Nieuws van politieke partijen in Giessenlanden over CDA inzichtelijk

4 documenten

Highlights Raadsvergadering December 2016

PvdA PvdA CDA Giessenlanden 29-12-2016 10:30

Deze maand stond er 3 punten op de agenda die lokaal van belang waren, t.w.

Raadsvoorstel 2016-59 Toekomstvisie recreatieparken Giessenburg en Bilderhof Raadsvoorstel 2016-84 Aanpassen eigen bijdrage beleid Wmo met ingang van 2017 Raadsvoorstel 2016-83 Uitvoeringsprogramma Verkeer

 

 

Raadsvoorstel 2016-59 Toekomstvisie recreatieparken Giessenburg en Bilderhof

 

 

Gelezen het raadsvoorstel van 8 november 2016

Overwegende het raadsbesluit van juni 2015 waarin het college de opdracht kreeg tot het ontwikkelen van een visie op de toekomst(bestendigheid) van de beide recreatieparken door een specialistisch bureau,

Het gezamenlijke en interactieve proces van bewoners en gemeente waarin is gewerkt aan deze toekomstvisie,

De aanpak waarbij drie scenario’s vanuit verschillende belangen zijn verkend,

Gelet op de Wet ruimtelijke ordening en de Verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland,

b e s l u i t:

In te stemmen met de Toekomstvisie De Giessenburg en De Bilderhof (definitief revisie 00 – 3 november 2016) en daarmee het Buurtschap als voorkeursscenario aan te wijzen; Het college te verzoeken de benodigde stappen te zetten om het voorkeursscenario Buurtschap uit te voeren, waaronder richting Provincie Zuid Holland de vereiste acties gericht op het realiseren van dit voorkeursscenario te starten, het in procedure brengen van een bestemmingsplan en de raad op de hoogte te houden van de voortgang daarin.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 15 december 2016.

 

Wij hebben ingestemd met dit voorstel,

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

1e termijn

Wederom wordt er gesproken over de recreatieparken in deze raad.

Nu liggen er liggen drie scenario’s ter bespreking.

het nul scenario dat uitgaat van voortzetting van het huidige beleid (vanuit de opdracht van het bestaande bestemmingsplan), waarin het publiekrechtelijk instrumentarium wordt ingezet om het recreatief gebruik van de recreatiewoningen af te dwingen;

Het tweede woningenpark, waarin gebouwd wordt aan een realistisch marktperspectief met kansen op de ontwikkeling van twee volwaardige recreatieparken;

Het buurtschap, oftewel een marktperspectief waarbij het gebruik van de recreatiewoningen als eerste woning wordt toegestaan

Het college spreek de voorkeur uitspreekt uit om te komen tot een buurtschap. En dat betekent een ommezwaai van 180 graden.

Scenario 1 gaat wederom uit van handhaven, iets wat nu juist wilden voorkomen

Scenario 2 laat de bestemming recreatie staan , echter dan zal er wel geïnvesteerd dienen te worden, willen er twee volwaardige recreatieparken ontstaan. Geen enkele partij zal zijn vinger op te steken om gezien het karakter van de parken hierin te gaan investeren.

Scenario 3 gaat uit van het buurtschap waarbij er dus permanent gewoond mag worden en de kleinschaligheid behouden dient te blijft. Mocht dat scenario gekozen worden dan hebben de inwoners er een aardig bedrag voor over om de parken op te knappen. Kortom een win win situatie.

Blijft de vraag natuurlijk wel overeind staan, gaan w nu na jaren van discussie over naar het permanent wonen.

Het CDA noemde het vorige keer al, gaan we de menselijke maat toepassen. Echter we weten allemaal dat diezelfde menselijk maat er voor gezorgd heeft dat op deze gronden de bestemming recreatie ligt. De bewoners wisten toen ze hier kwamen wonen dat je hier niet permanent wonen.

Door laksheid vanuit deze overheid is het echter jaren gedoogd en dan vraag je om problemen en die hebben we gekregen.

Kortom dienen nu de bewoners de dupe te worden van deze laksheid of moeten we vasthouden aan hetgeen de bewoners al wisten toen ze er kwamen wonen. Ze name een risico dat er ooit gehandhaafd zou kunnen worden.

We vinden het echter een goede zaak dat deze patstelling doorbroken wordt en kunnen instemmen met het voorstel om het scenario buurtschap verder uit te werken.

We verbinden daar echter wel een aantal voorwaarden aan.

Mocht de bestemming gewijzigd worden dan mag dit niet ten koste gaan van het huidige woning contingent.

Daarnaast willen wij de garantie dat dit nieuw te ontwikkelen buurtschap ook daadwerkelijk en buurtschap blijft. Waar staat b.v. dat er geen grote twee onder een kapwoning gebouwd mag worden. Is dit te regelen via het nieuwe bestemmingsplan. Of wordt dit lastig gezien en vrijheid die we hebben gegeven aan b.v. het vergunningsvrij bouwen, en afschaffen van de welstand.

