Nieuws van CDA in Delft inzichtelijk

536 documenten

Waarom mag in Delft reclame voor het het blokkeren van de A12 wel, en reclame voor benzine niet?

CDA CDA Delft 16-03-2024 07:59

Afgelopen donderdag besprak de commissie Economie, Financiën & Bestuur (EFB) de Schriftelijke Vragen van GroenLinks waarin de partij opriep om alle reclame voor fossiele brandstoffen, vliegvakanties, alcohol en gokken te verbieden. Het college had hierop geantwoord dat het bijzonder geregeld is in Nederland: een verbod op alcoholreclame en reclame voor gokken kan alleen landelijk worden genomen, maar een verbod op reclame op fossiele brandstoffen mag lokaal genomen worden. Het CDA is landelijk tegen reclame voor gokken. CDA-Tweede Kamerlid Derk Boswijk nam vorige maand het initiatief voor een volledig verbod op gokreclames. Dit omdat gokbedrijven hun reclames, tegen de afspraken in, blijven richten op minderjarigen. De Tweede Kamer is voor het CDA Delft ook precies het niveau waarop je dit soort verboden moet regelen. Daarom ziet het CDA het liefst ook dat de landelijke politiek zich hierover uitspreekt. En niet de gemeenteraad, want dan krijg je - afhankelijk van een toevallige meerderheid - dat in de ene gemeente iets wordt verboden wat 10 meter verder in de buurgemeente weer is toegestaan. "Waarom mag een advertentie waarin wordt opgeroepen een snelweg te blokkeren, een misdrijf, wel en wordt een advertentie waarin wordt opgeroepen om over die snelweg te rijden verboden?" In het commissiedebat kwam een mooi voorbeeld naar voren: advertenties van Extinction Rebellion om de snelwegen te blokkeren mogen in Delft wel maar advertenties om te tanken bij een tankstation van een bepaald merk zouden verboden moeten worden. Dit terwijl het blokkeren van een snelweg formeel een misdrijf is volgens artikel 162 van het Wetboek van Strafrecht. CDA-raadslid Gerrit Jan Valk stelde de wethouder Van Vliet daarom de vraag: "Waarom mag een advertentie waarin wordt opgeroepen een snelweg te blokkeren, een misdrijf, wel en wordt een advertentie waarin wordt opgeroepen om over die snelweg te rijden verboden?". Wethouder Van Vliet had geen antwoord op deze vraag en beloofde bij de Reclame Code Commissie na te vragen wat precies de (landelijke) regels rondom reclame zijn.

89% ondergronds ingezameld PMD-afval wordt afgekeurd: CDA vraagt aanpassing beleid

