Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

773 documenten

Plan nu: 1-op-1 afspraak met lijsttrekker Jorien Migchielsen

D66 D66 Eindhoven 07-09-2021 09:00

Interesse in het raadslidmaatschap? Of juist niet en wil je meer weten?

Maak nu een 1-op-1 afspraak via Calendy: https://calendly.com/jorienmigchielsen

Toegankelijkheid gemeentehuis

SP SP PvdA Eindhoven 03-09-2021 18:56

Enkele weken geleden heeft Anneke (voorzitter) de rolstoel toegankelijkheid van het gemeentehuis in Eindhoven getest. 

 

Wat viel er op: Het rolstoel liftje wat er is, is erg klein. Met een grote electrisch rolstoel of een rolstoel met vooruit stekende steunen, een rolstoel met voorzetstuk of met een scootmobiel kan je er niet op. Ook is deze lift geregeld kapot,

 

De (tijdelijke) hellingbaan die ze als nood geplaatst is is veel te stijl. Als roller is het moeilijk om hier met een handbeweging rolstoel op te komen. Ook als je er vanaf moet is hij duidelijk te stijl. Dit geldt ook voor mensen met een rolator of kinderwagen. 

 

Jannie heeft hierover vragen gesteld in de gemeenteraad samen met de PvdA:

1 Vindt u het net als onze fracties beschamend dat ons stadhuis al zo lange tijd niet goed toegankelijk is voor mensen met een beperking?

2 Bent u met ons van mening dat alleen het repareren van de lift onvoldoende soelaas biedt

3 Wat gaat u doen om zo snel mogelijk weer een gastvrij en voor iedereen toegankelijk "Huis van de stad" te maken van ons stadhuis.

4 Wanneer is het Eindhovense stadhuis goed toegankelijk voor mensen met een beperking.

 

Deze vragen zullen 14 september behandeld worden in de rondvraag in de Eindhovense raad.

Meld je aan voor een werkgroep!

D66 D66 Eindhoven 14-07-2021 20:00

Heb je een visie, expertise of gewoon interesse in een van de onderwerpen onderaan deze pagina? Meld je dan aan voor een werkgroep!

Je komt in contact met mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Je kunt je expertise inzetten om anderen te helpen of om meer kennis op te doen over een onderwerp dat je interessant vindt. Als werkgroep kun je naar eigen inzicht interessante activiteiten organiseren voor de leden, gefaciliteerd door het bestuur. Als werkgroep kun je om advies of input gevraagd worden door de fractie. Je levert als werkgroep input voor het verkiezingsprogramma. &&&&
Naam
Voornaam Achternaam
E-mailadres(Vereist)
Werkgroep(en):(Vereist)
Armoede & schulden
Cultuur
Duurzaamheid
Economische ontwikkeling
Inclusiviteit
Gezondheid
Wijken & binnenstad
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Marcel Oosterveer keert terug als wethouder

VVD VVD Eindhoven 16-06-2021 09:58

Wethouder Marcel Oosterveer keert binnenkort terug als wethouder Financiën en bedrijfsvoering van de gemeente Eindhoven. Oosterveer werd sinds december vervangen als wethouder, hij was sindsdien herstellende van een ernstige netvliesloslating. Het ziekteverlof loopt binnenkort af. Marcel Oosterveer keert met vertrouwen en energie terug in het college van Burgemeester en Wethouders.

In december heeft de gemeenteraad Joost de Jong benoemd als vervangend wethouder. De VVD-fractie is Joost zeer erkentelijk voor zijn betrokkenheid en inzet als vervangend wethouder. Joost heeft als volwaardig wethouder de waarneming vervuld, het toont lef en dienstbaarheid om op een dergelijke manier aan de slag te gaan.

Woensdag 14 juli aanstaande zal Marcel Oosterveer weer aan de slag gaan en zijn taken oppakken. De afgelopen maanden heeft Marcel gewerkt om zo goed mogelijk om te gaan met zijn visuele beperking, zowel voor werk- als privé-gerelateerde aspecten. Marcel voelt zich goed en is gemotiveerd om weer aan de slag te gaan.

