Nieuws van politieke partijen in Gorinchem over SGP inzichtelijk

61 documenten

Behoud acute zorg Beatrixziekenhuis

SGP SGP Gorinchem 11-11-2020 00:00

 

SGP en ChristenUnie vertegenwoordigers in regio Gorinchem vragen aandacht voor behoud acute zorg Beatrixziekenhuis

REGIO GORINCHEM – De spoedeisende hulppost van het Beatrixziekenhuis in Gorinchem staat onder druk. De mogelijke sluiting van de spoedeisende hulppost bij het Beatrixziekenhuis in Gorinchem kan enorme gevolgen hebben. De coronacrisis heeft juist het belang aangetoond van het opbouwen en het versterken van de spoedeisende hulp in de Nederlandse ziekenhuizen. Daarom vragen lokale SGP en ChristenUnie vertegenwoordigers de landelijke SGP en ChristenUnie fractie om zich in te blijven zetten voor een volwaardig streekziekenhuis mét goede acute zorg.

 

Voorgenomen afschaling acute zorg slechte zaak

Als lokale volksvertegenwoordigers vinden we het een slechte ontwikkeling als het Beatrixziekenhuis in Gorinchem niet meer over een SEH afdeling kan beschikken. Alternatieve ziekenhuizen zijn voor een deel van onze inwoners verder weg gelegen. Daarnaast hebben we op de rijkswegen naar Gorinchem bijna altijd te maken met filevorming wat de betrouwbaarheid van de reistijd ernstig schaadt. Verder vrezen we dat ná het afschalen van de SEH ook andere functies verminderen, zoals kraamzorg. Dit is geen gezonde ontwikkeling voor de levensvatbaarheid van het streekziekenhuis.

 

Gezamenlijke brief lokale ChristenUnie fracties naar Den Haag

Vanwege de landelijke discussie zoeken lokale SGP en ChristenUnie vertegenwoordigers contact met hun fractie in de Tweede Kamer. De volgende ChristenUnie politici ondertekenden de gezamenlijke brief: Marjo Molengraaf (fractievoorzitter ChristenUnie/SGP Gorinchem), Dico Baars (fractievoorzitter ChristenUnie Vijfheerenlanden), Tirtsa Kamstra (wethouder gemeente Vijfheerenlanden), Fred Temminck (fractievoorzitter ChristenUnie West-Betuwe), Govert van Bezooijen (wethouder West-Betuwe), Harry Stam (fractievoorzitter ChristenUnie Molenlanden), Wijnand van der Hoeven (fractievoorzitter ChristenUnie Altena), Hermen Vreugdenhil (fractievoorzitter ChristenUnie/SGP provincie Noord-Brabant) en Cor van Vliet (fractievoorzitter ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam).

Petitie

Steun de petitie:

https://www.petities.com/behoud_spoedeisende_hulp_beatrix_ziekenhuis_gorinchem



Financiële situatie Gorinchem verontrustend

SGP SGP Gorinchem 12-07-2020 00:00

 

Afgelopen donderdag 9 juli zijn zowel de jaarstukken (hoe is het gegaan?) en de Perspectiefnota (hoe gaan we verder?), in een ruim 8 uur durende vergadering behandeld.

Namens onze fractie heeft Frank Barth onze visie op beide documenten gegeven.

Terugkijkend op hoe het afgelopen jaar(2019) is geweest, is onze fractie bijzonder verontrust over de financiële staat van Gorinchem.

In de beoordeling van de accountant staan alle seinen op oranje of rood.

Dit in tegenstelling tot het college en de coalitie, die blijkbaar denken dat dit nietszeggende feestkleuren zijn, deelt onze fractie de verontrusting hierover, die ook de provincie heeft uitgesproken.

Door de enorme ambities van deze coalitie, die de schuldenlast van Gorinchem in deze periode van 4 jaar met 80 miljoen laat stijgen (let wel: dat komt bovenop de schuldenlast die er al was en die ook hoog was), nemen we enorme risico’s. Zeker nu een economische crisis dreigt, zou enige terughoudendheid en voorbereiding op zwaarder weer verstandig zijn. Tel daarbij op, dat ondanks forse investeringen in de ambtelijke organisatie, we niet de indruk hebben, dat zaken beter lopen, we betere processen zien of stukken die aan de kwaliteitseisen voldoen, en het plaatje is toch somber geworden. Over het algemeen kunnen we zeggen, dat de coalitie en het college een beeld schetsen, alsof er weinig aan de hand is: dat beeld wordt door geen van de oppositiepartijen onderschreven, in tegendeel.

 

Perspetiefnota

Wat betreft de Perspectiefnota, een richtinggevend financieel document, waarin de lijnen voor de op te stellen begroting worden uitgezet, worden we helaas niet gerustgesteld.

Door de grote onzekerheid over de economie en financiën vanwege de corona-crisis, is in de aanloop naar deze vergadering toe afgesproken geen nieuwe plannen op te nemen, die geld zouden vragen: een beleidsarme nota dus.

Toch ontdekten we, dat er opnieuw grote bedragen in zijn opgenomen, voor beleid dat - opnieuw- nog niet of nauwelijks in de raad is besproken, laat staan dat de raad zich erover heeft kunnen uitspreken. 4,75 miljoen euro voor het IAC, een Innovatie en Advies Centrum, dat bij de nieuw te bouwen techniekschool van t Gilde moet komen: tot nu toe niet meer dan een roze wolk, waarover nauwelijks feiten met de raad gedeeld zijn.

En 1,6 miljoen vanuit de opbrengst van de verkoop van Eneco moet naar plannen maken voor de ontwikkeling van de Vleugels van de stad: iets dat alleen in een parallelsessie genoemd is en nu dus al tot vaststaand beleid is gebombardeerd. En tegen de afspraak in dat de Enecogelden aan schuldaflossing, duurzaamheids-maatregelen en mobiliteitsplannen besteed zouden worden.

