Nieuws van politieke partijen in Giessenlanden over PvdA inzichtelijk

54 documenten

Highlights Raadsvergadering november 2017

PvdA PvdA Giessenlanden 18-11-2017 12:17

Highlights

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand november 2017

Deze vergadering werd voorafgegaan door een herdenking aan onze fractiegenote Bettie Piso. We zullen haar ontzettend missen.

 

 

 

Deze maand stonden er 2 punten op de agenda dat lokaal van belang waren, t.w.

  Raadsvoorstel 2017-61 Programmabegroting 2018

ALGEMENE BESCHOUWINGEN

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 3 oktober 2017;

Overwegende, dat de raad jaarlijks de begroting vaststelt en de bedragen die daarin voorkomen beschikbaar stelt;

Gelet op artikel 189 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

Vast te stellen de Programmabegroting 2018. Een bedrag van € 817.000,00 toe te voegen aan de Algemene reserve. Een bedrag van 52.025,00 toe te voegen aan de reserve Sociaal Domein. De volgende budgetten voor (nieuwe) wensen beschikbaar te stellen: Entree Arkel € 100.000,00 Entree Schelluinen € 50.000,00 Uitvoeringsprogramma GVVP € 125.000,00 Werkbudget vrijkomende locaties € 85.000,00 Project GiGa € 40.000,00 De volgende investeringskredieten vast te stellen: Reconstructie Dorspsstraat (ged.) Giessenburg € 103.000,00 Reconstructie Kerkweg € 54.000,00 Reconstructie Botersloot Noordeloos € 177.000,00 Reconstructie Singel Noordeloos € 41.300,00 Reconstructie Oudendijk Hoornaar € 139.000,00 Speeltoestellen € 81.100,00 · Beschoeiingen € 151.900,00 Apparatuur gemeentehuis € 55.000,00 Hard- en software € 189.000,00 Aanschaf I-Pads € 30.000,00 Machines buitendienst € 3.900,00

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 9 november 2017.

 

Hier onze uiteenzetting:

 

Voor ons ligt de laatste begroting van gemeente Giessenlanden.

Dit met de titel “ Samen sterk de toekomst in” .   Een titel die je inderdaad op diverse manieren kan interpreteren. We komen daar later nog op terig.

Kijkend naar de begroting komen we uit op een overschot van 1,2 miljoen euro.

Eigenlijk zouden we daar ontzettend blij mee moeten zijn. Echter ons bekruipt toch elke keer weer het gevoel van hebben we een aantal jaren geleden niet teveel (weg)bezuinigd waardoor we nu essentiële voorzieningen missen of in de problemen hebben gebracht.

Al jaren lang houden we geld , heel veel geld over. Een aantal jaar geleden hebben we al gevraagd strenger te begroten en op verzoek van de raad is er toen al gevraagd € 400.000- minder in de begroting op te nemen Desalniettemin houden we ook nu weer veel geld over. Zo’n 1,2 miljoen.

Reden voor het college om nog maar een paar voorstellen uit de kast te halen.

We gaan de entrees van Arkel en Schelluinen extra aanpakken. In de begroting staat te lezen.

Een entree is als een eerste indruk en is daarmee van invloed op de aantrekkingskracht op bezoekers en op de tevredenheid van inwoners over de leefbaarheid van hun dorp. Voor Arkel en Schelluinen zien wij kansen de entree in die zin op te waarderen door in gepaste en verantwoorde mate te investeren. Het zou immers jammer zijn als allerlei verbeteringen in de buitenruimte juist niet tot uitdrukking komen in de entree. In Arkel kan dat door de kwaliteit en infrastructuur te verbeteren en de verbinding tussen het Waardje en Raadhuisstoep te optimaliseren.

Prima voorstellen.

Ook kunnen we ons vinden in de stukken betreffende het sociale domein

In 2018 zullen we als Giessenlanden en Molenwaard ook op dit terrein steeds intensiever met elkaar gaan samenwerken. Denk daarbij aan de uitvoering van de Wmo, het verder ontwikkelen van vrij toegankelijke voorzieningen waar inwoners met een beperking naartoe kunnen gaan voor ontmoeting en ondersteuning, en het ondersteunen van mantelzorgers door in te zetten op voorlichting, ondersteuning van het netwerk.

Prima ideeën , echter het ontbreekt hierover aan dekking zoals we dat hebben vastgesteld in de kadernota,

Net zoals vorig jaar toen er ineens 4 ton extra werd begroot voor duurzaamheid.

Uiteraard staan we als fractie van Pvda positief t.a.v. deze voorstellen. Het stoort ons echter de wijze waarop dit is voorgelegd aan ons. En uiteraard stoort ons ook de eerdere bezuinigingen die naar onze mening veel te hoog zijn ingezet.

Dit kunnen we ook nu goed afzetten naar onze fusiegemeente. Zonder groot vermogen, maar met een schuld van miljoenen euros, zijn zij in staat een begroting in te dienen in zwarte cijfers Je vraagt je hoe ze dat doen. Vier service punten vanuit bibliotheek Aanzet Deze worden flink gesubsidieerd vanuit de gemeente Molenlanden. Kortom zelfs met een flinke schuldenlast blijkt dit mogelijk te zijn.

Het geld dat overblijft zou ook ander besteed kunnen worden:

Duurzaamheid:

Op vragen van ons blijkt dat we voldoende geld in de pot hebben om Giessenlanden in 2030 energieneutraal te maken. Kortom in de komende 13 aar gaan we dit voor elkaar krijgen door een stimulans vanuit de gemeente en met name de rest zal dienen te komen van de bewoners en bedrijven. Een heel optimistische gedachte

Woningbouw:

de gemeente zal hierin een actievere rol gaar spelen. Starters en ouderen meer mogelijkheden bieden om hier te kunnen blijven wonen/ Echter extra budget wordt er niet voor uitgetrokken

De Groene Wei.

