Nieuws van Lijst Pim Fortuyn Eindhoven in Eindhoven inzichtelijk

240 documenten

Beleidsregels kamerverhuur en woningsplitsing 2019

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 21-11-2019 13:07

Beleidsregels kamerverhuur en woningsplitsing 2019

Meningsvorming/Raadsvoorstel Beleidsregels kamerverhuur en woningsplitsing 2019

Voorzitter, dank u wel,

Al te lang hebben delen van onze stad te maken met overlast en verpaupering van- en door kamerverhuurpanden. En door de overmatige concentratie van kamerverhuurpanden in bepaalde wijken, is het woongenot van veel buurtbewoners ernstig in de verdrukking gekomen. Maar dat niet alleen, ook de waardevermindering van andere panden in deze wijken stonden- en staan nog steeds sterk onder druk.

In Woensel-West woonde een alleenstaande minder-valide man die zijn woning destijds had gekocht voor zijn pensioenvoorziening. Maar vanwege de vele kamerpanden in zijn buurt was er niet één makelaar die zijn goed onderhouden woning kon- of wilde taxeren en voor een redelijke prijs wilde verkopen.

Dus zijn droom om zijn laatste levensjaren in een appartementje te wonen heeft hij kunnen vergeten. Tot zijn dood was deze voor hem veel te grote woning een blok aan zijn been, omdat hij alleen van een AOW’tje moest rondkomen. Voorzitter, waarom heeft het zover moeten komen?

Voorzitter,

Ook bedrijven en universiteiten mogen in navolging wat Philips 100 jaar geleden heeft gedaan, al dan niet in samenwerking met Woningcorporaties, wel meer verantwoording nemen in passende woonruimte voor hen die hier tijdelijk zijn of misschien wel hier blijven wonen.

Los hiervan is ook de Pim Fortuyn-fractie de mening toegedaan dat er in onze stad behoefte is aan kamerbewoning en dus ook aan kamerverhuurpanden. Maar deze maatschappelijke behoefte mag nooit en te nimmer leiden tot overlast, of druk op de omgeving, in welke vorm dan ook in de buurt of wijk.

Voorzitter,

Het heeft even geduurd maar vandaag gaat het over ‘Vaststelling Beleidsregels Kamerverhuur en Woningsplitsing 2019’, die als deze juist en consequent worden toegepast, aan de genoemde overlast een einde moet maken.

In dit document, welke onlosmakelijk deel uitmaakt van het onderhavige Raadsvoorstel, worden een aantal zaken beschreven waar mijn fractie het mee eens kan zijn, zoals:

- Toevoeging van twee nieuwe op slot gebieden.

- Een cirkel van 60 meter, dus een straal van 30 meter vanuit een bestaand pand, zoals beschreven in deze beleidsregels.

- Het instellen van een ambtelijke leefbaarheidscommissie.

En als de Leefbaarheidscommissie goed en serieus haar werk doet, wat in het verleden bij een gebrek aan kwaliteit heeft geleid, tot de huidige onleefbare situatie in bepaalde straten en wijken, kan de cirkel van 60 meter voldoende zijn om overlast te voorkomen.

- De minimale afmetingen van zelfstandige woonruimte en kamers zijn in deze beleidsregels vastgelegd;

- Het opnemen van regels in de vergunning over geluid-beperkende maatregelen zijn geen overbodige regels.

-  Instellen van overgangsrecht voor bestaande, onvolledig vergunde of illegale situaties voor een periode van 1 jaar, waarbij ‘op slot’ gebieden worden uitgezonderd van overgangsrecht, kunnen wij als LPF ook mee eens zijn.

Voorzitter,

Al meerdere keren heeft de LPF gevraagd om bij nieuwe aanvragen ook de 10 % norm te hanteren. Tegelijkertijd zou deze 10 % norm voor het college een instrument kunnen zijn om in bepaalde wijken of straten de kamerbewoning beheersbaar te houden en zo de overlast in de kiem te smoren. Wellicht kan de wethouder het ontbreken daarvan nog eens in heldere bewoordingen uitleggen.

Voorzitter, tot slot,

Wat wij hebben begrepen zijn de voor ons liggende Beleidsregels het hoogst haalbare. Op papier kunnen wij als Lijst Pim Fortuyn hier ook mee eens zijn, mits de Leefbaarheidscommissie haar werk vóóraf in overleg met de buurt serieus uitvoert.

Maar het succes van deze Beleidsregels kamerverhuur en woningsplitsing, dus het voorkomen en beteugelen van overlast en het leefbaar houden van de buurt of wijk, valt of staat met het handhaven van deze beleidsregels.

En wat ik zojuist al eerder heb gezegd voorzitter ontbrak het in het verleden aan goede handhaving. Ik hoop en verwacht van dit college dat zij er op toe zullen zien dat adequate handhaving nu wel in voldoende mate zal plaatsvinden. Elke klacht is er een teveel.

Mijn fractie zal dit proces blijven volgen, als een bok op de haverkist. En ik zeg hier toe voorzitter, dat Eindhovense inwoners die overlast ondervinden van kamerverhuurpanden mij en onze fractie mogen bellen als u als gemeente bij deze handhaving steken laat vallen. Wees gewaarschuwd!

Dank u wel.

Betoog; Rudy Reker

Raadsvergadering Begroting 2020

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 07-11-2019 11:08

5 november 2019

Voorzitter, dank u wel.

Nadat wij vorige week de Begroting 2020 hebben mogen becommentariëren, is het vandaag onze taak om deze begroting wel of niet van onze goedkeursstempel te voorzien. Want deze begroting is de financiële vertaling van het coalitieakkoord en daar zijn wij als Lijst Pim Fortuyn, op een aantal punten niet helemaal mee eens. Dat zult u kunnen begrijpen.

Voorzitter,

Het college heeft n.a.v. onze bezwaren vorige week over; enerzijds de forse toename van het aantal medewerkers en anderzijds de afwachtende houding op het gebied van veiligheid, zoals een bodycam voor de Boa’s een nadere toelichting gestuurd. Wij zijn hiermee op onze wenken bediend.

Toch willen wij u erop attenderen voorzitter dat een organisatie met ca. 1.900 medewerkers gemakkelijker met taken kan schuiven om het aantal nieuwe medewerkers te beperken, dan de warme bakker in Winkelcentrum Woensel.

En niet minder belangrijk is, door met minder medewerkers het gevecht met de bureaucratie aan te gaan. En zeg nu niet dat dit niet kan, u zou het op zijn minste kunnen proberen. Daarom zullen wij motie B.M.14A van de PVDA mee indienen.

Voorzitter,

Na een afwijzing van dit college op onze raadsvragen over bodycams, van mei 2018 en ook uw afwachtende houding van vorige week om Boa’s uit veiligheidsoverwegingen niet uit te rusten met een bodycam, bent u inmiddels van gedachten veranderd. Ook daar zijn wij blij mee en wij wachten vol ongeduld uw voorstel betreffende een pilot af.

