Nieuws van politieke partijen in Echt-Susteren over GroenLinks inzichtelijk

1872 documenten

Zienswijze van gemeente Echt-Susteren op ontwerp-PIP Uitbreiding VDL Nedcar | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 29-08-2020 00:00

Samen met alle andere partijen stemde GroenLinks in met de gemeentelijke zienswijze op het ontwerp-PIP Uitbreiding VDL Nedcar. Hier leest u een samenvatting en de volledige zienswijze als PDF.

 

De zienswijze van de gemeente Echt-Susteren bevat de volgende punten:

Infrastructuur Geluid Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt en PIO Natuurcompensatie en landschappelijke inpassing Regels mbt gewijzigde ‘geluidzone-industrielawaai’ in bestaande plannen Afspraken en procedure

 

SAMENVATTING:

Infrastructuur

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om voorschriften en/of voorwaarden in de ontwerpvergunning op te nemen met de strekking dat de kap van het Sterrebos, de kap van de goudgroene zone bij het Geleenbeekdal en de aanleg van de randweg alleen uitgevoerd mag worden wanneer zeker is dat de fabriek uitgebreid wordt.

De gemeente Echt-Susteren hecht zeer aan de realisatie van een eenzijdig dubbel fietspad aan de oostzijde en verzoekt dit eenzijdige fietspad tussen de Dr. Nolenslaan in Sittard en de Oude Rijksweg Zuid in Susteren op te nemen in de plannen en gelijktijdig met de aanleg van de randweg te realiseren.

 

Geluid

Uit de berekeningen blijkt dat bij 13 van de 65 woningen in Nieuwstadt niet voldaan kan worden aan de beleidsregels van de provincie omdat er geen geluidluwe gevel aanwezig is. Vandaar dat nader gemotiveerd dien te worden waarom van de beleidsregels kan worden afgeweken.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om in elk geval de aanleg van de randweg volledig met geluidreducerend asfalt uit te voeren en waar mogelijk maatregelen te treffen teneinde het bestaande woon- en leefklimaat in Nieuwstadt zo goed mogelijk te kunnen handhaven.

 

Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt en PIO

De gemeente Echt-Susteren vindt het bedrag van €300.000 in het Leefbaarheidsfonds voor Nieuwstadt om projecten, waarmee de leefbaarheid en woonkwaliteit geborgd kan worden, absoluut onvoldoende. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om ófwel het budget van de Leefbaarheidsfondsen voor Nieuwstadt en Holtum met elk €600.000 te verhogen ófwel een bijdrage van €600.000 te doen aan de uitvoering van de projectenkaart LPS voor wat betreft de gemeente Echt-Susteren.

 

Natuurcompensatie en landschappelijke inpassing

De gemeente Echt-Susteren vindt de voorgestelde groenbuffer tussen de nieuwe randweg bij Nieuwstadt (grondwal aan de zuidzijde) en de bebouwing van Nieuwstadt (Aan de Linde en Limbrichterstraat) te beperkt en niet voldoen als goede ruimtelijke inpassing op basis van leefbaarheidscriteria. Als goede ruimtelijke inpassing dient de driehoek ten zuiden van de grondwal, als onderdeel van de landschappelijke inpassing/natuurcompensatie, aangeplant te worden met bos. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie deze aanplant definitief in de plannen (het compensatieplan en in het beeldregieplan) op te nemen.

De huidige boombeplanting van Op de Baan (N276) is van groot belang als vliegroute voor vleermuizen. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om zowel op de verbeelding als in de rapportages de laanbeplanting van Op de Baan op te nemen als te behouden beplanting tot het moment dat de laanbeplanting van de randweg deze functie overneemt.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie de toegezegde ecologische voorzieningen ter hoogte van de kruising Geleenbeek met Op de Baan ten behoeve van de doelsoort ree in de plannen op te nemen.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om de natuurtoets uit te breiden met het Geleenbeekdal bij Nieuwstadt, aangrenzend aan het plangebied én een aanvulling op te nemen ten aanzien van de akkerpercelen van de Yard. Beiden ontbreken namelijk, volgens de gemeente Echt-Susteren. Eventuele consequenties daarvan dienen te worden gerapporteerd en vertaald in de inpassings- en compensatieplannen.

De gemeente Echt-Susteren vindt de inpassing van het zuidelijk geplande Warehouse on Wheels (WOW) onvoldoende. Gezien de dynamiek van het gebruik en de beperkte afstand t.o.v. woningen aan de Limbrichterstraat en Kruisweide dient het gedeelte Op de Baan tussen Limbrichterweg en Aan de Linde voorzien te worden met een afdoende omvangrijke en robuuste groene inpassing/groenbuffer. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie dit aspect op te nemen in het beeldregieplan.

Er dient een goede ruimtelijke en landschappelijke inpassing voor de zuidzijde (zijde Gelders Eind) te worden uitgewerkt en gerealiseerd op basis van de natuurtoetsinvulling. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie een robuuste inpassing voor de zuidzijde in het beeldregieplan op te nemen en de wens voor het realiseren van de directe recreatieve verbinding Nieuwstadt - Limbrichterbos hierin mee te nemen.

 

Regels mbt gewijzigde ‘geluidzone-industrielawaai’ in bestaande plannen

Er dient een aanvulling plaats te vinden in artikel 30 lid 1.2 van de regels. Artikel 30 lid 1.1 regelt de bestemmingsplannen die partieel worden herzien met het inwerkingtreden van het PIP als gevolg van de hierin opgenomen nieuwe ‘geluidzone - industrie’. Daardoor komt de oude geluidzone te vervallen. In de gemeente Echt-Susteren zijn de bestemmingsplannen ‘Stedelijk buitengebied’, ‘Buitengebied’ en ‘Fietspad Heerdstraat Sint Joost’ al in de tabel opgenomen. Daar komt het d.d. 4 juni 2020 vastgestelde bestemmingsplan ‘Susterderweg-Schoolstraat Nieuwstadt’ bij. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie dit plan aan de tabel toe te voegen.

 

Afspraken en procedure

Voor de gemeenteraad is het onaanvaardbaar dat, door een financieringsprobleem, het PIP en PIO niet gezamenlijk naar de eindstreep gaan. In diverse overleggremia werd die belofte wel gedaan. Maatregelen/projecten uit PIO zouden ervoor zorgen dat de uitbreiding van VDL een ‘zachte landing’ zou maken voor de omgeving.

