Nieuws van politieke partijen in Haarlemmerliede over CDA inzichtelijk

4 documenten

Algemene Beschouwingen 2019 | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Haarlemmerliede 01-07-2019 00:00

Tijdens de Algemene Beschouwingen van afgelopen donderdag heeft GroenLinks aandacht gevraagd voor vier volgende punten: de zorgelijke financiële situatie van de gemeente, de verhouding tussen gemeenteraad en college, de verstoorde balans tussen groeiwensen van Schiphol en de belangen van onze inwoners en het gebrek aan urgentie vanuit het college als het gaat om de klimaatcrisis en de energietransitie.

Financiën

Onze zorgen over de financiele situatie werden breed gedeeld, maar over de oplossingsrichtingen is de gemeenteraad zeer verdeeld. We hebben de indruk dat de coalitie van VVD, HAP, CDA en PvdA de tekorten wil wegwerken door stevig te gaan bezuinigen. Wij hebben nadrukkelijk gevraagd om niet nogmaals te bezuinigen op het sociale domein én om het héle financiele beleid van de gemeente onder de loep te nemen.

Zo zouden we wat ons betreft serieus moeten kijken naar het verhogen van onze inkomsten, dus naar onze belastingen. Dat kan waarschijnlijk al zonder structurele lastenverzwaring voor onze inwoners! De gemeente Haarlemmermeer laat eigenaren van leegstaande winkelpanden en bedrijfspanden namelijk niet betalen voor het gebruikersdeel van de OZB. Uit de antwoorden op onze vragen over Hoofddorp-centrum blijkt dat de gemeente daardoor jaarlijks alleen al voor dit gebied 146000 euro aan niet-geïnde OZB misloopt.

Bij de Algemene Beschouwingen van 2020 zal de gemeenteraad definitief besluiten hoe het miljoenentekort dat optreedt van 2022 verholpen moet worden.

Verhouding college en gemeenteraad

GroenLinks heeft sinds de installatie van het huidige college regelmatig aangegeven dat het college haar mandaat te ruim opvat en zich te veel vrijheden veroorlooft, en te weinig afstemt met de gemeenteraad. Zo vond het college het niet nodig een zienswijze over de Milieu Effect Rapportage voor de luchtvaartnota te bespreken met de gemeenteraad. GroenLinks heeft hierop besloten een stevige eigen zienswijze in te dienen. Andere voorbeelden? Het (kostbare) doortrekken van de Noord-Zuidlijn, de mogelijke omlegging van de N201 en uitspraken over de groei van Schiphol na 2020. De gemeenteraad wordt wat ons betreft volstrekt onvoldoende in staat gesteld kaders te stellen. Dit punt werd door verschillende fracties ingebracht. Onze zorgen zijn helaas niet weggenomen door de reactie van het college. Het debat in de gemeenteraad verliep lauwtjes.

Schiphol

Hoe actueel kan het zijn? Naast de bezwaren tegen de groeiwensen van Schiphol vanwege de enorme gevolgen voor het klimaat en de veiligheid, gezondheid en welzijn van onze inwoners, kwam juist afgelopen donderdag het RIVM met de eerste resultaten naar de effecten van ultrafijnstof op de gezondheid van onze inwoners. Er blijkt tot onze schrik inderdaad een directe link te zijn tussen ultrafijnstof (dat grotendeels afkomstig is van de luchthaven) en het medicijngebruik van kinderen met luchtwegproblemen. Uiteraard heeft GroenLinks meteen in het debat de vraag gesteld of de gemeente zich niet veel nadrukkelijker zou moeten inspannen voor een goede luchtkwaliteit in onze gemeente. Ook dit debat verliep verbazingwekkend lauw. VVD meende zelfs dat er nog geen verband was aangetoond tussen ultrafijnstof en gezondheid.

Klimaatcrisis en energietransitie

De klimaatcrisis en de energietransitie: onderwerpen van de hoogste urgentie wat ons betreft. Van meer urgentie dat dit college laat zien.

