Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam inzichtelijk

1948 documenten

De nut en noodzaak van een nieuw gemeentehuis? Lijst KRAS vraagt duidelijkheid!

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 27-03-2024 12:46

Afgelopen jaar werd de gemeenteraad geconfronteerd met het voorstel de Ark om te toveren tot een luxe vergaderruimte tegen een prijs van minstens 1,5 miljoen euro. Een tijdelijke oplossing omdat het college toentertijd geen tijd had zich bezig te houden met een nieuw gemeentehuis. Tot een maand later de brief binnenkwam dat de wens voor een nieuw gemeentehuis er wel degelijk was en dat het bouwen ervan op korte termijn zou moeten gebeuren. De gemeenteraad werd de afgelopen weken meegenomen aan de hand van twee informatieavonden, puur gefocust op de locatiebepaling van dit nieuwe gemeentehuis.

De informatieavonden

Tijdens de informatieavonden zijn twintig mogelijke locaties gepresenteerd, met een gebrek aan informatie over beschikbaarheid of eigendomssituatie. De raadsleden werd aldus gevraagd om ‘op gevoel’ hun voorkeursscenario’s uit te spreken. De meeste voorkeursstemmen gingen hierbij naar de Mgr. C. Veermanlaan, waar zich tot op heden de Milieustraat bevindt. De drie locaties die uiteindelijk nader onderzocht zouden worden waren de eerdergenoemde Mgr. C. Veermanlaan, de Volkstuintjes (Tuinvreugde) en het voormalige Tase-terrein. De locatie bij de volkstuintjes kon op veel kritiek rekenen en werd ook zonder enige twijfel afgeschreven door zowel wethouder Kes als de burgemeester. Een vierde optie werd als resultaat daarvan toegevoegd; de Zuidzijde van de derde ontsluitingsweg.

College vraagt om aandacht voor bestuurlijke toekomst bij keuze locatie nieuwe gemeentehuis

Als onderbouwing voor de locatie aan de derde ontsluitingsweg gaf wethouder Kes aan dat de grond bij de volkstuintjes ook geschikt is voor woningbouw. Echter, wist de wethouder vervolgens op te merken, namens het college en VD ’80, dat vooral moet worden nagedacht over de bestuurlijke toekomst van de gemeente. Vooral dit laatste vraagt om nadere uitleg. Wordt hiermee voorgesorteerd op een gemeentelijke fusie?

Wij zien, net als het college, dat de derde ontsluitingsweg voor uitdagingen zorgt, waarbij de aankoop van de grond en het bouwen in bijzonder provinciaal landschap de grootste zijn. Ook de andere opties hebben zo hun voor- en nadelen. De grootste voordelen zijnde de grond die reeds in bezit van de gemeente waardoor een aankoop van gronden niet aan de orde is en de ruimte die de locaties bieden waardoor meerdere scenario’s per perceel kunnen worden uitgewerkt.

Lijst KRAS vraagt om een visie inzake gemeentelijke huisvesting

Bij de behandeling van het dossier de Ark heeft Lijst KRAS voorgesteld de focus te leggen op een integrale huisvestinganalyse/-strategie wat betreft de huisvesting van de diverse afdelingen/onderdelen binnen de gemeentelijke organisatie. Een onderbouwde visie van het college met betrekking tot de toekomstige huisvesting het ambtelijk apparaat, mist tot op heden. Waarom wordt nu gevraagd een besluit te nemen over een nieuw gemeentehuis, terwijl een paar maanden eerder het besluit moest worden genomen over de tijdelijke huisvesting van de gemeenteraad in de Ark voor de komende twintig jaar? Hieruit blijkt het ad hoc handelen van het college en ambtelijk apparaat in deze kwestie. In de optiek van Lijst KRAS had een vergelijkende haalbaarheidsanalyse moeten worden opgesteld, waarin meerdere scenario’s geanalyseerd en vergeleken zouden worden. Deze exercitie had hoogstwaarschijnlijk een nieuw gemeentehuis inclusief ruimte voor de gemeenteraad tot uitkomst zou hebben gehad.

Kortom, voordat een keuze kan worden gemaakt over de definitieve locatie van het nieuwe gemeentehuis zal naar de mening van Lijst KRAS eerst een volledige visie moeten worden uitgewerkt over de gemeentelijke huisvesting. Hierbij zouden factoren moeten meewegen als bezettingsgraad, functionele wensen en eisen, duurzaamheid, strategische ligging/spreiding van huisvesting, exploitatie- en onderhoudskosten en verbouwingskosten van bestaande panden. In een dergelijke analyse wordt de visie van het college duidelijk waarbij zij toelichting geven over de ‘bestuurlijke toekomst’ en worden specialistische adviseurs met bewezen ervaring gevraagd om hun expertise. Deze visie en analyse zijn noodzakelijk voor de gemeenteraad om een definitieve keuze te maken voor een toekomstbestendig, functioneel gemeentehuis.