Voorzitter, dan de begroting zelf, want gaat het vandaag over. Voldoet deze Begroting 2020 aan de eisen die wij eraan stellen? Zijn de baten en lasten onder de streep in evenwicht? M.a.w. Is deze begroting sluitend?

Op deze drie vragen kunnen wij bevestigend antwoorden.

Dank u wel.

De LPF is voornemens de Begroting 2020 goed te keuren, behoudens

Bijlage 3 - Klimaatbegroting 2020wat bij dit voorstel is gevoegd.

Meningsvorming begroting 2020

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 30-10-2019 19:39

Uitgesproken betoog i.v.m. de Begroting 2020

In twee aparte vergaderzalen mochten de fracties de Begroting 2020 van commentaar voorzien. De beschikbare tijd was 3 minuten per onderwerp, dus is het kiezen wat je wil zeggen. Hierna kunt u de bijdragen lezen van de Lijst Pim Fortuyn fractie.

Sociaal Domein en Volksgezondheid

De transformatie van 2-1-0 is een mooi streven maar nog steeds blijft de vraag gaat dit op de juiste manier, waar is de administratie over de uitstroom van de 2e lijn naar beneden, waarom is er geen duidelijkheid waar de mensen blijven als ze uitstromen en wat de reden is van uitstroom, vallen deze mensen nu in het zwarte gat?

Willen we een duidelijk beeld krijgen of de aanpak die we ingezet hebben werkt is het van groot belang dat bovengenoemde in beeld is. We willen toch niet dat de burger tussen wal en schip beland?

Vorig jaar is bij de invoering van het servicebureau verteld dat dit kostenneutraal zou zijn. Nu gebleken is dat ze bij de afhandeling van de aanvragen dit jaar al een achterstand hebben opgelopen, die nu door externe wordt ingelopen. Extra mensen worden nu aangenomen, kan dit nog steeds kostenneutraal? Als we de begroting mogen geloven wel omdat het budget omlaag gaat maar is dit ook werkelijk zo, of gaat dit ten koste van de ondersteuning aan de burgers?

Mooi te lezen dat we de burgers met een uitkering meer willen ondersteunen om niet in de schuldhulpverlening te laten komen of er sneller uit te laten stromen, maar wat gebeurt er voor de mensen die wel werken maar een salaris op bijstandsniveau ontvangen en ook deze problemen ondervinden, weten zij ook de weg te vinden naar hulp vanuit de gemeente, en wordt deze dan ook geboden?

Bezuinigingen op veel onderdelen binnen het Sociaal Domein, maar als je dan de BBV-indicatoren bekijkt zien we een beeld waar de LPF nog niet blij van wordt.

We zitten qua banen dan wel boven het gemiddelde maar dat geldt ook voor kinderen in armoede, en jongeren die hulp nodig hebben.

Voorzitter,

Opvallend bij het hoofdstuk Sociaal Domein in deze begroting is dat de lasten over 2020, twee en een half miljoen euro lager worden geschat dan in 2019. En de baten zelfs ruim vier miljoen euro lager in deze begroting staan. Dit, terwijl het sociaal domein de laatste jaren toch het zorgenkindje is van dit college.

Voorzitter, Kunt u deze getallen verklaren?

Tot zover.

Uitgesproken door Petra Strijbos

Volksgezondheid en Milieu

Voorzitter, dank u wel,

Cultureel erfgoed

Wat betreft het cultureel erfgoed in onze stad zijn wij van mening dat we moeten streven naar het behoud van de cultuurhistorische bebouwing. Door de Tweede Wereldoorlog en de na-oorlogse sloopwoede zijn er helaas veel historische panden verdwenen. De gemeente moet in samenwerking met de van Abbe stichting ervoor waken dat er nog meer van dit soort panden verdwijnen. Want deze panden vormen het DNA van onze stad en houden het verleden levend. Het is dan ook goed om te zien dat de gemeente in de begroting inzet op transformatie en hergebruik van waardevolle bebouwing ipv deze te slopen.

Media

Voorzitter,

Wat betreft de media zijn we blij met de lokale publieke Omroep Studio040. Zij zorgen ervoor dat de burger geïnformeerd wordt over belangrijke zaken die zich afspelen in onze stad en de regio. Goed dat dit in de toekomst ook het geval blijft en dat ze streven naar meer regionale samenwerking

Afval

Voorzitter,

De afvalinzameling liet nogal te wensen over de laatste tijd. Er was sprake van veel bijzet naast de containers. Enerzijds kwam dit doordat de containers vol zaten, anderzijds door gemakzucht van de burger. Wij zijn als LPF voor strenge handhaving naast het feit dat de containers snel geleegd moeten worden. Is er al een systeem aangebracht waardoor CURE een seintje krijgt als een container vol is? Zo niet, gaat dat systeem er dan nog komen? Graag antwoord van de wethouder. Wij kijken ook reikhalzend uit naar de komst van de nieuwe milieustraat in Acht. Deze milieustraat werd erg gemist in Eindhoven-Noord na de sluiting van milieustraat Esp. Hopelijk zorgt dat er ook voor dat er minder afval in de openbare ruimte wordt gedumpt.

Milieu

Voorzitter,

De verdichting van onze stad naar 300.000 inwoners, kan enerzijds goed zijn voor de belastinginkomsten via de OZB, maar anderzijds trekt dat haar wissel op het milieu. Meer bomen en plantenbakken in het centrum zullen dat niet goed maken.

Het college verkijkt zich op de talrijke bewegingen die mensen moeten maken. De binnenstad met haar vele arbeidsplaatsen en bezoekers wordt door uw beleid moeilijker of in de nabije toekomst helemaal niet meer bereikbaar als je met eigen vervoer komt. Het openbaar vervoer schiet nu al tekort en is voor veel mensen te duur. Ik hoef u niet te vertellen wat deze verschraling voor het MKB en onze lokale economie betekent.

Eveneens verkijkt het college zich op de Smart-Mobility plannen. Op zich is dat prachtig als men zich bevind in het Caribisch gebied of op andere zonnige oorden op deze wereldbol. In Nederland, dus ook in Eindhoven is dat leuk om erbij te hebben maar het zal door ons klimaat nooit een alternatief kunnen zijn of worden van het eigen vervoer, die door moderne toepassingen van brandstoffen steeds schoner worden. Wat het college door haar beleid wel doet is het creëren van files in onze stad. En laat dat nu slecht zijn voor de luchtkwaliteit in dat gebied.

Voorzitter,

Toch begroot het college de lasten van deze post met ruim 7 miljoen euro. Is het college in staat om dit bedrag toe te lichten waaraan het wordt uitgegeven?

Tot zover onze bijdrage.

