Nieuws van politieke partijen in Druten inzichtelijk

278 documenten

Raadsvergadering don. 28 mrt

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 30-03-2024 18:56

Hierbij een verslag van de raadsvergadering van 28 maart jl.:

Op de agenda van de raadsvergadering stond de Update Integrale Aanpak Puiflijk. Carl heeft een goed betoog gehouden over de integrale aanpak Puiflijk, waarin hij duidelijk heeft verwoord dat er van een integrale aanpak wat ons betreft geen sprake is.

De Lier kan met het beschikbaar gestelde budget voor hernieuwbouw nog zeker 10 jaar op de huidige plek blijven, de voetbalclub heeft budget gekregen voor een nieuw clubhuis na de brand die er heeft gewoed en de bouwplannen op locatie Van der Zandt zijn nog niet concreet, dus ‘t Geerke behoeft ook nog geen uitbreiding. Voor ‘t Geerke staat er momenteel voor over 20 jaar een renovatie op de planning.

Door onzekerheid over over Van der Zandt kan kinderdagverblijf De Boerenbende voorlopig ook op de huidige locatie blijven zitten.

We hebben vóór de beslisnota over de Update Integrale Aanpak Puiflijk gestemd vanwege de formalisatie van de denktank Integrale Aanpak Puiflijk, maar tegen de motie om snel tot afronding van de Integrale Aanpak Puiflijk te komen, omdat er volgens ons geen sprake kan zijn van een integrale aanpak zonder concrete bouwplannen.

Dan was er bij het agendapunt Vaststellen bestemmingsplan De Ruijterstraat te Druten nog een motie verkeersveiligheid kruispunt Mr. van Coothstraat – De Ruijterstraat om verkennend  in beeld te brengen welke maatregelen gewenst zijn om een goede verkeersveilige situatie op het kruispunt te herstellen en in de begroting van 2025 budget op te nemen voor onderzoek en eventuele te nemen maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. We hebben vóór deze motie gestemd. Het is een druk kruispunt waar ook veel jonge verkeersdeelnemers op weg naar school overheen moeten.

Tot zover,

Gr. Jeroen

Raadsvergadering 29-02-2024

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 01-03-2024 12:30

Gisteren hebben we wederom een Raadsvergadering gehad. Dit was qua vaste agendapunten een korte vergadering met twee Hamerstukken en twee Moties Vreemd.

Het betreft de Motie ‘Drutenaar van het jaar’ die unaniem is aangenomen, waarmee we 1x per jaar een Drutense vrijwilliger in het zonnetje willen zetten.

En daarnaast de Motie ‘Zienswijze opnemen adviescommissie in MGR’. Ook deze is unaniem aangenomen en deze zou moeten leiden tot meer inspraak van de gemeenteraden in deze bovengemeentelijke regeling.

Verder hebben diverse raadsleden vragen gesteld, met name over de bewonersbijeenkomst in Puiflijk van afgelopen dinsdag. Deze zou moeten gaan over de ‘Integrale aanpak van Puiflijk’, echter bleek meer te gaan over de berichten vanuit College dat er woningbouw bij vdZandt plaats zou gaan vinden op korte termijn.

Als laatste kunnen we nog melden dat de gemeente de huur van het schip in de Waal heeft verlengd tot september 2024. Daarna wil men een tender uitschrijven voor een verlenging van de huur tot 2026.

Tot zover.

Mochten hier verder nog vragen over zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Raadsvergadering 25 jan. 2024

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 28-01-2024 14:43

We begonnen met ons betoog over de Doordecentralisatie van de Pax. In het debat dat hierop volgde is raadsbreed besloten dat de raad input mag leveren aan de concept-overeenkomst Doordecentralisatie. Voor ons heeft het wel of geen input mogen leveren geen invloed op ons standpunt.

Vervolgens hielden we ons betoog over het Arbeidsmarktbeleid ‘Klaar voor nieuwe kansen’. In dit betoog hebben we aan het college 11 concrete ideeën ter inspiratie meegegeven. Wethouder De Wildt heeft er een aantal opgeschreven. We zijn benieuwd of er ideeën worden overgenomen.

