brommersma) zegde toe dit Activiteitenplan alsnog op te stellen. Ze gaf aan dat de krapte op de arbeidsmarkt nog steeds een groot probleem is. Meer geld zou op dit moment het tempo van implementatie van de Biltse Aanpak niet versnellen.

Onze feitelijke vraag naar de inhoud van de toegezegde intensivering van de Biltse Aanpak was eerder als volgt beantwoord:

De intensivering van De Biltse Aanpak betreft een extra inzet om de doelen van de raad te behalen. We zijn inmiddels 24 maanden onderweg met de Biltse Aanpak. In deze periode hebben wij beter inzicht gekregen op wat het behalen van de doelen vraagt. We stelden onder meer vast dat meer inzet nodig is op juridsiche ondersteuning en communicatie. Een nieuwe werkwijze , benodigde opleidingen en trainingen, casusanalyses en extra inzet op regievoering vragen meer extra capaciteit dan we voorzien hadden. Bijgaand sturen wij u een overzicht waarin de totale € 600.000 nader wordt toegelicht.

Klimaatbeleid / versnelling investering in riolering Vraag Tijdens de recente raadsavond is gebleken dat de komende jaren grote investeringen in de riolering moeten worden gedaan om de pieken in de neerslag op de vangen. Het is juridisch mogelijk om de huidige (rente)meevallers in de kosten van de riolering daarvoor te gebruiken. Daar is nu niet voor gekozen. Welke afwegingen van de wethouder liggen daaraan ten grondslag?

Een soortgelijke problematiek speelt bij de aanpassingen voor hitte. Kosten voor die aanpassing kunnen juridisch niet worden gedekt uit de rioleringsheffing. Is de wethouder bereid om te onderzoeken of hier een koppeling kan worden gemaakt met de budgetten voor openbaar groen?

Antwoord Het College stelde bij mond van wethouder (Anne Brommersma) dat het naar voren halen van investeringen de aanpassingen in het rioleringsnet niet zou versnellen, gezien de voorbereidingstijd. Het College is ook van mening dat de Kadernota van volgende jaar een geschikter moment is omdat de Raad dan de verschillende investeringen tegen elkaar kan afwegen. Wel zal onderzocht worden of en in hoeverre de kosten voor het tegengaan van de hitte-effecten van klimaatverandering gedekt kunnen worden in het budget voor openbaar groen.

Wonen / flexwoningen en samenwoning Vraag Op het gebied van woningbouw gebeurt al veel. De doorlooptijd van die projecten is echter meestal aanzienlijk. De vraag is of hiermee op de korte termijn in urgente behoeften van woningzoekenden kan worden voorzien. Denk aan spoedzoekers, denk aan huisvesting van statushouders. De laatste jaren is een motie voor het bevorderen van flexwoningen een aantal malen overwogen en/of besproken maar uiteindelijk is die nooit in stemming gebracht. Vragen:

Zijn er al plannen gemaakt om flexwoningen nu te gaan inzetten voor dit type urgente vragen? Is de wethouder bereid om ook andere instrumenten zoals het delen van (gesplitste) woningen door starters of statushouders mogelijk te maken?

Antwoord De wethouder (Dolf Smolenaers) gaf aan er op dit moment nog geen concrete plannen liggen voor het realiseren van flexwoningen. Mogelijkheden om bijvoorbeeld het delen van (gesplitste) woningen mogelijk te maken wil hij wel bevorderen.

Bestemmingsplan Bilthoven Noord en planschade, een bestemmingsplan met beperkingen voor uitbreidingsplannen

D66 D66 De Bilt 28-09-2021 07:17

Op 14 september is dit onderwerp in de commissie Burger en Bestuur uitgebreid behandeld. Er waren 7 insprekers die hun verhaal deden.