We hebben inmiddels als heel veel tijd en geld verloren. Na 15 jaar praten is er nog geen WOZOCO in Giessenburg. Zouden we enquête afnemen in Giessenburg met de vraag wat er liever gerealiseerd dient te worden:   het opknappen van de entree van het dorp of een WOZOCO dan weten wij het antwoord wel. Kortom wellicht is er wel wat te realiseren met een extra stimulans vanuit de gemeente

En nu noemen we maar even een drietal ideeën maar zullen er ongetwijfeld nog velen zijn.

Ook wordt er extra geld uitgetrokken voor GVVP mede omdat we 85000 euro subsidie niet hebben gekregen. Het is ons nog steeds niet duidelijke voor welke projecten we dit hebben aangevraagd. Krijgen we daar nog antwoord op??

Trekken we deze zaken zoals het voorbereidings krediet voor de vrijkomende locaties en de subsidie voor GIGA hiervan af, dan houden we nog een kleine 9 ton over.

En uiteraard een ieder zal vinden dat we dat geld moeten geven aan de Giessenlanders en ook nog niet eens moeten terecht moet komen bij de gemeente Molenwaard. 25 miljoen plus 8 miljoen is wel genoeg.

Logisch dat deze verzoeken gaan komen, maar met het juist opstellen van een begroting was dit waarschijnlijk niet naar voren gekomen.

 

Bij het vaststellen van de kadernota hebben we als fractie van PvdA al een voorstel gedaan om een deel van dat geld dat over gehouden zou worden tegemoet te laten komen aan een aantal stichtingen en verenigingen die het moeilijk hebben en er alles aan doen om het hoofd oven water te houden. Als gemeente kunnen we ze tegemoet komen door de OZB kwijt te schelden.

Raadsbreed werd dit gesteund en we konden in de begroting de voorstellen tegemoet zien.

Helaas geen voorstel. Alleen maar een conclusie dat we dit op gaan pakken samen met de gemeente Molenwaard.

Een gemiste kans. Op vragen twee weken geleden van de VVD werd duidelijk dat we hier praten over een bedrag van ca € 30.000,- op jaarbasis. Voor ons is dit kruimelwerk gezien het bedrag wat we over houden maar voor de verenigingen betekent dit is dit weer een stukje van overleven Als we Samen sterk de toekomst in willen doe dat dan met de voorzieningen die we hebben en probeer die op allerlei manieren overeind te houden. Kortom wij pleiten we ervoor om dat bij de harmonisering een prominente plaats te geven. Omdat we het vertrouwen in de wethouder, dat dit wel goed komt een beetje kwijt zijn , gezien de afgelopen 5 maanden, komen we met klein steuntje in de rug van het college

Kortom een motie.

 

MOTIE

        Raadsvoorstelnummer: 2017-61 Programmabegroting 2018

    De raad van de gemeente Giessenlanden in de vergadering bijeen d.d. 9 november 2017. Onderwerp: Vaststelling OZB tarief m.b.t. de jaarbegroting

 

  Overwegende:

 

– dat een aantal verenigingen en stichtingen gebaat zouden zijn bij het kwijtschelden van de OZB.

– dat dit werd geopperd tijdens het vaststellen van de kadernota en dat er gekeken zou worden welke

mogelijkheden er zijn en welke gevolgen dat zou hebben voor de begroting.

– dat dit raadsbreed gedeeld werd

– dat bij het vaststellen van de begroting van de gemeente Giessenlanden in 2018 dit niet is

meegenomen en verschoven is naar de harmonisatie betreffende vaststelling OZB tarieven voor de

nieuwe gemeente Molenlanden.

   

Verzoekt het college:

 

– Bij de harmonisatie betreffende de heffing van de OZB, deze eerder genoemde vrijstelling mee te

nemen.

– Dat wil zeggen kijken naar welke mogelijkheden er zijn en welke gevolgen dit heeft voor de

begroting.

– Met het streven hierover met voorstellen te komen bij de vaststelling van de begroting 2019 voor de

nieuwe gemeente Molenwaard.

 

  Ondertekening en naam indiener(s):

 

Fractie PvdA: R.J. van Rijn.

   

Deze motie werd unaniem aanvaard.

 

De VVD diende zoals verwacht een amendement in om alle huishoudens €100,- terug te geven.

Een leuk gebaar waar we uiteraard niet tegen konden zijn. Echter als je beter had begroot was dit voorsteler nooit gekomen.

 

Raadsvoorstel 2017-60 Schelluinen-west fase 2

 

 

Hier onze uiteenzetting:

Allereerst dank voor de beantwoording van de schriftelijk vragen.

Alhoewel de beantwoording niet echt klopt.

Op de eerste vraag : Hoeveel en welke Transportbedrijven uit de regio zijn sinds de inrichting van Schelluinen West fase I in naar dit bedrijven terrein gekomen waardoor de dorpen zijn ontlast?

Is het antwoord 13 bedrijven

Tsja was dat maar waar….

Transportbedrijven dienden in 2006/2007 verleid te worden om uit de dorpen te vertrekken en naar Schelluinen-West te gaan.

Dat was de intentie van Schelluinen-West. Daar werd dit stuk grond voor opgeofferd, Daar moest Schelluinen onder lijden.

Toen er later bijgesleept werd “transport” en “logistiek” zijn wij als Partij v.d. Arbeid afgehaakt. In die tijd kon men ook terecht in Meerkerk.

Nu ruim 10 jaar verder kunnen we tot de conclusie komen dat we 2 bedrijven hebben verleid om uit een dorp te vertrekken. De 11 overige bedrijven konden ook elders terecht in de regio.

Kortom in onze ogen hebben vergeefs grond opgeofferd en is de doelstelling niet bereikt

Daarbij kwam ook nog de onduidelijkheid t.a.v. van de vestiging.

Zo was er een bedrijf dat vanuit het dorp Schelluinen wilde vertrekken naar Schelluinen-West. Maar dat mocht niet. Rosier v.d. Bosch mocht dit wel . Dit bedrijf verkoopt vrachtauto’s en repareert ze. Kortom dit betreft vrachtwagens om vracht te transporteren. Echter een bedrijf dat personenauto’s verkoopt (Kia Muilwijk) en repareert mocht hier niet naar toe. Personenauto’s die personen transporteert. Ga dat de burger nog maar eens uitleggen.

