Nieuws van politieke partijen in Dordrecht over CDA inzichtelijk

43 documenten

Veilig fietsen in Dordrecht, wie wil dat nou niet?

Gewoon Dordt Gewoon Dordt CDA Dordrecht 07-06-2023 15:32

Met het mooie weer gaat iedereen weer lekker fietsen. Dat nieuws bereikte ook de gemeenteraad. Er was zelfs een hele commissievergadering aan een voorstel van het CDA gewijd om betere fietspaden te maken, maar helpt dit nou echt?

Helpt het om veel fietspaden breder te maken of kom je dan juist nog meer in de knoop met de elektrische fietsen? Helpt het om wegen voor auto’s in te richten voor eenrichtingsverkeer of gaan automobilisten dan juist harder rijden, omdat er toch geen andere auto je tegemoetkomt? Als Gewoon Dordt zijn we niet voor oplossingen voor een niet bestaand probleem.

De wethouder heeft ook aangegeven dat er binnenkort een voorstel komt om het voor al het verkeer veiliger te maken. Hier willen wij dan ook graag even op wachten. Er zijn volgens ons ook beter oplossingen. Wat denk je van duidelijkheid voor zowel automobilisten als fietsers als je bij een rotonde komt? Of wie begrijpt dat als je met een auto op de Spuiboulevard rijdt, dat je een overstekende voetganger wel voorrang moet geven, maar een fietser niet?

We gaan ervan uit dat de wethouder met een mooi voorstel gaat komen waarin ook de nieuwe fietsen, die veel sneller gaan dan de normale fietsen, een apart plaatsje in het verkeer krijgen. Ook verwachten we dat hij zorgt dat fietsenstallingen gewoon fietsend bereikbaar zijn. Gewoon Dordt wil echt veiliger fietsen in de Dordrecht, maar niet op groene fietspaden of met andere maatregelen die niemand begrijpt.

CDA en VVD Zuid-Holland willen een oplossing voor de files in de spits bij Lammenschans

CDA CDA Dordrecht 29-07-2020 10:45

De gemeenteraden van Leiderdorp en Leiden hebben unaniem besloten om de wethouders - in samenwerking met de provincie Zuid-Holland - met een oplossing te laten komen voor het enorme fileprobleem tijdens de spits. Het CDA en de VVD van Zuid-Holland steunen dit besluit en willen dat er een voorstel ligt wanneer beide gemeenten bij de provincie aankloppen. Het sluiten van de bruggen tijdens de spits moet wat het CDA en VVD betreft als oplossing worden meegenomen. “De CO2-reductie die we behalen door vrachtvervoer over water te stimuleren wordt tenietgedaan door de enorme uitstoot van CO2 door honderden auto’s die ruim een half uur staan te ronken voor de provinciale bruggen in Leiden,” aldus CDA-Statenlid Moniek van Sandick. “Niet voor niets meldde TomTom begin 2020 dat hier het grootste fileprobleem van Nederland ligt. Waarom kan er tijdens de spits geen rekening kan worden gehouden met werkend Leiden, Voorschoten en Leiderdorp?” Daarnaast baart het uitstel van de aanleg van de nieuwe Lammebrug en de verbreding van de Europaweg (N206) en de daarmee voortdurende onveilige verkeerssituatie de partijen zorgen. Hierover zijn door het CDA al vragen gesteld in de Leidse gemeenteraad. Volgens Van Sandick is er bij het Lammenschansplein sprake van een gestapelde problematiek. “Zeker hier ervaren bewoners van Leiden en Voorschoten dagelijks problemen, laat staan wanneer het woon-werk verkeer straks weer naar het niveau gaat van voor de crisis. De Lammebrug dicht houden in de spits zou al een eerste goede stap zijn naar een oplossing.” Daarnaast zijn volgens het CDA-Statenlid het dicht houden van de Caesar fietsbrug (voor schoolgaande kinderen en hun ouders) de Wilhelminabrug, Zijlbrug en de Leiderdorpsebrug een goede tweede. De lokale en provinciale partijen van CDA en VVD hebben nu de handen ineengeslagen om de files te reduceren en de veiligheid te stimuleren. De Zuid-Hollandse fracties van beide partijen hebben daarom aan het college van Gedeputeerde Staten gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de oorzaken van de files en de nodige maatregelen te nemen om zowel de enorme verkeershinder te beperken en de onveilige verkeerssituatie tegen te gaan.