We danken iedereen die de afgelopen maanden betrokkenheid heeft getoond bij de gezondheid van Marcel. De komende weken zal Marcel gebruiken om verder aan zijn herstel te werken. De VVD-fractie heeft er vertrouwen in dat Marcel de taken van wethouder weer op zich kan nemen. Ze wenst hem veel succes en bedankt Joost voor zijn inzet. 

Dag van de ondernemer!

VVD VVD Eindhoven 20-11-2020 02:01

Vandaag op 18 november is het weer dag van de ondernemer. Juist nu in deze tijd waarin ondernemers en ZZP'ers het erg moeilijk hebben en de toekomst onzeker is staan we stil bij wij zij voor ons betekenen. Om alle ondernemers te danken hebben we Simon de Wit (Oriëntal Greenhouse) en Ruud Bakker(Dommel 18) een bloemetje aangeboden.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/41698/dag-van-de-ondernemer

Ruud is voorzitter van de KHN Eindhoven (Koninklijke Horeca Nederland) en hij heeft samen met Simon tijdens deze coronacrisis al meerdere acties georganiseerd. Bijvoorbeeld een actie om de zorgmedewerkers te danken door maaltijden aan te bieden eerder dit jaar. En nu de zorg handjes tekort komt hebben ze geregeld dat horecapersoneel aan de slag kan door bijvoorbeeld koffie te schenken in zorginstellingen. Al 250 mensen hebben zich aangemeld. Een absolute win-win!

Door de onzekerheid van coronacrisis moeten ondernemers creatief zijn om voor haar personeel te kunnen zorgen en de crisis te overleven. Deze heren laten zien dat naast creativiteit ze ook een heel groot hart hebben en een groot positief verschil maken voor anderen in Eindhoven.