Natuurlijk hebben we hier aandacht voor gevraagd, en met name voor de mogelijkheden die er zijn nu GroenLinks deel uitmaakt van de coalitie van de provincie Noord-Holland. Tot onze blijdschap is in het coalitieakkoord ‘Duurzaam doorpakken’ een opening voor het hervatten van het plaatsen van windmolens in onze gemeente. Er waait letterlijk een nieuwe frisse wind door onze provincie, wind die wij graag in Haarlemmermeer zouden willen oppakken. Letterlijk als bron van schone energie. En figuurlijk in de samenwerking met de provincie rond dit belangrijke onderwerp.

Lees hier onze bijdrage aan de Algemene Beschouwingen.

Broedende zwaluwen in de knel aan de Hoofdvaart | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks CDA Haarlemmerliede 30-05-2019 00:00

Onze fractie ontving signalen dat er zwaluwen zijn gaan nestelen op de bouwlocatie aan de brug over de Hoofdvaart bij de kruising met de Bennebroekerweg. We zijn gaan kijken en inderdaad: het is daar een komen en gaan van zwaluwen vanwege het broedseizoen.

Voor werkzaamheden zoals op deze bouwlocatie is toestemming verkregen van de Omgevingsdienst. De Omgevingsdienst heeft bij het afgeven van het ‘definitief besluit omgevingsvergunning’ een voorbehoud gemaakt in het kader van de Wet Natuurbescherming. De reden daarvoor was de (mogelijke) aanwezigheid van boerenzwaluw, vleermuizen en kleine marterachtigen. Omdat dat hier het geval is heeft Maaike Ballieux namens de fractie van GroenLinks vragen gesteld.

Belangrijkste vragen:

Waarom heeft u de werkzaamheden niet uitgesteld tot na het broedseizoen van de zwaluwen? Wordt er op de bouwlocatie gecontroleerd of er geen zwaluwen broeden? Heeft u maatregelen genomen om de zwaluwen in de gelegenheid te stellen in de nieuwe situatie nesten te bouwen?

In antwoord op deze vragen zei wethouder M. Sedee (CDA) dat er geen ontheffing nodig was om aan de werkzaamheden te beginnen. Er zijn speciaal planken aangebracht, waar de vogels hun nesten kunnen maken. 

Wethouder Sedee in HCnieuws: "De polderecoloog heeft de situatie bekeken en concludeerde dat er voldoende nesten in de directe omgeving te vinden zijn. Er zijn ook genoeg maatregelen genomen om de broedende zwaluwen ongestoord hun gang te laten gaan, zo verzekerde de wethouder de raad."

Maaike Ballieux heeft namens de fractie opgeroepen om bij ook dit soort projecten rekening te houden met biodiversiteit. Het gaat niet goed met veel planten en dieren.

Bekijk hieronder de video van de zwaluwen en hun broedplaatsen.

GroenLinks uit de startblokken: met veel plezier aan de slag! | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Haarlemmerliede 26-01-2019 00:00

Op 2 januari is de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. Met veel plezier gaan sinds die tijd vier nieuwe raadsleden en twee fractie-assistenten voor GroenLinks aan de slag.

Het is alweer twee maanden geleden dat er gemeenteraadsverkiezingen waren. De extra zetel die we daar wonnen, betekende dat we van alle gevestigde partijen de grootste groeier waren.

Hoe ging het verder na 21 november?

Op vrijdag 23 november zijn Peter Boerman en Maaike Ballieux op gesprek geweest bij de twee partijen die de winnaar waren van de verkiezingen: VVD en HAP. Beide partijen behaalden zeven zetels. Natuurlijk hebben we hen daarmee van harte gefeliciteerd. En ook wij ontvingen de felicitaties met onze zetelwinst en groei. Het is echter gebleven bij een eenmalig gesprek: inmiddels hebben de twee een coalitie gevormd met CDA en PvdA.

Natuurlijk betreuren wij het zeer dat GroenLinks, ondanks de winst, niet serieus is overwogen als coalitiepartner. Maar begrip is er ook, want de verschillen in opvattingen tussen met name de VVD en GroenLinks zijn natuurlijk ook groot. Breekpunten waren onder andere onze opvattingen over Schiphol, de huisvesting van statushouders en de urgentie wat betreft klimaatmaatregelen.