Geluk bij een ongeluk dat ze nu nog op een betere plek terecht zijn gekomen.

En nu ligt de vraag voor of we kunnen instemmen met Fase II, Fase III zal er nooit komen.

Vervolgens dienen pragmatisch te denken en overwegingen te maken.

Vragen die daarbij gesteld kunnen worden zijn:

Kunnen we de bedrijven die nu naar Fase 2 willen niet verwijzen naar De Grote Haar. T.b.v. bedrijven offeren we daar ook een flink stuk Giesenlands grondgebied op.

Heeft de aanleg van Fase 2 nog meer nadelige gevolgen voor Schelluinen?

Uiteraard denken we dat deze bedrijven ook terecht kunnen naar De Grote Haar. Het is echter wel zo dat Fase II geen grote impact zal hebben op de Schelluinse bevolking. In dit geval is het voordeel van werkgelegenheid doorslaggevend.

Verder zal er ook rekening worden gehouden met de opmerkingen die zijn gemaakt tijdens de inspraakavond

Kortom duidelijk mag zijn dat in onze ogen en ook bewezen door de praktijk, Fase 1 nooit aangelegd had dienen te worden, maar nu het er ligt kan wat ons betreft fase 2 ook worden ontwikkeld.

 

 

Highlights Raadsvergadering november 2017

PvdA PvdA Giessenlanden 18-11-2017 00:00

Highlights

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand november 2017

Deze vergadering werd voorafgegaan door een herdenking aan onze fractiegenote Bettie Piso. We zullen haar ontzettend missen.

 

 

 

Deze maand stonden er 2 punten op de agenda dat lokaal van belang waren, t.w.

ALGEMENE BESCHOUWINGEN

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 3 oktober 2017;

Overwegende, dat de raad jaarlijks de begroting vaststelt en de bedragen die daarin voorkomen beschikbaar stelt;

Gelet op artikel 189 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 9 november 2017.

 

Hier onze uiteenzetting:

 

Voor ons ligt de laatste begroting van gemeente Giessenlanden.

Dit met de titel “ Samen sterk de toekomst in” .   Een titel die je inderdaad op diverse manieren kan interpreteren. We komen daar later nog op terig.

Kijkend naar de begroting komen we uit op een overschot van 1,2 miljoen euro.

Eigenlijk zouden we daar ontzettend blij mee moeten zijn. Echter ons bekruipt toch elke keer weer het gevoel van hebben we een aantal jaren geleden niet teveel (weg)bezuinigd waardoor we nu essentiële voorzieningen missen of in de problemen hebben gebracht.

Al jaren lang houden we geld , heel veel geld over. Een aantal jaar geleden hebben we al gevraagd strenger te begroten en op verzoek van de raad is er toen al gevraagd € 400.000- minder in de begroting op te nemen Desalniettemin houden we ook nu weer veel geld over. Zo’n 1,2 miljoen.

Reden voor het college om nog maar een paar voorstellen uit de kast te halen.

We gaan de entrees van Arkel en Schelluinen extra aanpakken. In de begroting staat te lezen.

Een entree is als een eerste indruk en is daarmee van invloed op de aantrekkingskracht op bezoekers en op de tevredenheid van inwoners over de leefbaarheid van hun dorp. Voor Arkel en Schelluinen zien wij kansen de entree in die zin op te waarderen door in gepaste en verantwoorde mate te investeren. Het zou immers jammer zijn als allerlei verbeteringen in de buitenruimte juist niet tot uitdrukking komen in de entree. In Arkel kan dat door de kwaliteit en infrastructuur te verbeteren en de verbinding tussen het Waardje en Raadhuisstoep te optimaliseren.

Prima voorstellen.

Ook kunnen we ons vinden in de stukken betreffende het sociale domein

In 2018 zullen we als Giessenlanden en Molenwaard ook op dit terrein steeds intensiever met elkaar gaan samenwerken. Denk daarbij aan de uitvoering van de Wmo, het verder ontwikkelen van vrij toegankelijke voorzieningen waar inwoners met een beperking naartoe kunnen gaan voor ontmoeting en ondersteuning, en het ondersteunen van mantelzorgers door in te zetten op voorlichting, ondersteuning van het netwerk.

Prima ideeën , echter het ontbreekt hierover aan dekking zoals we dat hebben vastgesteld in de kadernota,

Net zoals vorig jaar toen er ineens 4 ton extra werd begroot voor duurzaamheid.

Uiteraard staan we als fractie van Pvda positief t.a.v. deze voorstellen. Het stoort ons echter de wijze waarop dit is voorgelegd aan ons. En uiteraard stoort ons ook de eerdere bezuinigingen die naar onze mening veel te hoog zijn ingezet.

Dit kunnen we ook nu goed afzetten naar onze fusiegemeente. Zonder groot vermogen, maar met een schuld van miljoenen euros, zijn zij in staat een begroting in te dienen in zwarte cijfers Je vraagt je hoe ze dat doen. Vier service punten vanuit bibliotheek Aanzet Deze worden flink gesubsidieerd vanuit de gemeente Molenlanden. Kortom zelfs met een flinke schuldenlast blijkt dit mogelijk te zijn.

Het geld dat overblijft zou ook ander besteed kunnen worden:

Duurzaamheid:

Op vragen van ons blijkt dat we voldoende geld in de pot hebben om Giessenlanden in 2030 energieneutraal te maken. Kortom in de komende 13 aar gaan we dit voor elkaar krijgen door een stimulans vanuit de gemeente en met name de rest zal dienen te komen van de bewoners en bedrijven. Een heel optimistische gedachte

Woningbouw:

de gemeente zal hierin een actievere rol gaar spelen. Starters en ouderen meer mogelijkheden bieden om hier te kunnen blijven wonen/ Echter extra budget wordt er niet voor uitgetrokken

De Groene Wei.