CDA CDA Delft 21-02-2024 07:55

Voor de voorbereiding van het commissiedebat over de Uitvoeringsagenda Circulair, dat donderdag 15 februari j.l. plaatsvond, stelde CDA-raadslid Gerrit Jan Valk technische vragen over de kwaliteit van het voorgescheiden PMD-afval. PMD staat voor Plastic, Metaal en Drankverpakkingen en wordt in Delft sinds een aantal jaren apart van het restafval ingezameld. De bedoeling is dat dit apart ingezamelde PMD-afval wordt gerecycled en hergebruikt. En het levert de gemeente ook wat geld op. Want de gemeente moet betalen om afval te laten verbranden, maar krijgt betaald voor ingezamelde grondstoffen die kunnen worden hergebruikt. Maar dat gescheiden ingezameld PMD-afval kan alleen worden hergebruikt als het niet (te) vervuild is met ander afval. In diverse media zijn de afgelopen maanden artikelen verschenen waarin gemeld werd dat in andere gemeentes die net als Delft PMD-afval gescheiden inzamelen in de praktijk grote hoeveelheden van dit apart ingezamelde PMD-afval moeten afkeuren omdat dit te vervuild is met ander afval. Dit afgekeurde PMD-afval belandt dan alsnog in de verbrandingsoven. Naast dat dit zonde is van de grondstoffen die zo verloren gaan en van alle vergeefse moeite die huishoudens te goeder trouw hebben gedaan om PMD te scheiden, leidt dit verbranden van gescheiden ingezameld PMD-afval ook tot extra kosten voor de betreffende gemeentes. Het afval moet dan alsnog verbrand worden en de gemeente krijgt niets voor onbruikbaar PMD. In sommige andere gemeentes werd juist gemeld dat de kwaliteit van het voorgescheiden PMD-afval best goed is. Gerrit Jan Valk wilde graag weten hoe dit voor Delft is. Uit de antwoorden die we voor het commissiedebat kregen, bleek voor Delft in 2023 een heel wisselend beeld. PMD-afval dat gescheiden wordt aangeboden via minicontainers of rolcontainers wordt opvallend weinig afgekeurd (0,2% en 4% respectievelijk). Heel anders is dat bij PMD-afval aangeboden via ondergrondse PMD-containers. Daarvan is in 2023 maar liefst 89% afgekeurd. Goede nieuws is wel dat dit afval niet verbrand wordt, maar in de nascheidingsfabriek van afvalverwerker HVC wordt nagescheiden. Dat laatste betekent dat bij 9 van de 10 ondergrondse PMD-containers het gescheiden ingezamelde afval nog een keer moet worden gescheiden, de tweede keer in de afvalverwerkingsfabriek van HVC. Dat kan een stuk slimmer! Je kunt namelijk het PMD-afval ook gewoon samen met het restafval inzamelen en dan direct naar de afvalwerkingsfabriek sturen voor nascheiding. Dat scheelt huishoudens een hoop gedoe en voorkomt allerlei extra kosten. Nu moet er namelijk 2x afval opgehaald worden: een keer restafval en een keer PMD-afval, waarna dat afval vervolgens vrijwel altijd weer bij elkaar gegooid wordt en in de fabriek dan weer gescheiden wordt. Dat 2x ophalen kost extra materiaal, extra mankracht, extra controletijd en mogelijk zijn er ook minder ondergrondse containers nodig als je PMD-afval niet apart zou inzamelen. Dat het helemaal geen gekke gedachte is om PMD-afval weer samen met het restafval in te zamelen en dan in de fabriek te scheiden bewijst de gemeente Eindhoven. Zij hebben sinds begin dit jaar het gescheiden inzamelen van PMD gestopt omdat dit te duur was en niet tot meer en betere kwaliteit gescheiden afval leidt. Simpel gezegd kan de machine inmiddels beter PMD-afval scheiden dan de mens! Overigens doet Delft dit in de binnenstad inmiddels ook, maar daar omdat er te weinig ruimte is voor aparte containers. Het CDA stelt daarom Schriftelijke Vragen aan het college. Hierin vragen Gerrit Jan Valk en commissielid David Sarkisian het college om aanpassing van het huidige beleid, wat er toe leidt dat een groot deel van het Delftse PMD-afval 2x wordt gescheiden: eenmaal bij mensen thuis en vervolgens nog een keer in de fabriek. Wat het CDA betreft gaan we, net als Eindhoven, ons PMD-afval voortaan zoveel mogelijk in de fabriek scheiden. Achtergrond: Delft kent sinds een aantal jaren Het Nieuwe Inzamelen (HNI). Dit houdt in dat huishoudens gevraagd wordt om hun huishoudelijk afval zoveel mogelijk thuis te scheiden. Voor de invoering van HNI was het al gebruikelijk dat huishoudens papier, glas en GFT (Groente-, Fruit- en Tuinafval) gescheiden aanboden, maar door de invoering van HNI werd van huishoudens gevraagd voortaan ook hun Plastic, Metaal en Drankverpakkingen (PMD) thuis te scheiden en in aparte containers aan te bieden. Al van voor de invoering van HNI wordt er in de Delftse politiek een discussie over gevoerd wat beter is: huishoudens het PMD-afval gescheiden laten aanbieden (voorscheiding of bronscheiding), of het PMD-afval samen met het overige restafval aan te bieden en dit in de afvalverwerkingsfabriek van elkaar te scheiden (nascheiding)[1]. Een debat dat nog steeds loopt. Tot een paar jaar geleden was dit vooral een principiële discussie, omdat de verwerker van het Delftse afval niet over een nascheidingsfaciliteit beschikte. Maar HVC dat sinds 2022 het afval van Avalex verwerkt, heeft die mogelijkheid van nascheiding van PMD-afval uit restafval in de fabriek wel. Daarmee is het debat niet alleen principieel maar kan er ook over alternatieven worden gedebatteerd. Tegenwoordig kennen we in Delft drie smaken: in een deel van de binnenstad wordt het PMD-afval samen met het restafval aangeboden en in de fabriek gescheiden (nascheiding), in een deel van de stad worden huishoudens geacht het PMD-afval in minicontainers en rolcontainers gescheiden aan te bieden en in een deel van de stad worden huishoudens geacht hun PMD-afval in aparte ondergrondse PMD-containers aan te bieden, gescheiden van hun andere afval dat in andere ondergrondse afvalcontainers moet worden aangeboden. [1] Nascheiding heeft alleen betrekking op PMD-afval. Het in de fabriek machinaal scheiden van papier, GTF of glas is technisch en economisch (nog) niet mogelijk. Deze afvalstromen moeten dus altijd door huishoudens gescheiden worden aangeboden, ongeacht of voor PMD voor voor- of nascheiding wordt gekozen.

