Nieuws van GroenLinks in Haaksbergen over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

3 documenten

Column van Bart Peeters Weem | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Vrijheid Haaksbergen 28-02-2020 00:00

Beste lezer, Waar u van mij een 'Wild Stadsdeel West' gewend bent moet ik u teleurstellen, die volgende vergadering is pas ruim na het verschijnen van deze LinksVoor. Maar niet getreurd, er zijn genoeg andere onderwerpen. Als politiek bevlogen mensen is het belangrijk om ons te blijven verwonderen over de wereld om ons heen en vragen te blijven stellen. Dus vraag ik mij af: heeft u met Valentijn nog een kaartje geschreven voor iemand? Dat is niet echt een onderwerp voor een raads- of commissie vergadering, maar als lokale afdeling moeten we elkaar ook beter leren kennen. Zelf  heb ik het sterk overwogen. Eigenlijk noem ik liever haar naam niet, want wat zal mijn vriendin wel niet denken. Vooruit, omdat u het bent kan ik het wel delen. Ik was haar naam zo vaak tegengekomen, ze had letterlijk mijn weekend overhoop gehaald en gezorgd voor een frisse wind in mijn kop.  Ik overwoog een brief te schrijven aan Ciara. De storm van het weekend daarvoor.   

Want stormen krijgen tegenwoordig een naam. U denkt misschien waarom? Voelen die stormen zich slecht behandeld? Is het om windterreur tegen te gaan? Dreigde een storm zichzelf op te blazen? Wat moeten we daarmee als partij? Nee, maakt u zich geen zorgen. Het is bedacht door onder andere de KNMI want, als een storm een naam heeft, zijn mensen zich er meer bewust van. Een naam heeft meer impact. Want als u en ik met windkracht 10 van de Afsluitdijk worden geblazen zijn we ons daar schijnbaar onvoldoende bewust van. Teveel mensen liepen stoer tussen omgevallen bomen en zeiden “Dit mag geen naam hebben”. Sinds een paar maanden mag dat eindelijk wel. Nu hebben stormen een naam. 

Eerlijk, ik moet daar aan wennen. We leven nu in een tijd dat een kind de naam Storm heeft en de storm heet Dennis. Dat is wennen. Je kunt nu gesprekken horen als: “Heeft Olivia de was er weer af gerukt? Die nare Olivia”. Of: “och hoor Jan eens huilen. Die huilt maar de hele tijd.” En troosten heeft geen zin. Dat is wennen. Nota bene moeten u en ik nu al die namen onthouden, verschrikkelijk. Hoe heette deze storm ook alweer. Was het Gerda, Iris, of toch was het Piet? Terwijl je er midden in staat. Dat is onbeleefd. Nota bene hebben stormen nu toch vaak man en vrouwen namen, wanneer krijgen we de eerste gender neutrale storm? En hoe gaan we om met culturele namen? Je zult meemaken dat de meest verwoestende storm straks Samir of Mohammed heet. Dat levert de PVV dan een boel stemmen op. Daar sta je dan al als groene partij. 

Andere weerstypen voelen zich natuurlijk buitengesloten. Waarom een storm wel, en een droge periode niet? Terwijl als ergens menselijke namen bij te verzinnen zijn dan is het wel bij lang droogstaan, of bij ijs- en ijskoude momenten. Daarbij komt ook, wat doen we met de stormen van vroeger? Verdient de noordwesterstorm van 1953 alsnog een naam, met zoveel impact op de samenleving? Of die juist niet, omdat die leidde tot zoveel slachtoffers? Het is zo makkelijk nog niet. 

Onze relatie met het weer is in ieder geval wat persoonlijker geworden. Dat is waarschijnlijk toch wel een goede zaak. Mens en Natuur moeten meer bij elkaar gebracht. Maar tot het schrijven van een brief aan de storm is het bij mij uiteindelijk toch niet gekomen. Dat heb ik afgeblazen.   

Amendement Geen personen met financiƫle belangen in RvC en FCT | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Vrijheid Haaksbergen 14-03-2019 00:00

Amendement ingediend in de raadsvergadering van 11 maart 2019 Amendement ingediend door GroenLinks, DPE, DENK, Groep Versteeg, SP, PVV, EA, CDA Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, besprekende het raadsvoorstel: Toestemming tot wijzigen statuten FC Twente ’65 BV c.s.

Constaterende dat:

Constaterende dat:

De gemeenteraad op 18 december 2015 en 16 februari 2017 heeft ingestemd met een reddingsplan voor FC Twente, dat o.a. bestond uit een lening en garantstelling door de gemeente voor in totaal ruim €25 miljoen; De gemeenteraad daarbij diverse strenge voorwaarden aan FC Twente heeft gesteld met als doel herhaling van problemen uit het verleden te voorkomen en een gezonde toekomstgerichte organisatie te creëren; Deze voorwaarden deels waren gebaseerd op het rapport Knüppe (1 maart 2016), dat aanbevelingen gaf naar aanleiding van een onderzoek naar de governance en fouten uit het verleden; Eén van de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport Knüppe was het ontvlechten van zeggenschap en financiering binnen FC Twente, of te wel te voorkomen dat één of meerdere personen) die financiële belangen in de club hebben, kunnen toetreden tot bestuur of RvC; FC Twente nu onze instemming vraagt om haar statuten op 3 punten te wijzigen, namelijk (1) het mogelijk maken dat iemand met financiële belangen plaatsneemt in de RvC, (2) het mogelijk maken dat een algemeen bestuurder niet als natuurlijk persoon maar in de vorm van een rechtspersoon (managements bv) wordt ingehuurd en (3) de uitgifte van aandelen mogelijk te maken; FC Twente ons hiermee vraagt de aanbevelingen van Knüppe en daarop gebaseerde voorwaarden, na nog geen drie jaar al weer grotendeels los te laten.