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

De gemeenteraad is er niet voor één sportclub

SP SP CDA Dordrecht 19-12-2019 20:25

Waar in de gemeenteraad nog wel eens ruw omgesprongen kan worden met de sportverenigingen in Dordrecht is er één vereniging die altijd op de warme en onvoorwaardelijke steun van BVD en CDA kan rekenen. Om heel precies te zijn is het niet de club Oranje Wit, maar met name de mensen die met de auto zaterdag naar die club gaan en met een grote groep pal naast de ingang willen parkeren, die deze partijen met veel gemeenschapsgeld tegemoet willen komen.

Als SP hebben we serieus onderzoek gedaan naar de problemen die Oranje Wit signaleerde. Het volledige onderzoek is als pdf bestand op deze pagina te downloaden. Bovenaan alvast één foto: lege parkeerplaatsen ook op het allerdrukste moment van de zaterdag.

Op het betreffende sportpark Stadspolders zijn dus ook op de drukste momenten nog legio parkeerplaatsen vrij. Maar ja, niet allemaal vlak naast de ingang van Oranje Wit. En het is voor sommige sporters (?) of hun ouders kennelijk teveel gevraagd om 100 of 150 meter naar de ingang te lopen.

Er zijn natuurlijk ook vele leden van Oranje Wit die gewoon met de fiets komen. Of met de auto en die hem wel netjes neerzetten op de plekken die beschikbaar zijn. Maar een klein groepje rijdt door tot vlakbij de ingang, ziet dan dat er geen plaats is. Deze automibilisten moeten dan gaan manoeuvreren, om weer terug te rijden, en  veroorzaken zo opstoppingen en lastige situaties voor de fietsers.

Op talloze plekken in het land is daar een simpele oplossing voor. Tweevrijwilligers wijzen de aanrijdende automobilisten waar ze nog kunnen parkeren. Die zouden in een vereniging die 2.000 leden heeft toch te vinden moeten zijn voor een korte tijd op de zaterdagochtend?

Maar liever wil het bestuur nog veel meer parkeerplaatsen. Wat dan gaathelpen als er al parkeerplaatsen vrij zijn mag joost weten. En het bestuur wildat de fietsers een nieuwe route krijgen, met onder andere een dure fietsbrug.

De veronderstelde problemen bij Oranje Wit komen niet voor in de lijst metverkeersknelpunten die de gemeente heeft opgesteld. Ook bij een inventarisatie van wat er voor fietsers moet gebeuren in de hele stad, komt dit zogenaamde probleem niet voor.

En toch loopt het CDA zich het vuur uit de sloffen om het bestuur van OW ter wille te zijn. Eén van de CDA raadsleden ging zelf maar alvast offertes bijaannemers opvragen om te kijken wat de aanleg van een fietsbrug moest kosten!

Als raad zijn we er echter voor het algemene belang. Het kan niet zo zijndat sommige clubs meer gelijk zijn dan anderen. In het voorjaar zouden we over alle sportparken praten. Daarom nogal vreemd dat het CDA en BVD, die daarvoor nu ook de steun hebben gekregen van hun coalitiegenoten, nu al 300.000 gemeenschapsgeld op tafel willen leggen voor hun favoriete clubje.

Vandaar dat de volledige oppositie in de Dordtse raad gebruik heeft gemaakt van haar democratische mogelijkheden om stemming over de voortrekmotie van de coalitie-partijen te blokkeren.