Meerderheid stemt tegen CDA-voorstel overgangsregelingen parkeren in de binnenstad

CDA CDA Delft 14-02-2024 06:48

Het college wil al jarenlang de parkeerplekken in het zuid-westelijk deel van de binnenstad opheffen. 'Autoluw-plus'-maken heet dat in het jargon. Sommige politici dromen van een soort openluchtmuseum waarin de grachten er weer uit zien als honderd jaar geleden. 'Mooi voor toeristen', dromen zij. Maar veel politici die dromen van een autoluwe binnenstad, zien het liefst dat de parkeerplekken vervangen worden door fietsparkeerplekken. De oude grachten worden dan niet zoals vroeger, maar worden één grote fietsenstalling. Geen wonder dat bewoners en ondernemers in het gebied zich zorgen maken. Zij moeten straks hun auto in een parkeergarage parkeren op honderden meters afstand van hun woning. Dat is niet voor iedereen een makkelijk te overbruggen afstand. Sommige bewoners zijn minder goed ter been, anderen voelen zich onveilig als zij in het donker in hun eentje moeten lopen. Als het vriest is de wandeling zelfs ronduit gevaarlijk, omdat in straten waarin nauwelijks nog gereden wordt het strooizout niet ingereden wordt. En is er wel voldoende plek in de parkeergarages? Overdag vaak wel, maar op vrijdagavond en zaterdagmiddag en bij evenementen zijn de garages vaak overvol. Wat moeten bewoners dan? Ondernemers maken zich zorgen over het verdwijnen van klanten en of zij straks hun werk nog wel kunnen doen in de binnenstad. Afgelopen tijd werden er honderden handtekeningen ingezameld die het stadsbestuur opriepen om pas op de plaats te maken. Voor het CDA is dit een signaal dat niet genegeerd mag worden. Het uitbreiden van het Autoluw-plusgebied begon een paar jaar heel vriendelijk, toen het college zei dat mensen met een auto "verleid moeten worden om hun auto in de garage te parkeren". Dat klinkt nog heel vriendelijk en vooral heel vrijwillig. Maar de toon van de coalitie wordt steeds dwingender. Inmiddels is er geen sprake meer van verleiden, maar van verplichten. Want de coalitie heeft ook wel in de gaten dat er nu maar weinig mensen verleid kunnen worden. "Er zijn ook voorstanders van een autoluwe binnenstad", roepen de coalitiepartijen dan in koor. En dat klopt: er zijn ook voorstanders en misschien zijn er zelfs wel meer mensen voorstander van een autoluwe binnenstad dan tegenstander. Maar daar gaat het voor het CDA niet om. "Democratie", zo zei CDA-raadslid Gerrit Jan Valk in de raadsvergadering, "betekent niet dat de helft plus 1 altijd zijn zin krijgt en dat de helft min 1 zich daar maar naar moet schikken. Democratie is dat je probeert rekening te houden met elkaar. Door te geven en te nemen." "Democratie betekent niet dat de helft plus 1 altijd zijn zin krijgt en dat de helft min 1 zich daar maar naar moet schikken. Democratie is dat je probeert rekening te houden met elkaar. Door te geven en te nemen." Het gaat het CDA om een betrouwbare overheid. Mensen die een huis gekocht of gehuurd hebben in de verwachting dat ze in de buurt kunnen parkeren, kun je als overheid niet zomaar hun parkeerplek afpakken. Zeker niet als het verhaal altijd is geweest dat het beleid op basis van vrijwilligheid wordt ingevoerd. Daarom kwam het CDA in de raadsvergadering van 1 februari met 2 voorstellen. Motie 1 was het voorstel om een 'uitsterfbeleid' voor mensen die nu in het gebied wonen en een parkeervergunning hebben. Dat betekent dat er geen nieuwe parkeervergunningen meer worden uitgegeven en dat een parkeervergunning komt te vervallen als iemand deze niet meer wil verlengen, verhuist of overlijdt. Op deze manier bereiken we een autoluwe binnenstad, maar zal het wel geleidelijk gaan. Omdat we ook wel wisten dat deze motie voor veel partijen een brug te ver is, kwamen we ook met een compromisvoorstel: laat mensen die in het gebied wonen en nu een parkeervergunning hebben deze nog maximaal 10 jaar houden. Dan kunnen ze in alle rust besluiten wat ze willen. Ook deze motie werd weggestemd door de coalitiepartijen en Volt. Onze uitgestoken hand werd weer eens genegeerd.