 

2 termijn:

Daar kregen we nog applaus vanaf de tribune omdat de fractie van de CU zich wel afvroeg of de bewoners blij zouden zijn met dit voorstel.

Uiteraard zijn zij blij met deze stap en zich ook terdege bewust voor wat voor gevolgen dit kan hebben

Raadsvoorstel 2016-84 Aanpassen eigen bijdrage beleid Wmo met ingang van 2017

 

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 8 november 2016 betreffende een wijziging van het eigen bijdragebeleid in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo);

Overwegende, dat ingevolge de Wmo in de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Giessenlanden 2016 is bepaald dat een cliënt een bijdrage in de kosten is verschuldigd voor het gebruik van maatwerkvoorzieningen Wmo;

dat de eigen bijdrage Wmo geen belemmering mag vormen voor het gebruik van een maatwerkvoorziening Wmo en niet hoeft te leiden tot zorgmijding;

dat de gewijzigde Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Giessenlanden 2016 met daarin opgenomen het aangepaste artikel over de eigen bijdrage in maart 2017 aan u wordt voorgelegd;

Gelet op de wettelijke mogelijkheid om het eigen bijdragebeleid alleen in het voordeel van de Wmo-cliënt aan te passen en niet in diens nadeel;

b e s l u i t:

Het eigen bijdrage-beleid in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 met ingang van 1 januari 2017 vast te stellen op een minimale eigen bijdrage tot 120% van de landelijke norm inkomensgrens en het marginaal tarief op 7,5% van de landelijke norm inkomensgrens; De begroting 2017 aan te passen met € 120.000,00 voor het onderdeel inkomsten uit eigen bijdragen Wmo en deze kosten te dekken uit de reserve Sociaal Domein; Artikel 5.4 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Giessenlanden 2016 hierop aan te passen.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 15 december 2016.

 

Wij hebben ingestemd met dit voorstel,

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Al twee jaar lang houden we geld over vanuit de WMO. Terecht dit nu besteed gaat worden aan dit doel. Mocht je recht hebben op WMO dan komt dat omdat je dit overkomt en dit zou niet moeiten leiden tot zorgmijding. Wij zijn blij dat we de financiële middelen hebben om deze doelgroep extra te ondersteunen.

Raadsvoorstel 2016-83 Uitvoeringsprogramma Verkeer

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 14 november 2016

Overwegende, dat er in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2015 geen concrete invulling gegeven is aan de beleidsuitgangspunten voor verkeer.

Gelet op het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2015 en het raadsbesluit 2015-83 om een Uitvoeringsprogramma Verkeer op te stellen met een concrete uitwerking van de in het GVVP gestelde beleidsuitgangspunten;

b e s l u i t:

Het Uitvoeringsprogramma Verkeer vast te stellen Een bedrag van €250.000,- beschikbaar stellen voor de uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Verkeer ten laste van de Algemene Reserve. Het college opdracht te geven om uitvoering te geven aan het Uitvoeringsplan Verkeer.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 15 december 2016.

Een prima programma en wij hebben ingestemd met dit raadsvoorstel.

Het bericht Highlights Raadsvergadering December 2016 verscheen eerst op PvdA Giessenlanden.

Highlights Raadsvergadering oktober 2016

PvdA PvdA CDA Giessenlanden 12-11-2016 16:20

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand oktober 2016

Deze maand stond er 1 punt op de agenda die lokaal van belang was, t.w.

Duurzaamheidsplan Giessenlanden

 

Raadsvoorstel 2016-63 Duurzaamheidsplan Giessenlanden

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 20 september 2016

Overwegende, dat in april 2016 de gemeenteraad van Giessenlanden de nota duurzaamheid 2016 heeft vastgesteld, waarbij tevens een bedrag van 120.000,- euro beschikbaar is gesteld;

dat de raad daarbij unaniem heeft uitgesproken de lat hoog te willen leggen op het gebied van duurzaamheid; dat het duurzaamheidsplan Giessenlanden invulling beoogt te geven aan de duurzaamheidsambitie van Giessenlanden.

Gelet op artikel 4.16 t/m 4.19 Wet milieubeheer b e s l u i t:

Het duurzaamheidsplan Giessenlanden vast te stellen.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 27 oktober 2016Overwegende, dat het gewenst is (een substantieel deel van) de algemene reserve in te zetten voor de realisatie en handhaving van een goed voorzieningenniveau in de Giessenlandse dorpen;

 

Wij hebben ingestemd met dit voorstel,

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Wij als fractie van de PvdA zijn blij met dit voorstel.

Dit moet op de agenda staan van alle gemeentes in Nederland.

Duurzaam Giessenlanden dient verder te gaan als duurzaam Zuid-Holland, Nederland, Europa en wereld.

Ook al lever je een minimale bijdrage alle kleine beetjes helpen. Wij zijn nog altijd te gast op deze aarde laten we daar heel zuinig op zijn.