Wat er aan vooraf ging

Na jaren voorbereiding is in 2014 het bestemmingsplan Bilthoven Noord in de raad vastgesteld. Ter voorbereiding van dit bestemmingsplan is er een stedenbouwkundige visie gemaakt voor deze wijk. Een belangrijke beleidskeuze van deze visie was het behoud van de groene doorzichten tussen de percelen. Om dit te garanderen zijn in het bestemmingsplan de toegestane afstanden tussen de erfgrens en de woning aangegeven. De raad vond deze afstanden te krap en heeft in een amendement grotere afstanden bedongen. Dit amendement is met een meerderheid aangenomen in de raad. Met in de gedachten het behoud van de groene doorgezichten.

Bij een bestemmingsplan hoeft de beschreven situatie niet overeen hoeft te komen met de bestaande situatie. Er wordt immers een gewenste toekomstige situatie (bestemming) vastgesteld. Er werd verwacht dat voor ongeveer 15 % van de bewoners toekomstige uitbreidingsplannen beperkt zouden kunnen worden. Dit was een bewuste politieke keuze van de raad.

Enkele bewoners hebben (vergeefs) tegen het vastgestelde bestemmingsplan bezwaar gemaakt bij het hoogste bestuursorgaan de Raad van State.

Huidige stand van zaken

De bewonersvereniging Bilthoven Noord en de stichting Planschade zijn het niet eens met de keuzes die in het bestemmingsplan zijn gemaakt. Zij komen op voor de belangen van bewoners die vinden dat hun uitbreidingsmogelijkheden van hun woning teveel ingeperkt zijn. Hiermee verschillen zij van mening met de gemeente. De stichting Planschade is opgericht om de financiële planschade die gedupeerde bewoners denken te hebben, te verhalen op de gemeente. 155 bewoners hebben een planschade ingediend bij de gemeente. De planschades zijn door een onafhankelijk, gespecialiseerd onderzoeksbureau SAOZ onderzocht in opdracht van de gemeente. Het bureau beoordeelde dat alle planschades niet gegrond waren. De kosten van dit onderzoek bedroegen € 160.000 voor de gemeente. Het bestemmingsplan en de planschade zijn twee verschillende onderwerpen. Het ene gaat om de wens om het bestemmingsplan te corrigeren en het andere gaat om de financiële gevolgen van het bestemmingsplan te compenseren. De twee onderwerpen hebben natuurlijk wel met elkaar te maken maar moeten los van elkaar beoordeeld worden.

Welke vraag ligt nu voor?

De gemeente is in overleg met de bewonersvereniging Bilthoven Noord en de stichting Planschade. Dit heeft tot een verheldering van de standpunten geleid echter niet tot een gezamenlijk standpunt. Om te proberen een einde te maken aan deze langlopende zaak heeft de gemeente een advies aan de raad geschreven (zie bijgevoegde link). Dit advies komt tegemoet aan bijna alle ervaren knelpunten. Dit advies is in een openbare informatieavond aan de orde gekomen. Bewoners en raadleden konden hierbij vragen stellen en om verduidelijking van argumenten vragen. Dit advies met onderbouwing diende als achtergrondinformatie voor de commissievergadering van vorige week en de informatieavond. Het is nu aan de raad om aan te geven hoe ze over dit advies denken.

Het standpunt van D66

D66 staat nog steeds achter de beleidskeuze van het behoud van de groene doorzichten tussen de percelen. Tevens willen wij dat er een einde komt aan deze langlopende kwestie. Er is genoeg tijd en geld aan besteed door alle partijen. D66 vindt dat het advies van het college voldoende tegemoet komt aan de wensen van de bewoners die het niet eens zijn met het bestemmingsplan. De eventuele nadelen voor andere bewoners en effecten op de groene doorzichten lijken te overzien. Wij zullen dit advies steunen. In de raad van 28 oktober zal blijken hoe de raad hierover denkt.

Fractie D66 Hanneke de Zwart 27 september 2021

Bijgevoegde link: advies van het College.

