Nieuws van politieke partijen in Drents Overijsselse Delta over SGP inzichtelijk

67 documenten

Dirk-Siert Schoonman start als dijkgraaf

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 26-07-2020 00:00

 

Op 25 augustus 2020 is de heer Dirk-Siert Schoonman (52 jaar) met het afleggen van de belofte geïnstalleerd als nieuwe dijkgraaf van ons waterschap. Dit gebeurde ten overstaan van de Commissaris van de Koning in Drenthe, mevrouw Jetta Klijnsma.Op 22 augustus 2019 is onze vorige dijkgraaf, de heer Herman Dijk, helaas na een korte en zeer ernstige ziekte overleden. Vanaf 1 mei 2019 werd de functie van dijkgraaf waargenomen door de heer Piet Zoon. Deze is in onze regio o.a. burgemeester geweest van Hattem (2003-2008) en Raalte (2008-2014). Na zijn pensionering (2014) was hij in enkele gemeenten waarnemend burgemeester, voordat hij bij ons waarnemer is geweest op een heel ander terrein van het openbaar bestuur. Wij zijn hem veel dank verschuldigd voor zijn gedegen, enthousiast werk als waarnemend dijkgraaf.Vlak voor de kerstdagen 2019 is de vacature opengesteld voor werving van een nieuwe dijkgraaf. Het bleek een gewilde functie, gelet op het aantal van 37 sollicitanten. Een vertrouwenscommissie van een aantal leden uit ons Algemeen Bestuur heeft aan ons unaniem voorgesteld om de heer Dirk-Siert Schoonman voor benoeming aan te bevelen. Op 28 april 2020 heeft ons Algemeen Bestuur dit voorstel en aanbeveling unaniem overgenomen.De aanbeveling gaat dan naar de Colleges van Gedeputeerde Staten van Drenthe en Overijssel. Daarna gaat hun advies via mevrouw Klijnsma naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.Dit dient via haar te gebeuren omdat Meppel (Drenthe), sinds de fusie waaruit per 1 januari 2016 het Waterschap Drents Overijsselse Delta is ontstaan, de statutaire vestigingsplaats van dit waterschap is. Bij Koninklijk Besluit van 26 juni 2020 heeft Koning Willem Alexander de voordracht van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat getekend en is Dirk-Siert Schoonman voor een periode van zes jaar, ingaande 1 augustus 2020, benoemd.Wij hebben er alle vertrouwen in en zien uit naar een fijne samenwerking met deze nieuwe dijkgraaf.Dirk-Siert Schoonman heeft veel bestuurlijke ervaring. Hij is actief geweest in besturen van land- en tuinbouworganisaties. Hij was van april 2015 t/m juli 2020 heemraad (dagelijks bestuurslid) van het waterschap Vallei en Veluwe. Sinds december 2016 heeft hij ook zitting in het dagelijks bestuur van de Unie van Waterschappen. Daar heeft hij energie, waterkwantiteit en watersysteem in zijn portefeuille. Verder is hij jarenlang melkveehouder geweest en vanaf 2014 is hij akkerbouwer.Jan Visscher

Voorkeursalternatief HWBP Stenendijk Hasselt

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 03-06-2020 00:00

 