Een nieuwe gemeente!

Op 2 januari is de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, en op 10 januari volgden het college van Burgemeester en Wethouders, en de fractie-assistenten. Daarmee heeft de hagelnieuwe gemeente Haarlemmermeer weer een compleet gemeentebestuur.

Op 10 januari gaf Maaike Ballieux de eerste reactie op het coalitieakkoord. Zorgelijk vindt GroenLinks dat het woord ‘klimaat’ in het coalitieakkoord alleen te vinden is in het woord ‘vestigingsklimaat’. Verdere opwarming voorkomen, en klimaatadaptatie om de gevolgen van de klimaatveranderingen op te vangen, horen wat ons betreft de hoogste prioriteit te krijgen: die urgentie lijkt niet te zijn doorgedrongen tot het nieuwe college.

Positieve zaken zijn er gelukkig ook, en we zien ook dingen terug die we zelf (mede) hebben geagendeerd, zoals ondersteuning aan mantelzorgers, aandacht voor eenzaamheid, gevarieerder bouwen, meer aandacht voor de balans rondom Schiphol, de komst van een evenementenbeleid, het behoud van de Houtrakpolder, nadenken over waterrecreatie en het heroverwegen van PARK21.

Een nieuwe fractie

Sinds november zijn we bezig de nieuwe fractie vorm te geven. We hebben het druk met het inwerkprogramma dat speciaal voor de nieuwe raad is opgezet, en met alle nieuwjaarsrecepties, die meteen dienen als netwerkgelegenheid.

En natuurlijk zijn we ook al volop bezig met de politiek. Zo is het erg spannend als het gaat om Schiphol, gelukkig hebben de omwonenden én de bestuurders uit respectievelijk de ORS en de BRS aangegeven dat Schiphol wat hen betreft niet verder kan groeien zolang de eerder gedane toezeggingen niet zijn nagekomen. We blijven de vinger aan de pols houden, samen met de provinciale en landelijke fractie.

En de Duinpolderweg? Komt hij er of niet? En zo ja, waar? GroenLinks Haarlemmermeer blijft bij haar standpunt dat nut en noodzaak van de Duinpolderweg onvoldoende zijn aangetoond en blijft tegenstander van de weg. Om die reden hebben wij de brief die de rest van de gemeenteraad heeft geschreven aan de Provinciale Staten van Noord-Holland niet ondertekend.

Met veel plezier gaan we als nieuwe fractie aan de slag. Graag houden we u op de hoogte, onder andere via de e-zine, onze social media accounts en onze website. En vergeet vooral ook niet ons te benaderen als u iets van het (politieke) hart moet.

Foto: Jur Engelchor

Coalitieakkoord zeer vaag geformuleerd, concrete doelstellingen ontbreken | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Haarlemmerliede 11-01-2019 00:00

Donderdag 10 januari 2019 gaf fractievoorzitter Maaike Ballieux in de raadszaal een eerste reactie namens GroenLinks op het coalitieakkoord van VVD, HAP, CDA en PvdA. Een akkoord met grote woorden over ambitie maar zonder concrete doelstellingen. 

Bekijk de video of lees de reactie onder de video.

 

 

Voorzitter, GroenLinks heeft met belangstelling kennisgenomen van het coalitieakkoord zoals dat vanavond voorligt. In dit betoog een eerste reactie van onze fractie op het coalitieakkoord. 

Onze eerste indruk is: er staan best veel goede dingen in het akkoord. Gevarieerder bouwen, meer aandacht voor de balans rondom Schiphol, de komst van een evenementenbeleid, behoud Houtrakpolder, nadenken over waterrecreatie, het eventueel heroverwegen van PARK21, aandacht voor mantelzorg en eenzaamheid, oog hebben voor de menselijke maat, de agrarische sector in onze gemeente krijgt een eigen wethouder, de inzet van AMmatch wordt gecontinueerd, om maar een paar dingen te noemen. 

Raadsvoorstel 

Helaas is het wel zo dat het coalitieakkoord in het algemeen zeer vaag is geformuleerd. Voorbeelden? ‘Wachtlijsten 'substantieel' inkorten, 'benodigde instrumenten' inzetten, 'substantieel aandeel'? 