Vanuit de oppositie is meermalen duidelijk stelling genomen tegen deze wijze van besturen, die de gemeenteraad buitenspel zet: we hebben nu al meerdere keren meegemaakt hoe het feit dat zo’n bedrag in een Perspectiefnota of begroting  is opgenomen, gebruikt wordt als argument om verder discussie dood te slaan: ‘ u hebt dat immers bij de vorige Perspectiefnota besloten’.

Wij hebben nog maar weer eens ingebracht, dat wij dit een ernstige zaak vinden, die de lokale democratie ondergraaft en de raad buitenspel zet. Maar de coalitie lijkt daar keer op keer ongevoelig voor te zijn.

Een motie van onze hand, om alvast na te denken over scenario’s bij een economische krimp, werd niet aangenomen: dat lijkt toch sterk op de kop in het zand steken.

Lichtpunten

Waren er nog lichtpunten in deze lange vergadering? Jawel: een motie , die wij samen met het CDA en groep van Maaren indienden, om YFC The Mall in staat te stellen hun succesvolle social media projecten voort te zetten, werd met slechts 4 stemmen tegen ruim aangenomen. De wethouder gaat op zoek naar geld binnen de bestaande budgetten hiervoor.

Verder een motie van onze hand, waarin wij het college oproepen de stagnerende woningmarkt in beweging te gaan krijgen, door creatief en inventief in te gaan zetten op woonvormen voor ouderen. We zien nu teveel, dat appartementen te duur of te weinig beschikbaar zijn en ouderen blijven zitten in huizen die voor starters en gezinnen beschikbaar zouden moeten komen. Onze oproep aan het college is: ga samen met Poort 6 en andere spelers op de markt na welke instrumenten er zijn om ouderen te helpen, die overstap wel te kunnen doen. Deze motie werd unaniem aangenomen.

Historische hoge schuldenlast

Al met al blijft onze zorg over de financiële situatie waarin deze coalitie Gorinchem heeft gebracht: een historisch hoge schuldenlast, die ons bij economische crisis en stijgende rente tot artikel 12 gemeente kan maken (dan is de gemeente feitelijk failliet en grijpt de provincie in). Dit legt een enorme hypotheek op de komende 20- 30 jaar, waarin er nauwelijks financiële ruimte zal zijn.

Helaas spraken we ook in deze marathon- vergadering als coalitie en oppositie schijnbaar volstrekt langs elkaar heen.

Voor nu wacht ons een periode van reces tot eind augustus/ begin september. Dan zullen we meer zicht hebben op de economische gevolgen van de crisis en de financiële vertaling daarvan voor Gorinchem.

Hopelijk staat de coalitie dan ook meer open voor een gezonder financieel beleid.

https://www.gorinchem.nl/bestuur-organisatie/publicaties-en-verslagen/gemeentebegroting-en-jaarstukken



 



Praat met Gorcumse kerken over verantwoorde opening

SGP SGP Gorinchem 22-05-2020 00:00

 

Marjo Molengraaf:

Burgemeester Reinie Melissant zou met de Gorcumse kerken om de tafel moeten gaan zitten om te zien hoe zij weer verantwoord open kunnen. Hiervoor pleit Marjo Molengraaf, raadslid voor de ChristenUnie/SGP. 

Voor meer informatie zie

https://www.ad.nl/rivierenland/praat-met-gorcumse-kerken-over-verantwoorde-opening~a463c1c2/

De Grote Kerk, zie https://www.pgggrotekerk.nl/

/r/81792b4189255be48e1b2dfad4b693d0?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Fpraat-met-gorcumse-kerken-over-verantwoorde-opening%2F12091&id=e1af0631a8f1f68d99b712777e7d712649c471ee

Gemeentelijk informatiebord op het lege plein:

/r/81792b4189255be48e1b2dfad4b693d0?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Fpraat-met-gorcumse-kerken-over-verantwoorde-opening%2F12091&id=e1af0631a8f1f68d99b712777e7d712649c471ee

SGP stelt vragen inzake MKB-toets Gorinchem

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 20-05-2020 00:00

 

Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders, als bedoeld in artikel 41 van het reglement van orde voor de gemeenteraad van Gorinchem.

Gorinchem, 14 mei 2020Onderwerp: MKB-Toets in de gemeente Gorinchem

InleidingOndernemers moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van regels en bureaucratie van de overheid, of dat nu op landelijk of lokaal niveau is. Het kabinet heeft voor landelijke wet- en regelgeving de mkb-toets al ingevoerd. Het is nu de beurt aan provincies en gemeenten. Want juist op lokaal niveau maken mkb-ondernemers het verschil. Zo’n MKB-Toets is een kans voor gemeenten om de lokale economie te versterken en de samenwerking met de lokale bedrijven te verbeteren.MKB-Nederland heeft alle gemeenten opgeroepen om in navolging van het kabinet ook lokaal de MKB-Toets in te voeren. Deze toets moet ervoor zorgen dat maatregelen en gemeentelijk beleid (beter) uitvoerbaar worden voor kleine en middelgrote bedrijven.Ondernemers klagen steeds meer over toenemende regeldruk. Dit geldt zowel voor maatregelen van de landelijke overheid als van gemeenten. Met name kleinere bedrijven zijn hier veel tijd aan kwijt. Omdat regels vaak niet zijn afgestemd op de praktijk van het mkb - terwijl 98 procent van alle bedrijven tot die categorie behoort - kunnen ondernemers er slecht mee uit de voeten.Samen met regionale en lokale ondernemersverenigingen heeft MKB-Nederland dit voorjaar alle gemeenten een Handreiking gestuurd waarmee ze de MKB-Toets eenvoudig kunnen invoeren.De MKB-Toets wordt vanaf dit jaar een belangrijk onderdeel van de verkiezing MKB-Vriendelijkste gemeente van MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie zal per gemeente inventariseren of de toets daadwerkelijk is ingevoerd.