Het mag voor een ieder duidelijk zijn dat op de manier we gewend waren om te gaan met energie een doodlopende weg is. Letterlijk en figuurlijk

Kortom er zijn al alternatieven die er al zijn en vast zullen er zich nog nieuwe alternatieven aanbieden.

Kijkend naar de nota zijn er vast een aantal die we kunnen bediscussiëren maar we vragen ons af of we dat op dit niveau moeten zijn.

Ook het begrip duurzaam valt uiteraard op vele manieren in te vullen.

Voor ons staat voorop dat de generaties die na ons komen nog steeds kunnen genieten van een goed leven hier op aarde.

Het is zoals in het stuk staat het inslaan van een nieuwe weg waar vooral de richting vaststaat.

Wij zijn ook blij dat we in deze raad, waar we het nog wel eens oneens zijn met elkaar, dat op dit gebied we allemaal beseffen dat er wat moet gebeuren.

Gelukkig was dat besef er ook een aantal jaar geleden betreffende het besluit van de windmolens.

Verder denken we dat we ons niet in een keurslijf moeten gieten wat betreft dit plan.

Er staan heel veel richtingen aangeven en beleidsterreinen aangestipt.

Misschien moeten in eerste instantie maar ons richten op de projecten die we aan het ontwikkelen zijn. Er liggen kansen om deze voorzieningen energie neutraal te maken.

Het enige min puntje, dat we ook hebben genoemd tijdens de informatieavond, betreft dat dit niet is opgenomen in de kadernota.

 

Verder akkoord was ons betreft. We gaan het volgen en wat ons betreft gaan we dit structureel opnemen in onze begroting.

Het CDA bracht ook nog een motie in stemming en daar konden wij ons ook in vinden.

De raad van Giessenlanden heeft unaniem besloten het duurzaamheidsplan Giessenlanden vast te stellen.

Motie 2016-06:

Raadsvoorstel nr. 2016-63

De raad van de gemeente Giessenlanden in de vergadering bijeen d.d. 27 oktober 2016

Onderwerp: Duurzaamheidsplan Giessenlanden De Raad:

Overwegende dat:

de Raad in haar motie van 21 april 2016 het college heeft opgeroepen de lat hoog te leggen voor duurzaamheid en met een plan van aanpak te komen om een klimaat neutrale gemeente te zijn; het huidige duurzaamheidsplan een energieneutraal Giessenlanden beoogt in 2030; er wereldwijd zorg en aandacht is voor duurzaamheid. Daarbij kan gedacht worden aan de ratificatie van het Klimaatakkoord Parijs (nov. 2015) door Nederland en de nationale klimaattop van woensdag jl. in Rotterdam; de inwoners van Giessenlanden initiatieven nemen, individueel en collectief, om een bijdrage te leveren aan het verminderen van de CO₂- emissie en andere broeikasgassen (methaan, lachgas); wet- en regelgeving soms belemmerend werken op de voortgang van een en ander. Waarbij gedacht kan worden aan leveringsvoorwaarden en prijzen van terugleveren en benutten van duurzame energie, wat de terugverdientijd van een eigen installatie voor duurzame opwekking nadelig beïnvloedt. Spreekt uit: bij investeringen in de verduurzaming van woningen door collectieven en burgers financiële instrumenten in te willen zetten waarmee de investeringsdrempel verlaagd kan worden.

Roept het College op:

in het voorjaar van 2017 aan de Raad een dergelijke regeling, die voldoet aan wet- en regelgeving, ter besluitvorming aan te bieden.

en gaat over tot de orde van de dag;

 

 

Het bericht Highlights Raadsvergadering oktober 2016 verscheen eerst op PvdA Giessenlanden.

Highlights Raadsvergadering april 2016

PvdA PvdA CDA Giessenlanden 29-04-2016 15:17

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand april

Deze maand stond er 1 punt op de agenda die lokaal van belang was, t.w.

Raadsvoorstel 2016-18 Nota Duurzaamheid

 

Raadsvoorstel 2016-018 Nota duurzaamheid

 

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 15 maart 2016

Overwegende, dat in het coalitieakkoord 2014-2018 Giessenlanden Vitaal ‘samenwerking tot in de kern’ is opgenomen dat de coalitie initiatieven en maatregelen die de duurzaamheid bevorderen, wil (blijven) stimuleren;

dat in de raadsopdracht duurzaamheid (2014) de wens om duurzaamheid in de haarvaten van de samenleving en van de gemeentelijke organisatie te krijgen, is opgenomen;

dat het duurzaamheid eleids- en uitvoeringsplan wordt opgesteld om richting te geven aan en kaders te stellen voor de taken van de gemeente in de planperiode 2016-2019;

dat de gemeente zelf het goede voorbeeld geeft, onder meer door een duurzaam inkoopbeleid en energiezuinige gebouwen;

dat duurzaamheid voor alle beleidsterreinen van belang is en dat daar waar de gemeente een rol vervult duurzaamheid als criterium overal en altijd meegewogen zal worden. Dat duurzaamheid samen met bedrijfsleven en de samenleving vorm moet gaan krijgen. Gelet op artikel 4.16 t/m 4.19 Wet milieubeheer

b e s l u i t: 1.