 

Bijgevoegd:

- Ons onderzoek naar fe feitelijke problemen op sportpark Stadspolders;

- De motie waarmee de vorige raadsvergadering voor het blok gezet werd om 300.000 voor Oranje Wit uit de portemonnee te halen, voorzien van ons eigen commentaar.

 

Onze inbreng op de begroting van 2020 in de gemeenteraad van 12 november 2019.

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij GroenLinks CDA Dordrecht 13-11-2019 15:41

De politiek, zowel landelijk als lokaal, maakt turbulente tijden door. De tekorten en de overbelasting van de mensen in het onderwijs, in de zorg, bij de politie en de criminaliteitsbestrijding leiden tot veel maatschappelijke onrust. Daarbij ook nog eens het plots opduikend probleem van stikstof en Pfas , en zie, boze boeren en bouwvakkers naar het Malieveld in Den Haag. De centrale overheid is trots op een begrotingsoverschot van 12 miljard, maar feitelijk is dit overschot ontstaan door de uitholling van de maatschappelijke taken door de overheid.

En dat brengt mij bij de begroting van 2020 in Dordrecht Scherp aan de Wind. Ook Dordrecht heeft een overschot op de begroting 2020. Maar de VSP vraagt zich af of er wel sprake is van een overschot en dat dit overschot ook is ontstaan door de uitholling van maatschappelijke taken, in dit geval van de gemeente. Verder zien we voornamelijk toekomstige inkomsten stromen waarmee het college een vlucht naar voren neemt die naar het inzicht van de VSP veel te risicovol is. Bijvoorbeeld via de ambities op woningbouwgebied, waarbij uiteindelijk de bouw van 10.000 woningen een groei van de lokale bevolking met 21.000 personen moet opleveren.

Met deze ambitie wordt er echter met name gericht op nieuwkomers in Dordrecht. We wijzen u in dat kader graag op de motie eerst bouwen dan slopen die destijds bij meerderheid is aangenomen. Met deze woningbouwambitie bestaat er bij de VSP niet de indruk, dat er daadwerkelijk met voorrang wordt gebouwd om het aantal sociale huurwoningen weer minimaal op het oude niveau te brengen.

Andere problemen die de VSP u bij deze begrotingsbespreking onder de aandacht wil brengen. Zijn het aantal eenzame mensen in Dordrecht gelijk aan het gemiddelde in Nederland? Worden sportverenigingen voldoende financieel gesteund bij hun maatschappelijke belangrijke taak? Worden sportverenigingen en tuindersverenigingen financieel gevrijwaard als zij plaats moeten maken voor nieuwbouw van woningen? Komen er voldoende sociale huurwoningen en ouderenwoningen in Dordrecht? Kunnen ouderen na een ziekenhuisopname weer terug naar hun woning of moeten ze gelijk worden opgenomen in een verpleegtehuis? Senioren en ouderen hebben ook specifieke woonwensen die nauw verband houden met de zorgbehoeften.

Verder: Is Dordrecht veilig genoeg voor zijn bewoners vanuit de optiek van criminaliteit, babbeltrucs en overlast op straat, maar ook vanwege het vervoer van gevaarlijke goederen dwars door Dordrecht?

Deze vragen moeten alle met néé worden beantwoord! Voor het oplossen van deze vraagstukken moet Dordrecht veel meer gaan investeren dan nu het geval is. En dus is de conclusie van de VSP dan ook dat er eerder sprake is van tekorten door achterstallig onderhoud dan dat we kunnen spreken over een overschot op de begroting.

Ik haal een paar programma’s aan uit de begroting;

Programma “Groen en ruimtelijke ordening” Het huis van de stad en regio, welke regio, voorzitter? De regio die nu aan het infuus ligt? Het huis wordt ook een schuilplaats/locatie voor de bewoners van Dordrecht ingeval van overstromingen en andere calamiteiten. Hoe groot wordt dit huis dan?

