Nieuws van politieke partijen in De Bilt over VVD inzichtelijk

301 documenten

Zwerver ontdekt in faunapassage tijdens schouw Hessingterrein

VVD VVD De Bilt 16-04-2024 10:40

https://debilt.vvd.nl/nieuws/55264/zwerver-ontdekt-in-faunapassage-tijdens-schouw-hessingterrein

De Bilt, 15 april 2024 — In een recente schouw door de VVD De Bilt bij de Utrechtseweg 341 zijn aanzienlijke tekortkomingen aan het licht gekomen bij de faunapassage onder de Utrechtseweg. Door fractievoorzitter Ralph Jacobs werd vastgesteld dat de passage door verschillende obstructies en misbruik onmogelijk kan functioneren. Deze bevindingen versterken de positie van de VVD dat onmiddellijke actie vereist is, niet alleen voor de geplande woningbouw, maar ook voor het herstel en de verbetering van de ecologische infrastructuur.

 

Tijdens de schouw, uitgevoerd om de raadsvergadering van 25 april voor te bereiden, kwamen meerdere kritieke problemen met de faunapassage aan het licht. De toegang tot de faunapassage wordt niet alleen gehinderd door schrikdraad en een afgesloten brug, maar de passage wordt ook als onderkomen gebruikt!  Een dakloze heeft zijn toevlucht gezocht in deze passage, wat niet alleen een overtreding van het bedoelde gebruik van deze faciliteit is, maar ook een duidelijk teken van de maatschappelijke uitdagingen waarmee onze gemeenschap wordt geconfronteerd. Deze omstandigheid onderstreept de noodzaak voor een meer geïntegreerde benadering van stedelijke planning die zowel ecologische als sociale vraagstukken adresseert. Het is essentieel dat we passende zorg en ondersteuning bieden om te zorgen dat niemand genoodzaakt is om in dergelijke precaire omstandigheden te leven. De VVD De Bilt pleit voor onmiddellijke actie om de dakloze een humane oplossing te bieden en tegelijkertijd de functionaliteit van de faunapassage te herstellen, wat aantoont dat het mogelijk is om tegemoet te komen aan zowel menselijke als ecologische behoeften

 

"Het is hoog tijd dat er gebouwd wordt," verklaart Ralph Jacobs. "We kampen met een ernstig woningtekort en de geplande woningen, samen met de sanering van de grond en de verbeteringen aan de toegang tot de faunapassage, zijn essentiële stappen voorwaarts. Deze initiatieven staan in het oorspronkelijke plan en zijn volledig gerechtvaardigd."

 

De VVD De Bilt is echter kritisch over de recente aanbevelingen van bureau Tauw, die extra, ecologische maatregelen voorstellen, zoals een 50-meter bufferzone tot het nabijgelegen reeënbosje en het verplicht stellen van 2 meter hoge schuttingen. "De voorgestelde extra maatregelen zijn onpraktisch en zinloos als we niet eerst zorgen dat de basisvoorwaarden op orde zijn" voegt Jacobs toe. “De constateringen van vandaag laten zien dat er op dit moment nooit sprake kan zijn van een goed functionerende faunapassage.”

 

De partij benadrukt de noodzaak om een balans te vinden tussen natuurbescherming en de dringende behoefte aan nieuwe woningen. Door de faunapassage te verbeteren en tegelijkertijd te bouwen, kan De Bilt zowel de ecologische als de woonbehoeften van de gemeenschap effectief ondersteunen.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Ralph Jacobs

Fractievoorzitter VVD De Bilt

VVD De Bilt nodigt U uit: Deel Uw visie over de Omgevingsvisie!

VVD VVD De Bilt 16-04-2024 03:34

Als inwoner van De Bilt heeft u een unieke kans om direct invloed uit te oefenen op de Omgevingsvisie. We organiseren drie open fractievergaderingen op verschillende locaties in de gemeente. Hier kunt u in gesprek gaan met de fractieleden van VVD De Bilt en uw zorgen, ideeën en visie delen. Uw inbreng is cruciaal voor het vormgeven van een Omgevingsvisie die werkelijk weerspiegelt wat er leeft onder de burgers.

