Nieuws van politieke partijen in Haaren over CDA inzichtelijk

42 documenten

Verbetering jeugdzorg vraagt lef.

CDA CDA Haaren 29-07-2020 10:15

De afgelopen jaren hebben gemeenten grote moeite om de kosten voor de jeugdzorg op te brengen. Omdat op initiatief van de landelijke VVD de zorg is overgeheveld naar de gemeenten, maar een groot deel van het benodigde geld in de schatkist achterbleef. Natuurlijk hebben we ook vanuit Gemert-Bakel opgeroepen om de gemeenten een eerlijke vergoeding voor de kosten te geven. Maar daar is het niet bij gebleven. In Gemert-Bakel gaan we niet achterover zitten, we gaan zelf aan de slag. Met als gevolg dat we nu eindelijk grip hebben op de kosten voor de jeugdzorg. Dat ging niet zomaar, daar is hard aan gewerkt. En er is lef getoond om het voor elkaar te krijgen. Want om zaken te verbeteren, moet je durven het anders aan te pakken. En dat is gebeurd. De opvoedondersteuners zijn in dienst genomen. De losse eilandjes van verschillende organisaties zijn nu één groep en als zodanig direct aanspreekbaar. Dat ging niet zonder slag of stoot. Er werden grote vraagtekens bij gezet, door de (ex)werkgevers van de professionals en de oppositiepartijen in de Raad, de VVD voorop. Het zou slecht zijn voor de jeugdprofessionals en voor de zorg. En nergens anders waren gemeenten zo dom dit te doen. Maar wij als CDA zagen kansen. Terecht! We hebben nu een club gemotiveerde professionals. Die goed samenwerkt met de huisartsen. Er is onderling vertrouwen. Onze jeugdprofessionals leveren nu zelf de zorg waar ze voor opgeleid zijn. Dat heeft ertoe geleid dat er minder jongeren worden doorverwezen naar externe trajecten. Als het nodig is wordt uiteraard wel doorverwezen. De kwaliteit van zorg blijft altijd vooropstaan! En deze kan nog verbeteren. Het CDA staat volledig achter de volgende stap die het college gaat zetten. Een verdere integratie van het team rondom de zorg van onze jongeren. Door ook de jongerenwerkers in huis te halen. Want die positie dichtbij, daar is winst te behalen. Er is nu ook al overleg met het CJG, op reguliere basis, met contactpersonen. Maar wij zien meerwaarde in betere contacten, onderling sparren, om te kijken hoe dingen het beste aan te pakken. Hou ik een zaak in eigen beheer, of is het beter op te schalen? Of andersom, iemand die vanuit het CJG bij de jongerenwerkers terecht komt. Ook nu is er weerstand, uit precies dezelfde hoek. Maar het CDA is ervan overtuigd dat ook deze stap de juiste zal blijken te zijn. We hebben goede jongerenwerkers, professionals, die prima bij onze andere professionals passen. Of de werkplek nu in het gemeentehuis is of in een grote maatschappelijke instelling, het zijn de jongerenwerkers zélf en hún kwaliteit die ervoor zorgen of jongeren hen wel of niet vertrouwen. Zij zullen, net zoals de opvoedondersteuners, onbezwaard kunnen werken. Ze krijgen de vrijheid en ruimte om dat te blijven doen wat ze nu al doen en waarschijnlijk meer ruimte voor eigen invulling en ontwikkeling. En dat komt, denken wij, de jongeren in onze gemeente alleen maar ten goede. CDA Gemert-Bakel Rick van Kessel 0651071512 rickvankessel@gmail.com

Politieke gehaktdag?

VVD VVD CDA Haaren 06-07-2019 02:53

Tijdens de laatste raadsvergadering van het politieke jaar 2018-2019 stonden de jaarrekening 2018 en de eerste Berap 2019 op de agenda. Beide stukken werden unaniem aangenomen, inclusief een motie van de VVD Haaren over de afvalstoffenheffing. Nu de perspectiefnota (eindelijk!) is afgeschaft, moest de Berap toch ook een beetje als zodanig worden gelezen. De VVD vindt het onbegrijpelijk én onacceptabel dat, doordat de inwoners steeds beter afval scheiden, zij hierdoor meer zouden moeten gaan betalen. Gelukkig sloot de gemeenteraad zich unaniem aan bij de oproep aan het College om bij het samenstellen van de laatste programmabegroting voor onze gemeente, de afvalstoffen niet verder te laten stijgen. Hieronder leest u de volledige bijdrage van onze fractievoorzitter Boy Scholtze.

https://haaren.vvd.nl/nieuws/36035/politieke-gehaktdag

"Voorzitter,

Ook al staan we vandaag letterlijk aan de vooravond van het politieke zomerreces 2019, het is gebruikelijk dat we dan nog één keer terugkijken naar het jaar 2018. Politieke gehaktdag, zullen we maar zeggen. Daar mag u gerust even voor gaan zitten en de wethouders die al symbolisch in de hoek zijn geplaatst mogen de pennen in de aanslag houden. Het is immers ook 4 juli en in de geschiedenis zijn er op deze specifieke dag wel wat zorgwekkende evenementen aangevangen. Denk aan het beleg van Oostende in 1601, het Amsterdamse Jordaanoproer in 1934 en de uitbarsting van de Popocatépetl vulkaan in 2013. Alle reden tot zorg dus. Gelukkig voorzitter, staat 4 juli ook in de boeken als een dag waarop veel heuglijke feiten hebben plaatsgevonden. In 1776 werden de Verenigde Staten onafhankelijk, de Filipijnen op 4 juli 1946. In 1888 werden de Belgische Bankbiljetten op 4 juli officieel tweetalig, Malta verzocht op 4 juli 1990 om toetreding tot de Europese Gemeenschap, Griekenland werd exact 15 jaar geleden Europees Kampioen voetbal en, een van mijn persoonlijke favorieten: tramlijn 19 van de regio Haaglanden werd in 2010 op 4 juli in gebruik genomen. Het kan niet op.

