Nieuws van politieke partijen in Gelderland inzichtelijk

507 documenten

Gelderse SP dient voorstellen in: meer betaalbare huurwoningen en verhuiskostenvergoeding 55-plussers

SP SP Gelderland 15-04-2024 09:24

Bij de ‘Staat van de Volkshuisvesting’ in de Gelderse Provinciale Staten heeft de SP voorstellen ingediend voor meer betaalbare woningen (en een verhuiskostenvergoeding voor 55-plussers die verhuizen. “Koopwoningen zijn schreeuwend duur geworden en de wachttijden voor een sociale huurwoning loopt steeds verder op”, constateert Statenlid Carla Claassen.

  De SP wil dat Gelderland de ambities voor de bouw van sociale huurwoningen verhoogt van 30 naar 40 procent en ook meer goedkope koopwoningen (tot 260.000 euro) bouwt. Verder moeten 55-plussers die verhuizen daarvoor altijd een vergoeding krijgen. Dit bevordert de doorstroom. Hoewel er de afgelopen jaren veel bijgebouwd is, is het woningtekort in Gelderland gestegen van 35.500 in 2019 naar 48.000 in 2023. Het tekort aan sociale huurwoningen groeit al jaren, ook komen er amper betaalbare koopwoningen bij. De gemiddelde prijs voor een nieuwe koopwoning is momenteel 468.000 euro – bijna een half miljoen. Verhuiskostenvergoeding Veel ouderen willen graag kleiner wonen, maar twijfelen omdat ze na een verhuizing per maand fors meer huur moeten betalen. Het is mogelijk om een verhuiskostenvergoeding van 2000 euro te krijgen, maar daar geldt als voorwaarde dat je de woning die je verlaat en sociale huurwoning blijft. Claassen: “Dit is iets waarop de vertrekkende huurder geen invloed heeft. Het is immers de woningcorporatie die verkoopt. Iets waar de SP trouwens tegenstander van is. Door de huidige voorwaarden gebeurt het dus dat mensen geen verhuiskostenvergoeding krijgen terwijl zij wel een grote woning verruilen voor een kleine woning. Wij zijn van mening dat dit heel wrang voor deze mensen is. Zij willen er goed aandoen door te verhuizen zodat er weer een grotere woning vrij komt voor jonge gezinnen.” Daarom dient de SP een voorstel in, zodat vertrekkende huurders toch een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen.

 

Zie ook: Wonen

Uitnodiging netwerkbijeenkomst 20 april

VVD VVD Gelderland 11-04-2024 05:24

Op zaterdag 20 april organiseert de VVD een interessante netwerkbijeenkomst waarbij we in gesprek gaan met o.a. Jeannette Baljeu (kandidaat Europees Parlement). Ook gaan we op bezoek bij twee interessante bedrijven. Voel je welkom!

https://westbetuwe.vvd.nl/nieuws/55241/uitnodiging-netwerkbijeenkomst-20-april

Zie de uitnodiging, als bijlage hieronder.

Gelderse SP stelt kritische vragen over ontgassingsinstallaties

SP SP Gelderland 09-04-2024 11:38

De Gelderse SP-fractie zal woensdag tijdens de vergadering van Provinciale Staten kritische mondelinge vragen stellen over de voortgang van ontgassingsinstallaties in de regio, naar aanleiding van een recente Kamerbrief van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. De SP vreest dat Gelderland niet op tijd klaar is voor de inwerkingtreding van het verbod op varend ontgassen. “Na jaren actievoeren door de SP en bezorgde omwonenden is er eindelijk een verbod, maar dan moeten er wel mogelijkheden zijn voor schepen om te ontgassen. Als die er niet zijn is het verbod straks een wassen neus”, aldus fractievoorzitter Eric van Kaathoven.

  De vragen richten zich op het ontbreken van aanvragen voor ontgassingsinstallaties in Gelderland en de mogelijke gevolgen hiervan voor het tijdig implementeren van het verbod op varend ontgassen, dat op 1 juli van kracht wordt. De SP is bezorgd dat er voor die tijd geen ontgassingsinstallaties zijn. “Om te kunnen ontgassen, zijn er installaties nodig. Die zijn er momenteel niet in Gelderland en ze zijn ook niet in een dag gebouwd. Dat er nu nog steeds geen aanvragen zijn, baart ons dus zorgen”, zegt Van Kaathoven. De SP wil woensdag van het college horen waarom er nog geen aanvragen zijn en of dit de implementatie van het verbod op 1 juli in de weg kan zitten.

