Nieuws van Behoorlijk Bestuur in Den Helder inzichtelijk

23 documenten

BB maakt zich zorgen over verwarde mensen in uw buurt

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 13-05-2019 15:42

Behoorlijk Bestuur heeft een aantal vragen ingediend, naar aanleiding van de zorgelijke gebeurtenissen afgelopen donderdag 9 mei  in de Dintelstraat. Volgens het Noord-Hollands Dagblad zou daar een verwarde man voor paniek hebben gezorgd. De omgeving werd met linten afgezet en de brandweer was met een hoogwerker aanwezig. De man is door een arrestatieteam ingerekend en per ambulance afgevoerd voor verdere psychiatrische hulp.

Behoorlijk Bestuur maakt zich zorgen over situaties als deze en is op de hoogte dat deze ook met enige regelmaat in Oud Den Helder aan de orde zijn. Keukenbrand in het pand aan de Willem Barentszstraat, openlijke geweldplegingen, geschreeuw op straat, maar ook medicatie die gevonden worden in de stegen.

Hoe kan deze situatie ontstaan zoals in de Dintelstraat?

Hoe en wanneer worden verwarde mensen opgenomen, wat zijn de prioriteiten?

Hoeveel GGZ-patiënten wonen er zelfstandig in Den Helder?

Is dit aantal evenredig verdeeld over de wijken?

In hoeverre is de mate van overlast van zelfstandig wonende GGZ-patiënten bekend bij de GGZ, wordt hier voldoende actie op ondernomen?

Hoe zijn de contacten met de bewoners in de wijken met de GGZ?

Hoe zit het met de adequate medicijncontrole van zelfstandig wonende GGZ-patiënten?

Hoe is de samenwerking met de politie en de woningstichting? Waar bestaat deze samenwerking uit?

Is er per wijk direct contact mogelijk van bewoners met bevoegd personeel van de GGZ? Hoe is dat geregeld?

Zijn er cijfers van het aantal GGZ-patiënten gerelateerd aan overlast bekend?

Is er gebruik gemaakt door bewoners van de mogelijkheid om een gratis cursus te volgen wat betreft de omgang met verwarde personen? Hoeveel bewoners hebben meegedaan? Is hier een meetbaar resultaat van?

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Laden en lossen Binnenhaven/N250

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 11-03-2019 13:33

Geen laden en lossen tijdens hoogseizoen tussen 11:00 en 17:00 uur. Voor bewoners en ondernemers aan de Binnenhaven/N250

Het is een van de snelle oplossingen die de gemeente wil doorvoeren om de doorstroming van het verkeer op de Binnenhaven en de N250 te bevorderen. Probeer zoveel mogelijk geen pakjes te laten bezorgen op de vrijdag tussen elf en vijf uur en op de maandagen van negen tot een uur. Tijden, met name in het hoogseizoen, waarop er volop verkeer van en naar Texel gaat over die Binnenhaven. En een bezorgbusje dat binnen die tijden pakketjes af moet leveren, houdt alleen maar op.

Naar aanleiding van de berichtgeving in het Noord Hollands Dagblad heeft Behoorlijk Bestuur voor u de volgende vragen:

Bent u het met ons eens dat deze oproep hoogst opmerkelijk te noemen valt, en dat u daarmee bewoners aan deze wegen opzadelt met een probleem wat u zelf door de verhuizing van het stadhuis naar WO en daarmee het toenemen van verkeersdruk in de hand werkt?

Bent u zich bewust dat deze oproep c.q. maatregel schade claims van bewoners en ondernemers in de hand werkt?Doordat zij de gemeente  verantwoordelijk stellen voor deze overlast en mogelijk zelfs schade,  bij de verkoop hun woning/pand  in de toekomst en inkomstenderving.

Bent u bereidt om belanghebbende te  compenseren?

Doordat het leef en woongenot langs deze route zal afnemen, wanneer ook bewoners bijvoorbeeld hun boodschappen op deze tijden niet meer kunnen uitladen c.q. goederen niet meer kunnen laten bezorgen.

Heeft u zich verdiept hoe u gaat ondervangen wanneer een bewoner of ondernemer op donderdag een grote order besteld en het bedrijf niet op zaterdag bezorgd, dat zij dan pas dinsdag de bestelling kunnen ontvangen?

Graag zien wij uw antwoorden onderbouwd tegemoet.

Namens fractie Behoorlijk Bestuur

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Behoorlijk Bestuur neemt afstand van wethouder Michiel Wouters van Den Helder

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 05-03-2019 14:19

Wouters van Den Helder

Behoorlijk Bestuur neemt afstand van wethouder Michiel Wouters van Den Helder

Behoorlijk Bestuur zet enige afstand tussen de fractie en voormalig partijleider Michiel Wouters die nu wethouder is voor Beter voor Den Helder.

Wouters maakt geen deel meer uit van de whatsapp-groep van de fractie, krijgt geen mailberichten meer en schuift niet meer aan bij fractievergaderingen. Dat is afgesproken op een vergadering waar Wouters ook bij aanwezig was.

Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag: ,,Michiel heeft een schat aan kennis over allerlei dossiers. We hebben afgesproken dat wij hem daar vragen over mogen stellen als dat nodig is.’’

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 was Wouters lijsttrekker van BB. Zijn partij kreeg één zetel. Beter voor Den Helder heeft de oud-marinekolonel gevraagd wethouder namens die partij te worden. Hamerslag is hem opgevolgd.

Enige afstand nemen van Wouters was nodig, omdat zijn wethouderschap en de standpunten die hij inneemt tot verwarring leiden over de positie van Behoorlijk Bestuur, zegt Hamerslag.

,,Behoorlijk Bestuur zit niet in de coalitie en wij staan niet achter het coalitieakkoord’’, legt Hamerslag uit.

,,Michiel is wethouder namens Beter voor Den Helder en volgt de lijn van die partij. Wij hebben moeite met het gedraai van sommige coalitiepartijen. Partijen die de mond vol hadden van inspraak van de burger, laten de burger nu links liggen. Hun kritiek op Willemsoord en Port of Den Helder is verdwenen. Nu gaan er met het grootste gemak miljoenen heen. Ik snap ook niet dat er een besluit is genomen over de verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord, terwijl er nog allerlei open eindjes zijn. Het enige wat we horen is dat we er vertrouwen in moeten hebben dat het goed komt. Dat getuigt niet van behoorlijk bestuur. Daarom nemen we in ons stemgedrag en onze standpunten duidelijk afstand van wat de coalitie doet.’’

Wouters heeft ’begrip en respect’ voor de stap van de fractie. Hamerslag heeft gemengde gevoelens over de kwestie. ,,We hebben geen ruzie, bij Behoorlijk Bestuur vechten wij elkaar niet de tent niet uit. Hij is nog steeds lid van onze partij. Maar toch voelt het alsof we hem uit de fractie hebben gezet.’’