Details van de Inloopavonden:

Maandag 15 april – De Vierstee, Maartensdijk om 20.00u 

Woensdag 17 april – Oude Raadszaal, Jagtlust, Bilthoven om 20.00u 

Maandag 22 april – Dorpshuis, Hollandsche Rading om 20.00u 

We willen een Omgevingsvisie ontwikkelen die duurzaam, leefbaar en toekomstbestendig is. Of u nu zorgen heeft over lokale ontwikkelingen, suggesties wilt doen voor verbeteringen, of gewoon meer wilt weten over de richting die we opgaan, deze avonden bieden u de perfecte gelegenheid.

Mis deze kans niet om uw inbreng te laten horen en direct bij te dragen aan de toekomst van De Bilt. Uw betrokkenheid is wat onze gemeente sterk en verenigd houdt. Laat ons samenwerken om De Bilt een nog betere plek te maken voor iedereen.

Voor meer informatie en updates, bezoek onze website en volg ons op sociale media. Overweeg lid te worden van de VVD De Bilt om samen met ons te bouwen aan een gemeente waar we trots op kunnen zijn. We hopen u te mogen verwelkomen op een van de inloopavonden!

https://debilt.vvd.nl/nieuws/55271/vvd-de-bilt-nodigt-u-uit-deel-uw-visie-over-de-omgevingsvisie

VVD De Bilt ziet geen belemmeringen met betrekking tot het bestemmingsplan Verwelius voor Utrechtseweg 341

VVD VVD De Bilt 11-03-2024 03:47

Na de beslissing van de Raad van State, die de eerdere afwijzing van het bestemmingsplan voor de Utrechtseweg 341 vernietigde, heeft de provincie Utrecht een uitspraak gedaan in de ontwikkeling van het Verwelius-project. Een recent uitgevoerde bureaustudie “Tauw” heeft uitgewezen dat er geen belemmeringen zijn voor de goedkeuring van het bestemmingsplan, wat de weg vrijmaakt voor woningbouw op deze locatie.

Deze uitspraak volgt op vragen van de VVD-fractie in de Provinciale Staten aan Gedeputeerde Staten (GS) over de steun voor woningbouw op de betreffende locatie. Uit de reactie blijkt dat GS nog steeds achter de locatie als woningbouwlocatie staat, een standpunt dat consistent is met het ontbreken van een eerdere zienswijze van de provincie bij het ontwerpbestemmingsplan. De locatie, bekend als het voormalige Hessing-terrein, past binnen de regels en verordeningen van de provincie.

Tijdens de discussies werd benadrukt dat de communicatie en samenwerking tussen de overheid en marktpartijen cruciaal zijn voor het succesvol integreren van woningbouw met respect voor ecologische en duurzame bouwprincipes. Het Verwelius-project wordt gezien als een voorbeeld van hoe dergelijke samenwerking tot positieve resultaten kan leiden.

De vragen van de VVD legden de nadruk op het belang van het benoemen van woningbouw in de communicatie over het project. De reactie van GS onderstreepte dat.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente De Bilt of de provinciale woordvoerders van de VVD.

Zet cookies aan om de video te tonen.

VVD-Fractie De Bilt Zet Zich In voor Groenekan Noord: Focus op Geluidsoverlast, Internet en Veiligheid

VVD VVD De Bilt 17-01-2024 10:04

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54667/vvd-fractie-de-bilt-zet-zich-in-voor-groenekan-noord-focus-op-geluidsoverlast-internet-en-veiligheid

In een recente stap om nauwer in contact te komen met de bewoners van Groenekan Noord, heeft de VVD-fractie De Bilt een bezoek gebracht aan de lokale bewonersvereniging. Het doel van dit bezoek was om direct van de bewoners te horen welke kwesties hun dagelijks leven beïnvloeden en hoe de fractie deze problemen kan adresseren. Drie voorbeelden waar we direct wat mee kunnen doen:

Aanpak van Geluidsoverlast van de A27

Een van de meest dringende kwesties die aan de orde kwam, was de aanhoudende geluidsoverlast van de A27. Bewoners gaven aan dat ondanks toezeggingen van Rijkswaterstaat voor een geluidswerend scherm, dit nog steeds niet gerealiseerd is. De VVD-fractie heeft toegezegd deze zaak met spoed op te nemen met het college en te pleiten voor een snelle oplossing.