Op 26 mei 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van reacties uit de omgeving en bestuurlijke partners op het Voorkeursalternatief (VKA) Stenendijk. Daarnaast is het Verkenningenrapport en het daarin voorgestelde VKA voor de Stenendijk vastgesteld. In het voorkeursalternatief wordt een zelfstandig kerende constructie in de bestaande dijk aangebracht. Bewoners zijn enerzijds blij met de keuze voor deze constructie, maar maken zich toch nog wel zorgen over de ontsluiting tijdens de werkzaamheden. De aannemer zal dit volgens de voorwaarden van de aanbesteding goed dienen te regelen in samenspraak met de omgeving.Eerder hebben ook wij aangegeven dit een goede richting te vinden. In de nu gepresenteerde stukken lezen we dat er over het algemeen instemming is en ook opluchting dat de dijk niet verhoogd hoeft te worden.Op pag. 1 van het voorstel lezen we dat er geen reacties binnengekomen zijn van 11 februari t/m 10 maart 2020. Echter op de volgende pagina lezen we dat op het VKA in de reactieperiode van 11 februari t/m 10 maart reacties zijn binnengekomen. Wat is nu juist? (Antwoord was dat geen reacties juist is).Het is goed dat nog even verder gekeken wordt naar de gevolgen van extreme situaties. Vooralsnog gaan wij er vanuit dat dit niet hoeft te leiden tot aanpassing van het plan.De stenen muur is een monument. Goed dat er bij de provincie subsidie aangevraagd wordt voor de daarmee verband houdende herstelwerkzaamheden.Waar we nog wel enige moeite mee hebben, is wat op pag. 3 van het voorstel staat over groot onderhoud van de weg. Realisatie volgens het VKA leidt inderdaad tot aantasting van de weg. Dat onderschrijven wij. Echter, dat het herstel van de weg binnen deze randvoorwaarde geen aanvullende investering voor de gemeente Zwartewaterland vraagt, is volgens ons te kort door de bocht. De weg/het fietspad over de Stenendijk is ook nu al in zeer slechte staat door achterstallig onderhoud. Dat is begrijpelijk gelet op de plannen met de Stenendijk. Maar dan zou in onze ogen zeker een deel van de kosten van herstel van deze weg voor rekening van Zwartewaterland dienen te komen.Graag een reactie hierop van het DB.(Antwoord was dat het, omdat het waterschap dit werk wil uitvoeren, toch geheel voor rekening van het waterschap moet komen).Verder akkoord met uw voorstel.Lees ook: Krediet voorbereiding planuitwerking Stenendijk dd. 28 februari 2020Jan Visscher

Ontwerp Watervisie

SGP SGP VVD CDA Drents Overijsselse Delta 01-06-2020 00:00

 

Op 26 mei 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de Ontwerp Watervisie vastgesteld met een horizon tot 2030. De SGP heeft nu, maar ook al eerder kenbaar gemaakt, dat dit niet het juiste moment is om te komen met zo’n verstrekkend voorstel. Uitvoering alleen van dit plan zou al en jaarlijkse stijging van de lasten met ca. 3% betekenen. Met meerdere fracties (VVD, 50Plus, CDA, Ongebouwd, Gebouwd en SGP) is een amendement ingediend dat het kostenaspect pas integraal aan de orde komt bij het vaststellen van de begrotingen.

De opstelling van deze Ontwerp Watervisie heeft in de afgelopen tijd veel ambtelijke en bestuurlijke aandacht gevraagd. Er ligt nu een duidelijk stuk voor, maar de ambities hebben over het algemeen forse impact.Al eerder hebben wij aangegeven dat het stuk voor een belangrijk deel is tot stand gekomen voor de enorme crisis waar we sinds medio maart jl. steeds duidelijker de gevolgen van zien.Wij begrijpen dat het een teleurstelling zal zijn voor de mensen die er intensief mee bezig geweest zijn, maar wij herhalen onze dringende oproep om de invoering van de Watervisie tenminste 1 jaar op te schorten. Alleen al invoering van de Watervisie kan leiden tot een tariefstijging van minimaal 3%. Onacceptabel voor de SGP.Daarom doen wij ook op dit moment weer een sterke oproep om invoering op te schorten met minimaal een jaar. Dan hebben we hopelijk wat meer en beter zicht op de financiële gevolgen die de coronacrisis ongetwijfeld zal hebben.Belangrijkste argument daarvoor is dat op meerdere plaatsen in de stukken te lezen is dat we realistische ambities nastreven. Uiteraard zijn wij het daar roerend mee eens om dat te doen. Echter zijn de voorziene gevolgen voor de tarieven dat op dit moment echt niet.Over meerdere punten heeft de SGP fractie op 13 april al een vrij uitgebreide reactie gegeven op de Ontwerp Watervisie. Ik denk niet dat we nu de ruimte hebben om dit hier in te brengen en zullen ons daarom beperken tot wat hoofdlijnen.Maatschappij en OrganisatieWij zijn er zeker voor om waar mogelijk de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, meedoen aan kansrijke innovaties is prima, maar we willen ons niet vastpinnen op minimaal 49% minder uitstoot in 2030.Ook de ambitie voor circulair (tussendoel 50% minder primaire grondstoffen in 2030 en 100% in 2050) kan alleen als de kosten daarvan echt binnen de perken blijven.Waterveiligheid Bij Waterveiligheid is het goed om pro actief mee te werken aan het ontwikkelen van kennis en innovaties met als hoofddoel kostenbeheersing bij minimaal gelijkblijvende kwaliteit.WatersysteemDe SGP heeft de indruk dat het DB in de verdere toekomst tendeert richting wijzigingen in de huidige functies. Zover willen wij nu echt nog niet gaan. Ook benadrukken wij dat aanpassingen, als die al doorgevoerd worden, alleen in samenspraak en met instemming van de huidige gebruikers doorgevoerd mogen worden.WaterketenMet gemeenten werken aan terugdringing riooloverstorten en straten die blank komen te staan. Samenwerken op dat terrein is goed, maar de eerste verantwoordelijkheid voor rioleringen ligt toch echt bij de gemeenten. Wij hebben er moeite mee dat wij eraan meebetalen dat op te lossen omdat dit onze taak niet is.