We hebben inmiddels als heel veel tijd en geld verloren. Na 15 jaar praten is er nog geen WOZOCO in Giessenburg. Zouden we enquête afnemen in Giessenburg met de vraag wat er liever gerealiseerd dient te worden:   het opknappen van de entree van het dorp of een WOZOCO dan weten wij het antwoord wel. Kortom wellicht is er wel wat te realiseren met een extra stimulans vanuit de gemeente

En nu noemen we maar even een drietal ideeën maar zullen er ongetwijfeld nog velen zijn.

Ook wordt er extra geld uitgetrokken voor GVVP mede omdat we 85000 euro subsidie niet hebben gekregen. Het is ons nog steeds niet duidelijke voor welke projecten we dit hebben aangevraagd. Krijgen we daar nog antwoord op??

Trekken we deze zaken zoals het voorbereidings krediet voor de vrijkomende locaties en de subsidie voor GIGA hiervan af, dan houden we nog een kleine 9 ton over.

En uiteraard een ieder zal vinden dat we dat geld moeten geven aan de Giessenlanders en ook nog niet eens moeten terecht moet komen bij de gemeente Molenwaard. 25 miljoen plus 8 miljoen is wel genoeg.

Logisch dat deze verzoeken gaan komen, maar met het juist opstellen van een begroting was dit waarschijnlijk niet naar voren gekomen.

 

Bij het vaststellen van de kadernota hebben we als fractie van PvdA al een voorstel gedaan om een deel van dat geld dat over gehouden zou worden tegemoet te laten komen aan een aantal stichtingen en verenigingen die het moeilijk hebben en er alles aan doen om het hoofd oven water te houden. Als gemeente kunnen we ze tegemoet komen door de OZB kwijt te schelden.

Raadsbreed werd dit gesteund en we konden in de begroting de voorstellen tegemoet zien.

Helaas geen voorstel. Alleen maar een conclusie dat we dit op gaan pakken samen met de gemeente Molenwaard.

Een gemiste kans. Op vragen twee weken geleden van de VVD werd duidelijk dat we hier praten over een bedrag van ca € 30.000,- op jaarbasis. Voor ons is dit kruimelwerk gezien het bedrag wat we over houden maar voor de verenigingen betekent dit is dit weer een stukje van overleven Als we Samen sterk de toekomst in willen doe dat dan met de voorzieningen die we hebben en probeer die op allerlei manieren overeind te houden. Kortom wij pleiten we ervoor om dat bij de harmonisering een prominente plaats te geven. Omdat we het vertrouwen in de wethouder, dat dit wel goed komt een beetje kwijt zijn , gezien de afgelopen 5 maanden, komen we met klein steuntje in de rug van het college

Kortom een motie.

 

MOTIE

 

 

 

 

– dat een aantal verenigingen en stichtingen gebaat zouden zijn bij het kwijtschelden van de OZB.

– dat dit werd geopperd tijdens het vaststellen van de kadernota en dat er gekeken zou worden welke

mogelijkheden er zijn en welke gevolgen dat zou hebben voor de begroting.

– dat dit raadsbreed gedeeld werd

– dat bij het vaststellen van de begroting van de gemeente Giessenlanden in 2018 dit niet is

meegenomen en verschoven is naar de harmonisatie betreffende vaststelling OZB tarieven voor de

nieuwe gemeente Molenlanden.

 

Verzoekt het college:

 

– Bij de harmonisatie betreffende de heffing van de OZB, deze eerder genoemde vrijstelling mee te

nemen.

– Dat wil zeggen kijken naar welke mogelijkheden er zijn en welke gevolgen dit heeft voor de

begroting.

– Met het streven hierover met voorstellen te komen bij de vaststelling van de begroting 2019 voor de

nieuwe gemeente Molenwaard.

 

 

 

Fractie PvdA: R.J. van Rijn.

 

Deze motie werd unaniem aanvaard.

 

De VVD diende zoals verwacht een amendement in om alle huishoudens €100,- terug te geven.

Een leuk gebaar waar we uiteraard niet tegen konden zijn. Echter als je beter had begroot was dit voorsteler nooit gekomen.

 

 

 

Hier onze uiteenzetting:

Allereerst dank voor de beantwoording van de schriftelijk vragen.

Alhoewel de beantwoording niet echt klopt.

Op de eerste vraag : Hoeveel en welke Transportbedrijven uit de regio zijn sinds de inrichting van Schelluinen West fase I in naar dit bedrijven terrein gekomen waardoor de dorpen zijn ontlast?

Is het antwoord 13 bedrijven

Tsja was dat maar waar….

Transportbedrijven dienden in 2006/2007 verleid te worden om uit de dorpen te vertrekken en naar Schelluinen-West te gaan.

Dat was de intentie van Schelluinen-West. Daar werd dit stuk grond voor opgeofferd, Daar moest Schelluinen onder lijden.

Toen er later bijgesleept werd “transport” en “logistiek” zijn wij als Partij v.d. Arbeid afgehaakt. In die tijd kon men ook terecht in Meerkerk.

Nu ruim 10 jaar verder kunnen we tot de conclusie komen dat we 2 bedrijven hebben verleid om uit een dorp te vertrekken. De 11 overige bedrijven konden ook elders terecht in de regio.

Kortom in onze ogen hebben vergeefs grond opgeofferd en is de doelstelling niet bereikt

Daarbij kwam ook nog de onduidelijkheid t.a.v. van de vestiging.

Zo was er een bedrijf dat vanuit het dorp Schelluinen wilde vertrekken naar Schelluinen-West. Maar dat mocht niet. Rosier v.d. Bosch mocht dit wel . Dit bedrijf verkoopt vrachtauto’s en repareert ze. Kortom dit betreft vrachtwagens om vracht te transporteren. Echter een bedrijf dat personenauto’s verkoopt (Kia Muilwijk) en repareert mocht hier niet naar toe. Personenauto’s die personen transporteert. Ga dat de burger nog maar eens uitleggen.