Binnenstad en het Prinsenhof op de agenda van de Raadsvergadering van 1 februari 2024

CDA CDA Delft 13-02-2024 15:14

De twee belangrijkste agendapunten voor de Raad op 1 februari waren de Delfse Binnenstad en het museum De Prinsenhof. In een lange vergadering werd met deze twee onderwerpen gestart en ik sprak er over met Gerrit Jan Valk die namens de fractie van het CDA het woord hierover voerde.

Oud CDA-raadslid Henk van Dorp overleden

CDA CDA Delft 03-02-2024 07:28

Afgelopen raadsvergadering stond de gemeenteraad stil bij het overlijden van Henk van Dorp (97). Henk van Dorp was het oudst-nog levende voormalig raadslid van het CDA. In de jaren '80 en begin jaren '90 van de vorige eeuw zat hij namens het CDA in de gemeenteraad. Henk van Dorp werd geboren in Schipluiden. Na de Tweede Wereldoorlog en zijn militaire dienstplicht in toenmalig Nederlands-Indië trouwde hij in 1953 met zijn penvriendin Dicky. Al snel kwam het echtpaar in Delft te wonen, waar ze tot op hoge leeftijd bleven wonen. Henk van Dorp werkte jarenlang bij TNO in Rijswijk en werd lid van de ARP. Op 26 januari 1981 werd Henk van Dorp lid van de gemeenteraad van Delft namens het toen pas opgerichte CDA.Van Dorp maakte zich als raadslid sterk voor een schone stad. Burgemeester Van Bijsterveldt typeerde in haar speech Henk van Dorp als een raadslid dat alle uitnodigingen die een raadslid krijgt, accepteerde. Hij vond dat raadsleden interesse moesten tonen, ongeacht de grootte van de bijeenkomst. In totaal zat hij iets meer dan drie periodes in de gemeenteraad. Bij zin afscheid ontving hij de erepenning van de gemeente Delft. Naast zijn werk in de politiek was Henk van Dorp als ouderling actief voor de kerk. Ook zong hij jarenlang in het kerkkoor van de Vierhovenkerk en in het Prinsenstad Mannenkoor. Op oudejaarsdag 2020 verhuisden Van Dorp en zijn vrouw, inmiddels meer dan 65 jaar getrouwd, naar Schipluiden. Daar overleed Dicky van Dorp in 2022. Henk van Dorp bleef zich tot het laatst inzetten voor veteranen. Fractie en bestuur zijn Henk van Dorp dankbaar voor de jaren die hij actief was voor de Delftse gemeenschap en voor het CDA in Delft. Wij wensen zijn familie en bekenden veel sterkte toe.

Wat staat de fractie van het CDA te wachten in 2024 - terugblik december 2023 (2)

CDA CDA Delft 14-01-2024 12:26

Ook met Gerrit Jan Valk keek ik terug op de Raadsvergadering eind december vorig jaar. Natuurlijk spraken we ook nog kort over de onderwerpen die er nu in het begin van het jaar al weer liggen. Het zijn weer mooie uitdagingen.

Wat staat de fractie van het CDA te wachten in 2024 - terugblik december 2023 (1)

CDA CDA Delft 09-01-2024 16:08

Na de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente kwam ook onze fractie weer bij elkaar ter voorbereiding op de komende vergaderingen. Voor de fractievergadering sprak ik met Frank Visser onze fractievoorzitter en Gerrit Jan Valk over de de vergaderingen in december en wat ons te wachten staat in 2024. We laten je nu het gesprek met Frank horen over Wonen. Het gesprek met Gerrit Jan volgt later.

