Nieuws van VVD in Delft inzichtelijk

190 documenten

Liever de Delftse waterspeeltuinen open (houden) dan een megalomaan fietsecoduct? Natuurlijk!

VVD VVD Delft 05-04-2024 07:17

Donderdag 4 april a.s. is het weer zover: de maandelijkse raadsvergadering in Delft. Op de agenda staat op verzoek van de Delftse VVD de zogenoemde Metropolitane fietsroute Delft – Rotterdam Alexander. Deze fietsroute van in totaal 20 kilometer gaat de gemeente Delft een heleboel geld kosten, onder andere door een megalomaan fietsecoduct over de A13. De kosten van dat ecoduct zijn alleen al voor de gemeente Delft € 2,1 miljoen. Diezelfde avond spreken we ook over de financiering van de twee Delftse waterspeeltuinen. Er is bijna € 500.000 euro nodig om de speeltuinen te vernieuwen zodat ze aan nieuwe wet- en regelgeving kunnen voldoen. Een heleboel geld, maar hartstikke belangrijk wat de Delftse VVD betreft. Elke euro kun je echter maar één keer uitgeven, dus we zullen keuzes moeten maken. Ons voorstel: wél de speeltuinen, niet het fietsecoduct.

De Delftse VVD is groot voorstander van fietsen. Maar niet van fietsecoducten over de A13 waarvan totaal onduidelijk is welk probleem die oplossen, die verschrikkelijk duur zijn en die onderdeel uitmaken van een fietsroute die nog op allerlei plekken levensgevaarlijk is en waarvan het te verwachten gebruik ook nog eens vrijwel nihil is. Ik heb het dan over het fietsecoduct (ja, waar dus zowel fietsers als beestjes overheen zouden moeten gaan, het is mij een raadsel hoe dat kan werken) als onderdeel van de zogenoemde Metropolitane fietsroute tussen Delft en Rotterdam Alexander van in totaal 20 kilometer. De kosten van dat ecoduct zijn alleen al voor de gemeente Delft € 2,1 miljoen.

 

Niet alleen de VVD Delft, ook veel belangenverenigingen en omwonenden van de beoogde locatie zien het ecoduct als weggegooid geld. We zijn als Delft al één van de allerduurste gemeenten. De lokale lasten voor onze inwoners zijn ontzettend hoog, en dan gaan we ook nog € 2,1 miljoen aan een fietsecoduct meebetalen. En dat niet alleen, de fietsroute zal waarschijnlijk amper gebruikt worden én is op plekken ook nog eens ontzettend gevaarlijk. Op basis van de antwoorden op onze schriftelijke vragen (zie: brief 2024-02-06 (notubiz.nl)) snappen we wel waarom het college dit er toch doorheen wilt jagen, want er valt veel subsidie weg als we het ecoduct niet realiseren. En dat heeft ineens óók impact op de kosten die op eigen rekening gaan komen voor de Gelatinebrug, die ook onderdeel van diezelfde fietsroute is. En laat die Gelatinebrug ons nou al veel meer geld kosten dan we ooit hadden afgesproken met elkaar. En hij wordt dus misschien zelfs nóg duurder als de subsidie zou wegvallen.

 

Niet alleen de kosten voor het ecoduct zijn ons een enorme doorn in het oog, ook het proces van dit college verdient wederom geen schoonheidsprijs. Onze raad mag namelijk niet besluiten over dit financiële voorstel. Volgens het college is het besluit al in 2021 genomen, via een van de bijlagen van het Mobiliteitsprogramma Delft 2040. In Pijnacker-Nootdorp deed het college dat beter, daar mocht de raad er gezien de grote financiële omvang wel netjes over stemmen. In Delft kan de raad niets anders doen dan dit ter kennisgeving aannemen. In het democratisch systeem dat wij met elkaar hebben afgesproken is dat totaal onfatsoenlijk.

 

En wat misschien wel minstens net zo wrang is: op 4 april wordt de raad wél formeel gevraagd in te stemmen met de financiering voor het open houden van de waterspeeltuinen in Delft. Ik vermoed dat daar unaniem vóór wordt gestemd, ook door VVD. De speeltuinen worden volop en met plezier gebruikt, menig Delftenaar heeft er zelf gezwommen of gespeeld. En ja, bijna € 500.000 euro voor renovatie is veel geld, maar in dit geval voor een belangrijk doel. Elke euro kun je echter maar één keer uitgeven, dus we zullen keuzes moeten maken. Ons voorstel: wél de speeltuinen, niet het fietsecoduct. Anders gaan de lokale lasten voor de Delftenaren wéér verder stijgen. 

De Delftse VVD gaat de wijk in

VVD VVD Delft 04-03-2024 00:11

De Delftse VVD fractie is in de afgelopen weken de wijk in getrokken. Dit naar aanleiding van de plannen van de gemeente om in samenwerking met DUWO het huidige aantal van 700 studentenwoningen aan de Van Hasseltlaan uit te breiden naar 1200 wooneenheden. Naar aanleiding daarvan zijn er veel brieven van bezorgde omwonenden naar de gemeenteraad gestuurd. Dat hebben wij gezien en daarom hebben wij het college gevraagd om schriftelijk op de briefschrijvers te reageren. Deze brief van het college zullen wij dan ter bespreking op de bespreekagenda laten zetten. Want wij maken ons zorgen, want lijkt het erop dat het de gemeente weer niet lukt om een goed participatieproces met bewoners en omwonenden te doorlopen.