Initiatiefvoorstel meldpunt arbeidsuitbuiting

CDA CDA Eindhoven 18-09-2020 09:45

Woensdag 16 september presenteerde Miriam Frosi ons initiatiefvoorstel aan de gemeenteraad. Het initiatiefvoorstel gaat over het opzetten van een lokaal meldpunt in onze stad tegen arbeidsuitbuiting. Arbeidsuitbuiting, een vorm van moderne slavernij, is spijtig genoeg een realiteit voor zo’n 4800 inwoners en werknemers in onze regio. Een jaar geleden las ik een artikel op EindhovenNews, ‘Land of milk and honey?’. De journalist beschrijft in detail zijn ervaringen met uitbuiting en laat zien hoe arbeidsuitbuiting werkt en hoe mensen zonder respect en op een inhumane manier als objecten worden behandeld. Afgelopen jaar hebben wij veel contact gehad met slachtoffers van arbeidsuitbuiting. We hebben veel schrijnende verhalen gehoord. De Poolse undercoverjournalist die bij de Jumbo gewerkt heeft, bracht vorig jaar artikels uit over de schrikbarende situatie van arbeidsmigranten. We wonen in een van de slimste regio’s ter wereld, we hebben een fantastisch eco-systeem gecreëerd... en toch is de Brainportregio niet voor iedereen het land van melk en honing. Juist voor deze mensen willen we opkomen! Het CDA wil er met dit initiatief voor zorgen dat de gemeente haar regierol oppakt. Het lokale meldpunt biedt aan de slachtoffers van arbeidsuitbuiting de mogelijkheid om klachten in te dienen die vervolgens door de arbeidsinspectie opgepakt zullen worden. De samenwerking met verschillende instanties wordt op deze manier effectief en efficiënter. Daarnaast wordt door middel van trainingen een deel van het ambtelijk apparaat bewuster gemaakt van de signalen van arbeidsuitbuiting. Zo kunnen we gezamenlijk strijden tegen arbeidsuitbuiting en van Eindhoven een warm thuis voor iedereen maken! Miriam Frosi, raadslid CDA Eindhoven Marianne Buenen, commissielid CDA Eindhoven Hieronder de spreektekst van Miriam Frosi bij het initiatiefvoorstel: Beste collega’s van de raad en mensen online, Vandaag wil ik jullie het initiatiefvoorstel voor een unieke pilot, “Lokaal meldpunt arbeidsuitbuiting”, kort toelichten. Ik ben er trots op wat we, voor onze stad en voor onze regio, met dit IV kunnen realiseren! Samen. We leven in een rijk land, de regio Eindhoven is het kloppende hart van de Nederlandse economie! Brainport heeft de terechte nationale en internationale aandacht gekregen; de eco-systeem werkt. En daar zijn we natuurlijk hartstikke trots op! Maar zoals onze wijze voorouders ons vertelden: Nihil est ab omni parte beatum Niets is perfect; zelfs de mooiste rozen hebben doornen. Een arbeidsuitbuiting is voor ons een doorn in het oog. Dames en heren van de raad, weten jullie hoeveel mensen slachtoffer zijn van arbeidsuitbuiting? 900.000 in ons land! Door gerekend zijn dat er circa 5.000 in Eindhoven! Arbeidsuitbuiting is meer dan slecht werkgeverschap! Het is mensen van hun waardigheid beroven, mensen zonder respect behandelen, mensen als objecten gebruiken! Wat betekent het concreet: Mensen worden om 4uur ’s nachts gebeld om direct te komen werken, werken in onveilige werkomstandigheden voor 80 uur per week voor een prikkie en een flink bedrag wordt op het al geringe salaris ingehouden voor de huisvesting…500€ voor een kleine gedeelde ruimte. Deze mensen wordt hun vrijheid ontnomen. Ook tijdens de Coronacrisis is duidelijk geworden hoe schrijnend de situatie kan zijn. Zieke mensen worden gedwongen te komen werken. Of moeten wel komen werken want ze kunnen het geringe salaris niet missen. De ongelijkheid wordt pijnlijk zichtbaar. Deze kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt worden harder geraakt. Armoede neemt toe. We moeten in actie komen! Daarom willen we een meldpunt arbeidsuitbuiting opzetten in onze gemeente voor de MRE (/Metropoolregio Eindhoven) die dichtbij de kwetsbare mensen is. Een 24/7 mogelijkheid om te melden en indien gewenst (voor de minder digitale bekwame personen) een fysieke plek waar de klachten ingediend kunnen worden (ook anoniem). Het CDA wil er met dit initiatief voor zorgen dat de gemeente haar regierol pakt en de samenwerking met Inspecties effectief en efficiënter wordt! Zodat de malafide bedrijven en Uitzendbureaus en criminele organisaties geen kans krijgen. In ons coalitieakkoord en als raad streven we naar brede welvaart en we willen dat Eindhoven een warm huis voor iedereen is. Hierbij hoort ook het verbannen van arbeidsuitbuiting! Brede welvaart is niet alleen een financieel verhaal, maar het is ook voorzieningen bieden aan de kwetsbaren. Daarnaast wordt door middel van trainingen een deel van het ambtelijk apparaat bewuster gemaakt van de signalen van arbeidsuitbuiting. Zodat vroegtijdig kan worden ingegrepen. Tot slot in onze economie hoort de mens centraal te staan. Niet alleen de behaalde resultaten. Hier moeten we samen aan werken. We pleiten voor een economie waar iedereen bijdraagt en waar uitbuiting verbannen wordt. Daarom vraag ik u het initiatiefvoorstel ter ondersteunen zodat Eindhoven een warm thuis voor iedereen wordt! Want iedereen weet: Nihil est ab omni parte beatum Ook de mooiste rozen hebben doornen.

Masterclass Raadslidmaatschap 2020 gaat van start!

D66 D66 Eindhoven 15-09-2020 08:00

Op woensdag 30 september start de Masterclass Raadslidmaatschap 2020, een serie van 9 bijeenkomsten waarmee je je zorgvuldig kunt oriënteren op de functie van raadslid. De bijeenkomsten vinden gedeeltelijk online en gedeeltelijk fysiek in Eindhoven plaats, met voldoende ruimte voor 1,5 meter afstand.