 

Onder welke categorie scharen we vanavond de jaarrekening 2018 van de gemeente Haaren voorzitter? Dat is de vraag. 2018 was immers een ‘gebroken jaar’. Een jaar met verkiezingen. Een jaar waarin een nieuw College aantrad, de gemeenteraad verregaande besluiten nam over haar eigen toekomst en de Euro’s als zoete broodjes over de toonbank vlogen. Het spreekwoord ‘geld moet rollen’ is in ieder geval goed begrepen in 2018. Het aantal wethouders verdubbelde, het saldo op onze bankrekening ook. Maar dan in negatieve zin. Heel even dacht ik overigens, toen ik het voorwoord van wethouder Vromans las, zonder daar een verder waardeoordeel over te geven, dat ik in een “Goedemorgen, wij van het CDA” reclamefolder was beland. Niet dat ik daar iets op tegen heb overigens voorzitter, ik overweeg bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in Haaren ook op het Haarense CDA te stemmen, iets wat ik rustig kan zeggen want die komen er toch niet. Dat terzijde.

Voorzitter ik dwaal af. Maar dat komt eigenlijk ook een beetje omdat ik niet zoveel te zeggen heb over de Jaarrekening 2018. Veel zaken die genoemd zijn, worden dit jaar gecontinueerd. We kunnen ook niet echt concluderen dat er hele vreemde zaken zijn opgenomen. Niet dat we het overal mee eens zijn of waren, maar deze gemeenteraad heeft wel in meerderheid besluiten genomen en die zijn uitgevoerd. “De som van veel kleine zaken geeft ook een grote uitkomst” is een uitspraak die goed past bij deze jaarrekening. En die uitkomst baart ons dan wel weer zorgen voorzitter. Binnen onze partij hebben we de voorzichtige conclusie getrokken dat we in 2018 4,3 miljoen Euro hebben ingeleverd op onze reserves, maar dat dit jaar en volgend jaar de échte grote klappers nog moeten gaan vallen (daar beginnen we straks al direct mee overigens). De bodem van de put is meer dan helder in zicht en de gemeentelijke lasten zijn op voordracht van dit College in 2019 al flink verhoogd. Dat zijn geen leuke berichten die in onze ogen ook niet per se noodzakelijk waren geweest. Maar gedane zaken nemen geen keer, de accountant heeft de jaarstukken akkoord bevonden en op basis van die technische analyse zullen wij daar niets aan afdoen.

 

Hoe zit het dan in 2019? De eerste berap is normaalgesproken meer een update en daar wordt meestal helaas weinig aandacht aan geschonken. Echter, dit jaar is de Eerste Berap wat belangrijker. In januari besloten we om de perspectiefnota af te schaffen. Deze raad zal zich herinneren hoe blij ik was dat we geen kaders voor het kader van de beleidskaders meer zouden stellen, om die hele discussie vervolgens bij de begroting weer dunnetjes over te doen. En ik ben erin getrapt voorzitter. Want de huidige Berap moet ik deels ook lezen als onze vroegere perspectiefnota. Weg slingers en ballonnen. Maar goed, ik ben de beroerdste niet, dus daar gaan we.

 

Ik ga het niet hebben over het Sociaal Domein, want daar lees ik vooral veel onduidelijkheid die volledig duidelijk is. Het is een cryptische omschrijving, maar daar zult u het mee moeten doen.

Ook ga ik het niet hebben over bestuurskosten, want daar lees ik dan weer veel duidelijkheid, die ik totaal onduidelijk vind. Ook die omschrijving is cryptisch, maar ook daar zult u het mee moeten doen.

 

Een paar kleine zaken waar ik het wél over wil hebben. Inmiddels hebben we begrepen dat de natuurspeeltuin, op zich een aardig burgerinitiatief, al in aanbouw is. We begrijpen dat het College hier op een creatieve manier heeft gepoogd om gehoor te geven aan het burgerinitiatief. Na de financiële puzzel en de conclusie dat we als gemeente ‘Sponsor’ zijn van het geheel, moeten wij toch concluderen dat we het wellicht verstandiger hadden gevonden om met de initiatiefnemers naar een wat duurzamere locatie te zoeken. Dat wil zeggen; er bestaat een kans dat de hele boel over vijf jaar moet worden afgebroken en verplaatst. Dan is dit toch een behoorlijke som geld. Vanuit dat perspectief bezien, hadden we graag wat eerder informatie van het College ontvangen. Echter, tegelijkertijd willen we een burgerinitiatief als dit niet voor de voeten lopen uiteraard.

 

Daarnaast hopen we dat er ingezet blijft worden op een veilige leefomgeving. Dat vertrouwen willen we de portefeuillehouders geven, maar het neemt niet weg dat we er boven op zullen blijven zitten. Dat geldt ook voor de overdracht naar de toekomstige gemeenten. Op 6 juni namen we een historisch besluit, maar dat neemt niet weg dat er alles behalve ruimte is om achterover te gaan leunen. Daarentegen moeten we ons ook terdege beseffen dat de beleidsvrijheid vanaf nu écht beperkt is. Desalniettemin zullen we als gemeente moeten doen, wat we behoren te doen. Naast onze wettelijke taken, zijn dat ook voorbereidingen naar de toekomst. Zorgen voor een warme overdracht en de belangen van onze inwoners, ondernemers en instellingen niet uit het oog verliezen.