Overwegende dat:

De gemeenteraad in 2015 en 2017 om zeer goede en dringende redenen heeft besloten strenge voorwaarden aan FC Twente op te leggen als onderdeel van het reddingsplan; Het voor zowel FC Twente als de Noabers sinds het reddingsplan overduidelijk moet zijn geweest dat de statuten het niet toestaan dat iemand met financiële belangen in de club, plaatsneemt in de RvC; Juist het feit dat in het verleden verschillende personen met financiële belangen zitting hadden in bestuur/RvC mede oorzaak is geweest van de grote problemen waarin FC Twente terecht is gekomen; De (financiële) situatie bij FC Twente nog steeds uiterst zorgelijk is en de club een schuld heeft van tientallen miljoenen euro's bij gemeente en andere partijen; De situatie waarin FC Twente zich bevindt daarom geenszins te vergelijken is met andere BVO’s in Nederland; Er daarom voldoende redenen zijn om vast te houden aan de aanbevelingen van Knüppe en dus (nog) niet toe te staan dat één of meerdere personen met financiële belangen in FC Twente kunnen plaatsnemen in de RvC; Het zeer begrijpelijk is dat de Noabers zicht willen houden op de besteding van de door hen ingebrachte gelden door FC Twente; De Noabers dit prima kunnen door het aanstellen van een toezichthouder die namens de Noabers toegang heeft tot alle relevante stukken en eventueel vergaderingen van bestuur en RvC als toehoorder kan bijwonen.

 Besluit het raadsvoorstel als volgt te wijzigen:

• Het dictum van het raadsvoorstel te wijzigen in: o Kennis te nemen van het voorgenomen besluit van het college van 12 februari 2019 tot het onder voorwaarden goedkeuren van de wijziging statuten van FC Twente '65 BV en de Stichting FC Twente '65; o Niet in te stemmen met de voorgenomen wijzigingen van de statuten, voor zover deze wijzigingen betrekking hebben op het mogelijk maken dat iemand met een direct en/of indirect financieel belang in FC Twente, kan toetreden tot de RvC.

En gaat over tot de orde van de dag.

Motie Rentetarieven Stadsbank Oost Nederland omlaag | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Vrijheid Haaksbergen 14-03-2019 00:00

Motie mede-ingediend in de raadsvergadering van 11 maart 2019 Motie ingediend door GroenLinks, EA, SP, PVV, CDA en Groep Versteeg Motie aangenomen

De raad van de gemeente Enschede, gehoord de beraadslagingen over: Rentetarieven Stadsbank Oost Nederland omlaag

Constaterende dat:

De Stadsbank Oost Nederland (SON) het loket is voor sociale leningen (SL). Hieronder worden verstaan de sociale leningen en de combi-leningen; [1] Mensen met een inkomen tot 130% van het bijstandsniveau, een BKR notering en/of schulden zijn aangewezen op de sociale lening via de SON; Bij commerciële banken worden zij niet geholpen; De SON hanteert een rentepercentage van 10.9 % voor de SL tot € 2.500,- en 11.9 % voor een lening van max € 2.500. Dit staat in geen verhouding tot het rentes die commerciële banken vragen van rond de 4.5 %; Vanaf 1 januari 2018 hebben gemeenten zelf de mogelijkheid om vast te stellen tegen welk rentepercentage inwoners een SL kunnen afsluiten; Er in het werkgebied van de SON al meerdere gemeenten zijn overgegaan tot het verlagen van de rente voor de sociale leningen;

Bronckhorst 2,30% Haaksbergen 2,30% Tubbergen 2,50% Rijssen - Holten 7,5% Berkelland 5,0% Oost Gelre 5% Oude IJssel streek 4%

Er gemeenten zijn zoals Aalten die sociale leningen verstrekken aan minima vanuit de bijzondere bijstand. Hier is dan geen rente mee gemoeid; Het CDA deze kwestie begin 2017 al aan de kaak heeft gesteld en dit niet heeft geleid tot aanpassingen van de rente door het College met de zomernota 2017;

[1] SL (Sociale Lening) = lening 100% voor consumptief gebruik; met een SL worden geen schulden/elders lopende verplichtingen overgenomen. CL (Combi Lening) = lening voor consumptief gebruik waarmee ook schulden/elders lopende verplichtingen worden overgenomen.

Overwegende dat:

Een sociale lening de zelfredzaamheid van inwoners stimuleert, de eigen verantwoordelijk vergroot en inwoners in staat stelt mee te doen met de samenleving. Het onwenselijk is dat bij leningen voor deze doelgroep een dergelijk hoog tarief wordt gehanteerd; Een tarief van 4% voor een SL een acceptabel tarief is voor de doelgroep. Inwoners die voorheen werden afgewezen voor een SL wegens gebrek aan aflossingscapaciteit, nu door de verlaagde rente mogelijk wel in aanmerking kunnen gaan komen voor een SL.

Draagt het college op:

Per 1 april een rentatarief van 4 %  te berekenen voor de SL bij de SON; Per 1 april de rentes van alle lopende  SL voor Enschedese inwoners bij de SON bij te stellen naar 4 %;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.