  Jaren actie De SP en omwonenden voeren al jaren actie voor het aanpakken van het varend ontgassen. Ook bezorgde schippers die niet willen ontgassen steunen een verbod. Ontgassen is het lozen van giftige gassen door schepen tijdens het varen. Dit zijn restdampen van vloeibare stoffen nadat de tank geleegd is, die met een ventilator naar buiten worden geblazen. Voor benzine en benzeen is varend ontgassen al verboden, voor andere stoffen (bijvoorbeeld ruwe aardolie en ontvlambare vloeistoffen) geldt vanaf 1 juli een verbod. Aceton, ethanol en methanol volgen over enkele jaren. In 2019 gingen SP’ers ‘gifspotten’ bij Fort Pannerden in Doornenburg om aandacht te vragen voor de gevolgen van ontgassen. Na lang gesteggel van de Rijksoverheid wordt het verbod nu eindelijk (gefaseerd) ingevoerd. Zie ook

 

Vierde aanvliegroute Schiphol over Gelderland baart partijen zorgen

SP SP Gelderland 08-04-2024 15:30

De Gelderse fracties van SP, PvdD, D66, Volt en PvdA hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de mogelijke vierde aanvliegroute van Schiphol. RTL Nieuws onthulde recent dat er al in 2021 in het geheim geoefend werd met deze route. De vierde aanvliegroute kan leiden tot een verdubbeling van het aantal dagelijks overvliegende vliegtuigen boven Gelderland. De partijen maken zich zorgen over de gevolgen van een vierde aanvliegroute voor de Gelderse inwoners en natuur.

 

In 2022 werd bekend dat er plannen zijn voor een vierde aanvliegroute van Schiphol, genaamd ZUDOS, die over Gelderland gaat: het betreft onder andere de gemeente Wageningen, Overbetuwe en Oost Gelre. 26 maart jongstleden onthulde RTL Nieuws dat er al in 2021 ‘in het diepste geheim’ werd geoefend met ZUDOS. ZUDOS is onderdeel van de herindeling van het luchtruim, met meer ruimte voor militaire oefeningen en een betere ‘ontsluiting’ van commercieel vracht- en passagiersverkeer.

42.000 extra vliegbewegingen

Uit Kamerstukken blijkt dat het gaat om 42.000 extra vliegbewegingen per jaar, zo'n 120 per dag. Momenteel trekken er al dagelijks 120 vliegtuigen over Gelderland, op zo'n 6 kilometer hoogte. ZUDOS verdubbelt dit aantal, en verlaagt de vluchthoogte naar 2100 meter. Dat is net boven de grens waarbij rekening gehouden moet worden met overlast voor woonkernen (1.828 meter).

Omwonenden van Schiphol klagen al jaren over de overlast en begonnen afgelopen zomer een rechtszaak tegen de Nederlandse staat . Provinciale staten hebben zich in motie 19M22  tegen autonome groei van Lelystad airport uitgesproken. De meeste overwegingen daarbij zijn ook voor de vierde aanvliegroute Schiphol toepasselijk.

Schriftelijke vragen

De fracties van de SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66, Volt en PvdA maken zich zorgen om de gevolgen van een vierde aanvliegroute voor de Gelderse inwoners en natuur.  In het licht van actuele debatten over stikstof, CO2-uitstoot en het welzijn van omwonenden lijkt het deze fracties niet wenselijk om een extra aanvliegroute voor Schiphol te faciliteren. Zij vragen zich af of het provinciebestuur op de hoogte was van de plannen, wat de gevolgen zijn voor de leefbaarheid van de inwoners en de stikstofdepositie en verzoeken het college om richting het Rijk en Schiphol actief te lobbyen voor het schrappen van de plannen voor ZUDOS.

Zie ook: Statenvragen

SP-Jongeren bieden petitie aan voor de terugkeer van de nachtbussen

SP SP Gelderland 27-03-2024 20:59

Afgelopen woensdag hebben de SP-Jongeren ingesproken bij de Provinciale Staten om aandacht te vragen voor hun nachtbussenpetitie. Met deze petitie bepleiten de lokale activisten de terugkeer van de nachtbus. “Na het wegvallen van de nachtbussen tijdens de pandemie werd de belofte gedaan dat ze terug zouden keren wanneer het nachtleven weer in volle bloei zou zijn. Nu, vier jaar later, zijn de nachtbussen er nog steeds niet.", aldus contactpersoon Noah Vetter.