Uitgesproken door Tjerk Langman

Verkeer, vervoer en waterstaat

Wij als LPF Eindhoven vinden het een goede zaak, dat er geïnvesteerd wordt in een verkeersveilige stad. Zeker voor de kwetsbaren deelnemers in het verkeer is deze begroting een stap in de goede richting. Maar ook het vernieuwen van de verkeersregelinstallaties kunnen wij dan ook alleen maar toejuichen die samen gaat met het verbeteren van de doorstroming.

M.b.t. de nieuwe P+R Genneper Parken hopen wij dan ook dat deze gewoon volgens de planning in 2020 opgeleverd kan gaan worden. Zodat de druk in het centrum afneemt en de GGD Brabant-Zuidoost, samen met de ambulancepost hier hun intrek kunnen doen. De LPF fractie gaat ervan uit dat dit binnen de begrotingscijfers past.

Tot zover,

Uitgesproken door Dennis Klein

Bestuur en ondersteuning

In een gestroomlijnde en platte organisatie, waar iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht, kun je primair meer werk verzetten en tot betere resultaten komen. Secundair daaraan hebben medewerkers meer plezier in het werk, wat leidt naar een lager ziekteverzuim en minder verloop. Het eigenaarschap wat zij dan als een tweede natuur met zich meedragen zal zorgen voor een hogere kwaliteit en minder bureaucratie. Dus een win-winsituatie, waar de inwoners van onze stad van profiteren.

Voorzitter,

Het éérste wat ons als Lijst Pim Fortuyn-fractie in deze begroting dan ook opvalt, is dat het aantal medewerkers met 98 fte’s toe zal nemen en inherent daaraan de personeelslasten met ruim 23 miljoen gaan stijgen. U begrijpt dat de LPF-fractie vindt, dat het college hiermee, op voorhand al een verkeerde weg inslaat.

Voorzitter, graag uw motivatie over dit onlogisch besluit.

Veiligheid

We moeten streven naar een leefbare en veilige stad. Dit laat nu nog flink te wensen over. We hebben te weinig politieagenten en te weinig BOA’s. Daarom moeten we de komende jaren flink investeren in veiligheid met als ultieme doel dat aan iedere wijkagent een BOA kan worden gekoppeld. Samen kunnen ze de leefbaarheid en veiligheid van de wijken sterk verbeteren.

Het is goed om te horen dat minister Grapperhaus nadenkt om in uitzonderlijke gevallen BOA’s uit te rusten met verdedigingsmiddelen zoals pepperspray, handboeien en een wapenstok. De verhuftering van de maatschappij is helaas zover gevorderd dat dit noodzakelijk is. Ook in onze stad.

Om verdere professionalisering van de Eindhovense BOA’s te bewerkstelligen moeten we alvast een pilot starten waarbij de BOA’s worden uitgerust met een bodycam. Niet alleen om bewijsmateriaal te vergaren of om mensen te filmen die opstandig worden maar ook om het handelen van de BOA vast te leggen wat later gebruikt kan worden ter evaluatie.

Tot zover deze bijdrage,

Uitgesproken door Rudy Reker

Economie, Onderwijs en Sport

Voorzitter, u kent ongetwijfeld Artikel 1 van de Nederlandse grondwet, die luidt: ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.’ Enz. Ik mag dan veronderstellen dat onze wethouder die sport in zijn portefeuille heeft zich daaraan zal houden.

Voorzitter,

Tot nu toe is dat niet zo. …… althans bij sportverenigingen. En omdat we de begroting behandelen lijkt mij dit een uitstekend moment om de brief van gisteren van onze gemeente, afdeling Sport even aan te halen.

Vol trots wordt in deze brief de realisatie en vervanging van nieuwe kunstgrasvelden beschreven. Maar bij Eindhoven AV met ca. 1.000 leden voetbalt men al vele jaren op velden die het woord sportvelden geweld aandoen.

Ook de daarlangs gelegen Fontys Sporthogeschool maakt in de week veelvuldig gebruik van deze sportvelden met o.a. discuswerpen en speerwerpen.

Hardnekkig onkruid en een ongelijke grasmat door het gegraaf van konijnen. Blessures liggen daar op de loer, terwijl Eindhoven AV het enige sportpark is in onze gemeente, waar zoveel gebruik van word gemaakt die geen kunstgrasveld heeft. Dat moeten wij als Eindhoven niet willen.

Voorzitter,

Via u, wil ik de wethouder dringend verzoeken om in zijn budget voor 2020 en eventueel nog in 2019 ruimte te maken om z.s.m. Eindhoven AV van een of twee kunstgrasvelden te voorzien en zich nu daarover uit te spreken.

Binnenkort wordt de situatie nog nijpender omdat Waterschap De Dommel twee sportvelden wil onttrekken van Eindhoven AV i.v.m. de drinkwatervoorziening.

Dank u wel,

Uitgesproken door Rudy Reker

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing

Een aantal jaar geleden hebben meerdere coalities de groei van Eindhoven ingezet door te opperen dat we, om alles enigszins betaalbaar te kunnen houden, qua inwonersaantal door zouden moeten groeien naar 300.000 inwoners.

Dit, met als reden, dat dan de bijdrage vanuit het Rijk ook dusdanig toeneemt dat we de benodigde investeringen kunnen doen in de openbare ruimte en dergelijke.

Inmiddels zijn we hier goed mee op dreef, er wordt flink gebouwd en er staat voor de komende jaren nog flink wat op de planning.

Alleen willen wij als Lijst Pim Fortuyn er toch voor waken dat er alleen maar éénpersoons verhuurhokken gebouwd worden. Dit zijn geen volwaardige woningen. Maar zo wordt het wel voorgespiegeld.

Als we echt iets voor de toekomst willen doen, zullen we ook eengezinswoningen moeten bouwen en ook verder moeten kijken. Ook willen wij ervoor waken dat er alleen maar met lokale projectontwikkelaars wordt opgetrokken.

Het voorbeeld van het uitsluiten van dhr. Atom Zhou staat ons nog meer dan duidelijk op ons netvlies. Hij werd a la minuut buiten spel gezet door aanpassing van het bestemmingsplan. Dit heeft de gemeente erg veel geld gekost, wat achteraf niet nodig was geweest.

Maar wat schetst onze verbazing, nu een en ander voor 1,5 miljoen verkocht is, wordt ineens het parkje opgepimpt voor de Dutch Design Week. En ineens is iedereen dolenthousiast.

Maar dhr. Atom Zhou wilde hetzelfde!

Ook missen wij in de begroting een paragraaf gewijd aan Erfgoed en Monumentenzorg. Terwijl we hier ook eerder duidelijke standpunten over hebben ingenomen.

Wat kan de wethouder ons toezeggen wat er voor 2020 gereserveerd wordt voor Erfgoed en Monumentenzorg?

Tot zover onze inbreng.