De nota Duurzaamheid 2016-2019 vast te stellen. Een bedrag van 120.000 euro beschikbaar te stellen ten behoeve van het uitvoeringsplan duurzaamheid 2016-2019, ten laste van de algemene reserve.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 21 april 2016.

 

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Alle partijen hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zo ook wij als PvdA.

Ook de nota op zich staat niet ter discussie evenals het bedrag dat ten behoeve van het uitvoeringsplan is gevoteerd. Dit besluit was al veel eerder genomen.

Wel vragen wij ons af of de uitvoeringsnota wel ver genoeg gaat. Wij vinden dat het College zich wel wat meer mag inspannen, zeker gezien het pas getekende verdrag in Parijs.

Hier dachten Het CDA en de Cu hetzelfde over en zij hadden een motie opgesteld waar wij ons in konden vinden.

Ook konden wij ons vinden in het hiervoor genoemde raadsvoorstel, met uiteraard de daarbij behoren motie.

Het bericht Highlights Raadsvergadering april 2016 verscheen eerst op PvdA Giessenlanden.

Highlights Raadsvergadering maart 2016

PvdA PvdA VVD CDA Giessenlanden 24-04-2016 12:44

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand Maart

Deze maand stonden er 4 punten op de agenda die lokaal van belang waren, t.w.

Haalbaarheidsonderzoek Activiteitenzone Giessenburg Multifunctioneel centrum Hoogblokland Nieuwe welzijnsaanpak gemeente Giessenlanden Actualisatie Bestemming Vermogen

 

Haalbaarheidsonderzoek activiteitenzone Giessenburg.

Gelezen het raadsvoorstel van 16 februari 2016

Overwegende, dat het plan de leefbaarheid, duurzaamheid en sociale cohesie in Giessenburg ten goede komt en dat met de realisatie van een sporthal in Giessenburg rekening is gehouden in de Raadsnotitie Bestemming Vermogen

Gelet op het Kernplan Giessenburg, de voortgang van het project en het raadsbesluit 2015 – 23 om een plan uit te werken ter realisatie van een nieuwe overdekte sportaccommodatie in Giessenburg, het raadsbesluit 2015 – 75 om een plan uit te werken exclusief commerciële onderdelen, Raadsnotitie Bestemming Vermogen (2015);

b e s l u i t:

Op basis van het haalbaarheidsonderzoek en de financiële rapportage een uitvoeringskrediet beschikbaar stellen van €8.000.000,00 ten behoeve van het onder andere realiseren van een sporthal, parkeervoorzieningen, herinrichting van het park, benodigde aanpassingen aan de aanwezige sportcomplexen en de realisatie van een verenigingsgebouw. Dit krediet als taakstellend te kenmerken en te dekken vanuit de Algemene reserve. De stedenbouwkundige schets met de gewenste eindsituatie voor de Activiteitenzone Giessenburg (d.d. 14 januari 2016), als uitgangspunt te hanteren voor de verdere uitwerking; Het college opdracht te geven om in nauwe samenwerking met de betrokken partijen de stedenbouwkundige schets op te werken tot een definitief ontwerp en deze ter vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen; Het besluit van het college om geheimhouding te leggen op de bijlage Financiële rapportage d.d. 2 februari 2016, op grond van het belang als genoemd in artikel 10, lid 2, sub b van de Wob, te bekrachtigen. Dit gedurende de periode totdat de aanbestedingen van de diverse onderdelen van het project zijn afgerond.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 31 maart 2016.

 

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Voor ons ligt voor de derde keer een voorstel betreffende de sporthal te Giessenburg.

Laten we kort terugblikken m.b.t. het verdriet van Giessenburg, maar vooral vooruit kijken naar wat het Giessenburg kan opleveren.

Toen in 2009 het raadsvoorstel, om in Giessenburg een sporthal te bouwen, behandeld werd stemden de fractie van PvdA voor omdat Giessenburg hier al lang genoeg op had gewacht en de bezettingsgraad de behoefte wel aantoonde. Met uitzondering van 1 fractie werd het raadsvoorstel aangenomen en wat betreft de VVD kon er niet snel genoeg worden gestart , wie herinnert zich niet het schepje van dhr Snoek.

Na de verkiezingen in 2010 werd echter door de coalitie (inclusief de twee partijen die eerst hadden voorgestemd het CDA en de VVD) het plan afgeschoten en is € 429.000 euro in rook opgegaan. In onze ogen een zeer slechte zaak en de teleurstelling bij ons en in Giessenburg was dan ook groot.

Na het voorstel van sportpark Giessenburg Large ligt er nu een activiteitenzone Giessenburg Extra Large.

Een ambitieus plan wat bij ons leidt tot blijdschap.

Ondanks het feit dat er nog een flink aantal zaken uitgezocht dient te worden staan wij positief tegen over de plannen.