Programma “Gezond en levendig Dordrecht” Aan cultuur wordt in Dordrecht jaarlijks 15 miljoen uitgegeven. Aan sport minder dan de helft, namelijk 6,5 miljoen. Naast actieve sportbeoefenaars zijn er volop Dordtenaren, 6 op de 10 om precies te zijn, die naar de lokale sportevenementen gaan kijken. Dat zijn 3.7 miljoen bezoeken aan sportevenementen per jaar. Cultuurbezoeken zijn er 0,6 miljoen per jaar. Waarom wordt er zo bovenmatig geïnvesteerd in cultuur, terwijl het amusement voornamelijk wordt geleverd door sport? Ook de zuinige wijze waarop door het college geïnvesteerd wordt in sportaccommodaties spoort niet met de uitgesproken voorkeur van de Dordtenaren voor sport!

Programma ”Samenwerkend en verbindend Dordrecht” Uit de kerncijfers blijkt dat de gemeente Dordrecht uitstekend omgaat met zijn burgers. Maar uit de reacties van sportverenigingen, tuindersverenigingen, bewonerscomités, etc. blijkt dat de gemeente vrijwel nooit thuis geeft en heel slecht communiceert met haar burgers. Wie maakt deze te positieve indicaties????

Voorzitter, in Dordrecht zie je steeds meer de kloof ontstaan tussen rijk en arm door de groei- en bouwambities van dit college die mikken op duurdere woningen voor toekomstige welvarende bewoners in plaats van prioriteit te stellen aan de huidige bewoners van Dordrecht.

Hoezo scherp aan de wind? Dit college moet oppassen dat het geen college wordt van windeieren!

De VSP zal er alles aan doen om de kloof tussen arm en rijk in Dordrecht te overbruggen.

Wij dienen 3 moties in "senioren willen ook wonen" samen met het CDA, Motie "veilig oud worden" met GroenLinks en een motie "verbod op lachgas" met de PVV.

Margret Stolk

Onze inbreng bij de begroting: D66 pleit voor een Revolverend Fonds voor de energietransitie van minimaal 1 miljoen euro.

D66 D66 GroenLinks CDA Dordrecht 12-11-2019 17:43

Eerder werd mede door ons, samen met het CDA en GroenLinks. De motie ‘’Een groen steuntje in de rug’’ ingediend, deze riep op de inzet van een revolverend fonds te onderzoeken. We zijn inmiddels een jaar verder en het college heeft een startnotitie: Duurzame stad aangeboden. Tot onze grote spijt wordt het Revolverend fonds voor de energietransitie niet genoemd. Wat D66 betreft is de tijd van afwachten en onderzoeken echt voorbij.

De energietransitie moet worden aangejaagd en te veel hardwerkende Dordtenaren met een energieslurpend huis, hebben geen middelen om dit te laten verduurzamen en worden geconfronteerd met stijgende energielasten. We moeten die inwoners tegemoetkomen om het draagvlak voor de energietransitie te behouden. Een revolverend fonds met laagrentende leningen, kan hen helpen en de mogelijkheid bieden om hun huis te verduurzamen en daarmee de energielasten te laten dalen.

Sociaal beleid, dat goed is voor de energietransitie en voor onze inwoners. Met GroenLinks en Gewoon Dordt hebben we daarom een initiatief gelanceerd om een ‘’Revolverend fonds energietransitie’’ in te stellen met een minimale omvang van 1 miljoen euro.

Van wie is de stad?

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Dordrecht 30-10-2019 09:36

Op dinsdag 29 oktober stond de gemeenteraad van Dordrecht voor een simpele keuze: respecteren we een volkstuinvereniging van gewone Dordtenaren, die al tientallen jaren een stukje groen onderhouden? Of bulldozeren we de volkstuinen aan de kant, ten behoeve van de bouw van 20 dure villa's, waarmee het bestuur hoopt millionairs te lokken die misschien in Dordrecht willen wonen?