Het laatste betoog ging over de nota Parkeerbeleid. Hierin hebben wij aangegeven waarom wij voor een aanzienlijke verlaging van de parkeernorm zijn en de koppeling gemaakt naar biodiversiteit en klimaatadaptatie. Ook hebben wij het voorstel gedaan om als raad een werksessie te organiseren om te kijken of we op de verschillende deelthema’s tot overeenstemming kunnen komen. Ons voorstel heeft het niet gehaald, maar we gaan hier alsnog aandacht voor vragen in het Presidium.

Onno Siegers, de nieuwe fractievolger.

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 26-01-2024 16:34

Onno Siegers geïnstalleerd als fractievolger. Onno volgt hiermee Anja Koornstra op. Door omstandigheden was het voor Anja niet langer mogelijk het fractievolgerschap in te vullen. Wij danken Anja voor haar inzet en wensen Onno veel succes tor in zijn nieuwe functie.

Artikel n.a.v. zijn installatie door Onno Siegers en een reflektie op de recente raadsvergadering.

In de raadsvergadering van 25 janheeft er een wisseling plaatsgevonden van de fractievolger voor West Maas en Waal. Anja Koornstra is opgevolgd door Onno Siegers en hij neemt het stokje over. Helaas zijn de leden van de FD niet bereid om meer dan 1 fractievolger toe te staan anders hadden Anja en Onno samen de volgwagen kunnen bemensen. Ik wil Anja dan ook heel erg bedanken voor de tijd die zij besteed heeft aan haar taak en wens haar alle goeds toe.

Na de beediging kreeg ik van Leo Kros namens de leden en het bestuur een kleine attentie waarvoor ik de leden en het bestuur hartelijk dank. In overleg met Piet en Ton zal Onno een aantal dossiers gaan volgen en deelnemen aan de Ronde Tafelgesprekken, de RTG”s .

Er is zeker veel werk te verzetten als is het alleen maar het dossier: “Opvang Oekrainers “ in onze gemeente. Tijdens de raadsvergadering heeft onze fractie met de juiste argumenten krachtig stelling genomen in deze onverkwikkelijke zaak. De gehele coalitie plus de VVD waren verontwaardigd maar steunden onze motie van afkeuring niet, zoals Piet het samenvatte: “Mama is niet boor maar een beetje verdrietig”. Hiermee schetste hij precies waar het hier om gaat, een coalitie die angstig reageert en geen duidelijke stelling wenst in te nemen over het gevoerde beleid in dit dossier. Overigens een gedragspatrooon dat we al langer waarnemen bij de coalitie, het vooruitschuiven van je eigen verantwoordelijkheid en het college blijven steunen ook al raakt het direct onze inwoners van West Maas en Waal.

Kortom genoeg te doen en we gaan aan de slag!

Onno Siegers.

Motie van afkeuring.

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 26-01-2024 13:48

Copyright © 2024 Sociaal Maas en Waal | Powered by Sociaal Maas en Waal  --- Privacy statement

Interview over de opvang van Oekraïners in WM&W.

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 23-01-2024 11:06

Copyright © 2024 Sociaal Maas en Waal | Powered by Sociaal Maas en Waal  --- Privacy statement

Laatste Raadsvergadering van 2023

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 15-12-2023 11:20

Gisteren vond de laatste Raadsvergadering van 2024 plaats. De vergadering stond bol van benoemingen, te weten: een nieuw burgerlid voor Welzijn Druten, de Rekenkamercommissie, de nieuwe Griffier (start per 01-01-2024). Verder betrof het met name Hamerstukken en één Debatstuk: het IBOR. Na een goed betoog van Jeroen hebben we van de wethouder de toezeggingen gekregen die we wilden hebben (1:1 inpassen biodiversiteitsplan in IBOR en opnieuw Tevredenheidsonderzoek doen). Al met al een geslaagde avond.

Betoog Integraal Beheersplan Openbare Ruimte (Ibor)

Voorzitter,

Met het oog op de Woondeal 2.0, de daaruit voortvloeiende bouwactiviteiten en dus Druten qua woningaanbod en inwoners zal groeien, draagt het Ibor bij aan het welbevinden van onze inwoners.