VVD: Onvrede groeit over collegevoorstel school op veld EVC

VVD VVD Edam-Volendam 22-03-2024 06:07

Het lang verwachte aanvullende onderzoek naar schoollocaties is afgerond. Zoals we eerder schreven is de Piramide locatie in een eerder stadium er -tegen afspraken in- doorheen gedrukt, waardoor de Trimaran overblijft. In de themaraad van donderdag 7 maart werd de keuze van het college om de Trimaran op een EVC-veld te bouwen uitgelegd aan alle aanwezigen, waaronder vele sportliefhebbers en omwonenden. De hele gemeenteraad, op het CDA na, was niet overtuigd en had kritische vragen aan de wethouder (CDA) en zijn ambtenaren.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/55110/vvd-onvrede-groeit-over-collegevoorstel-school-op-veld-evc
Vervolgonderzoek opdracht: meer alternatieve locaties en betere uitwerking

In november heeft de gemeenteraad gevraagd om uitstel van de definitieve beslissing om eerst meer onderzoek te doen naar alternatieve locaties en een betere (financiële) onderbouwing. Door het plotselinge besluit over de Piramide locatie vielen er een aantal opties af. Maar er lijkt veel draagvlak te zijn voor herbouw op de huidige locatie of nieuwbouw op de Singel locatie.

Locaties Singel: te klein voor school inclusief parkeren en kindpartner!?

Groot was dan ook de verbazing van alle aanwezige op de themaraad dat de Singel locatie na een korte analyse was afgeschoten. Er was niet genoeg ruimte voor de school inclusief parkeren en kindpartner. Opmerkelijk, want Berend Botje grenst aan de locaties en de parkeerplaatsen van EVC, de atletiek vereniging en de gebedsruimte kunnen dubbel gebruikt worden. Terecht dat vele vragen over dit beperkte onderzoek gesteld werden.

College: herbouw Trimaran is veel duurder vanwege tijdelijke huisvesting

Het college vindt de huidige locatie van de Trimaran geen goede optie, omdat er dan dure tijdelijke huisvesting nodig is en de locatie zich goed leent voor de ontwikkeling van woningen. Op zich terechte redenen, maar het kostenplaatje van de tijdelijke huisvesting was erg hoog ingeschat. Vele vragen en suggesties volgde over alternatieve opties voor dit probleem, om zo deze kosten te drukken. Helaas had het college hier niet veel onderzoek naar gedaan, omdat de voorkeur naar een EVC-veld gaat. Wel gaf de wethouder desgevraagd aan dat als er nog wat geduld is er wellicht een oplossing voor de tijdelijk huisvesting zou kunnen komen. Dat biedt hoop.

EVC-veld heeft geen draagvlak. Hoe nu verder?

Maar de voorkeur van het college is nog steeds voor nieuwbouw van de Trimaran op een EVC-veld. Maar vragen over de uitwerking en (financiële) onderbouwing bleven onbeantwoord, terwijl dat uitdrukkelijk was gevraagd voor het aanvullende onderzoek. Alles wijst erop dat er geen meerderheid is voor het EVC-veld. Maar de alternatieven hebben nog te veel vraagtekens voor een duidelijke beslissing op de volgende raadsvergadering van 21 maart. De VVD zal met een voorstel komen om nogmaals de aanvullende onderzoeksvragen goed uit te werken van de huidige locatie van de Trimaran, inclusief de mogelijkheden van de tijdelijke huisvesting en de Singel locatie. En, belangrijker, om maatschappelijke rust te creëren: de locatie van een EVC-veld te schrappen.

Lijst KRAS pleit voor toekomstbestendige oplossing voor de Trimaran, Piramide én voetbalclub EVC

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 15-03-2024 15:45

Het zal u niet ontgaan zijn dat het college van burgemeester en wethouders de voorkeur uitspreekt een voetbalveld van EVC op te offeren om daar basisschool de Trimaran te bouwen. Lijst KRAS is op z’n zachtst gezegd verbaasd dat het college blijft vasthouden aan dit scenario. Bij de opiniërende raadsvergadering van 23 november werd duidelijk dat verschillende politieke partijen – coalitie- en oppositiepartijen onder wie Lijst KRAS – sterke twijfels hadden bij deze optie. Op 21 maart wordt duidelijk of de coalitie raadsleden van Volendam’80, CDA, Zeevangs Belang en BVNL in staat zijn hun eigen college te corrigeren.

Een (locatie)keuze met impact voor de aankomende 60 jaar!

Het bouwen van een nieuwe school kost miljoenen en een nieuw gebouw kan circa 60 jaar mee. Dit maakt de locatiekeuze voor 2 scholen tot een uniek besluit met grote impact op Edam en haar gemeenschap. Daarom is het van groot belang om kritisch te kijken naar de mogelijke locaties, financiële risico’s af te wegen, de prognose van het aantal leerlingen te volgen en te kijken naar win-win situaties zoals de mogelijkheden voor woningbouw en verbetering van de leefbaarheid in de wijk.

