Nieuws van politieke partijen in Giessenlanden over VVD inzichtelijk

2 documenten

Highlights Raadsvergadering november 2016

PvdA PvdA VVD Giessenlanden 12-11-2016 16:20

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand november 2016

Deze maand stond er 2 punten op de agenda die lokaal van belang waren, t.w.

Raadsvoorstel 2016-78 Programmabegroting 2017 Raadsvoorstel 2016-77 Stedenbouwkundige visie (infrastructuur en bebouwing) kruising Hoornaar

 

 

Raadsvoorstel 2016-63 Duurzaamheidsplan Giessenlanden

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 4 oktober 2016;

Overwegende, dat de raad jaarlijks de begroting vaststelt en de bedragen die daarin voorkomen beschikbaar stelt;

Gelet op artikel 189 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

Vast te stellen de Programmabegroting 2017. Een bedrag van € 281.950,00 toe te voegen aan de reserve Sociaal Domein. Een bedrag van € 546.375 toe te voegen aan de Algemene reserve. De volgende investeringskredieten vast te stellen: Herinrichting Plein 983 € 145.000,00 Reconstructie Peursumseweg 2 e fase € 541.000,00 Beschoeiingen € 238.000,00 Speeltoestellen € 32.000,00 Strooiers Beheer en Onderhoud € 60.000,00 Vervangen stroomkast € 12.000,00 Apparatuur gemeentehuis € 33.000,00 Hard- en software € 189.000,00 Aanschaf I-Pads € 30.000,00 Vervoermiddelen en machines buitendienst € 30.000,00 Riolering Peursumseweg 2e fase € 295.500,00 Riolering Giessenland € 235.000,00 Renovatie hoofdgemalen riolering € 255.000,00 Renovatie 200 minigemalen riolering € 850.000,00 Relining & deelreparaties riolering € 406.000,00 Waterplan € 203.000,00 Opheffen lozingsproblematiek € 100.000,00 Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 10 november 2016.

 

Wij hebben ingestemd met dit voorstel,

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Allereerst dank aan de ambeteren die eer veel werk hebben verzet om ons de begroting te presenteren.

 

Voor het eerst hebben we, zoals dhr Lock al vaststelde, te maken met een trendbreuk.

De komende jaren laten een positief beeld zien wat betreft de financiën. D.w.z. dat in tegensteling tot andere jaren waar er een tekort werd verwacht de komende jaren er nu het vooruitzicht voor ons ligt waarbij we positieve cijfers zien.

Zelfs met het afnemen van de opbrengsten uit rente en obligaties voorkomende uit ons kapitaal, verkregen door de verkoop van het woning bedrijf, zien we zwarte cijfers.

Kortom de vraag die opkomt is ,met welk doel houden we nu per jaar zoveel geld over.

Duidelijk is vorige week geworden dat dit geen bestemmingsreserve wordt en dat het college er ook niks voor voelt om belastingen te verlagen. Iets waar wij ons wel in kunnen vinden. De rioolbelasting gaat omlaag en om toekomstige kosten te dekken lijkt ons belastingverlaging nu niet aan de orde.

Deze raad heeft bijna elk voorgesteld project. gelieerd aan de investeringsl ijst van 38 miljoen, aangenomen met krediet overschrijding. Zowat alle projecten komen duurder uit dan begroot en tot nu toe hebben we dit geaccepteerd. Kortom we weten allemaal dat die 38 miljoen niet toereikend zal zijn. Logisch dat hiervoor de gelden gebruikt kunnen gaan worden die we straks over gaan houden.

 

Verder willen we inzoomen op de diverse programma’s

Daarbij hebben we gekozen voor 4 speerpunten

1 Wonen, Volkshuisvesting

Handhaven Kerngericht werken

En 4 economie

 

Volkshuisvesting

We hebben de algemene beschouwingen die we gegeven hebben in 2015 er nog maar eens bij gepakt.

Toen stond er in de begroting

De gemeente wil zich inzetten voor woningbouw in de verschillende dorpen daar waar er vraag naar is, consument gericht ontwikkelen. Samenwerken met architect, aannemer en ontwikkelaar.

Dit keer staat dat er ook in.

De vraag hierbij was en is hoe wil de gemeente zich hiervoor inzetten??

En dan citeren we nog maar eens uit onze bijdrage van vorig jaar.

Tijdens de behandeling van het raadstuk “bestemming vermogen” hebben we als enige fractie aandacht gevraagd voor woningbouw. We hebben daarop geen reacties mogen ontvangen van de andere fracties, Wel een reactie van de wethouder. De markt trekt aan en laat dat maar op zijn beloop dan komt het wel goed. Wij betwijfelen dat ten zeerste. Marktwerking is hier geen oplossing.