Kennismaking nieuw Commissielid Martijn Huysmans

D66 D66 De Bilt 30-06-2021 13:09

In 2018 verhuisde ik voor het werk vanuit België naar De Bilt. Sindsdien woon ik met veel plezier samen met mijn man in onze mooie gemeente. Ik ben actief als vrijwilliger bij diverse lokale verenigingen, waaronder de voedselbank De Bilt.

Op 24 juni 2021 word ik geïnstalleerd als commissielid voor D66 De Bilt. Graag draag ik bij aan het werk van onze fractie in de gemeenteraad. Ik voel me thuis bij D66 omwille van het sociaal-liberale gedachtegoed en de positieve benadering van diversiteit.

In mijn werk als universitair docent aan de Universiteit Utrecht geef ik onderwijs en doe ik politiek-economisch onderzoek naar de Europese Unie.

Verantwoordingsdebat ontslag wethouder Landwehr (VVD)

D66 D66 De Bilt 21-06-2021 20:51

D66 heeft zich in het debat vooral gericht op de periode hierna, we moeten proberen om dit als omslagpunt te benutten en de bestuurscultuur te verbeteren. Onze inwoners hebben recht op continuïteit van bestuur in deze coronacrisis’

Hieronder de bijdrage namens D66 van onze fractievoorzitter Donja Hoevers

Dank u wel voorzitter,

Allereerst moet ik kwijt dat ik het fysieke debat in de raad vanavond extra mis. Debatten als deze horen in de raadszaal, en ik ervaar het spreken op mijn zolderkamer, ver van iedereen verwijderd, als bijzonder onaangenaam en onwenselijk gezien de verbinding die we zo hard nodig hebben.

Precies een week geleden werd ik gebeld door dhr De Jong Schouwenburg van de VVD. Veel mensen hebben aan mij gevraagd wat mijn eerste reactie was. Nou, ik denk dat iedereen het gevoel wel kent wat ik op dat moment had. Ik dacht: Is dit gesprek echt gevoerd? Kan iemand mij knijpen zodat ik zeker weet dat ik dit niet gedroomd heb?

De handelswijze van de afgelopen dagen van de VVD, (en ook de opstelling van de fractie vanavond,) is niet bevorderlijk voor onze onderlinge verstandhouding en laat een slechte indruk achter bij onze inwoners. Het benoemen van een wethouder is de bevoegdheid van de raad als geheel. Daarin past niet deze mate van solistisch optreden. De mantel der liefde is zo beschadigd, dat zelfs ik, met mijn ervaring als handwerkjuf, deze niet meer eenvoudig kan repareren.

Dit is geen mooie dag voor de Biltse politiek. Maar hoe gek ook, soms kan ook uit juist zo’n zwart moment iets moois geboren worden. We spreken vaak over de bestuurscultuur, het moet echt anders. Dit kan het moment zijn dat we daar samen werk van gaan maken.

Een groot aantal partijen in de gemeenteraad heeft in de krant aangegeven dat wat hen betreft een minderheidscoalitie, bestaande uit de huidige wethouders, verder kan. Wij zijn bereid als D66 om daar onze bijdrage aan te leveren, maar die keuze is een verantwoordelijkheid van de raad als geheel. Het lonkend perspectief aan de horizon kan een raadsakkoord zijn, waar we aan kunnen werken richting de verkiezingen. Laten we niet over één nacht ijs te gaan. Het is een voor De Bilt uniek moment, dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Dat betekent dat we samen in gesprek moeten gaan.

Dit vraagt wel om meer vertrouwen, krijgen we het vertrouwen dat we er iets van kunnen maken? Vertrouwen in elkaar, maar ook vertrouwen in de overgebleven 3 wethouders. Wellicht begrijpt u dat ik dat in de huidige afrekencultuur een spannende situatie vind.

Het is aan ons allemaal, wij steken de hand uit en horen graag wat de andere fracties denken.

Kortom, Samen aanpakken, en wat D66 betreft extern laten begeleiden. Ik vraag aan alle fracties: ziet u dat zitten?