CDA op de bres voor gezinnen

CDA CDA Delft 12-12-2023 20:02

Vorige week debatteerde de Delftse gemeenteraad over de Woonvisie. In dit document is de visie van de gemeente op het woonbeleid voor de komende vijf jaar vastgelegd. Een belangrijk en richtinggevend document dus. De Woonvisie 2023-2028 spreekt de ambitie om de aandacht te verleggen naar het toevoegen van woningen voor lokale starters/jongeren, kwetsbare groepen en ouderen. Hiermee krijgen gezinnen minder aandacht. Het CDA vindt dat gezinnen essentieel zijn voor Delft en sprong voor hen op de bres. Delft een blijvend thuis voor gezinnen Eerder vroeg de CDA-fractie aandacht voor het rapport ‘Stad met verschillen’. In deze ambtelijke verkenning ‘Stad met verschillen’ komt naar voren dat er een aantoonbare afname van is van de groep 29-45 jaar in Delft. Dit betreft vooral een afname van Delftse gezinnen en de werkende beroepsbevolking. Het rapport stelt dat deze trend zich sneller doorzet dan verwacht: gezinnen verhuizen naar woningen in onder andere Ypenburg, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp. Gezinnen zijn van grote maatschappelijke waarde, ook voor onze stad. Juist gezinnen dragen ontzettend bij aan onze samenleving. Zij zijn op allerlei terreinen actief en dragen bij aan de leefbaarheid in onze stad. Denk daarbij aan activiteiten op de school van de kinderen, het bestuur van de voetbalvereniging, een straatfeest in het kader van burendag of in de kerk. Zij vormen goeddeels het maatschappelijk middenveld. Zij laten het maatschappelijk middenveld floreren en dat is de ruggengraat van de samenleving volgens het CDA. En, ook niet onbelangrijk: ze dragen ook bij met economische slagkracht. Dat moeten we koesteren en zij verdienen alle waardering en naar ons inzicht ook steun. Daarom diende onze fractie een motie in, samen met D66, VVD, Hart voor Delft en Onafhankelijk Delft. In deze motie draagt het CDA het college op om er in de komende jaren actief voor te zorgen dat Delft een thuis is, blijft en eventueel wordt voor gezinnen, bijvoorbeeld door het voldoende toevoegen en behouden van woningen voor gezinnen (in het bijzonder de groep 29-45 jaar) en de beroepsbevolking. We monitoren dit door een nieuwe of geüpdatete ambtelijke verkenning ‘Stad met verschillen’ te laten uitbrengen (bijvoorbeeld in 2025/2026) waarin in ieder geval gerapporteerd wordt over de inzet die gepleegd is en/of zal worden om ervoor te zorgen dat Delft een stad is, blijft en eventueel wordt voor gezinnen. Creativiteit nodig Vanzelfsprekend snapt onze fractie dat bij deze opdracht het realiseren van meer grondgebonden woningen -denk bijvoorbeeld aan de traditionele rijtjeshuizen- in Delft lastig, onder meer vanwege beperkte beschikbaarheid van gemeentegrond. Maar dit gegeven betekent volgens ons niet dat je niet kunt nadenken over andere stadswoningen. Daarom diende het CDA, samen met D66 en VVD, een amendement in die hierin voorziet. Zowel de motie als het amendement werden door de gemeenteraad aangenomen. Met deze belangrijke toevoegingen heeft onze fractie kunnen instemmen met de Woonvisie 2023-2028. Senioren en studenten Onze fractie had uiteraard niet alleen oog voor gezinnen. Het is belangrijk om de belangen van verschillende groepen zoveel mogelijk te verenigen. Daarom steunde onze fractie een amendement die een tekst toevoegt aan de Woonvisie over het perspectief voor jongeren. Voor senioren is het belangrijk dat zij ondersteuning krijgen wanneer zij een andere (levensloopbestendige) woning zoeken. De seniorenmakelaar kan hierbij uitkomst bieden. Maar uiteraard ook andere woonvormen, zoals een zogenoemde ‘tuinwoning’ kunnen hierin helpend zijn. Daarom dienden we samen met de PvdA en Hart voor Delft moties in die goede ideeën over nieuwe woonvormen stimuleren. Hiermee zou de positie van gezinnen en senioren en/of zorgbehoevenden mogelijk ook nog iets verder verbeteren. Tot slot dienden we amendementen mee in die meer aandacht geven aan collectieve woonvormen, zoals het collectief particulier opdrachtgeverschap.