Om onszelf goed te informeren zijn Tessa, Avinash en ik, in gesprek gegaan met een vertegenwoordiging van de bewoners (Wij Wonen) en een vertegenwoordiging van omwonenden van de Van Hasseltlaan. Dit doen wij omdat wij het belangrijk vinden om van verschillende partijen te horen hoe zij tegen de ontwikkelingen aankijken wat zij van het proces vinden. Tegelijkertijd helpt het ons om te toetsen of de plannen van de gemeente passen binnen de liberale lijn van de Delftse VVD fractie. In het geval van studentwoningen is ons standpunt dat, vanwege de gezonde balans in de wijken, studentenwoningen vooral op de campus bijgebouwd dienen te worden. En vinden wij dat als er studentenwoningen gebouwd worden, dat het dan ook echt onzelfstandige woningen dienen te zijn.

Studenten 

De vertegenwoordigers van Wij Wonen vertelden ons dat zij blij zijn dat er extra studentenwoningen komen. Zij gaven aan ons de suggestie mee om, meer onzelfstandige woningen te bouwen en ter overbrugging van het verdwijnen van studentenwoningen tijdens de bouw, tijdelijke studentenhuisvesting te realiseren op de TU-campus. Ook lieten zij ons weten, de lange bouwperiode van meer dan 10 jaar, zo kort mogelijk te willen houden, zowel voor de bewoners alsook voor de omwonenden. Deze suggesties zullen wij inbrengen tijdens de aankomende besprekingen van dit onderwerp.

Omwonenden

Aan de keukentafel vertellen de omwonenden ons dat zij geschrokken zijn van de bouwplannen van DUWO. Zij krijgen namelijk letterlijk een muur aan woningen en een parkeergarage in hun achtertuin en gezichtsveld. Hun pijn zit met name in het gebrek aan inspraak en participatie. Zij wisten dat de studentenwoningen gerenoveerd zouden worden en dat er een klein beetje nieuwbouw bij zou komen. Daar staan de omwonenden welwillend tegenover. Bijvoorbeeld het optoppen van de bestaande woningen vinden zij een goed idee. Echter, de plannen van de gemeente en DUWO, zoals die er nu liggen vinden bewoners megalomaan, uit de kluiten gegroeid en niet passend in het beeld van de wijk. Het zal bijvoorbeeld ten koste gaan van het groene parkje achter de Van Hasseltlaan. Dit werd pijnlijk zichtbaar toen de bewoners aan Tessa en mij in het park lieten zien tot waar er gebouwd gaat worden.

De bewoners pleiten voor het samenvoegen van de verschillende stedenbouwkundige ontwikkelingen in de wijk. Te weten, de Van Hasseltlaan, de verbouwing van het winkelcentrum aan de Vrijheidslaan, verbouwing Wokmaster en de uitbreiding van de seniorenwoningen aan de Vijverhof. Deze suggestie van de bewoners nemen wij ter harte en gebruiken wij de komende periode om in de commissie ons punt te maken en te pleiten voor meer en betere bewonersparticipatie. Onze inzet is om de gemeente te laten komen tot een goed proces met uiteindelijk tevreden bewoners en omwonenden.

Beter luisteren naar inwoners en ondernemers in de binnenstad

VVD VVD Delft 01-02-2024 00:30

Er is veel te doen over de projecten onder de noemer “Ruimte in de binnenstad”. Het gaat dan om de uitbreiding van het autoluw-plusgebied in het zuidwestelijke deel, de invoering van een 0-emissie logistieke zone en het verbeteren van de verkeersveiligheid op de zogenoemde Rode Loper (Oude Langendijk). Zoveel onderwerpen vragen om een lange tekst, dus zit er alvast maar goed voor en neem de tijd. Over alle drie de projecten zijn zorgen. Terechte zorgen. Zowel inwoners als ondernemers zijn uiterst kritisch op de uitwerking van de mobiliteitsplannen van dit college. De Delftse VVD begrijpt hun zorgen. Daarom hebben we via huis-aan-huis flyers actief aan ondernemers en bewoners gevraagd naar hun ideeën. Uit de reacties komen een aantal heldere punten naar voren: zorg voor een integrale visie op de inrichting van de binnenstad, luister écht naar bewoners en ondernemers en zorg voor een realistisch plan met aandacht voor de kwetsbaardere doelgroepen zoals mantelzorgers, ondernemers, mensen met een zorgberoep, bewoners die slecht ter been zijn of gezinnen met kleine kinderen.

Het college noemt minder autoverkeer als doel van het uitbreiden van het autoluw-plusgebied. Dat is wat ons betreft een middel en absoluut geen doel. Leefbaarheid, het verbeteren van de luchtkwaliteit, het vergroten van de verkeersveiligheid, dat zouden allemaal goede doelen kunnen zijn. Maar ‘het verbieden van auto’s’ tot hoger doel verheffen, is wat ons betreft echt een no-go. Welk probleem lossen we daar precies mee op?

 

Bijna drie jaar na de vaststelling van het Mobiliteitsprogramma Delft (MPD) is er samen met de bewoners nog stééds geen integrale visie op de binnenstad opgesteld. Feitelijk weten we dus niet wat het weghalen van autoparkeerplekken onze binnenstadbewoners en ondernemers precies gaat opleveren. Want: wat komt daarvoor in de plaats, wat krijgen ze ervoor terug? Wat is de economische impact hiervan op bijvoorbeeld huizenprijzen, op de mogelijkheden om nog goede werknemers te vinden of op de omzet van de binnenstad-ondernemers? Wat zijn de gevolgen voor de straten en buurten eromheen, onder welke voorwaarden kunnen sommige doelgroepen alsnog vlakbij hun huis blijven parkeren? Al deze vragen zijn gesteld aan de wethouder, maar niet beantwoord.