Wij hebben inmiddels van meerdere partijen amendementen en moties langs zien komen. Wij gaan daar in deze eerste termijn bewust nog niet op in.

Lees hier de uitgebreide Reactie SGP op Ontwerp Watervisie van 13 april

Jan Visscher

Toekomst sliblijn RWZI Echten - aangepast voorkeursalternatief (2)

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 29-05-2020 00:00

 

Op 26 mei 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) in meerderheid (22 voor en 5, waaronder de SGP, tegen) ingestemd met de voorkeursvariant Echten Groen gas+ en Circulair. Hoewel de SGP zeker oog heeft voor het zoveel mogelijk produceren van Groen gas, vinden wij in deze onzekere tijden zo’n forse investering niet verantwoord.In de vergadering van 25 februari jl. is dit voorstel teruggenomen. Er waren veel te veel onduidelijkheden. Dank voor het nu veel beter toegelichte voorstel.Toch blijft dit voor ons best een moeilijk onderwerp. De beoogde richting die we met Echten hadden, is door de uitspraak van de Raad van State over de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) onmogelijk geworden.Varianten die nu voorliggen, kosten allemaal veel meer geld. En wanneer dit het enige onderwerp in crisistijd zou zijn dat meer geld kost, was het misschien nog te overzien. Echter overal lopen de kosten op en we krijgen ongetwijfeld te maken met teruglopende inkomsten. Tariefsverhogingen moeten we momenteel niet willen. En daardoor wordt het kiezen voor welke variant dan ook, heel lastig.Wij betreuren het dat het Dagelijks Bestuur (DB) onverkort blijft vasthouden aan de duurste variant. De wereld om ons heen is sinds 25 februari in een onvoorstelbare crisis terechtgekomen. Dan is het naar de mening van de SGP niet te verkopen dat wij kiezen voor de duurste variant.Ook zijn we nog niet geheel overtuigd van de gegeven antwoorden op vragen over de onzekerheden die genoemd zijn over installaties. Sommige zijn in gebruik, andere moeten nog in gebruik genomen worden. Hoewel wij voorstander zijn van groengasproductie weten wij ook dat bijvoorbeeld ROVA er ongeveer een jaar geleden mee gestopt is. Waarom kunnen wij wel beginnen en zijn zij ermee gestopt?Wij werken wel met het belastinggeld van anderen waar we een zuinig beheer mee dienen na te streven. Omdat we echter ook oog willen hebben voor maatschappelijke ontwikkelingen, hebben wij overwogen akkoord te gaan met maximaal de variant Groen gas+. Echter zijn er tijdens de vergaderingen nog zoveel zaken onduidelijk gebleven waardoor de SGP toch niet verder wilde gaan dan de variant Groen gas.Lees ook: Toekomst sliblijn RWZI Echten - aangepast voorkeursalternatief (1) op deze site dd. 29-02-2020

