Nieuws van politieke partijen in De Wolden over D66 inzichtelijk

132 documenten

Eva Salomé beëdigd als lid steunfractie

D66 D66 De Wolden 21-12-2021 14:49

In haar laatste raadsvergadering heeft waarnemend burgemeester Janny Vlietstra  Eva Salomé officieel beëdigd als lid van de steunfractie van D66 De Wolden. Dat betekent dat ze alle informatie krijgt die een raadslid ook krijgt en, ...

The post Eva Salomé beëdigd als lid steunfractie appeared first on De Wolden.

Lijsttrekker voor 2022-2026

D66 D66 De Wolden 19-07-2021 20:40

Met algemene stemmen is Albert Haar door de leden uit De Wolden verkozen als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Albert zit vanaf 2010 in de raad van De Wolden en zit nog vol energie ...

The post Lijsttrekker voor 2022-2026 appeared first on De Wolden.

Landbouw met toekomst

D66 D66 De Wolden 19-01-2021 21:17

Bij de behandeling van de begroting 2020 van de gemeente De Wolden, dat was in november 2019, heeft D66 een motie ingediend over Toekomstgerichte Landbouw. Deze motie werd aangenomen. De uitvoering van de motie werd ...

The post Landbouw met toekomst appeared first on De Wolden.

CDA teleurgesteld in nieuw vervoersplan De Wolden

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 19-06-2020 08:13

Het concept Gemeentelijk Verkeer- en Vervoer Plan 2020-2029, bestaande uit de Mobiliteitsagenda en het Uitvoeringsprogramma stond op 18 juni op de agenda van de raad. Vanwege het ontbreken van voldoende onderbouwing, analyse, data en goede beleidsdoelstellingen stemde het CDA uiteindelijk tegen het raadsvoorstel. Ook de ingediende amendementen en moties haalden het niet. Concept Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan De gemeente dient te beschikken over een actueel verkeers- en vervoersbeleid. Het huidige beleid loopt af en het afgelopen jaar is ergestart met de voorbereidingen om een ​​nieuw GVVP te schrijven. Om de wensen en knelpunten te inventariseren van de inwoners werd op 12 september 2019 een dialoogbijeenkomst gehouden. Op 27 februari 2020 debatteerde de raad al over een aantal stellingen met betrekking tot het plan. Hetnieuwe concept GVVP is nu gereed en kan ter inzage worden gelegd. Het bestaat uit een mobiliteitsagenda (kaders) en een uitvoeringsprogramma (uit te voeren projecten). Er is 6 weken de tijd om een ​​reactie te geven. Daarna worden de reacties verwerkt en wordt een definitief GVVP ter besluitvorming aan de raad voor gelegd. Teleurgesteld Het CDA is teleurgesteld over dit plan. Het GVVP behoort een integraal plan te zijn voor de lange termijn, om willekeur en hapsnap-beleid te voorkomen. Juist dit laatste is het geval. Maar veiligheid en infrastructuur zijn zaken van lange adem. Het document is wel publieksvriendelijk geschreven, maar er ontbreekt verder ontzettend veel. Woordvoerder Tjalling de Wit: 'Er is geen visie, tenzij je “in actie komenals inwoners wat roepen” een visie noemt. Dat is incidentenbeleid. Toch is zo vaak beloofd: “wacht tot het GVVP, komt dan komt de integrale visie”. De stip op de horizon ontbreekt '. Lees hier de volledige bijdrage van Tjalling de Wit. De fractie zou het plan simpelweg kunnen afkeuren, maar in plaats daarvan kozen zij ervoor om het constructief aan te pakken. Daarom dienden zij samen met de PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie twee amendementen en drie moties in om het voorliggende concept te verbeteren. Lees hier de amendementen en de moties. Ook D66 en ChristenUnie dienden mede namens het CDA een amendement en motie in. De amendementen om de snelheden binnen en buiten de bebouwde kom te beperken tot respectievelijk 30 en 60 km / h haalden het niet. Op basis van een toezegging van wethouder Mulder zijn de moties voor een actief en structureel meetprogramma voor de inwinning van verkeersgegevens en onderbouwing GVVP met feiten en cijfers aangehouden. De fractie wacht eerst af waar de wethouder mee komt. De motie over meer voorlichting en communicatie over Duurzaam Veilig werd verworpen. De CDA-fractie is en blijft teleurgesteld in het plan en stemde daarom tegen. Het plan werd echter met meerderheidvan stemmen aangenomen.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

Extra geld voor Hoofdstraat Noord-Zuid

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

Nieuwe raadsgriffier

D66 D66 De Wolden 06-01-2020 13:41

In de raadsvergadering van donderdag 30 janauri is Joukje van Roeden-Hoekstra benoemd tot griffier van de gemeenteraad van De Wolden. Op 1 maart neemt zij de plaats in van Josée Gehrke die op dezelfde datum ...