Nu we geld hebben kunnen we hier een veel grotere proactieve rol spelen.

En wat blijkt andere fracties komen zowaar ook tot het inzicht dat marktwerking niet de oplossing is. Ook hoorden we vorige week een wethouder zeggen dat we hier serieus naar moeten gaan kijken. Kortom dat verheugt ons, maar tot concrete plannen komt het nog niet. Kortom we zijn blij dat er verschuiving optreedt maar we zijn nog niet tevreden.

De vraag aan het college is dan ook , wat zijn de woorden van de wethouder die vorige week zijn geuit waard? Komt dit volgend jaar terug op de agenda of moeten we als raad dit gaan agenderen.

 

WONEN en LEVEN

Tijdens de beschouwing van vorig jaar hadden we het over het verdriet van Giessenburg 2.0 We zijn een jaar verder en gelukkig zijn wel wat ontwikkelingen in het grootse dorp van Giessenlanden. Inmiddels is er een krediet vastgesteld voor de activiteiten zone, sportpark Giessenburg, en de sportkooi is geplaatst. Echter qua woningbouw is er niets gerealiseerd en nu we weten dat het bij de Groene Wei nog wel een tijd zal duren voordat daar wat gebouwd gaat worden, willen verzoeken de nadruk nu te gaan leggen op het CPO wat daar is opgericht om woningen te gaan bouwen bij Doetse Vliet 3

We mogen toch aannemen dat de wethouder zich hiervoor flink gaat inzetten om dit te gaan realiseren in Giessenburg

Graag nog een bevestiging dat dit daadwerkelijk zal gaan gebeuren.

 

Handhaving.

Vorige week hebben we vragen gesteld omtrent de inzet van de €65000,- omtrent achterstallige zaken betreffende handhaving.

Vervolgens kregen we naar onze mening verontrustende antwoorden van de wethouder . Hij stelt prioriteiten en als dat meer uren lees geld kost, dan wordt de 650000 euro daarvoor gebruikt. Laat ik u nog even het raadsbesluit voorlezen wat we hebben aangenomen in oktober 2015

b e s l u i t:

met instemming kennis te nemen van de ‘Nota handhaven bouwen en strijdig gebruik van gronden en/of bouwwerken’; vanuit de algemene reserve € 65.000,– beschikbaar te stellen teneinde het afhandelen van de achterstanden in de handhaving, opgenomen als additionele taak in de ‘Businesscase Wabo’, aan de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid over te dragen.In de te verwachten raadsinformatie brief worden wij dus expliciet geïnformeerd welke achterstanden er zijn weggewerkt en hoeveel geld ons dat gekost heeft. Uiteraard geldt dit ook voor zaken die in 2016 zijn ontstaan maar die vallen buiten dit budget om. Op de informatieavond hebben we gevraagd of we met de dorpsraden in gesprek kunnen gaan betreffende de besteding van de € 15000,- jaarlijkse subsidie. De wethouder antwoordde toen van dat ze het niet echt handig vindt om nu al te gaan korten i.v.m. met de nadere fusie met Molenwaard, wetende dat dit budget te ruim is. We hopen toch echt dat we niet ruim twee jaar moeten wachten voordat we dit gaan bespreken. We hebben kennis genomen van hoe dit loopt in Molenwaard en willen eigenlijk dit op de agenda zetten om dit komend jaar te bespreken. Onze ervaringen en die van Molenwaard kunnen mooi meegenomen worden . Financiën en economieWe denken erover om dit toch komend jaar al op de agenda te zetten. In elk geval zeker voordat de fusie daar is. Graag willen we met de overige fracties van gedachte wisselen hoe zij erin staan betreffende een eventuele uitbreiding mocht 70% verkocht zijn. Daarbij wordt Schelluinen West genoemd. Tot slot Kortom de concrete vraag aan de wethouder of we het komende jaar dit op de agenda kunnen zetten om met de dorpsraden hierover van gedacht te wisselen. Kerngericht werken. Graag een bevestiging dat dit zo gerapporteerd zal gaan worden. Kortom het krediet van 65000,- wordt alleen maar ingezet om achterstanden af te handelen.

 

Gelukkig kregen we bijval wat betreft de genoemde speerpunten.

