Nieuws van politieke partijen in Grave over D66 inzichtelijk

73 documenten

Mini-windturbines: een hype of een kans? Graafse CDA wil een onderzoek

CDA CDA D66 VVD Grave 15-05-2020 10:53

In de gemeenteraadsvergadering van 12 mei heeft de Graafse CDA-fractie een motie ingebracht waarin aandacht wordt gevraagd voor de mogelijkheden om de kansen en beperkingen van mini-windturbines te onderzoeken. Op de agenda stond het concept bod van de regionale energiestrategie (afgekort RES). Dit is een, op regionaal niveau, uitgewerkt concept bod dat wordt gedaan aan het rijk waarin de regio aangeeft welk aandeel van de klimaatveranderingsdoelstellingen zij kunnen verwezenlijken. Vervolgens vindt de uitwerking naar het lokaal niveau plaats. Tijdens de behandeling van de RES deed de Jochem Jacobs namens het CDA-fractie de oproep om niet alleen de discussie te voeren over het bod, maar ook vooruit te kijken naar de toekomstige lokale uitwerking. “Regeren is vooruit kijken. Er is nog onvoldoende bekend over de mogelijkheden van mini-windturbines. Er wordt al hard gewerkt aan het gebruik van zonne-energie en waterkracht door platform duurzaam Grave, maar de mogelijkheden van mini-windturbines zijn relatief onbekend. We weten dat windmolens niet toegestaan zijn vanwege vliegbasis Volkel en de vliegroutes die zij afleggen, maar wellicht zijn mini-windturbines een interessante oplossing. Er zijn verschillende agrariërs die al hebben aangegeven bij ons dat ze interesse hebben in de verdere uitwerking van deze mogelijkheid”. Op een meerderheid kon de motie helaas niet rekenen. De nieuwe coalitie beargumenteerde dat het op dit moment nog te vroeg is om hier al naar te kijken. De VVD stelt dat het op dit moment alleen gaat over een concept bod, maar dat het nog te vroeg is om het al over de uitwerking te hebben. Het college achtte het een sympathieke motie. Uiteindelijk stemde de VVD, samen met keerpunt en de LPG, tegen en VPGrave, D66, LlvC en het CDA voor de motie waardoor deze met 8:7 werd weggestemd. Het CDA blijft van mening dat het doen van onderzoek vertraging in het latere proces kan voorkomen en blijft hier voor pleiten. Het concept bod voor de RES werd uiteindelijk unaniem aangenomen.

Mini-windturbines: een hype of een kans? Graafse CDA wil een onderzoek

CDA CDA D66 VVD Grave 15-05-2020 10:53

In de gemeenteraadsvergadering van 12 mei heeft de Graafse CDA-fractie een motie ingebracht waarin aandacht wordt gevraagd voor de mogelijkheden om de kansen en beperkingen van mini-windturbines te onderzoeken. Op de agenda stond het concept bod van de regionale energiestrategie (afgekort RES). Dit is een, op regionaal niveau, uitgewerkt concept bod dat wordt gedaan aan het rijk waarin de regio aangeeft welk aandeel van de klimaatveranderingsdoelstellingen zij kunnen verwezenlijken. Vervolgens vindt de uitwerking naar het lokaal niveau plaats. Tijdens de behandeling van de RES deed de Jochem Jacobs namens het CDA-fractie de oproep om niet alleen de discussie te voeren over het bod, maar ook vooruit te kijken naar de toekomstige lokale uitwerking. “Regeren is vooruit kijken. Er is nog onvoldoende bekend over de mogelijkheden van mini-windturbines. Er wordt al hard gewerkt aan het gebruik van zonne-energie en waterkracht door platform duurzaam Grave, maar de mogelijkheden van mini-windturbines zijn relatief onbekend. We weten dat windmolens niet toegestaan zijn vanwege vliegbasis Volkel en de vliegroutes die zij afleggen, maar wellicht zijn mini-windturbines een interessante oplossing. Er zijn verschillende agrariërs die al hebben aangegeven bij ons dat ze interesse hebben in de verdere uitwerking van deze mogelijkheid”. Op een meerderheid kon de motie helaas niet rekenen. De nieuwe coalitie beargumenteerde dat het op dit moment nog te vroeg is om hier al naar te kijken. De VVD stelt dat het op dit moment alleen gaat over een concept bod, maar dat het nog te vroeg is om het al over de uitwerking te hebben. Het college achtte het een sympathieke motie. Uiteindelijk stemde de VVD, samen met keerpunt en de LPG, tegen en VPGrave, D66, LlvC en het CDA voor de motie waardoor deze met 8:7 werd weggestemd. Het CDA blijft van mening dat het doen van onderzoek vertraging in het latere proces kan voorkomen en blijft hier voor pleiten. Het concept bod voor de RES werd uiteindelijk unaniem aangenomen.