 

Een tweetal zaken waarover wij minder te spreken zijn. Bij het raadsplein heb ik reeds mijn grote verbazing geuit over het megalomane bedrag dat de ODBN zou moeten krijgen om een bedrijvenbestand op te schonen. €10.000,- voor alleen de gemeente Haaren, dat vinden wij onacceptabel. Dat geld kan veel beter ingezet worden voor kleinere initiatieven, ik noem even een oplossing voor de inzameling van incontinentiemateriaal bijvoorbeeld, het ondersteunen van initiatieven van inwoners of voor mijn part een afscheid van onze gemeente (overigens vinden wij als VVD sowieso dat daar aandacht aan moet worden geschonken. Het ‘aandenken per dorp’ is in het begin onzes inziens volledig verkeerd ‘in de markt’ gezet waardoor er verschillende verwachtingen bestonden. We zien dat meer als ruimte voor een (afgedwongen) burgerinitiatief, maar niet als een afscheid van de gemeente Haaren). Maar goed, wat ons betreft gaat die €10.000,- naar een ander doel. En als de ODBN meent dit budget toch nodig te hebben, zou dat volgens ons binnen de lopende budgetten die ook al worden verhoogd hebben moeten passen. Vandaar dat wij een amendement in willen dienen.

 

Daarnaast de afvalstoffenheffing. Hierover dienen we een motie in die mijns inziens voor zich spreekt. We verzoeken het College zich tot het uiterste in te spannen om bij de programmabegroting 2020, het tariefvoorstel en de belastingverordening 2020 een verhoging van de afvalstoffenheffing (anders dan de inflatiecorrectie) te voorkomen, uiterlijk tot een minimum te beperken, en de tekorten voortvloeiend uit de betere afvalscheiding door inwoners incidenteel op een andere manier te dekken. Inwoners extra belasten omdat we het met z’n allen goed doen, dat strookt totaal niet met elkaar.

 

In z’n algemeenheid vinden we het jammer dat er vooral veel aandacht geschonken lijkt te worden aan het sociaal domein, ruimte en natuur, terwijl andere belangrijke zaken als wonen, economie en financieel beheer wat op de achtergrond lijken te geraken. Zeker als we dan volhardend recalcitrant zijn en het e-factureren (een verplichting!) niet invoeren vragen wij ons af of de focus wel ligt waar dat deze hoort te liggen. Voor ons is dat vanaf nu: sober en doelmatig, afstevenen op het einde van de gemeente Haaren. Geen gekke dingen, geen verrassingen. Wel doen wat we moeten doen en ruimte voor kleinere initiatieven en afwegingen open laten. Als VVD zijn we niet voor potverteren, maar er hoeft ook geen royale bruidsschat over te blijven die in de algemene pot van andere gemeenten verdwijnt. Daarvoor in ieder geval dank, dat is sowieso niet meer mogelijk. Dat noopt ook tot heldere keuzes; moet alles uit het bestuursakkoord uitgevoerd worden? In hoeverre zijn zaken die toen al onmogelijk waren, nu nog realistisch? Ik noem een treinstation of het terugbrengen van de bibliotheken. Bij de presentatie van het bestuursakkoord riep ik op tot realisme, nu doe ik dat nogmaals maar dan urgenter.

 

Voorzitter, afrondend. 4 juli 2019, niet direct een dag om op te nemen in de boeken als het op deze raadsvoorstellen aankomt. In het Nederlands is er niet echt een fatsoenlijke omschrijving voor. De fransen noemen het comme ci, comme ça, de Russen spreken over ‘Normalno’. “Het is nu eenmaal zo” komt wellicht nog het dichtst in de buurt. En dat bedoel ik niet perse negatief voorzitter, want voor ons is van een echte gehaktdag geen sprake. U begrijpt me vast wel, ik hoop de rest van de aanwezigen ook."

Dodenherdenking 2019

VVD VVD CDA Haaren 05-05-2019 00:03

Terwijl deze ochtend de lopers zijn onthaald die het bevrijdingsvuur vanuit Wageningen naar de gemeente Haaren hebben gebracht, kijken we terug op een bijzondere 4 mei. Dit weekend herdacht Haaren de oorlogsslachtoffers op en nieuwe manier. De VVD was aanwezig bij de herdenkingen in Esch en Helvoirt; beide mooie ceremonies die belangrijk blijven om door te geven.

https://haaren.vvd.nl/nieuws/35388/dodenherdenking-2019

Voor de tweede maal op een rij vonden er drie herdenkingen plaats in de gemeente Haaren. In Esch werd een grootse 4 mei-herdenking georganiseerd in het Essche Haventje. Raadslid Peter Stark was hier mede namens de VVD Haaren aanwezig. Ook in het dorp Haaren is een comité opgericht dat met onder andere een wandeltocht de Dodenherdenking op succesvolle en betekenisvolle wijze een nieuwe impuls heeft gegeven.

Fractievoorzitter Boy Scholtze sloot namens de VVD Haaren aan bij de gemeentelijke herdenking in Helvoirt. Hier legde hij samen met collega's Tiny Assink (P96), Ans Beijens en Jan van Iersel (CDA) en een vertegenwoordiging van het College bloemen bij het oorlogsmonument.

Een trotse regenboog!

VVD VVD CDA Haaren 29-03-2019 11:01

Soms gebeuren er kleine dingen die je ontzettend trots maken. Gisteren was zo’n moment. Tijdens de raadsvergadering heb ik namelijk een bijzondere “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend. Zo’n motie is als het ware een opdracht aan het College, over een onderwerp dat niet op de agenda staat. In dit geval een verzoek dat ik eigenlijk al eerder voor had willen leggen aan de raad, maar omdat ik toen als plaatsvervangend voorzitter de raadsvergadering mocht leiden was dat niet mogelijk. Vandaar dat er pas gisteren in de gemeenteraad van Haaren werd gesproken over mijn motie “Regenbooggemeente”.

https://haaren.vvd.nl/nieuws/34792/een-trotse-regenboog

© gemeente Haaren

Laat ik voorop stellen dat ik mij gelukkig prijs in Nederland te wonen. Een land waar iedereen zichzelf mag zijn en we discriminatie in het allereerste artikel van onze Grondwet verbieden. Dat geldt ook voor de gemeente Haaren. Het maakt mij trots dat de gemeente Haaren als één van de eerste gemeenten in deze omgeving aandacht schonk aan Coming Out Day. Er is zelfs een speciale Haarense Regenboogvlag ontwikkeld die geregeld fier wappert voor het gemeentehuis. Vergelijk het gevoel een beetje met een doelpunt van het Nederlands elftal tijdens een Wereldkampioenschap of 12 punten die de Nederlandse inzending krijgt bij het Eurovisiesongfestival: op dat moment maakt het helemaal niet uit of je een voetballer bent of een muziekkenner. Het gaat om het gevoel van ‘erbij horen’. We ontlenen er onze identiteit aan en identificeren onszelf ermee. Dat doet zo’n simpel gebaar als een regenboogvlag met mij als man, getrouwd met een andere man.