Piramide en Trimaran: verschillend onderwijs op dezelfde locatie is mogelijk De Trimaran is een van de grootse scholen van onze gemeente. Met 320 leerlingen in een verouderd schoolgebouw en een verwachte groei van het aantal leerlingen is het duidelijk dat nieuwbouw nuttig en noodzakelijk is voor deze school. De Piramide kent daarentegen al jaren een dalende trend in het leerlingenaantal. Waar de Piramide in 2018 nog 128 leerlingen telt, is dit aantal gedaald naar 70 leerlingen in 2023. De prognose tot 2037 is dat het aantal leerlingen nauwelijks nog zal groeien. Bovendien zijn de Piramide en de Trimaran communicerende vaten. Dit betekent dat groei van het aantal leerlingen bij de ene school, leidt tot krimp bij de andere school.

Miljoenenstrop bij verdere daling van het aantal leerlingen Piramide

Als de ingezette daling van het aantal leerlingen op de Piramide doorzet, heeft de Piramide over enkele jaren geen bestaansrecht meer, terwijl de Trimaran verder groeit met als risico dat het schoolgebouw uiteindelijk weer te klein wordt voor het aantal leerlingen. Door 2 scholen op 1 locatie te realiseren én door bij het ontwerp rekening te houden met de mogelijkheid om het schoolgebouw aan te passen op basis van het aantal leerlingen, is het gebouw de komende 60 jaar voorbereid op elk mogelijk groei- en krimp scenario van de Piramide en Trimaran. In Volendam zijn de voormalige St. Nicolaasschool en Kennedyschool (tegenwoordig de Samensprong) een goed voorbeeld hoe 2 scholen (gescheiden) functioneerde op 1 locatie. Bovendien is de Langemeerstraat goed bereikbaar en centraal gelegen voor alle Edammers. Ook zorgt een hypermodern schoolgebouw mét andere faciliteiten als een kinderopvang en kindpartners voor een flinke upgrading van de wijk. Samen met het plan van aanpak Singelwijk kan deze ingreep pas écht het verschil maken voor Edam.

Een voorkeursscenario zonder draagvlak

Tot grote verbazing van Lijst KRAS heeft het college bovenstaand scenario aan de kant geschoven en kiest voor een schoolgebouw op één van de velden van EVC. De gevolgen voor het bestaansrecht van EVC maar ook de omwonenden zijn enorm. Omdat de huidige verkeersontsluiting niet voldoet, zal een tweede ontsluitingsweg aangelegd moeten worden met alle verkeersoverlast van dien. Onnodig, als je bedenkt dat er betere alternatieven zijn zonder verliezers.

Gemeenschapsbelang

Het baart Lijst KRAS zorgen dat het college het gemeenschapsgevoel, de mening van betrokkenen en het draagvlak onder de bevolking, niet of nauwelijks meeweegt. Eerder heeft Lijst KRAS tijdens de plannen voor de verhuizing van de RKAV en FC Volendam naar de Purmer veel werk verricht om aan te tonen dat niemand zit te wachten op deze ingrijpende veranderingen. In Edam dreigt nu hetzelfde te gebeuren. Wij hopen dat alle raadsleden op tijd hun ogen openen, voordat op donderdag 21 maart een politieke blunder wordt begaan met als grootste verliezer voetbalclub EVC.

Wordt vervolgd.

Edammer basisscholen: Powerplay coalitie en wethouders

VVD VVD Edam-Volendam 21-02-2024 06:27

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/54915/edammer-basisscholen-powerplay-coalitie-en-wethouders

Edammer basisscholen: Powerplay coalitie en wethouders

In november berichtte de VVD over het uitstel van het besluit om een EVC-veld te gebruiken voor de nieuwbouw van een basisschool. Hierdoor kon er verder onderzoek worden verricht naar alternatieve locaties. Tot grote verbazing van betrokkenen werd tegen gemaakte afspraken in, toch in december plotseling het besluit genomen om de Piramide op zijn huidige locatie te herbouwen. De manier hoe de coalitie en de wethouders, onder aanvoering van het CDA, dit er doorheen drukte viel zeer slecht bij een deel van de gemeenteraad en zeker ook bij sportminnend Edam-Volendam en omwonenden van EVC.

Plan van aanpak Singelwijk: goed plan, verkeerde volgorde

Tegelijk met de discussie over ver-/nieuwbouw van de Trimaran en Piramide deed het college een voorstel om de Singelwijk leefbaarder en mooier te maken. Omdat de twee onderwerpen met elkaar te maken hebben werd voorgesteld om het ‘Plan van aanpak Singelwijk’ ook uit te stellen. Dit kreeg helaas geen meerderheid. In de vergadering van december vond de VVD en een grote meerderheid het plan van aanpak een goed voorstel. Maar door de Piramide kwam de discussie schoollocatie ineens toch aan bod. Jan-Jaap Surie (VVD): ‘Wat als uit het onderzoek blijkt dat de beste nieuwe locatie voor de Piramide niet op zijn huidige locatie is?’ Dit werd door voorzitter De Jong (CDA) terecht snel gestopt, omdat het onderwerp herbouw scholen niet op de agenda stond.