Geluk bij een ongeluk dat ze nu nog op een betere plek terecht zijn gekomen.

En nu ligt de vraag voor of we kunnen instemmen met Fase II, Fase III zal er nooit komen.

Vervolgens dienen pragmatisch te denken en overwegingen te maken.

Vragen die daarbij gesteld kunnen worden zijn:

Kunnen we de bedrijven die nu naar Fase 2 willen niet verwijzen naar De Grote Haar. T.b.v. bedrijven offeren we daar ook een flink stuk Giesenlands grondgebied op.

Heeft de aanleg van Fase 2 nog meer nadelige gevolgen voor Schelluinen?

Uiteraard denken we dat deze bedrijven ook terecht kunnen naar De Grote Haar. Het is echter wel zo dat Fase II geen grote impact zal hebben op de Schelluinse bevolking. In dit geval is het voordeel van werkgelegenheid doorslaggevend.

Verder zal er ook rekening worden gehouden met de opmerkingen die zijn gemaakt tijdens de inspraakavond

Kortom duidelijk mag zijn dat in onze ogen en ook bewezen door de praktijk, Fase 1 nooit aangelegd had dienen te worden, maar nu het er ligt kan wat ons betreft fase 2 ook worden ontwikkeld.

 

 

Rouwkaart Bettie Piso

PvdA PvdA Giessenlanden 06-11-2017 19:51

Bettie

1956 │ 2017

 

Opeens stond de wereld stil

en zal nooit meer het zelfde zijn.

Je stond midden in het leven,

met nog zoveel te doen en te geven.

Altijd druk bezig en altijd in gevecht,

vooraan in de strijd tegen onrecht.

Behulpzaam, liefdevol en sociaal,

een rots in de branding…..

 

Met groot verdriet en diepe verslagenheid moeten wij mededelen dat plotseling is overleden, mijn vrouw, onze moeder en oma

 

Bettie Piso

* 16 augustus 1956 † 4 november 2017

Chris

Kim en Christa

Ruud en Bert

D Spike

Dr. Dreeslaan 41,

4241 CH Arkel

Bettie is overgebracht naar Afscheidscentrum De Engel, Kleine Haarsekade 122a in Gorinchem, waar donderdag 9 november van 19.30 tot 20.30 uur gelegenheid is tot afscheid nemen en condoleren.

De crematieplechtigheid zal in besloten kring plaatsvinden.

De familie regelt zelf bloemen.

 

Rouwkaart Bettie Piso

PvdA PvdA Giessenlanden 06-11-2017 00:00

Bettie

1956 │ 2017

 

Opeens stond de wereld stil

en zal nooit meer het zelfde zijn.

Je stond midden in het leven,

met nog zoveel te doen en te geven.

Altijd druk bezig en altijd in gevecht,

vooraan in de strijd tegen onrecht.

Behulpzaam, liefdevol en sociaal,

een rots in de branding…..

 

Met groot verdriet en diepe verslagenheid moeten wij mededelen dat plotseling is overleden, mijn vrouw, onze moeder en oma

 

Bettie Piso

* 16 augustus 1956 † 4 november 2017

Chris

Kim en Christa

Ruud en Bert

D Spike

Dr. Dreeslaan 41,

4241 CH Arkel

Bettie is overgebracht naar Afscheidscentrum De Engel, Kleine Haarsekade 122a in Gorinchem, waar donderdag 9 november van 19.30 tot 20.30 uur gelegenheid is tot afscheid nemen en condoleren.

De crematieplechtigheid zal in besloten kring plaatsvinden.

De familie regelt zelf bloemen.

 

Bettie Piso in memoriam

PvdA PvdA Giessenlanden 05-11-2017 15:41

Geschokt en verslagen zijn we met het bericht dat Bettie er niet meer is.

 

Een enorm verlies, in eerste instantie voor haar familie en naasten, maar uiteraard ook voor onze partij.

We kennen Bettie allemaal als iemand die de kernwaarden van onze partij nastreefde met hart en ziel. De sociaal democratie kwam tot uiting op allerlei manieren.

In al die jaren dat ik haar heb gekend was ze bezig met ondersteuning te geven aan die mensen bij wie het allemaal niet van zelf ging. Na de voedselbank is ze zich bezig gaan houden met de ondersteuning aan vluchtelingen. Niet alleen deze doelgroep klopte bij haar aan, ook mensen die schulden hadden, werkeloos waren of op zoek naar een huis. Bettie ging op zoek naar ohttps://giessenlanden.pvda.nl/2017/11/05/bettie-piso-in-memoriam/plossingen en liep zodoende nogal eens tegen wet en regelgeving aan. Dat leverde regelmatig woordenwisselingen met instanties op. Als er in haar ogen niet rechtvaardig werd gehandeld dan liet Bettie dat duidelijk merken. Ook was ze de laatste jaren als mantelzorger actief. Ze is heel vaak op en neer gereden naar Amsterdam om haar oom te ondersteunen.

Ze vertolkte bij onze partij o.a. de rol als ombudsvrouw. Het was haar op het lijf geschreven.

Als politicus vertolkte Bettie haar rol op een wijze die past bij een goed sociaal democraat. Ze stond, om haar woorden maar te gebruiken, “met de poten in de klei”. Haar kracht lag niet in het opschrijven van een stuk tekst betreffende bijvoorbeeld de algemene beschouwingen. Haar kracht lag in het leggen van de verbinding van de praktijk naar de politiek. Ze sprak de taal van de straat. Geen mooie nietszeggende woorden, maar daar waar het op staat komend vanuit de dagelijkse praktijk.

Bettie probeerde de kloof tussen de kiezers en de politiek zo klein mogelijk te maken.

Deze inbreng zullen we ontzettend gaan missen.

De partij verliest in haar een sociaal democraat in hart en nieren, de roos is geknakt.

 

Ruud van Rijn

Overlijden Bettie Piso

PvdA PvdA Giessenlanden 05-11-2017 11:30

Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze partijgenoot en fractielid

Bettie Piso

Bettie zat vanaf 2012, inmiddels namens de nieuwe afdeling PvdA Molenlanden, in de gemeenteraad van Giessenlanden.