Samenwerking in gemeenteraad onmogelijk: CDA stapt uit college

CDA CDA VVD D66 Grave 19-02-2020 10:37

De feiten dat de grootste fractie in de gemeenteraad niet kiest voor samenwerking in de gemeenteraad, de kans op een vrijwel unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging over de bestuurlijke toekomst niet heeft gegrepen en tegen een motie van eigen hand heeft gestemd, waren aanleiding voor het CDA om uit het college van burgemeester en wethouders te stappen. Dit onvermijdelijke besluit is genomen in overleg met wethouder, fractie en bestuur. Vanaf het eerste moment dat de LPG de stekker uit de coalitie trok, heeft het CDA de hand uitgestoken om tot samenwerking binnen de gemeenteraad te komen. Op 30 januari heeft de fractie dat in de raadsvergadering bevestigd: “Het belang van de gemeente Grave wordt gediend door een positief-kritisch gemeentebestuur dat in een goede sfeer samenwerkt met alle in de raad vertegenwoordigde partijen.” Ook is er toen gezegd: “Afgaande op de stemverhoudingen bij belangrijke besluiten, beseffen wij dat het college afhankelijk is van de stemmen van onze fractie. Wij voelen ons geen coalitie, wij voelen ons geen oppositie. Wij voelen ons verantwoordelijk voor de inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp.” Omdat Grave behoefte had - en heeft! - aan een stabiel college dat kan rekenen op “meer dan voldoende draagvlak in de raad” heeft het CDA, nadat de LPG eind januari het vertrouwen in de coalitiepartner had opgezegd, haar wethouder na deze coalitiebreuk niet teruggetrokken, maar ruimte gelaten aan de LPG: “Het is aan de grootste fractie om, met anderen dan het CDA, het gesprek aan de gaan over het vervolg. Het ligt voor de hand dat veruit de grootste fractie deel uitmaakt van het college.” Op 30 januari leek een unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging voor het oprapen. LPG en D66 leken elkaar te vinden in een constructieve poging er als eensgezinde raad uit te komen. Het eindresultaat was een hopeloos verdeelde raad. Afwezigheid van Keerpunt 2010 maakten dat de stemmen staakten. Gisteravond was de gemeenteraad compleet. Wéér riep het CDA op tot samenwerking. “Als wij niet bij machte zijn vanavond als raad meer eensgezindheid te tonen door onze inwoners sámen en met vertrouwen tegemoet te treden, zijn wij - als collectief - geen knip voor de neus waard. Als wij elkaar vanavond niet kunnen vinden, zoals op 30 januari bíjna het geval was, op de datum van een inwonersraadpleging die ertoe doet, hoe komt er dan bijvoorbeeld een begroting 2021 die voldoet aan de keiharde criteria van de provincie door deze raad, laat staan langs de provincie? De bestuurlijke stabiliteit is ons veel waard, maar niet alles. Wij hebben onze hand uitgestoken, het wordt tijd dat iemand die hand aanneemt.” Het is een feit dat Keerpunt 2010, VPGrave, D66 en Liberaal Land van Cuijk tegen de begroting 2020 hebben gestemd en het CDA - onder voorwaarden - vóór. Het is een feit dat de huidige fractievoorzitter van Keerpunt 2010 de laatste jaren - en misschien wel altijd - tégen de begroting heeft gestemd. Het is een feit dat LPG en VVD daardoor gedwongen zijn tot samenwerking met anderen dan elkaar. Deze samenwerking is gisteravond niet gezocht. Het CDA heeft gisteravond niet alleeneen handuitgestoken. Het CDA is LPG en VVD niethalverwegetegemoet gekomen, maar helemáál. Sterker nog: VPGrave, D66, Liberaal Land van Cuijk en het CDA schaarden zich achter de motie van LPG en VVD. Laatstgenoemden trokken hun eigen voorstel in en stemden ertegen toen deze door vier andere fracties overgenomen werd. Zij kozen liever voor Keerpunt 2010 dat een slechte (namelijk: onduidelijke) vraag met een hele lijst van onmogelijke eisen neerlegde. Het CDA was glashelder door vóór de stemming te waarschuwen: “Wij zullen ons na de stemming beraden op onze positie binnen en ten opzichte van het college.” LPG en VVD hebben geen gehoor gegeven aan de oproep van onder andere het CDA om tot samenwerking te komen. De ontstane situatie - een bestuurlijk doodlopende weg - hadden zij kunnen voorkomen door vóór hun eigen plan te stemmen. Van LPG en VVD is dus niet het onmogelijke gevraagd. Het is de open vraag of zij willens en wetens op confrontatie aangestuurd hebben. Het CDA kón niet anders dan de volledige verantwoordelijkheid binnen het dagelijks-gemeentebestuur in handen te geven van de gelegenheidscoalitie LPG-Keerpunt 2010-VVD. Hoe het verder gaat, zal blijken. De Graafse situatie is zowel bestuurlijk als financieel instabiel. Wij betreuren ten zeerste dat wij, in gezamenlijkheid, deze onomkeerbare keuze móesten maken. De bal ligt bij LPG, Keerpunt 2010 en VVD. De CDA-fractie heeft commissaris van de koning Van de Donk opgeroepen Grave aan te doen bij zijn ‘afscheidstournee’, met in zijn kielzog de financiële toezichthouders: “Het is ons een lieve ding waard als de provincie, los van de bestuurlijke crisis daar, zijn inhoudelijke en procesmatige verantwoordelijkheid neemt en in actie komt.” CDA-bestuur en -fractie zijn Ben Peters dankbaar voor het vele goede dat hij de afgelopen jaren op voortreffelijke wijze heeft uitgezet en gerealiseerd. Hij wordt alom gerespecteerd in zijn wethouderschap om de integere, op samenwerking en resultaat gerichte manier van werken in het algemeen belang.

Samenwerking in gemeenteraad onmogelijk: CDA stapt uit college

CDA CDA D66 VVD Grave 19-02-2020 10:37

De feiten dat de grootste fractie in de gemeenteraad niet kiest voor samenwerking in de gemeenteraad, de kans op een vrijwel unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging over de bestuurlijke toekomst niet heeft gegrepen en tegen een motie van eigen hand heeft gestemd, waren aanleiding voor het CDA om uit het college van burgemeester en wethouders te stappen. Dit onvermijdelijke besluit is genomen in overleg met wethouder, fractie en bestuur. Vanaf het eerste moment dat de LPG de stekker uit de coalitie trok, heeft het CDA de hand uitgestoken om tot samenwerking binnen de gemeenteraad te komen. Op 30 januari heeft de fractie dat in de raadsvergadering bevestigd: “Het belang van de gemeente Grave wordt gediend door een positief-kritisch gemeentebestuur dat in een goede sfeer samenwerkt met alle in de raad vertegenwoordigde partijen.” Ook is er toen gezegd: “Afgaande op de stemverhoudingen bij belangrijke besluiten, beseffen wij dat het college afhankelijk is van de stemmen van onze fractie. Wij voelen ons geen coalitie, wij voelen ons geen oppositie. Wij voelen ons verantwoordelijk voor de inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp.” Omdat Grave behoefte had - en heeft! - aan een stabiel college dat kan rekenen op “meer dan voldoende draagvlak in de raad” heeft het CDA, nadat de LPG eind januari het vertrouwen in de coalitiepartner had opgezegd, haar wethouder na deze coalitiebreuk niet teruggetrokken, maar ruimte gelaten aan de LPG: “Het is aan de grootste fractie om, met anderen dan het CDA, het gesprek aan de gaan over het vervolg. Het ligt voor de hand dat veruit de grootste fractie deel uitmaakt van het college.” Op 30 januari leek een unaniem raadsbesluit over een inwonersraadpleging voor het oprapen. LPG en D66 leken elkaar te vinden in een constructieve poging er als eensgezinde raad uit te komen. Het eindresultaat was een hopeloos verdeelde raad. Afwezigheid van Keerpunt 2010 maakten dat de stemmen staakten. Gisteravond was de gemeenteraad compleet. Wéér riep het CDA op tot samenwerking. “Als wij niet bij machte zijn vanavond als raad meer eensgezindheid te tonen door onze inwoners sámen en met vertrouwen tegemoet te treden, zijn wij - als collectief - geen knip voor de neus waard. Als wij elkaar vanavond niet kunnen vinden, zoals op 30 januari bíjna het geval was, op de datum van een inwonersraadpleging die ertoe doet, hoe komt er dan bijvoorbeeld een begroting 2021 die voldoet aan de keiharde criteria van de provincie door deze raad, laat staan langs de provincie? De bestuurlijke stabiliteit is ons veel waard, maar niet alles. Wij hebben onze hand uitgestoken, het wordt tijd dat iemand die hand aanneemt.” Het is een feit dat Keerpunt 2010, VPGrave, D66 en Liberaal Land van Cuijk tegen de begroting 2020 hebben gestemd en het CDA - onder voorwaarden - vóór. Het is een feit dat de huidige fractievoorzitter van Keerpunt 2010 de laatste jaren - en misschien wel altijd - tégen de begroting heeft gestemd. Het is een feit dat LPG en VVD daardoor gedwongen zijn tot samenwerking met anderen dan elkaar. Deze samenwerking is gisteravond niet gezocht. Het CDA heeft gisteravond niet alleeneen handuitgestoken. Het CDA is LPG en VVD niethalverwegetegemoet gekomen, maar helemáál. Sterker nog: VPGrave, D66, Liberaal Land van Cuijk en het CDA schaarden zich achter de motie van LPG en VVD. Laatstgenoemden trokken hun eigen voorstel in en stemden ertegen toen deze door vier andere fracties overgenomen werd. Zij kozen liever voor Keerpunt 2010 dat een slechte (namelijk: onduidelijke) vraag met een hele lijst van onmogelijke eisen neerlegde. Het CDA was glashelder door vóór de stemming te waarschuwen: “Wij zullen ons na de stemming beraden op onze positie binnen en ten opzichte van het college.” LPG en VVD hebben geen gehoor gegeven aan de oproep van onder andere het CDA om tot samenwerking te komen. De ontstane situatie - een bestuurlijk doodlopende weg - hadden zij kunnen voorkomen door vóór hun eigen plan te stemmen. Van LPG en VVD is dus niet het onmogelijke gevraagd. Het is de open vraag of zij willens en wetens op confrontatie aangestuurd hebben. Het CDA kón niet anders dan de volledige verantwoordelijkheid binnen het dagelijks-gemeentebestuur in handen te geven van de gelegenheidscoalitie LPG-Keerpunt 2010-VVD. Hoe het verder gaat, zal blijken. De Graafse situatie is zowel bestuurlijk als financieel instabiel. Wij betreuren ten zeerste dat wij, in gezamenlijkheid, deze onomkeerbare keuze móesten maken. De bal ligt bij LPG, Keerpunt 2010 en VVD. De CDA-fractie heeft commissaris van de koning Van de Donk opgeroepen Grave aan te doen bij zijn ‘afscheidstournee’, met in zijn kielzog de financiële toezichthouders: “Het is ons een lieve ding waard als de provincie, los van de bestuurlijke crisis daar, zijn inhoudelijke en procesmatige verantwoordelijkheid neemt en in actie komt.” CDA-bestuur en -fractie zijn Ben Peters dankbaar voor het vele goede dat hij de afgelopen jaren op voortreffelijke wijze heeft uitgezet en gerealiseerd. Hij wordt alom gerespecteerd in zijn wethouderschap om de integere, op samenwerking en resultaat gerichte manier van werken in het algemeen belang.