Verschillende reizigersorganisaties, studentenorganisaties, lokale en regionale politiek hebben zich de afgelopen jaren uitgesproken over het herintroduceren van de nachtbussen. En zelfs in het coalitieakkoord is opgenomen dat de Gelderse coalitie wil “experimenteren met nachtbussen voor jongeren.” Vetter: “Experimenteren is leuk, maar niet genoeg. Zowel jongeren als ouderen, werkenden, mindervaliden en ondernemingen hebben baat bij de nachtbus. Het is een publieke voorziening en de overheid heeft de plicht hierin te voorzien.”

De petitie is inmiddels meer dan 800 keer getekend, maar daar blijft het niet bij. Vetter: “We gaan net zolang door totdat jong en oud weer gebruik kunnen maken van deze dienst. We zullen ons uiterste best doen om de provincie haar beloften te laten nakomen.”

Zie ook: Openbaar vervoer

Railterminal van de baan: Overbetuwe Overbelast heft zichzelf op met feestje

SP SP Gelderland 25-03-2024 10:39

De groep van bezorgde bewoners die zich verzetten tegen de komst van een railterminal bij Valburg heeft zichzelf opgeheven. Aanleiding is het besluit van de provincie Gelderland om te stoppen met het project nadat geen enkel bedrijf zich gemeld had om de railterminal aan te realiseren en exploiteren. Daarmee is de missie van Overbetuwe Overbelast geslaagd. Het opheffingsfeestje werd gevierd op vrijdagavond 22 maart in de Viersprong in Valburg. Daarbij waren naast de actieve leden ook betrokken politici van gemeente en provincie uitgenodigd.

Kopfoto: De bezorgde bewoners van Overbetuwe Overbelast met actiemateriaal en provinciale politici tijdens opheffingsborrel in Valburg

SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven bedankt alle vrijwilligers van Overbetuwe Overbelast voor hun inzet

Overbetuwe Overbelast ontstond in 2018 na een door de SP georganiseerde en druk bezochte bewonersavond. Veel bewoners bleken zich zorgen te maken over overlast, onveiligheid en de tientallen miljoenen aan overheidsgeld die een railterminal zou gaan kosten. De informele groep met boegbeeld Koos Nijssen (ook bekend van buurtvereniging Leefbaar Reeth) voerde de afgelopen jaren op allerlei wijze actie tegen de komst van de railterminal. De vrijwilligers van Overbetuwe Overbelast haalden duizend handtekeningen op van medestanders, spraken op ludieke wijze in bij gemeenteraad en provinciale staten, solliciteerden uit protest zelfs naar de openstaande burgemeestersvacature maar bewandelden ook de juridische weg naar de Raad van State. Er kwam uiteindelijk steeds bredere steun om met de plannen voor een railterminal te stoppen, eerst uit de gemeentelijke en later ook de provinciale politiek.

Koos Nijssen uit Reeth, een van de trekkers van Overbetuwe Overbelast ontvangt een tomatenpakket als bedankje namens SP Gelderland

Toen duidelijk werd dat de provincie Gelderland de stekker uit het project trok, was dat dan ook aanleiding voor grote feestvreugde. De laatste actie van Overbetuwe Overbelast was het organiseren van de afscheidsborrel om alle betrokkenen te bedanken voor hun inzet. Tijdens het feestje in Valburg werd al het actiemateriaal (spandoeken, protestborden, flyers) in een grote kist gestopt. Om hopelijk nooit meer te gebruiken. Daarmee kwam een symbolisch einde aan de jarenlange inzet van de bezorgde bewoners tegen de komst van de railterminal.

Koos Nijssen voorop en een kist vol actiemateriaal er achteraan, symbolisch vertrek van Overbetuwe Overbelast

 

Wees welkom op onze fractievergaderingen!

VVD VVD Gelderland 19-03-2024 04:50

De fractie van de VVD West Betuwe vergadert regelmatig op maandagavond in het gemeentehuis over politieke onderwerpen die actueel zijn in onze gemeente. Belangstellenden zijn van harte welkom om aan te sluiten bij een fractievergadering!

https://westbetuwe.vvd.nl/nieuws/55082/wees-welkom-op-onze-fractievergaderingen

U mag als lid van de VVD meepraten over de onderwerpen die de fractie behandelt, maar u bent ook van harte uitgenodigd om zelf iets in te brengen. Ook als u geen lid bent nodigen we u van harte uit. Wie weet wordt u enthousiast!

De fractie vergadert de aankomende tijd op 25 maart, 8 april, 15 april, 6 mei en 27 mei. Mocht u willen aansluiten, laat dat dan s.v.p. weten via info@vvdwestbetuwe.nl. Wilt u een specifiek onderwerp bespreken, laat het dan ook alvast weten zodat de fractie zich kan voorbereiden alstublieft.