Coalitie drukt herbouw Piramide door

De grootste verrassing kwam pas aan het eind van de vergadering. Voorzitter De Jong (CDA) kwam met een voorstel om direct de locatie van de Piramide op zijn huidige locatie vast te stellen. In de pauze werd de powerplay van de coalitie (VD|80, Zeevangs Belang, CDA en BVNL) en wethouders Tuijp (CDA) en Kes (BVNL) duidelijk en lag er een besluit voor herbouw Piramide op de huidige locatie. De VVD was compleet verbijsterd. Jan-Jaap Surie (VVD): ‘Eerst mogen we het terecht niet hebben over de schoollocaties van de voorzitter en dan komt hij zelf met een voorstel voor een schoollocatie voor alleen de Piramide!’. Naast dat dit onbehoorlijk is, betekent dit een beperking van opties voor locaties van herbouw van de Trimaran. Dit is minachting richting alle sportliefhebbers en de omwonenden, die bij de vorige vergadering in groten getale aanwezig waren.

VVD: Vervolgonderzoek en participatie schoollocatie goed afronden

De gemeente heeft inmiddels het signaal van slechte communicatie met belanghebbenden opgepakt. En heeft meerdere gesprekken gevoerd met omwonenden en EVC. Helaas heeft de VVD wisselende signalen ontvangen over de inhoud van deze gesprekken. Door de instelling van de coalitie en wethouders, is het vertrouwen van de VVD op een goed onderbouwd voorstel flink gedaald. Door de historie van deze voorstellen verwachten wij dat het college ook voor de locatie Trimaran koste wat kost haar zin wil doordrukken: dus voor herbouw van de Trimaran zal de wethouder de EVC een veld ontnemen en de Molenbuurt door de verkeersontsluiting verkeersonveiliger maken. De VVD zal zich blijven inzetten op een volledig afgerond onderzoek om een goed onderbouwd besluit te nemen voor herbouw van de Trimaran.

Lijst KRAS pleit in 2024 voor verstandige financiële keuzes en meer oog voor financiële risico’s

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 24-01-2024 14:35

Tijdens de laatste raadsvergadering van 2023 was er veel te doen over het financiële beleid van de gemeente. Door stijgende kosten voor personeel, (kapitaal)lasten en minder geld vanuit het Rijk om gemeentelijke taken uit te voeren, opereert de gemeente met een steeds krappere begroting. Tegelijkertijd hebben we veel ambities op het gebied van wonen, zorg, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen die allemaal veel geld kosten. Voor 2024 vraagt dit om verstandige keuzes en meer oog voor toekomstige financiële risico’s.

Sturen op risico’s in plaats van verrassingen achteraf

Als voorbeeld wijst Lijst KRAS naar de gemeentelijke CAO verhoging van 2024. In de begroting heeft de gemeente een stijging van 3% opgenomen. Echter heeft Lijst KRAS sinds oktober gewaarschuwd dat dit percentage aanzienlijk te laag is, omdat uit de tussentijdse CAO onderhandelingen al bleek dat de CAO verhoging 6% zou betreffen. Het gevolg hiervan is dat in 2024 de gemeente te maken krijgt met een extra kostenpost van 500 duizend euro, waarvan maar een deel vanuit de Rijksoverheid wordt vergoed. Ook voor 2025 is het waarschijnlijk dat de CAO verhoging te laag is begroot. De gemeente houdt wederom rekening met een loonstijging van 3%, terwijl de schattingen van het CPB m.b.t. het nieuwe CAO voor 2025 uitkomen op gemiddeld 5,6%. Dit zorgt voor vervelende verrassingen achteraf.

Dergelijke risico’s zijn ook terug te vinden bij grote projecten, zoals de derde ontsluitingsweg en renovatie van de Julianaweg. Voor aanvang van deze projecten was een grote inflatiestijging, zoals we dit de afgelopen twee jaar hebben meegemaakt moeilijk voor te stellen. Gaandeweg het project is het zaak om tijdig de prognoses bij te sturen, zodat je tijdig negatieve financiële verrassingen voor bent. Moeilijk, maar nodig wil je de begroting en de financiële uitgaven van projecten onder controle houden. Bij het afvalbeleid werd 1 miljoen euro aan meerkosten over het hoofd gezien, met als gevolg een forse en onverwachte stijging van de afvalstoffenheffing.

Wat zijn de financieel (on)verstandige beslissingen voor 2024?

Boelenspark

De verstandige keuzes die gemaakt moeten worden in 2024 zullen moeten bestaan uit wat noodzaak heeft en wat niet. Een uit het oog springend project waarover besloten moet worden is de renovatie van het Boelenspark. Bij grootschalige renovatie wordt er gesproken over een bedrag van 4 miljoen euro. Een enorm bedrag, waarbij je je kunt afvragen of het in deze tijd verstandig is om een zo’n bedrag te besteden aan een park dat door heel veel mensen wordt gewaardeerd zoals het nu is. Het is zelfs het overwegen waard om het groot onderhoud van circa 1,8 miljoen euro uit te stellen. De reden hiervoor is dat er voor dit onderhoud krediet aangevraagd moet worden, er is geen potje beschikbaar. Er moet in onze ogen direct noodzaak voor onderhoud zijn. Het is verstandiger om een voorziening op te bouwen en vanuit deze spaarpot het onderhoud te verrichten. Op deze wijze wordt de solvabiliteit niet gelijk met een dergelijk bedrag verslechterd, maar periodiek tot het moment dat het onderhoud moet gaan plaatsvinden.