De ambitie waarover wordt gesproken, is nergens vertaald in concrete doelstellingen. Waar kan de gemeenteraad, als hoogste bestuurlijke orgaan, als volk vertegenwoordigend orgaan, dit college straks op afrekenen? Dat is een grote open vraag. 

In onze financiële verordening is bovendien afgesproken dat begrotingsvoorstellen in principe slechts gedaan kunnen worden bij de bespreking van de voorjaarsnota. Dat, én het gegeven dat deze bestuursperiode, slechts drie jaar en drie maanden duurt, legt een grote tijdsdruk op het aankomend college. 

Vandaar de vraag:  Komt er voor de zomer een raadsvoorstel naar de gemeenteraad waarin dit coalitieakkoord is uitgewerkt tot een collegeprogramma, inclusief smart-geformuleerde doelstellingen en een financiële onderbouwing? Zodat de gemeenteraad in staat wordt gesteld vooraf haar kaderstellend en achteraf haar controlerende taak uit te voeren? 

Schiphol 

GroenLinks merkt bovendien op dat er ook een aantal belangrijke en actuele zaken niet worden benoemd in dit coalitieakkoord. Bijvoorbeeld als het gaat om Schiphol. De uitstoot van fijnstof, ultrafijnstof en de geluidshinder van de luchthaven brengen risico’s met zich mee als het gaat om de volksgezondheid. En juist die link, dus luchtvaart en volksgezondheid, wordt niet expliciet benoemd. 

Is de aankomend wethouder ‘zorg en welzijn’ betrokken bij het luchthavendossier? Heeft de coalitie de ambitie om structureel de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting te gaan meten? En afspraken te maken over de normen die daarvoor zouden moeten gelden? En afspraken te maken over het handhaven van die normen? 

Kort en goed: wat zijn de concrete plannen van deze coalitie als het gaat om Schiphol? 

‘Klimaat’ komt voor in het akkoord. Om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’. Pijnlijke verrassing dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken.

Klimaat 

Een ander verrassend voorbeeld is de totale afwezigheid van het woord klimaat in dit coalitieakkoord. Hoewel, dat is niet helemaal waar. ‘Klimaat’ komt er wel in voor, om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’.

En die observatie zet de schijnwerper op een heel pijnlijk punt. In dit coalitieakkoord lijkt vooral te worden ingezet op economische welvaart. En ja, dat vindt ook GroenLinks belangrijk. Maar het verrast ons in hoge mate dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken. Waarin geen woord wordt gesproken over de opgaven die de gemeente Haarlemmermeer in dit opzicht heeft. Waarin het woord water drie keer voor komt: als waterberging in het stuk over Tiny Forests en twee keer in waterrecreatie. Gek, want juist de gemeente Haarlemmermeer zal in hoge mate te maken krijgen met de gevolgen van de klimaatveranderingen. Teleurstellend wat GroenLinks betreft dat we begrippen als duurzaamheid, de circulaire economie, biodiversiteit, klimaatmaatregelen en klimaatadaptatie, niet terugzien in dit coalitieakkoord. 

Of kunnen we ervan uit gaan dat nut en noodzaak ook voor deze coalitie zo vanzelfsprekend zijn dat we hier een grote inspanning op mogen verwachten? Graag een reactie. 

Laten we er voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Landelijke en lokale belangen 

Voorzitter, Haarlemmermeer is een belangrijke gemeente voor de BV Nederland. Er zijn grote belangen, en veel wensen ‘van buitenaf’ voor ons grondgebied. 

Ondertussen telt onze gemeente meer dan 150.000 mensen die hier wonen, werken, naar school gaan, recreëren. Het is voor het gemeentebestuur een uitdaging om de juiste balans te zoeken en te vinden tussen al die kansen en belangen. 

Een actueel voorbeeld is het eventueel doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting Hoofddorp. Wellicht een grote kans voor onze gemeente. Maar ook eentje met mogelijk een stevig financieel staartje. Wie gaat dat betalen? De beslissing over dit alles hoort thuis bij de gemeenteraad, als hoogste orgaan. Het is verrassend dat er nu al te lezen staat op de site van de gemeente dat Haarlemmermeer zich inzet voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Daar hoort toch echt eerst een debat in en een beslissing van de gemeenteraad aan vooraf te gaan, wat GroenLinks betreft. 