We hebben daarover de volgende vragen:

Is het college op de hoogte van de brief van MKB-Nederland met de vraag de MKB-Toets lokaal in te voeren? Deelt het college de mening van MKB Nederland, dat de MKB-Toets een instrument is om tot effectieve, uitvoerbare regels en maatregelen te komen voor het mkb en om onnodige regeldruk te voorkomen? Gaat het college de MKB-Toets invoeren, zo ja, op welke termijn en op welke wijze? Wat gaat het college doen met de uitkomst van de MKB-Toets? Op welke termijn en op welke wijze wordt de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de MKB-Toets en het vervolg daarop?

Gelieve bovenstaande vragen schriftelijk te beantwoorden.

De fractie van ChristenUnie-SGP, namens deze,Hoogachtend,Frank M.Th. Barth

Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD Gorinchem 16-04-2020 19:45

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1281365/43688/photo-1443110189928-4448af4a2bc5.jpeg

De begroting 2020 lijkt qua stijl veel op het coalitieakkoord: veel gepraat, maar weinig wol. Er wordt veel geld geclaimd, waar weinig concrete plannen tegenover staan. Veel is ook gerecycled: mobiliteitsvisie, de subsidioloog, de veerdienst allemaal al in 2018 beloofd. Verder wordt er veel ‘samen met inwoners’ gedaan, het ‘contact met inwoners en actief verbinding met de wijkpartners’ gezocht, maar veel concreter dan onderzoeken, aanscherpen of evalueren wordt het niet. De topprioriteiten, prioriteiten en aandachtspunten zijn na bijna 2 jaar uitgesleten termen en Visie van de stad lijkt ver weg.

Financiën

Een begroting terwijl er sprake is van afkoeling van de economie, stikstof en Pfas: de BV Nederland lijkt op slot te raken. Voor Gorinchem is uitstel van de ontwikkeling van Groote Haar helaas realistisch en we zijn verbaasd dat dit risico als zeer laag ingeschat wordt. De coalitie gaat naar ons idee van zeer scherp aan de wind naar onverantwoord scherp aan de wind varen:

0% investeringsruimte tot 2023 ondanks dalende baten worden forse meerjarenclaims ingeboekt: 7 miljoen DND, 15 miljoen scholencampus en 5 miljoen veerboten onze schuld per inwoner, onder het vorige college afgebouwd van € 4400,- naar 3900,- wordt weer naar grote hoogte opgestuwd: 4600 euro terwijl het landelijk gemiddelde op 2500 euro ligt. Het beleid om meer met eigen middelen te realiseren is losgelaten en dit legt een zware hypotheek op de toekomst. Dat in de Kbg Fin gesproken gaat worden over het evt. inzetten van Eneco-opbrengsten voor de schulden lijkt een doekje voor het bloeden. Eenmalige risico’s kunnen worden opgevangen door de algemene reserve, maar wat als de uitgaven structureel gaan stijgen of de inkomsten gaan dalen: minder legesopbrengsten of korting op het gemeentefonds. Willen we onze inwoners dan direct met de gevolgen confronteren:stijgende OZB-aanslagen of bezuinigingen? Wij hebben met de PPN het college het vertrouwen willen geven een verantwoorde begroting op te stellen, maar zien nu dat nieuwe structurele tegenvallers niet op te vangen zijn en de enorme uitgaven ons de komende 20 jaar vastzetten. Dat er een advies ligt om de raad beter te informeren (kbg fin van 4 nov) stelt ons nog niet gerust en is een gele kaart voor het college. Het meerjarig perspectief lijkt niet sluitend en dat baart ons zorgen. Motie: Stel scenario’s op (zie bijlage onderaan de pagina), waarin we het college vragen om keuzeopties in het geval dat.

Mobiliteit en bereikbaarheid

Er zijn op dit programma nauwelijks ambities, die ons gerust stellen. Ondanks alle mooie woorden over topprioriteit, lijkt het bij bamboeborden te blijven. De geconstateerde oost-west problematiek vraagt om een gedurfd plan voor fietsmobiliteit. Zoals in Zwolle, met een oude binnenstad zoals wij ook hebben, waar fietser en wandelaar uitgangspunt zijn gemaakt: een goede en snelle fiets-infrastructuur werpt daar vruchten af voor mobiliteit en bereikbaarheid, maar ook voor de economie. 

In het persbericht over de proef met het doseerlicht wordt wel aangegeven welke omleidingsroutes niet gewenst zijn (Concordiabrug naar Avelingen en Paardenwater, Heerenlaantje en Westwagenstraat), maar niet welke dan wel: de ChristenUnie-SGP stelt al langer voor om het autoverkeer om de binnenstad heen te leiden door slimme verbindingen aan te gaan: rondweg Noord ligt er al voor een groot deel. Mag deze wethouder in 2020 geld claimen? Dan graag hiervoor! Verder: ga parkeerterreinen buiten de stad benutten voor park&ride en zorg voor het opwaarderen van de carpoolplaatsen. Dit zijn nu een soort zompige crossterreinen, waar je ’s avonds liever niet alleen bent.

Onderwijs

Wethouder van Doesburg is aan de beurt om een groot bedrag vragen en wel voor een beroepen en innovatiecampus. Maar we gaan precies hetzelfde doen als in Drechtsteden met de RBIC. Doen we dat samen met Drechtsteden of niet en wat betekent dit voor de Gorcumse kansen.

Voor het technasium Fortes wordt dan weer een ander traject gevolgd, wat 1,5 miljoen gaat kosten. Welke relatie dit heeft met het leerpark is onduidelijk. 

In februari van dit jaar heeft ook Gorinchem het Taalpact ondertekend om laaggeletterdheid te bestrijden. Ik heb toen met de wethouder afgesproken later terug te komen op de gemeentelijke website in begrijpelijke taal. Dus bij deze: hoe staat het daarmee?

Sociaal Domein

Twee grote onzekerheden:

uitvoering participatiewet en BUIG (budget uitkeringen)  Uitvoering Jeugdwet 

Gorinchem heeft kunnen profiteren van een reserve, maar dat gaat knellen. Het lijkt onze fractie wijs te blijven investeren op preventie. Bij de DG&J zien we nog steeds te weinig grip en met een woud aan instellingen en behandelaars is sturing haast onmogelijk.