 

Bewoners, ondernemers, belangenverenigingen: sommige laten via onze flyer-actie weten hartstikke blij te zijn met de nieuwe plannen, maar een heel groot deel is uiterst kritisch. Hun zorgen zijn divers. Van zorgen over dat de Phoenixgarage (en ook de Zuidpoortgarage) straks niet meer toegankelijk is voor bezoekers. Zorgen van ondernemers die hun bedrijfsauto niet meer in de directe nabijheid kunnen parkeren, terwijl die bedrijfsauto vaak ook het magazijn/opslagplek is voor het materiaal dat zij nodig hebben. Zorgen van bewoners die slecht ter been zijn maar nog net voldoende goed kunnen lopen, waardoor ze geen recht hebben op een gehandicaptenparkeerplaats. Zorgen van zorgprofessionals in de binnenstad die niet meer in het autoluw-plusgebied mogen parkeren. Dat betekent dat een verloskundige die in dat gedeelte woont, of een arts die met spoed naar het ziekenhuis moet, niet bij zijn/haar huis meteen in de auto kan springen. Deze zorgen hebben wij ook gedeeld met de wethouder.

 

Ook de Delftse VVD heeft in 2021 ingestemd met het mobiliteitsprogramma, maar wel onder de nadrukkelijke voorwaarde dat autoluw-plus voor 2040 een streven is, en geen doel op zich moet zijn. Ook hebben we destijds gezegd: “begin klein, kom éérst met een goed alternatief voor autobezitters en ondernemers, voer beleid gefaseerd in” en vooral: “denk samen met bewoners en ondernemers héél goed na over de integrale ambities met en invulling van de binnenstad.” En dat gebeurt nu gewoonweg niet. Het college stamt rucksichtslos door met zijn rigoureuze plannen, zonder goed te luisteren naar de Delftse inwoners en ondernemers. We sluiten ons daarom aan bij de oproep om de uitbreiding van het autoluw-plusgebied voor nu “te parkeren” en samen met bewoners en ondernemers een nieuw plan en vooral: integrale visie op de hele binnenstad, te maken. Eventueel kunnen we dit ook in de vorm van referendum gieten. Het is een sterk middel waar we als Delftse VVD normaal kritisch over zijn. Deze situatie vraagt ons inziens echter een verdergaande aanpak. Wethouder van Vliet heeft altijd aangegeven voorstander te zijn van de mogelijkheid om aan de noodrem te trekken wanneer het college zonder goede betrokkenheid van de raad en de stad doordendert. Dit is zo’n moment.

 

Dan de 0-emissie logistieke zone. Al vanaf 1 januari 2025 wil het college de hele stadslogistiek in de binnenstad emissieloos maken. De impact van deze maatregel voor onze Delftse ondernemers en hun leveranciers is natuurlijk fors. We hebben het college daarom gevraagd éérst goed te kijken naar voldoende alternatieven voor ondernemers, voldoende oplaadpunten, goede mobiliteitshubs en een overgangsregeling die nodig is voor ondernemers om dit nieuwe beleid in te kunnen regelen. Maar ook hierbij geldt weer: wat lossen we hier feitelijk mee op? Wij weten eigenlijk niet wanneer deze maatregel als succesvol kan worden bestempeld. Hoeveel beter wordt de luchtkwaliteit als we bestelwagens en vrachtverkeer gaan weren die nog niet volledig emissieloos rijden? Welke nieuwe problemen worden geïntroduceerd?

 

Dan tot slot, de verkeersveiligheid op de Rode Loper. Met enige terughoudendheid hebben we als Delftse VVD in 2022 de inrichting van de Oude Langendijk als zogenoemde “Shared Space” gevolgd. In andere gemeenten schijnen goede ervaringen te zijn met dergelijke straten, maar ons standpunt was: eerst zien, dan geloven. En wat blijkt: de ervaringen zijn zeker niet goed. Met name voetgangers voelen zich hier niet op nummer één gezet. De scheurbrommers worden nog steeds niet aangepakt. “Shared Space” werkt als concept alleen als iedereen een maximale snelheid van 15 km/uur hanteert. En dat gebeurt in de praktijk helaas nog steeds niet. In het eerste kwartaal verwacht een college een verbeterplan aan onze gemeenteraad voor te leggen. We zijn heel benieuwd.

Cameratoezicht werkt

VVD VVD Delft 11-12-2023 11:00

Sinds oktober is er cameratoezicht ingesteld op en rondom de Papsouwselaan vanwege overlast door hangjongeren en (vuurwerk)explosies. Als gevolg hiervan is er direct gevaar voor de bewoners en ondernemers. Uit een brief van de burgemeester blijkt dat ondanks het dalen van de meldingsbereidheid, het aantal meldingen toch is blijven stijgen. Dat zegt iets over de intensiteit van de overlast! In de commissievergadering van 17 november hebben wij hierover onze zorgen uitgesproken.

In de raadsvergadering van juni diende de VVD samen met Hart voor Delft en Onafhankelijk Delft tevergeefs al een motie in voor het instellen van cameratoezicht op deze plek. We zijn blij dat de burgemeester desondanks nu toch besloten heeft om met cameratoezicht de overlast te lijf te gaan.

Het blijkt namelijk dat er minder overlast wordt ervaren en dat ook het aantal meldingen over overlast is gedaald. Daar zijn we blij mee, en het blijkt dus nog maar eens: cameratoezicht werkt! In de commissievergadering hebben we de burgemeester gevraagd om in samenwerking met de politie, handhaving en partners in de stad aan de slag te gaan om de meldingsbereidheid weer omhoog te krijgen. Dat is namelijk essentieel om in de toekomst snel weer een goed beeld te kunnen krijgen van overlast. Tegelijkertijd kun je dan sneller optreden, bijvoorbeeld met cameratoezicht.