Graafse Meedenker Leo de Vreede: De gemeenteraad van Grave in actie.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 CDA Grave 04-12-2019 16:05

GraverMaat: Leo de Vreede heeft weer op de van hem bekende wijze de raadsvergadering geduid. Hieronder zijn bevindingen.

Hij eindigde met de slotzin:

Een vergadering met veel leermomenten en weinig besluiten.

Inleiding

Als gevolg van halfslachtige voorbereiding, halfslachtige besluitvorming in voorgaande vergaderingen en een slechte algemene planning was de agenda voor de raadsvergadering zo vol dat een fatsoenlijke behandeling op één avond bij voorbaat was uitgesloten.

Door allerlei acties was de publieke belangstelling ook extra groot. Vervolgens waren er nog 8 insprekers die een laatste poging deden de besluitvorming in hun voordeel te sturen. Dat was al goed voor een half uur vergadertijd. Maar in plaats van de stof bij voorbaat over twee vergaderingen te verdelen werd stug vastgehouden aan de illusie dat alles in 3 uur zou kunnen worden afgewerkt. Maar 22:30 uur als “raadsledenbedtijd” is één van de weinige dingen waar je in de Graafse raad op kunt rekenen. Wel werd de volgorde van de onderwerpen ter wille van het publiek aangepast. Dat was leuk voor geïnteresseerden in het punt dat als eerste werd behandeld. Voor de anderen werd het een geduldoefening. Zeker omdat eigenlijk maar één voor het publiek interessant onderwerp op de eerste avond werd afgewerkt.

En als er nou besluiten zouden zijn genomen waarmee Grave vooruit kan zou je nog wel kunnen denken dat eind goed alles goed maakt. Helaas is dat niet zo.

Het resultaat

Naast een aantal vooral formele zaken waren er vier onderwerpen die veel aandacht van de raadsleden vroegen en ook voor veel publieke belangstelling hadden gezorgd. In volgorde van behandeling waren het:

Zaken rond de gemeentelijke herindeling

Het vaststellen van de begroting. Al of niet een besluit nemen over de randvoorwaarden waarin op het terrein van de huidige scheepswerf een andere ontwikkeling kan plaatsvinden. Het beslissen over de moties die naar aanleiding van de ingebrachte ideeën tijdens de motiemarkt op 25 september zouden worden aangeboden.

Zaken rond de herindeling

Start 56 minuten na begin vergadering

Nadat Grave en Mill afhaakten in het overleg om per 1 januari 2023 tot één gemeente Land van Cuijk te komen zijn Boxmeer, Cuijk en St.Anthonis gaan werken aan een fusie, waarbij de deur voor Grave en Mill open bleef. Die gemeenten hebben nu de formele procedure in werking gezet. Dat brengt met zich mee dat Grave en Mill ieder tot 24 december de gelegenheid hebben aan te geven dat zij alsnog met de fusie meedoen of niet. In deze vergadering zou de raad “heldere afspraken” maken over de wijze waarop de gemeenteraad van Grave zou reageren. Overigens mag iedereen een zienswijze indienen.

LPG en CDA wilden via een motie dat het college een concept-visie zou opstellen, waarin aandacht zou worden gevraagd voor het gezamenlijk ambtelijk apparaat CGM. Aan een beslissing over de fusie zijn die partijen niet toe. Daarvoor moet eerste een opiniepeiling worden gehouden en daarvoor zouden die partijen nog met een initiatiefvoorstel komen. Dus weer uitstel in het kwadraat.

VPGrave, LLvC-Grave en D66 willen die opiniepeiling zo spoedig mogelijk en hadden voor dat idee steun van 1100 inwoners die een petitie hadden ondertekend.

Keerpunt 2010 kwam nog met een motie om een referendum te houden over het opheffen van de gemeente Grave.

Hartroerend was het hoe alle partijen zich verscholen achter het belang van de inbreng vanuit de burgers om tot een verantwoorde beslissing te komen. En dat nadat meer dan 5 jaar die burgers zorgvuldig buiten de deur waren gehouden.

Dat de moties van Keerpunt en van VPGrave D66 en LLvC-Grave zonder veel omhaal werden afgewezen was geen verrassing. Jammer voor de initiatiefnemers en de ondertekenaars van de petitie.

De motie van CDA en LPG werd aangenomen, ook met instemming vanuit de oppositie. Het voordeel van die motie is namelijk dat nu het onderwerp in de volgende raadsvergadering weer aan de orde moet komen.

Wordt dus binnenkort vervolgd.

De begroting en de ombuigingen

Start 2:30 uur na begin vergadering

De raad was er net als vorig jaar niet in geslaagd een kadernota vast te stellen die het mogelijk maakte het opstellen van de begroting tot een rekensom te beperken. De politieke behandeling moest dus nu plaats vinden op basis van een lijst mogelijke ombuigingen, waarmee bedoeld werd dat er bezuinigingen en lastenverzwaringen werden aangeboden. Omdat wel de rekensommen maar niet de consequenties voor het maatschappelijk leven werden gepresenteerd leidde dat tot protesten, insprekers en veel publiek.

De protesten hebben de fracties geïnspireerd om een aantal bezuinigingen niet in te voeren, maar te vervangen door een verhoging van de OZB.

Na een hele reeks amendementen en moties werd er uiteindelijk een begroting vastgesteld die in de gemeentelijke informatiepagina leidde tot een triomfantelijke kop dat Grave een sluitende begroting 2020 heeft en in 2023 een structureel sluitende. De werkelijkheid is dat voor het sluitend maken van de begroting 2020 een greep van dik 8 ton moet worden gedaan. (het precieze bedrag weet ik niet want de doorrekening van alle amendementen is nog niet voorhanden) Dat we over vier jaar een structureel sluitende begroting hebben wordt al een reeks van jaren beweerd. Zacht gezegd is de kop in de informatiepagina daarom misleidend.