Jan Visscher

Uitgangspunten ontwerp kostentoedeling 2021

SGP SGP ChristenUnie Drents Overijsselse Delta 27-05-2020 00:00

 

Op 26 mei 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de uitgangspunten voor het ontwerp kostentoedeling voor 2021 en volgende jaren vastgesteld. Het is een wettelijke verplichting om deze minimaal een keer in de vijf jaar te herzien. Omdat naar de mening van de SGP door het waterschap steeds meer gedaan wordt voor de ingezetenen/inwoners vinden wij het alleszins redelijk dat het percentage voor de ingezetenen ook voor de komende jaren op 35 wordt gehandhaafd. Dat is dan ook zo ongeveer de enige knop waaraan je kunt draaien bij de kostentoedeling.Over de kostentoedeling hebben we inmiddels een aantal keren duidelijke uitleg gehad, waarvoor onze dank. Zeker voor de collega’s die er voor de eerste keer mee te maken krijgen, zal dat nuttig zijn. Ook voor ons zelf is het altijd goed om even weer opgescherpt te worden.

Het belang van deze kostentoedeling is groot. Echter moeten wij ook erkennen dat er maar één knop is waar we op voorhand duidelijk aan kunnen draaien en dat is het vast te stellen percentage voor de ingezetenen.Het percentage dat tot nu toe daarvoor gehanteerd werd, was 35%. Dat was en wordt voor een belangrijk deel bepaald door de inwonerdichtheid. Op grond daarvan zouden we nu uitkomen op een percentage tussen de 20 en 30 (wij hebben 245 inwoners/km2 en die bandbreedte geldt tot 500 inwoner/km2). Ons waterschap heeft namelijk een groot werkgebied met een lage inwonerdichtheid. We mogen het percentage met maximaal 10% ophogen (o.a. bijvoorbeeld ook als meer dan 25% van het beheersgebied uit natuur bestaat. Wij halen dat net niet maar zitten er wel tegenaan).In de afgelopen jaren kunnen wij constateren dat we steeds meer doen voor onze ingezetenen. Te noemen zijn bijvoorbeeld de overname van stedelijk water, steeds meer voor recreatieve voorzieningen, cultuurbehoud, educatie en ook internationale samenwerking. En ook de natuur is voor een zeer groot deel vooral van belang voor onze inwoners/de ingezetenen. Verder omvat ook het werk in het kader van het Hoogwaterschermingsprogramma (HWBP) veel dat voor het algemeen belang is.Wij waren dan ook zeer teleurgesteld dat vooral Water Natuurlijk en de ChristenUnie in Deltabijeenkomsten (en in deze AB vergadering vooral ook AWP) een sterke voorkeur hadden voor een (flink) lager ingezetenendeel.