Volkshuisvesting

Het college komt in het voorstel met vorstellen om anders om te gaan betreffende volkshuisvesting. Er zal gekeken worden naar een actiever rol vanuit de gemeente

Handhaving

Er komt in december een duidelijke Raadsinformatiebrief met de nodige informatie.

 

Kerngericht werken.

In het eerste kwartaal volgend jaar zal dit besproken worden.

Financiën en economie

Ook hiervoor kregen we bijval vanuit de adere fracties. Dit staat op de kalender om besproken te worden in het voorjaar van 2018. In elk geval voor de herindeling.

Tijdens de behandeling van de begroting kwam de VVD nog met een voorstel om een belastingverlaging in te voeren betreffende de OZB. Dit schoot bij ons in het verkeerde keelgat. Dankzijn de verkoop van het woningbedrijf kan er heel veel worden geïnvesteerd in Giessenlanden en houden we zelfs nog geld over. Dat geld is opgebracht door de huurders. Kortom om nu alleen het voordeel neer te leggen bij de eigenaren van een koopwoning ging ons te ver. Gelukkig was men het al snel met ons eens. Ook is het gezien de overschotten verantwoordelijk om eenmalig een voordeel te geven aan de inwoners. Vervolgens werd voorstel aangenomen om elk huishouding € 50 belasting voordeel te geven.

Raadsvoorstel 2016-77 Stedenbouwkundige visie (infrastructuur en bebouwing) kruising Hoornaar

 

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 4 oktober 2016

Overwegende dat de gemeente Giessenlanden de infrastructuur en de bebouwing kruising Hoornaar op basis van een stedenbouwkundige visie vorm wil geven,

Gelet op artikel 189 Gemeentewet;

b e s l u i t:

een krediet van € 1.475.000 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de openbare ruimte.

De lasten worden als volgt gedekt:

Bijdrage initiatiefnemer projectontwikkeling Dorpsweg-Dirk IV-plein :                                € 39.250

Trottoir Dorpsweg (budget 68304111) :                                                                               € 26.500

Dorpsweg Voorziening bruggen :                                                                                          € 54.000

Algemene Reserve (t.b.v. bruggen en reconstructie van wegen) :                    € 631.000

Duurzame Buitenruimte (uit Algemene Reserve) :                                                   € 724.250

======== + Totaal : € 1.475.000

Met ingang van 2017 dienen investeringen in de openbare ruimte geactiveerd te worden. Dit betekent dat de voorgestelde dekking via de algemene reserve voor bruggen en wegen verwerkt wordt als reserve kapitaallasten.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 10 november 2016.

 

 

Wij hebben ingestemd met dit voorstel,

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Er zijn al een aantal pogingen ondernomen om deze gronden te gaan gebruiken voor woningbouw. Dat is tot nu toe helaas mislukt.

Nu ligt er nu in eerste instantie een investeringsplan betreffende infrastructuur daarom heen om woningbouw mogelijk te maken.

En het moet gezegd de plannen zien er goed uit.

Dat mag dan ook wel gezien de kosten die dit plan met zich meedraagt een totale investering van       € 1.475.000,- Dit is een zeer forse investering.

Met deze impuls kunnen de bouwlocaties worden verkocht en ontwikkelt worden voor woning bouw. Iets waar hier in Hoornaar al veel jaren op wordt gewacht.

De grond zal verkocht worden voor een reële marktwaarde.

 

Het bericht Highlights Raadsvergadering november 2016 verscheen eerst op PvdA Giessenlanden.

Highlights Raadsvergadering maart 2016

PvdA PvdA VVD CDA Giessenlanden 24-04-2016 12:44

PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand Maart

Deze maand stonden er 4 punten op de agenda die lokaal van belang waren, t.w.

Haalbaarheidsonderzoek Activiteitenzone Giessenburg Multifunctioneel centrum Hoogblokland Nieuwe welzijnsaanpak gemeente Giessenlanden Actualisatie Bestemming Vermogen

 

Haalbaarheidsonderzoek activiteitenzone Giessenburg.