Uitgesproken door Mari Nijs

Opvangplekken nieuwkomers

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 27-10-2019 10:12

COA op zoek naar duizenden nieuwe opvangplekken

Eindhoven, 27 oktober 2019

Raadsvragen: COA op zoek naar duizenden nieuwe opvangplekken voor asielzoekers

Met antwoord van het college

Geacht college,

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft onlangs aangeven op zoek te zijn naar duizenden nieuwe opvangplekken voor nieuwkomers. Dit omdat het aantal asielzoekers, waar momenteel een plek voor is tegen het maximum aan zit. Gemeenten, waar al eerder asielzoekers werden opgevangen, zouden het verzoek krijgen om dit weer te doen. Door de lange wachttijden bij de Immigratie- en Naturalisatie dienst (IND) die de asielaanvragen in behandeling nemen zitten de huidige opvangcentra vol. Dit komt ook omdat asielzoekers die wel een verblijfsvergunning hebben gekregen niet kunnen uitstromen door een tekort aan woningen.

Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Heeft het COA de gemeente Eindhoven al benaderd om opnieuw asielzoekers op te vangen? Zo ja, wat was hierop uw antwoord?

2. Bent u het met ons eens dat opvang van nieuwe asielzoekers in Eindhoven onverantwoord is, mede omdat we geen geschikte opvanglocatie hebben? Zo nee, dan graag uw toelichting.

In 2018 hebt u het verzoek van de Lijst Pim Fortuyn om de urgentieverklaring voor asielzoekers voor een woning te schrappen naast u neergelegd. Dit leidde toen al tot veel onbegrip van woningzoekenden. Onze stad kampt al jaren met een groeiend woningtekort en nieuwe bouwprojecten kunnen mogelijk niet doorgaan door de zgn. 'stikstofcrisis'. De komst van nieuwe statushouders met een urgentieverklaring zal dit probleem alleen maar verergeren, waardoor de wachtlijst voor een huurwoning nog langer zal worden.

3. Bent u dit met ons eens dat mede daarom de urgentieverklaring voor statushouders nu wel onmiddellijk van tafel moet? Graag ook hier uw toelichting op.

Veel asielzoekers komen uit veilige landen, zij maken geen kans op een verblijfsvergunning maar gaan desondanks niet weg waardoor, zoals de praktijk laat zien de kans groot is dat ze overlast veroorzaken en in de criminaliteit belanden. Dit vraagt weer extra inzet van het politieapparaat die al erg onder druk staat. En dan is het ook nog niet altijd duidelijk welke mensen we precies uit oorlogsgebied binnenhalen, zoals deze week pijnlijk werd aangetoond met de arrestatie van een voormalige jihadistische commandant die oorlogsmisdaden op zijn naam zou hebben staan.

4. Vindt u ook dat dit extra redenen zijn om geen asielzoekers meer in onze stad op te vangen? Zo nee, dan graag uw verklaring over dit besluit?

Tjerk Langman

Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Heeft het COA de gemeente Eindhoven al benaderd om opnieuw asielzoekers op te vangen? Zo ja, wat was hierop uw antwoord?

Nee, de gemeente Eindhoven is niet benaderd door het COA

2. Bent u het met ons eens dat opvang van nieuwe asielzoekers in Eindhoven onverantwoord is, mede omdat we geen geschikte opvanglocatie hebben? Zo nee, dan graag uw toelichting.

Nee, dat zijn wij niet met u eens. Op dit moment heeft het college nog geen standpunt ingenomen over het  al dan niet opnieuw inrichten van een opvanglocatie. Wanneer wij hiertoe een verzoek krijgen zal het college dit verzoek overwegen en hierover een besluit nemen. Een onderzoek naar potentiële locaties zal dan onderdeel uitmaken van die afweging. Het is momenteel niet bekend of er geschikte locaties zijn.

3. Bent u dit met ons eens dat mede daarom de urgentieverklaring voor statushouders nu wel onmiddellijk van tafel moet? Graag ook hier uw toelichting op

Nee, dat zijn we niet met u eens. De instroom van vergunninghouders is in Eindhoven de afgelopen 2 jaar sterk gedaald. Met de woningcorporaties hebben wij afspraken gemaakt om mensen, waaronder vergunninghouders, die met voorrang een woning nodig hebben te helpen. Ook hebben we hiertoe inmiddels afspraken gemaakt met particuliere verhuurders. Wij vinden het van belang om nieuwe Eindhovenaren zo snel mogelijk te integreren in de Eindhovense samenleving, waarbij meedoen in de vorm van een betaalde baan voorop staat. Een plek om te wonen is daarbij noodzakelijk.

4. Vindt u ook dat dit extra redenen zijn om geen asielzoekers meer in onze stad op te vangen? Zo nee, dan graag uw verklaring over dit besluit?

Zoals hierboven aangegeven, heeft het college nog geen standpunt ingenomen over het al dan niet openen van een nieuwe opvanglocatie. Op het moment dat wij dit verzoek ontvangen zullen wij dit in overweging nemen.

Actuele Motie: Gebarentolk

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 01-10-2019 11:35

De ondergetekende heeft de eer de volgende actuele motie aan te bieden

De ondergetekende, lid van de raad van de gemeente Eindhoven;

- Er in Nederland circa 1,3 miljoen mensen zijn die een gehoorverlies hebben.

- Zo’n 10 tot 13 duizend van deze mensen zwaar slechthorend of zelfs doof zijn.

- Er zo’n 30.000 gebarentaalvaardige doven zijn.

- Er ruim 500 gebarentolken zijn.

- Doven en slechthorenden ernstig belemmerd worden in hun communicatie met bv. de gemeente.

- In de gemeente Utrecht sinds kort via de website een live-video verbinding kan worden gestart met een gebarentolk.

- Er onlangs een initiatiefvoorstel is ingediend in de Tweede Kamer om de Nederlandse Gebarentaal (NGT) als officiële taal te erkennen.

- De gemeente Eindhoven voor iedereen toegankelijk moet zijn, dus ook voor doven en slechthorenden.

- De communicatiemiddelen van de gemeente moeten worden geoptimaliseerd om de toegankelijkheid voor deze mensen te waarborgen.

- De huidige chatfunctie van de gemeente ontoereikend is.

- Doven en slechthorenden via de website van de gemeente Eindhoven een live-video verbinding zouden moeten kunnen starten met een gebarentolk die hun vragen kan beantwoorden of afspraken kan maken.

- Dit ervoor zorgt dat alle Eindhovenaren, dus ook doven en slechthorenden, kunnen meedoen in onze stad.

Stelt de raad voor het college te verzoeken:

1. Binnen afzienbare tijd een proef te starten met een gebarentolk die middels een live-video verbinding kan worden geraadpleegd.