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Voor Blogs van BB  klik HIER

Onze speerpunten klik HIER

’Hoe zit het nou met De Boerderij in De Schooten?’

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 29-01-2019 21:47

Bron NHD© Foto G. Stoekenbroek

Wordt multifunctioneel centrum De Boerderij door de gemeente bevoordeeld ten opzichte van andere buurthuizen?

Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur wil dat van burgemeester en wethouders weten. Zij heeft daarover een waslijst aan schriftelijke vragen aan het college gesteld.

,,In 2010 is er een aanbouw gerealiseerd aan MFC De Boerderij’’, vertelt Hamerslag. ,,Ik heb begrepen dat de gemeente daar 30.000 euro per jaar aan hypotheekkosten voor betaalt. Maar het rare is dat de gemeente zaalhuur moet betalen voor bijvoorbeeld het spreekuur van de wijkconciërge. Je zou verwachten dat de gemeente ruimten mag gebruiken omdat de hypotheek al wordt betaald. Maar van enig vruchtgebruik is geen sprake. De gemeente krijgt een factuur van het multifunctioneel centrum wanneer daar een ruimte wordt gebruikt. Dat lijkt mij geen slimme deal. Ik heb het college gevraagd mij te vertellen hoe het precies zit en om de constructie te veranderen als de informatie klopt. Want als de gemeente medeverantwoordelijk is voor de hypotheek, bevindt De Boerderij zich in een bevoorrechte positie ten opzichte van andere buurthuizen. Die moeten de kosten van huur en verbouwing zelf ophoesten. Ik probeer er al twee jaar achter te komen hoe het zit en krijg steeds vage antwoorden van ambtenaren. Daarom vraag ik het nu aan het college.’’

lees hieronder onze schriftelijke vragen

Den Helder, 24 januari 2019

Schriftelijke Vragen Behoorlijk Bestuur iz Financiering aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij Den Helder,  conform art 36 Reglement van Orde.

Financiering aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij Den Helder

Door wie is de aanbouw medio 2010 van het Multifunctioneel centrum de Boerderij gefinancierd?

>Met welke reden is er voor deze vorm van financieren gekozen?

Is het u bekend dat de gemeente € 30.000 euro per jaar betaalt voor de hypotheeklasten van deze aanbouw?

Is het juist dat de afdeling Stadsbeheer voor deze transactie(s) getekend heeft?

>Zo ja; Bent u met de fractie van Behoorlijk Bestuur eens dat deze kwestie geen zaak voor afdeling wijkbeheer is, aangezien deze afdeling zich met onderhoud van de openbare ruimte dient bezig te houden?

Is het juist dat dit gefinancierd is uit het budget van het Wijkbeheer?

Bestaat er een contract m.b.t. het verstrekken c.q. garantstellen van/voor een hypotheek t.b.v. de aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij door de gemeente?

>Zo ja; Is het mogelijk dat de gemeente onder dit contract uit kan komen?

>zo ja; wordt er i.z. bovengenoemde aanbouw geld overgemaakt naar het buurtcollectief of direct naar de hypotheekverstrekker?

Is de aanbouw mogelijk eigendom van de gemeente?

Wanneer op vraag 1 als antwoord de gemeente Den Helder is, waarom betaalt deze zelfde gemeente zaalhuur voor bv het wijkspreekuur van de wijkcongiërge?

Zijn er afspraken over het gebruik door de gemeente van de ruimten in het wijkcentrum de Boerderij?

Doordat er nauwelijks een vrije ruimte beschikbaar is wanneer de wijkconciërge van de Schooten in de ‘Huiskamer” het wijkspreekuur wil houden, de ruimte nu door de Gemeente gereserveerd en gehuurd moet worden en daarvoor facturen naar de gemeente worden gestuurd, waardoor van zelfs maar enig vruchtgebruik geen sprake is. Behoorlijk Bestuur is van mening dat dit geen slimme deal is.

>zo ja; wat bent u bereid te doen aan deze constructie?

>Zo niet; graag uw motivatie voor dit gekozen antwoord.

Zijn de stukken van de hypotheekverstrekker ter inzage incl. de tekeningen van de aanbouw?

Kunt u de onderliggende stukken met betrekking tot de aanbouw van het Multifunctioneel centrum de Boerderij aan ons beschikbaar stellen?

Bent u het met de fractie van Behoorlijk Bestuur eens, dat mocht blijken dat de gemeente Den Helder daadwerkelijk financieel medeverantwoordelijk is voor de hypotheek van de aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij, dit wijkhuis zich daarmee in een bevoorrechte positie bevindt t.o.v. andere buurthuizen?  Andere buurthuizen moeten immers ook zelf de kosten van huur en verbouwing zelf ophoesten.

>Graag zien wij ook hier u antwoorden gemotiveerd en onderbouwd.

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur

S. Hamerslag

Voor Nieuws klik HIER

YouTube Algemene Beschouwingen tbv de begroting 2019

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 11-11-2018 22:51

Hieronder kan u de bijdrage van Behoorlijk Bestuur terug lezen, hierin kan u ook het laatste gedeelte lezen welke wegens het gebrek aan tijd niet uitgesproken kon worden.

Algemene beschouwingen 31 oktober 2018

Behoorlijk Bestuur betreurt iedere vorm van bezuinigingen in het sociaal domein. Het is een onverteerbaar feit dat de Port of Den Helder 7 miljoen investering vraagt en dat dit nu precies het bedrag is dat moet worden bezuinigd. Het debacle Kooyhaven illustreert goed hoe er voorheen met gemeenschapsgeld werd omgegaan. Voor ons verdient nog steeds het kritisch kijken naar bv de verbonden partijen de voorkeur. Triest genoeg staan we hier voor een zware taak, wat het gevolg is van beleid gevoerd door de voorgaande besturen. Het is voor ons onverteerbaar dat er jarenlang geïnvesteerd is in stenen en nu de binnenstad en stationsplein er mooi bij staan er een bezuiniging ronde volgt die zijn weerga niet kent. Desalniettemin nam Behoorlijk Bestuur de verantwoordelijkheid om mee te denken m.b.t. de voorgedragen zoekrichtingen. Daarbij liepen uiteraard ook wij tegen aantal in onze ogen mogelijkheden maar ook onmogelijkheden aan.

Minimabeleid:

Collectieve verzekering Univé, Meedoen regeling, Verlagen inkomensnorm 120%->110%.