Er werd heel wat in de rondte gepraat waarbij enkele zaken mij opvielen.

In de begroting is nog geen rekening gehouden met de consequenties van de beslissing over het sportpark. Volgens de portefeuillehouder kwam dat omdat het ontwerp van de begroting al klaar was voordat het sportparkbesluit genomen werd. Bovendien was het budgettair neutraal dus er was geen invloed. De raad slikte deze verklaring. Maar deze verklaring is verre van afdoende. Bij de vaststelling van het besluit over het sportpark horen de gevolgen van de begroting bekend te zijn en dan is verwerken in de ontwerpbegroting een fluitje van een cent. Bovendien was het besluit helemaal niet budgettair neutraal. Een structureel jaarlijks budget voor onderhoud voor veertig jaar werd omgezet in een uitkering ineens. Het is alsof je de huur van je huis voor een groot aantal jaren in eens gaat betalen zonder eigenaar te worden. Omdat het budget voor iets anders wordt gebruikt dan waarvoor het beschikbaar is gesteld moet volgens de voorschriften die begrotingswijziging alsnog komen.

Tot slot; de voorgestelde bezuiniging op de bibliotheek wilde niemand, ook het publiek niet.. Het amendement van LPG en CDA werd dan ook met grote meerderheid overgenomen. Het gekke is dat er door het amendement aan het besluit niets is veranderd. De voorgestelde bezuiniging voor 2022 is ingeboekt. Dat het college opdracht krijgt over die bezuiniging met de bibliotheek overleg te plegen spreekt vanzelf. Omdat de bezuiniging uiteindelijk pas in 2022 echt in de begroting komt krijgt de raad automatisch de kans de bezuiniging te heroverwegen. Het amendement was ook niet meer dan een motie. Het vonnis is geveld, maar de bereidheid om gratie te verlenen is er.

Leuk was de motie over de grip op de CGM-uitgaven. De raad moet worden geconsulteerd als er bij CGM overschrijding van het urenbudget dreigt. Iedere politieke relevante vraag die schriftelijk mag worden beantwoord is zo’n bedreiging.

De kadernotitie Scheepswerf

Start 5:33 uur na begin vergadering

Er waren al twee amendementen ingediend. Één om een aantal eisen aan te scherpen en één om de bevolking actiever bij het proces te betrekken. Beide amendementen werden verworpen en vervolgens het hoofdvoorstel ook. Uiteindelijk is er dus niets gebeurd. En dat is maar goed ook. Want de eventuele herontwikkeling van het terrein van de scheepswerf vereist een heel andere aanpak. Het is een P(articulier) P(rivaat) S(amenwerking). Belangrijke kenmerken daarvan zijn een fasegewijze aanpak met beslismomenten daartussen en contracten vergelijkbaar met een huwelijkscontract waarvan de belangrijkste bepaling is hoe de scheiding wordt geregeld.

De zaak is dus terug bij het college en daarmee was de voorzitter niet blij.

De motiemarkt-moties

Start 6:20 uur na start vergadering

Geïnspireerd door andere gemeenten nam LPG het initiatief tot dit evenement dat het contact tussen bestuur en bestuurders zou bevorderen. Ik heb mijn mening daarover al eerder gepubliceerd en als deelnemer ook op de juiste plaats gedeponeerd.

De deelnemers, die voor het overgrote deel toch al relaties met de gemeente hebben, moesten heel wat doen om hun ideeën dichter bij uitvoering te brengen. Aan het project is van gemeentewege weinig publiciteit gegeven. Van ideeën is weinig meer dan de titel gepubliceerd. De bespreking van het eindresultaat in de vorm van de ingediende moties was een formaliteit. Zelfs de namen van de indieners werden niet genoemd. Nu moesten de deelnemers 2 vergaderavonden uitzitten om er achter te komen wat er met hun idee gaat gebeuren.

Alle moties zijn unaniem aangenomen, maar daarmee zijn de ideeën terecht gekomen op de plek waar ze ook rechtstreeks hadden kunnen komen en voor een deel zelfs al waren: bij het college en het ambtelijk apparaat.

Er is één uitzondering. Al tijdens de markt constateerde een collegelid dat een idee betrekking had op zijn portefeuille en dat hij er onmiddellijk werk van ging maken. Voor de anderen is het afwachten wat er met de motie gebeurt.

De markt zelf was best een leuke avond. De behandeling in de raad een afknapper. Toch wel een aanzet om te komen tot iets met meer allure.

Mijn Conclusie

Einde vergadering 6:42 uur na begin

Een vergadering met veel leermomenten en weinig besluiten.

Leo de Vreede

Fijn Sinterklaasfeest! Een gedicht voor commissieleden

CDA CDA D66 Grave 04-12-2019 08:04

Het Sinterklaasfeest staat voor de deur. De fractie en de CDA-afdeling Grave wenst iedereen in Escharen, Gassel, Grave en Velp een mooi feest toe. Geniet van de gezelligheid en van elkaar. Op dinsdagavond 03 december vond op het stadhuis een vergadering van de commissie Inwoners & Bestuur plaats onder voorzitterschap van Roland Eijbersen. Tegen het einde van de vergadering las hij namens de Sint een gedicht voor over de commissieleden. Tevens deelde hij namens Sint en zijn zwarte pieten chocoladeletters uit aan de commissieleden, het college, de bodes en medewerkers van de griffie. Hieronder is het gedicht van de commissievoorzitter na te lezen. Een Spaanse groet Sint zat te denken, wat hij al die goede commissieleden moest schenken. Want ‘ut heerlijk avondje staat voor de deur, en dat betekent gelukkig even geen politiek gezeur. Maar begrijpt u de goede Sint even niet verkeerd, U heeft het afgelopen jaar weer veel gepresteerd. Als goede bisschop doet de Sint géén politieke arena betreden, hij doet alleen zijn eigen ambt bekleden. Tegen iedere fractie wil de Sint kort iets zeggen, voordat u na 5 december uw volgende vergadering weer gaat beleggen. De Sint begreep dat Liberaal Land van Cuijk vóór samenwerking en verbinding is, en dat klinkt in de oren van de Sint heel fris. Met een secretaris en een jurist aan boord, wordt de vergadering nooit ernstig verstoord. D66 wil bruggen naar de toekomst slaan, en ook in deze commissie wordt door hen veel gedaan. D66 doet zijn politieke huiswerk grondig, en formuleert dat in het debat dan ook heel bondig. VPGrave is altijd vol temperament en ook het spreektalent van de heer Van Geest is Sint bekend. Mevrouw Hulsebosch heeft veel expertise van het Sociale Domein, en dat vinden ze in Grave heel erg fijn. De heer Bannink is voor Sint zijn meest favoriete VVD’er van het land, en hij heeft als raadslid van veel zaken verstand. Géén gezeur of veel spreektermijnen in het debat, want anders ligt alles op zijn gat. Door de microfoon klinkt dan een orde voorstel, want dan trekt Rob aan de bel. De heer Litjens van Keerpunt 2010 steunt alleen wat hij goed vindt, en in Escharen heeft hij heel veel grind. Stenen stapelen is zijn lust en zijn passie, en op de vrachtwagen is Ben helemaal in zijn sassie. Ben’s zijn toespraken staan altijd keurig op papier, en dat geeft de Sint dan weer veel plezier. Zo kan hij bij Jacques Leurs alles lezen, en hoeft de Sint niet naar elke vergadering te racen. Het CDA zet leefbaarheid op 1 als motto, en zij zien de samenleving als risotto. Lekker warm en klef tegen elkaar aan, dat geeft immers swung aan het bestaan. De LPG is van allen het grootste geluid, en zij willen met de stad vooruit. Lokaal betrokken bij het wel en wee, maar over het Land van Cuijk zijn ze niet zo tevree! Het College is met zijn vieren, en werken continue aan hun spieren. Want voor de inwoners van Grave lopen zij heel wat af om alles in goede banen te leiden, in goede en in slechte tijden. Ook de bodes en ondersteuning vanuit de griffie wil de Sint niet vergeten, want zij hebben nooit stil gezeten. Dank voor jullie goede werk, want daardoor maken jullie deze commissie zo sterk. Aan allen een woordje van dank van de Sint, en hij besluit deze tekst met een hint. Jullie spreken altijd heel veel letters en woorden, en één keer per jaar reist Sint naar het Noorden. Piet is helaas van het dak gevallen, en alle chocoladeletters waren net als ballen. Alle letters door elkaar, maar geniet van dit kleine gebaar. Sint zegt dankjewel tot besluit, en heeft vanuit Spanje chocoletters meegenomen in zijn schuit. Met Spaanse groet, Sint en zwarte Piet Of…. afhankelijk van hoe u in het zwarte pieten spectrum staat, Sint en roetveeg Piet.