2. Alle filmpjes die de gemeente op hun website of op social media plaatst te voorzien van ondertiteling.

3. Daarvoor middelen te zoeken binnen de eigen organisatie.

Tjerk Langman (Lijst Pim Fortuyn), voorsteller

———————————————————————————————————————————

Deze actuele motie is door de wethouder omarmd, zodat deze niet in stemming werd gebracht.

Commissienotitie Werk en Inkomen

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 25-09-2019 11:09

Commissienotitie optimaliseren Werk en Inkomen

Het grootste deel van onze begroting 2020, bijna 44% van ruim 936 miljoen euro komt ten goede aan het Sociaal Domein. Dat is héél veel geld. Daarom is het hemel schreiend dat daar zo weinig vooruitgang in zit. Met meer schakels en dus ook met mensen wil niet zeggen dat het sneller en beter gaat. Wat wél toe neemt is de bureaucratie in het Sociaal Domein, waar te veel geld in verdwijnt.

In de vorige coalitieperiode heb ik daar al eens een keer met de wethouder over gesproken hoe het beter kan, nee … … … hoe het beter moet en beter kan gaan. Vanuit mijn positie heb ik weinig verandering in bemerkt.

En dat in een conjectuur waar héél veel bedrijven om werknemers zitten te springen.

En waar de gemeente alle mogelijkheden heeft om elke werknemen 1 op 1 aan werk te helpen, door het bedrijf financieel te ondersteunen.

Het mes snijdt dan aan twee kanten en dit alles met maar één doel, om de uitkeringsgerechtigde, in deeltijd te laten werken zodat zij deels of helemaal uitkeringsonafhankelijk zijn.

Anderzijds is het zo dat niet elke kandidaat om uiteenlopende redenen, zit te springen om via een bedrijf of participatiebedrijf aan de slag te gaan. Daar zult u verplichte alternatieve werkzaamheden voor moet verzinnen. U mag best streng zijn, met een stok achter de deur. Het geld van onze gemeente is niet van blik.

In deze commissienotie stelt u voor om dit jaar door te gaan met de verbeterde ketenaanpak, hierop versterking aan te brengen en in januari 2020 de balans op te maken. In het bedrijfsleven of de gemeente als uitzendorganisatie zult u hier niet ver mee komen. De banken draaien dan gewoon de geldkraan dicht. Het gaat allemaal te vrijblijvend en de organisatie is te stroperig. Hoe meer schakels er in een ketting zitten, hoe harder deze gaat kraken.

Als laatste alinea in deze notitie lees ik dat in het 3

kwartaal 2019 verder wordt gewerkt aan het optimaliseren van uw ketenaanpak en de raad krijgt in januari 2020 een vervolgvoorstel voorgelegd waarin u uw keuzes voorlegt.

kwartaal is voorbij en ik krijg bij het lezen van deze notitie de indruk dat het optimaliseren van de bureaucratische ketenaanpak belangrijker is dan mensen uit de uitkering te halen. Per kwartaal en op bestuurlijk niveau wordt volgens uw voorstel met de portefeuillehouder de stand besproken. Pas in januari 2020 wordt aan de raad een vervolgvoorstel voorgelegd waarin u uw keuze voorlegt.

Deze werkwijze gaat te langzaam. Hoe de bemiddelaars, om uw mensen zo maar even te benoemen het doen, moet direct resultaat gericht zijn. U als gemeente heeft immers alle gereedschappen en mogelijkheden in huis om de uitstroom naar werk of deeltijdwerk sneller en efficiënter te laten verlopen. Voorzitter, iedereen aan het werk, arbeid adelt.

Boeiende binnenstad.

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 23-09-2019 10:58

In weekblad GROOT EINDHOVEN van 11 september 2019 was het volgende artiklel te lezen

Boeiende binnenstad

De bestrating van de binnenstad in Eindhoven is vanaf begin jaren negentig voorzien van rode klinkertjes, die om meerdere redenen hard aan vervanging toe zijn. Er is nu gekozen voor een nieuwe lijn, een ‘echte Eindhovense steen’ die ook wat mag kosten. De kostbare miskoop van de bestrating op het 18 Septemberplein en de probleemvolle bestrating van 2 miljoen euro op het Catharinaplein hadden voorkomen kunnen worden. Daarom zal deze nieuwe steen eerst uitvoerig getest moeten worden op onder meer slijtvastheid.

Slijt het cement niet harder dan de kiezel die erin is verwerkt waardoor de kiezels na enkele jaren boven het cement uitkomen? Hierdoor zouden het namelijk struikelstenen worden. Is er veilig overheen te lopen als het vriest of er sneeuw op ligt? Is de steen makkelijk en goedkoop te reinigen? Is de steen sterk genoeg als er bestel- of vrachtwagens overheen rijden die moeten laden en lossen? Wat wordt het formaat van deze Eindhovense stenen en hoe worden deze stenen gelegd? In het zand of in cement i.v.m. vervanging na schade of reparaties onder de bestrating? Daar kon men de LPF bij de presentatie nog geen antwoord op geven. Een financiële tegenvaller is dat de aanpassingen ondergronds meer geld gaan kosten dan werd voorzien waardoor het eerdere budget niet toereikend is.

Wat wij als LPF waarderen is het vele extra groen dat in de nieuwe inrichting van de binnenstad wordt opgenomen. Evenals de ondergrondse opvang en afvoer van het hemelwater, dat afgewerkt naar de Dommel wordt geleid. Wel willen wij meer zitelementen en waterornamenten in de binnenstad zien omdat dit voor extra sfeer zorgt. We willen weg van de troosteloze betonnen uitstraling. Weg van de rommelige invulling. Wat ook wij als LPF al jarenlang roepen is dat we meer levendigheid en sfeer willen terugbrengen in de binnenstad. Hopelijk gaan we dat mede door deze nieuwe plannen realiseren.

Uiteindelijk willen wij dat Eindhoven een uitstraling krijgt die men van Brainport City zou mogen verwachten.

Rudy Reker

Hierna slechts 2 links van de vele tientallen, die wij als Lijst Pim Fortuyn aan het fiasco van de Eindhovense bestrating hebben besteed.

Raadsvragen: Islamitische basisscholen

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 12-09-2019 11:36

Islamitische basis- en salafistische moskeescholen

Eindhoven, 12 september 2019

Raadsvragen: Islamitische basisscholen, salafistische moskeescholen met antwoord van het college van B&W

(Met hieronder aanvullende raadsvragen van het CDA)

Geacht college,

Het NRC en Nieuwsuur hebben onderzoek verricht naar de lesstof van salafistische instellingen en Islamitische basisscholen in Nederland. Veel landelijk politieke partijen waren geschokt door de uitkomsten van dit onderzoek. Voor ons niet want dat het islamitisch onderwijs antiwesters is, dat verkondigen wij als Lijst Pim Fortuyn al vele jaren. Gelukkig dat de mainstreammedia hier nu ook aandacht aan besteed en het probleem serieus neemt.