Prima en belangrijk om in het grote nationale en internationale krachtenveld onze kansen te zien en te benutten, maar laten we ook oog blijven houden voor de belangen van onze inwoners. 

Het is voor en namens hen dat wij hier zitten. Het is prima om in te zetten op toerisme, maar laten we vooral ook zorgen voor prettige dorpskernen voor onze inwoners, en daarin optrekken met onze lokale winkeliers. 

Laten we inzetten op goed openbaar vervoer en goed onderhouden fiets- en wandelpaden zodat onze inwoners zich binnen onze gemeente goed kunnen verplaatsen en de centra van de grotere kernen ook goed bereikbaar zijn voor de inwoners van de kleinere kernen. Laten we er ook voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Wethouders 

Tot slot voorzitter, GroenLinks heeft ook kennisgenomen van de verdeling van de wethouders portefeuilles. GroenLinks heeft eerder in dit betoog al haar zorgen geuit over het ontbreken van een aantal belangrijke thema’s in dit coalitieakkoord. Daarbij komt dat we wat zorgen hebben over de taakverdeling tussen de diverse wethouders. Een thema als energietransitie verdient het de primaire taak te zijn van een wethouder. Als GroenLinks zullen we scherp in de gaten houden of de voortgang op dit belangrijke thema voldoende is.

 

Voorzitter, GroenLinks heeft met belangstelling kennisgenomen van het coalitieakkoord zoals dat vanavond voorligt. In dit betoog een eerste reactie van onze fractie op het coalitieakkoord. 

Onze eerste indruk is: er staan best veel goede dingen in het akkoord. Gevarieerder bouwen, meer aandacht voor de balans rondom Schiphol, de komst van een evenementenbeleid, behoud Houtrakpolder, nadenken over waterrecreatie, het eventueel heroverwegen van PARK21, aandacht voor mantelzorg en eenzaamheid, oog hebben voor de menselijke maat, de agrarische sector in onze gemeente krijgt een eigen wethouder, de inzet van AMmatch wordt gecontinueerd, om maar een paar dingen te noemen. 

Raadsvoorstel 

Helaas is het wel zo dat het coalitieakkoord in het algemeen zeer vaag is geformuleerd. Voorbeelden? ‘Wachtlijsten 'substantieel' inkorten, 'benodigde instrumenten' inzetten, 'substantieel aandeel'? 

De ambitie waarover wordt gesproken, is nergens vertaald in concrete doelstellingen. Waar kan de gemeenteraad, als hoogste bestuurlijke orgaan, als volk vertegenwoordigend orgaan, dit college straks op afrekenen? Dat is een grote open vraag. 

In onze financiële verordening is bovendien afgesproken dat begrotingsvoorstellen in principe slechts gedaan kunnen worden bij de bespreking van de voorjaarsnota. Dat, én het gegeven dat deze bestuursperiode, slechts drie jaar en drie maanden duurt, legt een grote tijdsdruk op het aankomend college. 

Vandaar de vraag:  Komt er voor de zomer een raadsvoorstel naar de gemeenteraad waarin dit coalitieakkoord is uitgewerkt tot een collegeprogramma, inclusief smart-geformuleerde doelstellingen en een financiële onderbouwing? Zodat de gemeenteraad in staat wordt gesteld vooraf haar kaderstellend en achteraf haar controlerende taak uit te voeren? 

Schiphol 

GroenLinks merkt bovendien op dat er ook een aantal belangrijke en actuele zaken niet worden benoemd in dit coalitieakkoord. Bijvoorbeeld als het gaat om Schiphol. De uitstoot van fijnstof, ultrafijnstof en de geluidshinder van de luchthaven brengen risico’s met zich mee als het gaat om de volksgezondheid. En juist die link, dus luchtvaart en volksgezondheid, wordt niet expliciet benoemd. 