Er is duidelijk rekening gehouden met het kernplan en er ligt een verbinding van sportieve gedeelte naar het recreatieve gedeelte bij het zwembad.

Wel hebben we voor de wethouder nog een drietal suggesties, die we van harte aanbevelen

De eerste suggestie betreft het volgende:

Maak het de voorzitter van Peursum wat makkelijker. Hij gaat nog een pittige ledenvergadering tegemoet maar biedt hem perspectief en niet alleen hij maar ook de leden.

Niet dat u op voorhand beloftes hoeft te doen en u hoeft ook geen bedragen te noemen, maar mocht het voorstel besproken worden om een kunstgrasveld aan te leggen zorg dan dat we als gemeente constructief wil meedenken en meewerken om dit te realiseren. Wij vinden dit namelijk de beste oplossing. Het bespaart ruimte en genereert geld. Geld dat we ook willen investeren in deze activiteiten zone.

Het uitgespaarde geld kan op diverse manieren worden ingezet b.v. door Peursum tegemoet te komen maar ook de verenigingen in betreffende het verenigingsgebouw.

De tweede suggestie.

Gooi het plan van een vier segmentenhal niet in de prullenbak maar ga hierover in gesprek met diverse geledingen. Betrek hier b.v. in eerste instantie ook de Til groep erbij. Ook deze partij zal vast wel open staan om hierin te investeren gezien de exploitatie voordelen.

Wij waren zeer verbaasd m.b.t de antwoorden die u uitte tijdens de informatieavond. Als de 3 segmentenhal zal leiden tot een flink tekort bij de Til, zou dit in deze raadzaal nog een keer besproken dienen te worden. Volgens ons een totaal verkeerd uitgangspunt. De Til is verzelfstandigd en zal zelf dienen te zorgen dat er een winstgevend bedrijf wordt neergezet. Een investering in een 4 segmenten hal kan daartoe bijdragen.

Door hier op in te zetten gaan we Giessenburg weer op de kaart zetten, zoals het college van Giessenburg zo’n 40 jaar geleden heeft gedaan door de Til te laten bouwen. Het mag duidelijk zijn waartoe dat heeft geleid heeft. Dankzij de Til waren we in staan om de andere dorpshuizen te behouden. Van diverse omstreken kwamen de mensen naar de Til. Onze fractievoorzitter kwam voor het eerst naar Giessenburg vanwege een trouwpartij en u raadt het al in de Til. Dit bezoek was de aanleiding om zich te oriënteren op een nieuw huis in Giessenburg. En dit is nog gelukt ook. Zo doet hij daar nu al 35 jaar zijn boodschappen en betaalt hij al 35 zijn ozb aan de gemeente.

Kortom geen antwoorden van “de Sporthal is voor Giesenburg” NEE denk wat ruimer en investeer in het grootse dorp van Giessenlanden en het zal zich uitbetalen.

Zo krijgen we in maart /april een groots indoor soccer toernooi georganiseerd door Peursum, wat zowel geld gaat opleveren voor Peursum als de Til groep. Vele mensen zullen naar Giessenburg komen. Giessenburg staat op de kaart.

En terwijl zaalvoetballiefhebbers in de kerstvakantie naar Gorinchem gaan organiseert tennisvereniging Giessenburg een indoor tennistoernooi tijdens de kerstdagen.

Tenslotte dienen we ook wat te doen voor de tennis. Als er gekozen wordt voor een kunstgrasveld zal er bij de tennis niet veel worden gewijzigd. Wederom zal Giessenburg door veel mensen bezocht worden. En de opbrengsten komen ten goede aan de tennis en de Tilgroep.

Dat geldt ook voor de Oranjevereniging. Niks geen tent opzetten zo eens in de twee jaar maar dit festijn wordt georganiseerd in de sporthal. Ruimte genoeg voor een diskjockey, bands en bezoekers.

Tijdens deze gesprekken met de Til en eventueel Peursum biedt onze fractievoorzitter zich geheel belangeloos aan als intermediair, dit allemaal om Giessenburg weer een plek te geven die het verdient.

De derde suggestie betrek Da Capo bij het geheel. Uitgangspunt is zoveel mogelijk verenigen samen gebruik laten maken van de gebouwen. De kans is er nu om dit met beide handen aan te grijpen.

Ga niet de het oude bibliotheekgebouw niet verbouwen voor één enkele vereniging. Daarbij staat het gebouw ook nog eens wekelijks grotendeels leeg.

Kortom mogelijkheden genoeg en wat ons betreft gaat de wethouder morgen aan de slag met onze suggesties.

Giessenburg krijgt zo weer de plaats die het verdient!

Kortom wij hebben voor gestemd.