Dit zijn regelingen die ingesteld zijn juist voor de zwakkere in de samenleving, om o.a. de armoedeval te ondervangen. Zeker wanneer mensen langere tijd rond moeten komen van een inkomen op bijstandsniveau , is de kans zeer groot dat dit niet lukt, het geen uitzicht hebben op enige verbetering is vaak desastreus, de meedoen regeling en de 120% norm hanteren geeft nog iets van een verlichting om nog net het hoofd boven water te kunnen houden. De meedoen coupons zijn o.a. zelfs bedoeld voor kinderen die in arme omstandigheden opgroeien, sterker nog ze staan zelfs op naam van de minderjarige. Het snijden of zelfs schrappen van deze regelingen die vaak door input vanuit de samenleving zijn ingesteld is voor Behoorlijk Bestuur daarom onbespreekbaar. De collectieve verzekering is een uitkomst voor mensen die niet voldoende inkomsten hebben om extra verzekering modules af te sluiten, dit is geen luxe maar vaak pure noodzaak. Daar komt bij dat het afschaffen van deze minima regelingen ergens anders weer extra op de begroting zal drukken, doordat er meer mensen in de schuldhulpverlening belanden en er meer beroep op de bijzondere bijstand zullen doen.

Behoorlijk Bestuur overweegt om volgende week hierover met een motie of amendement te komen.

Betaald Parkeren

Behoorlijk Bestuur is vóór het in stand houden van gratis parkeren. Echter zijn wij van mening dat de tijdsduur van 5 uur teruggeschroefd dient te worden naar bv 2 uur om zo de parkeer druk weg te nemen. Wanneer je momenteel vóór 9 uur bv het Bernhard plein al vol ziet staan kan je haast wel aannemen dat dit geen auto’s zijn van mensen die gaan winkelen. Tevens denken wij dat er meer inkomsten te behalen zijn door bv te inventariseren onder de ondernemers en organisaties in en rond het centrum hoeveel van hun werknemers met de auto naar het werk komen en hier een vergunning aan te koppelen. Behoorlijk Bestuur overweegt om volgende week hierover met een motie of amendement te komen.

Opbouwwerk & Tiener- en jongerenwerk met name dat deel wat onder de Wering valt Minder subsidie naar de Wering levert uiteraard een besparing op, o.i. is de Wering een schijf tussen de burger en gemeente welke veel geld kost terwijl een sociaal wijkconciërge dit ook en o.i. zelfs beter zou kunnen doen. Gemeentelijke wijkteams waarin alle disciplines vertegenwoordigd zijn is directer, goedkoper en bovendien beheersbaar en controleerbaar en verdienen daarom onze voorkeur. Behoorlijk Bestuur voelt v.w.b. Tiener- en jongerenwerk meer voor vereenvoudiging en adequate inrichting. De tiener en jeugdcentra zou o.i. meer onder de buurthuizen geschoven dienen te worden. Deze gaan in directe lijn mee met het opgroeien van de jeugd, hebben daardoor meer inzicht in de gezinnen en hun problematiek en de benodigde zorg en aandacht. Uiteraard zullen de buurthuizen hierin dan wel in gefaciliteerd en dienen te worden, echter denkt BB dat dit vele malen goedkoper uit zal pakken dan de constructie zoals die nu is. Behoorlijk Bestuur overweegt om ook hierover met een motie te komen.

Helderse vallei

De organisatie heeft in het verleden in een commissievergadering aangegeven dat zij het bezoekersaantal ziet toenemen en daardoor een verdienmodel creëren dat ze steeds meer onafhankelijk maakt van subsidiegelden.  Naar deze ondersteuning zal dus kritisch gekeken moeten worden. Tevens ziet BB het onderbrengen van een Vogelasiel als een taak voor de Helderse Vallei.

Een incidenteel bedrag beschikbaar stellen voor het bouwen van een pand op deze locatie zou dan volgens Behoorlijk Bestuur het meest logische zijn. mogelijk een motie

De LOS

Behoorlijk Bestuur is tegen schrappen/korten op de subsidie van de LOS. Juist nu de LOS recent een plan van aanpak heeft gepresenteerd waarin een aantal opgelegde taken door overheden t.b.v. de professionalisering is opgenomen, is het onlogisch om deze bezuiniging door te zetten. Behoorlijk Bestuur overweegt om ook hierover met een motie te komen.

Buurtcollectief

in een sector die gedragen wordt door vrijwilligers is het feitelijk onverkoopbaar dat subsidiegeld grotendeels voor salarissen wordt uitgetrokken. Beter zou zijn als de Buurthuizen direct subsidie krijgen ter ondersteuning voor hun taken als ontmoetingscentrum in de wijk.

Nu komt het voor dat er Buurthuizen zijn die gedwongen zijn te sluiten, door actieve ondersteuning zou dit kunnen worden voorkomen.

Verder kan er ook worden gekeken naar de rol van de Stichting Vastgoed, waar de buurthuizen huur aan moeten afdragen maar geen afdoende financiële ondersteuning krijgen in het onderhoud van de panden en hiervoor alsnog  bij de gemeente voor aankloppen. Wat is het nut van deze constructie? Behoorlijk Bestuur ziet dit als een extra schijf en voelt meer voor een systeem waarin de subsidiegelden direct i.p.v. indirect bij de buurthuizen terecht komen. Een systeem van noodzaak en vraag. M.b.t.de subsidie voor deskundigheid bevordering voor vrijwilligers: Ook deze subsidie wil Behoorlijk Bestuur in stand houden

Een overzicht te ontvangen van kosten/baten en daarnaast een enquête/onderzoek op/in te stellen onder de buurthuizen om te inventariseren of er draagvlak is om de constructie zoals die nu is te continueren.

Wijkgericht werken

Momenteel bestaat er een systeem met daaraan een schil van dure aandacht/gebiedsmanagers.1 à 2 wijkmanagers plus 4 sociaal wijkconciërges is goedkoper, met daaraan gekoppeld een snel herstel team. Bewoners zien direct resultaat en kunnen op een breed vlak worden geholpen, een kwestie van “hands on” in de wijken. Geef de sociaal wijkconciërge meer tools en mandaat om zaken met bewoners op en door te pakken. Door de jaren heen is de wijkconciërge steeds meer en meer een rol gaan vervullen van het verwerken van meldingen vanuit de openbare ruimte. Met uitzondering van de wijkconciërge van Stad Binnen de Linie, welke meer op het sociale vlak haar functie inkleedde, zij was de spin in het web en wist wat er speelde in de wijk en haar buurten, zij schoof aan bij bewoners overleggen en pakte bewoners initiatieven op. Meer dan de wijkmanager was zij het gezicht van de Gemeente in de wijk.