Deze masterclass is gericht op D66-leden uit Eindhoven en omgeving die overwegen om zich kandidaat te stellen voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar voor deze masterclass.

Tijdens de 9 bijeenkomsten komen de volgende onderwerpen aan bod:

Kennismaking, quiz over de functie en rol van de gemeenteraad. Werkwijze van de raad, raadsinstrumenten, online bijwonen van een raadsvergadering. Debattraining door een professionele debattrainer. D66 richtingwijzers, bespreken van een concreet raadsvoorstel. Persoonlijke campagne: pitchen en cameratraining. Het politieke spel: coalitie & oppositie, onderhandelen. Het politieke spel: praktijkoefening. Gemeentelijke financiën. Integriteit. Praktische informatie over kandidaatstelling, evaluatie, certificaat van deelname.

De bijeenkomsten vinden meestal op woensdagavond en soms op donderdagavond plaats, van 19:00 tot uiterlijk 21:30 uur.

Door deel te nemen aan de masterclass ben je in staat een weloverwogen keuze maken voor het raadslidmaatschap. Deelname aan de masterclass verplicht je uiteraard niet om je daadwerkelijk kandidaat te stellen, die keuze hoef je pas in de loop van 2021 te maken en is helemaal aan jou.

Grijp je kans als je alles wil weten over het functioneren van de gemeenteraad en over de functie van raadslid, er zijn nog enkele plekken beschikbaar!

Naam*
Telefoonnummer*
E-mailadres*
Lid van afdeling:*
D66 Eindhovenandere D66 afdelingNog geen lid van D66
Woonplaats*
Motivatie*
Name
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Tip: scrol na het versturen van je aanmelding nog even terug naar deze plek aan de onderzijde van deze pagina, om te controleren of je hier een bevestiging ziet dat je aanmelding succesvol is verzonden. Als de aanmelding succesvol is verstuurd ontvang je direct een ontvangstbevestiging per e-mail.

Huurdersactie 0% is genoeg

SP SP Eindhoven 14-09-2020 14:41

Het kabinet heeft gezorgd voor de grootste huurstijging in 6 jaar en heeft daarmee de huurders een dikke middelvinger gegeven. Het kabinet heeft volgens de gelekte plannen 200 miljoen vrijgemaakt en dat is niet eens in de buurt van de 1,7 miljard verhuurdersheffing die corporaties, en dus huurders, nog steeds betalen. Daarom is het tijd voor de volgende actie!
 
Huurders door het hele land zijn al lange tijd samen met de SP in actie om de huurverhogingen terug te draaien. Ook morgen op Prinsjesdag laten we van ons horen.
 
Wij verzamelen zoveel mogelijk foto's. Morgen delen we deze foto's allemaal met dezelfde hashtag. Sandra Beckerman, ons SP-Tweede Kamerlid zorgt dat haar hoed morgen aansluit bij onze actie. Zelf dragen we zoveel mogelijk petten op de foto. Op die manier maken we de kloof zichtbaar tussen de hoedjes van de elite en de petten van de mensen in het land. Heb je thuis geen pet liggen? Maak dan gewoon de foto zonder pet. Om mee te doen volg je het stappenplan hieronder
 
 
1. Maak een foto of meerdere foto’s. Het mogen portretfoto’s zijn, of foto’s van een groep mensen. Houd in het laatste geval wel rekening met de 1,5 meter afstand.
 
 
2. Op de foto moet het volgende te zien zijn:
o Het 0% logo. Zet deze bijvoorbeeld op je hand, print een poster of zet hem naast de boodschap.
Een duidelijke boodschap voor Ollongren. Bedenk zelf hoe je deze boodschap in beeld brengt: een A4 met tekst, een spandoek, een whiteboard enz. Voorbeeldteksten kunnen bijvoorbeeld zijn: “Draai de huurverhoging terug”, “Luister naar ons”, “Hoe moet ik mijn huur nog betalen”, “0% is genoeg”. Je kunt natuurlijk zelf ook een tekst bedenken. Heb je een pet thuis liggen? Zet hem op
3. Stuur de foto(‘s) naar campagne@sp.nl en  eindhoven@sp.nl. Wij delen de foto’s dan ook op Prinsjesdag met de SP-accounts.
 