Afvalbeleid

Gezien de kosten van de avondopenstelling is Lijst KRAS het ook oneens met de besparing om de avondopenstelling te sluiten. Het is van belang voor de burger dat de servicegerichtheid van de gemeente van hoog niveau is. Iets wat Lijst KRAS wil blijven nastreven. Gezien de avondopenstelling vooral als doel heeft om de werkende burger van dienst te zijn, vinden wij dan ook dat de avondopenstelling in ere dient te worden hersteld. Daarnaast dient er actie te worden ondernomen

op bedrijven en mensen van buiten de gemeente die gratis hun afval deponeren. Met een pasjessysteem, zoals de ondergrondse afvalcontainers in onze gemeente, is dit wat ons betreft makkelijk te ondervangen. Het systeem is er namelijk al.

Het zijn de eerste stappen die in een groter plan dienen te worden uitgevoerd, waardoor we tot het gewenste resultaat komen. Het motiveren van burgers om beter hun afval te scheiden valt daar ook onder. Afvalscheiding is van groot belang in de strijd tegen de afvalkilo’s, omdat daardoor het aantal kilo’s (door bijv. vochtopname) verminderd wordt en de uiteindelijke rekening voor de gemeente en inwoners lager uitvalt.

Financiële weerbaarheid

Uiteindelijk zal de gemeente in 2026 financieel weerbaar moeten zijn mocht het rijk haar plannen niet of onvoldoende willen veranderen ten opzichte van de bijdrage uit het gemeentefonds. In 2026 wordt de bijdrage uit het gemeentefonds door het rijk bevroren en wordt verwacht dat gemeenten veel moeite hebben om te komen tot een sluitende begroting. Als protestactie hebben veel gemeenten, waaronder onze gemeente, besloten om voor 2026 en 2027 een niet sluitende begroting te presenteren. Begrijpelijk, maar het is wel zaak om de kosten onder controle te houden, zodat het bewust gecreëerde tekort van 2026 niet te veel oploopt met alle financiële gevolgen voor onze inwoners van dien. Het is dus van belang dat de gemeente scherper dan voorheen de kosten controleert en beheerst, zodat we tijdig kunnen ingrijpen als dat nodig is.

Wordt vervolgd.

Fractie Lijst KRAS

Tase-terrein, doorpakken nu.

Lijst Kras Lijst Kras DENK Edam-Volendam 16-01-2024 15:22

Nu de rook van de interne ‘oorlog’ binnen FC Volendam optrekt kunnen we eens temeer stellen dat er niets zo veranderlijk is als de voetballerij. De plannen voor een nieuw stadion in de Purmer, waarbij veel grote sportverenigingen mee zouden verhuizen, kunnen voorlopig in de ijskast. Wat lijst KRAS betreft voorgoed.

Definitieve woningbouw op het Tase-terrein, sportvoorzieningen op huidige plek

Lijst KRAS heeft een duidelijke visie geformuleerd voor wat betreft de ontwikkelingen op en rondom het Tase-terrein, namelijk: het stadion van FC Volendam en RKAV-velden handhaven op dezelfde locatie en op het Tase-terrein worden permanente woningen gebouwd voor zowel starters als senioren. Met een dubbele vergrijzing op komst draagt het ontwikkelen van een aantrekkelijke woonwijk op het Tase-terrein – voor zowel starters en senioren – in onze optiek bij aan een betere doorstroming op de woningmarkt.

Zitten ‘regeltjes’ definitieve woningbouw in de weg?

Het College van burgemeester en wethouders, gesteund door de coalitiepartijen, mikken vooralsnog op tijdelijke woningen (100% sociale huur), in afwachting van een eventuele verhuizing van de FC en RKAV. Zij voeren hiervoor onder andere het argument aan dat regels over de maximale geluidsnormen (veroorzaakt door het stadion) definitieve woningbouw in de weg zouden zitten. Toch blijkt er in de praktijk vaak meer mogelijk dan in eerste instantie lijkt.

Maatwerk leveren en motiveer waarom het wél kan

Onder de nieuwe Omgevingswet (per 1 januari 2024) hebben gemeenten veel ruimte gekregen voor lokaal maatwerk en eigen beleid voor geluid. De gemeente heeft daarmee ruimte om een bestuurlijke afweging te maken waarom definitieve woningbouw op het Tase-terrein wél kan. In de praktijk betekent dit dat als het geluid van het stadion boven een bepaalde grenswaarde (aantal dB) ligt, als compensatie moet worden nagedacht over maatregelen die het geluid verminderen.