Onze fractie hoopt u te ontmoeten op één van onze fractievergaderingen!

SP en PvdD stellen vragen over vleeseenden na schokkende Zembla-reportage

SP SP Gelderland 15-03-2024 15:33

De Gelderse fracties van de SP en de PvdD stellen schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van een reportage van Zembla over vleeseenden in Ermelo. In de schokkende uitzending is te zien hoe ‘vleeseenden’ een kort en ellendig leven leiden. Ook stoten de bedrijven waar het om gaat veel stikstof uit, die de kwetsbare Gelderse natuur aantast. De gemeente Ermelo aarzelt ondertussen met handhaven. “Het is onacceptabel dat een gemeente niet handhavend optreedt bij dierenleed en aantasting van de natuur. Wij willen daarom dat de provincie het overneemt van de gemeente, en optreedt tegen Tomassen Duck-To Farm”, zegt SP-Statenlid Carla Claassen.

Overlast en dierenleed De SP en PvdD stellen hun vragen naar aanleiding van onthullingen door Zembla over het bedrijf Tomassen Duck-To Farm. Van de elf actieve Gelderse eendenhouderijen met een natuurvergunning is dit de grootste met een slachtcapaciteit van 8 miljoen eenden. Het is ook de grootste uitstoter: één houderij van Tomassen bij Ermelo, met 40.000 eenden, stoot jaarlijks zo’n 10.800 kilo ammoniak uit. Omwonenden in Ermelo klagen steen en been over stank- en geluidsoverlast. De vleeseenden bij Tomassen leiden een kort en ellendig leven. Zo hebben zij bijvoorbeeld geen toegang tot zwemwater. Drie Gelderse eendenhouderijen zijn al beboet om ernstige dierenwelzijnsovertredingen, naar aanleiding van undercoverbeelden van dierenrechtenorganisatie Animal Rights. Animal Rights eist inmiddels strafvervolging tegen Tomassen. De provincie Gelderland treedt vooralsnog niet handhavend op. De gemeente Ermelo maakt het nog bonter – zij draait dwangsommen terug en heeft een intentieverklaring ondertekend om de benodigde vergunningen te verlenen aan Tomassen.

Slapende vergunningen Op papier zijn er in Gelderland niet elf maar 33 eendenhouderijen actief – 22 zijn echter gestopt, maar hebben een ‘slapende vergunning’. Dat heeft tot gevolg dat zij nu hun stikstofruimte kunnen verkopen aan andere geïnteresseerden. Eén bedrijf heeft de stikstofruimte verkocht aan de Schiphol Group. De verantwoordelijke gedeputeerde, Ans Mol (BBB), geeft aan ‘te werken’ aan het intrekken van de slapende vergunningen.

Provincie moet ingrijpen SP en PvdD willen dat de provincie ingrijpt, aangezien de gemeente Ermelo dat duidelijk niet gaat doen. Claassen: “Wanneer een gemeente ondanks meerdere overtredingen niet handhavend optreedt, en zelfs verklaart de benodigde vergunningen gewoon te gaan verlenen, dan moet de provincie ingrijpen. De gemeente Ermelo plaatst de belangen van bedrijven boven die van omwonenden, dierenwelzijn en de natuur. Wij roepen de provincie op om dat niet te doen, en op te treden tegen Tomassen Duck-To Farm. Verder moeten slapende stikstofvergunningen natuurlijk gewoon ingetrokken worden. Als journalisten met een belrondje kunnen constateren dat tweederde van de vergunde bedrijven niet meer actief is, moet dat voor de provincie even eenvoudig zijn. Trek die vergunningen in, in plaats van een koehandel aan stikstofrechten te faciliteren waar de natuur niet beter van wordt.”

Vragen SP en spoeddebat over schrappen ritten bij busvervoerder EBS

SP SP Gelderland 13-03-2024 11:57

De Gelderse SP-fractie is bezorgd over de problemen bij busvervoerder EBS. De partij heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten en steunde en debatverzoek en motie op initiatief van de PvdA-fractie. Aanleiding is de aankondiging van EBS om vanaf april tien procent van de vaste ritten te schrappen in de concessie IJssel-Vecht waar een deel van het busvervoer op de Veluwe onder valt. De SP vindt dit niet acceptabel en wil dat zo snel mogelijk weer de volledige dienstregeling wordt gereden.

