Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

683 documenten

ONAFHANKELIJK DELFT: ganzen verstoren die brieden, Ravelstraat Delft

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 14-04-2024 11:23

In de Ravelstraat links in de struiken, zit een gans te broeden, hoe je ook over deze dieren denkt, geeft geen pas ze te pesten.

Waarom doen kinderen en jeugdigen dit? Waar slaat dat op!!

Wij werden getipt en zijn gaan kijken en hebben bordjes neergelegd. Zal niet helpen vrezen wij, maar we doen ons best.

Wij gaan de wijkagent benaderen hierover.

Fractievoorzitter

Jolanda Gaal

Delfts college naïef over prijs rond het Warmtenet

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 13-04-2024 09:19

Trots staat het college met 4 woningbouwverenigingen op de foto in het Algemeen Dagblad. Vrijdag 12 april, in de Delftse bijlage van het Algemeen Dagblad staat te lezen ‘Onze afspraken voorkomen hoge kosten bij huurders’. Delft wuift grote zorgen rond het warmtenet weg, maar de vraag is of dat terecht is.

Delft gaat voor de het Warmtenet. Dat is iets anders dan de Warmtelinq. Het Warmtenet wordt uitgerold via Geothermie op het gebied van de TU aan de Rotterdamseweg.

Geothermie: warmte uit de grond wordt opgepompt vanuit de TU. Ruim 800 meter onder de grond wordt een buis verticaal naar het warme water geboord en daarna gaat de buis horizontaal door het ondergrondse gebied. De pijp zuigt het water op en leidt dit door buizen naar de woningen van huurders en bedrijven. Na ‘gebruik’ in woningen en de bedrijven wordt het water een aantal kilometers terug de grond weer ingepompt, zodat het weer op kan warmen om te zijner tijd weer opnieuw opgepompt te kunnen worden. Om de temperatuur voldoende op peil te houden, zodat het voldoende warm bij de woningen/appartementen en bedrijven komt, zal het water opgewarmd moeten worden via diverse warmte stations. Deze stations werken wel weer op gas.

Het gebied waar het water weg gepompt wordt loopt ongeveer van af de Rotterdamseweg, Van Miereveltlaan naar een groot gedeelte in Delfgauw.  Het eerste ‘ongeluk’ is hier al mee gebeurd. Een boorkop is 800 meter in de grond afgebroken. Vanaf De Rotterdamseweg tot aan de Oostpoort ligt een lange gang. Wordt deze gang gedicht? Hoe en waarmee?

Volgens TU medewerkers die zich met de geothermie bezig houden, is er geen kans op Groningse problematiek als aardbevingen. De grond waaronder het water weggehaald word is compacter dan in Groningen en het water wordt ook weer terug gepompt.

Volgens de wethouders wordt warmte ophalen via geothermie voor inwoners en bedrijven goedkoper dan de Warmtelinq waar afgelopen tijd zoveel ophef over is geweest. Geothermie zou niet aan de gasprijs gekoppeld zijn. Dat zou betekenen dat de aanbieder zelf de prijs kan betalen. Daar zijn dan nu met de aanbieder en de wethouders afspraken over gemaakt. Geothermie is maar voor een klein deel afhankelijk van het gas en dat is dus als het water op temperatuur gemaakt moet worden via de warmte stations.

Hart voor Delft moet het nog zien.

Wat wordt de prijs voor onze inwoners? Voor hoelang gelden deze afspraken? Waar wordt de prijs aangehangen, aan de gasprijs of aan elektriciteit? Er is geen concurrentie. Wat worden de kosten van het oppompten en het vervoer naar de woning en bedrijven? Leg het rijk hier ook belasting op?

Tot op heden heeft Hart voor Delft niets gehoord over de prijs voor onze inwoners bijvoorbeeld per liter water. Ook heeft  Hart voor Delft nog niets gehoord over de gang onder de Rotterdamseweg naar de Oostpoort. Wordt deze gevuld met bijvoorbeeld beton? Wie gaat het warme water naar de woningen en bedrijfsgebouwen vervoeren?