Lijst KRAS ziet voldoende mogelijkheden om een definitief plan voor een fraai permanent woningbouwplan te ontwikkelen, waarbij zoveel als mogelijk rekening wordt gehouden met de negatieve aspecten van het stadion. Zo kunnen er geluidsverminderende maatregelen worden getroffen bij de renovatie/uitbreiding van het stadion en liggen er oplossingen in het ontwerp van het nieuwbouwplan. Denk aan het plaatsen van dove gevels aan de kant van het stadion en situering van de woningblokken.

De huidige bebouwing rondom het stadion bewijst dat een twee wekelijks gevuld stadion niet ten koste hoeft te gaan van het woon- en leef genot. Lijst KRAS is ervan overtuigd dat het struikelblok dat ‘geluidsnormen’ heet kan worden weggenomen. Als wethouder Kes haar tanden zet in dit dossier dan kan de ziel van het dorp (de voetbal en onderwijs in de kern) worden gewaarborgd en kunnen er tevens prachtige permanente appartementen/woningen worden gebouwd. Op deze manier krijgt Volendam de entree die het verdient!

Het is nu zaak om door te pakken!

Fractie Lijst KRAS.

Lijst KRAS pleit voor behoud avondopenstelling milieustraat Volendam

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 03-01-2024 15:56

Lijst KRAS heeft met verbazing kennis genomen van het besluit van het College van B&W om de avondopenstelling van de milieustraat in Volendam te stoppen. In december 2021 werd de motie van Lijst KRAS om de avondopenstelling mogelijk te maken namelijk nog raadsbreed gesteund. In tegenstelling tot het College, ziet Lijst KRAS géén aanleiding om de avondopenstelling te stoppen.

Een hoger serviceniveau tegen relatief weinig extra kosten

Hoewel afvalinzameling voor de meeste burgers een vanzelfsprekendheid is, lopen de kosten voor het verwerken van afval steeds verder op. Vanaf 2024 kost het de gemeente Edam-Volendam circa €6.000.000,- per jaar. Als burgers betalen wij hiervoor de rekening, in de vorm van afvalstoffenheffing.  Een deel van de kosten komen voort uit de inzameling van het afval bij de milieustraten in Volendam en Oosthuizen. . De kosten van één avondopenstelling per week bedragen circa €16.500 op jaarbasis. Afgezet tegen de totale kosten voor de verwerking van afval, is dit een relatief klein bedrag voor een  hoog serviceniveau. Wat Lijst KRAS betreft houden we deze service dan ook op peil.

Avondopenstelling gemiddeld 25 keer per avond bezocht                                                                                                                                                Voor veel mensen is de avondopenstelling (van 18:00 uur tot 19:15 uur) het enige geschikte moment om hun afval weg te brengen bij de milieustraat. Uit tellingen blijkt dan ook dat de milieustraat ‘s avonds gemiddeld zo’n 25 keer wordt bezocht. Een behoorlijk aantal in een relatief kort tijdsbestek. Tegelijkertijd zouden volgens het College veel bedrijven (gratis) bij de avondopenstelling hun bedrijfsafval deponeren. Dit mag niet, omdat de gemeente dan een oneerlijke concurrentiepositie neemt ten opzichte van commerciële afvalverwerkers. Ook zou er veel afval uit andere gemeenten worden aangeboden.  Ook Lijst KRAS is van mening dat dit vraagt om een andere aanpak. Het is immers niet de bedoeling dat burgers uit Edam-Volendam opdraaien voor de kosten van het afval van buiten de gemeente of voor bedrijfsafval. Dit vraagstuk staat wat ons betreft los van de avondopenstelling van de milieustraat.

Snijden in kosten, niet in serviceverlening

Lijst KRAS wil een onderbouwd plan van het College waarin oplossingen worden aangedragen om de afvalstapel te verminderen, zonder dat er op voorhand wordt gesneden in de serviceverlening van de gemeente. Bovendien vraagt Lijst KRAS zich af wat dit besluit tot opheffing van de avondopenstelling betekent voor de drukte en verkeersopstoppingen bij de milieustraat op zaterdag. Voor veel burgers is in dit geval de zaterdagochtend het enige moment om hun afval weg te brengen, buiten de reguliere werktijd om.  Door de gemeenteraad half december te informeren over het stopzetten van  de avondopenstelling van de milieustraat per 1 januari 2024, worden raadsleden en burgers met de rug tegen de muur gezet. Voor Lijst KRAS voelt het alsof het College lukraak handelt, zonder dat meerdere scenario’s zijn meegewogen en de politieke partijen hierover zijn gehoord.

Lijst KRAS zal zich (blijven) inzetten voor de avondopenstelling van de milieustraat.

Wordt vervolgd.