Gelezen het raadsvoorstel van 16 februari 2016

Overwegende, dat het plan de leefbaarheid, duurzaamheid en sociale cohesie in Giessenburg ten goede komt en dat met de realisatie van een sporthal in Giessenburg rekening is gehouden in de Raadsnotitie Bestemming Vermogen

Gelet op het Kernplan Giessenburg, de voortgang van het project en het raadsbesluit 2015 – 23 om een plan uit te werken ter realisatie van een nieuwe overdekte sportaccommodatie in Giessenburg, het raadsbesluit 2015 – 75 om een plan uit te werken exclusief commerciële onderdelen, Raadsnotitie Bestemming Vermogen (2015);

b e s l u i t:

Op basis van het haalbaarheidsonderzoek en de financiële rapportage een uitvoeringskrediet beschikbaar stellen van €8.000.000,00 ten behoeve van het onder andere realiseren van een sporthal, parkeervoorzieningen, herinrichting van het park, benodigde aanpassingen aan de aanwezige sportcomplexen en de realisatie van een verenigingsgebouw. Dit krediet als taakstellend te kenmerken en te dekken vanuit de Algemene reserve. De stedenbouwkundige schets met de gewenste eindsituatie voor de Activiteitenzone Giessenburg (d.d. 14 januari 2016), als uitgangspunt te hanteren voor de verdere uitwerking; Het college opdracht te geven om in nauwe samenwerking met de betrokken partijen de stedenbouwkundige schets op te werken tot een definitief ontwerp en deze ter vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen; Het besluit van het college om geheimhouding te leggen op de bijlage Financiële rapportage d.d. 2 februari 2016, op grond van het belang als genoemd in artikel 10, lid 2, sub b van de Wob, te bekrachtigen. Dit gedurende de periode totdat de aanbestedingen van de diverse onderdelen van het project zijn afgerond.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 31 maart 2016.

 

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Voor ons ligt voor de derde keer een voorstel betreffende de sporthal te Giessenburg.

Laten we kort terugblikken m.b.t. het verdriet van Giessenburg, maar vooral vooruit kijken naar wat het Giessenburg kan opleveren.

Toen in 2009 het raadsvoorstel, om in Giessenburg een sporthal te bouwen, behandeld werd stemden de fractie van PvdA voor omdat Giessenburg hier al lang genoeg op had gewacht en de bezettingsgraad de behoefte wel aantoonde. Met uitzondering van 1 fractie werd het raadsvoorstel aangenomen en wat betreft de VVD kon er niet snel genoeg worden gestart , wie herinnert zich niet het schepje van dhr Snoek.

Na de verkiezingen in 2010 werd echter door de coalitie (inclusief de twee partijen die eerst hadden voorgestemd het CDA en de VVD) het plan afgeschoten en is € 429.000 euro in rook opgegaan. In onze ogen een zeer slechte zaak en de teleurstelling bij ons en in Giessenburg was dan ook groot.

Na het voorstel van sportpark Giessenburg Large ligt er nu een activiteitenzone Giessenburg Extra Large.

Een ambitieus plan wat bij ons leidt tot blijdschap.

Ondanks het feit dat er nog een flink aantal zaken uitgezocht dient te worden staan wij positief tegen over de plannen.

Er is duidelijk rekening gehouden met het kernplan en er ligt een verbinding van sportieve gedeelte naar het recreatieve gedeelte bij het zwembad.

Wel hebben we voor de wethouder nog een drietal suggesties, die we van harte aanbevelen

De eerste suggestie betreft het volgende:

Maak het de voorzitter van Peursum wat makkelijker. Hij gaat nog een pittige ledenvergadering tegemoet maar biedt hem perspectief en niet alleen hij maar ook de leden.

Niet dat u op voorhand beloftes hoeft te doen en u hoeft ook geen bedragen te noemen, maar mocht het voorstel besproken worden om een kunstgrasveld aan te leggen zorg dan dat we als gemeente constructief wil meedenken en meewerken om dit te realiseren. Wij vinden dit namelijk de beste oplossing. Het bespaart ruimte en genereert geld. Geld dat we ook willen investeren in deze activiteiten zone.

Het uitgespaarde geld kan op diverse manieren worden ingezet b.v. door Peursum tegemoet te komen maar ook de verenigingen in betreffende het verenigingsgebouw.

De tweede suggestie.

Gooi het plan van een vier segmentenhal niet in de prullenbak maar ga hierover in gesprek met diverse geledingen. Betrek hier b.v. in eerste instantie ook de Til groep erbij. Ook deze partij zal vast wel open staan om hierin te investeren gezien de exploitatie voordelen.

Wij waren zeer verbaasd m.b.t de antwoorden die u uitte tijdens de informatieavond. Als de 3 segmentenhal zal leiden tot een flink tekort bij de Til, zou dit in deze raadzaal nog een keer besproken dienen te worden. Volgens ons een totaal verkeerd uitgangspunt. De Til is verzelfstandigd en zal zelf dienen te zorgen dat er een winstgevend bedrijf wordt neergezet. Een investering in een 4 segmenten hal kan daartoe bijdragen.