“Is dat nou allemaal wel nodig?”, vraagt u zich wellicht af. Die vraag is lastig te beantwoorden. Het is in ieder geval niet onnodig. Want geloof mij: ook al zijn we nog zo open en tolerant met z’n allen, ons land wordt nog steeds beheerst door normen en vooronderstellingen. Daar is op zichzelf niets mis mee en ook ik doe dat. Begin dit jaar echter, laaide de discussie over onze open, tolerante houding weer eens op door de Nashville Verklaring en de Nederlandse variant daarop. Natuurlijk kennen we in dit land ook godsdienstvrijheid én vrijheid van meningsuiting. Dat zijn twee grote goederen die ik absoluut niet ter discussie wil stellen. Tegelijkertijd staan we voor artikel 1 van de Grondwet. De overheid, maar ook het overgrote deel van onze maatschappij. Dat vraagt om een signaal, ook van gemeenten. Juist van gemeenten. En zeker van mijn gemeente.

Regenbooggemeenten geven een impuls aan de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI’ers (lesbische vrouwen, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen) en dragen dat actief uit. Met andere woorden: regenbooggemeenten benadrukken nog eens extra dat je jezelf mag en kan zijn. Nu is de gemeente Haaren zoals gezegd in mijn ogen al koploper qua beleid op dit gebied en dat verdient alleen maar lof. Maar soms is het goed om zoiets nog eens extra te benadrukken. Om terug te komen op de vraag die ik eerder (retorisch) al stelde: ja, dat is nog steeds nodig.

Even leek er gisterenavond een discussie te ontstaan in de gemeenteraad. Waar een grote meerderheid de motie direct omarmde, waren er toch ook vraagtekens bij een enkele partij. Ook vanuit het College. Laat ik helder zijn: dat ging niet om de intentie, maar om de uitvoering. Dit bleek later na een korte, hevige schorsing van de vergadering. Als gemeente zitten we nu eenmaal in een lastig pakket in verband met de naderende opsplitsing. De beleidsvrijheid, capaciteit en zeker de financiële mogelijkheden zijn daardoor beperkt. Nu ging en gaat het mij daar allemaal niet zozeer om. Het belangrijkste is dat we als gemeente Haaren blijven benadrukken dat wij een gemeente zijn die staat voor haar inwoners. Waar eenieder zichzelf mag en kan zijn. Op zo’n moment wil je niets liever dan dat dit wordt omarmt door de volledige raad én het college. Als er dan vraagtekens worden gezet bij praktische zaken dan raakt je dat diep, kan ik u zeggen.

Maar gelukkig! Voordat deze motie werd behandeld, sprak de gemeenteraad nog over een andere motie van mijn hand. Een motie waarin ik opriep tot meer saamhorigheid. Politieke verschillen moeten we in mijn optiek vanaf nu écht op de tweede plaats zetten en gezamenlijk moeten we ervoor zorgen dat we onze dorpen goed kunnen gaan dragen aan de ontvangende gemeenten. Ik noem dat ‘de volksvertegenwoordigende rol’ op de eerste plaats zetten, een ander heeft het over ‘het algemeen belang’. Ondanks dat die motie niet op steun van het CDA en Samenwerking ’95 kon rekenen, heb ik wel vertrouwen gekregen dat de strekking daarvan door de voltallige gemeenteraad wordt over- en meegenomen. De regenboogmotie is daarvan al een eerste voorbeeld. Door een kleine aanpassing (het College gaat onderzoeken of de gemeente Haaren een regenbooggemeente kan zijn, maar geeft sowieso een impuls aan de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI’ers in de gemeente Haaren en draagt dit ook actief uit), kon de motie op unanieme steun van de voltallige gemeenteraad rekenen. Ook het College kon hierdoor volmondig achter de motie staan. Dus ondanks dat de eerdere motie het niet haalde, heeft de raad hier wel degelijk eensgezind gehandeld door over politieke verschillen heen te stappen. Dat verdient een groot compliment!

Oké, de criticasters onder u zullen nu vast en zeker zeggen: “ja, maar het College kan dit nu dus simpel opzij leggen.” Strikt theoretisch klopt dit. Maar laat ik u het volgende aangeven: soms dan voel je de oprechtheid en goede wil. Even niet de bestuurder of de politicus, maar de persoon. Die voelde ik gisterenavond. Van wethouder Blom én portefeuillehouder Verschuren. Ik heb er vertrouwen in dat zij actief met deze motie aan de slag gaan en het goede beleid en de nog positievere houding die de gemeente Haaren al kent verder uit zullen dragen. Want hoe klein je ook bent en hoe eindig je bestaan ook is: dit soort zaken kunnen een gigantische en blijvende impact hebben op het leven van mensen. Neemt u dat maar van mij aan. Ik ben in ieder geval trots dat de gemeente Haaren deze mijlpaal nog eens even extra stevig de grond in heeft geslagen!

Een oprecht dankjewel, namens velen!

Boy Scholtze

Er waren eens vier dorpjes...