 

Multifunctioneel centrum Hoogblokland.De raad van de gemeente Giessenlanden;Overwegende, dat het plan de leefbaarheid, duurzaamheid en sociale cohesie in Hoogblokland ten goede komt en dat met de realisatie van het MFC rekening is gehouden in de Raadsnotitie Bestemming Vermogen.b e s l u i t:2. de boekwaarden van OBS ‘Den Beemd’ en dorpshuis ‘De Hoeksteen’ a €400.371,00 af te boeken en dit te dekken vanuit de Algemene reserve; 3. een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen van €6.271.739,00 voor het realiseren van MFC Hoogblokland conform optie 2 en dit krediet te dekken vanuit de Algemene reserve. Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 31 maart 2016 1. in te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van het MFC Hoogblokland en duurzaamheidsniveau optie 2 (energieneutraal op basis van vergelijkbare uitgangspunten als bij het Noorderhuis); Gelet op het bepaalde in de structuurvisie Giessenlanden Buitengewoon (2008), Giessenlanden een Vitaal Perspectief (2011), Visie Leefbaarheid Giessenlanden (2012), richtinggevende uitspraken n.a.v. Masterplan Voorzieningen 2024 (2013), Kaderstellend raadsbesluit MFC Hoogblokland (2014), Raadsnotitie Bestemming Vermogen (2015); Gelezen het raadsvoorstel van 9 februari 2016

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Voor ons ligt een prachtig voorstel.

We waren er vier jaar geleden bij toen o.a. door Simon de Leeuw de eerste plannen werden gepresenteerd en Hoogblokland was blij en trots.

In de afgelopen vier jaar is er hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen.

Voor ons ligt een prachtige schets van een mooi Multi Functioneel Centrum.

Zoals tijdens de informatieavond al verteld een sieraad voor het dorp.

We waren er ook bij toen een aantal weken gelden het definitieve plan werd gepresenteerd aan de burgers van Hoogblokland. Wederom was er enthousiasme en de gebruiker presenteerde vol trots de ruimte waarin ze zouden komen.

 

Hoewel het niet gebruikelijk is willen we in eerste instantie een verhaal vertellen.

Het verhaal gaat over Jaap Hoog en Jan Blokland.

Beide jonge mannen zijn getrouwd en de twee jonge stellen wonen in Hoogblokland.

Ze kwamen elkaar wel eens tegen maar hadden niet echt contant.

Ze werkten ook alle vier in de stad.

Ze woonden dan wel in het dorp maar gebruikten wel graag de voorzieningen die de stad bood.

Het contact kwam tot stand in het Caribabad , waar de twee vrouwen elkaar tegen kwamen tijdens zwangerschapsgymnastiek.

Ze woonden wel op het platteland maar maakten wel graag gebruik van de voorzieningen in de stad.

De jonge zwangere vrouwen raakten aan de praat en zo werd er contact gelegd tussen de fam Hoog en de fam. Blokland. Ze konden nu gezamenlijke rijden naar Gorinchem gingen daar ook baby kleding kopen.

Ze woonden dan wel in een dorp maar makten graag gebruik van de voorzieningen van de stad.

Uiteraard werd er flink om gelachen toen ze er achter kwamen hoe de achternamen waren en er ontstond een goede band tussen de fam. Hoog en Blokland. Ze vormden als het ware één Hoogblokland

Na een zwangerschap van 9 maanden bevielen een paar dagen na elkaar en wel in het Beatrix ziekenhuis. Gelukkig dat deze voorziening zo dichtbij was in de stad.

En zo werden Chris Hoog en Daan Blokland geboren, twee gezonde Hollandse jongens

De twee families gingen steeds vaker met elkaar om en zo gingen ze ook nog wel eens gezamenlijk een avond naar Gorinchem om lekker te gaan uit eten en naar een voorstelling.

Ze woonden wel op het platteland maar waren blij met de voorzieningen van de stad.

Toen Chris en Daan twee werden gingen ze naar de peuterspeelzaal. Ze konden fijn samen spelen en ook als de families bij elkaar op bezoek gingen konden ze ook fijn samen spelen.

Ook gingen ze nog wel eens naar de Macdonalds in de stad.

Ze woonden wel in een dorp maar waren blij met de voorzieningen die de stad bood.

Toen de kinderen bijna vier werden, werd duidelijk dat Chris Hoog naar de ene school n Hoogblokland ging en Daan Blokland naar de andere.

Ze werden ingeschreven C. Hoog, en D. Blokland met daarbij de A van apart..

Omdat Chris een paar dagen ouder was mocht hij eerst naar school en vertelde aan Daan dat hij fijn buiten had gespeeld in de zandbak, lekker had geschommeld en geklommen in een klimrek.

Daan was jaloers, maar een aantal dagen later mocht hij ook nar school. Chris ging links af en Daan rechtsaf. Daan vertelde na afloop trotst dat hij ook lekker gespeeld had in een zandbak, had geschommeld en geklommen in een klimrek. Verrek, ze kwamen tot de conclusie dat de gebruikt hadden gemaakt van dezelfde speeltuigen, maar alleen niet samen dat was wel heel jammer.

En zoals zo vaker gaat, krijgen Chris en Daan vriendjes op hun eigen school en verwatert ook het contact tussen de fam. Hoog en fam. Blokland.

De namen zijn vanwege de privacy uiteraard gefingeerd maar het schetst wel een reëel beeld.