De aangekondigde Omdenknotitie biedt niet veel nieuws: al 4 jaar is het streven de kosten af te laten nemen, ook in de Knoppennotitie werd dat beoogd, maar de kosten nemen elk jaar toe! Het college meldt, dat alle huisartsen gebruik maken van de Jeugd-GGZ expertise, maar dit is dure generalistische basiszorg. Wij pleitten met onze motie juist voor brede uitrol POH-GGZ jeugd, die elders 50% minder verwijzingen oplevert. Wat is daar tot nu toe mee gedaan? 

We zien verder genoeg gespreksstof voor het overleg Sociaal domein: de samenwerking, afstemming en coördinatie binnen dit domein, respijtzorg en voorkomen overbelasting mantelzorgers en de decentralisatie Beschermd Wonen. 

Wij willen aandacht vragen voor de schuldenproblematiek en vooral voor snel en preventief handelen. De lichtste vorm van budgethulp wordt niet vergoed, wat een drempel kan opwerpen, met risico op grotere problemen. Wij zijn benieuwd of er mogelijkheden zijn drempels weg te nemen: Motie: Voorkomen is beter (zie bijlage onderaan de pagina).

We zitten onder de norm voor wijkagenten, terwijl er signalen zijn dat de handhaving te wensen over laat: Ziet het college voldoende aanleiding om het op de agenda te zetten bij het Regionaal Veiligheidsoverleg en te gaan lobbyen voor meer wijkagenten. In sommige gemeenten wordt geëxperimenteerd met de inzet van wijk BOA’s: ziet het college iets in dit idee?

Dan de Gorcumse mogelijk- makers: de folder deed ons geloven dat iedere medewerker een Gorcumse mogelijkmaker kan worden mits het juiste traject van opleiding e.d gevolgd zou worden, maar de operatie MENS kost over 2 jaar 1,5 miljoen euro. De beantwoording geeft aan dat de FV’s 1x per jaar worden bijgepraat, wanneer was dat?

Op onze vraag wat de ruimtecoaches gaan doen, was het antwoord: een begrip dat in het coalitieakkoord is opgenomen om de dienstverlening aan de samenleving te verbeteren. Tja….dan weten we nog niks.

Speelruimteplan

Positief dat er speeltoestellen voor kinderen met een handicap worden neergezet, maar het blijkt dat deze kinderen vaak erg eenzaam zijn door hun geïsoleerde bestaan. Wat is er mogelijk om dit te doorbreken?

Digtalisering

de dienstverlening wordt verregaand gedigitaliseerd, maar steeds meer mensen hebben moeite met de complexiteit van de samenleving. De nationale ombudsman heeft onlangs gepleit voor een laagdrempelig fysiek loket in elke gemeente waar inwoners met al hun vragen terecht kunnen en ze verder geholpen worden. Hoe staat het college tegenover dit pleidooi?

Gorinchem inspireert

Gorkum Beweegt voor cultuureducatie en participatie. Alles voor het geluk van de Gorcummers. Gaat het college dit ook meten? Want wij zijn reuze benieuwd of onze inwoners de komende jaren nu ook echt gelukkiger worden en waarvan dan precies. 

Uit onderzoek blijkt, dat cultuur het meeste bijdraagt aan het geluk van mensen, als ze het zelf beoefenen. Dat betekent prioriteit voor amateurkunst. 

Dit brengt ons bij het cultuurfonds, door de VVD bij de PPN geopperd en waar een aantal partijen en de wethouder positief over waren. Wij vinden het een interessant idee: dan hoeven partijen in ieder geval niet meer voor losse cultuurinitiatieven moties en amendementen in te gaan dienen, maar kan verwezen worden naar het fonds, dat onafhankelijk en vanuit een goed omschreven kader kan toebedelen, wellicht zelfs door de cultuursector zelf beheerd. N.a.v de berichtgeving over geld voor IFFG kregen we een noodkreet binnen van de Gorcumse uitdaging, die blijkbaar niks meer krijgt. Welke overwegingen heeft het college daarbij gehad?

Wat betreft het restafval lijkt de dalende tendens gestopt te zijn. In hoeverre is de landelijke streefnorm van 100 kg restafval per inwoner realistisch en welke stappen overweegt het college om daar in de buurt te gaan komen? In Horst aan de Maas is er per inwoner slechts 23 kilo restafval. Het kan dus wel! Wij willen in ieder geval zo min mogelijk verspilling en afval vandaar de motie Reclamefolders? Nee tenzij (zie bijlage onderaan de pagina).

In het kader van operatie Steenbreek en het vergroten van de biodiversiteit wordt de tuin achter het stadhuis aangepakt. Wij vinden dit niet de juiste prioriteit en voelen er veel meer voor de binnenstad te vergroenen met zgn boombakken en evt.banken die uitnodigen bij dat groen ook wat te verpozen. Motie: Vergroen de Binnenstad (zie bijlage onderaan de pagina).

Over verfraaiing gesproken: wij begrijpen dat de verbeelding van de industriële historie in de plannen voor de Lingeoevers is meegenomen en dat vinden we mooi. Tegelijk is er nog meer historie op dat gebied, die in en om de stad verbeelding verdient. Graag horen we of u dat ook vindt.

Tot slot

We zijn als oppositiepartij kritisch en zo hoort dat ook: juist door de tegenspraak van de oppositie worden plannen scherper, beter en concreter. We hopen dat vandaag inderdaad meer zal zijn dan een opvoering waarvan de afloop al vaststaat en de raad in de breedte betrokken wordt.

We wensen college, organisatie en raad daarbij Gods wijsheid en zegen toe.

Graag veel cultuur en liever minder steen

ChristenUnie ChristenUnie SGP Gorinchem 16-04-2020 19:43

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1282517/43688/photo-1501837303764-ada599fdac6c.jpeg

De fractie van de ChristenUnie–SGP heeft in de maanden oktober en november voor de Gorcummers een enquête open gesteld om hun mening te geven over het cultuuraanbod in Gorinchem.