Haar grote enthousiasme en warme sociale bewogenheid voor de zwaksten in de gemeente zullen altijd in onze herinnering blijven.

Wij wensen haar familie en haar naasten veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.

Het bestuur

Bettie Piso in memoriam

PvdA PvdA Giessenlanden 05-11-2017 00:00

Geschokt en verslagen zijn we met het bericht dat Bettie er niet meer is.

 

Een enorm verlies, in eerste instantie voor haar familie en naasten, maar uiteraard ook voor onze partij.

We kennen Bettie allemaal als iemand die de kernwaarden van onze partij nastreefde met hart en ziel. De sociaal democratie kwam tot uiting op allerlei manieren.

In al die jaren dat ik haar heb gekend was ze bezig met ondersteuning te geven aan die mensen bij wie het allemaal niet van zelf ging. Na de voedselbank is ze zich bezig gaan houden met de ondersteuning aan vluchtelingen. Niet alleen deze doelgroep klopte bij haar aan, ook mensen die schulden hadden, werkeloos waren of op zoek naar een huis. Bettie ging op zoek naar ohttps://giessenlanden.pvda.nl/2017/11/05/bettie-piso-in-memoriam/plossingen en liep zodoende nogal eens tegen wet en regelgeving aan. Dat leverde regelmatig woordenwisselingen met instanties op. Als er in haar ogen niet rechtvaardig werd gehandeld dan liet Bettie dat duidelijk merken. Ook was ze de laatste jaren als mantelzorger actief. Ze is heel vaak op en neer gereden naar Amsterdam om haar oom te ondersteunen.

https://giessenlanden.pvda.nl/2017/11/05/bettie-piso-in-memoriam/plossingen en liep zodoende nogal eens tegen wet en regelgeving aan. Dat leverde regelmatig woordenwisselingen met instanties op. Als er in haar ogen niet rechtvaardig werd gehandeld dan liet Bettie dat duidelijk merken. Ook was ze de laatste jaren als mantelzorger actief. Ze is heel vaak op en neer gereden naar Amsterdam om haar oom te ondersteunen.

Ze vertolkte bij onze partij o.a. de rol als ombudsvrouw. Het was haar op het lijf geschreven.

Als politicus vertolkte Bettie haar rol op een wijze die past bij een goed sociaal democraat. Ze stond, om haar woorden maar te gebruiken, “met de poten in de klei”. Haar kracht lag niet in het opschrijven van een stuk tekst betreffende bijvoorbeeld de algemene beschouwingen. Haar kracht lag in het leggen van de verbinding van de praktijk naar de politiek. Ze sprak de taal van de straat. Geen mooie nietszeggende woorden, maar daar waar het op staat komend vanuit de dagelijkse praktijk.

Bettie probeerde de kloof tussen de kiezers en de politiek zo klein mogelijk te maken.

Deze inbreng zullen we ontzettend gaan missen.

De partij verliest in haar een sociaal democraat in hart en nieren, de roos is geknakt.

 

Ruud van Rijn

Overlijden Bettie Piso

PvdA PvdA Giessenlanden 05-11-2017 00:00

Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze partijgenoot en fractielid

Bettie Piso

Bettie zat vanaf 2012, inmiddels namens de nieuwe afdeling PvdA Molenlanden, in de gemeenteraad van Giessenlanden.

Haar grote enthousiasme en warme sociale bewogenheid voor de zwaksten in de gemeente zullen altijd in onze herinnering blijven.

Wij wensen haar familie en haar naasten veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.

Het bestuur

Highlights Raadsvergadering oktober 2017

PvdA PvdA Giessenlanden 29-10-2017 17:04

Highlights

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand oktober 2017

Deze maand stond er alleen maar hamerstukken op de agenda. Het belangrijkste punt betrof De bestuur rapportage.

Raadsvoorstel 2017-59 Berap 2017-2

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 19 september 2017;

Overwegende, dat het college de raad door middel van een tussentijdse rapportage dient te informeren over de realisatie van de begroting over de eerste acht maanden van het lopende boekjaar;

Gelet op artikel 6 van de Financiële verordening van de gemeente Giessenlanden;

b e s l u i t:

Kennis te nemen van de tweede bestuursrapportage van 2017. Akkoord te gaan met de gevraagde budgetten zoals opgenomen in de bestuursrapportage 2017-2. 3. Een bedrag van € 443.900,00 verwerken als voorlopig jaarresultaat 2017. Een bedrag van € 113.250,00 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Sociaal Domein. Een bedrag van € 325.950,00 toe te voegen aan de Algemene Reserve. De uit deze berap voortvloeiende wijziging van de begroting 2017 vast te stellen.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 26 oktober 2017.

Hier onze uiteenzetting:

Wij konden ons vonden in dit voorstel.

 

 

 

 

Highlights Raadsvergadering juli 2017

PvdA PvdA Giessenlanden 29-10-2017 17:03

Highlights

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand juli 2017

Deze maand stonden er 4 punten op de agenda die lokaal van belang waren, t.w.