VVD VVD CDA Haaren 02-06-2018 08:11

Hieronder leest u de spreektekst die onze fractievoorzitter Boy Scholtze uitsprak bij de behandeling van het akkoord tussen Progressief '96 en CDA Haaren.

https://haaren.vvd.nl/nieuws/30821/er-waren-eens-vier-dorpjes

“Er waren eens vier dorpen, misschien wel de mooiste van het land. In deze vier dorpen vonden verkiezingen plaats, waarin vier partijen om de gunst van de vier dorpen streden. De partij Voor Vier Dorpen werd niet de grootste. Wel kwamen er vier wethouders voor de vier dorpen, die overigens over vier jaar niet meer dé vier dopen, maar vier dorpen zullen zijn. De vier wethouders hadden vast en zeker plannen voor de vier dorpen, maar daar wisten niet alle vier partijen vanaf. Na vier weken presenteerden de vier wethouders hun verhaal, maar de vraag was of de inwoners van de vier dorpen nog vredig zouden kunnen voortleven, of gevangen zouden worden gehouden in grootspraak en gotspe.”

 

Voorzitter, toen op 19 april in allerijl de vier wethouders werden gepresenteerd, lag er nog geen bestuursakkoord. Dat stelde ons voor een groot dilemma, want zoals ik toen al aangaf wisten we op dat moment wel met wie, maar niet met wat we instemden. Inmiddels is het bestuursakkoord door de regerende partijen Progressief96 en CDA bekend en aan mij de schone taak hier een liberaal licht op te laten schijnen.

 

Als u mijn introductie enigszins heeft ontleed, heeft u vast en zeker bemerkt dat dit sterk lijkt op een epistel uit het rijke oeuvre van de Gebroeders Grimm, Hans Christian Andersen of Charles Perault. En daar zit nu precies het pijnpunt voor de VVD. Een typisch kenmerk van een sprookje is dat het vaak te mooi is om waar te zijn. Magie en fantasie spelen een belangrijke rol. Nu is mijn introductie stijl-technisch misschien strikt formeel wel een sprookje, maar inhoudelijk is het dat helaas niet. De kernboodschap zal u overigens aan het einde van mijn betoog geheel duidelijk zijn.

 

Toen de wethouders half april werden geïnstalleerd, klopte ons hart vol verwachting. Rijkhalzend keken we uit naar het bestuursakkoord. Omdat het op dat moment nog niet gereed was, moest het wel een prachtig dik pronkstuk worden vol mooie ideeën die onze vier dorpen ook echt naar de toekomst zouden kunnen gaan brengen. Vol verandering ook, want was dat niet de kernboodschap van Progressief ’96 en het nieuwe CDA tijdens de verkiezingscampagne? Groot is dan ook de deceptie nu voorzitter. Het bestuursakkoord is zogenaamd op hoofdlijnen en de inleiding lijkt wel een winkelstraat op een zonnige koopzondag; vol open deuren. De nieuwe coalitie roept op tot flexibiliteit en dekt zich in door te wijzen op de naderende opsplitsing van de gemeente Haaren. Op zichzelf is dat natuurlijk hartstikke waar en het klopt ook dat er niet veel tijd meer is om ambitieuze plannen te realiseren. Maar de conclusie “onder druk ontstaan vaak mooie dingen” is daar niet aan te verbinden volgens ons. Om maar te illustreren: geologen kunnen u uitleggen dat onder druk vulkaanuitbarstingen met gesastreuze gevolgen plaatsvinden, psychologen hebben recentelijk wetenschappelijk aangetoond dat tijdsdruk slecht is voor creativiteit en door statische druk gaan haren overeind staan. Tja, je zou deze uitwerkingen van ‘druk’ een voor een op het bestuursakkoord kunnen leggen.

 

Zo ver wil ik echter niet gaan voorzitter. Gelukkig heeft de coalitie besloten dat, en ik citeer pagina 2, “we houden ons aan de wet ARHI”, “Taken die het Rijk aan gemeenten overdraagt voeren we uit” (pagina 1) en we overleggen met onze buren als het gaat over het sociaal domein. Driewerf hoera. We houden ons aan de wet, doen wat we moeten doen en overleggen met onze partners. Als dat geen pluim verdient…..

 

Zonder gekheid: zeker zien wij inhoudelijk goede punten. Om in het kader van mijn inleiding, er vier te noemen:

·         Op het gebied van mobiliteit gaan we de N65 en het PHS implementeren, in samenspraak met belanghebbenden. Goed zo, zijn we voor. Maar daar waren we toch al jaren mee bezig onder leiding van Eric van den Dungen?

·         We gaan aan de slag met de scholen en gemeenschapshuizen in Esch, Biezenmortel en Haaren. Prima, sterker nog: op initiatief van mijzelf is daar afgelopen najaar een raadsbrede motie voor aangenomen en de voorbereidingen zijn nog door het vorige College gestart.

·         In het sociaal domein gaan we voor een persoonsgerichte aanpak. Hulde, maar die kanteling is destijds al ingezet en volgens mij was het oud-VVD-raadslid Cees van der Ven die hier steeds sprak over een transformatie in plaats van een transitie.

·         De gemeente denkt mee, bijvoorbeeld door burgerinitiatieven te ondersteunen, en aanspreekpunten voor ondernemers en duurzaamheid te leveren. Ja-tenzij, zegt u dat nog wat voorzitter? Voor de zekerheid verwijs ik u naar het vorige bestuursakkoord en de evaluaties die de afgelopen jaren op de agenda stonden. En de aanspreekpunten waar deze coalitie het over heeft zijn er uiteraard al jaren.

Prima punten dus, te meer omdat we ze al lang doen of omdat de voorbereiding door het vorige College zijn gestart.

 

Een goed betoog geeft niet alleen argumenten voor, in dit geval het bestuursakkoord, maar ook tegen. Die traditie wil ik natuurlijk niet breken. Laat ik het, gezien de tijd en voor de balans, ook maar bij vier houden.