De vereniging De Vrije Tuinder staat al jaren onder druk van de gemeente om te verhuizen. Hen werd voorgehouden dat 260.000 euro gemeenschapsgeld - feitelijk dus belastinggeld om woningen voor vermogende mensen mogelijk te maken - voldoende zou zijn voor een fatsoenlijke verhuizing. Toen de kosten hoger uit bleken te vallen, ondanks al het werk wat de tuinders zelf bereid waren te doen, concludeerde het rechtse gemeentebestuur dat de Vrije Tuinder dan maar moest worden opgeheven. Als doekje voor het bloeden mogen ze nog tot eind 2020 blijven, en wordt ze voorgehouden dat als ze zelf een hele goedkope locatie vinden op ons volle eiland, waar ze voor 260.000 of liefst minder naar toe kunnen, dat ze dat dan ook mogen proberen. Iedereen weet dat dat volledig utopisch is.

Als SP stelden we ons vierkant achter de Vrije Tuinder. Wat ons betreft worden tuinders niet verjaagd voor millionairswoningen. Bij de stemming om de verhuizing af te blazen en de mensen te laten zitten waar ze zitten kregen we helaas maar de steun van weinig partijen. VSP, PVV en fractie Jager stemden met ons mee.

Een aantal van de andere partijen wilde simpelweg meer geld uittrekken voor de verhuizing, zodat de gemeente in ieder geval haar beloften aan de tuinders na kon komen. Toen ons voorstel het niet gehaald hadden stemden we voor dit "mindere kwaad", dat de steun kreeg van voornoemde partijen, plus D66, PvdA en Groen Links.

Helaas ook niet voldoende. De rechtse meerderheid van VVD, CDA, BVD en CU/SGP, ondersteund door Gewoon Dordt, besloot in meerderheid de tuinders de nek om te draaien.

Het is wel duidelijk waar de rechtse coalitie voor staat in deze stad. Niet voor de gewone burger die op een mooi stukje groen betaalbaar wil recreëren, en daarmee bijdraagt aan de natuur in de stad. Nee, rechts staat voor de mensen met geld en macht.

Hoe lang nog voor mensen de ogen open gaan?

De Samenwerking in de Drechtsteden

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij CDA Dordrecht 29-10-2019 19:44

Onze inbreng in de gemeenteraad van 29 oktober 2019 inzake de samenwerking in de Drechtsteden.

Voorzitter,

Daar waar zowel het Berenschot-rapport, alsook de commissie Deetman eensluidend waren in hun oordeel over de resultaten en uitbreidingsmogelijkheden ten aanzien van de samenwerking op het sociale domein binnen de GRD, zo tevreden waren ook wij over deze samenwerking.

Hoe navrant en ronduit teleurstellend was het dan ook om op 1 oktober jl. tijdens een tenenkrommende bijeenkomst van de Drechtraad te moeten constateren en aanschouwen dat samen potverteren veel makkelijker is dan samen bijleggen.

Verschil van inzicht of van mening hoeft wat de VSP betreft niet te leiden tot verwijdering of ontbinding van enig samenwerkingsverband maar het baart ons wel grote zorg dat het Drechtstedenbestuur er niet in is geslaagd om de rijen gesloten te houden. Uitingen van ongenoegen dienen naar onze mening binnen het bestuur te worden geuit en besproken en niet via de media.

Het is ook misschien nu wel het moment om door te pakken en Dordrecht zijn rol als centrumgemeente maar eens wat meer naar zich toe gaat trekken en daarin ook blijvend zijn verantwoordelijkheid  neemt.

Gezocht zal dan ook moeten worden volgens de VSP naar een andere aansturing van de samenwerking binnen het sociale domein waarbij we de zaken die goed functioneren moeten koesteren en voortzetten en naar vrijere taakstelling en keuzemogelijkheden zoeken voor participanten met andere opvattingen.

Voorzitter de bezuinigingsmaatregel die leidde tot deze impasse heeft duidelijk gemaakt dat we nu in een situatie zitten dat besluitvorming kan worden gegijzeld als ware het door participanten die hun begroting niet op orde hebben.