The post Nieuwe raadsgriffier appeared first on De Wolden.

Bomen

D66 D66 De Wolden 17-12-2019 16:37

In de Wolderkrant van 27 november stond dat gemeente De Wolden vergunning aanvraagt voor het kappen van 555 bomen. Uit het antwoord op mijn technische vragen blijkt het te gaan om  een lijst van bomen ...

The post Bomen appeared first on De Wolden.

Van afval naar grondstof

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD De Wolden 29-11-2019 14:01

Donderdag 28 november werd het grondstoffenplan 2020-2025 door de raad vastgesteld. De landelijke overheid heeft gemeenten opdracht gegeven om in 2020 nog maar 100 restafval per inwoner per jaar voor verbranding over te houden en in 2025 nog maar 30 kilogram. Deze 30 kilogram bestaat uit materiaal in het huishoudelijk restafval dat niet meer kan worden gescheiden en gerecycled. In 2018 heeft de gemiddelde inwoner in De Wolden 142 kilogram fijn restafval (minicontainer) en 27 kilogram grof (milieustraat) restafval “geproduceerd”. Het fijn restafval in De Wolden bestaat nog voor de helft uit grondstoffen. Nieuw grondstoffenplan“Afvallen is niet gemakkelijk” Met die zin begon CDA-woordvoerder Tjalling de Wit zijn bijdrage. Hij vervolgde met: “Voor enkele kilo´s minder moet men hard aan de bak, maar een paar kilo´s meer zijn er ongezien zo weer bij. Zo lijkt het ook te gaan met het grondstoffenbeleid, tot voor kort nog afvalbeleid. Onze inwoners hebben de scheidingsdoelstelling van 75% gehaald, maar de kilo´s per huishouden zijn nog ver van de doelstelling”.In het nieuwe grondstoffenplan worden een aantal maatregelen voorgesteld om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid fijn restafval (zwarte container) omlaag gaat. Minder restafval in de zwarte container en meer grondstoffen in de andere containers, zo is het plan.Het CDA benoemde dat communicatie en voorlichting naar de inwoners uitermate belangrijk is. Vanaf 2021 worden afvalcoaches en BOA´s ingezet. De CDA fractie is benieuwd naar de bevindingen van deze afvalcoaches en gaf het college de suggestie mee om de bevindingen in de jaarstukken van de gemeente mee te nemen.Oud papierIn het nieuwe grondstoffenplan werd ook gesproken over het mogelijke beëindigen van het ophalen van oud papier door verenigingen. Gemeentebelangen diende mede namens het CDA en alle andere partijen een amendement in om niet te snel hiervan af te stappen. De Wit: ‘Als deze vrijwilligers weg zijn, krijg je die niet snel meer terug!” Het amendement is aangenomen. CompostvatTjalling de Wit gaf aan dat het keukenmanagement erg belangrijk is voor het scheiden. De CDA-fractie is dan ook blij dat de suggestie van het verstrekken van biobakjes op aanvraag in het plan zit. Ook kunnen de inwoners tegen gereduceerd tarief een compostvat kopen voor € 25. De fractie vindt het jammer dat er wél een gratis GFT-container wordt aangeboden, maar niet een gratis compostvat. Niet alleen is een compostvat goedkoper, de kosten zijn incidenteel. Immers: bij een GFT-container moet deze nog altijd geleegd worden en de inhoud verwerkt. Minder afval is altijd het goedkoopst!. Hiertoe diende het CDA een amendement in, mede namens de fracties van GroenLinks, D66, PvdA en ChristenUnie. Doordat VVD en Gemeentebelangen tegen het amendement stemden is dit amendement niet aangenomen.BesluitMet het nieuwe grondstoffenplan en de aangenomen amendementen zijn onder andere de volgende besluiten genomen: GFT, PMD en restafval vanaf 2021 driewekelijks inzamelen en oud papier zeswekelijks;De afvalstoffenheffing per huishouden wordt vanaf 2021 deels bepaald door het aantal ledigingen van de zwarte container;Per huishouden kan vanaf 2021 een gratis extra GFT container worden aangevraagd;Er komen vanaf 2021 geen extra inzamelingen meer van GFT in voor- en najaar. In plaats daarvan vindt er in mei, juni en juli één extra inzameling van GFT per maand plaats. (in deze maanden tweewekelijkse i.p.v. driewekelijkse inzameling van GFT);Vanaf 2021: gescheiden inzameling van luiers en incontinentiemateriaal, zonder dat gescheiden verwerking mogelijk is (5 hoofddorpen);De inzameling van oud papier gaat op de gebruikelijke wijze verder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.