De Noodzaak van Glasvezelinternet

De fractie werd ook geconfronteerd met zorgen over het ontbreken van glasvezelinternet in de regio. In een tijdperk waarin digitale connectiviteit cruciaal is, voelen veel bewoners zich achtergesteld. De VVD-Fractie heeft beloofd om de status van de uitrol van glasvezelinternet te onderzoeken en te pleiten voor versnelling van dit proces.

Verbetering van Verkeersveiligheid

Daarnaast werd de aandacht gevestigd op de verkeersveiligheid in het gebied. Bewoners spraken hun zorgen uit over hoge snelheden en het gebrek aan veilige oversteekplaatsen voor voetgangers. De fractie erkent de ernst van deze zorgen en heeft toegezegd om op zoek te gaan naar effectieve maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De VVD-fractie De Bilt is vastbesloten om deze kwesties aan te pakken en de levenskwaliteit voor de inwoners van Groenekan Noord te verbeteren. De fractie staat open voor verdere discussie en samenwerking met de gemeenschap en het college om deze problemen op te lossen.

VVD De Bilt: Voorzichtig met Windenergie op Land, Bevorder Wind op Zee

VVD VVD De Bilt 12-01-2024 01:58

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54635/vvd-de-bilt-voorzichtig-met-windenergie-op-land-bevorder-wind-op-zee

De VVD De Bilt is duidelijk over haar standpunt m.b.t. het plaatsen van windturbines in de gemeente: een voorzichtige benadering voor windenergie op land en een voorkeur voor wind op zee.

Dit standpunt volgt op de recente publicatie van het "PlanMER Windenergie" door de provincie Utrecht, waarin de bijdrage van gemeente De Bilt is opgenomen. De gemeente heeft eerder aangegeven interesse te hebben in het onderzoeken van de mogelijkheid om 20 GWh windenergie op te wekken langs de A27/A28, met een specifiek verzoek om de invloed van vliegveld Hilversum op deze plannen te beoordelen.

Hoewel onderzoeksgebied 67 in gemeente De Bilt is geïdentificeerd als een mogelijke locatie voor windenergie, heeft de VVD aanzienlijke bedenkingen geuit over de impact op de leefomgeving, ecologie, het karakter van het landschap, cultuurhistorische waarden en nabijgelegen recreatiegebieden. De partij wijst op de noodzaak om de effecten op de biodiversiteit, met name de lokale vleermuispopulaties, en het behoud van het historische landschap zorgvuldig te overwegen.

"Duurzame energie is essentieel voor onze toekomst, maar we moeten de juiste balans vinden tussen het behalen van onze energiedoelstellingen en het beschermen van ons natuurlijke en culturele erfgoed. Daarom zien we meer potentieel in wind op zee, waar de impact op onze lokale gemeenschappen en het milieu aanzienlijk kleiner is."

De VVD De Bilt bevestigt haar toewijding om actief deel te nemen aan de discussie over duurzame energie en zet zich in voor het behartigen van de belangen van haar inwoners bij toekomstige beslissingen over energieprojecten.

Raad De Bilt Unaniem voor Integratie Burgerinitiatief in Spoorzone Project

VVD VVD De Bilt 11-01-2024 08:39

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54631/raad-de-bilt-unaniem-voor-integratie-burgerinitiatief-in-spoorzone-project

De Bilt, 12 januari 2024 – In een historische raadsvergadering op 11 januari 2024 heeft de gemeenteraad van De Bilt unaniem besloten om een belangrijk burgerinitiatief te integreren in de plannen voor de ontwikkeling van de Spoorzone. Dit besluit, ingediend door fractievoorzitter Ralph Jacobs van de VVD, markeert een belangrijke stap in het betrekken van de gemeenschap bij lokale projecten.

De raad erkende dat de huidige besluitvormingsprocedure rond de Spoorzone beperkt was tot twee varianten, A en B, en geen ruimte bood voor alternatieve voorstellen uit de gemeenschap. Echter, tijdens de commissievergadering van 10 januari 2024 werd een inspirerend burgerinitiatief gepresenteerd, door de raad aangeduid als Variant C. Dit initiatief biedt een waardevolle aanvulling op de bestaande plannen door in te spelen op specifieke lokale behoeften en wensen.