·         Ook al is het een bestuursakkoord op hoofdlijnen, er wordt totaal niet over veiligheid gesproken. Ja vooruit, publieksvriendelijke veiligheid door verkeerssmileys (die er volgens mij al maanden staan). Dat is een kwalijke zaak vindt de VVD. U zult dat begrijpen. De indruk ontstaat dat er in Haaren sowieso een gegarandeerde, vanzelfsprekende veiligheid is. Maar zo een soort veiligheid komt zelfs niet in Sprookjes voor. Vraag maar aan roodkapje..

·         Een visie ontbreekt; ook hier weer wordt verwezen naar de opsplitsing en de coalitie geeft, overigens terecht, aan dat er keuzes moeten worden gemaakt. Of een treinstation in Helvoirt en het creëren van een bibliotheek in Haaren daar nu de beste opties in zijn… Over Sprookjes gesproken…

·         De woningbouw dan. Deze coalitie claimt allerlei fantastische zaken: 5 tot 10 kavels per dorp, per jaar, voor starters, betaalbaar, energieneutraal, zelfs gasloos en als klap op de vuurpijl gaan we iedere bouwaanvraag toetsen op toegankelijkheid. Daarover kunnen we een heel uitvoerig debat voeren en dat zullen we ook zeker doen. Vanuit mijn professionele achtergrond kan ik u in ieder geval wel melden: al deze begrippen samen gaan net zo goed als de nieuwe kleren van de keizer: geen succes en totaal onuitvoerbaar. Sterker nog: onze dorpen gaan hiermee volledig op slot.

·         En tot slot een financiële onderbouwing. Want die is er niet. De extra uitgaven zien wij duidelijk, maar hoe die worden gefinancierd? Het lijkt wellicht een detail, maar is wel cruciaal. Want ook deze laatste drie jaren van de gemeente Haaren mag het niet zo zijn dat onze inwoners de hoofdprijs gaan betalen. De hoofdprijs voor sprookjes, waarvan we allemaal weten dat ze niet bestaan.

 

Dan toch nog even een korte terugblik op de aanstelling van vier wethouders. En nogmaals, het gaat ons niet om de personen zelf. Onder het mom van ‘er moet veel meer gebeuren in kortere tijd’ wordt deze verdubbeling van het aantal bewindspersonen steeds gerechtvaardigd. Deze ambities zien wij echter niet direct vertaald in het bestuursakkoord. Inmiddels vragen wij ons af of hier niet iets anders heeft gespeeld, een meer politiek verhaal tussen de twee partijen onderling. Hoe dan ook, wat wij vooral schrijnend vinden, nu de portefeuilleverdeling van het College bekend is, is dat de portefeuille van de burgemeester volledig is uitgekleed. Wat daaraan ten grondslag ligt interesseert ons niet zo heel veel, al vraag je je wel af waarom. Als soort van troost, wil ik u graag een presentje aanbieden. Zie er de symboliek maar van in. Om u scherp te houden en omdat de komende jaren in allerlei opzichten een hele puzzel zullen worden. Maar bovendien, om de vele tijd te kunnen doden…

 

Concluderend voorzitter, de VVD Haaren ziet positieve punten in het bestuursakkoord die ook in ons programma stonden. Wij constateren tegelijkertijd dat er weinig vernieuwends zal gebeuren. De creativiteit die we terugvinden in het akkoord, is veelal voor de bühne naar onze mening. En dat beseft de nieuwe coalitie zichzelf ook. Verkiezingen zullen er in de gemeente Haaren niet meer komen, dus de kiezer zal daarover niet meer kunnen oordelen. Maar alsof die er wél zouden komen, heeft de coalitie een perfecte escape ingebouwd: de tweede regel van het akkoord luidt: “De tijd die we hebben is beperkt. We beseffen dat we als gemeentebestuur niet meer alles zelf kunnen beslissen.” Een mooiere escape is er niet. Naast dit feit, is er trouwens nog iets dat mij buitengewoon fascineert voorzitter. Na deze zin staat namelijk een rode punt, terwijl alle overige tekst zwart is afgedrukt. Ik hoop dat dit een opmaakfout betreft. De VVD zou het namelijk buitengewoon kwalijk vinden als deze rode punt het begin vormt van een rode draad. Een rode draad door de laatste jaren van de gemeente Haaren, waarin we gaan schermen dat we ‘toch niets meer kunnen doen’, ‘de anderen het niet willen’ of ‘de lasten wel omhoog moeten vanwege gestegen kosten’. De vergezichten die we lezen lijken ons veelal onhaalbaar, maar het zijn juist de kleine dingen die we ook de komende jaren gewoon kunnen en moeten blijven doen. De VVD zal daarop toezien, kritisch maar steeds bereid om mee te denken en afwegingen te maken in het belang van onze inwoners zoals u dat van ons gewend bent.

 

En hoe eindigt het sprookje van de vier dorpen vraagt u zich waarschijnlijk af? Ik weet het niet, maar als ik een voorzet mag doen hoop ik iets in de trend van: “… en de vier dorpen leefden samen niet meer zo heel lang, maar wel erg gelukkig!”

Zetelaantal VVD verdubbelt!

VVD VVD CDA Haaren 22-03-2018 08:32

https://haaren.vvd.nl/nieuws/29510/zetelaantal-vvd-verdubbelt

Na een intensieve campagne en een spannende verkiezingsavond kwam het verlossende woord: de VVD Haaren heeft opnieuw twee zetels gewonnen in de Haarense gemeenteraad! Daarmee verdubbelt het liberale geluid en daar zijn we ontzettend blij mee!

We gaan de laatste periode van de gemeente Haaren in, maar er is nog genoeg te doen. De toekomst zien we vol vertrouwen 'Lokaal & Liberaal' tegemoet! 