Inbreng Ben Litjens afgelopen raadsvergadering.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 14-11-2019 08:15

Inbreng raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 tijdens de raadsvergadering op 5 november 2019

Agendapunt 7: Zienswijze Notitie Reikwijdte en Detailniveau.

Akkoord met voorstel.

Agendapunt 8: Benoeming en beëdiging commissielid CDA mevrouw Brands- Kleijn

Akkoord met benoeming

Agendapunt 9: Programmabegroting

Keerpunt 2010 is steeds tegen het gevoerde financiële beleid geweest. Daaraan hebben alle partijen in de gemeenteraad meegewerkt.

Ik heb als raadslid van Keerpunt 2010 steeds tegen de vaststelling van de begroting gestemd in alle jaren, dat ik raadslid ben.

Je kunt immers niet alle voorstellen laten bekostigen door steeds maar een beroep te doen op de reserves.

Verschuilen dat andere gemeenten het ook moeilijk hebben is voor mij geen argument.

Grote gemeenten hebben het ook altijd moeilijk, omdat daar ook geen houding leeft van beheersing van overheidsmiddelen.

De gemeente Grave had een gezonde financiële positie en die is verdwenen.

Dat had nooit behoren te gebeuren.

Hoe kan dat? Op deze vraag zal wel nooit een antwoord komen.

En nu staan wij weer voor het doen van “horror” keuzes.

Sedert 2014, toen ik in de gemeenteraad werd gekozen, was er bijna iedere gemeenteraadsvergadering wel een voorstel tot het doen van uitgaven gebaseerd op de reserves, wat werd aangenomen. Eens raakt de pot leeg.

Oud raadslid de heer Wil Baaijens houdt de gemeenteraad al jaren voor dat de gemeenteraad vastloopt met zijn financiële beleid.

Nergens heb ik kunnen constateren, dat zijn berekeningen onjuist zijn.

Er wordt wat lacherig gedaan over zijn analyses, maar ik vraag mij steeds af, wat er onjuist is aan zijn benadering.

Ik vertrouw meer op de gegevens van de heer Baaijens dan op de gemeentelijke voorstelling van zaken. De gemeentelijke gegevens blijven ondoorzichtig.

Volgens de heer Baaijens heeft de gemeente nog iets meer dan één miljoen aan reserves dat is nog geen € 1000,- per inwoner.

Aan mij wordt gevraagd om in te stemmen met het ombuigingsvoorstel van het College.

Dat ga ik niet doen en wel om de volgende redenen.

Een belangrijk deel van de gemeentelijke uitgaven zijn de wettelijke verplichte uitgaven, zoals voor het onderwijs en sociale zaken. Daarbij functioneert de gemeente als doorgeefluik.

Dat aan de wettelijke verplichtingen wordt voldaan zal ik uiteraard steunen.

Maar onze deelname aan allerlei gemeenschappelijke regelingen kunnen wel beïnvloedbaar worden maar dat doen onze dagelijkse bestuursleden niet aan mee.

Dat geldt ook voor de deelnemers uit de grote gemeenten. Bestuurders in deze gemeenschappelijke regelingen zijn lief voor elkaar, want anders maak je geen carrière of je krijgt het moeilijk.

Het gevolg is dat de weinige ruimte, die een gemeente heeft op door haar beïnvloedbare kosten altijd de dupe zijn. Zij zijn het afvoerputje waardoor het ombuigingsleed vloeit aan de inwoners van de gemeente Grave, die onze eigen bestuurders aanrichten.

Als ik voorstel te stoppen met de subsidie aan Agrifood Capital ter grootte van een jaarlijkse subsidie van in totaal € 50.000,- geeft niemand thuis.

Dit is ook het geval bij het Bureau, wat zorg inkoopt. Eén miljoen kost dit bureau terwijl het feitelijk om overname van bedragen uit voorgaande jaren gaat. Met drie á vier ton zou deze taak ook uitgevoerd kunnen worden.

Als ik vraag wat er concreet is geschied aan het opknappen van gevels, het straatmeubilair etc. met de subsidies van in totaal zeker € 500.000,- voor historisch Grave dan komt er geen antwoord.

Grave blijft maar geld uitgeven aan zinloos Ruimtelijk Ordeningsbeleid.

Bureau West 8, een visieontwikkeling voor het Visioterrein, een mislukt boomteeltbeleid, de verschillende verkeersvisies et cetera bedragen meer dan € 1.000.000,-.

En dan ligt er nu weer een voorstel om jaarlijks € 133.000,- te besteden aan het klimaatbeleid van de gemeente Grave. Deze kosten worden hoofdzakelijk besteed aan personele kosten. Totale onnodige uitgaven. Laat de gemeenteraad van Grave het maar wat koeltjes aandoen en minder papier verbruiken.

En nu moet ik aangeven, waarop bezuinigd moet worden.

Normaal begin je dan met bezuinigingen op de uitgaven voor de eerst verantwoordelijken. Dit is het College en de gemeenteraad.

En wat doet het College over haar eigen uitgaven van € 523.000,- : “Die stellen een bezuiniging voor van € 60.000,- per jaar  in 2022 als hun eigen raadsperiode voorbij is. Dat is een halve wethouder minder”

Ik ga hier geen kwalificatie aangeven dat moet ieder voor zich maar doen.

Verder stel ik voor om de vergoedingen voor raads- en commissieleden te halveren.

Vervolgens geeft de gemeente Grave € 7.500.000,- uit aan haar ambtenaren.

Een bedrag van € 4.000.000,- is gewoon genoeg zoals ook andere kleinere gemeenten laten zien. Maar dit is nimmer geschied ondanks het aandringen van Keerpunt 2010.

Wij krijgen weer eens kans door bij CGM in de toekomst veel minder uren af te nemen.

Ook met het terugnemen van het voorstel energieverkenning (agendapunt 12) leidt tot een flinke ruimte in de begroting, die beter besteed kunnen worden aan verenigingsleven etc.