Daarnaast geeft de gemeenteraad aan dat het in procedure brengen van een dergelijk groot en belangrijk plan in het zomerreces geen goede ontwikkeling is; zeker niet nu blijkt dat na de jarenlange voorbereiding, waarin het nodige vertrouwen en de nodige verwachtingen zijn ontstaan, nu het plan erdoorheen ‘geduwd’ wordt met onvoldoende waarborgen voor een goed woon- en leefklimaat voor de inwoners van Nieuwstadt.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om de wettelijke en bovenwettelijke compensatie concreet - in overleg met de gemeenten en belanghebbenden - uit te werken, rekening houdend met deze ingediende zienswijze en vervolgens te komen tot een concreet plan met afspraken vóór vaststelling van het PIP.

 

Voor de volledige zienswijze, verwijzen we naar de eerste PDF-bijlage.

Meteen daaronder vindt u de zienswijze die de gemeente Sittard-Geleen indiende.

Zienswijze op PIP Uitbreiding VDL Nedcar | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 03-08-2020 00:00

Onze zienswijze op het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) Uitbreiding VDL Nedcar is vooral gericht aan de Statenleden. Zij kunnen de besluitvorming uitstellen óf moties indienen als de stemming niet wordt uitgesteld.

 

Samenvatting en actiepunten:

 

Toekomstvisie van geldschietende overheden op mobiliteit en automotive ontbreekt:

Actie PS: door een onafhankelijk en gerenommeerd bureau een toekomstvisie op mobiliteit in het algemeen, en de gevolgen voor de automotive in het bijzonder, laten opstellen alvorens 50+ miljoen euro gemeenschapsgeld te spenderen. Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

MKBA voor deze uitbreiding van VDL Nedcar ontbreekt:

Actie PS: door een onafhankelijk en gerenommeerd bureau een MKBA laten opstellen. Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

Uitleg van gebruikte afkortingen ontbreekt:

Actie PS: rapporten laten herschrijven met uitleg van gebruikte afkortingen. Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

Uitvoeringsschema van gegroepeerde PIO-wensen omwonenden ontbreekt:

Actie PS: uitvoeringsschema PIO-wensen bewonersgroepen laten opstellen met een groepering in

Wat op korte termijn uitvoerbaar is Wat iets langer gaat duren En wat te wensen blijft voor de lange termijn

Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

 

 

Moties voor het geval de besluitvorming niet wordt opgeschort:

 

Onvoldoende aandacht voor duurzaamheid:

Motie: binnen een jaar zonnepanelen op de nieuwe fabriekshallen.

Motie: bomen die moeten wijken voor toekomstige fabrieksuitbreiding pas kappen als tweede opdrachtgever heeft getekend.

Motie: het hele terrein van VDL Nedcar (incl. IPS) afbakenen als milieuzone zoals de Maasvlakte.

Motie: officieel RIVM-meetpunt tussen VDL Nedcar en de kern Nieuwstadt.

 

Algemene kijk op dit dossier met opmerkingen en aandachtspunten:

Motie: wandel- en fietsbrug over N297 realiseren tussen Nieuwstadt en Limbrichterbos.

Motie: vierpuntsaansluiting N297 realiseren tussen Nieuwstadt en Sittard ter hoogte van de Nusterweg.

Motie: tweerichtingenfietspad aan de oostzijde van de N276 tussen Susteren en Sittard.

 

We hebben onze zienswijze als PDF toegevoegd aan dit artikel.

Nieuwsbrief juli 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 12-07-2020 00:00

Onze nieuwsbrief is zojuist verzonden naar leden en geïnteresseerden! We leggen uit hoe u hem de volgende keer ook automatisch in de mailbox krijgt.

 

Klik HIER voor de Nieuwsbrief van juli 2020.

 

Wilt u de volgende uitgave automatisch in uw mailbox ontvangen?

Dan kunt u HIER uw e-mailadres en postcode achterlaten.

Antwoord op vragen art. 33 over 5G: gezondheid, kosten en Omgevingswet | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 11-07-2020 00:00

Recent ontvingen we van het college de beantwoording over vragen m.b.t. 5G in relatie tot gezondheid, kosten en de Omgevingswet.

 

Inleiding van GroenLinks:

Na bestudering van uw raadsinformatiebrief (RIB) Telecommunicatiewet / 5G van 19 mei 2020, blijven er nog een aantal zorgen en onduidelijkheden. Voor de volledigheid som ik hier de inhoud van die RIB op:

de RIB begint met een kijk van het college op 5G: samenvatting, achtergrond / geschiedenis, de rol van de gemeente, wetgeving, gezondheid en tot slot communicatie (het college verwijst door naar het Antennebureau en de GGD); vervolgens komt een antwoordbrief (dd. 19 mei 2020) van het college op vragen en klachten over 5G vanuit de bevolking; dan is de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 33 van raadslid Wagemans opgenomen, dd. 18 oktober 2019; de RIB sluit af met een brief (dd. 16 april 2019) van staatssecretaris Keijzer (EZK) en minister Bruins (MZS). Het betreft een kabinetsreactie aan de Tweede Kamer ten aanzien van mogelijke gezondheidsrisico’s van 5G.

 

Ik vraag uw aandacht voor de elektrogevoelige inwoners in onze gemeente. Op dit moment lijdt circa 3% van de Nederlanders aan EHS: Elektro Hyper Sensitiviteit. Je bent dan overgevoelig voor allerlei soorten straling door elektromagnetische velden. De klachten die zo iemand heeft vallen vaak onder SOLK: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Voorbeelden van SOLK zijn:

slaapproblemen, ernstige vermoeidheid concentratie- of geheugenproblemen maagklachten, zoals misselijkheid buikpijn of buikkrampen darmklachten, zoals diarree, verstopping, winderigheid (lage) rugpijn en andere spier- en/of gewrichtspijnen, tintelingen hoofdpijn of nekpijn duizeligheid of evenwichtsproblemen hartritmestoornissen, benauwdheid of pijn op de borst oorsuizen (tinnitus)

Als het percentage van 3% juist is, dan zou het circa 1.000 inwoners van Echt-Susteren betreffen die lijden aan EHS. Het vervelende aan EHS is dat het in de nabije toekomst steeds moeilijker wordt om straling te ontvluchten én de hoeveelheid straling alleen maar toeneemt. Bij een voedselintolerantie kun je daar nog rekening mee houden bij boodschappen doen of je keuze van een restaurant. Als je maar niet kunt wennen aan verkeerslawaai kun je je huis (nog) beter isoleren of zelfs een verhuizing overwegen, et cetera. Echter, als ik het goed heb begrepen, zijn er straks om de 100-200 meter 5G-antennes nodig bij de uiteindelijke voltooiing van het 5G-netwerk. Dit zal vooral zichtbaar worden na de veiling van de 3,5 GHz-band, begin 2022. Vele lantaarnpalen, verkeerslichten, bushokjes, reclamezuilen, et cetera zullen dan worden voorzien van een kleine antenne (zgn. small cells), inwendig of gemonteerd aan de buitenkant. 98% van Nederland zal een 5G-dekking krijgen. Kortom: zelfs in een ‘hutje op de hei’ ontkom je dan niet meer aan straling. Ietwat oneerbiedig gesteld: de elektrogevoeligen gaan voor ons de kanarie in de kolenmijn zijn. Zij zullen het als eersten merken als de straling toeneemt. Mogelijk wordt de groep die hinder ondervindt dan groter. Ik vind het een verantwoordelijkheid van het college om hier op zijn minst alert op te zijn door monitoring.