De instellingen en basisscholen verkondigen immers antiwesterse boodschappen en zetten aan tot haat tegen homoseksuelen en Joden. Ook moeten moslimkinderen zich houden aan strenge Islamitische gedrags- en kledingvoorschriften want westerse kleding is volgens hun verwerpelijk. Jongens en meisjes mogen elkaar niet aankijken want dit zou een vorm van ‘zina’ (overspel) zijn. Een uiterst zorgwekkende ontwikkeling dus maar helaas niet nieuws voor onze fractie.

Omdat de LPF van mening is dat het probleem nu echt keihard moet worden aangepakt hebben wij de volgende lijst raadsvragen voor u. Omdat dit probleem zo urgent is zullen we na de beantwoording van deze vragen het onderwerp agenderen voor de meningsvormende vergadering. Want hier moet een stevig debat over worden gevoerd. Voor de LPF is de maat namelijk helemaal vol!

Salafistische moskeescholen

Uit het onderzoek van NRC/Nieuwsuur komt naar voren dat in Eindhoven sterk salafistische instellingen als de Al Fourqaan moskee (je verwacht het niet) les geeft aan kinderen en Islamplanning in wijkhuizen in Eindhoven lessen verzorgd waarin extreme ideeën worden verkondigd.

1. Haatprediker Aboe Aicha is actief voor de stichting Islamplanning. Hij zei 2 jaar geleden in de Eindhovense Arrahmaan moskee dat je ‘iemand nog beter kan feliciteren met een moord dan met kerst’. Is deze haatprediker nog actief voor Islamplanning? En mag hij nog lesgeven en preken in onze stad ondanks zijn extreme en haatdragende uitlatingen?

2. Bent u het met ons eens dat Islamplanning per direct verboden moet worden omdat wij, zoals de raad en het college vaak zeggen, een inclusieve stad zijn waar niemand wordt uitgesloten? Zo nee, gaat u dan andere juridische stappen ondernemen?

3. Bent u van plan om het pand waar Islamplanning is gevestigd te sluiten i.v.m. extremisme?

4. Wat voor actie gaat u ondernemen tegen de Al Fourqaan moskee waar ook salafistische lessen worden gegeven aan jongeren en die in het recente verleden al ontelbare keren negatief in het nieuws is gekomen i.v.m. haatpredikers, jihadisten, dubieuze financiers en banden met de 9/11 terreurcel? Of onderneemt u geen actie en wachten u tot de volgende rel?

5. Stichting Waqf is weg bij de Al Fourqaan moskee en de stichting Alabraar heeft de scepter daar overgenomen. Hoe zijn uw contacten met deze stichting? Werken zij goed samen met de gemeente of zijn ze niet coöperatief?

6. U doet op dit moment onderzoek naar islamitisch onderwijs dat buiten de scholen om wordt gegeven, u hebt eerder al een prediker weggestuurd bij een moskee en u waarschuwde wijkhuizen toen dezelfde prediker daar ook bij islamitische lessen opdook. Waarom hebt u de raad hier niet (vertrouwelijk) over geïnformeerd? Zeker gezien de problemen die onze stad al jaren heeft met islamitische haatpredikers en radicalisering?

Islamitische basisschool

De islamitische scholenkoepel ISBO waar ook de Eindhovense Tarieq Ibnoe Ziyad bij aangesloten is maakt gebruik van het seksuele voorlichtingsboek HELP! Ik word volwassen. In het boek staat o.a. dat meisjes en jongens elkaar niet mogen aankijken en dat Allah homoseksualiteit verafschuwt en dat Allah een compleet volk vernietigde omdat daar homoseksualiteit voorkwam.

Ook vervloekt Allah jongens die op meisjes willen lijken en andersom. Daarnaast gelden er op deze scholen zoals we eerder benoemde strenge gedrags- en kledingvoorschriften.

Het bovenstaande staat haaks op de boodschap die de Eindhovense burgemeester in maart van dit jaar verkondigde in de Tarieq Ibnoe Ziyad school n.a.v. de verschrikkelijke aanslagen op moskeeën in Christchurch. Hij zei toen dat ‘de aanslagen hoe vreselijk dan ook zorgen voor verbroedering in een diverse stad’. Dit vertelde hij in het bijzijn van leden van het college en veel raads- en commissieleden. Het is erg pijnlijk voor onze stad, dat nu bekend is geworden dat juist deze school mogelijk antiwesters lesmateriaal gebruikt of heeft gebruikt, wat juist segregatie in de hand werkt.

7. Gebruikt, of heeft de Tarieq Ibnoe Ziyad dit lesmateriaal ook gebruikt? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u dan treffen?

8. U doet al onderzoek naar islamitisch onderwijs dat buiten de scholen om wordt gegeven, gaat u n.a.v. dit nieuws ook een onderzoek starten naar het islamitisch onderwijs dat in de scholen wordt gegeven?

9. Bent u het met ons eens dat de inspectie van het Onderwijs moet ingrijpen? Deze oproep doet het COC en hoogleraar pedagogiek Micha de Winter ook.

10. Bent u, mede n.a.v. dit nieuws, het met ons eens dat islamitisch onderwijs niet past in onze westerse samenleving en dat we moeten streven naar algemeen onderwijs? Zo nee, waarom niet?

11. Zijn er bestuursleden van deze school ook verbonden aan de Al Fourqaan moskee of de stichting Islamplanning? Zo ja, vindt u dan ook dat het bestuur meteen moet opstappen?

Tjerk Langman, raadslid

Uit de 'oude doos'.

Tien jaar geleden keek de Eindhovense gemeenteraad al massaal weg van de migratie problemen.

Tot nu toe is er niets veranderd.

Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Haatprediker Aboe Aicha is actief voor de stichting Islamplanning. Hij zei 2 jaar  geleden in de Eindhovense Arrahmaan moskee dat je ‘iemand nog beter kan  feliciteren met een moord dan met kerst’. Is deze haatprediker nog actief voor  Islamplanning? En mag hij nog lesgeven en preken in onze stad ondanks zijn  extreme en haatdragende uitlatingen?

We stellen alles in het werk om, wat wij in het beleid ‘problematisch gedrag’ noemen  tegen te gaan en om dit soort sprekers geen voet aan de grond te laten krijgen in Eindhoven. Bij problematisch gedrag gaat het vaak niet om strafbare feiten, maar om gedragingen die op de lange termijn de democratische rechtsorde aantasten.  De 3-sporen aanpak (dialoog, confronteren en handhaven) is de leidraad die gehanteerd wordt om problematisch gedrag aan te pakken. De Arrahmaan moskee gaf destijds aan dat Aboe Aicha niet actief is binnen de moskee. De stichting Islamplanning geeft, na onze vraag hierover, aan dat Aboe Aicha op dit moment niet actief is als gastdocent.