227 personen hebben de moeite genomen om de enquête in te vullen. Op 35000 inwoners zijn de resultaten niet representatief te noemen, maar er zijn wel een aantal lijnen zichtbaar in de antwoorden van deze mensen. De eerste weken hebben vooral onze eigen achterban gereageerd en na de eerste sessie met het culturele veld op 17 oktober en de oproep in het AD kwamen daar gelukkig ook veel reacties bij van mensen die wij niet direct tot onze achterban kunnen rekenen.

Ook voor ons mooi om te zien dat onze leden en achterban in grote lijnen weergeven hoe wij als fractie er in staan. De bijeenkomst met een aantal leden gaf hier ook al een aanzet toe.

Onze fractie staat positief tegenover cultuur en het cultuuraanbod in Gorinchem. We ervaren betrokkenheid op dit thema. Vanuit de enquête maken wij op: - De respondenten zijn blij met het huidige cultuuraanbod en vinden dit voldoende tot goed. - De meningen zijn verdeeld over wat dit de gemeente mag kosten, maar duidelijk is dat een grote groep vindt dat de gemeente aanjager en hierin een financier moet zijn. Dit in tegenstelling tot onze achterban die vooral het initiatief bij de inwoners wil laten.

Niet alle voorzieningen hoeven in de binnenstad gevestigd te zijn. Dit biedt ruimte om te zien welke voorzieningen op andere plaatsen kunnen worden aangeboden. We krijgen de indruk dat de behoefte aan een groot podium door 10% van de respondenten zeer gewenst is en aan de andere kant 10% dit compleet overbodig vindt. De overige respondenten gaan naar de kleinere podia in de stad of gaan incidenteel en ook buiten de stad naar het theater.

De uitkomsten van de enquête bevestigen voor de ChristenUnie-SGP fractie dat 7 miljoen in een theater met een groot podium investeren met het risico dat er geen goede exploitatie opgesteld kan worden niet wenselijk is. Liever investeren in meer cultuur dan in stenen, die geld blijven kosten. Voor de Gorcumse eigen verenigingen die koor-,dans-, operette en toneelvoorstellingen willen geven moet gezocht worden naar een flexibele en multi inzetbare plek.

Ontwikkeling en uitvoering van het concrete mantelzorgbeleid

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP Gorinchem 16-04-2020 19:40

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1313612/43688/photo-1532461844054-cee312ab1ce2.jpeg

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Op meerdere momenten heeft de huidige coalitie uitgesproken mantelzorg van groot belang te vinden en mantelzorger concreet te willen ondersteunen.

Zo maar een paar citaten:“Mantelzorgers verdienen onze waardering en aandacht. Mantelzorgers bieden vaak de meest noodzakelijke eerste ondersteuning in de dagelijkse leefomgeving van zorgvragers en moeten een meer centrale rol krijgen in de afwegingen van professionals. Overbelasting ligt op de loer en dienen we te voorkomen.”

(uit het coalitieakkoord)

“Noodknop MantelzorgDe ervaring leert dat mantelzorgers niet tot slecht zelf om hulp vragen, wat risico op overbelasting geeft. Het gemeentelijk Wmo/ mantelzorgbeleid is gericht op preventie, dat wil zeggen het voorkomen dat mantelzorgers overbelast raken. We willen daarom maatregelen nemen om de behoeften van mantelzorgers eerder in beeld te krijgen (o.a. bij de keukentafelgesprekken) en te onderzoeken of de respijtzorg aansluit bij de behoeften die mantelzorgers hebben. Het hiervoor benodigde budget kan worden gevonden binnen het Sociaal Domein.”

(uit de Perspectiefnota van 2018)

De fracties van ChristenUnie- SGP en GroenLinks hebben hier de volgende vragen over:

Hoe staat het met de ontwikkeling en uitvoering van het concrete mantelzorgbeleid?

Is er onderzoek gedaan naar wat er nodig is om mantelzorger te ontlasten en wat de gemeente daarvoor moet doen c.q. in huis hebben? Zo ja, worden de resultaten met de raad gedeeld?

Meer specifiek zijn wij benieuwd naar hoe het staat met de rode knop voor mantelzorger en de mogelijkheid voor respijtzorg.

Hoe is de samenwerking met MEE en wat doen zij precies op dit onderwerp voor de gemeente (op hun site verwijzen ze nl naar de mantelzorgmedewerker van de gemeente)?

Gorinchem kent ook veel jonge mantelzorgers, sommigen daarvan zijn zich niet een bewust dat ze mantelzorger zijn. Kunt u aangeven wat er voor hen gedaan wordt en hoe daar gebruik van wordt gemaakt?

De huidige mantelzorgconsulent van de gemeente gaat binnenkort met pensioen, hoe is de continuïteit geregeld?

Overlast vuurwerk Gorinchem, jaarwisseling 2019-2020

SGP SGP Gorinchem 24-01-2020 00:00

Resultaten meldpunt vuurwerkoverlast Gorinchem, jaarwisseling 2019-2020 Marjo Molengraaf – ChristenUnie/SGP en Rutger van Breemen – GroenLinks

Inleiding

In oktober 2019 openden de fracties van ChristenUnie/SGP en GroenLinks voor het tweede jaar op rij een meldpunt voor vuurwerkoverlast. De reden hiervoor is, net als vorig jaar, dat beide fracties zich zorgen maken over de toenemende overlast die mensen hebben van vuurwerk. In het maatschappelijk debat is deze discussie ook zeer actueel. Steeds harder klinkt de roep om maatregelen om overlast, schade en verwondingen door vuurwerk te beperken. Het lijkt er nu op dat de politiek in Den Haag ook een beweging maakt richting een (gedeeltelijk) verbod op consumentenvuurwerk. Desondanks vonden onze fracties het belangrijk om ook dit jaar weer in beeld te hebben in welke mate er overlast ervaren wordt in Gorinchem. Interessant daarbij is natuurlijk om te zien of de maatregelen die tijdens deze jaarwisseling al door de gemeente waren genomen (vuurwerkvrije zone, vuurwerkdetectiesysteem) effect zouden hebben op het aantal meldingen./r/482f0af2f4d4998689847f6fcd09799e?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Foverlast-vuurwerk-gorinchem-jaarwisseling-2019-2020%2F11663&id=e63d22dd6e9c50b9e558e53237fb29ad22bc4cf3