Alle kiezers in Biezenmortel, Esch, Helvoirt en Haaren die op ons hebben gestemd willen wij heel erg bedanken voor het vertrouwen! Ook feliciteren wij Progressief '96 en het CDA met de extra raadszetel die beide partijen hebben gewonnen. Een knappe prestatie!

Tot slot wensen wij Boy en Peter héél veel succes in de gemeenteraad! Zet 'm op!!

Later meer over de verkiezingsuitslag!

Voorlopige zetelverdeling

Progressief '96: 5 zetels

Samenwerking '95: 4 zetels

CDA Haaren: 4 zetels

VVD Haaren: 2 zetels

Er komt een verkiezingsdebat!

VVD VVD CDA Haaren 20-02-2018 08:34

Eind januari heeft de VVD Haaren de drie andere partijen die deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart a.s. uitgenodigd om met elkaar in de bat te gaan. Het viel niet mee om een geschikte datum te vinden waarop ook Samenwerking '95, Progressief '96 én CDA Haaren beschikbaar konden zijn, maar dat is gelukt!

https://haaren.vvd.nl/nieuws/27872/er-komt-een-verkiezingsdebat

Op 21 maart vinden de laatste gemeenteraadsverkiezingen plaats voor de zelfstandige gemeente Haaren. Die verkiezingen zijn belangrijk, want ook al houdt de gemeente over een paar jaar op te bestaan; er is nog genoeg te doen! En dat betekent dus ook dat er genoeg te kiezen valt. Voor de VVD Haaren was en is dit een goede reden om de collega's uit te nodigen om niet alleen elkaar, maar vooral ook de inwoners mee te nemen in de plannen voor de komende raadsperiode. Tevens een mooie opening van de verkiezingscampagnes!

Tijdens de avond krijgen alle partijen de gelegenheid om terug te blikken op de afgelopen jaren en een vooruitblik te werpen op de laatste periode die we met elkaar als dorpen van de gemeente Haaren zullen hebben. Ook mogen alle partijen een stelling inbrengen waarover gediscussieerd zal worden. Het debat wordt geleid door een onafhankelijk gespreksleider, de heer Jan Hendrik Ockels. Natuurlijk is er voor u als inwoner alle gelegenheid om in gesprek te gaan met de lijsttrekkers van de partijen.

Wanneer? Vrijdag 2 maart a.s.

Hoe laat? Ontvangst vanaf 19.45u, aanvang debat 20.00u

Waar? Den Domp, Kerkstraat 26 Haaren

Interpellatiedebat toekomst Haaren

VVD VVD De Groenen CDA Haaren 30-09-2017 04:00

Door de korte termijn tussen het verschijnen van het rapport en het moment van het interpellatiedebat, voelde de gemeenteraad niet direct de behoefte om alle details uit het rapport met elkaar te bediscussiëren. Dat volgt ongetwijfeld later. De gemeenteraad vond het wel noodzakelijk om te reageren op de uitnodiging van Gedeputeerde Staten om kort na de burgerpeiling met hen in gesprek te treden. Op initiatief van de VVD Haaren dienden met ons CDA, LLH en Samenwerking '95 een motie in waarmee besloten is dat de gemeenteraad eerst, zoals besloten in juli van dit jaar, in alle openheid met elkaar de uitkomst van de burgerpeiling wil bespreken en daarbij de relevante stukken wil betrekken voordat we besluiten wel of niet met Gedeputeerde Staten in gesprek te gaan. Zo hebben we het afgesproken en dat is dan ook de lijn die we willen blijven volgen. Hieronder vindt u de spreektekst van fractievoorzitter Boy Scholtze.

https://haaren.vvd.nl/nieuws/24261/interpellatiedebat-toekomst-haaren

"Dank u wel voorzitter en dank ook aan de raad dat mijn verzoek tot het houden van een interpellatiedebat is gehonoreerd. Dan nu de vraag: waarom? Op de sociale media kwam immers al voorbij, en ik citeer nu een oud-wethouder van deze gemeente overigens, dat ‘dat ene raadslid van de VVD nu ineens wel heel erg veel haast heeft’. Zo zie je maar weer, dat men niet te snel moet concluderen zonder het daadwerkelijke verhaal te kennen. Hoewel, zijn opmerking is in het licht van onze onafhankelijke regionale krant geheel te begrijpen, aangezien uit de analyse die vanochtend in het Brabants Dagblad stond (in Biezenmortel althans, het zou kunnen dat hier in Haaren de analyse al drie dagen geleden is verschenen), het schip al bijna is gezonken. In dat artikel wordt voorts een bak ellende en beschuldigingen opengetrokken waar je u tegen zegt, waarbij de krant zelf ook nog iets over een ‘tone of voice’ durft te schrijven. Maar dat geheel terzijde.

Voorzitter, het zal ook u niet ontgaan zijn dat niet geheel onverwacht en uitgerekend een aantal dagen voor de burgerpeiling van woensdag a.s., de provincie Noord-Brabant het definitieve rapport Bestuurskrachtmeting gemeente Haaren naar buiten heeft gebracht. Ik zou daar heel wat van kunnen vinden, zowel positief als negatief. Zoals ik dat ook van het proces zou kunnen vinden. Wederom zowel positief, hoewel ik daar toch eerder wat negatief over ben. Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat voor mijn gevoel drastisch werd afgeweken van het gepresenteerde plan van aanpak, dat ik weken ben bezig geweest om het verslag van het gesprek met mijzelf ter inzage te krijgen en dit uiteindelijk, maar niet van harte, per post kreeg toegestuurd, de indruk die het onderzoeksbureau leek te wekken dat zij het zelf ook allemaal nogal krap en niet heel uitgebreid vonden en het feit dat de spiegelsessie met de gemeenteraad werd gepland op een moment dat het voor mij praktisch gezien buitengewoon onmogelijk was deze bij te wonen. De reactie daarop in een notendop: “jammer dan, dat is je enige feedback moment’. Maar goed, het zal wel wetenschappelijk onderzoek 2.0 met een Provinciaal Brabants sausje zijn ofzo. Oh ja, daar mocht ik natuurlijk niet te veel, laat staan publiekelijk over praten.