Ik verwacht dat u als college de uitrol van 5G in onze gemeente niet kunt tegenhouden. Dat ga ik u dan ook niet vragen. Ook zal ik geen wetenschappelijke onderzoeken over gezondheidsrisico’s betwisten, of die nu positief, neutraal of negatief uitpakken voor 5G. Maar er zijn wel zorgen om de inwoners met EHS en er zijn nog enkele onduidelijkheden.

 

Vragen ten aanzien van de gezondheid:

Vraag 1: Is het college bereid om - als nulmeting - het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Metingen naar Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) en eventueel nieuw onderzoek naar stralingsgevoeligheid is naar oordeel van het college in de eerste plaats een taak van de Rijksoverheid. Desalniettemin heeft het college bij de GGD gegevens opgevraagd met betrekking tot inwoners en SOLK. De GGD koppelt terug dat zij geen informatie hebben over het aantal personen dat SOLK heeft.

 

Vraag 2: Is het college bereid om vanaf de activering van de honderden 5G-antennes in en aan straatmeubilair in onze gemeente omstreeks 2023, minimaal vijf jaar lang jaarlijks het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie het antwoord op vraag 1. Monitoring van gezondheid in het kader van 5G is een taak van de Rijksoverheid.

 

Vraag 3: Is het college bereid om EHS te erkennen als grond voor toekenning van vergoedingen, in dit geval voor stralingwerende voorzieningen? Denk aan bepaalde kleding, gordijnen, verf, raamfolie, et cetera. Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, (eventuele) kosten voortvloeiend uit Rijksbeleid zijn naar oordeel van het college voor rekening van het Rijk.

Toelichting van het college:

Het college volgt het Rijksbeleid als het gaat om straling en gezondheid. Het Rijk baseert zich op de WHO en de Gezondheidsraad, die stellen dat gebruik van mobiele communicatie, inclusief 5G, veilig is zolang we ons aan de ICNIRP-blootstellingslimieten houden die in Nederland gehanteerd worden. De Gezondheidsraad werkt op dit moment aan een update van het advies over de mobiele communicatie en gezondheid. De Tweede Kamer heeft hier eind 2019 om gevraagd vanwege de naderende introductie van 5G. Het advies van de Gezondheidsraad wordt in het derde kwartaal van 2020 verwacht. Dit neemt niet weg dat er mensen zijn die klachten ervaren in de buurt van bronnen van elektromagnetische straling. Klachten die in de SOLK-categorie vallen en voor deze mensen belastend zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft tot nog toe geen direct verband kunnen aantonen tussen deze klachten en antennes en/of frequenties voor mobiele communicatie. Eventueel nieuw onderzoek naar stralingsgevoeligheid is in de ogen van de gemeente in de eerste plaats een taak van de Rijksoverheid.

 

Vragen t.a.v. de kosten:

Vraag 4: Welke kosten ten aanzien van de infrastructuur voor 5G komen in de toekomst - vooral vanaf de realisering van het 3,5 GHz-netwerk - voor rekening van de gemeente? Hoe hoog zijn die kosten eenmalig en daarna  jaarlijks, indien deze voor rekening van de gemeente zijn?

Antwoord: Het onderhoud aan en het energieverbruik van antenne-installaties komt voor rekening van de eigenaar van de antenne. Dat is nu zo en dat blijft zo. Overheidsinfrastructuur blijft eigendom van de overheid, ook na eventuele plaatsing van antenne-installaties. Als meerdere partijen gebruik maken van overheidsinfrastructuur - denk ook aan sensoren die luchtkwaliteit meten - is voorstelbaar dat verplaatsing of verwijdering van infrastructuur in goed onderling overleg zal gaan, maar uiteindelijk blijft de infrastructuur eigendom van de gemeente. Hiervoor zullen privaatrechtelijke contracten moeten worden opgesteld. Daarin zal ook aandacht geschonken moeten worden aan zaken zoals verzekeringen en aansprakelijkheid. De VNG zal hier modelverordeningen en modelcontracten voor ontwikkelen. Gemeenten mogen een marktconforme vergoeding vragen voor het toestaan van antenne-installaties op de gemeentelijke publieke infrastructuur. Daarnaast mag de gemeente voor de vergunningverlening van de werkzaamheden die met antenneplaatsing (bijvoorbeeld graafwerkzaamheden) gepaard gaan, leges heffen.

 

Vraag 5: Komen straks de kosten van het energieverbruik van de honderden 5G-antennes voor rekening van de gemeente? Ja of nee?

Antwoord: Nee.

 

Vraag 6: Als er kosten voor rekening van de gemeente zijn, ontvangt de gemeente dan een vergoeding of tegemoetkoming van de Rijksoverheid en/of telecomproviders, of kunt u een declaratie indienen? Als u dit niet met 100% zekerheid weet, is het college dan bereid om hier proactief naar te informeren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie de antwoorden op de vragen 4 en 5.

 

Vraag 7: Op welke momenten en in welke vorm(en) heeft het college tot op heden gereageerd op de aanpassing van de Telecommunicatiewet bij de Rijksoverheid en/of de VNG? Indien u dit (nog) niet heeft gedaan: waarom niet? Voorbeeld: gemeenten hadden tot begin september 2019 een consultatiemogelijkheid waar bijvoorbeeld de gemeente Maastricht gebruik van heeft gemaakt.

Antwoord: Het college heeft geen aanleiding gezien om te reageren op de aanpassing van de Telecommunicatiewet. De VNG behartigt de belangen van de gemeenten in de aanpassing van de Telecommunicatiewet. Het college volgt de ontwikkelingen van 5G via de VNG. Zie ook: https://vng.nl/rubrieken/onderwerpen/5g.