De VVD De Bilt is trots op het feit dat de raad het belang van burgerbetrokkenheid en transparantie in de besluitvorming heeft onderstreept. Hoewel het burgerinitiatief als afzonderlijk voorstel is afgewezen, is de essentie ervan unaniem omarmd om mee te nemen in de bredere besluitvorming rond de ontwikkeling van de Spoorzone. Het voordeel hiervan is dat het plan nu ambtelijk kan worden ondersteund.

Ralph Jacobs benadrukt: "Dit besluit toont aan hoezeer wij als raad de stem van onze burgers waarderen. We zijn vastbesloten om samen met hen te werken aan de toekomst van onze prachtige gemeente."

De VVD De Bilt zet zich in voor een samenwerking waarbij de input van burgers niet alleen wordt gehoord, maar ook daadwerkelijk wordt geïntegreerd in de ontwikkelingsplannen van de gemeente. Dit besluit is een bewijs van onze inzet voor een inclusieve en betrokken gemeenschap.

De chaos in de gemeenteraad…

VVD VVD De Bilt 10-01-2024 02:04

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54636/de-chaos-in-de-gemeenteraad

Als fractievoorzitter van de VVD in De Bilt, wil ik mijn visie delen over de huidige bouwprojecten en besluitvormingsprocessen binnen onze gemeente. Het is een publiek geheim dat er aanzienlijke vertragingen en frustraties zijn rondom projecten zoals Schapenweide, Hessingterrein en Spoorzone. Deze projecten zijn essentieel voor de ontwikkeling van onze gemeente, maar worden geteisterd door eindeloze heronderhandelingen en vertragingen.

 

Laat me duidelijk zijn: de oorzaak van deze problemen ligt voornamelijk bij het huidige college en de benadering van de linkse partijen. Bijvoorbeeld, ondanks een aangenomen ontwikkelingsperspectief, besloot de coalitie om opnieuw te onderhandelen over Schapenweide. Voor het Hessingterrein, ondanks een duidelijke uitspraak van de Raad van State, eist de coalitie een nieuw, vertragend milieuonderzoek. En voor de Spoorzone werd een te lang participatietraject met burgers geïnitieerd, gevolgd door een onrealistisch korte besluitvormingsperiode in de raad.

 

Deze herhaalde herzieningen en vertragingen leiden niet alleen tot frustratie onder inwoners en ondernemers, maar ze verhogen ook de kosten en risico's voor onze gemeente. Het is frustrerend om te zien hoe het college, geleid door D66's wethouder Dolf Smolenaers, deze inefficiënte aanpak voortzet, wat leidt tot grote financiële tekorten met aanzienlijke economische en maatschappelijke gevolgen.

 

De VVD in De Bilt staat voor een aanpak waarbij verantwoordelijkheid, efficiëntie en een constructieve samenwerking centraal staan. Wij zijn van mening dat het college en de coalitiepartijen een meer open en inclusieve houding zouden moeten aannemen in hun besluitvorming. Het is essentieel dat alle stemmen, inclusief die van de inwoners en de oppositie, worden gehoord en gerespecteerd. Onze benadering is erop gericht om samenwerking te bevorderen, waarbij we bruggen bouwen tussen verschillende standpunten om zo de beste oplossingen te vinden voor onze gemeente.

 

In plaats van vast te houden aan een dwingende en partijdige politiek, moeten we ons richten op een proces van samenwerking en wederzijds respect. Alleen door samen te werken, kunnen we duurzame en positieve resultaten bereiken voor alle inwoners van De Bilt. Dit vereist een verschuiving in de huidige politieke cultuur, van een focus op partijpolitieke belangen naar een focus op wat het beste is voor onze gemeente als geheel.

 

Samenvattend, de VVD in De Bilt is toegewijd aan het bevorderen van een efficiënte, inclusieve en samenwerkende politieke omgeving. Wij staan klaar om onze rol te spelen in het vinden van haalbare en evenwichtige oplossingen voor de uitdagingen waar onze gemeente voor staat. We doen een beroep op het college en de coalitie om hun benadering te herzien en samen te werken voor het grotere goed van De Bilt en haar inwoners.