Door hier op in te zetten gaan we Giessenburg weer op de kaart zetten, zoals het college van Giessenburg zo’n 40 jaar geleden heeft gedaan door de Til te laten bouwen. Het mag duidelijk zijn waartoe dat heeft geleid heeft. Dankzij de Til waren we in staan om de andere dorpshuizen te behouden. Van diverse omstreken kwamen de mensen naar de Til. Onze fractievoorzitter kwam voor het eerst naar Giessenburg vanwege een trouwpartij en u raadt het al in de Til. Dit bezoek was de aanleiding om zich te oriënteren op een nieuw huis in Giessenburg. En dit is nog gelukt ook. Zo doet hij daar nu al 35 jaar zijn boodschappen en betaalt hij al 35 zijn ozb aan de gemeente.

Kortom geen antwoorden van “de Sporthal is voor Giesenburg” NEE denk wat ruimer en investeer in het grootse dorp van Giessenlanden en het zal zich uitbetalen.

Zo krijgen we in maart /april een groots indoor soccer toernooi georganiseerd door Peursum, wat zowel geld gaat opleveren voor Peursum als de Til groep. Vele mensen zullen naar Giessenburg komen. Giessenburg staat op de kaart.

En terwijl zaalvoetballiefhebbers in de kerstvakantie naar Gorinchem gaan organiseert tennisvereniging Giessenburg een indoor tennistoernooi tijdens de kerstdagen.

Tenslotte dienen we ook wat te doen voor de tennis. Als er gekozen wordt voor een kunstgrasveld zal er bij de tennis niet veel worden gewijzigd. Wederom zal Giessenburg door veel mensen bezocht worden. En de opbrengsten komen ten goede aan de tennis en de Tilgroep.

Dat geldt ook voor de Oranjevereniging. Niks geen tent opzetten zo eens in de twee jaar maar dit festijn wordt georganiseerd in de sporthal. Ruimte genoeg voor een diskjockey, bands en bezoekers.

Tijdens deze gesprekken met de Til en eventueel Peursum biedt onze fractievoorzitter zich geheel belangeloos aan als intermediair, dit allemaal om Giessenburg weer een plek te geven die het verdient.

De derde suggestie betrek Da Capo bij het geheel. Uitgangspunt is zoveel mogelijk verenigen samen gebruik laten maken van de gebouwen. De kans is er nu om dit met beide handen aan te grijpen.

Ga niet de het oude bibliotheekgebouw niet verbouwen voor één enkele vereniging. Daarbij staat het gebouw ook nog eens wekelijks grotendeels leeg.

Kortom mogelijkheden genoeg en wat ons betreft gaat de wethouder morgen aan de slag met onze suggesties.

Giessenburg krijgt zo weer de plaats die het verdient!

Kortom wij hebben voor gestemd.

 

Multifunctioneel centrum Hoogblokland.De raad van de gemeente Giessenlanden;Overwegende, dat het plan de leefbaarheid, duurzaamheid en sociale cohesie in Hoogblokland ten goede komt en dat met de realisatie van het MFC rekening is gehouden in de Raadsnotitie Bestemming Vermogen.b e s l u i t:2. de boekwaarden van OBS ‘Den Beemd’ en dorpshuis ‘De Hoeksteen’ a €400.371,00 af te boeken en dit te dekken vanuit de Algemene reserve; 3. een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen van €6.271.739,00 voor het realiseren van MFC Hoogblokland conform optie 2 en dit krediet te dekken vanuit de Algemene reserve. Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 31 maart 2016 1. in te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van het MFC Hoogblokland en duurzaamheidsniveau optie 2 (energieneutraal op basis van vergelijkbare uitgangspunten als bij het Noorderhuis); Gelet op het bepaalde in de structuurvisie Giessenlanden Buitengewoon (2008), Giessenlanden een Vitaal Perspectief (2011), Visie Leefbaarheid Giessenlanden (2012), richtinggevende uitspraken n.a.v. Masterplan Voorzieningen 2024 (2013), Kaderstellend raadsbesluit MFC Hoogblokland (2014), Raadsnotitie Bestemming Vermogen (2015); Gelezen het raadsvoorstel van 9 februari 2016

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Voor ons ligt een prachtig voorstel.

We waren er vier jaar geleden bij toen o.a. door Simon de Leeuw de eerste plannen werden gepresenteerd en Hoogblokland was blij en trots.

In de afgelopen vier jaar is er hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen.

Voor ons ligt een prachtige schets van een mooi Multi Functioneel Centrum.

Zoals tijdens de informatieavond al verteld een sieraad voor het dorp.