Toelichting van het college:

In het algemeen draagt Echt-Susteren geen kosten die verband houden met antenneplaatsingen. Wij zijn ook niet voornemens hiervoor kosten voor onze rekening te nemen.

 

Vragen t.a.v. de Omgevingswet:

Vraag 8: Kan het college de Omgevingswet (vanaf dat deze ingaat) gebruiken om de gezondheid van onze inwoners te beschermen tegen 5G-straling en dan met name de straling van de honderden 3,5 GHz-antennes? Zo nee, waarom niet? Bepaalde artikelen uit de Omgevingswet bieden overheden kansen om de leefomgeving op een gezonde manier te beïnvloeden. Door de integrale benadering van de leefomgeving via de instrumenten van de Omgevingswet kan gezondheid eerder een plek krijgen in de ruimtelijke afweging. Daarmee kan gezondheid een meer sturende rol krijgen. Ik denk aan de volgende artikelen:

In artikel 1.3 van de Omgevingswet staan de maatschappelijke doelen van de wet. Een van die doelen is een gezonde fysieke leefomgeving. Een gezonde leefomgeving ervaren bewoners als prettig, nodigt uit tot gezond gedrag en biedt bescherming tegen negatieve omgevingsinvloeden. In artikel 3.3 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag in de omgevingsvisie rekening moet houden met het voorzorgsbeginsel en andere milieubeginselen. In artikel 2.1 lid 4 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag bij de evenwichtige toedeling van functies (in het omgevingsplan) in ieder geval rekening houdt met het belang van het beschermen van de gezondheid. Over gezondheid in de omgevingsvergunning gaan de artikelen 5.32 en 5.42 lid 3 van de Omgevingswet en de artikelen 8.101 en 8.102 van het Besluit kwaliteit leefomgeving.

Antwoord: De gemeente stelt gezondheid voorop. De gemeenteraad zal met betrekking tot de Omgevingswet een Omgevingsvisie en Omgevingsplan vaststellen. Hierin kan de gemeenteraad overwegen om het thema Gezondheid en specifiek straling te prioriteren in het vaststellen van haar visie en beleid. Als college zien we geen aanleiding te veronderstellen dat de huidige en aangekondigde voorzorgsmaatregelen van het Rijk voor 5G onvoldoende zijn. Antenne-installaties tot 5 meter hoogte zijn vergunningsvrij. Zolang het niet gaat om een monumentaal pand, heeft de gemeente geen bevoegdheid over de plaatsing.

 

Vraag 9: Heeft het college de mogelijkheid om stralingsvrije of stralingsluwe gebieden aan te wijzen bij de uitrol van de honderden 3,5 GHz-antennes, bijvoorbeeld bij basisscholen en kinderdagverblijven? Zo ja, is het college bereid om van deze mogelijkheid gebruik te maken? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, in veel gevallen zijn antenne-installaties vergunningsvrij, wat betekent dat het college geen wettelijke instrumenten in handen heeft om antennes op veel plekken in de gemeente te verbieden. Dit maakt het creëren van stralingsluwe gebieden praktisch onmogelijk. Het college kan via het zogenaamde Plaatsingsplan van Providers wel aandacht vragen voor stralingsarme gebieden rondom maatschappelijke voorzieningen.

 

Vraag 10: Hoeveel antennes van telecomproviders bevinden zich op dit moment in Echt-Susteren? Hoeveel van dit aantal zijn vergunningsvrij geplaatst?

Antwoord: Er zijn 52 antenne-installaties in onze gemeente, waarvan er 38 vergunningsvrij zijn. Zie ook de bijlage uit het Antenneregister.

Raadsvergadering 9 juli 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 10-07-2020 00:00

De belangrijkste agendapunten vormden de Jaarrekening 2019 om het vorige jaar af te sluiten en de 1e Bestuursrapportage 2020 die een inkijkje geeft in het lopende jaar. Hier leest u onze inbreng.

 

Voorzitter, we sluiten vandaag het begrotingsjaar 2019 af met de behandeling van de Jaarrekening. Er is onder de streep een positief saldo te melden van ruim 1,6 miljoen euro. Dit is grotendeels te danken aan de vervroegde verkoop van het vierde obligatiepakket dat in 2009 werd gekocht uit de opbrengst van de verkoop van Essent. De verkoop van deze vierde tranche levert een winst op van ruim 1,3 miljoen euro. Het college stelt voor om dit bedrag te storten in de reserve revolverende investeringen om hier de komende vier jaar rendementen uit te behalen. Zodoende wordt de eigenlijke periode dat het vierde obligatiepakket nog zou lopen, overbrugd.

Verder kwam via de decembercirculaire nog circa 240 duizend euro vanuit het Rijk naar onze gemeente, bestemd voor de ondersteuning van de lokale energietransitie. Het college stelt voor om dit bedrag toe te voegen aan de reserve duurzaamheid. Zodoende kan dit geld dit jaar besteed worden aan de drie doelen waarvoor het Rijk dit bedrag bedoelde, namelijk het energieloket, transitievisie warmte en de wijkaanpak.

Dan blijft er nog een restant over van 64 duizend euro. Het college stelt voor om dit bedrag toe te voegen aan de reserve vermindering kapitaal lasten.

Voorzitter, GroenLinks kan instemmen met deze voorstellen van het college en daarmee met het raadsvoorstel.

Dan de eerste tussentijdse rapportage van het lopende begrotingsjaar 2020. Die liet in eerste instantie een tekort zien van 316 duizend euro. Maar toen was de meicirculaire nog niet binnen en die verraste het college positief, zo kunnen we lezen in de Nota van Wijziging. Vanuit het Rijk kwam 1,9 miljoen euro naar Echt-Susteren. Van dit bedrag was 767 duizend euro geoormerkt en dus niet vrij beschikbaar.

Van de resterende 1 miljoen 133 duizend euro wordt uiteraard allereerst het gat van 316 duizend euro gedicht.

Verder gaat er 5 ton als investeringssubsidie naar de realisatie van een multifunctionele accommodatie op het voetbalterrein van EVV en RIOS ’31, zoals al de bedoeling is sinds 2016.

En er gaat 1 ton naar de gebiedsvisie Roosteren om voorbereidingskosten te dekken.

Dan wordt er nog 47 duizend euro gestort in de voorziening oninbare debiteuren

Onder de streep blijft er nog een bedrag van bijna 171 duizend euro over dat geparkeerd wordt als voorlopig rekeningsaldo 2020. Er worden namelijk wegvallende inkomsten en stijgende kosten verwacht vanwege corona.