Helaas is de dienstdoende wijkconciërge niet meer in dienst en ook de functie van wijkmanager is momenteel vacant. Behoorlijk Bestuur betreurt het ten zeerste dat momenteel zowel de functie van wijkmanager als wijkconciërge in de wijk Stad binnen de Linie niet ingevuld zijn, In feite is alles wat voorheen is opgebouwd stuk gemaakt Mogelijk een motie

Besparing m.b.t. afspraken met verbonden partijen

Zoals reeds bekend is ageert Behoorlijk Bestuur al langere tijd tegen met name de afspraken met verbonden partijen. Zodra zich de mogelijkheid voordoet zouden wij willen inzetten op meer zeggenschap en scherpere prijsafspraken. Wij halen nog maar even Port of DH aan het feit dat bv onderhoudskosten als onverwacht wordt opgevoerd is op z’n minst verbazingwekkend te noemen.

Re-integratie trajecten

Behoorlijk Bestuur voelt er veel voor om uitstroom te bevorderen door in te zetten op degene die bemiddelbaar zijn, hun bemiddelbaarheid vergroten door gerichte opleidingen/cursussen te laten volgen, en voorts een stageplek c.q. leer/werk plek aan te bieden. Met salaris i.p.v. werken met behoud van uitkering. Behoorlijk Bestuur voelt meer voor inzetten op het individu en gericht op die groep die ook wil en kan werken. Straf daarnaast vrijwilligers werk en het bijverdienen niet af door te korten en of het i.v.m. beschikbaarheid te verbieden hiermee ontneem je de motivatie en ook een middel tot uit te groeien tot meer uren arbeid en een contract.

Sportservice

Wij begrijpen uit het voorstel en de begroting dat iedere organisatie moet inleveren, echter vinden wij het bedrag van 25.000 Euro buiten proporties en zullen volgende week dan ook met een amendement komen

Dit stuk is niet uitgesproken tijdens de algemene beschouwingen:

De term kaasschaaf horen wij regelmatig de laatste tijd, alsof gedeelde smart halve smart zou zijn, er zou een gebrek aan daadkracht zijn om echt keuzes te maken. Dat brengt ons bij onder andere de schouwburg de Kampanje. Dit blijft voor Behoorlijk Bestuur een heikel punt, het is bekend dat onze partij geen voorstander was van de verhuizing naar Willemsoord. Dat het een mooi pand is staat wat ons betreft niet ter discussie echter in het kader van artikel 12 wat ons ‘schijnbaar’ boven het hoofd hangt, wat in zou houden dat vrijwel alle boven wettelijke taken geschrapt zou worden staat Behoorlijk Bestuur zelfs op het standpunt om niet te allen tijde de schouwburg in stand te blijven houden. Inderdaad u hoort dit goed liever dat dan onze inwoners telkens op te laten draaien door middel van bezuinigen welke echt pijn doen.

Behoorlijk Bestuur

In onderstaande YouTube kan u de bijdrage van Behoorlijk Bestuur tijdens zowel de algemene beschouwingen op 31 oktober als de behandeling van de begroting van 2019 op 7 november terug zien

Download onze Amendementen en Moties

Onze gezamenlijke amendement mbt tot de bezuiniging op de LOS is aangepast en aangenomen

In het belang van de inwoners van Den Helder

NHD: Pleidooi voor sociaal wijkconciërge in Den Helder

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 07-10-2018 15:14

Behoorlijk Bestuur wil de wijkconciërges terug in de wijken. Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag vindt dat een ’kerstboom’ van wijkgericht werken is opgetuigd zonder dat er goed contact is met de mensen in de wijken.

,,De dure schil van wijkmanagers werkt veelal vertragend met betrekking tot burgerinitiatieven. Bovendien zijn de wijkmanagers niet of nauwelijks zichtbaar aanwezig in de wijk. Er was een wijkmanager aangesteld die door het stadhuis liep en niet precies wist wat hij moest doen. Uiteindelijk is hij dingen gaan doen die de wijkconciërge al deed. Dat betekent dat de functie van wijkmanager een verzonnen functie was die nog ingevuld moest worden.’’

Hamerslag is ook voorzitter van wijkplatform Stad binnen de Linie en weet hoe de hazen lopen. ,,Er zijn nu al vier wijkconciërges. Het plan was om twee sociaal wijkconciërges aan te stellen en twee technisch wijkconciërges. Maar drie van de vier weigerden om sociaal conciërge te worden. Het plan is toen niet doorgegaan.’’

Spreekuur

Zij legt uit dat een technisch wijkconciërge er op toeziet alles op technisch vlak in orde is. ,,Sociaal wijkconciërges schuiven aan bij bewonersbijeenkomsten, houden spreekuur in de wijk en ondersteunen initiatieven die in de wijk worden genomen. Zij horen de spin in het web te zijn en moeten dat wat in de wijk speelt vertalen naar de ambtenaren in het stadhuis. Er zijn nu conciërges die niet weten wat er speelt, laat staan dat zij doorhebben dat elke wijk een eigen karakter heeft. We hebben geen mensen nodig die je op de vingers tikken omdat je niet de juiste procedure hebt gevolgd om iets gedaan te krijgen. Als bewoners een initiatief hebben, moet de sociaal wijkconciërge er voor zorgen dat wordt opgepakt en wordt vertaald naar het ambtelijk apparaat.’’

BB heeft de kwestie aangekaart in schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders van Den Helder. De fractie wil weten of het college denkt dat de Helderse burgers baat hebben bij de huidige constructie. Bij een onderzoek in 2013 bleek dat bewoners in met name Nieuw Den Helder en Stad binnen de Linie slecht te spreken waren over hun ervaringen met de gemeente. BB wil weten of het college bereid is zo’n onderzoek te herhalen.

bron: NHD

lees onze schriftelijke vragen via volgende link:

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Voor Blogs van BB  klik HIER

Onze speerpunten klik HIER

NHD: Pleidooi voor sociaal wijkconciërge in Den Helder

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 07-10-2018 15:14

Behoorlijk Bestuur wil de wijkconciërges terug in de wijken. Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag vindt dat een ’kerstboom’ van wijkgericht werken is opgetuigd zonder dat er goed contact is met de mensen in de wijken.

,,De dure schil van wijkmanagers werkt veelal vertragend met betrekking tot burgerinitiatieven. Bovendien zijn de wijkmanagers niet of nauwelijks zichtbaar aanwezig in de wijk. Er was een wijkmanager aangesteld die door het stadhuis liep en niet precies wist wat hij moest doen. Uiteindelijk is hij dingen gaan doen die de wijkconciërge al deed. Dat betekent dat de functie van wijkmanager een verzonnen functie was die nog ingevuld moest worden.’’

Hamerslag is ook voorzitter van wijkplatform Stad binnen de Linie en weet hoe de hazen lopen. ,,Er zijn nu al vier wijkconciërges. Het plan was om twee sociaal wijkconciërges aan te stellen en twee technisch wijkconciërges. Maar drie van de vier weigerden om sociaal conciërge te worden. Het plan is toen niet doorgegaan.’’