Geen ondersteuning bezuinigingsvoorstellen voor de volgende doelen:

Keerpunt 2010 gaat echt geen bezuinigingen steunen op de bibliotheek, op de bibliotheek op scholen, aan woningaanpassingen voor zwaar gehandicapten, aan uitgaven voor kunst, zoals muziekkorpsen, uitgaven voor openbaar groen, aan ondersteuning van het verenigingsleven in zijn algemeenheid, aan ondersteuning van sportbeleving, aan zorg voor hulpbehoevende ouderen en aan ontspoorde jongeren,

In de opvattingen van Keerpunt 2010 moet het roer echt om.

Voor het publicitaire stokpaardje “Kernendemocratie” zijn in mijn ogen geen uitgaven geraamd terwijl dit toch een zeer belangrijk onderdeel was van het collegeprogramma.

Er zijn zelfs geen plannen voor gepresenteerd.

Voor mij hoeft dit niet. Er wordt in de praktijk toch niet geluisterd naar de inbreng van inwoners.

Maar er wordt wel een bezuiniging van € 25.000,- voorgesteld op de wijk- en dorpsraden. Dat snap ik niet. Geen kernendemocratie en afbouw wijk- en dorpsraden. Dit gaat niet samen.

Ik stem tegen deze begroting

Agendapunt 10: belasting- en legesverordeningen.

Ik kan akkoord gaan met trendmatige verhogingen van 1,5%. Met alles wat daarboven komt ben ik niet akkoord.

Dat betekent, dat ik tegen de voorgestelde belasting- en legesverordeningen stem behoudens de 1,5 % op het rioolrecht.

Agendapunt 11: Ruimtelijk kader locatie Scheepswerf Grave.

Zoals ik al eerder reeds heb aangegeven leidt het voorgestelde stuk niet tot een kwaliteitsbebouwing met woningbouw.

Kan het College ook zeggen wat op dit moment de totale bebouwde oppervlakte van het huidige scheepswerfterrein is? Op deze vraag in de commissie ruimtelijke ordening heb ik geen antwoord gehad.

En hoe verhoudt zich deze oppervlakte met de bebouwingsdichtheid van de binnenstad van Grave op de begane grond. En dan vervolgens deze dichtheid met 4 bouwlagen vergroten. Ik denk dat wij duidelijk boven de 25 woningen uitkomen.

Zoveel randvoorwaarden stellen in relatie tot het thans beoogde maximaal aantal van 25 woningen zal naar mijn mening een onhaalbare opgave blijken te zijn.

En zo gaat er weer een kans verloren om daadwerkelijk iets te bereiken aan kwaliteitsverbetering voor de binnenstad.

Concurrentie met Wisseveld zie ik niet.

Jaar op jaar geschiedt er niets op Wisseveld ondanks alle beloftes. Informatie hierover wordt niet gegeven. Ja, ja, wij hebben goed overleg is steeds het antwoord

Het College zou in overleg met de initiatiefnemer ‘van het scheepswerfterrein ook een prijsvraag kunnen uitschrijven zonder randvoorwaarden. En vandaar uit een keuze kunnen voorleggen aan de inwoners en gemeenteraad.

Ieder architect weet heus wel rekening te houden met de gegeven situatie.

Ik stem tegen het voorliggende voorstel. Dit voorstel leidt tot niets.

Agendapunt 12: Energieverkenning en energievisie gemeente Grave.

Ik ben geschrokken van de inhoud van dit voorstel.

Voor mij laat dit voorstel zien, dat wij in een fantasiewereld zijn gaan leven.

Energie besparing een prima idee.

Het reguleren met betrekking tot het aanbrengen van zonnepanelen op woningen en bedrijfspanden verstandig.

Maar 108 ha agrarische grond beschikbaar stellen ten behoeve van het plaatsen van zonnepanelen vind ik onbegrijpelijk.

Boomteelt wordt feitelijk aan banden gelegd maar 108 ha bestemmen voor een zestal zonnepaneel parken is kennelijk inpasbaar in het bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Grave.

Dit vind ik geen zorgzaam ruimtelijke ordeningsbeleid.

Grave streeft naar een landschappelijk verantwoord beleid. Grave kent een groot aantal beperkende regels voor het buitengebied.

Vanwaar komt het enthousiasme voor zonnepanelen vandaan?

In het huidige voorstel wordt gesproken over het vastleggen van de ambtelijke formatie duurzaamheid.

Al met al kost dit voorstel zeker € 133.000,- per jaar.

Het huidige voorstel leidt tot nog meer bureaucratie.

Ik heb vernomen, dat de € 133.000,- niet besteed gaat worden aan ambtelijke uitbreiding maar aan een particulier bureau uit Grave.

Kan het College hierover meer duidelijkheid bieden? Ik stem tegen dit voorstel. Besteedt het bedrag liever aan onze schoolbibliotheek en aan ons sport- en verenigingsleven.

Agendapunt 13: Regeling “Kwaliteitsverbetering landschap gemeente Grave”

Op zichzelf is het verstandig dat wordt vastgelegd, dat indien er nieuwbouw in het buitengebied plaatsvindt, er regels zijn met betrekking tot de verbetering van de kwaliteit van het landschap.

Voor mij is een 20 ha groot terrein met zonnepanelen ook iets wat onder deze regeling gaat vallen. Klopt dit? Ik heb op deze vraag in de commissie Ruimte geen antwoord gehad.

Verder zie ik in dat het zinloos is om aan deze steeds maar terugkerende opgelegde provinciale regels te tornen.

Ik stem tegen dit voorstel.

13.a: Zienswijze herindelingsontwerp CBA.

Aan alle collega raadsleden van de gemeente Grave

Onderwerp: voorgenomen opheffing van de gemeente Grave

Beste Collegae,

In de voorbije jaren ben ik dikwijls aangesproken op mijn standpunt met betrekking tot een mogelijke herindeling van de gemeente Grave.

Ik vind het begrip “herindeling” een misleidend woord voor de burger.

In alle getoonde voorstellen wordt de gemeente Grave opgeheven.

De discussie gaat primair over opheffing van de gemeente Grave.

Keerpunt 2010 staat nog steeds voor burgerkracht. Wij zijn met 12.000 inwoners, die staan voor wilskracht. Samen kunnen wij prachtige dingen dingen, samen in onze buurt, samen in onze wijk, samen in ons dorp en samen in onze stad. Daarbij willen wij geholpen worden door de overheid.

Een plan met veel draagkracht is een plan met veel daadkracht, aldus ons verkiezingsprogramma.

Keerpunt 2010 wil geen gedwongen herindeling. Keerpunt 2010 vindt dat de mensen uit Grave de richting moeten bepalen.

Opheffing van een gemeente is een zaak van al onze inwoners. Dat stijgt volgens Keerpunt 2010 boven de opvattingen uit van raadsleden of politieke partijen, die er op dat moment in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn.

Grave is een stad, die al eeuwen een samenhangende gemeenschap vormt met een lokaal bestuur.

Het is van belang, dat een dergelijke keuze goed en tijdig moet worden voorbereid.

In mijn ogen zijn daarmede 3 tot 4 maanden gemoeid.

Het hebben van een lokaal bestuur met diepe vertakkingen in de gemeenschap is een groot goed.

Indien inwoners van mening zijn, dat er slecht bestuurd wordt, kunnen zij na 4 jaar een nieuwe gemeenteraad kiezen. De gemeenteraad kiest ook de burgemeester en wethouders.