Woonwensen en Woonruimte; discussieprogramma Omroep Delft

CDA CDA Delft 21-11-2023 11:52

Afgelopen naandag zat Machteld Neubauer samen met Rinske Wessels van GroenLinks aan tafel bij Omroep Delft om te praten over Woonwensen en Woonruimte in Delft. We spraken onder leiding van onze gastheer Frits Emmerik over de uitdagingen die Delft heeft om voor Delftenaren goed en betaalbaar wonen mogelijk te maken. Aan de orde kwamen de eerlijke verdeling van de beschikbare woningen, goede huisvesting voor de studenten en de toeristische verhuur van woningen. Ook werd kort aandacht besteed aan het onderzoek dat Pointer nu in Delft doet. Je kunt het gesprek volgen. De foto is gemaakt door Marja van Bijsterveld.

CDA vraagt om motiemarkt en betere samenwerking gemeenteraad en college

CDA CDA Delft 12-11-2023 09:41

Donderdagavond na de Algemene Beschouwingen debatteerde de gemeenteraad over de Begroting 2024. Bij dit debat had het CDA diverse amendementen en moties ingediend. Al deze documenten raakten aan ‘goed bestuur’. Goed bestuur is een belangrijk thema voor het CDA. Dit bevat allerlei aspecten, denk maar eens aan dat burgers betrokken worden bij beleid of vraagstukken die hun directe leefomgeving raken. Maar ook is goede samenwerking nodig tussen de gemeenteraad en het college om goede besluiten te kunnen nemen voor Delft. Motie Motiemarkt Het CDA wil ook graag participatie bevorderen. Daarom diende Gerrit Jan Valk de motie Motiemarkt in. Deze motie deed de oproep om te experimenten met een Delftse motiemarkt, waarbij burgers ideeën die bijdragen aan de Delftse opgaven mogen pitchen aan raadsleden, die deze ideeën al dan niet kunnen omzetten in moties. De benodigde middelen konden vanuit Fonds2040 komen. Er volgde een levendig debat waarin het idee wel werd omarmd, maar verdere discussie nog nodig bleek om dit daadwerkelijk verder te brengen. De motie kwam mogelijk nog te vroeg en daarom hebben we de motie ingetrokken. Amendementen en moties over samenwerking gemeenteraad-college De Begroting is een belangrijk document. Met dit document maakt de gemeenteraad keuzes voor een heel jaar. Daarom is het goed om de samenwerking tussen gemeenteraad en college ook goed te benoemen. Zo ben je betrouwbaar en kun je elkaar aanspreken. We hebben hiervoor vier voorstellen gedaan: twee amendementen en twee moties. Beide moties en een amendement werden aangenomen door de gemeenteraad (het amendement zelfs unaniem). Werken voor Delft is leuk! Goed bestuur en omzien naar elkaar betekent ook goed werkgever zijn. De gemeente Delft mag best uitstralen dat werken voor de publieke zaak en decentrale overheid leuk is, en werken voor de gemeente Delft in het bijzonder. Daarom heeft het CDA voorgesteld om meer in te zetten op vaste ambtelijke capaciteit. Dit amendement werd unaniem aanvaard door de gemeenteraad. Verder hebben we ideeën mee-ingediend over verdere invulling met betrekking tot het onderzoeksrapport over het slavernijverleden, het aandacht blijven houden voor de woonlasten van de middengroep, het kunnen kopen van je huurwoning, het streven naar meer betaalbare koopwoningen en de parkeertransitie in Delft-West. Over het laatste idee haalde Gerrit Jan ook de media: https://www.ad.nl/delft/auto-verdwijnt-ook-uit-straatbeeld-in-arbeiderswijk-arme-bewoner-boet-voor-groene-plannen~a8309109/ Het CDA ideeën van harte gesteund op het terrein van artificial intelligence en algoritmes, parkeermogelijkheden voor gehandicapten, dierenwelzijn, een inlooploket bij de gemeente, contant betalen bij publieke voorzieningen en structurele financiële ondersteuning voor de kinderboerderijen. Wil je verder kijken en lezen? Dat kan via: https://delft.notubiz.nl/vergadering/1009457