Personeelsgebrek en rammelende bussen De hoge rituitval komt volgens onder EBS vooral doordat het moeilijk is om aan voldoende personeel te komen. Volgens chauffeurs komt dit door onvoldoende tijdige werving en vertrokken en zieke chauffeurs als gevolg van ondeugdelijk materiaal. Er zijn veel technische mankementen aan de Chinese elektrische bussen. Eerder al stelde de SP vragen over de slechte arbeidsomstandigheden voor personeel, uitvallende ritten en gebrekkig reiscomfort voor passagiers, door naar rechts trekkende rammelende bussen. Naast het slechte materieel is een andere reden die chauffeurs aangeven om af te haken dat ze bij EBS te vaak teleurgestelde reizigers op hun diensten tegenkomen, zoals scholieren die te laat in de lessen komen, en inwoners die hun zorgafspraak niet op tijd halen. Chauffeurs moeten dit aanhoren en zijn onmachtig om het op te lossen. Veel kritiek mogen ze, zo geven ze aan, echter niet uiten naar hun directie.

Tijd om in te grijpen Voor de SP is het hoog tijd dat provincie gaat ingrijpen. “De provincie als opdrachtgever mag beter verwachten. Evenals de chauffeurs en reizigers. Schrappen van diensten omdat ritten uitvallen is de omgekeerde wereld. Reizigers ontmoedigen met uitgevallen diensten en met een verschraalde dienstregeling vindt de SP niet acceptabel.” aldus fractievoorzitter Eric van Kaathoven. Daarom was de SP mede-aanvrager van een spoeddebat, samen met initiatiefnemer PvdA, GroenLinks, PvdD, 50PLUS en Volt.  Het debat hierover vond plaats tijdens de vergadering van provinciale staten van woensdag 6 maart. Eerder hadden provinciale staten zich uitgesproken dat het openbaar vervoer in Gelderland niet verder mocht verslechteren. De partijen dienden samen een motie in met onder andere de oproep om EBS net als andere provincies een boete te geven en de gedupeerde reizigers volledig te compenseren. Deze voorstellen haalden het echter niet: de rechtse coalitie van BBB, VVD, CDA, SGP en CU stemde tegen, net als PVV, JA21 en FvD. De verantwoordelijke gedeputeerde Ruitenberg (SGP) gaf aan nog steeds vertrouwen te hebben in EBS.

UPDATE: de vragen zijn beantwoord (zie bijlage)

Dorpsbelangen-wethouder Hartman gaat gigantisch af: Ophemert keihard tegen weg pal langs dorp

VVD VVD Gelderland 08-03-2024 01:12

Ophemert heeft woensdagavond duidelijk gemaakt dat er absoluut geen draagvlak is voor de beruchte 'variant 5' van de nieuwe ontsluitingsweg van Passewaay. Deze loopt namelijk pal langs het dorp. De 150 aanwezige inwoners voelen zich in de steek gelaten door wethouder Hartman van Dorpsbelangen.

https://westbetuwe.vvd.nl/nieuws/55016/dorpsbelangen-wethouder-hartman-gaat-gigantisch-af-ophemert-keihard-tegen-weg-pal-langs-dorp

Het enorme aantal van maar liefst 150 aanwezige inwoners hebben een heel duidelijk signaal meegegeven aan de aanwezige wethouder van Tiel: er is absoluut geen draagvlak voor variant 5 (pal langs Ophemert), daar is zelfs enorm veel weerstand tegen. Daarmee was door de gemeente Tiel geen rekening gehouden in haar onderzoek. Variant 1B (opwaardering van de N834) is volgens het diepgaande onderzoek nu de meest gunstige optie.

Wethouder Harman van Dorpsbelangen weigert op te komen voor de inwoners van Ophemert. Ondanks een expliciete opdracht van de voltallige gemeenteraad wil de wethouder van Dorpsbelangen geen keuze maken, wat tot ongekende telleurstelling en boosheid leidde bij de inwoners. 'Dorpsbelangen-wethouder Hartman laat ons in de steek!', riep een omwonende onder zeer luid applaus van de hele zaal. 'We worden besodemieterd door onze eigen wethouder!', aldus een andere aanwezige inwoner die te kennen gaf geen vertrouwen meer te hebben in deze bestuurder van Dorpsbelangen.

De VVD heeft met de motie van vorige week een duidelijke opdracht meegegeven aan wethouder Hartman en wil er alles aan gaan doen deze Dorpsbelangen-bestuurder daaraan te houden. Ophemert mag niet de dupe worden van dit Tielse project!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.