Opheffing van een gemeente als Grave betekent ook dat de samenhang met de omliggende dorpsgemeenschappen wordt opgeheven.  Allerlei verbanden vallen uiteen en de inwoners hebben geen tastbare vertegenwoordigers in een gemeente met 91.000 inwoners, zoals dat eeuwenlang het geval was. De afstand van noord naar zuid (van Velp naar Maashees) bedraagt in de beoogde gemeente 40 km.

Ter vergelijking: de afstand van Gassel naar Den Bosch is 38 km.

De naam Land van Cuijk is een misleidende naam, omdat de inwoners denken te gaan fuseren met de gemeente Cuijk terwijl het feitelijk meer een fusie is met de gemeenten Boxmeer en St. Anthonis is, omdat de gemeenten Boxmeer en St. Anthonis de meeste inwoners hebben. Ik spreek daarom liever van een herindeling met “Groot Boxmeer”.

Ik ga in de komende vergadering niet pleiten voor of tegen een herindeling.

Aan de orde is de opheffing van de gemeente Grave.

Indien meer dan 1000 inwoners van de gemeente Grave te kennen geven om mee te werken aan het dwaze plan op op te gaan in de gemeente Groot Boxmeer, dan vind ik dat geluisterd moet worden naar deze wens.

Maar ik vind evenzeer dat de andere Graafse inwoners ook de gelegenheid moeten hebben hun stem te laten horen.

En dat kan het beste in een referendum geschieden. Gewoon geheime stemming in een stemlokaal. De gemeenteraad spreekt vooraf uit zich aan de uitkomst daarvan te houden.

Daarom bepleiten Keerpunt 2010 en ik dus ook al vele jaren voor een referendum.

Toen ik op woensdag 2 oktober 2019 in het dorpshuis te Gassel was, die georganiseerd was door de voorstanders van een gemeentelijke herindeling met Boxmeer, heb ik daar ook gesproken over het standpunt van Keerpunt 2010.

Ik heb daar nogmaals het standpunt van Keerpunt 2010 herhaald, dat mijn partij sedert haar oprichting in 2010 van mening is, dat de bevolking zich over gemeentelijke herindeling moet kunnen uitspreken in een referendum.

Alle oppositiepartijen in de Graafse gemeenteraad waren op 2 oktober in Gassel voor een referendum.

Sommigen stonden zelfs met een foto met de tekst “referendum” in de krant. De VVD stelde in de Gelderlander van 5 oktober 2019 dat zij mee wilde werken aan een referendum, omdat er nu een duidelijke keuze op tafel lag.

Wat mij wel steeds stoort is, dat Keerpunt 2010 steeds als enige partij in de gemeente Grave heeft gepleit voor een referendum maar dat als het er op aan komt nergens met de lokale pers door mijn collega raadsleden over het onwrikbare standpunt van Keerpunt 2010 wordt gesproken over onze jarenlange opvattingen.

Van de LPG heb ik vernomen, dat zij niet wilde meewerken aan een referendum, omdat er al een uitspraak lag en omdat er ook andere mogelijkheden zijn.

Ik vind het standpunt van de LPG niet overtuigend.

Het huidige voorstel bevat geen drie mogelijkheden maar twee dus is het huidige voorstel iets anders dan het voorstel, dat gelijktijdig met de verkiezingen in 2018 op tafel lag.

Dat er ook andere mogelijkheden zijn ben ik met de LPG eens.

Maar als die concreet worden dan kunnen wij daarover in een volgend referendum stemmen mits de gemeente Grave blijft bestaan. Dat is dus een goed argument om tegen te stemmen.

Maar zoals gezegd, het lokale bestuur is er voor de burger.

En de burger heeft in onze ogen het recht om zich over een mogelijke opheffing van de gemeente Grave uit te spreken ten gunste van een gemeente Groot Boxmeer.

Ik ben zelf een fel tegenstander van een gemeente Groot Boxmeer maar ik ben wel voorstander dat de inwoners van de gemeente Grave het recht hebben om zich over zo’n belangrijk iets in een stemhokje daarover te kunnen uitspreken.

Vandaar dat ik u vraag om een motie aan te nemen, waarin aan het College wordt gevraagd om een referendum uit te schrijven.

Het woord opiniepeiling vind ik geen goede benaming. Dit woord maakt een te vrijblijvende indruk.

Ik vind dat 50% van de kiezers zich moet uitspreken over de keuze voor het ene mogelijkheid zijnde “Groot Boxmeer” of vooralsnog zelfstandig blijven als de andere mogelijkheid.

Daarnaast stel ik voor dat er een tweetal commissies worden gevormd vanuit de gemeenteraad, die ieder een bedrag krijgen van maximaal € 20.000,- ten behoeve van het uitbrengen van voorlichtingsmateriaal naar de inwoners en/of het voeren van een campagne.

De stemming moet vóór 15 maart 2020 plaatsvinden via oproeping in een zestal stembureaus (1 in Escharen, 1 in Velp en 1 in Gassel en 3 in Grave (oost; centrum en west). Enige tijd van voorbereiding bij zo’n belangrijk onderwerp is nodig.

Tenslotte nog dit:

Ik lees in de krant, dat het houden van een referendum consequenties kan hebben voor de huidige coalitie.

Ik begrijp dit niet. De mening van de inwoners van Grave over zo’n belangrijk onderwerp gaat boven alle partijbelangen uit.

Als partijen daar consequenties aan willen verbinden dan is dat hun zaak. Voor mij hoeft dit niet.

Dat mensen zich in Grave kunnen uitspreken in een vrije en geheime verkiezing over een opheffing van hun gemeente vinden Keerpunt 2010 en ik het belangrijkste van alles.

Bij volgende gemeenteraadsverkiezingen kan er weer een nieuwe gemeenteraad worden gekozen als men ontevreden is over het gevoerde beleid.

Die gaan over het lokale bestuur.

Opheffing van een gemeente stijgt boven alle partijbelang uit. Dat kan maar één keer.

Vandaar een pleidooi vóór het houden van een referendum zonder bestuurlijke dramatiek.

In de motie van VP, D’66 en LVC mis ik het opkomstcriterium van 50%; er wordt geen reële voorbereiding van de opiniepeiling geboden en er vindt geen voorlichting naar de inwoners plaats. Deze onderwerpen wil ik wel vastgelegd zien.

Tenslotte vind ik de vraagstelling dubbelzinnig.

Je kiest niet voor Grave zelfstandig. Dat is een feitelijkheid.

Er is in mijn ogen maar één vraag, die luidt:

“Bent u vóór opheffing van de gemeente Grave en vóór een fusie met de gemeenten  Cuijk, Boxmeer en St. Anthonis”.

Antwoord: ja

Antwoord: neen

Tenslotte nog dit.

Ik vind dat er een zienswijze moet worden ingediend tegen de recente besluiten van genoemde 3 gemeenten. Met name de gemeente Cuijk heeft Grave zeer incorrect behandeld. Samengaan binnen CGM, gericht op een toekomstig samengaan,  en vervolgens na enkele jaren een besluit nemen, dat de samenwerking binnen CGM beëindigt. Dat kan in mijn ogen niet zonder gevolgen blijven.

Grave moet een zienswijze indienen. En Grave moet Cuijk een rekening gaan presenteren met betrekking tot de nadelige financiële gevolgen.