Voorzitter, GroenLinks kan wederom instemmen met deze voorstellen van het college en daarmee met het raadsvoorstel.

Wel hebben we nog enkele aandachtspunten:

Allereerst vragen we nog eens naar de stand van zaken omtrent de Lokale Lastenmeter. Het college is aan de slag gegaan met de toezegging, die werd gedaan aan GroenLinks in november vorig jaar. In februari ontvingen we een raadsinformatiebrief en het college plaatste een artikel in ’t Waekblaad om eigenaren te waarschuwen voor de No Cure No Pay bureaus: die werken weliswaar gratis maar sturen vervolgens een gepeperde factuur naar de BsGW en die kosten moeten we linksom of rechtsom toch met z’n allen betalen. Dus goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Deze week kwam nog een artikel naar buiten over het fors gestegen aandeel aan bezwaren via de No Cure No Pay bureaus, namelijk een stijging van 22% in 2017 naar 40% dit jaar. GroenLinks wil deze trend proberen te keren, althans op lokaal niveau. Uit de raadsinformatiebrief van februari bleek dat er voldaan moest worden aan een aantal randvoorwaarden voordat de BsGW het gebruik van de Lokale Lastenmeter kan toestaan. Inmiddels zijn we een half jaar verder en ik wil de portefeuillehouder vragen of er nog ontwikkelingen zijn te melden.

Vorig jaar heb ik het college ook gevraagd naar de grootste financiële zorgen om rekening mee te houden. De heer Frische noemde er toen drie: de afvalstoffenheffing, de Jeugdhulp en de wispelturigheid van het Rijk ten aanzien van het samen trap op trap af systeem en bijvoorbeeld de herijking van het Gemeentefonds.

Uit de stukken en ook uit de presentatie tijdens de commissie Algemene Zaken blijkt dat we er vorig jaar goed aan hebben gedaan om met lef te kiezen voor  een andere afvalinzamelingssysteem. We zien nu namelijk dat andere gemeenten hier nog mee worstelen en hierdoor hun afvalstoffenheffing noodgedwongen moesten verhogen. Maasgouw met 10% en Roerdalen zelfs met 20%. In Echt-Susteren hoefden we dat niet te doen en de eerste kwartaalrapportage over het huishoudelijk afval - die we in april ontvingen als raadsinformatiebrief - liet zien dat we op de goede weg zijn. Een compliment ook aan de inwoners die grosso modo het nieuwe systeem omarmd hebben. En ja, er zijn zeker ook nog uitdagingen zoals de bijplaatsingen en dumpingen. Portefeuillehouder Meuwissen is daarmee al aan de slag, zo hebben we in ’t Waekblaad kunnen lezen. Financieel lopen we qua lastendruk voor onze inwoners nu in ieder geval in de pas met het Limburgs gemiddelde en dat was alweer enige jaren geleden.

De wispelturigheid van het Rijk werd vorig jaar ook genoemd door de portefeuillehouder als zorg. Zo is er een plan om het Gemeentefonds te herijken: kleine gemeenten zouden dan minder geld krijgen en grote gemeenten meer geld dan nu het geval is. Als dit plan door zou gaan, betekent dat ongeveer 1 miljoen euro minder inkomsten voor Echt-Susteren. Gelukkig is de uitvoering van deze herverdeling voorlopig uitgesteld tot 1 januari 2022 maar uitstel is nog geen afstel.

Dan de Jeugdhulp. Voor veel gemeenten een zorgenkindje en inmiddels moeten we in Echt-Susteren dit jaar ook al vijf ton bijramen. Nog te overzien ten opzichte van veel andere gemeenten maar toch. We zijn benieuwd of de jeugdpraktijkondersteuner bij de huisarts al in gang is gezet en of het college daar al resultaten over kan melden, dan horen we dat graag.

Tot slot voorzitter, zijn GroenLinks zorgen ter ore gekomen over het zuidelijke deel van de Bovenstestraat als onderdeel van het centrumplan Echt. Men is bezorgd dat er enkele karakteristieke gevels zullen verdwijnen als er panden worden gesloopt en er nieuwbouw voor in de plaats komt. Misschien kan het college die zorgen wegnemen maar misschien ook niet. Dat horen we dan ook graag eerlijk.

Tot zover in eerste termijn.

Wethouder Frische reageerde als volgt:

Jeugdpraktijkondersteuner bij de huisarts: zal per 1 augustus starten bij (vooralsnog) één huisarts in Echt. Dus er zijn nog geen resultaten te melden. Herijking Gemeentefonds: het plan in de huidige vorm zal zeer waarschijnlijk van tafel gaan. Er is in 'gemeenteland' enorm veel weerstand tegen. Zorgen karakteristieke gevels zuidelijke deel Bovenstestraat Echt: een aantal panden (Apollo en directe omgeving) zijn in dermate slechte staat dat sloop een logische weg is, volgens de wethouder. Een architect is gevraagd om een ontwerp te maken voor nieuwbouw van ca. 50 appartementen.  Lokale Lastenmeter: na briefwisseling en overleg blijkt dat er aan de vereiste randvoorwaarden kan worden voldaan. Er zijn offertes opgevraagd om een script (stukje software) te laten schrijven en indien de kosten van dit script en de aanschaf van de Lokale Lastenmeter redelijk zijn, wil de wethouder een pilot starten, eventueel met enkele andere Limburgse gemeenten. De wethouder heeft echter ook vernomen dat bij andere "BsGW-en" het rendement van de Lokale Lastenmeter vooraf te rooskleurig was ingeschat.

Tweede termijn:

In de tweede termijn vroeg GroenLinks om een toezegging omtrent de Lokale Lastenmeter zodat die terug op de lijst Voortgangsinformatie komt. Dat zegde de wethouder toe met als voorwaarden dat de Lokale Lastenmeter en bijkomende kosten van het script betaalbaar moeten zijn (lees: in verhouding tot de verwachte opbrengsten) en dat het technisch haalbaar is. Dit vindt GroenLinks een alleszins billijk voorstel.

Tevens brak GroenLinks (na de recente schriftelijke vragen) nog eens een lans voor het bouwen voor de doelgroep 'sociale huur'. Wethouder Frische gaf aan dat de grondprijzen vaak te hoog zijn voor woningbouwcorporaties. In Nieuwstadt wordt getracht vijf woningen voor sociale huur te bouwen. Ook in het nieuwe plan 'Cuypers dakpannenfabriek' wordt geprobeerd om enkele woningen voor sociale huur te realiseren.