2. Bent u het met ons eens dat Islamplanning per direct verboden moet worden omdat  wij, zoals de raad en het college vaak zeggen, een inclusieve stad zijn waar niemand  wordt uitgesloten? Zo nee, gaat u dan andere juridische stappen ondernemen?

Het is niet aan ons om stichtingen te verbieden. Echter, als de grenzen van de wet worden overschreden wordt handhavend opgetreden. Uiteraard blijven wij ook alert op signalen van problematisch gedrag.

3. Bent u van plan om het pand waar Islamplanning is gevestigd te sluiten i.v.m.  extremisme?

Nee.

4. Wat voor actie gaat u ondernemen tegen de Al Fourqaan moskee waar ook  salafistische lessen worden gegeven aan jongeren en die in het recente verleden  al ontelbare keren negatief in het nieuws is gekomen i.v.m. haatpredikers, jihadisten,  dubieuze financiers en banden met de 9/11 terreurcel? Of onderneemt u geen actie  en wacht u tot de volgende rel?

We hebben een open en constructieve verstandhouding met het bestuur van de Al Fourqaan moskee. Zoals we dat met alle partijen in onze stad willen hebben. Er is nu geen reden om actie te ondernemen richting de Al Fourqaan moskee, anders dan te blijven investeren in de goede verstandhouding.

5. Stichting Waqf is weg bij de Al Fourqaan moskee en de stichting Alabraar heeft de  scepter daar overgenomen. Hoe zijn uw contacten met deze stichting? Werken zij  goed samen met de gemeente of zijn ze niet coöperatief?

Net als met alle moskeebesturen is ons contact ook met het bestuur van Alabraar  goed.

6. U doet op dit moment onderzoek naar islamitisch onderwijs dat buiten de scholen om  wordt gegeven, u hebt eerder al een prediker weggestuurd bij een moskee en u  waarschuwde wijkhuizen toen dezelfde prediker daar ook bij islamitische lessen  opdook. Waarom hebt u de raad hier niet (vertrouwelijk) over geïnformeerd? Zeker  gezien de problemen die onze stad al jaren heeft met islamitische haatpredikers en  radicalisering?

Het is goed om aan te geven dat de eerste uitzending van Nieuwsuur over het informele onderwijs ging en over problematische vormen van prediking en onderwijs bij bijvoorbeeld moskeeën en wijkcentra. Formeel islamitisch (primair) onderwijs is van een wezenlijk andere orde dan de lessen die in het informele circuit verzorgd worden. De raad is niet actief geïnformeerd omdat de genoemde prediker door de moskee zelf is weggestuurd.

7.  Gebruikt, of heeft de Tarieq Ibnoe Ziyad dit lesmateriaal ook gebruikt? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u dan treffen?

Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyadis maakt gebruik van het boek “Help! Ik word volwassen”. Hoewel wij als gemeente niet gaan over de inhoud van het lesmateriaal keuren wij bepaalde inhoud daaruit wel af. Daarom is  de gemeente het gesprek aangegaan met het bestuur en de directrice van de basisschool.  In het gesprek heeft de school een toelichting gegeven op het lesmateriaal en de manier waarop zij het lesmateriaal gebruiken. Het boek wordt in hoofdlijnen behandeld. Hierbij wordt aan de kinderen uitgelegd hoe het in de boeken (Koran en Soenna) staat beschreven (de norm), maar belangrijker nog wordt aan de kinderen uitgelegd wat dat betekent in de context van de Nederlandse samenleving. Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyadis geeft aan niet bij te willen dragen aan het krijgen van afkeer van de Nederlandse maatschappij, maar zegt juist aan te willen geven  dat je mag zijn wie je wil zijn binnen onze inclusieve en pluriforme samenleving. ISBO heeft inmiddels een uitgebreidere toelichting op de lesstof opgesteld en verspreid onder de aangesloten scholen.

8. U doet al onderzoek naar islamitisch onderwijs dat buiten de scholen om wordt  gegeven, gaat u n.a.v. dit nieuws ook een onderzoek starten naar het islamitisch  onderwijs dat in de scholen wordt gegeven?

Nee, dat is de bevoegdheid van de onderwijsinspectie.

9. Bent u het met ons eens dat de inspectie van het Onderwijs moet ingrijpen? Deze  oproep doet het COC en hoogleraar pedagogiek Micha de Winter ook.

Dat is aan de Onderwijsinspectie. Mocht er sprake zijn van aantasting van de  democratische rechtsorde middels het tentoonspreiden van problematisch gedrag of  gedragingen, moet en zal het betreffende bevoegde gezag optreden.

10. Bent u, mede n.a.v. dit nieuws, het met ons eens dat islamitisch onderwijs niet past  in onze westerse samenleving en dat we moeten streven naar algemeen onderwijs?  Zo nee, waarom niet?

Nee, want de vrijheid van onderwijs en religie zijn grondrechten.

11. Zijn er bestuursleden van deze school ook verbonden aan de Al Fourqaan moskee of  de stichting Islamplanning? Zo ja, vindt u dan ook dat het bestuur meteen moet  opstappen?

Er zijn geen signalen bij ons bekend dat bestuursleden van Tarieq Ibnoe Ziyad  verbonden zijn aan de Al Fourqaan moskee en/of Stichting Islamplanning.

Eindhoven, 8 oktober 2019.

Raadsvragen CDA aanpak van salafistische moskeescholen,

Den Haag, september 2019

Met antwoord van het college van B&W

Geacht college,

Op 10 september berichtte NRC Handelsblad en actualiteitenprogramma Nieuwsuur over salafistische moskeescholen in Nederland. Het salafisme is een fundamentalistische stroming binnen de islam, die niet gevolgd wordt door de meeste moslims. Binnen het salafisme worden waarden gepredikt die rechtstreeks indruisen tegen de rechtsstaat en tegen veel alledaagse omgangsvormen die we in Nederland belangrijk vinden.

Wij zijn voor een inclusieve stad en willen de kloof tussen verschillende bevolkingsgroepen dichten. Dit soort gedachtengoed staat daar haaks op. Kinderen worden geleerd zich af te zetten tegen de samenleving waarin zij opgroeien. Dit is een serieus probleem – een probleem dat we lange tijd hebben onderschat. Het is belangrijk dat iedereen dit probleem onderkent en dat het de nodige aandacht krijgt en houdt.

Daarom vindt het CDA dat dit probleem snel opgepakt en opgelost moet worden; directe actie is vereist. Daarom, aanvullend op de schriftelijke vragen van de LPF (d.d. 12-9-2019), de volgende vragen:

1. Wethouder, bent u met ons eens dat het salafisme en deze radicale denkbeelden, niet in onze stad thuishoren? Welke acties heeft het college ondernomen om onze gemeente te vrijwaren van ‘scholen’ met sterke salafistische invloeden?