Wethouders kunnen afspraken maken en huurders hebben het maar te slikken. Hart voor Delft blijft alert op deze ontwikkelingen zeker zolang het onduidelijk blijft wat dit betekent voor de portemonnee voor onze inwoners.

Coby de Koning

Onafhankelijk Delft: felicitatie fotowedstrijd Lente in Delft

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 12-04-2024 13:16

Onafhankelijk Delft, bracht vandaag een eerste bezoek aan een inwoner van Delft, die een mooie bos bloemen heeft gewonnen n.a.v de fotowedstrijd: Lente in Delft.

Uit de inzendingen kozen wij vier winnaars. Dit omdat wij niet konden kiezen.

De eerste bos bloemen is uitgedeeld en de inwoner, Jan Kan, vindt het een leuk initiatief.

Volgende week gaan wij naar een andere winnaar, Kerdy van Vuuren.

Jolanda Gaal

Belofte maakt schuld, dit geldt ook voor wethouders!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 16:35

Al jaren zochten bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier naar een oplossing voor hun parkeerprobleem. De smalle straten kunnen de parkeerdruk niet aan en voor de hulpdiensten is er vrijwel nooit voldoende ruimte.

Totdat de gemeente een ‘groene opknapbeurt’ had bedacht en aangaf dat er 150 parkeerplekken zouden komen in de Prinsenhofgarage. Voor de bewoners van de twee buurten werden de 150 plekken zelfs gereserveerd.

In het Mobiliteitsplan Delft 2040 staat dat bij uitbreiding van het binnenstadse autoluw+ gebied, dit gefaseerd zou gebeuren.

Nu heeft het College van B&W opeens haastig besloten het zuidwestelijk deel van de binnenstad uit te breiden als autoluw+ gebied en moeten er versneld zo’n 480 auto’s van de grachten af.

Dat dit College opeens besluit te gaan marchanderen met de beschikbare parkeerplekken in de garages, lijkt voor Hart voor Delft sowieso onbestaanbaar. Dat nu ook de, aan de Olofsbuurt en het Westerkwartier beloofde en zelfs gereserveerde plekken op de schop gaan, is echt onvoorstelbaar. Belofte maakt schuld en dit geldt ook voor wethouders!

Reden voor ons om schriftelijke vragen aan de wethouder te stellen.

We houden je uiteraard op de hoogte!

Zie ook de artikelen van Omroep Delft en AD Delft over dit onderwerp:

Marcel Koelewijn

Bronnen: Omroep Delft en AD Delft

Belofte maakt schuld, dit geldt ook voor wethouders!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 16:35

Al jaren zochten bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier naar een oplossing voor hun parkeerprobleem. De smalle straten kunnen de parkeerdruk niet aan en voor de hulpdiensten is er vrijwel nooit voldoende ruimte.

Totdat de gemeente een ‘groene opknapbeurt’ had bedacht en aangaf dat er 150 parkeerplekken zouden komen in de Prinsenhofgarage. Voor de bewoners van de twee buurten werden de 150 plekken zelfs gereserveerd.

In het Mobiliteitsplan Delft 2040 staat dat bij uitbreiding van het binnenstadse autoluw+ gebied, dit gefaseerd zou gebeuren.

Nu heeft het College van B&W opeens haastig besloten het zuidwestelijk deel van de binnenstad uit te breiden als autoluw+ gebied en moeten er versneld zo’n 480 auto’s van de grachten af.

Dat dit College opeens besluit te gaan marchanderen met de beschikbare parkeerplekken in de garages, lijkt voor Hart voor Delft sowieso onbestaanbaar. Dat nu ook de, aan de Olofsbuurt en het Westerkwartier beloofde en zelfs gereserveerde plekken op de schop gaan, is echt onvoorstelbaar. Belofte maakt schuld en dit geldt ook voor wethouders!

Reden voor ons om schriftelijke vragen aan de wethouder te stellen.

We houden je uiteraard op de hoogte!

Zie ook de artikelen van Omroep Delft en AD Delft over dit onderwerp:

Marcel Koelewijn

Bronnen: Omroep Delft en AD Delft

Delfts college naïef over prijs Warmtelinq

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 12:57

Trots staat het college met 4 woningbouwverenigingen op de foto in het Algemeen Dagblad. Delft gaat voor de Warmtelinq. Dit terwijl Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam zich terug trekken uit de projecten, omdat het te duur is voor de huurders.