Het triest om te constateren dat partijen vaak hun mond vol hebben m.b.t. integratie. Zo dienen de vluchtelingen zo snel mogelijk te integreren in onze samenleving. Maar bij kinderen van 4 t/m 12 passen we juist segregatie toe.

We missen hier een ontzettend grote kans. Had ingezet op één dorpsschool in Hoogblokland. Ook de wethouder had hierbij een veel actievere rol kunnen spelen.

Was met elkaar om de tafel gaan zitten en gebruik de vele voorbeelden die ons land rijk is. Maak afspraken waarbij er ruimte binnen schooltijd wordt gegeven aan de identiteit.

Maar ga daarna als teams bij elkaar zitten en ga je bezig houden met daar waar scholen voor zijn “goed onderwijs”. Stel gezamenlijk een visie vast en zet dit neer in een missie die je gaat volgen. Kijk vervolgens naar wat voor ruimtes je daarbij nodig hebt en ga zo aan de slag met de architect en kom misschien tot de conclusie dat je eigen een hele andere indeling maakt. Misschien wel geen lokalen meer maar flexibele ruimtes. Combineer dat met een IKC integraal kind centrum. Zet de deuren open om 7.00 uur ’s ochtends en als om 19.00 uur de kinderen worden opgehaald stroomt er ander publiek naar het MFC. Hierdoor wordt het gebouw optimaal gebruikt.

Helaas een gemiste kans. Nu zien we straks toch nog twee teams die allebei apart geschoold worden en zo zijn er nog heel veel zaken te noemen die apart worden gedaan. Iets wat de gemeenschap heel veel geld kost en op een veel effectiever manier zou kunnen worden ingericht.

Maar goed nu ligt er dit voorstel en wij hebben ons twijfels al uitgesproken tijdens de informatieavond.

Een prachtig voorstel , een sieraard voor Hoogblokland en dat klopt nog steeds, echter u kent onze bezwaren.

We zullen ze nog maar eens opnoemen maar een ieder in deze raadzaal weet hoe het zit en kan ook zelf rekenen.

We gaan uit van twee scholen samen goed voor zo’n 120 kinderen. Voor deze 120 kinderen zetten we een gebouw neer met 9 lokalen inclusief een handenarbeid lokaal. Zelfs met 7 lokalen kun je nog prima les geven aan deze kinderen Uitgaande van lokalen, er zijn tenslotte vele andere manieren om de kinderen te begeleiden.

Maar nu de realiteit en dit is dat er in 2014, 9 kinderen zijn geboren en in 2008 8 kinderen. Prima cijfers om hiervoor twee scholen in stand te houden , maar dat terzijde, nu gaat het echt om het aantal vierkante meters.

We weten allemaal dat de school niet meer zal uitgroeien boven de 100 leerlingen en dan zijn we nog positief. Kijkend naar de Transitieatlas wijst alles erop dat dit aantal lager zal uitvallen. Maar oed uitgaan van 100 kinderen gaan we toch geen 9 lokale neerzeten? Even ter vergelijking, ik kom er zo nog op terug, in het Noorderhuis te Noorderhuis komen 7 lokalen.

In onze ogen komen de scholen in een veel te ruime jas.

De wethouder deed nog een poging om het collegevoorstel te verdedigen tijdens den informatie avond om niet te praten over lokalen maar over het aantal vierkante meters.

Ook hier willen we nog wel wat vergelijken.

In april 2015 hebben we een besluit genomen t.a.v. van het Noorderhuis. In het Noorderhuis is er 975 vierkante meters gereserveerd voor het onderwijs. In dit MFC is er 1031 vierkante meters voor het onderwijs gereserveerd. Kortom beduidend meer en als dit nu realistisch is oké. Maar laten we dan maar weer even terug gaan naar de geboortecijfers. Zoals gezegd in Hoogblokland zijn er in 2014 9 kinderen in Noordeloos waren dat 22 kinderen en 2015 zijn er in Hoogblokland 8 kinderen geboren In Noordeloos zijn er 16 geboren.

Kortom dubbele geboortecijfers maar wel minder vierkante meters, leg dat ons maar eens uit.

Het CDA vroeg ons of we nu tegen zullen gaan stemmen of met een amendement zouden komen,

Eigenlijk hadden we verwacht dat het college nog eens deze drie weken zou benutten om te kijken naar het plan en eerlijk gezegd hadden we verwacht dat dit college het raadsvoorstel zou intrekken,

Dat is niet gebeurd en nu er toch nog dit voorstel op tafel. Hierop vooruit lopend hebben we gekeken naar een amendement. Maar we zouden niet weten hoe dit in te zetten. We kunnen moeilijk een amendement indienen met de vraag, ga terug naar de tekentafel en kom met een realistisch ontwerp.