Spreekuur

Zij legt uit dat een technisch wijkconciërge er op toeziet alles op technisch vlak in orde is. ,,Sociaal wijkconciërges schuiven aan bij bewonersbijeenkomsten, houden spreekuur in de wijk en ondersteunen initiatieven die in de wijk worden genomen. Zij horen de spin in het web te zijn en moeten dat wat in de wijk speelt vertalen naar de ambtenaren in het stadhuis. Er zijn nu conciërges die niet weten wat er speelt, laat staan dat zij doorhebben dat elke wijk een eigen karakter heeft. We hebben geen mensen nodig die je op de vingers tikken omdat je niet de juiste procedure hebt gevolgd om iets gedaan te krijgen. Als bewoners een initiatief hebben, moet de sociaal wijkconciërge er voor zorgen dat wordt opgepakt en wordt vertaald naar het ambtelijk apparaat.’’

BB heeft de kwestie aangekaart in schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders van Den Helder. De fractie wil weten of het college denkt dat de Helderse burgers baat hebben bij de huidige constructie. Bij een onderzoek in 2013 bleek dat bewoners in met name Nieuw Den Helder en Stad binnen de Linie slecht te spreken waren over hun ervaringen met de gemeente. BB wil weten of het college bereid is zo’n onderzoek te herhalen.

bron: NHD

lees onze schriftelijke vragen via volgende link:

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Voor Blogs van BB  klik HIER

Onze speerpunten klik HIER

Behoorlijk Bestuur stelt schriftelijke vragen omtrent het Wijkgericht werken.

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 29-09-2018 14:46

Den Helder, 29 september 2018

Schriftelijke vragen omtrent het Wijkgericht Werken, conform art 36 Reglement van Orde.

In 2010 is er in de gemeentelijke organisatie wat betreft het wijkgericht werken het e.e.a. gewijzigd, waarbij de functie van de wijkmanager op een andere wijze wordt ingevuld. De wijkmanager vervult een coördinerende rol voor de wijk Stad Binnen de Linie en schuift aan als de accountmanager voor Convenant Wijkaanpak-Plus bij de Woningstichting, hij heeft in- en extern een brede coördinerende rol

Daarnaast werden er vanuit de organisatie drie wijkaccountmanagers benoemd die elk één wijk beheren. Deze wijkaccountmanagers vervullen eenzelfde soort rol als de wijkmanager. Zij vervullen echter deze functie echter naast een andere functie  bij de gemeente Den Helder.

Wijkaccountmanager is dus een deeltijdfunctie alwaar de functie van wijkmanager dit niet is.

De naam wijkaccountmanager is op een later tijdstip veranderd in die van gebiedsmanager.

De wijkmanager/gebiedsmanager en wijkconciërge zijn volgens de gemeente een poort van en naar de gemeente. Zij zijn degenen die vragen en verzoeken vanuit de samenleving en externe partners in de wijk binnen de organisatie uitzetten en de resultaten of antwoorden terug communiceren naar externe partijen.

In 2013 heeft er een onderzoek plaats gevonden om te evalueren of de doelen die de gemeente zichzelf heeft gesteld in het kader van wijkgericht werken behaald zijn.

Wijkgericht werken is bedoeld om informatie te brengen en te halen buiten het stadhuis.  Daarom vond er een evaluatie plaats met alle externe partners zoals wijkplatforms, wijkagenten, Woningstichting, Stichting de Wering en bewonersbelangenverenigingen. Zij zijn gevraagd naar hun ervaringen met de samenwerking met de gemeente. In totaal werd er met 15 partijen gesproken.

De evaluatie is gedaan om te bepalen of de gemeente haar rol in het geheel en naar partners goed oppakt. Daarbij kwamen vragen aan de orde als: “Is de gemeente bereikbaar?”, “Pakken de betrokkenen hun rol goed op?”, “Waar loopt het goed en waar loopt het mis in de samenwerking?” et cetera.

Met name in de wijken Nieuw Den Helder en Stad binnen de Linie waren de meeste negatieve ervaringen. Stad Binnen de Linie komt uit de evaluatie naar voren als een gebied waar de gemeente zich extra in dient te zetten op het gebied van wijkgericht werken. Partners voelden zich daar onvoldoende gehoord of tegengewerkt door de gemeente en konden onvoldoende ingangen vinden om dit aan de kaak te stellen. Daarnaast kenden zij in een aantal gevallen de wijkaccountmanager niet of verwarden deze met de wijkconciërge.

“In dit laatste zit v.w.b. Behoorlijk Bestuur nu net de kneep. Door de jaren heen is de wijkconciërge steeds meer en meer een rol gaan vervullen van het verwerken van meldingen vanuit de openbare ruimte. Met uitzondering van de wijkconciërge van Stad Binnen de Linie, welke meer op het sociale vlak haar functie inkleedde, zij was de spin in het web en wist wat er speelde in de wijk en haar buurten, zij schoof aan bij bewoners overleggen en pakte bewoners initiatieven op. Meer dan de wijkmanager was zij het gezicht van de Gemeente in de wijk. Helaas is de dienstdoende wijkconciërge niet meer in dienst en ook de functie van wijkmanager is momenteel vacant.”

Uit het betreffende onderzoek kwamen er verder zaken naar voren die verbetering behoeven. De volgende onderwerpen sprongen er daarbij uit:

Rolverdeling: Ongeveer 60% van de geïnterviewde personen gaf aan dat de rol van de wijkaccountmanager onvoldoende duidelijk is.

De verschillende wijkaccountmanagers de rol op eigen wijze invullen. Er bestaat daardoor onvoldoende duidelijkheid over wat de wijkaccountmanager doet en wat deze persoon voor de partners kan betekenen.

Het gevolg was dat externe partners hetzij eigen wegen gaan zoeken binnen de gemeentelijke organisatie (bijvoorbeeld via bekende of bevriende ambtenaren) en dat zaken een eigen leven gaan leiden, of dat men zich niet gehoord en/of onbegrepen voelt.

“Behoorlijk Bestuur betreurt het ten zeerste dat momenteel beide functies in de wijk Stad binnen de Linie niet ingevuld zijn en er zelfs geluiden de ronde gaan dat er geen sociaal wijkconciërge in Stad binnen de Linie terugkomt.”

Communicatie: De gemeente heeft onvoldoende gecommuniceerd over de veranderde situatie en het installeren van de wijkaccountmanagers. Dit onderwerp is in de stuurgroep wijkgericht werken diverse keren  aan de orde gekomen. Dit heeft bijgedragen aan het onbegrip ten aanzien van de rol van de wijkaccountmanager. Verschillende accountmanagers zijn zelf ook onvoldoende proactief geweest in hun contact met de externe partners.

Terugkoppeling: Het duurde vaak erg lang voordat er werd geantwoord op vragen van externe partners/bewoners. Het verzoek was meermalen om, ook als er nog geen antwoord is dit terug te koppelen, dit heet externe partners/bewoners op de hoogte houden, op deze manier weet men in ieder geval dat de gemeente er nog wel mee bezig is.