VVD De Bilt Introduceert Innovatief Rekenmodel voor Spoorzone Ontwikkeling

VVD VVD De Bilt 14-12-2023 01:18

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54503/vvd-de-bilt-introduceert-innovatief-rekenmodel-voor-spoorzone-ontwikkeling

VVD De Bilt heeft een baanbrekend rekenmodel ontwikkeld dat de financiële haalbaarheid van de verschillende ontwikkelingsvarianten voor de Spoorzone in Bilthoven analyseert. Dit model, een primeur in de lokale politiek, biedt een gedetailleerd inzicht in de economische impact van de drie voorgestelde varianten: A, B en C.

Volgens ons rekenmodel zou variant A, de 'behoudende' optie, een positief financieel resultaat van 17 miljoen euro opleveren. Deze variant beoogt de bouw van 700 tot 850 woningen en is ontworpen met het oog op harmonie met het bestaande dorpse karakter van Bilthoven.

Variant B, beschouwd als de 'vernieuwende' optie met 850 tot 1.000 woningen, projecteert een nog indrukwekkender positieve uitkomst van 47 miljoen euro. Deze variant richt zich op een grootschaliger en moderner ontwikkelingsplan.

Opmerkelijk is de door Bewonersvereniging Bilthoven Noord (BBN) en Wijkraad De Leijen voorgestelde variant C. Deze variant, ontworpen om beter aan te sluiten bij de wensen van de lokale gemeenschap, laat een positieve financiële impact van 15 miljoen euro zien. Variant C focust op het behouden van het groene, parkachtige landschap van Bilthoven Noord en biedt verkeerskundige oplossingen voor een veiligere en toegankelijkere wijk.

Met dit rekenmodel wil VVD De Bilt de transparantie en objectiviteit in het besluitvormingsproces rond de Spoorzone verhogen. Wij geloven dat dit model een cruciale rol zal spelen in het vinden van de meest voordelige en duurzame oplossing voor alle Bilthovenaren.

VVD De Bilt is toegewijd aan het bevorderen van een weloverwogen, op feiten gebaseerde aanpak voor de ontwikkeling van onze geliefde gemeente en kijkt uit naar een vruchtbare dialoog met alle belanghebbenden.

VVD De Bilt wil een verlaging van de 67% betaalbaarheidseis voor de Spoorzone

VVD VVD De Bilt 28-11-2023 01:45

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54415/vvd-de-bilt-wil-een-verlaging-van-de-67-betaalbaarheidseis-voor-de-spoorzone

In beide varianten die het College voorlegt aan de Raad wordt gewerkt met zogenaamde “schuifjes”. Dit zijn factoren die invloed hebben op de financiële haalbaarheid. Echter, het belangrijkste schuifje ontbreekt. Het betreft haar eis dat projectontwikkelaars tenminste 67% van de nieuwbouw-woningen dienen te subsidiëren.

Deze ratio heeft een veel grotere invloed op de haalbaarheid dan alle andere schuifjes samen. De gemeenteraad zou zich op zijn minst moeten informeren over hoe een alternatieve variant eruit zou zien bij een lagere ratio. Dan ontstaat namelijk wel ruimte voor minder hoogbouw, voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein, echt groen, en investeringen in verkeersveiligheid.

Het College heeft tijdens 2023 twee varianten uitgewerkt voor de Spoorzone. Variant A met 500 woningen en variant B met 1000 woningen. De Raad mag de voorkeursvariant kiezen. Recentelijk heeft het College aangekondigd dat 500 woningen financiëel niet haalbaar zijn, er moet meer worden gebouwd. Hiermee is variant A opgeschoven naar c.750 woningen.

Het College geeft hiermee geen openheid van zaken want 500 woningen kunnen weldelijk. In dit licht brengt de VVD De Bilt een kritisch standpunt naar voren, gericht op het heroverwegen van de 67% betaalbaarheidseis.

Deze ratio volgt uit het lokale coalitieakkoord van 2022. Concreet eist dit voor ieder project in onze gemeente 30% sociale huur, 20% middenhuur en 17% betaalbare koop (maximaal €355.000 per woning). De overige 33% is vrije sector koop. Laten we dit 30/20/17/33 noemen.