Voor ons ligt het Beleidsplan Ibor 2025-2028. Sociaal Maas en Waal is in algemene zin positief over de beslisnota en is van mening dat dit beleidsplan van cruciaal belang is voor een goede leefomgeving voor onze inwoners. Het is een plan, dat raakvlakken heeft met veel belangrijke thema’s, zoals sociale veiligheid, verkeersveiligheid, gezondheid, klimaatadaptatie en duurzaamheid, biodiversiteit en participatie. Sociaal Maas en Waal is een groene en sociaal georiënteerde partij die opkomt voor gelijke kansen. We hebben als vooruitstrevende partij de thema’s biodiversiteit, circulariteit, klimaatadaptatie en participatie hoog op onze agenda staan. En daarom hebben we een aantal aandachtspunten bij de thema’s biodiversiteit en participatie. Dit alles uiteraard gezien in het licht van gelijke kansen voor iedereen. Daarom hebben we het beleidsplan Ibor met name vanuit deze invalshoeken beoordeeld.

Kijken we naar het thema biodiversiteit in relatie tot het Ibor, dan zien we dat…….

het beheer van de openbare ruimte een directe invloed heeft op de diversiteit van planten- en diersoorten. Sociaal Maas en Waal staat voor Druten als een duurzame gemeente, waarbij de mens onderdeel is van de natuur en natuur en milieu maximaal beschermd dienen te worden. Wij willen dat het beleidsplan maatregelen bevat die gericht zijn op het behouden en bevorderen van biodiversiteit, zoals bijvoorbeeld het gebruik van inheemse plantensoorten. Wij zien het integraal beheersplan openbare ruimte ook zeker als een instrument dat actief bij kan dragen aan het behoud en bevordering van biodiversiteit. Een biodiverse omgeving is daarnaast ook een belangrijk instrument om de klimaatverandering af te remmen.

We hebben begrepen dat het beleids- en uitvoeringsplan ‘biodiversiteit’ begin 2024 gereed is. Wij vinden het belangrijk dat de uitgangspunten van dit plan, op initiatief van Sociaal Maas en Waal, 1:1 als basisuitgangspunt wordt opgenomen binnen het Ibor. Vanaf deze plek vragen we de wethouder dan ook om een toezegging dat hij dit zal verzorgen.

Een groene omgeving stimuleert mensen om actief bezig te zijn wat een positieve invloed heeft op de gezondheid. Regelmatig bewegen kunnen we stimuleren door goed onderhouden wandelpaden wat het fijn maakt een wandeling te maken. Ontmoetingsplaatsen en speelplaatsen dragen bij aan sociale interactie, wat een positief effect op de mentale gezondheid heeft en gevoelens van eenzaamheid doet verminderen.

We willen het College graag uitnodigen om buiten de kaders te denken, en hierbij ook te kijken naar voorbeelden uit andere gemeenten over hoe zij  inwoners proactief betrekken bij het meedenken en meewerken aan de eigen leefomgeving.

Voor een door onze inwoners breed gedragen beleidsplan is participatie van onze inwoners in het beleidsplan van cruciale waarde. Om deze reden heeft onze fractie in het RTG van 30 november jongstleden dan ook gevraagd welke innovaties we kunnen verwachten op het gebied van samenwerking met de gemeente. De samenwerking met de gemeente scoort met een 6,09 laag. En participatie is ook samenwerking. Als eerste noemde de wethouder de Buiten Beter app, waarmee inwoners makkelijk meldingen kunnen doen om de leefomgeving schoon, heel en veilig te houden. De melding komt dan direct bij de juiste afdeling terecht en ad hoc zaken worden meteen opgepakt. Dit zal uiteindelijk de tevredenheid van de inwoners bevorderen en heeft ook een positief effect op het vertrouwen in ‘de overheid’, zeker als men ervaart dat zaken direct worden opgepakt. Een tweede punt dat werd genoemd door de wethouder, is het adopteren van een stukje tuin voor je huis of bos en dit te onderhouden. En door bij  de adoptie van een stukje groen of bos ook scholen te betrekken, wordt onze jeugd ook actief betrokken. Dit maakt hen bewust van de invloed die zij hebben op hun eigen leefomgeving. En omdat de jeugd de toekomst heeft, wordt ook een stukje rentmeesterschap over onze aarde geborgd.