Regierol: Een belangrijk deel van de gesprekken ging over de rol van de gemeente. En dan met name de regierol. Het samenbrengen van partijen en het overzicht houden werden daarbij als belangrijke kenmerken genoemd. In een aantal gevallen doet de gemeente dit nog niet voldoende. De wijkaccountmanager heeft bijvoorbeeld onvoldoende overzicht over wat er speelt in de wijk (of wekt tenminste die indruk) of is onvoldoende proactief in het samenbrengen van partijen of personen.

Evaluatie: De gesprekspartners gaven nagenoeg unaniem aan het een goede zaak te vinden dat de gemeente haar werkwijze evalueert en daarbij ook hand in eigen boezem durft te steken. De hoop is door meerdere mensen uitgesproken dat de gemeente dit vaker gaat doen. Er is hier duidelijk behoefte aan.

Samenwerking: Een aantal mensen gaf aan dat de samenwerking met de gemeente juist goed verloopt. Voor zover dit in te schatten valt, hangt dit direct echter samen met de wijkaccountmanager voor de betrokken partij. De ene persoon is meer geschikt voor deze taak dan de ander zo blijkt. Er valt een aantal eigenschappen te benoemen die een wijkaccountmanager volgens de externe partners moet hebben. Het gaat daarbij dan bijvoorbeeld om zaken als betrokkenheid bij de wijk of een proactieve instelling ten aanzien van de samenwerking met bewoners.

De evaluatie heeft geleid tot een drietal aanbevelingen:

1. Profiel:

Stel een profiel op voor een wijkaccountmanager. Omschrijf hierin wat voor soort persoon de wijkaccountmanager is en welke eigenschappen hij/zij heeft. Neem hierin zaken op als:

– Extern gericht

– Betrokken bij de stad/wijk

– Proactieve instelling

– Verbinder

2. Taakomschrijving: Stel een duidelijke en heldere taakomschrijving op voor de wijkaccountmanager. Op het moment dat duidelijk is vastgelegd wat iemand doet, vermijden we ook dat alle wijkaccountmanagers de rol op geheel eigen wijze invullen en voorkomen we verwarring en grote verschillen. Er kan zo ook helder naar partners gecommuniceerd worden wat de rol en verantwoordelijkheden van de wijkaccountmanager zijn.

3. Communicatie: Bovenstaande zaken moeten ook gedeeld worden met de partners. Het advies is om daarbij ook in te gaan op de functie van de wijkconciërge en het verschil met de wijkaccountmanager. Daarnaast is het goed om de wijkaccountmanagers, voor zover zij dit nog niet gedaan hebben, zich te laten voorstellen bij de verschillende partners en daarbij ook te vertellen wat de gemeente wel en niet kan betekenen voor die partners. En ook daarna moeten de wijkaccountmanagers goed en regelmatig blijven communiceren met hun netwerk. Daar hoort ook een regelmatige terugkoppeling over lopende zaken/vragen bij.

Bent u het met Behoorlijk Bestuur eens dat:

Het feit dat er momenteel voor Stad binnen de linie geen Wijkconciërge en Wijkmanager is, een slechte situatie is?

De wijkconciërges die er nog zijn meer op het technische dan op het sociale vlak opereren?

Dit het streven het WgW een goede invulling te geven in feite een onwenselijke situatie is?

De wijkmanager steeds meer op het gebied van de Wijkconciërge is gaan zitten en dit een veel te dure constructie is?

Er de noodzaak is om voor Stad binnen de Linie op zeer korte termijn een sociaal Wijkconciërge aan te stellen?

Dat de profiel schets welke in de aanbevelingen is verwoord er één is van die van een sociaal Wijkconciërge?

Dat de salarisschaal van een sociaal Wijkconciërge beduidend lager is dan die van de Wijkaccount/gebiedsmanager?

Verder  graag uw antwoord op de volgende vragen:

8. Hoe wordt bepaald en gecheckt wat de meerwaarde is van de dure constructie WGW zoals deze nu is?

9. Is er al eens uitgezocht hoe dit zicht verhoudt tot de constructie van vroeger jaren toen er gewerkt werd met hooguit 2 wijkmanagers en 4 Wijkconciërges? De gemeente is een andere weg ingeslagen, echter is deze nog wel de juiste

10. Is het u bekend dat op deze wijze de functie van de wijkconciërge nog verder werd uitgekleed ten gunste van het invullen van de functietaken van de dure wijkmanagers, daarbij de Wijkconciërges het hier niet mee eens waren, echter hun bezwaren terzijde werden geschoven?

11. Is de constructie, om de wijkconciërges onder de leiding van de teamleider Wijkbeheer te stellen, een praktische constructie? Aangezien de teamleider zich niet bezig houdt met WGW maar met cijfers van het Wijkbeheer en daardoor niet in staat is het werk van de wijkconciërge te beoordelen.

12.  Waarom wordt de constructie, zoals ooit bedacht, de wijkconciërge onder te brengen in een team WGW, onder leiding van een wijkmanager niet ingevoerd?

13.  Sinds het budget van de wijkconciërges in de wijk convenant-pot is gestort heeft de wijkconciërge geen echt “handgeld” meer al wordt er verwezen naar €. 1000,00 per gebeurtenis. Bent u het met ons eens dat ook deze constructie de rol van de wijkconciërge op achterstand heeft geplaatst?

14.  Worden de aanbevelingen ten aanzien van profielschets, taakomschrijving en communicatie zoals boven omschreven volgens u ook gehanteerd  en scherp gehouden?

15.  Bent u van mening dat de inwoners van onze gemeente baat hebben bij de constructie zoals deze nu is?

16.  Bent u bereidt om dit of een soortgelijk onderzoek en evaluatie op korte termijn nogmaals uit te voeren, om zo helder te krijgen of er inderdaad verbetering heeft op getreden?

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur,

Behoorlijk Bestuur stelt schriftelijke vragen omtrent het Wijkgericht werken.

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 29-09-2018 14:46

Den Helder, 29 september 2018

Schriftelijke vragen omtrent het Wijkgericht Werken, conform art 36 Reglement van Orde.

In 2010 is er in de gemeentelijke organisatie wat betreft het wijkgericht werken het e.e.a. gewijzigd, waarbij de functie van de wijkmanager op een andere wijze wordt ingevuld. De wijkmanager vervult een coördinerende rol voor de wijk Stad Binnen de Linie en schuift aan als de accountmanager voor Convenant Wijkaanpak-Plus bij de Woningstichting, hij heeft in- en extern een brede coördinerende rol

Daarnaast werden er vanuit de organisatie drie wijkaccountmanagers benoemd die elk één wijk beheren. Deze wijkaccountmanagers vervullen eenzelfde soort rol als de wijkmanager. Zij vervullen echter deze functie echter naast een andere functie  bij de gemeente Den Helder.