Wat ons betreft wordt cameratoezicht ingezet zodra op een locatie veel overlast wordt ervaren. De burgemeester heeft hiervoor de bevoegdheid, we zien graag dat deze sneller wordt ingezet. De Delftse VVD houdt de situatie in de gaten.

Onze inbreng tijdens de Algemene Beschouwingen

VVD VVD Delft 30-11-2023 05:00

Miranda: "Graag willen wij tijdens deze begrotingsbehandeling onze liberale visie op Delft presenteren. Als vertegenwoordigers van onze stad en haar inwoners, hechten wij veel waarde aan een verantwoord financieel beleid dat gericht is op groei, welvaart en welzijn voor alle Delftenaren. Bij het beheren van onze begroting moeten we altijd streven naar de meest verantwoorde inzet van onze euro’s en vooral: verantwoordelijkheid. We vragen om transparantie over de besteding van belastinggeld dat is afgedragen door hardwerkende Delftenaren, en blijven kritisch kijken naar de kosten en opbrengsten van beleid, projecten en programma's. Verder vinden wij het de taak van het college om ervoor zorgen dat de raad de begroting kan doorgronden, kan sturen op heldere maatschappelijke effecten en haar controlerende taak goed kan uitvoeren.

Voor ons zijn vier speerpunten van groot belang: 

Een betaalbaar Delft met veerkrachtige inwoners Een goed vestigingsklimaat voor ondernemers en banen op ieder niveau Een woning voor iedereen Een realistische energietransitie en een bereikbaar Delft 

Ik zal onze speerpunten één voor één langslopen. 

1. Een betaalbaar Delft waar iedereen fijn kan wonen en waar de economie floreert. Wij willen een gemeente die mensen niet financieel afhankelijk maakt, maar zelfredzaam. Wij willen niet incidenteel allerlei toeslagen in het leven roepen, maar zorgen dat onze inwoners financieel onafhankelijk zijn en zelf invulling kunnen geven aan hun leven. Dat is onze eerste prioriteit en stip op de horizon. Om dat te realiseren moeten we onze economie en werkgelegenheid stimuleren en de gemeentebelastingen verlagen. De VVD Delft staat voor beleid dat ondernemerschap aanmoedigt, banen creëert en de lokale economie versterkt. We willen initiatieven steunen die de groei van bedrijven bevorderen en nieuwe kansen scheppen voor onze stad. Ook pleiten we voor investeringen in onderwijs en vaardigheden, zodat onze inwoners goed voorbereid zijn op de veranderende arbeidsmarkt. Als iedereen in staat wordt gesteld om op volle kracht vooruit te gaan, zal de één sneller gaan, of verder komen, dan de ander. Er zal verschil in uitkomsten zijn en dus in welvaart. Dat is niet erg, zo lang dit het gevolg is van een verschil in inzet, prestatie en faire kansen. Dat verband is er vandaag de dag niet altijd. Het komt voor dat mensen die keihard werken nauwelijks beter af zijn dan mensen die een uitkering hebben en helemaal niet werken. Het komt ook voor dat mensen, die voor hun harde werk beloond worden met een beter brutosalaris, er netto op achteruit gaan.  

2. Delft zit vol met ondernemerschap. Ondernemers zijn de ruggengraat en motor van onze maatschappij. Ze leveren producten of diensten waar we allemaal op rekenen, ze creëren ongelofelijk veel banen. En zijn een bron van vernieuwing en innovatie, brengen mensen bij elkaar en ze zorgen voor leven in de brouwerij. Kortom: optimisme en ondernemerschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar juist onze ondernemers voelen zich door de gemeente steeds vaker in de hoek gezet met een onmogelijke kluwen aan verwachtingen, verplichtingen en lasten. Dit moet anders. Wij vragen veel van ondernemers en daar moet tegenover staan dat zij lucht krijgen. Lagere gemeentelijke lasten en minder regels. Bovenal moeten ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld door een duidelijk terrasbeleid.  

3. Daarnaast is de woningnood in Delft een groot probleem. Vele Delftenaren hebben ondanks dat ze zich aan alle spelregels houden, geen zicht op een eigen thuis of een passende woning. Steeds meer mensen, vooral Delftenaren tussen 29-45 jaar en gezinnen, vertrekken uit onze stad omdat ze geen passende woning kunnen vinden. Dat moet anders. Wij willen betaalbare koophuizen, omdat een koophuis dé manier voor de middenklasse om een spaarpot op te bouwen en de toekomst met optimisme tegemoet te zien. Dat moet weer voor veel meer mensen binnen bereik komen, zodat iedere Delftenaar perspectief krijgt op een eigen thuis. Een eigen thuis, jong het huis uit kunnen, is de beste manier om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. Daarom willen wij meer betaalbare koopwoningen voor jongeren en huurders.  

4. Ook op het gebied van duurzaamheid en klimaatverandering moeten we ambitieus zijn. We willen een groene stad, waarin Delftenaren in veilig en schoon zwemwater kunnen zwemmen. Het stimuleren van duurzame energiebronnen, het verminderen van de CO2-uitstoot en het creëren van groene ruimtes waarin onze inwoners kunnen genieten van een gezonde levensstijl vinden wij belangrijk. Maar het moet wel betaalbaar blijven voor onze inwoners. Daarnaast willen wij een bereikbaar Delft met goede OV-voorzieningen waarin auto’s niet de stad uitgejaagd worden.  