We waren er ook bij toen een aantal weken gelden het definitieve plan werd gepresenteerd aan de burgers van Hoogblokland. Wederom was er enthousiasme en de gebruiker presenteerde vol trots de ruimte waarin ze zouden komen.

 

Hoewel het niet gebruikelijk is willen we in eerste instantie een verhaal vertellen.

Het verhaal gaat over Jaap Hoog en Jan Blokland.

Beide jonge mannen zijn getrouwd en de twee jonge stellen wonen in Hoogblokland.

Ze kwamen elkaar wel eens tegen maar hadden niet echt contant.

Ze werkten ook alle vier in de stad.

Ze woonden dan wel in het dorp maar gebruikten wel graag de voorzieningen die de stad bood.

Het contact kwam tot stand in het Caribabad , waar de twee vrouwen elkaar tegen kwamen tijdens zwangerschapsgymnastiek.

Ze woonden wel op het platteland maar maakten wel graag gebruik van de voorzieningen in de stad.

De jonge zwangere vrouwen raakten aan de praat en zo werd er contact gelegd tussen de fam Hoog en de fam. Blokland. Ze konden nu gezamenlijke rijden naar Gorinchem gingen daar ook baby kleding kopen.

Ze woonden dan wel in een dorp maar makten graag gebruik van de voorzieningen van de stad.

Uiteraard werd er flink om gelachen toen ze er achter kwamen hoe de achternamen waren en er ontstond een goede band tussen de fam. Hoog en Blokland. Ze vormden als het ware één Hoogblokland

Na een zwangerschap van 9 maanden bevielen een paar dagen na elkaar en wel in het Beatrix ziekenhuis. Gelukkig dat deze voorziening zo dichtbij was in de stad.

En zo werden Chris Hoog en Daan Blokland geboren, twee gezonde Hollandse jongens

De twee families gingen steeds vaker met elkaar om en zo gingen ze ook nog wel eens gezamenlijk een avond naar Gorinchem om lekker te gaan uit eten en naar een voorstelling.

Ze woonden wel op het platteland maar waren blij met de voorzieningen van de stad.

Toen Chris en Daan twee werden gingen ze naar de peuterspeelzaal. Ze konden fijn samen spelen en ook als de families bij elkaar op bezoek gingen konden ze ook fijn samen spelen.

Ook gingen ze nog wel eens naar de Macdonalds in de stad.

Ze woonden wel in een dorp maar waren blij met de voorzieningen die de stad bood.

Toen de kinderen bijna vier werden, werd duidelijk dat Chris Hoog naar de ene school n Hoogblokland ging en Daan Blokland naar de andere.

Ze werden ingeschreven C. Hoog, en D. Blokland met daarbij de A van apart..

Omdat Chris een paar dagen ouder was mocht hij eerst naar school en vertelde aan Daan dat hij fijn buiten had gespeeld in de zandbak, lekker had geschommeld en geklommen in een klimrek.

Daan was jaloers, maar een aantal dagen later mocht hij ook nar school. Chris ging links af en Daan rechtsaf. Daan vertelde na afloop trotst dat hij ook lekker gespeeld had in een zandbak, had geschommeld en geklommen in een klimrek. Verrek, ze kwamen tot de conclusie dat de gebruikt hadden gemaakt van dezelfde speeltuigen, maar alleen niet samen dat was wel heel jammer.

En zoals zo vaker gaat, krijgen Chris en Daan vriendjes op hun eigen school en verwatert ook het contact tussen de fam. Hoog en fam. Blokland.

De namen zijn vanwege de privacy uiteraard gefingeerd maar het schetst wel een reëel beeld.

Het triest om te constateren dat partijen vaak hun mond vol hebben m.b.t. integratie. Zo dienen de vluchtelingen zo snel mogelijk te integreren in onze samenleving. Maar bij kinderen van 4 t/m 12 passen we juist segregatie toe.

We missen hier een ontzettend grote kans. Had ingezet op één dorpsschool in Hoogblokland. Ook de wethouder had hierbij een veel actievere rol kunnen spelen.

Was met elkaar om de tafel gaan zitten en gebruik de vele voorbeelden die ons land rijk is. Maak afspraken waarbij er ruimte binnen schooltijd wordt gegeven aan de identiteit.