Dit beleid is conform de landelijke ambities van Hugo de Jonge. Echter, inmiddels zien we in de grote steden het besef dat dit niet langer realistisch is. Zo heeft het linkse college in Amsterdam in oktober haar 40/20/20/20 eis versoepeld voor duizenden woningen in Zuidoost. Tevens is in november aankondigd dat een Nederlands pensioenfonds 295 nog te bouwen huurwoningen in Voorburg koopt op basis van 15/15/0/70. Als Hugo’s ambities in de grote steden al niet rondrekenen, wat staat ons dan nog te wachten?

Enkele cijfers ter achtergrond: woningbouw kost nu ongeveer €3.000 p/m2, exclusief grond- en financieringslasten. Het maakt hierbij weinig uit voor wie je bouwt. Qua waardering na oplevering gelden wel grote verschillen. Zo zal een sociale huurwoning nu ongeveer €3.000 p/m2 opbrengen[1], middenhuur €4.000 p/m2, en vrije sector koop in onze gemeente €6.000-7.000 p/m2.

Ondergronds parkeren kost ook nog eens €20.000-40.000 per plek, afhankelijk van half- of volledig verdiept. Bouwfinanciering via een bank, indien al beschikbaar, kost 6-7% p/j en dan voor maximaal 70% van de grond- en bouwkosten. De winst van de ontwikkelaar volgt vervolgens uit de som van de verwachte opbrengsten minus al deze kosten inclusief grond.

Op sociale woningen maakt een ontwikkelaar dus sowieso verlies. Middenhuur zeer waarschijnlijk ook. Voor wat betreft betaalbare koop hangt dit af van de minimale omvang van de woning; indien groter dan 50m2 dan is de ontwikkelaar ook hier aan het subsidiëren (€355.000 / €7.000 p/m2 = 51m2 kantelpunt). Boven dit kantelpunt ontvangt de koper gratis geld. Dit is niet rechtvaardig en de VVD wil deze woningen dan ook tussen 40-50m2.

Kortom, de winst voor de ontwikkelaar moet komen uit het deel vrije sector koop. Tevens moet uit dit deel het verlies op de rest van het project worden gedragen. Hoe kleiner dit deel, hoe kleiner de kans dat gebouwd gaat worden.

Hiermee komen we op twee belangrijke verschillen tussen bijvoorbeeld de Schapenweide en de Spoorzone. In de Schapenweide is de grond in bezit van de overheid én is er voldoende ruimte voor parkeerplaatsen op het maaiveld (dat kost vrijwel niets). Indien de rijksoverheid een lage grondprijs accepteert dan is een hoge ratio hier realistischer. Het rijk kan 30/20/17/33 opnemen in haar programma van eisen. Via een dergelijk verkoopproces mag je ervan uitgaan dat de winnende bieder vervolgens snel gaat bouwen.

Daarentegen zijn alle percelen van de Spoorzone in privaat bezit, met uitzondering van het Emmaplein. Voor de grond van De Timpe, het meest actuele deel van de Spoorzone, bedragen de grondkosten naar verluid €20 miljoen voor de projectontwikkelaar. Met 17.000 m2 netto bouwvolume op een relatief klein perceel is hier tevens de noodzaak voor ondergronds parkeren.

Vasthouden aan een 67% ratio levert op deze plek dan ook een groot risico op qua doorgang. De gemeente heeft geen controle dat er daadwerkelijk gaat worden gebouwd, de grondeigenaar kan relatief pijnloos ook de huidige kantorenfunctie continueren. In 2010 is er voor De Timpe reeds 17.000 m2 netto aan congrescentrum goedgekeurd. Destijds was een dergelijk groot volume op deze dorpse plek nodig vanwege de financiële haalbaarheid. Je ziet de geschiedenis zich gewoon herhalen.

Het kan wederom een rationele strategie zijn voor deze eigenaar om eerst de bestemming naar 17.000 m2 wonen goedgekeurd te krijgen, zelfs indien al duidelijk is dat het plan nu onvoldoende rendabel is. Vervolgens kan worden gewacht met aanvang bouw totdat lokale overheden over een aantal jaar betaalbaarheidseisen versoepelen. Dit is dan slechts een pennenstreek zodra de bestemming is gewijzigd. Tegen die tijd zijn waarschijnlijk ook bouwkosten weer gedaald.