Is de aankomend wethouder ‘zorg en welzijn’ betrokken bij het luchthavendossier? Heeft de coalitie de ambitie om structureel de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting te gaan meten? En afspraken te maken over de normen die daarvoor zouden moeten gelden? En afspraken te maken over het handhaven van die normen? 

Kort en goed: wat zijn de concrete plannen van deze coalitie als het gaat om Schiphol? 

‘Klimaat’ komt voor in het akkoord. Om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’. Pijnlijke verrassing dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken.

Klimaat 

Een ander verrassend voorbeeld is de totale afwezigheid van het woord klimaat in dit coalitieakkoord. Hoewel, dat is niet helemaal waar. ‘Klimaat’ komt er wel in voor, om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’.

En die observatie zet de schijnwerper op een heel pijnlijk punt. In dit coalitieakkoord lijkt vooral te worden ingezet op economische welvaart. En ja, dat vindt ook GroenLinks belangrijk. Maar het verrast ons in hoge mate dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken. Waarin geen woord wordt gesproken over de opgaven die de gemeente Haarlemmermeer in dit opzicht heeft. Waarin het woord water drie keer voor komt: als waterberging in het stuk over Tiny Forests en twee keer in waterrecreatie. Gek, want juist de gemeente Haarlemmermeer zal in hoge mate te maken krijgen met de gevolgen van de klimaatveranderingen. Teleurstellend wat GroenLinks betreft dat we begrippen als duurzaamheid, de circulaire economie, biodiversiteit, klimaatmaatregelen en klimaatadaptatie, niet terugzien in dit coalitieakkoord. 

Of kunnen we ervan uit gaan dat nut en noodzaak ook voor deze coalitie zo vanzelfsprekend zijn dat we hier een grote inspanning op mogen verwachten? Graag een reactie. 

Laten we er voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Landelijke en lokale belangen 

Voorzitter, Haarlemmermeer is een belangrijke gemeente voor de BV Nederland. Er zijn grote belangen, en veel wensen ‘van buitenaf’ voor ons grondgebied. 

Ondertussen telt onze gemeente meer dan 150.000 mensen die hier wonen, werken, naar school gaan, recreëren. Het is voor het gemeentebestuur een uitdaging om de juiste balans te zoeken en te vinden tussen al die kansen en belangen. 

Een actueel voorbeeld is het eventueel doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting Hoofddorp. Wellicht een grote kans voor onze gemeente. Maar ook eentje met mogelijk een stevig financieel staartje. Wie gaat dat betalen? De beslissing over dit alles hoort thuis bij de gemeenteraad, als hoogste orgaan. Het is verrassend dat er nu al te lezen staat op de site van de gemeente dat Haarlemmermeer zich inzet voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Daar hoort toch echt eerst een debat in en een beslissing van de gemeenteraad aan vooraf te gaan, wat GroenLinks betreft. 

Prima en belangrijk om in het grote nationale en internationale krachtenveld onze kansen te zien en te benutten, maar laten we ook oog blijven houden voor de belangen van onze inwoners. 

Het is voor en namens hen dat wij hier zitten. Het is prima om in te zetten op toerisme, maar laten we vooral ook zorgen voor prettige dorpskernen voor onze inwoners, en daarin optrekken met onze lokale winkeliers. 

Laten we inzetten op goed openbaar vervoer en goed onderhouden fiets- en wandelpaden zodat onze inwoners zich binnen onze gemeente goed kunnen verplaatsen en de centra van de grotere kernen ook goed bereikbaar zijn voor de inwoners van de kleinere kernen. Laten we er ook voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Wethouders 

Tot slot voorzitter, GroenLinks heeft ook kennisgenomen van de verdeling van de wethouders portefeuilles. GroenLinks heeft eerder in dit betoog al haar zorgen geuit over het ontbreken van een aantal belangrijke thema’s in dit coalitieakkoord. Daarbij komt dat we wat zorgen hebben over de taakverdeling tussen de diverse wethouders. Een thema als energietransitie verdient het de primaire taak te zijn van een wethouder. Als GroenLinks zullen we scherp in de gaten houden of de voortgang op dit belangrijke thema voldoende is.