Dan zullen ze wel denken dat de SGP vooral voor de boeren opkomt. Dat wil ik toch ontzenuwen. Ik zou mij schamen als ik wel allerlei voorzieningen door het waterschap gefinancierd wil hebben, maar weiger ervoor te betalen. Dat zou je niet moeten willen. Wij moeten wel proberen het stelsel zo eerlijk mogelijk in te richten. Dit keer zijn geen sessies gehouden om te proberen onze kosten zo goed mogelijk toe te rekenen aan de categorieën die er gebruik van maken/er nut van hebben. Bij het voormalig waterschap Groot Salland hebben wij dat als Algemeen Bestuur (AB) wel een keer gedaan. Toen bleken de kosten voor ingezetenen uit te komen op ca. 37,5%.Wij roepen daarom alle fracties op om nu ook in te stemmen met het vaststellen/handhaven van het percentage voor ingezetenen op 35. Zoals eerder gezegd is, vloeien de andere in het voorstel genoemde percentages voor ongebouwd, natuur en gebouwd daar uit voort.Wij stemmen ook in met blijven hanteren van een korting van 75% voor buitendijkse gebouwen en landerijen. Ook het nu weer toepassen van een verhoging van 100% voor verharde openbare wegen heeft onze instemming (reëel zou zelfs een nog veel hogere opslag zijn, omdat de waarde van een hectare wegen veel hoger is dan een hectare landbouwgrond).De kosten van kwijtschelding ingezetenen watersysteembeheer blijven ook toegerekend aan de categorie ingezetenen. Dat vindt de SGP een logisch voorstel.We zullen er ons niet tegen verzetten maar de kosten van GBLT (heffen en innen) zouden naar onze mening ook vrij simpel aan de verschillende categorieën toegerekend moeten kunnen worden. Argumenten om het niet te doen, vinden we niet sterk.In het voorstel staan ook nog enkele opties die niet worden verwerkt. Op een paar willen wij nog kort ingaan. Wat ons betreft zouden ook de kosten van verkiezingen wel rechtstreeks aan de ingezetenen worden toegerekend. Het is de enige categorie waarvoor we de verkiezingen houden en het is simpel om die daaraan toe te rekenen. Het argument dat het om een relatief gering bedrag gaat, vinden wij niet sterk. Wanneer er een directe relatie met ene categorie is, moet je het daaraan toerekenen wanneer die mogelijkheid er is.Voorzitter, zoals u hebt kunnen beluisteren, steunt de SGP fractie bijna het gehele voorstel. Op een paar onderdelen zouden wij nog andere keuzes gemaakt hebben. Toch zullen wij uw voorstellen steunen om zo mogelijk unanieme instemming voor dit voorstel te krijgen.Jan Visscher

Projectplan Spoortippe Punthorst

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 30-04-2020 00:00

 

Op 28 april 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de reactienota en het projectplan Waterwet Spoortippe en Punthorst unaniem vastgesteld. Om dat plan uit te voeren is een krediet van € 2,28 miljoen beschikbaar gesteld. Dit agendapunt was aangekondigd als hamerstuk. Bij vaststelling van de agenda heeft de SGP gevraagd om er toch enkele opmerkingen over te maken.De SGP heeft kennis genomen van de reactienota en stemt er mee in dat die niet leidt tot aanpassing van het plan. Ik heb contact gehad met de indiener van de zienswijze en begrepen dat die dat ook helemaal niet had verwacht. Hij heeft een zienswijze ingediend omdat hij de indruk heeft met de rug tegen een muur te staan. Hij heeft een behoorlijke oppervlakte grond waar de waterhuishouding zeer slecht is. Ik heb vernomen dat er inmiddels contacten zijn met het waterschap. Ook dat ze intussen al met drie grote melkveehouders zijn met een behoorlijke oppervlakte grond, die alle drie vergelijkbare problemen hebben.Ik ben ook nog op een situatie daar gewezen die ze heel vreemd vinden (verwijdering stuw jaren terug). Omdat ik de drie boeren ken, hun grond en ook dat van die stuw, en het bijna in mijn achtertuin is, kan ik denk ik, vrij goed inschatten hoe zij de situatie ervaren.Daarom wil de SGP toch echt aandacht vragen voor deze problemen.

Akkoord met vaststelling projectplan en beschikbaarstelling krediet van € 2,28 miljoen.Wel hebben we meteen even een reactie gevraagd op ingekomen stuk 06-09 dat vandaag bij de agendastukken zit. In het projectplan is een waterberging opgenomen waar zonnepanelen op geplaatst worden. SDE subsidie kan (nog) niet aangevraagd worden omdat de daarvoor benodigde netverklaring van Enexis ontbreekt.Jan Visscher

Projectplan Vledders en Leijerhooilanden

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 29-04-2020 00:00

 