  Raadsvoorstel 2017-53 Aanvullende kredietaanvraag MFC Hoogblokland Raadsvoorstel 2017-46 Verdiepend onderzoek haalbaarheid van een nieuw MFC in Schelluinen –       Raadsvoorstel 2017-48 Betondak: Gebiedsvisie, gebiedsdoelen en bouwstenen voor de organische ontwikkeling Raadsvoorstel 2017-28 Voorstel tot vaststellen Actualisatie Regionale Woonvisie Alblasserwaard-Vijfheerenlanden 2017-2020  

Raadsvoorstel 2017-53 Aanvullende kredietaanvraag MFC Hoogblokland

  De raad van de gemeente Giessenlanden; Gelezen het raadsvoorstel van 20 juni 2017 Overwegende dat het plan de leefbaarheid, duurzaamheid en sociale cohesie in Hoogblokland ten goede komt en dat met de realisatie van het MFC rekening is gehouden in de Raadsnotitie Bestemming Vermogen. Gelet op het bepaalde in de structuurvisie Giessenlanden Buitengewoon (2008), Giessenlanden een vitaal perspectief (2011), Visie Leefbaarheid Giessenlanden (2012), rechtgevende uitspraken n.a.v. masterplan voorzieningen 2024 (2013) , Kader stellend raadsbesluit MFC Hoogblokland (2014), Raadsnotitie Bestemmend Vermogen (2015) b e s l u i t: 1.     In te stemmen met het aangepaste plan (juni 2017) voor MFC Hoogblokland: 2.     Een aanvullend budget van € 618,500,- beschikbaar stellen voor het project MFC Hoogblokland. 3.     Het aanvullende budget te dekken uit de algemene reserve 4.     Het geraamde exploitatietekort € 28,925,- op te nemen in de begroting als structurele last en de € 21.000,- die nu in de begroting is opgenomen te laten vrijvallen. Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 6 juli 2017.  

Hier onze uiteenzetting:

 

Aanvullend kredietaanvraag MFC Hoogblokland.

Het mag duidelijk zijn dat deze fractie absoluut niet blij is met dit voorliggende voorstel en we ons ook niet kunnen voorstellen dat de overige raadsleden zullen in gaan stemmen.

Op 31 maart 2016 lag hier in deze raadzaal het voorstel om in te stemmen met het voorlopig ontwerp MFC Hoogblokland en het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen. Zijnde groot 6,2 miljoen euro.

Tijdens het debat toen hebben we al vastgesteld dat we hier een hele groot kans missen. Wij gaan nu meer geld aan stenen beschikbaar stellen , terwijl er nu zich een moment voordoet om juist de kwaliteit van het onderwijs aan de basisschoolkinderen van Hoogblokland te vergroten. En wil wie dit nu niet. Er ontstaat een win win situatie, door het samenvoegen van twee scholen bundel je opgedane kennis en ervaring en de leerlingen zullen daarvan profiteren.

Het CDA refereerde vorige week aan het feit dat Hoogblokland over haar schaduw is heen gestapt. We vragen onze af welke schaduw?

Was het maar waar dat de kinderen uit Hoogblokland gewoon naar 1 school zouden kunnen gaan. Geen segregatie maar integratie waar iedereen zijn mond vol van heeft.

Kortom een grote gemiste kans.

Het gevolg is wel dat we ook meer geld hiervoor beschikbaar moeten stellen. Uiteraard worden er ruimtes gedeeld , maar hoe is het te verklaren dat we in Hoogblokland zoveel lokalen nodig hebben.

Nog maar eens voor de overige raadleden de getallen:

Is zal het maar kort en krachtig houden we kunnen er wel een heel A4tje aan wijden maar waarschijnlijk verslapt dan de aandacht.

Het Noorderhuis daar gaan we gebaseerd op de leerlingenaantallen 7 lokalen realiseren. (1 okt 2016 153 leerlingen)

MFC Hoogblokland 9 lokalen 1 oktober 123 leerlingen . Kortom we gaan twee lokalen meer bouwen voor 30 leerlingen minder.

Kijkend naar de toekomst dalen de leerlingaantallen en komen we uit op zo’n 100 leerlingen. Je zou de leerlingen, niet dat het wenselijk is, in theorie kwijt kunnen in 4 lokalen.

De Christen unie noemde onze vorige week zuur. Dit valt net onder het kopje zuur maar onder het stukje realiteitszin. De cijfers spreken volgens ons voor zich.

Zuur was juist het CDA en terecht.

Hoe is het mogelijk dat in 13 maanden tijd dit project geconfronteerd wordt met een overschrijding van bijna 1.000.000 euro. Kijk dat is zuur, zuur voor de stakeholders in dit project dit weer rond de tafel moest gaan zitten om te kijken waar er bezuinigd kon worden. Dat zijn geen leuke bijeenkomsten. En uiteraard zuur voor ons allen. Gaan we nog meer gemeenschapsgeld stoppen in dit veel te ambitieuze project.

Kortom hoe is het mogelijk dat er zo slecht is begroot en dat onder de verantwoording van een wethouder die zo goed op de centjes past. We hoorden hem volgend week zeggen dat hij er van geleerd heeft, Er zijn goedkopere cursussen om begroten goed te leren. Kortom het eigenlijk te gek voor woorden dat we met zijn allen , inwoners van Giessenlanden en met name die van Hoogblokland maar ook wij als raad, geconfronteerd worden met zo’n grote overschrijding.

Dat dit plan te ambitieus is blijkt ook wel als we gaan benchmarken.

Volgens de SGP gaan we nu appels met peren vergelijken, maar feit blijft dat dit het duurste project per inwoners wordt (zijn kleine € 5000,- per dorpsinwoner) en dat kan, je hebt altijd iets wat het grootste of duurste is maar we geven u even wat cijfers te vergelijking.

Neem Rotterdam die had moete met de garantiestelling voor een nieuw te bouwen Kuip. Als ze net zo genereus zouden zijn als hier de meerderheid van de raad dan haalden zij garant kunnen staan voor 3 miljard euro

Maar later we dichter bij huis kijken: Gorinchem MFC Schuttersplein pas geopend diverse scholen kinderopvang gymzaal BSO en Syndion. heeft gekost 7 miljoen euro Te vergelijken met Hoogblokland. Echter kijkend naar de wijk zijnde ca 5000 inwoners zou dat gekost kunnen hebben naar de maatstaven van dit MFC 24 miljoen euro.

Vervolgens worden we ook nog geconfronteerd met een tegenvaller wat betreft de exploitatie. Een tekort dat volgens wethouder geen tekort is.

Kortom we hopen dat de overige raadleden tot bezinning komen en uit de fuik gaan zwemmen waar ze in zitten. Heb het besef dat we dit veel te veel gemeenschapsgeld gaat kosten. Dit gaat ook nog eens ten koste t.a.v. van de ambitie die we hebben op duurzaamheid.