 
4. Deel de foto op Prinsjesdag ook zelf online met #0isgenoeg en #Prinsjesdag
Bijlage: 

Servicebureaucratie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 10-09-2020 18:17

D66 Eindhoven is al jaren kritisch op de zorg in Eindhoven. Zowel op de organisatie van de zorg als de kwaliteit van zorg. Vooral raadslid Betty van Geel bijt zich vast in deze dossiers van het sociaal domein. Betty stelt bijvoorbeeld al langere tijd vragen over de nut en noodzaak van het servicebureau. Deze extra administratieve laag doet een deel van het werk van de generalisten van WIJEindhoven opnieuw, dit kost menskracht en geld. Ook zorgt dit voor extra wachttijden. We hebben daarom al meerdere malen gevraagd om deze administratieve laag af te schaffen.Daarnaast maken we ons zorgen of de Eindhovenaren wel de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De wantoestanden en schrijnende verhalen rondom de huishoudelijke ondersteuning en de wachtlijsten in de jeugdzorg baren zorgen. Elke Eindhovenaar heeft recht op tijdige en goede zorg op maat. Aan ons als gemeenteraad de taak dit te controleren, maar dat is vaak lastig. Worden we als gemeenteraad wel goed en tijdig geïnformeerd? Cijfers en informatie die we ontvangen is vaak algemeen en lastig te duiden.

Op 7 juli debatteerde de gemeenteraad over de jaarrekening. Oftewel de uitgaven van de gemeente Eindhoven in 2019, waar de bezuinigingen in de zorg ook een onderdeel van waren. Vreemd genoeg was er 23 miljoen zorggeld over. Gezien de zorgelijke geluiden over onder andere huishoudelijke hulp vroegen wij ons af hoe dat kan. Is de gemeente een stuk beter geworden in het omgaan met geld, of is er iets anders aan de hand, zoals kwalitatief minder goede zorg of langere wachtlijsten? D66, SP, OAE, LPF, Denk, en onafhankelijk raadsleden de Leeuw en Schreurs vroegen daarom om een onafhankelijk onderzoek. Volgens de wethouder kwam alles goed en was er geen reden voor onafhankelijk onderzoek. Coalitiepartijen GroenLinks, PvdA VVD, CDA en oppositiepartijen 50plus, CU en Leefbaar vonden het onderzoek niet nodig, er kwam geen onderzoek. Ook het verzoek van Betty om het servicebureau af te schaffen haalde het niet. Link naar ED artikel.

2 dagen later, op 9 juli, ontving de gemeenteraad de resultaten van een onderzoek dat inspecties hebben uitgevoerd in opdracht van de rijksoverheid. Dat onderzoek liep al vanaf januari en de resultaten waren al enkele weken in bezit van het college. Hier werd in de vergadering van 7 juli en in eerdere vergaderingen met geen woord over gerept door de wethouder! Het rapport is kritisch over de wachttijden en ook over het overhouden van zorggeld en geeft dus een ander beeld dan het verhaal van de wethouder in de vergadering 2 dagen eerder.

Het kritische rapport én het feit dat het niet zo snel mogelijk verzonden is naar de gemeenteraad, was genoeg reden voor bijna alle oppositiepartijen om de wethouder op het matje te roepen. SP, D66, OAE, LPF, Denk, 50plus, CU en onafhankelijk raadsleden Schreurs en de Leeuw vroegen daarom een interpellatiedebat (spoeddebat) aan dat vorige week dinsdag plaatsvond. Het college van burgemeester en wethouders heeft informatieplicht naar de gemeenteraad, want alleen zo kan de gemeenteraad haar werk goed doen en controleren of onze inwoners wel goede zorg krijgen!