Het Ibor leent zich naar onze mening ook goed voor een pilot met coöperatieve wijkraden of buurtcomités die zich gezamenlijk inzetten om mee te helpen met het groenonderhoud in hun eigen wijk.

We lezen in het Ibor plan dat de tevredenheid van onze inwoners is gemeten. Het is jammer dat de meest actuele data van het onderzoek naar de tevredenheid van onze inwoners stammen uit 2018. 5 jaar geleden. De suggestie wordt gedaan dat de cijfers nu wellicht hoger uit zouden komen, maar er is geen onderzoek dat deze suggestie ondersteunt. Er blijkt een gat te bestaan tussen het betrekken van onze inwoners en hun gevoel daadwerkelijk gehoord te worden. Ons voorstel zou zijn op korte termijn een nieuw tevredenheidsonderzoek uit te voeren, waarbij een dergelijk onderzoek ons moet helpen om inzicht te krijgen in hoe inwoners gehoord willen worden en op welke wijze ze willen participeren.

Sociale veiligheid is een essentieel aspect van een leefbare omgeving. Wij vinden dat al onze inwoners en bezoekers van onze mooie gemeente moeten kunnen leven in een veilige omgeving en dat mensen recht hebben op een leefbare wijk. Dit wordt onder andere bereikt door goede verlichting en onderhoud aan het groen, en dan met name aan de struiken en bossages. In Druten leveren de medewerkers van het groenonderhoud vaak een hoger kwaliteitsniveau dan is afgesproken. We mogen hier als gemeente trots op zijn.  Sociale veiligheid betekent voor ons ook dat onze inwoners en bezoekers zich veilig moeten voelen en dat we uitdragen dat er in onze gemeente plaats is voor iedereen en dat je ook jezelf mag zijn. Door bevordering van de sociale interactie, zoals bijvoorbeeld samen met buren een stukje groenonderhoud verzorgen, zal de sociale veiligheid ook toenemen doordat men elkaar leert kennen.

In het Ibor wordt ook de verkeersveiligheid meegenomen. Het gedrag van de weggebruiker is bepalend voor de veiligheid op straat. De coalitie wil de snelheidsovertreders vaker aanpakken. Sociaal Maas en Waal is hier zeker voorstander van. Ook worden onveilige verkeerssituaties aangepakt door met inwoners te kijken naar de problemen en mogelijke oplossingen. Inwoners worden dus actief betrokken bij het verbeteren van de verkeersveiligheid. Wij zien ook graag dat instanties op het gebied van verkeersveiligheid worden betrokken om te helpen met het vinden van mogelijke oplossingen voor onveilige verkeerssituaties.

De crux van het (nieuwe) Ibor ligt in het op een meer structurele en planmatige manier werken. Door bewust en planmatig om te gaan met het onderhoud van de relevante gemeentelijke aspecten hebben we zicht op de acties, de uitgaven en het effect van de uitgaven op de beschikbare budgetten.

We zien in het Ibor dat de kapitaallasten omhoog gaan. Dit komt uiteraard ook vanwege het toevoegen van de afschrijvingstermijnen.

Sociaal Maas en Waal heeft al meerdere malen, bij diverse onderwerpen, aangegeven dat we kritisch moeten blijven zijn op de investeringen die we doen. Ons goede voornemen is dat we dit ook in 2024 zullen blijven doen.

Het voorstel van de wethouder om in de communicatie met de raad altijd aan te geven of uitgaven basisuitgaven betreffen (cf. uitgangspunten collegeprogramma, en wat SMW betreft ook cf de uitgangspunten van het beleids- en uitvoeringsplan Biodiversiteit) vs. ‘luxe uitgaven’ (extra’s ten opzichte van de basisuitgaven) stemt ons tevreden. Hiermee zijn we ons als Raad altijd bewust van het effect van ‘luxe-keuzes’ die we maken. Die zijn namelijk nog niet gebudgetteerd. We zijn het eens met de in het Ibor-plan gehanteerde uitgangspunten voor toekomstig beheer.

We vinden wel dat we regelmatig moeten blijven toetsen of deze uitgangspunten kloppend blijven.