Door wellicht wat minder kubieke meters kunnen we het gebouw wel energieneutraal maken.

En kom a.u.b. niet elke keer maar als we langer wachten dan wordt het duurder. Had dan eerder dan eerder geïnvesteerd.

 

Kortom we zetten het nog maar eens kort op een rij:

Meer stenen en een gemiste kans om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen

Meer lokalen voor minder kinderen.

Een overschrijding van het budget

Een tegenvallend exploitatie.

Er rest ons niet veel anders om aan het college en raadsleden te vragen , ga terug naar de tekentafel en kom tot een plan dat past bij de grootte van Hoogblokland.

We hebben tegen het voorstel gestemd. Geen enkele erkende partij steunde onze voorstellen.

 

Raadsvoorstel 2017-46 Verdiepend onderzoek haalbaarheid van een nieuw MFC in Schelluinen

 

Hier onze uiteenzetting:

Raadsvoorstel 2017- 46 Verdiepend onderzoek haalbaarheid van een nieuw MFC in Schelluinen

 

Op 7 juli 2016, precies een jaar gelden, lag bij ons hier in de raad het voorstel om te kiezen voor variant 2 Het handhaven van de scholen opwaarderen van het dorpshuis. Er lagen 4 varianten voor en volgens het college was variant 2 de beste optie.

In hetzelfde stuk stond: “ het onder één dak brengen van de school bij de dorpshuisfunctie biedt een meerwaarde, maar is voor het college niet aan de orde.”

Gelukkig is anders gelopen en zijn als fractie blij dat we daar een aandeel in hebben gehad. Het amendement dat we hadden opgesteld en ondersteund werd door de CU werd aangenomen en we gaven het college de opdracht mee om te onderzoeken of er en een multifunctioneel accommodatie ontworpen kon worden met daarbij de benodigde stakeholders.

Wij zagen vanaf het begin de meerwaarde en hoewel er in 2005 een verbouwing had plaatsgevonden aan de school blijft het een gedateerd gebouw en als er zich een kans zou voordoen om dit aan te pakken was het nu wel.

Het is daarna snel gegaan complimenten aan het college en uiteraard aan de stakeholders en andere betrokkenen in Schelluinen.

Het begon te leven in Schelluinen en er werd verbreding gezocht. Gespreken werden gevoerd en plannen gemaakt. En zie hier het resultaat.

Er ligt nu een heel ander voorstel komend vanuit het college.

Een MFC is nu verantwoord en realiseerbaar.

Ook zijn we blij met de gekozen locatie en hopen dat het goed komt met de grondverwerving.

Wel vragen we ons af of het genoemde bedrag toereikend is.

Het verschil met andere MFC is groot. Voor dit MFC wordt gemiddeld zo’n 2 miljoen euro minder uitgegeven dan bij andere MFC.

Aan de andere kant kun je stellen dat dit bedrag eigenlijk beter past bij de realisatie van zo’n multifunctioneel centrum van deze orde.

Wellicht zijn de andere centra iet wat te ambitieus opgesteld.

Maar goed we nemen aan de wethouder niet meer in de raadzaal durft aan te komen met de vraag om een extra krediet beschikbaar te stellen.

Het mag duidelijk zijn dat we blij zijn en dat een groot impuls zal geven aan Schelluinen.

Wat ons betreft trekken we de gekregen werkhandschoenen aan en gaan we starten.

–       Raadsvoorstel 2017-48 Betondak: Gebiedsvisie, gebiedsdoelen en bouwstenen voor de organische ontwikkeling   De raad van de gemeente Giessenlanden; Gelezen het raadsvoorstel van 6 juni 2017 Overwegende, te voldoen aan een goede ruimtelijke ordening als bedoeld in Wet ruimtelijke ordening. b e s l u i t: de vier gebiedsdoelen vast te stellen voor de organische ontwikkeling van de Betondak locatie in Arkel: 1. Gebiedsdoel: Dorpse sfeer heeft als doel de ontwikkeling aan te laten sluiten bij het dorpse karakter van Arkel en Hoogblokland. 2. Gebiedsdoel: Ruimte voor ontmoeting (door naast wonen functies als horeca, kleinschalig bedrijvigheid en evenementen mogelijk te maken) heeft als doel de locatie op een organische wijze te transformeren naar een hoogwaardig recreatief woonwerkgebied. Op korte termijn kan de locatie al een tijdelijke invulling krijgen met functies zoals cultuur, lichte bedrijvigheid en evenementen. 3. Gebiedsdoel: Duurzame gebiedsontwikkeling heeft als doel in te zetten op een duurzame toekomst. 4. Gebiedsdoel: ‘Gezonde leefomgeving’ heeft als doel om in te zetten op een gezonde leefomgeving waar bewoners en omwonenden, in samenhang met gebiedsdoel 3., oprecht trots kunnen zijn. Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 6 juli 2017.

Hier onze uiteenzetting:

Een prima ontwikkeling die onze steun kon krijgen. Kortom instemming bij de voorstel.   Raadsvoorstel 2017-28 Voorstel tot vaststellen Actualisatie Regionale Woonvisie Alblasserwaard-Vijfheerenlanden 2017-2020   De raad van de gemeente Giessenlanden; Gelezen het raadsvoorstel van 16 mei 2017 en gelet op het verzoek van de provincie Zuid Holland aan de verschillende regio’s om voor 1 juli 2017 een nieuwe regionale woonvisie op te stellen en daarin onder meer de nieuwe demografische prognoses te verwerken; b e s l u i t: tot vaststelling van de Actualisatie Regionale Woonvisie Alblasserwaard-Vijfheerenlanden 2017- 2020. Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 6 juli 2017.

Hier onze uiteenzetting:

Een formeel besluit dat verder geen grote gevolgen zal hebben voor onze lokale visie. Deze visie zal in september worden opgesteld en dan zullen we ons hardgaan maken voor starters, lagere sociale huur en ouderen die graag in onze gemeente willen blijven wonen.