Provincie en VDL Nedcar hoort raad Echt-Susteren - inbreng GL | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 03-07-2020 00:00

Voorzitter, als onderdeel van de PIP-procedure moet de gemeenteraad van Echt-Susteren officieel gehoord worden. Maar of er ook naar ons wordt geluisterd, is nog maar de vraag.

 

U merkt dat ik mij meteen defensief opstel. Lange tijd ben ik positief genuanceerd gebleven, op zoek naar de balans tussen werkgelegenheid en leefbaarheid, die in mijn ogen mogelijk moest zijn. De tijd van nuance is echter voorbij. Om uit te leggen waarom ik zo veranderd ben, wil ik mij nog even kort voorstellen, met name voor de mensen van de provincie, Nedcar en Antea.

Ik ben Thijs Wetemans, raadslid voor GroenLinks. Ik woon sinds 1999 in Nieuwstadt en ben sinds de oprichting in 2004 bestuurslid van Stichting De Groene Sporenwolf.

Vanavond zit ik hier als raadslid namens GroenLinks. Door het groene met het linkse te combineren in één partij, ontstaat er vaak een uitdaging. Zo zullen we het maar even noemen: een uitdaging. Het groene in GroenLinks staat voor duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid terwijl het linkse van GroenLinks staat voor een sociale samenleving waarin we zorgen voor elkaar en de lasten en lusten delen. Een samenleving ook waarin werkgelegenheid belangrijk is en gewaardeerd moet worden. Het hebben en houden van werk vind ik zeer belangrijk. Toen de uitbreidingsplannen van Nedcar in beeld kwamen had ik lange tijd het idee dat beide gebieden, zowel het groene als het linkse, waren te combineren. Want de verankering van de werkgelegenheid zou geregeld worden met een PIP (Provinciaal InpassingsPlan) en gelijktijdig werd PIO opgetuigd om behoud van de leefbaarheid te waarborgen of zelfs te verbeteren. PIO staat voor Platteland in Ontwikkeling waarin de bovenwettelijke compensatie geregeld zou worden om zo de uitbreiding een zachte landing te geven in met name Nieuwstadt. Beide trajecten zouden parallel aan elkaar optrekken en ik wilde dit écht een kans geven. En het mooie was dat ik beide trajecten van dichtbij kon meemaken.

Als raadslid kreeg ik iets van het PIP-traject mee: de delegatie van de provincie, Nedcar en Antea, die hier vanavond zit kwam al twee keer eerder naar de raad én wij kwamen in september naar Nedcar voor een presentatie en een mooie rondleiding.

Als lid van De Groene Sporenwolf nam ik intensief deel aan het PIO-traject. We kwamen zeker vier keer bijeen: in hotel Amrâth, twee keer in kasteel Wolfrath en voor de schetsschuiten op 12 november in het gemeenschapshuis van Nieuwstadt waar gedeputeerde Mackus zich ook nog even liet zien. Hij deed de toezegging dat een prioritering in de PIO-wensen aangebracht zou worden waar ik zelfs begrip voor kon opbrengen. Naar aanleiding van deze vruchtbare avond werd zelfs een boekje gedrukt waarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen stonden die de bewonersgroepen van Holtum en Nieuwstadt hadden ingebracht. Het was een prachtig voorbeeld van burgerparticipatie.

Nog steeds zat ik genuanceerd in dit hele gebeuren, ervan uitgaande dat beide trajecten, zowel PIP als PIO, samen bij de eindstreep zouden aankomen. De laatste maanden begon ik wel al nattigheid te voelen. Zo gaf ik in februari in de krant aan mij zorgen te maken over de financiën voor de leefbaarheid en recent vroeg ik GroenLinks-Statenlid Thea Jetten om schriftelijke vragen te stellen over de financiering van de PIO-wensen. Die vragen bleken niet in vier weken beantwoord te kunnen worden en werden zo over de Statenvergadering van vorige week getild én over het GS-besluit van 30 juni. Mijn twijfel groeide verder.

En gisteren barstte de bom! De twijfel sloeg om in een keiharde bevestiging: er is slechts een potje van 3 ton voor Nieuwstadt. Maar liefst 65 woningen in Nieuwstadt krijgen een te hoge geluidsbelasting op de gevel en wat doet de provincie? Een hogere grenswaarde vaststellen en wat isolatie aanbieden... De inwoners van Nieuwstadt is een jaar lang een worst voorgehouden en op 1 juli 2020 bleven ze met lege handen achter. Heeft de provincie dan helemaal niks geleerd van het PIP Windpark Greenport Venlo? Kom óp zeg, zo ga je toch niet met je eigen inwoners om?! Zo wil je zelf toch ook niet behandeld worden?!

En dan kan de provincie wel wijzen op de 10 hectare aan bomen bij Nieuwstadt maar die komen ver van de kern te staan, bijna in Susteren! En de boompjes betreft wettelijke compensatie dus dit staat los van PIO. Knelpunten ten aanzien van verkeersveiligheid en sluipverkeer schuift de provincie handig onder andere projecten met alle onzekerheden tot gevolg ten aanzien van uitvoering en termijn. Kortom: Nieuwstadt is wederom het schrobputje van een provinciaal project, net als 20 jaar geleden bij Operatie Bottleneck.

Voorzitter, ik roep mijn collega-raadsleden op om een negatief advies af te geven ten aanzien van de uitbreidingsplannen. Werkgelegenheid is zeer zeker belangrijk maar de leefbaarheid in Nieuwstadt is dat óók. Echter, er is nog totaal geen invulling gegeven aan het PIO-traject. Daarom een negatief advies.

Tevens roep ik de leden van de Provinciale Staten op om de vaststelling van het PIP pas te behandelen als er voldoende financiering is gelabeld voor een substantieel deel van de PIO-wensen. Er moet een keiharde koppeling zijn tussen het PIP en PIO. Zonder volwaardig PIO, geen PIP.

Tot slot geef ik ons college de opdracht om alles uit de kast te trekken om alsnog ruimhartige compensatie voor Nieuwstadt uit het vuur te slepen. Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog maar eens: dit kun je maar één keer goed doen!

Vragen art. 33 over 5G: gezondheid, kosten en Omgevingswet | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 11-06-2020 00:00

Na bestudering van de raadsinformatiebrief (RIB) Telecommunicatiewet / 5G van 19 mei 2020, bleven er nog een aantal zorgen en onduidelijkheden. We stelden schriftelijke vragen aan het college.