Op 28 april 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de reactienota en het projectplan Waterwet Vledders en Leijerhooilanden unaniem vastgesteld. Om dat plan uit te voeren is een krediet van € 4,32 miljoen beschikbaar gesteld. Het plangebied is in de loop der jaren steeds minder aantrekkelijk gemaakt voor de landbouw. De laatste grote landbouwers in het gebied, Eissen en Huls, zijn naar elders vertrokken. Nu er relatief weinig landbouwgrond meer is in het plangebied , kan de SGP ermee instemmen om de voorgestelde plannen daar uit te voeren.Wij hebben kennis genomen van de reactienota. Wij kunnen in deze situatie ermee instemmen dat de zienswijze niet gehonoreerd wordt. Wij hebben gelezen dat er nog extra onderzoek gedaan is. Daaruit blijkt dat geen schade verwacht wordt door de werken in het plangebied. Daar komt nog bij dat de indieners naar onze mening op de hoogte konden zijn van de plannen die er al jaren waren voor het gebied.De SGP is akkoord met beschikbaarstelling van een krediet van € 4,32 miljoen.Zie ook: staphorst.nieuws.nl/gemeente/45558/groen-licht-water-en-natuurplannen-ijhorst-en-punthorst/Jan Visscher

Toekomst sliblijn RWZI Echten - aangepast voorkeursalternatief (1)

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 29-02-2020 00:00

 

Op 25 februari 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) het aangepast voorkeursalternatief voor de toekomst van de sliblijn op de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) in Echten besproken. We hadden € 12 miljoen beschikbaar gesteld en het zou nu € 38 miljoen moeten worden. Veel vragen, onbegrip bij de SGP maar ook bij alle andere fracties. Uiteindelijk, na meerdere schorsingen, was het Dagelijks Bestuur (DB) er toch van doordrongen dat dit voorstel geen meerderheid zou halen. Daarom is het, zoals de SGP in eerste termijn al voorstelde, volkomen terecht, teruggenomen door het DB.Wij hebben dit voorstel kort na ontvangst gelezen en dat was met stijgende verbazing. Hoe durft een DB zo’n voorstel aan ons te doen? Vorig jaar voor ‘Echten Robuust’ € 12 miljoen beschikbaar gesteld door het AB en nu wordt gevraagd om dit op te hogen naar € 38 miljoen. Dan verwacht je een gedegen uiteenzetting hoe u van € 12 naar die € 38 miljoen bent gekomen. Maar helaas, we hebben het niet kunnen vinden. Zelfs niet na het dringende verzoek vorige week dinsdag toen we tijdens een inloopspreekuur vragen konden stellen.Wij begrijpen het niet dat dit niet aangevoeld wordt.Met hetgeen wij nu tot onze beschikking hebben, is ons dringend advies dit voorstel terug te nemen.Overigens lijkt het ons ook goed om in het fractievoorzittersoverleg eens af te stemmen of we met het inloopspreekuur op de goede weg zitten. Het was vooral bedoeld voor technische vragen, maar het gaat er naar onze mening langzamerhand op lijken dat hiermee de leden van het AB van verschillende informatie worden voorzien. Stukken moeten helder zijn, weergeven hoe in een situatie als deze van het ene op het andere bedrag gekomen wordt. Dat hoort in de voorstellen te staan en niet via, via verkregen te worden tijdens een inloopspreekuur.Lees ook: Toekomst sliblijn RWZI Echten op deze site dd. 24-04-2019

Jan Visscher

/r/70ffb9bc60a4daa1f3dafd12f1a982fb?url=http%3A%2F%2Fwww.wdodelta.sgp.nl%2Factueel%2Ftoekomst-sliblijn-rwzi-echten--aangepast-voorkeursalternatief-1%2FSlibgisting+RWZI+Echter&id=2f2d0f81f70ba20960a700e5c1e8e0af933b74b1

Krediet voorbereiding planuitwerking Stenendijk Hasselt

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 28-02-2020 00:00

 