Loek Kras stopt na 22-jaar in de gemeenteraad van Edam-Volendam

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 20-12-2023 10:00

Donderdag 14 december werd er afscheid genomen van onze fractievoorzitter en naamgever van de partij tijdens de raadsvergadering in de PX. Vanuit alle politieke partijen en door de burgemeester werd er met lovende gesproken over Loek. Woensdag verschijnt er een interview in de NIVO over zijn motivatie en zijn opvolgers in de fractie van Lijst KRAS. Loek stond bekend als benaderbare en recht-voor-zijn-raap politicus. Daarnaast ging hij altijd door het vuur voor mensen die in de knel zaten. Wij willen Loek bedanken voor alles wat hij heeft betekent voor de gemeente en haar inwoners. Alle energie die hij er de afgelopen 22 jaar heeft ingestopt.

We zullen zijn werk voortzetten met een groeiende groep nieuwe jonge mensen. Loek blijft op de achtergrond betrokken bij de partij. Jan Veerman (Puule) zal de nieuwe fractievoorzitter worden van Lijst KRAS. Wim Kras schuift vanaf januari door naar de positie van raadslid. In de loop van volgend jaar zullen wij ook een nieuwe partijnaam presenteren.

Begin jij ál meer geintresseerd te raken in de lokale politiek, kun jij je vinden in die stukken die onze partij publiceert en heb je zin om een keer mee te praten? Of mee te doen? Kom eens langs op onze fractie vergadering! Meld je aan via fractie@lijstkras.nl of benader een van onze fractie of raadsleden.

Fractie Lijst KRAS.

VVD: Voorstel school op veld EVC slecht onderbouwd

VVD VVD Edam-Volendam 08-12-2023 06:49

Het voorstel om een EVC-veld te gebruiken als nieuwe locatie voor een school heeft voor veel beroering gezorgd. De VVD was ook niet overtuigd van deze keuze en had veel vragen, net als de omwonende en EVC, die met grote aantallen aanwezig waren op de raadsvergadering. Wethouder Tuijp (CDA) reageerde fel, terwijl de kritiek uit de oppositie, coalitie en het belangrijkst, de direct belanghebbenden goed onderbouwd was: de participatie was ondermaats, alternatieven ontbraken en slechte onderbouwing van de huidige keuze

VVD: Voorstel school op veld EVC slecht onderbouwd 

Het voorstel om een EVC-veld te gebruiken als nieuwe locatie voor een school heeft voor veel beroering gezorgd. De VVD was ook niet overtuigd van deze keuze en had veel vragen, net als de omwonende en EVC, die met grote aantallen aanwezig waren op de raadsvergadering. Wethouder Tuijp (CDA) reageerde fel, terwijl de kritiek uit de oppositie, coalitie en het belangrijkst, de direct belanghebbenden goed onderbouwd was: de participatie was ondermaats, alternatieven ontbraken en slechte onderbouwing van de huidige keuzes. 

Slechte participatie 

De omwonenden, de VVD en de rest van de gemeenteraad waren verrast dat ineens een EVC-veld als voorkeurslocatie voor een school werd voorgesteld, terwijl dit in de jaren ervoor nooit als optie op de tafel lag. Eén informatieavond voor de omwonenden en enkele gesprekken met EVC vanuit de gemeente werden als eenrichtingsverkeer ervaren. Het leek alsof de wethouder vooral met de 2 schoolbesturen om tafel heeft gezeten. Jan-Jaap Surie namens de VVD: ‘Gezien alle reacties heeft het college verzuimd om een degelijk participatie traject met de belanghebbenden door te lopen, en niet onbelangrijk, de raad erin mee te nemen’.  

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/54476/Home

Alternatieve locaties: De Singel? 

EVC en de omwonenden hebben zeer goed verwoord dat de groei van EVC wordt belemmerd en dat de verkeersontsluiting een groot probleem wordt in de omliggende wijken. Met de huidige informatie was de meerderheid van gemeenteraad tegen het voorstel om een EVC-veld te gebruiken voor een schoollocatie. Alleen het CDA was voor en VD80 was aan het twijfelen. De VVD denkt dat vernieuwbouw op de huidige locaties en het wisselen van de huidige locaties te snel zijn afgevallen. En ook de locatie Singel zou beter onderzocht kunnen worden. Jan-Jaap Surie: ‘De slechte participatie, onderbouwing van de huidige scenario’s en het onderzoeken van alternatieve scenario’s is volstrekt niet voldoende uitgevoerd om een goede beslissing te nemen’. 

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/54476/College Edam-Volendam wil nieuwbouw zowel Piramide als Trimaran

Vervolgonderzoek andere locaties en meer details 

De VVD en de meerderheid van de gemeenteraad stelde voor om het besluit op dit onderwerp van de agenda te halen van a.s. 14 december en verder onderzoek te doen. Tenzij wethouder Tuijp (CDA) ‘powerplay’ gaat spelen in de coalitie en het voorstel er toch door wil drukken, ziet het er naar uit dat het college en de raad met elkaar gaan bepalen hoe het nu verder moet. Jan-Jaap Surie: ‘Graag zien we in een volgend voorstel een betere onderbouwing, waaronder financieel, toekomstbestendigheid scholen en de effecten op de omgeving, van alternatieve scenario’s’. Hiermee kan de gemeenteraad een afgewogen beslissing nemen die brede steun heeft van alle belanghebbenden.   