 

Voor de volledigheid som ik hier de inhoud van die RIB op:

de RIB begint met een kijk van het college op 5G: samenvatting, achtergrond / geschiedenis, de rol van de gemeente, wetgeving, gezondheid en tot slot communicatie (het college verwijst door naar het Antennebureau en de GGD); vervolgens komt een antwoordbrief (dd. 19 mei 2020) van het college op vragen en klachten over 5G vanuit de bevolking; dan is de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 33 van raadslid Wagemans opgenomen, dd. 18 oktober 2019; de RIB sluit af met een brief (dd. 16 april 2019) van staatssecretaris Keijzer (EZK) en minister Bruins (MZS). Het betreft een kabinetsreactie aan de Tweede Kamer ten aanzien van mogelijke gezondheidsrisico’s van 5G.

 

Ik vraag uw aandacht voor de elektrogevoelige inwoners in onze gemeente. Op dit moment lijdt circa 3% van de Nederlanders aan EHS: Elektro Hyper Sensitiviteit. Je bent dan overgevoelig voor allerlei soorten straling door elektromagnetische velden. De klachten die zo iemand heeft vallen vaak onder SOLK: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Voorbeelden van SOLK zijn:

slaapproblemen, ernstige vermoeidheid concentratie- of geheugenproblemen maagklachten, zoals misselijkheid buikpijn of buikkrampen darmklachten, zoals diarree, verstopping, winderigheid (lage) rugpijn en andere spier- en/of gewrichtspijnen, tintelingen hoofdpijn of nekpijn duizeligheid of evenwichtsproblemen hartritmestoornissen, benauwdheid of pijn op de borst oorsuizen (tinnitus)

Als het percentage van 3% juist is, dan zou het circa 1.000 inwoners van Echt-Susteren betreffen die lijden aan EHS. Het vervelende aan EHS is dat het in de nabije toekomst steeds moeilijker wordt om straling te ontvluchten én de hoeveelheid straling alleen maar toeneemt. Bij een voedselintolerantie kun je daar nog rekening mee houden bij boodschappen doen of je keuze van een restaurant. Als je maar niet kunt wennen aan verkeerslawaai kun je je huis (nog) beter isoleren of zelfs een verhuizing overwegen, et cetera. Echter, als ik het goed heb begrepen, zijn er straks om de 100-200 meter 5G-antennes nodig bij de uiteindelijke voltooiing van het 5G-netwerk. Dit zal vooral zichtbaar worden na de veiling van de 3,5 GHz-band, begin 2022. Vele lantaarnpalen, verkeerslichten, bushokjes, reclamezuilen, et cetera zullen dan worden voorzien van een kleine antenne (zgn. small cells), inwendig of gemonteerd aan de buitenkant. 98% van Nederland zal een 5G-dekking krijgen. Kortom: zelfs in een ‘hutje op de hei’ ontkom je dan niet meer aan straling. Ietwat oneerbiedig gesteld: de elektrogevoeligen gaan voor ons de kanarie in de kolenmijn zijn. Zij zullen het als eersten merken als de straling toeneemt. Mogelijk wordt de groep die hinder ondervindt dan groter. Ik vind het een verantwoordelijkheid van het college om hier op zijn minst alert op te zijn door monitoring.

Ik verwacht dat u als college de uitrol van 5G in onze gemeente niet kunt tegenhouden. Dat ga ik u dan ook niet vragen. Ook zal ik geen wetenschappelijke onderzoeken over gezondheidsrisico’s betwisten, of die nu positief, neutraal of negatief uitpakken voor 5G. Maar er zijn wel zorgen om de inwoners met EHS en er zijn nog enkele onduidelijkheden.

 

Vragen ten aanzien van de gezondheid:

Is het college bereid om - als nulmeting - het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om vanaf de activering van de honderden 5G-antennes in en aan straatmeubilair in onze gemeente omstreeks 2023, minimaal vijf jaar lang jaarlijks het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om EHS te erkennen als grond voor toekenning van vergoedingen, in dit geval voor stralingwerende voorzieningen? Denk aan bepaalde kleding, gordijnen, verf, raamfolie, et cetera. Zo nee, waarom niet?

 

Vragen t.a.v. de kosten:

Welke kosten ten aanzien van de infrastructuur voor 5G komen in de toekomst - vooral vanaf de realisering van het 3,5 GHz-netwerk - voor rekening van de gemeente? Hoe hoog zijn die kosten eenmalig en daarna  jaarlijks, indien deze voor rekening van de gemeente zijn? Komen straks de kosten van het energieverbruik van de honderden 5G-antennes voor rekening van de gemeente? Ja of nee? Als er kosten voor rekening van de gemeente zijn, ontvangt de gemeente dan een vergoeding of tegemoetkoming van de Rijksoverheid en/of telecomproviders, of kunt u een declaratie indienen? Als u dit niet met 100% zekerheid weet, is het college dan bereid om hier proactief naar te informeren? Zo nee, waarom niet? Op welke momenten en in welke vorm(en) heeft het college tot op heden gereageerd op de aanpassing van de Telecommunicatiewet bij de Rijksoverheid en/of de VNG? Indien u dit (nog) niet heeft gedaan: waarom niet? Voorbeeld: gemeenten hadden tot begin september 2019 een consultatiemogelijkheid waar bijvoorbeeld de gemeente Maastricht gebruik van heeft gemaakt.

 

Vragen t.a.v. de Omgevingswet:

Kan het college de Omgevingswet (vanaf dat deze ingaat) gebruiken om de gezondheid van onze inwoners te beschermen tegen 5G-straling en dan met name de straling van de honderden 3,5 GHz-antennes? Zo nee, waarom niet? Bepaalde artikelen uit de Omgevingswet bieden overheden kansen om de leefomgeving op een gezonde manier te beïnvloeden. Door de integrale benadering van de leefomgeving via de instrumenten van de Omgevingswet kan gezondheid eerder een plek krijgen in de ruimtelijke afweging. Daarmee kan gezondheid een meer sturende rol krijgen. Ik denk aan de volgende artikelen: In artikel 1.3 van de Omgevingswet staan de maatschappelijke doelen van de wet. Een van die doelen is een gezonde fysieke leefomgeving. Een gezonde leefomgeving ervaren bewoners als prettig, nodigt uit tot gezond gedrag en biedt bescherming tegen negatieve omgevingsinvloeden. In artikel 3.3 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag in de omgevingsvisie rekening moet houden met het voorzorgsbeginsel en andere milieubeginselen. In artikel 2.1 lid 4 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag bij de evenwichtige toedeling van functies (in het omgevingsplan) in ieder geval rekening houdt met het belang van het beschermen van de gezondheid. Over gezondheid in de omgevingsvergunning gaan de artikelen 5.32 en 5.42 lid 3 van de Omgevingswet en de artikelen 8.101 en 8.102 van het Besluit kwaliteit leefomgeving. Heeft het college de mogelijkheid om stralingsvrije of stralingsluwe gebieden aan te wijzen bij de uitrol van de honderden 3,5 GHz-antennes, bijvoorbeeld bij basisscholen en kinderdagverblijven? Zo ja, is het college bereid om van deze mogelijkheid gebruik te maken? Zo nee, waarom niet? Hoeveel antennes van telecomproviders bevinden zich op dit moment in Echt-Susteren? Hoeveel van dit aantal zijn vergunningsvrij geplaatst?