Hart voor Delft weet niet waar dat trotse gevoel van het Delftse college vandaan komt.

Afgelopen weken zijn tv programma’s als Radar, Kassa en De Hofbar, naar aanleiding van klachten en hulp vragen van inwoners, aandacht gaan besteden aan de kosten van de Warmtelinq. Huurders in appartementen kunnen wel € 600,– meer kwijt zijn om hun appartement of woning te verwarmen.

Het Delfts college denkt hier anders over. Zij denken dat er geen verhoging voor de huurders zal zijn. Hoezo niet??? Zien Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam het dan verkeerd?

Allereerst moet de (vervuilde) warmte van de haven bedrijven uit Rotterdam naar Delft/Den Haag getransporteerd worden. Daarna naar de wijken en flats in Delft. Om de warmte op temperatuur te houden moet deze via een ‘opwarm’-station naar de woning gebracht worden, anders krijgt een huurder op de 12

verdieping geen warme douche of kraanwater.

Een andere voorwaarde is dat de flatgebouwen verduurzaamd moeten zijn, om voldoende warmte vast te kunnen houden in het appartement. Ziet u het al voor u? De Flats van Poptahof-Noord en de Papsouwselaan aan het warmtenet, zonder de verduurzaming? De appartementen hebben gedeeltelijk dubbelglas. Dat glas is uit de jaren 70/80 dus geen HRR2 of HRR3 glas. Deze appartementen verwarmen is stoken voor de kat z’n viool. Dus wordt er in deze appartementen al heel veel warmte naar buiten gelekt. Dit is één voorbeeld en zo zijn er nog meer.

De 4 woningbouwverenigingen en de Gasunie kunnen samen wel een mooie deal gemaakt hebben, maar dat wordt niet doorberekend naar de huurders. Het is toch wel duidelijk dat wanneer Eneco uit dit gesubsidieerde project stapt, dit niet komt omdat het zo goedkoop is?

Hart voor Delft vraagt het college om niet naïef te zijn, maar reëel en eerlijk. Eneco gebruikt namelijk hetzelfde vervuilde warmte uit Rotterdam als wat ook op het wensenlijstje van het Delftse college staat en waar Eneco nu mee gestopt is, omdat het te duur is.

Wij vrezen dat onze inwoners straks de rekening gaan betalen voor het naïeve gedrag van dit college.

Hart voor Delft kiest voor een reële en eerlijke benadering! Nu het Delftse college nog!

Coby de Koning

Warmtelinq gaat inwoners veel geld kosten

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 09:39

Delft gaat voor Warmtelinq. Dit terwijl Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam zich terug trekken uit de projecten, omdat het te duur is voor de huurders.

Afgelopen weken zijn tv programma’s als Radar, Kassa en De Hofbar, naar aanleiding van klachten en hulp vragen van inwoners, aandacht gaan besteden aan de kosten van de Warmtelinq. Huurders in appartementen kunnen wel € 600,– meer kwijt zijn om hun appartement of woning te verwarmen.

Allereerst moet de (vervuilde) warmte van de haven bedrijven uit Rotterdam naar Delft/Den Haag getransporteerd worden. Daarna naar de wijken en flats in Delft. Om de warmte op temperatuur te houden moet deze via een ‘opwarm’-station naar de woning gebracht worden, anders krijgt een huurder op de 12

verdieping geen warme douche of kraanwater.

Een andere voorwaarde is dat de flatgebouwen verduurzaamd moeten zijn, om voldoende warmte vast te kunnen houden in het appartement. Ziet u het al voor u? De Flats van Poptahof-Noord en de Papsouwselaan aan het warmtenet, zonder de verduurzaming? De appartementen hebben gedeeltelijk dubbelglas. Dat glas is uit de jaren 70/80 dus geen HRR2 of HRR3 glas. Deze appartementen verwarmen is stoken voor de kat z’n viool. Dus wordt er in deze appartementen al heel veel warmte naar buiten gelekt. Dit is één voorbeeld en zo zijn er nog meer.