Voorzitter, ik rond af. En ik wil benadrukken dat een stad met zo laag mogelijke lasten, met veilige wijken waarin iedereen kan wonen van groot belang zijn voor het welzijn van onze inwoners. We moeten blijven werken aan sociale cohesie en gelijke kansen voor iedereen, ongeacht achtergrond of afkomst. In samenwerking met onze collega's in de gemeenteraad en het stadsbestuur, streven we naar een Delft dat floreert en waarin alle inwoners de kans krijgen om hun volledige potentieel te bereiken.

Laten we samenwerken om onze stad sterker en welvarender te maken!"

Wil het college nu ook de auto’s uit Tanthof, Voorhof en Buitenhof wegjagen?

VVD VVD Delft 14-11-2023 11:00

Op 9 november jl. sprak Miranda namens de Delftse VVD de algemene beschouwingen uit, waarin wij onze mening gaven over de (financiële) plannen van het college voor de komende jaren. We bespraken meer dan 40 wijzigingsvoorstellen voor de begroting, die vooral vanuit de oppositie kwamen. Zelf dienden we 3 moties (collegeopdrachten) en 3 amendementen (wijzigingen in de tekst of de beslispunten) in. Een van onze voorstellen, die ook is aangenomen (!), licht ik er graag kort uit. Namelijk het amendement “Geen parkeertransitie in Delft-West”.

De aanleiding voor dit amendement zit hem in de volgende - toch wel heel bijzondere - tekst in de programmabegroting: “In dezelfde lijn als de parkeertransitie voor de binnenstad kijken we ook naar de parkeerruimte in Delft-West. We sluiten aan bij de gevel-tot-gevelbenadering en de mogelijkheden die dit geeft voor het verminderen van het aantal parkeerplaatsen en vergroenen van de openbare ruimte. Zo leveren we een bijdrage aan de energietransitie en de leefbaarheid in Delft-West.”

De Delftse VVD vindt het onbegrijpelijk dat het college de “parkeertransitie” voor de binnenstad nu ook zondermeer wil uitrollen naar Tanthof, Voorhof en Buitenhof. Het college heeft daar ons inziens geen enkele aanleiding voor. De parkeersituatie is daar erg verschillend met die van de binnenstad en de wijken er direct omheen. Toch lijkt de tekst daar wel naar te verwijzen, en dat zorgt voor verwarring en zelfs onrust onder de inwoners van Tanthof, Voorhof en Buitenhof: begrijpelijk! Naar aanleiding van het debat schreef het Algemeen Dagblad er ook een mooi nieuwsartikel over: Auto verdwijnt ook uit straatbeeld in arbeiderswijk: ‘Arme bewoner boet voor groene plannen’

We hebben daarom aan het college voorgesteld om de hele alinea te schrappen. Ook het CDA, de SP, Onafhankelijk Delft en Hart voor Delft, waren het met ons eens en dienden ons voorstel mee in. De wethouder zelf wilde echter niet aan ons voorstel meewerken. Gelukkig hebben we hem er tijdens het debat alsnog van kunnen overtuigen om alle verwijzingen naar parkeren er uit te halen.

Na ons amendement resteert alleen nog de tekst over de gevel-tot-gevel aanpak. Dat is een aanpak waarbij je bij het vernieuwen van de ondergrondse riolering ook meteen goed kijkt of je de inrichting van de straat kunt verbeteren. Dat is natuurlijk prima, zolang het wegpesten van auto’s daarbij maar geen hoger doel is. Dat hoeft en willen we ook helemaal niet in de Tanthof, Voorhof en Buitenhof: daar is in principe genoeg ruimte, hebben veel bewoners juist behoefte aan een auto (ze wonen immers niet in de buurt van het station) en kunnen we bovendien niet zomaar verwachten dat iedereen het geld kan opbrengen om een vergunning te kopen.  

Delfts college koerst af op financieel ravijn: Programmabegroting 2024 – 2027

VVD VVD Delft 29-10-2023 11:00

Donderdag 26 oktober waren Tessa en ik namens de fractie aanwezig bij de commissie Algemeen om te spreken over de programmabegroting 2024-2027. Daar vertegenwoordigden wij de belangen van de Delftse VVD en Delftenaren die op ons gestemd hebben. De coalitie was opvallend positief over de begroting. Het college (gesteund door de coalitie) heeft meerdere keren aangegeven (nog) niet te willen anticiperen op de financieel magere jaren die er aan komen. Hoe anders was het geluid van de oppositie, die zich wel grote zorgen maakt over het financieel ‘ravijn’ vanaf 2026.

Tijdens de begrotingsbehandeling brachten wij naar voren dat de Delftse VVD zich grote zorgen maakt over de financiële toekomst van Delft. Er wordt structureel te veel geld uitgegeven en de gaten in de begroting worden gedicht met incidenteel geld vanuit de Rijksoverheid. Onze stad verkeert nu al in financieel zwaar weer en dit college stuurt niet bij. In plaats van dat het college keuzes maakt en spaart voor de magere jaren die vanaf 2026 gaan komen (omdat de Rijksoverheid vanaf dan minder geld geeft aan gemeenten), verhoogt dit college als makkelijke reflex de OZB en andere woonlasten. Zo wil zij de begroting dekkend maken. Dat vinden wij onacceptabel. Daarmee zijn de Delftenaren met een modaal inkomen en woningeneigenaren de melkkoe van dit college. Dit college neemt geen verantwoordelijkheid en schuift de onvermijdelijke bezuinigingen door naar de hardwerkende Delftenaar en het volgende college.