Grave moet op dat punt ook met de gemeente Mill en St. Hubert intensief overleg plegen.

De gemeente Cuijk zegt CGM te willen overnemen. Maar je weet nooit of Boxmeer en St. Anthonis dat ook willen bij de fusiebesprekingen.

Ik adviseer u dringend om NU een opzeggingsovereenkomst aan te gaan met de gemeente Cuijk in samenspraak met de gemeente Mill en St. Hubert.

Escharen, 5 november 2019

Like Laden…

'AFSCHAFFEN TERUGGAVEREGELING DUUR VOOR GEMEENTEN'

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave D66 Grave 13-11-2019 06:23

Zorgvervoer

De maatregel kost KNV-leden volgens Andela, die zich baseert op onderzoek van Ecorys, zo’n 60 miljoen euro. Het overgrote deel daarvan komt terecht bij publiek gefinancierd zorgvervoer, zoals door de gemeente betaalde regiotaxi’s. Zo komen de kosten uiteindelijk bij gemeenten terecht. Andela: ‘Het foute aan de maatregel is dat het in het regeerakkoord kwam omdat niemand zich realiseerde dat taxi’s in Nederland vooral gebruikt worden voor zorgvervoer.’

Beperkte verschuiving

‘Milieuvervuilend gedrag wordt beprijsd, door … het afschaffen van de teruggaafregeling voor taxi’s’, staat in het regeerakkoord. Maar de conclusie van onderzoeksbureau CE Delft, dat onderzoek naar de maatregel verrichte in opdracht van sociale partners in het zorgvervoer, luidt: ‘De afschaffing van de BPM-teruggaveregeling per 1 januari 2020 zal de komende paar jaren in zeer beperkte mate leiden tot een verschuiving naar de inzet van volledige elektrische personen- en rolstoelbussen in het doelgroepenvervoer.’

Niet netjes

‘Simpelweg omdat volledig elektrische bussen te weinig beschikbaar zijn’, verduidelijkt Andela. ‘En voor zover ze er zijn hebben ze een klein bereik en kosten ze een godsvermogen.’ Staatssecretaris Snel (Financiën, D66) stelde medio dit jaar nog, na gesprekken met onder andere KNV, dat er ‘voldoende zeer zuinige en emissievrije alternatieven lijken te zijn’, maar dat is volgens Andela niet waar. ‘Het rapport van CE Delft lag er toen al en de staatssecretaris doet alsof wij het met hem eens zijn. Dat is niet netjes.’

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bevestigde tegenover BNR dat 'nagenoeg alle gemeenten geconfronteerd worden met flinke kostenstijgingen' en laat weten de omvang van de problemen in kaart te brengen.

De MaasDriehoek: CDA en D’66 over de begrotingsvoorstellen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 CDA Grave 12-11-2019 11:54

GraverMaat: Op de website van de MaasDriehoek is het begin van de begrotingsbehandelingen te lezen.

Ook wordt er een prognose gemaakt dat de begroting wel aangenomen zal worden. Via moties en amendementen zullen er wijzigingen aangebracht worden.

Lang moeten mensen op de volle publieke tribune van de raadszaal in Grave wachten. Afgelopen dinsdag was het zover: de begroting Grave 2020. De begroting laat een gapend gat zien. Het college LPG/CDA stelt daarom tal van bezuinigingen voor

Er wordt ingesproken door de sportverenigingen die gekort gaan worden, door de Wijkraad Grave-West, door vertegenwoordigers van de basisscholen, door directeur Crutz van Biblioplus en één van de leerlingen over het voorstel een streep te zetten door de schoolbibliotheken en ook door burgers die de Graafse bestuurscultuur aan de kaak willen stellen.

Voor de meesten geldt dat de bezuinigingen uit de lucht zijn komen vallen.

Extra pijnlijk voor de sportverenigingen is dat het college twee maanden eerder, terwijl men werkte aan de begroting 2020, vier miljoen beschikbaar stelde voor Sportpark Kranenhof.

Roland Eijbersen (CDA) hierover: “Het College legt een begroting aan de raad voor waarbij het miljoenentraject Kranenhof niet is meegenomen. Kan dit zomaar?”

Het CDA, deel uitmakend van de coalitie, is opvallend kritisch. “De CDA-fractie stelt dat deze begrotingsstukken perfect aansluiten bij het jaargetijde waarin we zitten. Het is donker en nat en je wordt er bepaald niet vrolijk van. Er worden beleidsmatig verkeerde keuzes gemaakt: bezuinigen op tal van belangrijke maatschappelijke activiteiten die samen zorgen voor de samenhang in onze samenleving en ontzien van de eigen ambtelijke en bestuurlijke organisatie.

Is het eerlijke verhaal dan niet gewoon dat de financiële situatie van onze gemeente vraagt om de OZB te verhogen in plaats van alles weg te snijden?”

Ook Marion Wierda (D66) komt met een scherpe analyse van de voorgelegde begroting. Ze is scherp naar wethouder Joosten van financiën (LPG) over het ontbreken van een risicoparagraaf: “De financiële risico’s zijn volstrekt onvoldoende in de begroting verwerkt. Denk aan de scheepswerf. De gemeente is in cassatie gegaan tegen de uitspraak van het gerechtshof. Bij verlies kost dit de gemeente heel veel geld.

En denk aan de verwachte meerkosten bij de aanleg van Sportpark Kranenhof.”.

Ook Eijbersen wijst hierop: “Wij vinden het niet kunnen dat miljoenen beschikbaar zijn gesteld voor een sportpark en de subsidie voor de sportende jeugdleden en andere sportsubsidies wordt ingekort. Verder willen we de subsidies op cultuur in Grave behouden”.

Dinsdag (vandaag) gaat de raad verder. De begroting zal mogelijk met een aantal amendementen worden goedgekeurd. Het wegvallen van andere bezuinigingsvoorstellen wordt gecompenseerd door het verhogen van de OZB.

MINISTER: NOODKNOP HUURPRIJS IS NIET VAN DE BAAN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave GroenLinks D66 CDA Grave 12-11-2019 06:35

MINISTER: NOODKNOP HUURPRIJS IS NIET VAN DE BAAN

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Een noodknop tegen te hoge huren in het middensegment (ruim 700 tot 1000 euro) is niet van de baan. Dat stelde minister Stientje van Veldhoven (Wonen) na vragen van de Tweede Kamer. Ook zij wil middenhuurwoningen betaalbaar houden.

Zorgen

Gemeenten kunnen met zo'n noodknop, bedoeld als tijdelijke maatregel, voorkomen dat huren te buitensporig stijgen. Er zijn echter gemeenten die hun zorgen uitten over een eerste voorstel van het ministerie. Sommige gemeenten willen meer kunnen doen. Bouwers en verhuurders daarentegen zeggen dat het bouwen en verhuren van middenhuurwoningen onaantrekkelijker wordt als er een knop komt.

Zo snel mogelijk

Van Veldhoven wil de noodknop nu in samenhang met andere mogelijkheden bekijken. Regeringspartijen D66 en CDA pleitten eerder al voor de maatregel. Oppositiepartij GroenLinks gaat op zoek naar een meerderheid om de noodknop zo snel mogelijk in te kunnen voeren. (ANP)

/index.php/2322-5000-extra-plekken-nodig-voor-asielzoekers

/index.php/2320-wijkteam-laat-naasten-met-rust

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.