Het was een lang en intensief debat. De wethouder legde uit hoe het gelopen is en bood excuses aan. Ook bood ze aan met de gemeenteraad in gesprek te gaan en beter samen te werken. We hebben besloten deze handschoen met haar op te pakken en – zeker in deze tijden – niet in de aanval te blijven. We willen graag samen met de wethouder en onze collega-raadsleden samenwerken aan goede zorg voor alle Eindhovenaren. Uiteraard blijven we wél, zoals jullie van ons gewend zijn, kritisch op de informatieplicht en ook op de organisatie en kwaliteit van zorg.

Ben jij ons nieuwe bestuurslid? | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 25-08-2020 00:00

Als secretaris ben je de spil op het gebied van planning en organisatie binnen het bestuur. Ledengegevens zijn bij jou in veilige handen en je kent de kleine lettertjes van de statuten en reglementen. Je organiseert ledenvergaderingen die technisch op orde zijn, en waar tegelijkertijd ruimte is voor gezelligheid, inspiratie en een warm welkom voor (nieuwe) leden en geïnteresseerden. Je stemt alle communicatie naar leden af met de lokale Digital Media Manager (DMM).

Over het bestuur Met circa 500 leden behoort de afdeling Eindhoven tot de grootste afdelingen van GroenLinks. De afdeling telt elf gemeenten, waaronder Eindhoven met zeven raadsleden en twee wethouders. Als bestuur ben je de drijvende kracht van de afdeling. Veel van wat je doet is werk achter de schermen, maar onmisbaar voor het functioneren van de afdeling en het verbreden van onze beweging. Vaak ben je het eerste contact voor nieuwe leden, sympathisanten en geïnteresseerden en hen een warm welkom bieden binnen GroenLinks is een belangrijke taak. Samen met de meer dan 200 andere GroenLinks-afdelingen vorm je de basis van onze vereniging.

Taken secretaris

Voorbereiden bestuursvergaderingen (i.s.m. de voorzitter) (Technische) organisatie van ledenvergaderingen Contact onderhouden met de landelijke ledenadministratie Stemgerechtigde ledenlijst aanvragen bij belangrijke vergaderingen Afstemmen met de fractiemedewerker om mailings aan leden te versturen Regelmatig nagaan of alle functies van de afdeling in de Adressengids nog kloppen Wijzigingen in de samenstelling van de fractie en commissieleden, het bestuur, campagneleider of DMM per mail doorgeven aan de ledenadministratie Verantwoordelijk voor het bewaren van de vertrouwelijkheid van ledengegevens Bijhouden en beantwoorden correspondentie, beheer van het (administratieve) archief

Profiel afdelingsbestuurleden:

Tijd, energie en enthousiasme voor het versterken en verbreden van de afdeling (3 uur p/w) Meewerken aan het binden van vrijwilligers, sympathisanten en geïnteresseerden Betrouwbaar en integer zijn Gericht zijn op samenwerking met alle gelederen van de afdeling en daarbuiten Verantwoordelijkheid dragen en de taken binnen de eigen portefeuille proactief vervullen Meedoen aan het trainingstraject voor bestuursleden van de Academie Lid zijn van GroenLinks

Wat je kunt verwachten van het Landelijk Bureau:

Een training om het beste uit je functie te halen en een netwerk op te bouwen met collega-bestuursleden Jaarlijks een landelijke netwerkbijeenkomst met inspirerende gasten en relevante workshops Een online platform om met andere GroenLinksers in contact te komen en ervaringen uit te wisselen Informatie, advies en online tools voor het organiseren van je afdeling

Reageren Wil jij graag solliciteren voor deze functie? Of heb je vragen naar aanleiding van de vacature? Neem dan contact op met Max Tollenaar, afdelingsvoorzitter via mtollenaar@groenlinks.nl. Solliciteren kan door het sturen van een korte motivatie en cv uiterlijk 20 september 2020.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.