Laat op de avond belandden we nog in een debatje met wethouder Huijsmans, waarbij zij aangaf niet te begrijpen dat we zo kritisch waren, omdat  de VVD voor de Kadernota heeft gestemd. De kadernota is eigenlijk de voorloper van de begroting. En dat klopt ook, alleen verzuimde de wethouder hierbij aan te geven dat Delftse VVD alleen onder voorbehoud en door middel van een stemverklaring voor heeft gestemd. Dat voorbehoud zat hem in de lastenverlaging die we met een motie (samen met D66 en CU) wilden realiseren. In die motie vragen we de verhoging van de toeristenbelasting in te zetten voor het verlagen van de afvalstoffenheffing. Dat heeft het college helaas niet gedaan en daarom zijn we nu dus alsnog heel kritisch.

De Delftse VVD vroeg aan het college aandacht voor de volgende punten:

Zorg voor een verantwoord financieel beleid dat gericht is op groei, welvaart en welzijn voor alle Delftenaren. We willen geen stijging van de woonlasten.Delft is een dure gemeenten om in te wonen. En dat terwijl de Rijksbijdrage nog nooit zo hoog is geweest als nu. En toch verzwaart dit college de lasten voor inwoners en onttrekt daarmee €1,6 miljoen aan de portemonnee van Delftenaren. Terwijl er nauwelijks middeldure woningen zijn, er geen schoon openlucht zwemwater is en het onveilig en niet schoon is in sommige wijken. In 2021 waren de woonlasten nog €866 en die zijn nu al gestegen tot €1078. En de OZB stijgt met 5,96%. Helaas was het college niet bereid om te komen met een goed uitgewerkt lange termijn perspectief op de ontwikkeling van de woonlasten. Over onze eerdere motie (die wij samen met D66 en CU indienden) voor het inzetten van de toeristenbelasting voor woonlastenverlaging, vroegen wij ons af waarom deze niet wordt uitgevoerd. Dit wordt procedureel uitgezocht. Zorg voor schone, veilige en groene wijken.Er zijn veel wijken met flink wat zwerfafval. Wij denken na over het indienen van een motie om specifieke wijken in Delft meer aandacht te geven als het gaat om schone straten en stoepen. Ook vroegen wij aandacht voor het gebrek aan openlucht zwemwater. Met alleen een locatie-onderzoek zijn we er nog niet. Wij vroegen aan de wethouder om zich hard te maken voor cofinanciering met bijvoorbeeld de provincie om Delftenaren echt een nieuwe plek met natuurzwemwater te kunnen bieden. Dit werd niet toegezegd, daarom zullen wij hierover ook een motie indienen.Een energiezuinig en klimaatadaptief Delft. Dat realistisch en betaalbaar is, ook voor de kleine portemonnee.Delft is waanzinnig ambitieus als het gaat om alternatieven voor gas. In Voorhof en Buitenhof gaan de woningen van diverse woningbouwverenigingen over op het open warmtenet, zo is de ambitie. Wij vragen aandacht voor betaalbaar houden voor Delftenaren.Stimuleer onze Delftse economie en werkgelegenheid. Moedig ondernemerschap aan, creëer banen op ieder niveau en draag bij aan het versterken van de lokale economie.Het college investeert doormiddel van het Innovation District veel in onze lokale economie. Tegelijkertijd blijft dit college via de vele armoederegelingen en toeslagen Delftenaren pamperen en wordt de drempel om te werken steeds hoger gelegd. Hierover hebben wij onze zorgen geuit.Wij willen Delft niet volbouwen. En dat wat gebouwd wordt, moeten betaalbare huur- en koopwoningen zijn voor Delftenaren.Over het Delftse woonbeleid gaan wij nog in gesprek. Toch gaven wij alvast mee dat de Delftse VVD niet bereid is meer dan de huidige 30% van de sociale woningen toe te laten komen aan statushouders in plaats van aan reguliere woningzoekenden.Een bereikbaar Delft met goede OV-voorzieningen waarin auto’s niet de stad uitgejaagd worden.In het kader van de autoluwe binnenstad vroegen wij ons af of de wethouder bereid is echt te luisteren naar de binnenstadbewoners die zich zorgen maken over de toekomst van hun woon- en leefomgeving nu de binnenstad autoluw wordt. En waarom Delft West een parkeertransitie moet ondergaan. Helaas bleef het antwoord vaag. Daarom zullen wij een motie en een amendement indienen.

Met ons betoog en onze moties hopen wij dit college echt bij te sturen en ook over de toekomst na te laten denken.  Wat de VVD betreft zet dit college de Delftenaar veel meer centraal, in plaats van zichzelf.

Bezoek Tweede Kamerlid Peter de Groot – Wonen

VVD VVD Delft 26-09-2023 03:00

Op maandag 11 september kwam Peter de Groot, Tweede kamerlid met het thema Wonen in zijn portefeuille, op uitnodiging van de leden van de Onderzoekende Dialoog op bezoek in Delft. Wij spraken over de plannen van het Delftse college ten aanzien van wonen. Deze plannen voor Delft zijn terug te lezen in de concept woonvisie.

https://delft.vvd.nl/nieuws/53764/bezoek-tweede-kamerlid-peter-de-groot-wonen

Kort samengevat heeft dit college de ambitie heeft om het aantal inwoners van Delft te laten groeien van 104.000 naar 120.000 in 2040, en het aantal studenten laten groeien van 28.000  naar 40.000 in 2030.De provincie Zuid-Holland wil tot en met 2030 minimaal 75.000 woningen bijbouwen, 16.000 daarvan moeten in Delft gebouwd worden. Een groot deel van deze woningen zullen zoals het er nu op lijkt kleine studio’s en sociale huurwoningen worden. En dat is problematisch omdat we nu al een tekort hebben aan middeldure huur- en goedkope koopwoningen, en er wonen al weinig gezinnen en twee verdieners zonder kinderen in Delft. Er is nauwelijks doorstroming op de huidige Delftse woningmarkt. Het is namelijk heel moeilijk om vanuit een sociale huurwoning door te stromen naar een volgende woning, omdat het zogenaamde middensegment aan huur- en koopwoningen ontbreekt. Er zijn in Delft wel veel sociale huurwoningen en studentenwoningen (44%), alleen komen gewone Delftenaren zonder urgentieverklaring in Delft nauwelijks in aanmerking voor zo’n woning. Zij komen onderaan de wachtlijst omdat er “doelgroepen” zijn, soms bij wet bepaald en soms door het college extra aangewezen, die voorrang krijgen op gewone Delftenaren die ook een woning zoeken.