Druten moet een fijne gemeente blijven om in te wonen, werken en recreëren. Het Ibor zorgt voor een gestructureerde aanpak, bevordert duurzaamheid en draagt bij aan een aantrekkelijke omgeving voor inwoners, werknemers en recreanten.

Met het Ibor wordt een inclusieve en toegankelijke leefomgeving bevorderd, en dit biedt gelijke kansen voor iedereen.

Dankuwel voorzitter

Raadsvergadering 16 nov 2023

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 17-11-2023 11:19

De agenda van de Raadsvergadering van 16 november was niet zo groot.

Toch is er veel gebeurd, ook zaken die we graag anders hadden gezien.

Agendapunt 6.2:

14-03-2019 villa kattenburg (van woezik) is aan de orde gekomen. K8D wil regels stellen, is volgens hen nodig omdat we 4 jaar verder zijn

Agendapunt 7.1: Routes voor een Lokale Energiestrategie

SMW heeft tegen het geamendeerde besluit gestemd, omdat het voorstel is om alle duurzame maatregelen (zon, wind, …) uit de beslisnota worden gehaald. Hiermee hollen we de beslisnota uit en dit komt de kracht van de beslisnota niet ten goede en doet ons inziens ook geen recht aan de noodzaak om hier een progressievere route (hogere ambitie) te kiezen!

Agendapunt 7.2: Verordening Starterslening 2023

Amendement DPDZ hebben we niet gesteund, daar ons inziens dit amendement teveel gericht is op de mensen die niet tot de doelgroep van deze regeling behoren (uitslag 13-2, dus die hebben we verloren).

Agendapunt 7.3 Evaluatie privatisering voetbal

Hele discussie ontstaan, ging ons inziens over de verkeerde dingen.

Waar we bang voor waren is dat we de betrokken partijen (voetbalverenigingen) een ‘blanco financiële check’ zouden geven, waardoor ze keuzes uit het verleden (privatiseren) konden gebruiken om toch geld op te willen halen bij de gemeente, terwijl ze na de privatisering zelf verantwoordelijk zijn voor financieel juist beleid.

Resumé: we hebben geen inhoudelijke mening over de verdere Informatienota

Agendapunt 9 Motie Vreemd, ingediend door SMW.

Zie bijlage, de Motie Vreemd is weggestemd (4-11) We zijn enorm verbaasd en teleurgesteld over de reactie van het college en de mede-raadsleden. Behoudens Welzijn Druten, die met ons de Motie heeft ingediend, was iedereen tegen

Betoog n.a.v. programmabegroting van 2024

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 10-11-2023 11:17

Programmabegroting 2024 : Last, but not least ! Tijd voor  een nieuwe bestuurscultuur, niet enkel in Den Haag…..

Ook SMW wil de ambtenaren hartelijk bedanken voor de beantwoording van de vragen  over de programmabegroting. Een programmabegroting die SMW  wat betreft de inhoud, enorm teleurstelt. Een oud gezegde is namelijk meten is weten. Echter concrete doelen zien wij nauwelijks terug in deze begroting. Wat we precies gaan doen en welke kosten daarmee zijn gemoeid al evenmin

Wat we wel lezen is dat eerst  de basis op orde moet zijn. Wat wordt hiermee bedoeld ? Hoe kan het dat een organisatie die al tientallen jaren opereert, de basis niet op orde heeft ? Niet weet wat de behoeftes zijn van de inwoners ? Wat is hier jarenlang misgegaan ?