Op 25 februari 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) een krediet van € 530.000 beschikbaar gesteld voor de voorbereiding en start van de planuitwerking van het Hoogwaterschermingsprogramma (HWBP) Stenendijk Hasselt. Het gaat om een oude stenen muur (rijksmonument) met een lengte van 1.200 meter.Een bijzonder dijkversterkingsproject door de aanwezigheid van ruim 1.200 meter stenen muur (ten zuiden van Hasselt, langs het Zwartewater). Het betreft een oude Zuiderzeedijk, al vanaf de middeleeuwen voorzien van een stenen muur. We lezen dat het een Rijksmonument is. Dat geeft begrijpelijk extra kosten. De subsidie van 90% wordt, naar wij verwachten, verkregen over de totale kosten inclusief de hieraan verbonden extra kosten als Rijksmonument?Zijn er geen extra subsidies te verkrijgen voor het gedeelte als Rijksmonument?Dit project is een onderdeel van de totale dijkversterking tussen Zwolle en Hasselt en is binnen het HWBP een heel bijzonder traject. Er loopt een fietspad over en meerdere huizen staan dicht op die dijk. Wij vinden het heel belangrijk dat de gekozen oplossing tot nu toe de instemming heeft van alle betrokkenen. Toch staat in het voorstel dat er nog zorgen leven over het behoud van de monumentale stenen muur en woningen. De SGP hoopt van harte dat die zorgen weggenomen kunnen worden.Het leidt geen twijfel dat dit mooie project verbetering behoeft. Daarom graag akkoord.Jan Visscher

/r/e3489eda7199edbfea629fc189d9444c?url=http%3A%2F%2Fwww.wdodelta.sgp.nl%2Factueel%2Fkrediet-voorbereiding-planuitwerking-stenendijk-hasselt%2FStenendijk+met+zicht+op+omgeving&id=3b19f531f80b7950a7943c97a394d12e095f686f/r/e893cdf9a3530f8184677f83e27ea95c?url=http%3A%2F%2Fwww.wdodelta.sgp.nl%2Factueel%2Fkrediet-voorbereiding-planuitwerking-stenendijk-hasselt%2FStenendijk+met+zicht+richting+Hasselt&id=3b19f531f80b7950a7943c97a394d12e095f686f

Brongebied Oude Diep - aanvullend krediet

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 27-02-2020 00:00

 

Op 25 februari 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) een extra krediet beschikbaar gesteld voor het Brongebied Oude Diep. Een deel is voor het oplossen van de PFAS problematiek. Een ander deel voor twee meekoppelkansen (een waterberging en verbeteren waterbeheer). De SGP heeft hier uiteraard ook mee ingestemd. Wel doet het (financieel) flink pijn dat alleen al aan dit project € 475.000 besteed moet worden voor oplossing van de PFAS problematiek.Net als meerdere projecten in de afgelopen tijd, ontkomt ook dit project niet aan een extra benodigd krediet door de PFAS problematiek. Het is helaas onontkoombaar, maar projecten kunnen niet allemaal stilgelegd worden. Daarom akkoord met het extra krediet van € 475.000 voor onderdeel 1 van dit voorstel.Als tweede onderdeel wordt een krediet gevraagd van  € 295.000 voor een meekoppelkans die bestaat uit een waterberging op grond van het Drents Landschap. Dit lijkt ons een goede deal. Is er al meer te zeggen over een te verwachten bijdrage van derden?Onder dat voorbehoud, zoals het Dagelijks Bestuur (DB) ook gemaakt heeft, gaat de SGP hiermee akkoord.Dan nog een tweede meekoppelkans in onderdeel drie, bestaande uit vervanging van twee duikers door een grotere nieuwe. Dat zou dan na realisatie minder onderhoudskosten geven. In het vervolg wel graag globaal in het voorstel opnemen aan welke jaarlijkse besparing we dan kunnen denken. Gelet op investeringsbedrag stemmen wij hier uiteraard mee in.Waar ligt het Brongebied Oude Diep?Het brongebied Oude Diep is gelegen in de gemeente Midden Drenthe, ten zuiden van Westerbork en ten noordoosten van het Linthorst Homankanaal. Het projectgebied bedraagt ongeveer 4.650 ha, met landbouw (hoofdzakelijk akkerbouw en grasland) en natuur als belangrijkste functies. ln het gebied liggen de dorpen Mantinge, Balinge, Bruntinge en Garminge.

Jan Visscher

/r/58f55db693d82d1f5850ea4ff2e4bc0d?url=http%3A%2F%2Fwww.wdodelta.sgp.nl%2Factueel%2Fbrongebied-oude-diep--aanvullend-krediet%2FOude+Diep&id=1bdd73907c647924b8790864843787ef06a30512

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.