Peter de Groot gaf ons mee om ons positieve verhaal aan de ene kant en dat van het college aan de andere kant, visueel te maken. Laat zien hoe Delft eruitziet als de plannen van het college worden uitgevoerd. En zet daar het beeld van de Delftse VVD tegenover. Leg uit dat de VVD het mogelijk wil maken dat Delftenaren die dat willen een wooncarrière kunnen opbouwen. Dat het mogelijk moet zijn om van het sociale segment te groeien naar een woning in eigen bezit, bijvoorbeeld door je sociale huurwoning op een gegeven moment te mogen kopen. Zo komt het goed wonen en het opbouwen van woonkapitaal in ieders bereik.

“Het hebben van een eigen woning is belangrijk voor ontplooiing en zelfontwikkeling. Dat gun ik iedereen” - Anna Maria

Met de leden van de Onderzoekende Dialoog gaan we de ideeën die we hebben opgedaan verder uitwerken tot een kernboodschap en een campagneplan die we in kunnen zetten bij de volgende lokale verkiezingen. In de komende 2,5 jaar gaan we onze kernboodschap zo vaak als mogelijk voor het voetlicht brengen, zodat iedereen in Delft begrijpt dat de VVD de enige partij is die zich inzet voor fijn veilig kwalitatief goed en betaalbaar wonen in Delft.

Geen einde maar een nieuw begin

VVD VVD Delft 14-07-2023 10:00

Ik heb besloten mij niet meer kandidaat te stellen voor de Tweede Kamer. Vol energie en gedrevenheid zal ik tot de verkiezingen in november doorgaan met mijn Kamerwerk. Maar toch alvast een terugblik: De afgelopen jaren waren een ongelofelijk avontuur, veeleisend, maar zeker ook heel eervol.

https://delft.vvd.nl/nieuws/53453/geen-einde-maar-een-nieuw-begin

Ik ben trots op het tot een goed einde brengen van de pensioenwet, al is het pensioendossier nog lang niet klaar. Ik blijf het met de grootste interesse volgen. Fijn vond ik het dat ik mijn deskundigheid in het debat kwijt kon.

Ik heb op mijn portefeuille arbeidsmarkt vernieuwing gebracht. Mijn doel is en was de arbeidsmarkt beter te laten aansluiten bij de behoeften van modern werkenden. Zo ben ik blij dat ik die modern werkenden een stem heb weten te geven in de SER.

Maar ook het "machinekamerwerk" vond ik leuk en waardevol: Met heel veel plezier en interesse mag ik de vergaderingen van de vaste Kamercommissie VWS voorzitten. Een vakgebied waar grotendeels mijn hart ligt. Ook binnen de VVD-fractie heb ik veel kunnen en mogen doen, bijvoorbeeld het fractiebestuur.

Kortom, ik blik tevreden terug op veelbewogen jaren, met natuurlijk corona, maar ook belangrijke grote dossiers waar ik het verschil heb kunnen maken. Tegelijkertijd vol spanning vooruit. Mijn handen jeuken om weer te ondernemen, te besturen of op een andere manier de maatschappij te dienen. De toekomst zal het leren.

Kadernota 2023

VVD VVD Delft 30-06-2023 10:00

Donderdag 22 juni waren Avinash en ik namens de VVD fractie aanwezig bij de commissie bespreking van de Kadernota 2023. Met het uitkomen van de Kadernota 2023 werd direct duidelijk dat met het wegvallen van de Delftse VVD, het college een goede financiële controle en evenwicht mist. Dit college verhoogt namelijk het financieel risicoprofiel, laat de netto rentelasten stijgen om in deze periode meer geld te kunnen uitgeven, zet incidentele middelen structureel in en dient een niet sluitende begroting in waarbij het gat wordt gedicht met incidenteel geld. Wetende dat het Rijk in 2026 gaat bezuinigen en vanaf dan structureel minder in het gemeentefonds wordt gestort. Investeren klinkt mooi, maar hierdoor wordt ingeteerd op de algemene reserve. Dit college leeft op de pof en heeft het huishoudboekje niet op orde. In goede jaren dien je geld te sparen voor magere jaren. Degene die hier uiteindelijk de rekening voor betaalt is de gewone Delftenaar.

https://delft.vvd.nl/nieuws/53292/kadernota-2023

Naast het niet op orde hebben van het huishoudboekje, slaat dit college ook door in het bedenken wat goed is voor Delftenaren en slingert ongevraagd linkse hobby’s de stad in en bepaalt hoe Delftenaren hun leven moeten leven. Er is sprake van betutteling en er heerst verbodswoede, alles wat leuk is wordt door dit college en de coalitie verboden. Voorbeelden hiervan zijn het verbieden van vuurwerk en het in de APV opnemen van het verbod op happy hour bij ondernemers. Ook hier blijven wij strijden tegen onnodige regelgeving en het inperken van de individuele vrijheid van Delftenaren en ondernemers.