De VVD wil niet wachten. Wij willen nu bouwen. Wij willen een realistisch plan, met voldoende reserves in huidige onzekere tijden. Het plan mag ook niet afhankelijk zijn van het al dan niet toekennen van subsidie door de rijksoverheid.

Dankzij de hoge huizenprijzen in onze gemeente hebben wij nog een kans om te bouwen. Dit schept ook een verantwoordelijkheid. We moeten pragmatisch zijn over hoe de wereld is veranderd. Mensen op zoek naar een betaalbare woning hebben meer baat bij een iets minder hoge ratio dan helemaal geen woningen. Iedere nieuwbouwwoning leidt sowieso tot drie verhuisbewegingen.

In onze gemeente is 26% van alle woningen momenteel sociaal. Het landelijk doel is 30% in iedere gemeente. Wij pleiten voor realisme in huidige tijden bij het toevoegen van sociale woningen aan de voorraad. Dit vergt een gedifferentieerde aanpak.

De eigenaar van De Timpe zegt graag te willen bouwen en kan op korte termijn slopen, elders in de Spoorzone gaat dit nog 5 – 10 jaar duren. Tevens is er voor De Timpe in het verleden dus reeds een groot volume goedgekeurd, die optie rechtvaardigt een hogere grondwaarde. Het College moet recht doen aan die hogere grondwaarde via aanpassing van de ratio.

Voor De Timpe zien wij dan ook bijvoorbeeld 15/15/10/60. Daarbij willen wij onderzoeken om een maximale termijn van 1 jaar op te nemen vanaf goedkeuring bestemmingswijziging. Indien de ontwikkelaar niet start binnen deze periode dan vervalt de bestemmingswijziging.

Elders in de Spoorzone zien wij bijvoorbeeld 20/20/20/40. Op de Schapenweide 30/20/17/33. Overal willen wij een parkeernorm van tenminste 1.2x. Dit is al stukken lager dan de gebruikelijke 1.7x.

Iedere bewoner heeft recht op een parkeerplek met eigen stekker, inclusief huurders van sociale woningen. Het autobezit in onze gemeente is hoog, ook onder huurders van sociale woningen.

De onrealistisch lage parkeernormen van het College gaan resulteren in jarenlange bezwaarprocedures, met tevens uiterst onzekere uitkomst. Een lage parkeernorm betekent niet minder auto’s. Het betekent alleen dat auto’s dan staan in de dichtstbijzijnde straat met vrij parkeren. Zelfs in de verkeersstudie van het College schuilt deze denkfout.

Indien deze lage normen standhouden voor de rechter dan krijgen we betaald parkeren en parkeeroverlast. Betaald parkeren in het centrum van Bilthoven resulteert dan ook in betaald parkeren in de andere kernen zoals De Bilt en Maartensdijk.

Tenslotte is het “schuifje” van het College met betrekking tot kantoormeters onjuist. Hiermee verslechtert de financiële haalbaarheid namelijk, tenzij de onderliggende aanname is dat de gemeente een langjarig huurcontract af zou sluiten op een te hoge huur.

Extra kantoormeters gaan ten koste van het aantal woningen. Bilthoven centrum heeft al te veel leegstand. Deze leegstand kan naar flexibele kantoorunits worden verbouwd, hierdoor zal de levendigheid verbeteren.

Concreet vragen wij de Raad de volgende variant te laten doorrekenen:

·       De Timpe 15.000 m2 VVO (c.200 woningen) op basis van 15/15/10/60 en halfverdiept parkeren met norm 1.2x.

·       Elders in Spoorzone 22.500 m2 VVO (c.300 woningen) met 20/20/20/40 en parkeernorm 1.2x.

·       Tenminste 80 parkeerplaatsen op Emmaplein voor winkeliers, makkelijk toegankelijk en op basis van een blauwe kaart.

·       Busstation aan zuidkant op Emmaplein. Infrastructuur is hier belangrijker dan woningen.

·       Fietspaden zoveel mogelijk apart van busbaan en auto.

·       Budget voor aanvullende veiligheidsmaatregelen, evenals echt groen.