We zoemen nog wat verder in. Als eerste  de woningbouw. We willen een passend aanbod. Wat is  een passend aanbod ?  De bouw van 500 extra woningen in Beneden Leeuwen en 0 in Altforst ? SMW hoort in deze gemeente van jong tot oud roepen dat er voor hen geen geschikte, betaalbare woonruimte beschikbaar is. Toch beweren we als gemeente al 10 jaar lang dat we de juiste woningen op de juiste plaats bouwen. Op onze vraag wat er het afgelopen jaar is gebouwd en er in 2024 gebouwd gaat worden blijft het antwoord uit. Hoe kunnen wij zo als Raad controleren of de opgestelde uitvoeringsagenda van de woonvisie wordt uitgevoerd. Hebben wij het afgelopen jaar 30 % sociale huurwoningen gebouwd ? Hebben wij 20 – 25 % betaalbare koopwoningen gebouwd. ? Hebben wij dit jaar 20 %  levensloopbestendige woonruimte gebouwd voor de 1800 75 plussers in onze gemeente ? We weten het simpelweg niet, of misschien toch wel, maar we gooien er nog maar eens een onderzoek tegenaan, dat maar liefst 1 jaar gaat duren. Op zoek naar een antwoord, waarvan iedereen in deze zaal al bij voorbaat het antwoord kent. Dus ook in 2024 zullen we ons niet gaan houden aan de afspraken in de woonvisie, dit terwijl de urgentie hoog is. Over urgentie gesproken : ik sprak laatst een moeder met kind van 12, dat door een scheiding zonder woning kwam te staan. Het antwoord op haar vraag aan deze gemeente naar woonruimte was : “Ga maar naar de daklozenopvang in Tiel.” Hoe zo voor iedereen een geschikte woning ? Wellicht toch maar eens werk maken van Tiny houses en flex woningen ? Tot slot vraagt SMW zich af hoe de BSR zijn werk goed kan doen, als wij als gemeente niet eens kunnen zeggen hoeveel nieuwbouwwoningen er zijn opgeleverd dit jaar ?

Op het terrein van maatschappelijke zaken lezen we een trits van maar liefst 17 activiteiten. Welke activiteiten gaan we nu echter zichtbaar voor onze inwoners in 2024 uitvoeren ? Welk budget is hiermee gemoeid ? En hoe gaan we o.a. de  gelden voor het Gala akkoord inzetten in 2024 ? Moeten we de beschikbare gelden voor 2023 al als verloren beschouwen ?

We zien dat er 483 jongeren een beroep doen op de jeugdzorg. 483  ! Dit zijn dus 16 volle klaslokalen van 30 leerlingen of te wel een IKC in Benden Leeuwen vol met zorgleerlingen. Hoe denkt de wethouder dit aantal in 2024 te gaan verminderen en wat is daarbij zijn streefcijfer ? Gaan er extra middelen ingezet worden om dit grote probleem aan te pakken ? Wij zien dit niet terug in de begroting.

We zien wel 25 jeugdigen met een uitkering volgens de participatiewet. Vorig jaar was dit aantal 17. In plaats van een afname, een toename dus. Welke extra aanpak kunnen wij in 2024 tegemoet zien om deze jongeren aan het werk, dan wel aan de studie te krijgen ? Of gaan we verder op de oude weg en gaan we géén stapje extra zetten. Laten we deze jongeren uit de boot vallen ? Een mooi bruggetje naar het volgende onderwerp. De Maasveren.

De Maasveren gaan we toekomstbestendig laten maken, lezen we. Een heel nobel streven natuurlijk, maar vertel ons dan wat je verstaat onder toekomstbestendig. Hoe gaat dat er uit zien en wat gaan wij hier als gemeente in investeren ? De realisatie aanpak warmtetransitie staat gepland voor 2025. Is er dan al een plan van aanpak en hoe ziet dit er dan in grote lijnen uit ? Verder missen wij het biodiversiteitsplan in de planning van 2024. Gaan we dit binnenkort vaststellen en in 2024 uitvoeren ? Met welk budget gaan we dat dan doen ? Welke aanvullingen hebben de dorpenvisies opgeleverd voor dit plan en waarom is het ZLTO niet betrokken bij het opstellen van het plan ?

“De parels van onze gemeente zijn zichtbaar “ lezen we. Wat wordt bedoeld met de parels van de gemeente en op welke manier moeten die zichtbaar zijn, of zichtbaar worden gemaakt ? Van welke partij komt deze wens ? En wat gaat dat kosten ?