BOEK “Help ik word volwassenen”

De minister van Onderwijs Arie Slob heeft aangegeven de onderwijsinspectie in te schakelen. In Eindhoven is de Islamitische basisschool Tarieq Ibnoe Ziyadis aangesloten bij de scholenkoepel IBSO;

2. In Rotterdam verschillende islamistische scholen hebben aangegeven niet meer gebruik te maken van het omstreden boek. Wordt door de BS Taquier ook gebruikt gemaakt van het boek ‘Help, ik word volwassen’? Gaat het college in gesprek met de school hierover? Wat voor actie worden genomen om een afkeer van de Nederlandse maatschappij te voorkomen (“wees vriend alleen met gelovigen” “kleed je niet als de ongelovigen” “geen oogcontact met het andere geslacht”staat in een stencil dat in de lessen wordt gebruikt)? 3. Hoe gaan we de kloof proberen te dichten? Hoe kunnen we moslimgemeenschap helpen radicale elementen buiten de deur te houden?

4. Hoe zorgen we dat niet-salafistische moslims hierin een grotere stem krijgen en niet te maken krijgen met intimidatie?

5. Een inclusieve stad is een stad waar iedereen is welkom; een stad waar iedereen, waar LHBTI thuis voelen: een kleurrijke stad, daar zijn we trots op. Vanaf 9-9-2018 alle MBOs zijn verplicht om LHBTI acceptatie te beoverderen. COC Nederland heeft zich daar lang voor ingezet en is blij met het resultaat. Gebeurt dit ook bij Islamitische scholen? En andere basisscholen? Wethouder vindt u dat een acceptatiecampagne bij elke school gedragen moeten worden?  Wij zien graag uw schriftelijke antwoorden binnen de gestelde termijn van dertig dagen tegemoet.

Met vriendelijke groet, Namens de CDA-fractie

Antwoord van burgemeester en wethouders (CDA)

1. Wethouder, bent u met ons eens dat het salafisme en deze radicale  denkbeelden, niet in onze stad thuishoren? Welke acties heeft het  college ondernomen om onze gemeente te vrijwaren van ‘scholen’ met  sterke salafistische invloeden?

Het salafisme is een stroming binnen de Islam en niet per definitie problematisch.  Binnen het salafisme bevindt zich echter een groep die de grenzen van onze democratische rechtsorde opzoekt en er soms overheen gaat. Dit noemen we  problematisch gedrag. Ook al is problematisch gedrag niet altijd strafbaar en begeeft  het zich vaak in een grijs gebied, dan nog tolereren we dat niet in onze stad. Om dit  aan te pakken hanteren we de zogenaamde 3-sporen aanpak (dialoog, confronteren  en handhaven).

2. In Rotterdam verschillende islamistische scholen hebben aangegeven  niet meer gebruik te maken van het omstreden boek. Wordt door de BS  Taquier ook gebruikt gemaakt van het boek ‘Help, ik word volwassen’?  Gaat het college in gesprek met de school hierover? Wat voor actie  worden genomen om een afkeer van de Nederlandse maatschappij te  voorkomen (“wees vriend alleen met gelovigen” “kleed je niet als de  ongelovigen” “geen oogcontact met het andere geslacht”staat in een  stencil dat in de lessen wordt gebruikt)?

Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyadis maakt gebruik van het boek “Help! Ik word volwassen”. Hoewel wij als gemeente niet gaan over de inhoud van het lesmateriaal keuren wij inhoud als de hierboven geciteerde uitspraken af. Daarom is  de gemeente het gesprek aangegaan met het bestuur en de directrice van de basisschool.  In het gesprek heeft de school een toelichting gegeven op het lesmateriaal en de manier waarop zij het lesmateriaal gebruiken. Het boek wordt in hoofdlijnen behandeld. Hierbij wordt aan de kinderen uitgelegd hoe het in de boeken (Koran en Soenna) staat beschreven (de norm), maar belangrijker nog wordt aan de kinderen uitgelegd wat dat betekent in de context van de Nederlandse samenleving. Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyadis geeft aan niet bij te willen dragen aan het krijgen van afkeer van de Nederlandse maatschappij, maar zegt juist aan te willen geven  dat je mag zijn wie je wil zijn binnen onze inclusieve en pluriforme samenleving. ISBO heeft inmiddels een uitgebreidere toelichting op de lesstof opgesteld en verspreid onder de aangesloten scholen.

3. Hoe gaan we de kloof proberen te dichten? Hoe kunnen we  moslimgemeenschap helpen radicale elementen buiten de deur te  houden?

Door gezamenlijk met de moskeebesturen de weerbaarheid van hen en hun bezoekers te vergroten en het aanpakken van problematisch gedrag of gedragingen via de 3-sporen aanpak. Tevens worden ouders, kinderen, scholen, buurthuizen etc. door verschillende trainingen en/of (informatie)bijeenkomsten versterkt in de weerbaarheid.

4. Hoe zorgen we dat niet-salafistische moslims hierin een grotere stem  krijgen en niet te maken krijgen met intimidatie?

Samen met onze professionals in de stad, moskeebesturennetwerk en het informele netwerk is hier continu aandacht voor. Intimidatie is een vorm van problematisch gedrag en wordt dan ook niet getolereerd en aan de hand van de 3-sporen aanpak aangepakt.

5. Een inclusieve stad is een stad waar iedereen is welkom; een stad waar  iedereen, waar LHBTI thuis voelen: een kleurrijke stad, daar zijn we trots  op. Vanaf 9-9-2018 alle MBOs zijn verplicht om LHBTI acceptatie te  beoverderen. COC Nederland heeft zich daar lang voor ingezet en is blij  met het resultaat. Gebeurt dit ook bij Islamitische scholen? En andere  basisscholen? Wethouder vindt u dat een acceptatiecampagne bij elke  school gedragen moeten worden?

Het bevorderen van LHBTI acceptaties is verplicht op alle basisscholen en middelbare scholen sinds 2012. Daarnaast is er sinds 2015 ook nog een wettelijke bepaling rondom sociale veiligheid van leerlingen in werking getreden. De onderwijsinspectie ziet toe op het nakomen van deze wettelijke verplichtingen. Wij zien geen rol en aanleiding om een acceptatiecampagne onder basisscholen op te starten.

Vanavond is er om 19:30 uur een ...

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 04-09-2019 09:44

Vanavond is er om 19:30 uur een feestelijk 🎉 moment in Berkhout, bij de gymzaal naast café 'de Ridder' wordt er een gevelbord onthuld door o.a. Gymvereniging Olympia Berkhout. Iedereen is welkom! En ben je er toch, probeer dan direct een les aerobics/steps om 20:00 uur of sluit om 20:15 uur aan bij de Wandelbootcamp voor volwassenen 😃 September = Sportmaand 🤸‍♀️⚽️🏸🏊‍♂️🤺