Voorzitter het is nooit makkelijk om in eigen vlees te moeten snijden, maar het is onredelijk om in een samenwerkingsverband van slechts enkelen te vragen dit te doen. Dan is de solidariteit die essentieel is binnen een collectief verdwenen en vaak ook de houdbaarheidsdatum  bereikt. En moet je altijd wel solidair met elkaar blijven als er verschillen van inzicht en opvatting zijn. Nee wat ons betreft niet. De wereld verandert en iedereen maakt zijn eigen afweging en keuzes en dat mag ook. Het is maar net wat je met elkaar afspreekt. Zoek de gemeentes op waarmee je gezamenlijk op onderwerpen elkaar kan versterken. Denk op dit punt bijvoorbeeld aan Dordrecht/Zwijndrecht met de woningbouw.

Wat de Verenigde Senioren Partij betreft dienen we dan ook op korte termijn te komen tot passende maatregelen om uit deze voor alle partijen vervelende impasse te geraken en wat dat betreft is de motie van het CDA, die wij mede indienen, op dit punt een positieve bijdrage  om tot een oplossing te komen.

De motie werd met grote meerderheid aangenomen.

Jack Wisker

De gedwongen verhuizing De Vrije Tuinder

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Dordrecht 29-10-2019 19:41

Onze inbreng in de gemeenteraad van 29 oktober 2019 inzake de gedwongen verhuizing van De Vrije Tuinder

De Vrije Tuinder bestaat al meer dan 35 jaar, biedt ruimte aan meer dan 70 tuinders, die vooral komen uit Wielwijk en Crabbehof.  Deze wijken zijn multiculturele wijken waar de gemeente thans sociaal mariniers, pontonniers en wijkteams inzet om deze wijken sociaal en leefbaar te houden. Dat een tuinders vereniging ruimte biedt aan iedereen die uit deze wijken willen meedoen in deze vereniging is de meest vriendelijke - en natuurlijke wijze van integreren. En een dergelijk initiatief dat ook daadwerkelijk heeft geleid tot integratie tussen de verschillende culturele achtergronden van beide wijken, gezien de samenstelling van haar leden. En als wij even niet opletten, wordt een dergelijk initiatief weggevaagd voor nieuwbouw op hun huidige locatie.

Er wordt 11,4 euro miljoen uitgegeven aan sociale wijkteams. Uit het beleidswensenlijstje van 2020 blijkt dat er wederom 0,6 miljoen euro wordt uitgetrokken voor een sociaal marinier en 0,85 miljoen euro voor uitbreiding wijkteams. En voor de investering in het behoud van een bewezen integratie initiatief van de vrije tuinder hebben wij geen geld gereserveerd in onze begroting?

Dat kan niet waar zijn. De VSP dient daarom mede een ammendent in met D66, Groenlinks, Fractie Jager, PvdA en de SP om de noodzakelijke gelden vrij te maken voor de verhuizing van de Vrije Tuinder, zodat deze vereniging en de maatschappelijke rol die zij spelen bij de integratie kan blijven voortbestaan.

Het amendement heeft het helaas niet gehaald. Tegen stemde De VVD, CDA, BVD, CU/SGP en Gewoon Dordt.

Margret Stolk

Initiatiatiefvoorstel energietransitie aangenomen | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA PvdA Dordrecht 29-10-2019 00:00

Vandaag zette Dordrecht een flinke stap naar een succesvolle transitie naar een energieneutrale stad in 2050. De Gemeenteraad aanvaarde een initiatiefvoorstel dat GroenLinks opstelde in samenwerking met de andere partijen in de gemeenteraad. Ook het college staat er positief tegenover. Door het aannemen van het voorstel besloot de Raad dat er een geloofwaardig tijdpad naar energieneutraliteit wordt opgesteld. Daarmee kunnen we beter beoordelen welke maatregelen nodig zijn en hoe toereikend de geplande maatregelen zijn. Daarnaast komt er meer en betere ondersteuning voor alle burgers en bedrijven om isolatie, duurzame warmte en duurzame elektriciteit mogelijk en aantrekkelijk te maken. Een proactief projectbureau waarin al bestaande ondersteuning wordt gebundeld en uitgebreid, moet hiervoor zorg dragen. 