Maar ga daarna als teams bij elkaar zitten en ga je bezig houden met daar waar scholen voor zijn “goed onderwijs”. Stel gezamenlijk een visie vast en zet dit neer in een missie die je gaat volgen. Kijk vervolgens naar wat voor ruimtes je daarbij nodig hebt en ga zo aan de slag met de architect en kom misschien tot de conclusie dat je eigen een hele andere indeling maakt. Misschien wel geen lokalen meer maar flexibele ruimtes. Combineer dat met een IKC integraal kind centrum. Zet de deuren open om 7.00 uur ’s ochtends en als om 19.00 uur de kinderen worden opgehaald stroomt er ander publiek naar het MFC. Hierdoor wordt het gebouw optimaal gebruikt.

Helaas een gemiste kans. Nu zien we straks toch nog twee teams die allebei apart geschoold worden en zo zijn er nog heel veel zaken te noemen die apart worden gedaan. Iets wat de gemeenschap heel veel geld kost en op een veel effectiever manier zou kunnen worden ingericht.

Maar goed nu ligt er dit voorstel en wij hebben ons twijfels al uitgesproken tijdens de informatieavond.

Een prachtig voorstel , een sieraard voor Hoogblokland en dat klopt nog steeds, echter u kent onze bezwaren.

We zullen ze nog maar eens opnoemen maar een ieder in deze raadzaal weet hoe het zit en kan ook zelf rekenen.

We gaan uit van twee scholen samen goed voor zo’n 120 kinderen. Voor deze 120 kinderen zetten we een gebouw neer met 9 lokalen inclusief een handenarbeid lokaal. Zelfs met 7 lokalen kun je nog prima les geven aan deze kinderen Uitgaande van lokalen, er zijn tenslotte vele andere manieren om de kinderen te begeleiden.

Maar nu de realiteit en dit is dat er in 2014, 9 kinderen zijn geboren en in 2008 8 kinderen. Prima cijfers om hiervoor twee scholen in stand te houden , maar dat terzijde, nu gaat het echt om het aantal vierkante meters.

We weten allemaal dat de school niet meer zal uitgroeien boven de 100 leerlingen en dan zijn we nog positief. Kijkend naar de Transitieatlas wijst alles erop dat dit aantal lager zal uitvallen. Maar oed uitgaan van 100 kinderen gaan we toch geen 9 lokale neerzeten? Even ter vergelijking, ik kom er zo nog op terug, in het Noorderhuis te Noorderhuis komen 7 lokalen.

In onze ogen komen de scholen in een veel te ruime jas.

De wethouder deed nog een poging om het collegevoorstel te verdedigen tijdens den informatie avond om niet te praten over lokalen maar over het aantal vierkante meters.

Ook hier willen we nog wel wat vergelijken.

In april 2015 hebben we een besluit genomen t.a.v. van het Noorderhuis. In het Noorderhuis is er 975 vierkante meters gereserveerd voor het onderwijs. In dit MFC is er 1031 vierkante meters voor het onderwijs gereserveerd. Kortom beduidend meer en als dit nu realistisch is oké. Maar laten we dan maar weer even terug gaan naar de geboortecijfers. Zoals gezegd in Hoogblokland zijn er in 2014 9 kinderen in Noordeloos waren dat 22 kinderen en 2015 zijn er in Hoogblokland 8 kinderen geboren In Noordeloos zijn er 16 geboren.

Kortom dubbele geboortecijfers maar wel minder vierkante meters, leg dat ons maar eens uit.

Het CDA vroeg ons of we nu tegen zullen gaan stemmen of met een amendement zouden komen,

Eigenlijk hadden we verwacht dat het college nog eens deze drie weken zou benutten om te kijken naar het plan en eerlijk gezegd hadden we verwacht dat dit college het raadsvoorstel zou intrekken,

Dat is niet gebeurd en nu er toch nog dit voorstel op tafel. Hierop vooruit lopend hebben we gekeken naar een amendement. Maar we zouden niet weten hoe dit in te zetten. We kunnen moeilijk een amendement indienen met de vraag, ga terug naar de tekentafel en kom met een realistisch ontwerp.

Nee, we verwachten ook van ander partijen realisme. Kortom we zullen dit voorstel niet steunen, maar willen het college de opdracht meegeven. Ga terug naar de ontwerpfase en kom terug meteen realistisch plan. En we verwachten eigenlijk niet anders van de andere partijen hetzelfde zullen doen. We zitten hier niet om gemeenschapsgeld zomaar over de balk te gooien.

O ja een dan nog hoe om te gaan met het huidige aantal leerlingen. Ook daar zij in het land talloze v.b. van Suggesties zijn gebruik de nieuw te bouwen woningen nabij het MFC. Ja kan daar voor 1 of twee jaar een schoolwoning in te richten. Of zet de noodlokalen in. Deze worden tenslotte tijdens de bouw van het MFC ook ingezet.