Het zou nu, voorzitter, buitengewoon interessant zijn om het rapport van boven tot onder te analyseren en te kijken of de conclusie klopt met de inhoud, of er valide argumenten gebruikt worden en of er daadwerkelijk objectief door middel van hoor en wederhoor naar het eindproduct is toegewerkt. Ik zeg altijd maar zo: veritas incognita, ergo dubito. De waarheid is onbekend, dus ik twijfel. Maar goed, in zo een korte tijdspannen is het zelfs, of beter gezegd juist ‘voor dat ene raadslid van de VVD’, die, voor die twitteraars die het nog niet doorhadden ook een leven buiten de Haarense politiek heeft, een haast onbegonnen karwei. In ieder geval ben ik blij te zien dat er, in tegenstelling tot wat de belangengroep en een enkele politieke partij in deze raad steeds en in meer extremere vorm suggereren, wel degelijk en vooral positieve zaken geconstateerd zijn. Zaken die voor onze inwoners buitengewoon belangrijk zijn: we zijn niet armlastig, we voeren onze taken goed uit en de inwoners weten ons makkelijk te bereiken en hebben het vertrouwen dat er ook daadwerkelijk in hun belang wordt gewerkt. Is dat niet wat de gewone man, vrouw en alles daar tussenin als bestuurskracht zou definiëren? En ja, er zijn ook verbeterpunten. Maar laten we eerlijk zijn; daar is het openbaar bestuur voor uitgevonden: initiëren, verbeteren, uitvoeren, controleren. Desalniettemin, ik kan mij goed voorstellen dat net als ikzelf niet iedereen alles tot op de bodem heeft kunnen doornemen. Het schiet daarom ook niet zo heel veel op om nu een halfbakken debat te voeren met elkaar, te meer omdat de opdrachtgever noch de uitvoerder van het onderzoek hier aanwezig is. Daarbij is de vraag of het überhaupt nuttig is om over dit rapport an sich te spreken. Immers, het rapport is opgesteld in opdracht van de provincie (voor de duidelijkheid: ons is niet gevraagd of we mede-opdrachtgever wilden zijn zoals ook al is gesuggereerd op het vrije web). We hoeven hier strikt bestuurlijk genomen dus ook niets mee, behalve dan dat we er ongetwijfeld iets van zullen vinden, het mee zullen nemen in onze afwegingen en nu ter kennisgeving aan kunnen nemen. Dat laatste heb ik dan ook absoluut gedaan.

Wat mij wel intrigeert voorzitter, is de begeleidende brief die het College van Gedeputeerde Staten ons met het rapport heeft toegestuurd. Er worden wat bestuurlijke plagerijtjes opgehaald en de nodige verdraaiingen van feiten opgeschreven, maar goed. Uiteindelijk is het ook niet aan de provincie Noord-Brabant om een en ander te interpreteren. Ik ben blij dat Gedeputeerde Staten concludeert dat het in Haaren goed gaat en er op basis van het onderzoek geen vervolgtraject gelegitimeerd kan worden, des te meer bevreemdt mij het hardnekkige standpunt (laat ik het zo maar formuleren) dat zij vervolgens inneemt. Politiek 2.0 met een Provinciaal Brabants sausje zullen we maar zeggen. En kort na de burgerpeiling wil de Gedeputeerde met ons in gesprek.

Voorzitter, waar het mij om gaat: in juli heeft uw gemeenteraad bijna unaniem besloten hoe ons traject de komende tijd gaat verlopen: komende woensdag 4 oktober wordt de burgerpeiling georganiseerd, waarbij ik hoop dat onze inwoners gebruik zullen maken van de mogelijkheid aan te geven waarnaar hun voorkeur uitgaat (of dat zij geen voorkeur hebben) aangezien hun mening wel degelijk van groot belang is. Vervolgens zal uw gemeenteraad de uitkomst van de burgerpeiling bespreken en daar ongetwijfeld ook gebruik maken van relevante, eerdere documenten (zoals dit rapport). Het lijkt mij dan ook verstandig dat op dat moment wordt besloten of wij ingaan op de uitnodiging van Gedeputeerde Staten om met hen in gesprek te gaan. Met andere woorden: wij moeten eerst binnen de gemeenteraad met elkaar van gedachten wisselen zoals wij hebben beloofd alvorens wij wellicht het gesprek met Gedeputeerde Spierings aan kunnen gaan. Zo heeft deze gemeenteraad het besloten, daaraan moeten wij ons ook houden. In het kader van open, transparant en goed democratisch gelegitimeerd bestuur is dat de enige juiste, te rechtvaardigen weg. Voor de duidelijkheid: dat is dus geen uitstel en geen gedraai. Dat is juist het eigen besluit respecteren en uitvoeren; jezelf niet van de wijs laten brengen. Niets meer, niets minder.

Voorzitter ter afronding: gelukkig ben ik niet de enige die dit standpunt is toebedeeld en daarom zal ik namens Samenwerking 95, CDA, LLH en mijn partij de VVD Haaren een motie indienen waarin dit wordt bekrachtigd, met het verzoek aan het College zich bij dit standpunt aan te sluiten en deze boodschap door te geleiden aan Gedeputeerde Staten.

Nog één ding: mijn landelijk partijleider zegt altijd dat je bij het gebruik van het woord ‘visie’ dringend naar de opticien moet gaan. Gelukkig zijn mijn ogen nog goed, net als de wederzijdse en steeds geuite verstandhouding met al onze buren. Laat ik dan ook maar naïef zijn en hopen dat er geen spreekwoordelijk mes in mijn rug wordt gestoken, want dat zou pas getuigen van bestuurlijk onvermogen. En daar wil ik niet in geloven in dit land."