De 4 woningbouwverenigingen en de Gasunie kunnen samen wel een mooie deal gemaakt hebben, maar dat wordt niet doorberekend naar de huurders. Het is toch wel duidelijk dat wanneer Eneco uit dit gesubsidieerde project stapt, dit niet komt omdat het zo goedkoop is? Eneco gebruikt namelijk hetzelfde vervuilde warmte uit Rotterdam als wat ook op het wensenlijstje van het Delftse college staat en waar Eneco nu mee gestopt is, omdat het te duur is.

Wij vrezen dat onze inwoners straks de rekening gaan betalen voor het dure project Warmtelinq.

Coby de Koning

Wat zijn de alternatieven voor tramlijn 1 en 19 volgend jaar?

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 09-04-2024 15:58

Onze vragen over de stremming van tramlijn 1 en 19, volgend voorjaar houdt de gemoederen nogal bezig. Omroep Delft pakte het bericht van de Hart voor Delft website op en plaatste vandaag een artikel op hun website.

Daar komt nog bij dat er allerlei ‘datums van besluitvorming’ door elkaar dreigen te lopen.

Het college van B&W krijgen begin februari het vervoersplan van de HTM binnen waarin wordt aangekondigd dat tramlijn 1 en 19 volgend voorjaar voor minimaal drie maanden worden gestremd vanwege werkzaamheden. Helaas zonder verdere uitleg.

Het college stuurt op 2 april  informatie over de vervoersplannen naar de gemeenteraad, maar zonder specifiek in te gaan op de stremming van tramlijn 1 en 19. Dat lezen wij in de media (Omroep Delft en Omroep West).

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), die ook gaat over vervoer in de regio, geeft wel alvast aan uiterlijk op 10 mei zienswijzen van de gemeenteraad te willen op dit onderwerp, terwijl dit eerst in de commissie Ruimte en Verkeer (18 april) en in de gemeenteraad (16 mei) moet worden besproken.

Zo wordt de gemeenteraad dat uit mensen bestaat die veelal ook nog een baan hebben, steeds weer onder druk gezet om binnen onmogelijke termijnen, het gaat vaak om dossiers met honderden of soms wel duizenden pagina’s, met hun mening te komen.

Op 18 april wordt dit onderwerp behandeld in de commissie Ruimte en Verkeer, we houden je op de hoogte.

Marcel Koelewijn

Parkeernormen en de Metropolitane Fietsroute Delft-Rotterdam Alexander op de agenda van de Raadsvergadering van 4 april

CDA CDA Delft 09-04-2024 14:53

Op donderdag 4 april stonden er maar twee bespreekpunten op de agenda van de Raadsvergadering. Toch was het een lange vergadering, er waren veel schorsingen en het was best wel een beetje vuurwerk. Samen met Gerrit Jan Valk kijk ik terug op deze avond.

Delfts Groen: theorie versus realiteit

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 09-04-2024 13:36

Al jaren heeft het Delfts college GROEN als een belangrijk speerpunt. Er zijn groennotities, groenplannen, groenmoties, groenvoorstellen. Recent werd er zelfs een gesprek met de stad georganiseerd waarin de meest prachtige voorstellen werden gedaan. Enthousiaste  bewoners, waarvan één zelfs met een eigen gevilte blad op haar blouse, mochten met stickertjes op een plattegrond los  gaan waar zij méér groen wilden. Práchtig! Vooral de bomen kregen extra aandacht want die zijn belangrijk i.v.m. de hittestress. En dat is logisch want we kunnen er niet omheen dat de temperaturen stijgen en die bomen zorgen voor de zo nodige  schaduw.

Realiteit

Maar wat is nu de realiteit van het groen in Delft? Hoe gaat Delft nu écht om met groen? Het is belangrijk om 2 zaken te scheiden: de mooie woorden en de daden van het college. Als voorbeeld: de Delftse binnenstad heeft grote bomen nodig met een brede kroon, want alleen die geven genoeg schaduw op de gevel. Maar brede grote kronen hebben meer bladeren en vragen dus meer onderhoud, aangezien die bladeren in de herfst vallen en moeten worden opgeruimd. En dat kost geld. Dus kiest het college kiest op andere gronden, namelijk een boom met een smalle kroon en als die boom dan nog eens langzaam groeit is het helemaal geweldig. Want dan bespaart het college op onderhoud en dat is win win voor hun budget.