De aanpak was hetzelfde als vorig jaar: een online meldpunt waar mensen anoniem of met naam hun melding konden doen over vuurwerk. Twee dingen gingen dit jaar echter anders. Ten eerste hebben we het meldpunt al in oktober geopend. We kregen veel reacties van Gorinchemmers die vertelden dat zij eigenlijk het hele najaar of zelfs het hele jaar overlast ervaren van vuurwerk. Graag wilden we zien of dit ook te merken was in de cijfers. Het andere verschil met vorig jaar is dat we dit jaar de melders ook gevraagd hebben naar de soort overlast zij ervoeren, oftewel van wat voor soort vuurwerk zij last hadden. Verplicht was het in te vullen in welke wijk, op welke datum en op welk moment van de dag de overlast ervaren werd.

In totaal zijn er 499 meldingen binnengekomen, waarvan 335 tussen 15 december en 6 januari (dezelfde periode als welke ons vorige rapport besloeg) Het is opmerkelijk te vermelden dat die 335 meldingen rond de jaarwisseling vrijwel overeenkomt met het aantal meldingen in dezelfde periode vorig jaar (340). In dit verslag delen wij graag onze verder bevindingen, met als doel wederom een gedegen evaluatie van de jaarwisseling te krijgen en indien nodig er in de Gorinchemse gemeenteraad een discussie over te voeren.

Meldpunt  https://www.meldpuntvuurwerkgorinchem.com/

Het meldpunt gewoon open blijft om te zien of er buiten oud en nieuw om ook overlast ervaren wordt, is het helemaal goed.

Respondenten

Zoals gezegd konden mensen kiezen of zij anoniem of met contactgegevens een meldingen wilden doen. Wij hebben voor deze mogelijkheid gekozen om de drempel van het melden van overlast zo laag mogelijk te houden. Zoals in de grafiek “figuur 1” goed te zien is, was ongeveer 3/4 van de meldingen anoniem en 1/4 van de meldingen met contactgegevens. Er is een sterke stijging van het aantal anonieme meldingen te zien (2019: 1/3 op naam, 2/3 anoniem). Hiervoor hebben wij geen duidelijke verklaring./r/482f0af2f4d4998689847f6fcd09799e?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Foverlast-vuurwerk-gorinchem-jaarwisseling-2019-2020%2F11663&id=e63d22dd6e9c50b9e558e53237fb29ad22bc4cf3

Anoniem melden brengt natuurlijk risico’s met zich mee: er zijn altijd grapjassen die valse meldingen doen. We hebben echter slechts twee overduidelijk valse meldingen ontdekt (die ook niet meegenomen zijn in de resultaten). Alle andere meldingen konden gezien tijdstip, locatie of aard van de overlast als echt getypeerd worden. Resultaten

Zoals gezegd zijn er in totaal 499 meldingen binnengekomen op het meldpunt vuurwerkoverlast. Daarvan zijn er 335 gedaan in de periode van 15 december tot 6 januari. In de maand oktober kwamen er 9 meldingen binnen, in november waren dat er 73 en in de eerste twee weken van december ontvingen wij 51 meldingen. In de periode tussen 7 januari en 18 januari kwamen er nog 37 meldingen binnen. Het is in fig. 2 goed te zien dat sinds de opening van het meldpunt het aantal melding per dag langzaam stijgt naar mate de jaarwisseling dichterbij komt, met als piek 29, 30 en 31 december. Na Oud en Nieuw neemt het aantal meldingen redelijk snel af./r/482f0af2f4d4998689847f6fcd09799e?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Foverlast-vuurwerk-gorinchem-jaarwisseling-2019-2020%2F11663&id=e63d22dd6e9c50b9e558e53237fb29ad22bc4cf3 Vorig jaar was er afname te zien vanaf 29 december tot de jaarwisseling (op 29, 30 en 31 december respectievelijk 81, 74 en 46 meldingen), terwijl er nu een stijging te zien is tot de jaarwisseling. Gezien de aard en de mate van de klachten, willen wij de conclusie trekken dat dit te maken heeft met de acceptatiegraad bij Gorinchemmers van vuurwerk. Door de groeiende discussie en het groeiende negatieve gevoel over vuurwerk, is men eerder geneigd om te melden. Dit is bijvoorbeeld te zien aan het aantal klachten in de ochtend en de middag van 31 december. Dat is fors meer dan vorig jaar. Opvallend hierbij is natuurlijk, en dat vermelden melders ook in hun klacht, dat, terwijl de officiële verkoop van vuurwerk pas op 28 december begint, er daarvoor al redelijk wat overlast gemeld is (158 meldingen van 1 tot en met 27 december). Als de verkoop begint stijgt het aantal meldingen snel. Daarbij is het natuurlijk belangrijk op te nemen dat de officiële afsteektijden zijn op 31 december van 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Het behoeft geen toelichting dat men zich hieraan niet houdt.

We hebben de melders ook gevraagd op welk moment van de dag zij de overlast ervoeren. Hierbij valt op dat mensen vooral ’s avonds (53%) en ’s middags (30%) de overlast ervoeren (zie fig. 3). Opvallend hierbij is dat er een aantal momenten is waarop er veel meldingen uit één specifieke wijk komen rond hetzelfde moment. Er is grote kans dat hier sprake is van een of enkele overlastveroorzakers die zich in een wijk ophouden. 