 

In de genoemde RIB verwijst u naar de GGD en het Antennebureau voor meer informatie. Als raadslid wens ik voor de beantwoording van mijn vragen niet doorverwezen te worden naar deze instanties maar wil ik zo volledig mogelijke antwoorden van het college. Sterker nog: ik verwacht dat het college zélf ook antwoord wenst op de vragen over de kosten, toch?! Ook een monitoring van het aantal inwoners met SOLK lijkt mij zeer zinvol. Ongeacht of de SOLK (deels) te wijten zijn aan straling kan een nulmeting in 2020 nuttig blijken in de toekomst. Meten is weten.

 

Ik zie uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

Thijs Wetemans

GroenLinks Echt-Susteren

Raadsvergadering 4 juni 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 05-06-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020 waren alleen de zes fractievoorzitters aanwezig als vertegenwoordigers van de gehele raad. Vanwege corona. Over de achtergrond van deze raadssamenstelling en de inhoud van de vergadering leest u hier. 

 

Gemeenteraden mogen sinds twee maanden vergaderen via video maar aangezien enkele gemeenten hier al 'minder goede' ervaringen mee hebben opgedaan, koos het presidium voor het live aanwezig zijn van een beperkte afvaardiging. Om met slechts zes raadsleden toch rechtsgeldige besluiten te mogen nemen, werd dezelfde opzet toegepast als voor de raadsvergadering van 2 april jl. Er werd namelijk op 2 juni een raadsvergadering uitgeschreven waar geen raadsleden verschenen waarna de raadsvoorzitter een nieuwe vergadering (4 juni) mag uitschrijven waarbij dan geen wettelijk vereist quorum nodig is. Met andere woorden: er mogen dan besluiten worden genomen met een klein aantal aanwezige raadsleden. Op 2 april waren dat er twee en nu dus zes. De volgende raadsvergadering van 9 juli zal weer met alle raadsleden plaatsvinden, echter in een zeer ruime opstelling in de hal van het gemeentehuis. Zodoende kan anderhalve meter afstand worden aangehouden.

Inhoudelijk stonden twee bestemmingsplannen en een reeks conceptbegrotingen van diverse Gemeenschappelijke Regelingen op de agenda: BsGW, Maas-Swalm-Nette, Omnibuzz, Rud, Veiligheidsregio, Westrom, MER en RD Maasland. Raadslid Meulenberg van PNES diende een motie in om het college op te roepen om mogelijke kostenbesparingen in kaart te brengen. Want de gemeentelijke bijdrage van Echt-Susteren aan enkele GR-en rijst de pan uit. De motie werd vooraf ondertekend door alle andere partijen (mede-indieners) en werd uiteraard met unanieme stemmen aangenomen. Ook in enkele andere deelnemende gemeenten is een soortgelijke motie aangenomen.

Tot slot lazen we in de Voortgangsinformatie nog een hoopvol bericht van het college. De Voortgangsinformatie geeft de stand van zaken aan bij moties en toezeggingen die nog niet door het college zijn afgehandeld. Tijdens de raadsvergadering van 9 juli 2019 diende GroenLinks een motie in om de Nieuwe Markt en de voorkant van het gemeentehuis te vergroenen. De update van het college luidt: de randvoorwaarden, mogelijkheden en wensen zijn in kaart gebracht. Vervolgens wordt een conceptontwerp met bijbehorende kostenraming opgesteld. Dit wordt aan het begin van het tweede kwartaal van 2020 verwacht. Na afstemming en goedkeuring door de portefeuillehouders en instemming door college zal e.e.a. worden aangeboden aan de raad. Het concept is gereed en de presentatie aan de verantwoordelijke bestuurders vindt begin juni plaats. Daar komt dus schot in de zaak, mooi! We moeten nog even geduld hebben.

Stay safe, blijf gezond!

Verantwoording fractieondersteuning 2019 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 20-05-2020 00:00

De fracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. GroenLinks Echt-Susteren legt uit wat zij in 2019 met dat gemeenschapsgeld heeft gedaan.

 

De verordening van de gemeenteraad van de gemeente Echt-Susteren omtrent de fractieondersteuning vindt u via deze link:

Verordening fractieondersteuning 2018 

 

In 2018 werd door de raad een nieuwe verordening vastgesteld. Vanaf dat jaar geldt:

Fracties reserveren het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van hun bijdrage ter besteding door die fractie in volgende jaren. De reserve is niet groter dan 100% van de bijdrage die de fractie in een kalenderjaar toekomt.

 

In 2018 werd ook het bedrag voor de fractieondersteuning gewijzigd:

De bijdrage bestaat uit een vast deel per fractie, zijnde een bedrag van €2.000 en een variabel deel voor elke fractie per raadszetel, zijnde een bedrag van €500. Voor GL betekent dit een jaarlijkse financiële ondersteuning van €2.500.

Bovenstaande betekent dat GL in 2019 een bijdrage van €4.092,04 tot haar beschikking had: €2.500,00 (2019) plus €1.592,04 (ongebruikt in 2018). Aangezien de fractie dit bedrag niet geheel benutte - in 2019 werd €2.559,87 uitgegeven - wordt het restant €1.532,17 als 'reserve' doorgeschoven naar 2020.

 

Voor de specificatie verwijzen we naar het PDF-document dat u als bijlage in dit artikel vindt.

Nieuwsbrief mei 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 17-05-2020 00:00

Onze eerste nieuwsbrief is de deur uit! We leggen uit hoe u hem de volgende keer automatisch in de mailbox krijgt.

 

Ons streven is om circa 10 keer per jaar een nieuwsbrief uit te brengen.

Klik HIER voor de Nieuwsbrief van mei 2020.

 

Wilt u de volgende uitgave automatisch in uw mailbox ontvangen?

Dan kunt u HIER uw e-mailadres achterlaten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.