 

N.a.v. deze inbreng bracht de wethouder nog naar voren dat er echt gebouwd gaat worden naar wat er nodig is. Ondanks het feit dat er nu 135 kinderen de beide scholen bezoeken, worden er 8 lokalen (plus 1 handenarbeidlokaal) goed voor 8 x 25 = 200 kinderen gebouwd. . Desondanks dit gegeven bleven alle partijen dit onrealistische voorstel steunen. Wij konden onze steun hier niet aan geven.

 

Nieuwe welzijnsaanpak gemeente Giessenlanden.

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 20 januari 2016

Overwegende, Dat het gewenst is (een substantieel deel van) de algemene reserve in te zetten voor de realisatie en handhaving van een goed voorzieningenniveau in de Giessenlandse dorpen;

Gelet op De nieuwe welzijnsaanpak Giessenlanden

b e s l u i t:

Een bedrag van € 67.500,00 beschikbaar te stellen voor het aanvullend financieren van de rol van welzijnsconsulent op een wijze zoals beschreven is in de notitie ‘Welzijnsaanpak Giessenlanden’ en dit bedrag ten laste brengen van de algemene reserve van de gemeente Giessenlanden.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 31 maart 2016.

 

Zie hieronder onze uiteenzetting.

De onderlegger die na de informatieavond bij de stukken was toegevoegd verduidelijkte veel en wij konden ons volledig vinden in dit voorstel.

Er is veel werk te verrichten en laat hem of haar maar snel aan het werk gaan.

 

Actualisatie Bestemming Vermogen

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 16 februari 2016;

Overwegende, dat het gewenst is de prognose van de te investeren bedragen voor de projecten die opgenomen zijn in de Raadsnotitie Bestemming Vermogen van 24 september 2015 te actualiseren;

Gelet op artikel 189 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

In te stemmen met actualisatie van de bestemming van het vermogen.

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Het is voor ons als oppositie partij lastig om dit hele proces wat nu 6 jaar gaande is mee te maken.

De coalitiepartijen hebben het nu al, zoals gezegd zes jaar voor het zeggen en wij als fractie van de PvdA proberen ons steentje bij te dragen, maar is het af en toe confronterend hoe het beleid van de coalitiepartijen aan het schuiven is.

Tussen 2010 en 2014 was er niets mogelijk en diende er flink bezuinigd te worden. Bezuinigingen die achteraf niet echt noodzakelijk waren, gezien de overschotten waar we elk jaar mee werden geconfronteerd.

Volgens had er al veel eerder geïnvesteerd kunnen worden.

Zo rond december 2013 kwamen de eerste verschuivingen. Er mocht geïnvesteerd worden, maar dat mocht echt niet leiden tot toename structurele exploitatiekosten.

Plannen werden gemaakt en er werd geld vrijgemaakt. Geld dat op de bank niks meer opleverde.

Nu een paar jaar later worden we geconfronteerd met de totale omwenteling. Het beleid is 180 graden gedraaid.

Er mag geïnvesteerd worden, dit mag leiden tot structurele verhogingen van exploitatiekosten en daarbij gaan we vooruit lopen op de te verwachten overschotten, terwijl we zelf € 400.000,- euro hebben bezuinigend op de begroting.

Tijdens de bespreking van het raadsvoorstel m.b.t. de investeringen van 38 miljoen hebben we er al op gewezen dat je niet de laatste in de rij moet zijn wat betreft de investering.

De wethouder schetste ons het beeld dat, dat in het geheel niet zou uitmaken. Echter de bodem is in zicht en er staan nog een aantal flinke projecten op stapel. Het dorpshuis in Schelluinen zal hoger uitvallen dan de ramingen die er nu liggen. Hoe gaan we daarmee om en zo zijn er nog wel een aantal projecten op te noemen.

Kortom hoe zeker is zeker in deze.

Welke garanties kan de wethouder geven dat alle genoemde projecten zullen worden uitgevoerd?

De wethouder kon geen garanties geven. Mocht er weer een overschrijding plaats vinden dat zal er elders bezuinigd dienen te worden. Jammer , er lang nu een kans om te bezuinigen m.b.t. het MFC te Hoogblokland.

Desondanks dat hebben we wel ingestemd met dit voorstel, elke investering in Giessenlanden dienen we te koesteren.

 

.

 

Het bericht Highlights Raadsvergadering maart 2016 verscheen eerst op PvdA Giessenlanden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.