/r/482f0af2f4d4998689847f6fcd09799e?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Foverlast-vuurwerk-gorinchem-jaarwisseling-2019-2020%2F11663&id=e63d22dd6e9c50b9e558e53237fb29ad22bc4cf3

 Tevens hebben we aan de melders gevraagd in welke wijk zij de overlast ervoeren (zie fig. 4).  Als we alle meldingen per wijk in een schema zetten, blijkt dat de Laag-Dalem en de Binnenstad de kroon spannen als het gaat om overlast meldingen. Daarachter volgen de Gildenwijk en de Haarwijk./r/482f0af2f4d4998689847f6fcd09799e?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Foverlast-vuurwerk-gorinchem-jaarwisseling-2019-2020%2F11663&id=e63d22dd6e9c50b9e558e53237fb29ad22bc4cf3

Zoals gezegd hebben we mensen ook gevraagd te vertellen wat voor soort overlast zij ervoeren. De resultaten hiervan spreken op het eerste gezicht al voor zich (zie fig. 5) Hieruit blijkt een overduidelijke meerderheid van liefst 98% meldingen van overlast van knalvuurwerk en zwaar vuurwerk (respectievelijk 79% en 19%). Slechts 2,4 procent van de melders (12) meldt over siervuurwerk. Hieruit kun je dus duidelijk de conclusie trekken dat mensen vooral overlast ervaren van knallend vuurwerk. Zij klagen dan vooral over schrik, geluidsoverlast, trillende ramen, kapot straatmeubilair, constante klappen en angstige dieren./r/482f0af2f4d4998689847f6fcd09799e?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Foverlast-vuurwerk-gorinchem-jaarwisseling-2019-2020%2F11663&id=e63d22dd6e9c50b9e558e53237fb29ad22bc4cf3

 

 

Aard van de meldingen

Als we de aard van de meldingen, oftewel het soort overlast dat mensen ervaren, in beeld brengen, blijkt dat er drie conclusies te trekken zijn:

Afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijden en locaties en het gebrek aan handhaving

Een groot deel van de meldingen die gedaan zijn, hebben te maken met het afsteken van vuurwerk buiten de toegestane tijden (van 31-12 18.00uur tot 1-1 02.00uur). Hierbij is het belangrijk te vermelden dat gebleken is dat mensen niet bij elke knal meteen een melding doen. Veel van de melders zeggen veel of zelfs continu knallen van vuurwerk te horen in hun buurt of wijk. Dat ervaren zij als overlast. Bovendien levert het angst op bij bijvoorbeeld kinderen of ouderen. Net als vorig jaar is het opmerkelijk dat veel van de melders die zeggen veel vuurwerk te horen buiten de afsteektijden ook klagen over het (gebrek aan) toezicht en handhaving. Sommigen belden de gemeente of de politie, maar hadden niet de indruk dat er gehandhaafd is op het afsteken van vuurwerk.

Er waren zeven meldingen uit de Gildenwijk die expliciet vernoemden dat er vuurwerk werd afgestoken in de vuurwerkvrije zone (het Gijsbert van Andelpark en de omgeving van het Beatrixziekenhuis). Het valt moeilijk in te schatten of dit veel is, omdat er geen vergelijkingsmateriaal is. 

Overlast door knallen en zwaar vuurwerk

Een belangrijke conclusie uit deze cijfers is dat mensen vooral overlast ervaren van knallen en daarbij ook klagen over de zwaarte van de knallen. Mensen melden dat er ‘heel de dag geknald wordt’, ‘dat de ramen in de sponningen trillen’ en over zware explosies (‘dit waren geen rotjes’). Vaak werd daarbij het versterkend effect van bijvoorbeeld brandgangen, stegen in de Binnenstad of viaducten genoemd. Termen als ‘het lijkt wel oorlog’ werden met enige regelmaat gebruikt. Van siervuurwerk lijkt men juist vrij weinig overlast te ervaren.  

Dieren en vuurwerk

Helaas is ook dit jaar weer gebleken dat vuurwerk in combinatie met dieren een veelvoorkomend probleem is. Uiteraard betreft het dan vooral huisdieren (over wilde dieren valt niks te zeggen vanuit dit vuurwerkmeldpunt). Er wordt veelvuldig gemeld dat honden en katten schrokken van de knallen, zich verstopten, niet meer aten en zelfs niet meer naar buiten durfden. Een enkele melder is zelfs met zijn huisdier naar die dierenarts gemoeten voor kalmerende medicatie. Helaas waren er dit jaar ook weer enkele tientallen meldingen van hondenbezitters die meldden dat er vuurwerk naar hen en hun huisdier is gegooid tijdens het uitlaten, waardoor dieren nog banger waren. Overigens zijn er ook een klein tiental meldingen van fietsers die met vuurwerk bekogeld zijn.

Dierenasiel

Naar aanleiding van de meldingen rondom dieren en vuurwerk hebben we ook contact gezocht met het dierenasiel. Zij meldden ons, dat er een paar weken veel onrust en angst bij hun dieren speelde, ondanks dat het in het gebied waar het dierenasiel ligt relatief rustig is qua vuurwerk. In het pension verblijven jaarlijks dieren die thuis niet te houden zijn door het vuurwerk. Dat legt een druk op het asiel en haar medewerkers. Het asiel en haar medewerkers spraken uit blij te zijn met de maatschappelijke beweging richting een vuurwerkverbod.

Afsluitend

Met 499 meldingen zijn de fracties van ChristenUnie/SGP en GroenLinks tevreden met de resultaten van dit jaar van het vuurwerkmeldpunt in Gorinchem. Het was de tweede keer dat we dit zo hebben uitgevoerd en zijn voornemens om dit komende jaarwisseling te herhalen (afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen). Tevens hebben we besloten om het meldpunt het gehele jaar open te laten, zodat we ook een beeld krijgen van het aantal meldingen door het jaar heen.

 Net als vorig jaar was ons doel om inzicht te krijgen in de mate van de overlastbeleving en in de aard van de overlast. Wij denken dat met de respons op het vuurwerkmeldpunt voor de jaarwisseling 2019/20 dit doel behaald is. Het biedt wat ons betreft, in combinatie met schadecijfers, cijfers van de gemeente, de eerste hulp van het ziekenhuis en van de politie, goede aanknopingspunten voor een evaluatie van de jaarwisseling. Daar kijken wij naar uit!