Delftse bomen.

En dat zien we vooral in de binnenstad. Als voorbeeld het Oosteinde. Daar stonden prachtige Elzen. Van een flink formaat. En dat was fijn voor de bewoners want de zon staat daar de hele dag te branden op de gevels. Maar Elzen zijn flinke groeiers en hebben een flink wortelstelsel. Dat wortelstelsel veroorzaakt een behoorlijke wortelopdruk op de bestrating. Maar in plaats van eens een keer de wortels te reguleren en opnieuw te bestraten kiest men er voor om dan maar al die prachtige bomen  te rooien. En wat krijgen de bewoners er daar voor terug? Een stel miezerige boompjes met een stammaat van 20 -25 cm omtrek. Die stammaat is trouwens min of meer standaard, iets anders is daar ook niet mogelijk. Dat geldt eigenlijk overal: wanneer er een volwassen boom gerooid wordt komt daar een boom met een stammaat van 20-25 omtrek, niet doorsnede, voor terug. Vanwege de simpele reden dat die maat hanteerbaar is, niet te duur en beter aanslaat. Bomen met een grotere stammaat zijn velen malen duurder in aanschaf, tot 3 keer zwaarder, dus duurder in logistiek en hebben een grotere kans niet aan te slaan. Er is dus niets mis met de stammaat 20-25, dat is standaard.

Boomkeuze

Voor welke boom kiest men dan? Niet de Els die het daar fantastisch doet, snel groeit en dus snel voor schaduw zorgt. Nee, men kiest dus voor een Iep variant, de New Horizon of de Rebona, ook wel  de Delftse decorboom genoemd. Hele langzame groeiers met een smalle kaarsvormige kroon. Die dus never nooit voor schaduw op de gevels zullen zorgen. En of dat nog niet erg genoeg is slaan de bomen door slecht onderhoud ook nog niet aan en hebben er al meerdere de geest gegeven. Verleden jaar waren er al enigen gekapt en dit jaar ziet het er naar uit dat ook de rest nauwelijks zal aanslaan. Het effect van dit alles is dat bewoners hun heil zullen zoeken in het plaatsen van Airco’s, een ontwikkeling die heel verkeerd is en voor veel geluidsoverlast zal zorgen in de binnenstad.

Biodiversiteit

Biodiversiteit is ook een woord wat ook altijd voor in de mond ligt van de raadsleden van vooral Groen links en D66. Biodiversiteit wordt met name gestimuleerd door bijv. plantjes bij dat perkje rondom de boom, de boomspiegel te planten. Iets wat de stad ook nog eens mooier maakt. Maar het college wil kennelijk zo min mogelijk onderhoud. En beslist dat de boomspiegels standaard worden afgevuld met scherp zand zodat er zo min mogelijk onkruid groeit. Dat scheelt weer in het onderhoud, dus geld. Maar ja: in scherp zand groeien ook geen plantjes hè. Dus die biodiversiteit is maar gebakken lucht, want het zal de bewoners niet lukken om zonder het zelf aanpassen van de boomspiegel door voor veel eigen geld aarde erin te gooien plantjes te laten groeien.

Kortom: dit college heeft vooral erg mooie woorden voor het groen, de werkelijkheid laat iets anders zien. Delft rooit veel te makkelijk bomen. Een volwassen boom is niet te vervangen door nieuwe aanplant. Omdat die nieuwe boom nu eenmaal die beperkte stammaat heeft, daar is niets aan te veranderen. Delft moet er dus alles aan doen om bestaande bomen te behouden. En als het dan toch níet anders kan door bijvoorbeeld verregaande werkzaamheden zoals het vervangen van het riool, zou Delft moeten kiezen voor ándere bomen in de binnenstad. Het is tijd dat de mooie woorden van dit college worden omgezet in realiteit.

Sonja Sint

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.