 

Belangrijke stap vooruit

 

Dordrecht gaat een concreet en geloofwaardig tijdpad uitzetten naar een energieneutrale gemeente in 2050. Dat is het belangrijkste gevolg van het initiatiefvoorstel dat GroenLinks met steun van PvdA, D66, SP, VSP en fractie Jager indiende en dat op 29 oktober 2019 door de gemeenteraad  werd aangenomen.  Ook CDA, Beter voor Dordt en CU/SGP stemden met het voorstel in. 

 

Dit is een heel belangrijke stap. Ik licht graag toe waarom. 

 

 

Er zijn veel ideeën die aan de energietransitie kunnen bijdragen: isolatie, energiebesparing, zonnepanelen, windmolens op land en op zee, aardwarmte, warmtenet, waterstof etc. (zie de bijlage bij het initiatiefvoorstel voor een completere lijst). Sommige van die ideeën worden genoemd in de Regionale Energiestrategie van de Drechtsteden en in de Startnotitie Duurzame Stad van het Dordtse college van B&W. Verdere concretisering daarvan is nodig voordat die ideeën echt tot resultaten leiden. Daar wordt aan gewerkt en GroenLinks zal daarbij intensief de vinger aan de pols houden. Daarnaast moet echter worden geconstateerd dat van de meeste ideeën (nog) helemaal niet duidelijk is 

• hoe snel ze in welke omvang kunnen worden gerealiseerd 

• wat dat oplevert

• of dat genoeg is om in 2050 energieneutraal te zijn.

Met het aannemen van ons initiatiefvoorstel is nu bepaald dat er over ongeveer een jaar een uitgewerkt tijdpad moet liggen met twee hoofdelelemten:

• tussendoelen voor 2023. 2026, 2030, 2035 en 2040: hoe ver MOETEN we dan minstens zijn om het einddoel zeker te kunnen halen?

• concrete maatregelen of scenario’s die duidelijk maken dat de tussendoelen, zeker die t/m 2030 ook echt gehaald worden (natuurlijk kunnen die maatregelen/scenario’s later worden aangepast, bijv. als er nieuwe technologische oplossingen operationeel beschikbaar komen – zolang de tussendoelen en het einddoel daardoor maar niet worden aangetast).

Daarmee biedt het tijdpad een kader waarbinnen het concrete beleid vorm te geven en te beoordelen. Een voorbeeld  als we bijv. in 2030 een tussendoel voor duurzame energieopwekking op het eiland van Dordt hebben van 2,5 PJoule, dan moeten de plannen voor wind- en zonne-energie (en eventuele andere duurzame bronnen) daartoe optellen. Wie minder windmolens wil, moet dan andere alternatieven aandragen.

Een duidelijk tijdpad is ook van belang voor het realiseren van de werkgelegenheid en bedrijvigheid die de energietransitie met zich meebrengt. Ook eigenaren die iets met hun woning moeten of willen worden met een duidelijk perspectief geholpen. Er valt letterlijk veel te verdienen, financieel, materieel en ook sociaal. Maar duidelijkheid over opties, richting en tempo is nodig om dat waar te kunnen maken

 

Het belang van het aangenomen initiatiefvoorstel is ook dat daarin is vastgelegd dat er een eerlijke verdeling van kosten en baten moet komen. Daarnaast komt er een proactief projectbureau dat burgers en bedrijven in de hele gemeente informeert, stimuleert, adviseert en ondersteunt om optimaal aan de energietransitie bij te dragen op een manier die aantrekkelijk, uitvoerbaar en vooral ook betaalbaar is. Daarmee wordt het maatschappelijk draagvlak versterkt, de haalbaarheid van de tussen- en einddoelen vergroot en wordt voorkomen dat de transitie voor bepaalde groepen tot problemen leidt.

Ook op dit vlak blijft GroenLinks actief meedenken.