Liever meer cultuur en minder steen

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 12-12-2019 00:00

Graag veel cultuur en liever minder steen
/r/e1db612132ff284e01079062b7be052d?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Fliever-meer-cultuur-en-minder-steen%2F53b30697-6d27-58e9-8038-226db2c4c1c9.jpg&id=b02fdfed6323faf07aad99ceca711b7cb6d19666

De fractie van de ChristenUnie–SGP heeft in de maanden oktober en november voor de Gorcummers een enquête open gesteld om hun mening te geven over het cultuuraanbod in Gorinchem.

227 personen hebben de moeite genomen om de enquête in te vullen. Op 35000 inwoners zijn de resultaten niet representatief te noemen, maar er zijn wel een aantal lijnen zichtbaar in de antwoorden van deze mensen. De eerste weken hebben vooral onze eigen achterban gereageerd en na de eerste sessie met het culturele veld op 17 oktober en de oproep in het AD kwamen daar gelukkig ook veel reacties bij van mensen die wij niet direct tot onze achterban kunnen rekenen.

Ook voor ons mooi om te zien dat onze leden en achterban in grote lijnen weergeven hoe wij als fractie er in staan. De bijeenkomst met een aantal leden gaf hier ook al een aanzet toe.

Onze fractie staat positief tegenover cultuur en het cultuuraanbod in Gorinchem. We ervaren betrokkenheid op dit thema. Vanuit de enquête maken wij op: - De respondenten zijn blij met het huidige cultuuraanbod en vinden dit voldoende tot goed. - De meningen zijn verdeeld over wat dit de gemeente mag kosten, maar duidelijk is dat een grote groep vindt dat de gemeente aanjager en hierin een financier moet zijn. Dit in tegenstelling tot onze achterban die vooral het initiatief bij de inwoners wil laten.

Niet alle voorzieningen hoeven in de binnenstad gevestigd te zijn. Dit biedt ruimte om te zien welke voorzieningen op andere plaatsen kunnen worden aangeboden. We krijgen de indruk dat de behoefte aan een groot podium door 10% van de respondenten zeer gewenst is en aan de andere kant 10% dit compleet overbodig vindt. De overige respondenten gaan naar de kleinere podia in de stad of gaan incidenteel en ook buiten de stad naar het theater.

De uitkomsten van de enquête bevestigen voor de ChristenUnie-SGP fractie dat 7 miljoen in een theater met een groot podium investeren met het risico dat er geen goede exploitatie opgesteld kan worden niet wenselijk is. Liever investeren in meer cultuur dan in stenen, die geld blijven kosten. Voor de Gorcumse eigen verenigingen die koor-,dans-, operette en toneelvoorstellingen willen geven moet gezocht worden naar een flexibele en multi inzetbare plek.

Zie ook artikelen in ad.nl:

https://www.ad.nl/rivierenland/gorinchem-verdeeld-over-de-vraag-of-gemeente-zelf-geld-moet-steken-in-cultuur~a9ca8656/ https://www.ad.nl/rivierenland/christenunie-sgp-is-op-zoek-naar-het-cultuurgevoel-van-de-gorcumers~a6703f12/

De soapserie gaat maar door

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gorinchem 09-12-2019 17:29

Eerder kreeg wethouder van Zanten al een motie van treurnis te verwerken vanwege het niet informeren van de raad. Zo was er sprake van het zeer slecht communiceren over de toekomst van De Nieuwe Doelen. Tijdens de begrotingsraad werd bij het beantwoorden van vragen duidelijk dat de wethouder geen klik heeft met de inhoud van zijn portefeuille.

De gehele oppositie heeft enorme twijfels over de gehele gang van zaken omtrent zijn functioneren als wethouder van financiën. Natuurlijk zijn we daarnaast zijn optreden als wethouder van cultuur nog niet vergeten.

Tijdens de derde schorsing in de Begrotingsraad werd duidelijk dat ‘het onderwerp’ allesbehalve afgehandeld was. De burgemeester is vervolgens gevraagd om advies. Het voorstel van de burgemeester was om het college te verzoeken de portefeuilles te herverdelen. Dit advies is overgenomen, omdat een motie van wantrouwen het toch niet zou halen. Hierom leek een herverdeling van de portefeuille financiën verstandig. Marjo Molengraaf CU/SGP heeft een verklaring afgelegd ondersteund door VVD, Groen Links, Gorcum Actief, Fractie van Maaren, D66, ChristenUnie/SGP en uiteraard de SP (dit is dus de halve raad -1 zetel).

“Gezien het verloop van de vergadering adviseren wij het college dringend de portefeuille financiën te herverdelen"

Woensdag 4 december kregen we als gemeenteraad een raadsinformatiebrief (RIB). Hierin werd de herverdeling van portefeuilles aangekondigd. Ondanks dat we hebben meegegeven vooral de portefeuille financiën te herverdelen worden er allerlei portefeuilles herverdeeld, behalve financiën.

Het is tekenend voor de verhoudingen in het stadhuis.

Met deze handelswijze en denkwijze vanuit het college is meteen het probleem en de frustratie bloot komen te liggen. Wij, als oppositie worden niet gehoord, we worden genegeerd en niet serieus genomen. Niet door B&W en niet door de coalitiepartijen Stadsbelang, Democraten Gorinchem, PvdA en CDA.

We zijn getuige van een air en arrogantie waarmee er met de halve raad wordt omgegaan en daarmee indirect ook de helft van onze inwoners. Een flinke deuk in het vertrouwen in het college dat de SP toch al nauwelijks heeft.

Wij vinden dat draagvlak de sleutel is voor een goede democratie en goed beleid. Die draagvlak ontstaat pas wanneer de hele raad en daarmee alle inwoners serieus worden genomen (en dus niet met een raadsmeerderheid van de helft + 1).

Uiteindelijk gaat het om onze stad en inwoners