Nee, we verwachten ook van ander partijen realisme. Kortom we zullen dit voorstel niet steunen, maar willen het college de opdracht meegeven. Ga terug naar de ontwerpfase en kom terug meteen realistisch plan. En we verwachten eigenlijk niet anders van de andere partijen hetzelfde zullen doen. We zitten hier niet om gemeenschapsgeld zomaar over de balk te gooien.

O ja een dan nog hoe om te gaan met het huidige aantal leerlingen. Ook daar zij in het land talloze v.b. van Suggesties zijn gebruik de nieuw te bouwen woningen nabij het MFC. Ja kan daar voor 1 of twee jaar een schoolwoning in te richten. Of zet de noodlokalen in. Deze worden tenslotte tijdens de bouw van het MFC ook ingezet.

 

N.a.v. deze inbreng bracht de wethouder nog naar voren dat er echt gebouwd gaat worden naar wat er nodig is. Ondanks het feit dat er nu 135 kinderen de beide scholen bezoeken, worden er 8 lokalen (plus 1 handenarbeidlokaal) goed voor 8 x 25 = 200 kinderen gebouwd. . Desondanks dit gegeven bleven alle partijen dit onrealistische voorstel steunen. Wij konden onze steun hier niet aan geven.

 

Nieuwe welzijnsaanpak gemeente Giessenlanden.

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 20 januari 2016

Overwegende, Dat het gewenst is (een substantieel deel van) de algemene reserve in te zetten voor de realisatie en handhaving van een goed voorzieningenniveau in de Giessenlandse dorpen;

Gelet op De nieuwe welzijnsaanpak Giessenlanden

b e s l u i t:

Een bedrag van € 67.500,00 beschikbaar te stellen voor het aanvullend financieren van de rol van welzijnsconsulent op een wijze zoals beschreven is in de notitie ‘Welzijnsaanpak Giessenlanden’ en dit bedrag ten laste brengen van de algemene reserve van de gemeente Giessenlanden.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 31 maart 2016.

 

Zie hieronder onze uiteenzetting.

De onderlegger die na de informatieavond bij de stukken was toegevoegd verduidelijkte veel en wij konden ons volledig vinden in dit voorstel.

Er is veel werk te verrichten en laat hem of haar maar snel aan het werk gaan.

 

Actualisatie Bestemming Vermogen

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 16 februari 2016;

Overwegende, dat het gewenst is de prognose van de te investeren bedragen voor de projecten die opgenomen zijn in de Raadsnotitie Bestemming Vermogen van 24 september 2015 te actualiseren;

Gelet op artikel 189 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

In te stemmen met actualisatie van de bestemming van het vermogen.

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Het is voor ons als oppositie partij lastig om dit hele proces wat nu 6 jaar gaande is mee te maken.

De coalitiepartijen hebben het nu al, zoals gezegd zes jaar voor het zeggen en wij als fractie van de PvdA proberen ons steentje bij te dragen, maar is het af en toe confronterend hoe het beleid van de coalitiepartijen aan het schuiven is.

Tussen 2010 en 2014 was er niets mogelijk en diende er flink bezuinigd te worden. Bezuinigingen die achteraf niet echt noodzakelijk waren, gezien de overschotten waar we elk jaar mee werden geconfronteerd.

Volgens had er al veel eerder geïnvesteerd kunnen worden.

Zo rond december 2013 kwamen de eerste verschuivingen. Er mocht geïnvesteerd worden, maar dat mocht echt niet leiden tot toename structurele exploitatiekosten.

Plannen werden gemaakt en er werd geld vrijgemaakt. Geld dat op de bank niks meer opleverde.

Nu een paar jaar later worden we geconfronteerd met de totale omwenteling. Het beleid is 180 graden gedraaid.

Er mag geïnvesteerd worden, dit mag leiden tot structurele verhogingen van exploitatiekosten en daarbij gaan we vooruit lopen op de te verwachten overschotten, terwijl we zelf € 400.000,- euro hebben bezuinigend op de begroting.

Tijdens de bespreking van het raadsvoorstel m.b.t. de investeringen van 38 miljoen hebben we er al op gewezen dat je niet de laatste in de rij moet zijn wat betreft de investering.

De wethouder schetste ons het beeld dat, dat in het geheel niet zou uitmaken. Echter de bodem is in zicht en er staan nog een aantal flinke projecten op stapel. Het dorpshuis in Schelluinen zal hoger uitvallen dan de ramingen die er nu liggen. Hoe gaan we daarmee om en zo zijn er nog wel een aantal projecten op te noemen.

Kortom hoe zeker is zeker in deze.

Welke garanties kan de wethouder geven dat alle genoemde projecten zullen worden uitgevoerd?

De wethouder kon geen garanties geven. Mocht er weer een overschrijding plaats vinden dat zal er elders bezuinigd dienen te worden. Jammer , er lang nu een kans om te bezuinigen m.b.t. het MFC te Hoogblokland.

Desondanks dat hebben we wel ingestemd met dit voorstel, elke investering in Giessenlanden dienen we te koesteren.

 

.

 

Het bericht Highlights Raadsvergadering maart 2016 verscheen eerst op PvdA Giessenlanden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.