Wijkaccountmanager is dus een deeltijdfunctie alwaar de functie van wijkmanager dit niet is.

De naam wijkaccountmanager is op een later tijdstip veranderd in die van gebiedsmanager.

De wijkmanager/gebiedsmanager en wijkconciërge zijn volgens de gemeente een poort van en naar de gemeente. Zij zijn degenen die vragen en verzoeken vanuit de samenleving en externe partners in de wijk binnen de organisatie uitzetten en de resultaten of antwoorden terug communiceren naar externe partijen.

In 2013 heeft er een onderzoek plaats gevonden om te evalueren of de doelen die de gemeente zichzelf heeft gesteld in het kader van wijkgericht werken behaald zijn.

Wijkgericht werken is bedoeld om informatie te brengen en te halen buiten het stadhuis.  Daarom vond er een evaluatie plaats met alle externe partners zoals wijkplatforms, wijkagenten, Woningstichting, Stichting de Wering en bewonersbelangenverenigingen. Zij zijn gevraagd naar hun ervaringen met de samenwerking met de gemeente. In totaal werd er met 15 partijen gesproken.

De evaluatie is gedaan om te bepalen of de gemeente haar rol in het geheel en naar partners goed oppakt. Daarbij kwamen vragen aan de orde als: “Is de gemeente bereikbaar?”, “Pakken de betrokkenen hun rol goed op?”, “Waar loopt het goed en waar loopt het mis in de samenwerking?” et cetera.

Met name in de wijken Nieuw Den Helder en Stad binnen de Linie waren de meeste negatieve ervaringen. Stad Binnen de Linie komt uit de evaluatie naar voren als een gebied waar de gemeente zich extra in dient te zetten op het gebied van wijkgericht werken. Partners voelden zich daar onvoldoende gehoord of tegengewerkt door de gemeente en konden onvoldoende ingangen vinden om dit aan de kaak te stellen. Daarnaast kenden zij in een aantal gevallen de wijkaccountmanager niet of verwarden deze met de wijkconciërge.

“In dit laatste zit v.w.b. Behoorlijk Bestuur nu net de kneep. Door de jaren heen is de wijkconciërge steeds meer en meer een rol gaan vervullen van het verwerken van meldingen vanuit de openbare ruimte. Met uitzondering van de wijkconciërge van Stad Binnen de Linie, welke meer op het sociale vlak haar functie inkleedde, zij was de spin in het web en wist wat er speelde in de wijk en haar buurten, zij schoof aan bij bewoners overleggen en pakte bewoners initiatieven op. Meer dan de wijkmanager was zij het gezicht van de Gemeente in de wijk. Helaas is de dienstdoende wijkconciërge niet meer in dienst en ook de functie van wijkmanager is momenteel vacant.”

Uit het betreffende onderzoek kwamen er verder zaken naar voren die verbetering behoeven. De volgende onderwerpen sprongen er daarbij uit:

Rolverdeling: Ongeveer 60% van de geïnterviewde personen gaf aan dat de rol van de wijkaccountmanager onvoldoende duidelijk is.

De verschillende wijkaccountmanagers de rol op eigen wijze invullen. Er bestaat daardoor onvoldoende duidelijkheid over wat de wijkaccountmanager doet en wat deze persoon voor de partners kan betekenen.

Het gevolg was dat externe partners hetzij eigen wegen gaan zoeken binnen de gemeentelijke organisatie (bijvoorbeeld via bekende of bevriende ambtenaren) en dat zaken een eigen leven gaan leiden, of dat men zich niet gehoord en/of onbegrepen voelt.

“Behoorlijk Bestuur betreurt het ten zeerste dat momenteel beide functies in de wijk Stad binnen de Linie niet ingevuld zijn en er zelfs geluiden de ronde gaan dat er geen sociaal wijkconciërge in Stad binnen de Linie terugkomt.”

Communicatie: De gemeente heeft onvoldoende gecommuniceerd over de veranderde situatie en het installeren van de wijkaccountmanagers. Dit onderwerp is in de stuurgroep wijkgericht werken diverse keren  aan de orde gekomen. Dit heeft bijgedragen aan het onbegrip ten aanzien van de rol van de wijkaccountmanager. Verschillende accountmanagers zijn zelf ook onvoldoende proactief geweest in hun contact met de externe partners.

Terugkoppeling: Het duurde vaak erg lang voordat er werd geantwoord op vragen van externe partners/bewoners. Het verzoek was meermalen om, ook als er nog geen antwoord is dit terug te koppelen, dit heet externe partners/bewoners op de hoogte houden, op deze manier weet men in ieder geval dat de gemeente er nog wel mee bezig is.

Regierol: Een belangrijk deel van de gesprekken ging over de rol van de gemeente. En dan met name de regierol. Het samenbrengen van partijen en het overzicht houden werden daarbij als belangrijke kenmerken genoemd. In een aantal gevallen doet de gemeente dit nog niet voldoende. De wijkaccountmanager heeft bijvoorbeeld onvoldoende overzicht over wat er speelt in de wijk (of wekt tenminste die indruk) of is onvoldoende proactief in het samenbrengen van partijen of personen.

Evaluatie: De gesprekspartners gaven nagenoeg unaniem aan het een goede zaak te vinden dat de gemeente haar werkwijze evalueert en daarbij ook hand in eigen boezem durft te steken. De hoop is door meerdere mensen uitgesproken dat de gemeente dit vaker gaat doen. Er is hier duidelijk behoefte aan.

Samenwerking: Een aantal mensen gaf aan dat de samenwerking met de gemeente juist goed verloopt. Voor zover dit in te schatten valt, hangt dit direct echter samen met de wijkaccountmanager voor de betrokken partij. De ene persoon is meer geschikt voor deze taak dan de ander zo blijkt. Er valt een aantal eigenschappen te benoemen die een wijkaccountmanager volgens de externe partners moet hebben. Het gaat daarbij dan bijvoorbeeld om zaken als betrokkenheid bij de wijk of een proactieve instelling ten aanzien van de samenwerking met bewoners.

De evaluatie heeft geleid tot een drietal aanbevelingen:

1. Profiel:

Stel een profiel op voor een wijkaccountmanager. Omschrijf hierin wat voor soort persoon de wijkaccountmanager is en welke eigenschappen hij/zij heeft. Neem hierin zaken op als:

– Extern gericht

– Betrokken bij de stad/wijk

– Proactieve instelling

– Verbinder

2. Taakomschrijving: Stel een duidelijke en heldere taakomschrijving op voor de wijkaccountmanager. Op het moment dat duidelijk is vastgelegd wat iemand doet, vermijden we ook dat alle wijkaccountmanagers de rol op geheel eigen wijze invullen en voorkomen we verwarring en grote verschillen. Er kan zo ook helder naar partners gecommuniceerd worden wat de rol en verantwoordelijkheden van de wijkaccountmanager zijn.