Voorstellen vanuit vijfpuntenplan

In de kadernota wordt het vijfpuntenplan van de oppositie niet genoemd. Dat is een gemiste kans. De oppositie vertegenwoordigt met elkaar een heel groot deel van de stad. Het vijfpuntenplan telt al vele successen, zoals de met grote meerderheid aangenomen motie om te komen tot een lange termijn perspectief op de woonlasten, meer geld naar ondermijning, pilots om wat bedacht wordt op de TU toe te passen in de wijken, onderzoek naar de haalbaarheid buitenzwembad, verlagen afvalstoffenheffing en zonnecellen op beschermde stadsgezichten.

De VVD fractie wil voor de stad nog realiseren: 

Verlaging woonlasten;

Realistisch ramen;

Verbeteren van de veiligheid;

Meer woningen voor mensen die (net) niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning; 

Banen op ieder niveau;

Energiezuinig en klimaat adaptief Delft;

Beter bereikbaar Delft.

Daarom riepen wij donderdag in het kader van een financieel gezond en betaalbaar Delft op, om het lange termijnperspectief op de ontwikkeling van de woonlasten inzichtelijk te maken. Eerder dienden wij hierover met succes een motie over in. Om deze motie goed te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om inzicht te hebben op de structurele middelen die vanuit het Rijk na 2026 beschikbaar worden gesteld. Pas bij de meicirculaire kan het lange termijn perspectief op de woonlasten in zijn geheel beoordeeld worden. Het verhaal van het college dat er nu ligt geeft onvoldoende uitvoering aan de bedoeling van de motie. Daarom vroeg ik de wethouder Financiën om nog een slag te maken over het perspectief op de lange termijn met inachtneming van de meicirculaire. Helaas zei de wethouder dit niet toe. Dat betekent dat, als er geen toezegging volgt, wij donderdag met een nieuwe motie komen. 

Hetzelfde geldt voor het verlagen van de woonlasten. Delft ontvangt veel extra incidentele middelen vanuit het Rijk. In de Kadernota van 2021 is expliciet afgesproken om bij het beschikbaar komen van extra middelen de voorziene lastenstijgingen in 2023 en 2025 te laten dalen. Dat doet dit college niet. In tegendeel, de wethouder Financiën kondigde donderdag zelfs aan dat de lasten mogelijk verhoogd gaan worden. Het college doet daarmee afbreuk aan het zijn van een betrouwbare overheid. Daarom kondigden wij aan bij de begrotingsbehandeling een motie in te dienen die inzet op een (woon)lastendaling voor alle Delftenaren die de samenleving draaiende houden.

Ook maken wij ons zorgen over de veiligheid van bewoners en ondernemers in de Voorhof, daarom hebben wij donderdag een motie aangekondigd die oproept om cameratoezicht in te voeren, ter ondersteuning van de ondernemers en bewoners. En in het sociaal domein maakt dit college geld vrij voor een huurteam en een seniorenmakelaar. Dat is heel sympathiek, maar er is meer nodig. Er zijn structureel meer middeldure huur en koopwoningen nodig. Onder andere omdat vanwege het huidige en toekomstige woonbeleid Delft een relatief vergrijsde bevolking heeft. Gezinswoningen zijn er nauwelijks waardoor dit effect nog eens extra wordt versterkt. Dit gaat leiden tot kostenstijgingen die je vanwege de vergrijzing nu al aan ziet komen. Daarom hebben wij het college donderdag gevraagd meer rekening te houden met de gevolgen van dit beleid in relatie tot realistisch ramen en de stijgende kosten in het sociaal domein.

Ten aanzien een energiezuinig en klimaat adaptief Delft zien we dat het college volop werk maakt van isolatie, het open warmtenet, warmte uitvoeringsplannen en energiecoaches. Donderdag riepen wij het college op om hierbij aandacht te hebben voor betaalbaarheid en realisme. Ook vroegen wij om een bereikbaar Delft voor iedereen, met aandacht voor voldoende OV en autogebruik mogelijk blijven maken voor wie dat noodzaak is. Wij willen autobezitters niet uit onze stad jagen, of blik-voor-blik vervangen.

Burgerparticipatie

“De stad maken we samen”, zegt dit college. Maar eigenlijk bedenken zij vooral wat goed is voor Delftenaren, zonder hen er echt te betrekken. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de autoluwe binnenstad. Nog voordat de inwoners mee hebben kunnen denken, worden de eerste parkeerplaatsen al weggehaald. Wij hebben donderdag aan het college gevraagd om toe te zeggen Delftenaren en onze Delftse ondernemers hier echt bij te betrekken en ook iets te doen met hun ideeën. Helaas vindt dit college dat zij voldoende doen aan participatie. Dat vind ik niet rijmen met de vele burgerbrieven en petities die momenteel ten aanzien van de autoluwe binnenstad worden ingediend en vroeg om een reactie. Omdat de spreektijd van het college op was, komt die reactie schriftelijk. 

We concluderen dat dit college de mond vol heeft van samenwerken. Zij zegt de oppositie te betrekken, maar doet dat in de praktijk niet. Zij zegt de stad belangrijk te vinden, maar betrekt Delftenaren niet. Zij zegt ondernemers, bedrijven, verenigingen en stichtingen belangrijk te vinden, maar luisteren niet naar wat zij nodig hebben en overladen hen met regels.

Tot slot

Met deze kadernota geeft het college structureel te veel geld uit, dicht zij de gaten met incidenteel geld en schuift de hete aardappel (bezuinigingen en het maken van keuzes) door naar een volgend college. Zij perkt de individuele vrijheid van Delftenaren structureel en steeds meer in. En is er onvoldoende oog voor participatie, niet met de stad en niet met oppositie. Kortom, een hoop mooie woorden, maar weinig goede daden. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.