We zeggen dat we burgerparticipatie belangrijk vinden en willen graag een transparante organisatie zijn. Doelstellingen die het vertrouwen van onze inwoners in de politiek zeker zouden kunnen laten toenemen. Maar in de praktijk bewerkstelligen we het omgekeerde. Raadsleden moeten meer dan eens lang wachten op antwoorden op door hen gestelde vragen. Vele vragen zijn nodig omdat de informatievoorziening richting de Raad nogal te wensen overlaat. Denk hierbij nog maar eens terug aan het onderwerp opvang Oekraïners. Bij een volledige informatie vanuit het college zouden vele vragen niet nodig zijn geweest en zouden er wellicht andere beslissingen zijn genomen. Welk beeld roep je op bij je inwoners als gemeente, als je met enige regelmaat achter gesloten deuren vergadert zoals over de opvang van de Oekraïners, Bert’s Animal Farm, het  Hanzehuys,  de Megastallen en Over de Maas. Gaan we nu eindelijk eens het vergaderen achter gesloten deuren bij hoge uitzondering toepassen en wordt geheimhouding voor eens en altijd tijdelijk ? Ook richting de pers valt WMW met enige regelmaat op door slechts summier of geen informatie te geven.

Hoe transparant zijn wij als gemeente als het gaat om aankoop, verkoop, huur en verhuur van onroerend goed ? We werken met overheidsgeld, geld dat in feite van onze inwoners is. We moeten hier goed en zuiver mee omgaan. Gaan we daarom vanaf 2024 ons als gemeente houden aan het Didamarrest en transacties communiceren met onze inwoners, zodat voortaan elke inwoner onroerend goed kan huren of kopen van de gemeente en dit niet langer blijft voorbehouden aan een select groepje van connecties ?

We zijn benieuwd naar de antwoorden op onze vragen in dit betoog. Het zou wellicht een sprankje hoop kunnen geven op een nieuwe bestuurscultuur.

Ik dank u voor uw aandacht.

Begrotingsvergadering 7 okt 2023

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 08-11-2023 15:59

Verslag van de begrotingergadering tijdens de raadvergadering vanuit de visie van SMW fractie

We hebben gisteren een enerverende avond gehad mbt de behandeling van de Begroting 2024-2027.

Ons voornaamste standpunt is dat we zeer kritisch zijn over de Begroting, mede omdat het College voorstelt om 5 miljoen (!) te onttrekken aan de reserves en vooralsnog geen keuzes maakt hoe dit bedrag significant kan worden beperkt.

We hebben lang overwogen om tegen de Begroting te stemmen, met name om een scherp signaal af te geven. Uiteindelijk hebben we er, mede vanwege het feit dat we ons als SMW verantwoordelijk voelen om samen keuzes te maken, voor gekozen om de beslisnota te accorderen met de volgende stemverklaring:

“we denken dat we ons punt voldoende hebben weten te maken. Voor ons is het belangrijk om een goed proces af te spreken waarin de Raadsleden een belangrijke rol spelen in het op orde brengen van de financiën door keuzes te maken (in het collegeprogramma). We zijn het niet eens met het bedrag van 5 miljoen dat aan de reserves wordt onttrokken, dit bedrag vinden we onvoldoende onderbouwd met name omdat hier geen gedegen plan onder ligt. De wijze waarop de coalitiepartijen ons (ook tijdens de schorsingen) hebben benaderd, geeft ons voldoende vertrouwen dat ook de coalitie haar best wil doen om hier samen goed voor te gaan zitten. We blijven dan ook kritisch op de Begroting, maar stemmen wel vóór de beslisnota.

De coalitiepartijen hebben daarnaast een Amendement ingediend. Hierbij wordt een link gelegd tussen het verhogen van de OZB (waar onze inwoners voor moeten betalen) en het niet extra uitgeven van geld aan de WDW (ivm extra formatieplaatsen). De coalitiepartijen geven aan dat áls het College vindt dat de OZB omhoog moet (en inwoners dus meer moeten gaan betalen), ze ook naar zichzelf moeten kijken en meer geld moeten besparen/minder geld moeten uitgeven aan de WDW.

Wij zien deze link niet. We zijn van mening dat deze zaken los van elkaar staan. We zijn blij met de verhoging van de OZB en vinden ook dat er voldoende dient te worden geïnvesteerd in de WDW om de organisatie op orde te krijgen.

Ik hoor het graag als hier verder vragen over zijn.

Met vriendelijke groet, mede namens Jeroen en Gijs,

Carl Dolmans

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.