·       Hoger bouwen (4+ verdiepingen) alleen waar dit niet tot significante nieuwe inkijk bij bestaande omwonenden leidt.

[1] Voor sociale huurwoningen geldt ongeveer de volgende rekensom: netto huur €700 p/mnd = €8.400 p/j vermenigvuldigt met faktor 20 = €168.000 delen door 60m2 = €2.800 p/m2. Een belegger die 20x de huur betaalt heeft hiermee een aanvangsrendenment van 5.0%. Dit was vorig jaar nog minder dan 4.0% (>25x) maar beweegt mee met de rentestand.

Stijgende trend VVD De Bilt zet door

VVD VVD De Bilt 23-11-2023 09:32

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54376/stijgende-trend-vvd-de-bilt-zet-door

De recente stijging in stemmen voor de VVD in gemeente De Bilt tot 20,4% bij de laatste verkiezingen duidt op een veelbelovende toekomst. Deze groei van 23% ten opzichte van de Provinciale Statenverkiezingen laat zien dat we op de goede weg zijn. Met onze drie zetels in de raad, in vergelijking met de 9 van het linkse blok, zetten we onze stijgende lijn voort. We zijn vastberaden om weer helemaal terug te komen.

Het is duidelijk dat vier jaar links beleid zal leiden tot 100 jaar parkeerproblemen. We geloven dat elke normale inwoner met een normale baan en een normaal huis een normale parkeernorm verdient. Autobezit is een persoonlijke keuze en moet dat ook blijven. Daarom zetten we ons in voor een rationeel beleid dat zowel rekening houdt met de huidige behoeften als de langetermijnvisie voor onze gemeente.

Een van onze belangrijkste standpunten is het thema groen en duurzaamheid. We hebben onlangs een initiatiefvoorstel om bomen beter te beschermen tegen kap door de gemeenteraad gekregen. Dit initiatief onderstreept onze toewijding aan het behoud van een groene en duurzame omgeving in De Bilt.

Onze visie op bouwen is ook fundamenteel voor onze agenda. Wij zijn van mening dat de huidige 30-20-50 eis moet worden afgeschaft om de bouw van woningen te bevorderen. Dit zal niet alleen de woningmarkt stimuleren maar ook zorgen voor meer diversiteit in het woningaanbod. Onze aanpak is gericht op rationeel en efficiënt bouwen, met respect voor zowel de natuurlijke als de sociale omgeving.

De financiële situatie van onze gemeente is een ander aandachtspunt. Recentelijk ontdekten we een financieel tekort van 10 miljoen euro, wat het huidige college probeert op te lossen met maatregelen die onze burgers direct zullen raken. Wij vinden dat dit een gevolg is van het onvermogen van het linkse college om een degelijke begroting op te stellen. Dit benadrukt de noodzaak van een verantwoordelijk en transparant financieel beleid, iets waar wij ons sterk voor maken.

De VVD De Bilt zet zich krachtig in voor de energietransitie in de gemeente, met een focus op het aardgasvrij maken van woningen en het bevorderen van duurzame energie. De partij streeft naar een ambitieniveau E, “Best in Class”, met het doel om tegen 2030 minstens 50% van De Bilt aardgasvrij te maken, wat uitgebreide haalbaarheidsstudies voor alle wijken omvat. Ze benadrukken ook het belang van lokale initiatieven en burgerbetrokkenheid, zoals het collectief verduurzamen van wijken en het oprichten van wijk-duurzaamheidsteams, wat bijdraagt aan een duurzame en betrokken gemeenschap.

Bovendien hechten we veel waarde aan het onderwijs in onze gemeente. Wij streven naar het aanpakken van het lerarentekort en het behouden van een aantrekkelijk klimaat in Nederland voor bedrijven. De rol van scholen als veilige havens voor alle leerlingen en het bevorderen van diversiteit en inclusie staan centraal in onze discussies en beleidsvorming.

Samen komen we er wel. Met een duidelijke koers gericht op rationeel bouwen, liberaal groen beleid en het voorkomen van langdurige parkeerproblemen, zijn we vastbesloten om een verschil te maken in De Bilt. Sluit je aan bij onze club en help ons om sterker terug te komen dan ooit!

Word lid!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.