Heeft u suggesties, vragen of wilt u ons ook (via een gesprek) zaken meegeven? Dat kan. U kunt ons bereiken via info@edamvolendam.vvd.nl of via onze Facebook-pagina: www.facebook.com/VVDVolendamEdam.  

Fractie VVD Edam-Volendam 

 

Wel of geen veld opofferen van de EVC?

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 06-12-2023 19:53

Afgelopen donderdag kwamen de raadsleden van alle partijen weer bij elkaar om beslissingen te maken over zaken die spelen in onze gemeente. Namens Lijst KRAS werd Jan Veerman benoemd als voorzitter en Nick Doevendans aangesteld als commissielid van de commissie Planning & Control.

De belangrijkste punten op een rij:

Voordat het raadsplein van start ging waren er maar liefst 5 insprekers die spreekrecht hadden aangevraagd om de gemeenteraad en het B&W toe te spreken. Reden hiervoor was hoofdzakelijk het voorstel van het college om een voetbalveld van EVC op te offeren om daar een school op te bouwen. Vorig jaar heeft EVC één van haar velden aan FC Volendam gegeven, en als het college deze plannen door de raad krijgt zou dat betekenen dat EVC binnen twee jaar twee velden verliest! Het bestaan van de club komt daarmee in gevaar en dat was precies wat o.a. voorzitter van EVC Ruud Springer en voorzitter sportplatform en RKAV Volendam Vincent Gruwel de raad duidelijk wilden maken.

Tijdens de behandeling werd al snel duidelijk dat de partijen verdeeld waren. Lijst KRAS gaf aan niks te zien in een opoffering van een veld van EVC voordat de belangen van alle partijen met zorg afgewogen worden. Ook moet de haalbaarheidsanalyse opgezet door de schoolbesturen zelf  grondig onder de loep laat Lijst KRAS weten. Het wensenlijstje dat door beide scholen werd gepresenteerd was volgens ons buiten proportie. Wordt daar kritisch naar gekeken, dan denkt Lijst KRAS dat er genoeg mogelijkheden zijn voor 2 nieuwe scholen zónder dat daar een voetbalveld voor geofferd moet worden. Volgende maand zou er moeten worden besloten over dit onderwerp, Jan Veerman adviseerde namens Lijst KRAS de raad en het college om dit besluit tot nader orde op te schuiven om nog eens goed naar de stukken te kijken en met alle partijen om de tafel te gaan.

Volgende onderwerp was ‘plan aanpak Singelwijk’. Het is bekend dat Lijst KRAS kritisch is over dit plan en de grote bedragen die naar onze mening in onnodige dingen worden gestoken, denk bijvoorbeeld aan de straatcoaches. Om een mening over de nieuwe situatie en plan van aanpak te vormen vindt Lijst KRAS dat we eerst zicht moeten hebben op wat er over de twee scholen in Edam uit het vorige onderwerp wordt besloten.

In de zaal boven stond het voorstel Controleprotocol, voorstellen met betrekking tot de GGD en een presentatie omtrent veiligheid op de agenda. Lijst KRAS, bij monde van Nick Doevendans, heeft bij de financiële onderwerpen omtrent de GGD gepleit dat het noodzakelijk is dat instanties als het GGD en de gemeente beter de basisprincipes op orde gaan hebben bij het begroten. Daarnaast is het voor de gemeenteraad ook handig dat er beter inzicht wordt gegeven welke financiële impact keuzes hebben. In P&C zullen deze gesprekken verder gevoerd moeten worden.

De presentatie veiligheid liet voor Lijst KRAS een zorgwekkend beeld zien als het gaat om de criminaliteit. Waar in de coronajaren de cijfers fors daalden, stijgen de cijfers in 2022 weer naar het niveau van voor corona. Lijst KRAS heeft daarom de voorlopige cijfers van 2023 gevraagd om te kijken of deze trend zich doorzet. Partijen vroegen zich ook terecht af of de focus op drugscriminaliteit wel juist is afgesteld. De gemeente legt de focus op de aanvraag i.p.v. dat dealers etc. in onder andere de Oude Kom worden aangepakt. Lijst KRAS betwijfelt of dit de juiste weg is. In december zal dit onderwerp ter besluitvorming in de raad terug komen.

Tijdens de presentatie werd door de mensen van de veiligheid ook nog aangegeven dat de wild geparkeerde fietsen o.a. bij de Jozef een doorn in het oog is. Echter kunnen zij i.v.m. de verantwoordelijkheden dit niet aanpakken. Lijst KRAS heeft nogmaals gevraagd naar de status van de fietsenstallingen, gezien er een raad gesteunde motie (namens Lijst KRAS) een tijdje terug is aangenomen met de opdracht voor 1 of meerdere fietsenstellingen. Gezien de burgemeester dit onderwerp voorzat, wordt de vraag doorgespeeld naar de verantwoordelijke portefeuillehouder om hier werk van te maken. Wordt vervolgd!

Fractie Lijst KRAS.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.