3. Communicatie: Bovenstaande zaken moeten ook gedeeld worden met de partners. Het advies is om daarbij ook in te gaan op de functie van de wijkconciërge en het verschil met de wijkaccountmanager. Daarnaast is het goed om de wijkaccountmanagers, voor zover zij dit nog niet gedaan hebben, zich te laten voorstellen bij de verschillende partners en daarbij ook te vertellen wat de gemeente wel en niet kan betekenen voor die partners. En ook daarna moeten de wijkaccountmanagers goed en regelmatig blijven communiceren met hun netwerk. Daar hoort ook een regelmatige terugkoppeling over lopende zaken/vragen bij.

Bent u het met Behoorlijk Bestuur eens dat:

Het feit dat er momenteel voor Stad binnen de linie geen Wijkconciërge en Wijkmanager is, een slechte situatie is?

De wijkconciërges die er nog zijn meer op het technische dan op het sociale vlak opereren?

Dit het streven het WgW een goede invulling te geven in feite een onwenselijke situatie is?

De wijkmanager steeds meer op het gebied van de Wijkconciërge is gaan zitten en dit een veel te dure constructie is?

Er de noodzaak is om voor Stad binnen de Linie op zeer korte termijn een sociaal Wijkconciërge aan te stellen?

Dat de profiel schets welke in de aanbevelingen is verwoord er één is van die van een sociaal Wijkconciërge?

Dat de salarisschaal van een sociaal Wijkconciërge beduidend lager is dan die van de Wijkaccount/gebiedsmanager?

Verder  graag uw antwoord op de volgende vragen:

8. Hoe wordt bepaald en gecheckt wat de meerwaarde is van de dure constructie WGW zoals deze nu is?

9. Is er al eens uitgezocht hoe dit zicht verhoudt tot de constructie van vroeger jaren toen er gewerkt werd met hooguit 2 wijkmanagers en 4 Wijkconciërges? De gemeente is een andere weg ingeslagen, echter is deze nog wel de juiste

10. Is het u bekend dat op deze wijze de functie van de wijkconciërge nog verder werd uitgekleed ten gunste van het invullen van de functietaken van de dure wijkmanagers, daarbij de Wijkconciërges het hier niet mee eens waren, echter hun bezwaren terzijde werden geschoven?

11. Is de constructie, om de wijkconciërges onder de leiding van de teamleider Wijkbeheer te stellen, een praktische constructie? Aangezien de teamleider zich niet bezig houdt met WGW maar met cijfers van het Wijkbeheer en daardoor niet in staat is het werk van de wijkconciërge te beoordelen.

12.  Waarom wordt de constructie, zoals ooit bedacht, de wijkconciërge onder te brengen in een team WGW, onder leiding van een wijkmanager niet ingevoerd?

13.  Sinds het budget van de wijkconciërges in de wijk convenant-pot is gestort heeft de wijkconciërge geen echt “handgeld” meer al wordt er verwezen naar €. 1000,00 per gebeurtenis. Bent u het met ons eens dat ook deze constructie de rol van de wijkconciërge op achterstand heeft geplaatst?

14.  Worden de aanbevelingen ten aanzien van profielschets, taakomschrijving en communicatie zoals boven omschreven volgens u ook gehanteerd  en scherp gehouden?

15.  Bent u van mening dat de inwoners van onze gemeente baat hebben bij de constructie zoals deze nu is?

16.  Bent u bereidt om dit of een soortgelijk onderzoek en evaluatie op korte termijn nogmaals uit te voeren, om zo helder te krijgen of er inderdaad verbetering heeft op getreden?

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur,

Reactie BB op beantwoording iz isolatie woningen WSDH

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 09-04-2018 17:14

In het kader van het verduurzamen van Den Helder heeft de Woningstichting besloten sommige huizen te isoleren.  Op zichzelf is dat een goed plan, Echter het betreft onder andere huizen in rijtjes waarvan er reeds een aantal zijn verkocht.

Het isolatieproject betreft alleen de woningstichtingspercelen.  Ook dat is nog geen probleem maar doordat het dak aanzienlijk wordt verhoogd en er ook andere wijzigingen worden aangebracht is het verschil duidelijk te zien. De uiterlijke afwijkingen zijn zodanig dat de welstandscommissie een negatief advies heeft gegeven. De bewoners die particulier eigenaar zijn kunnen voor €25.000,-  (€27.000,- voor een hoekhuis) met de isolatie meedoen. Sommige eigenaren willen die schuld niet aan gaan.

Mede gelet op het hoge bedrag in relatie tot de waarde van het huis hebben de particuliere eigenaren protest aangetekend. Omdat als zij niet mee doen hun huis goed te herkennen is en de waarde daardoor ook zal verminderen. Zowel Woningstichting als de gemeente hebben als reactie gegeven dat dit nu eenmaal de consequentie is van het streven naar duurzaamheid. Het college van Burgemeester en wethouders heeft ook het advies van de welstandscommissie naast zich neergelegd en heeft een vergunning aan de woningstichting af gegeven.

Behoorlijk Bestuur heeft hier vragen over gesteld. Ook hier was het antwoord dat dit nu eenmaal de consequentie was van het streven naar duurzaamheid. Echter heeft het college wel aangegeven dat wordt onderzocht of er in dit soort gevallen een gemeentelijke lening voor de particuliere eigenaren kan worden verstrekt. Wij gaan er van uit dat deze leningen zeer gunstige voorwaarden zullen hebben.

Behoorlijk Bestuur vindt dat de gemeente (het college) in dit soort gevallen de vergunning pas kan afgeven als ook de belangen van alle eigenaren goed zijn geborgd.  Behoorlijk Bestuur vindt ook dat een advies van de welstandscommissie te gemakkelijk wordt genegeerd in Den Helder. Dat is in dit geval weer bevestigd.

De welstandsnota wordt door de gemeenteraad goedgekeurd. De welstandscommissie past de regels uit de nota in de praktijk toe. Behoorlijk Bestuur vindt dus dat het “contrair gaan “ (het negeren) bij een advies van de welstandscommissie aan de raad moet worden gemeld met de argumenten daarvoor. Zo hebben raadsleden ook een beeld bij wat er op dit gebied door het college wordt gedaan. Het gaat om het aanzien van de stad iets waar de gemeenteraad bij uitstek over moet beslissen.

In download link vindt u de schriftelijke vragen en de beantwoording daarvan door het college

uitgelichte afbeelding Andy de Ronde

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Een stem op Behoorlijk Bestuur is een Stem op de stad

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.